Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na palubách letadel hrozí nebezpečný ozon, varují piloti

Letecké společnosti ohrožují zdraví pasažérů tím, že nedostatečně filtrují vzduch na palubě svých strojů a ten pak obsahuje nebezpečné množství škodlivého ozonu. Ve své interní zprávě to tvrdí německé sdružení pilotů Cockpit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J39a74n 27B63r88a81u78n 1368798413855

Prostě neotvírejte za letu okna a nenahíňajte se z nich!;-D;-D

0/0
15.7.2013 6:51

M25i94c91h41a72l 39M83a77l73a54t 7548117761606

Ozon se dá filtrovat? Není náhodou ozonový filtr jen přístroj, který pomocí ozonu dezinfikuje třeba vodu? Nebo potraviny? V případě přítomnosti ozonu (O3) by to muselo být něco, co ozon převede na kyslík (O2). A jen pro redaktory........kyslík v čisté formě je pro člověka jedovatý a leptá sliznice a karcinogení určitě není : - ))))

0/0
15.7.2013 1:41

M42a95r14e64k 78T29u86r43n50o27v42e62c 7665872730596

Ano, filtrovat se dá. Ne klasickými částicovými filtry, ale chemickými filtry. Trochu by to mohlo připomínat katalyzátor...

A ano, čistý kyslík je sice toxický, ale to pak ten kyslík musí být v opravdu vysokých koncentracích. Normálně je ho ve vzduchu asi 21 procent, aby byl toxický při běžném atmosférickém tlaku, muselo by ho být přes 50 %. Kolik si myslíte, že by toho ozónu muselo být, aby z něj bylo tolik kyslíku, aby to zvedlo koncentraci o tolik? :-) Ty koncentrace ozónu, co se řeší, jsou třeba v jednotkách ppm, spíš ještě menší (počet částic - takže asi molekul - ozónu na milión částic - takže asi opět molekul - vzduchu). To by takové zařízení kromě filtru muselo obsahovat ještě nějaký hodně účinný koncentrátor toho výsledného kyslíku (O2)...

Mně spíš zaráží, že se aerolinky vymlouvají na to, že více ozónu v letadlech bude ve větších výškách a že se to týká jen dálkových letů. Vždyť i běžné lety po Evropě létají v letových hladinách 10-11 km. A ty dálkové lety létají také tak v 11 km, tak co blbnou? No, možná to bude menší problém u nějakých turbovrtulových letadel (ATR), co poletí tak v 6-7 km. :-) Nejvíc ozónu je ve stratosféře asi tak ve výškách 20-30 km... A ještě by mě zajímalo, jak se dostává do těch hermetizovaných letadel... Nebo že by se nějakým způsobem tvořil přímo v těch letadlech?

+4/0
15.7.2013 6:38

P70a13v57e96l 52K28r17e28j32č55í93ř 2902621503846

Vzduch na dýchání se i v těch 11 ti kilometrech bere normálně z venku. Kabina není hermetizovaná úplně. Má přetlakové ventily, které na palubě udržují tlak odpovídající zhruba 3 nebo 4 km.

+1/0
15.7.2013 7:16

M72a49r13e55k 84T73u71r10n22o98v80e54c 7735982200726

Ok, díky za doplnění. Jsem si říkal, že letadla sebou obvykle nemají nádrže z kyslíkem na celou dobu letu... Takhle je to daleko logičtější a takhle se tedy asi má ten ozón šanci dostat do kabiny...

0/0
15.7.2013 8:19

T95o13m24á82š 51K53r79a17u23s 6886856424

Tlak se upravuje průběžně dle výšky a by se stroj tolik nenamáhal.Nikdy ale není v letadle tlak nižší než ve výškách 2200-2500m.S tlakem odpovídajících 3000 a více metrů už by většinu třeštila po 3 hodinách hlava.A 4km by už byla výšková nemoc téměř jistotou u všech....

+1/0
15.7.2013 9:35

A33d34a94m 80P98u42r68k22r62t 5416872848988

Říká se tomu "bleed air", prostě turbíně se trochu "pustí žilou" v kompresní části, odkud se odebírá trochu vzduchu (u většiny letadel, Dreamliner např. to má jinak) a používá se prý i na pohon umělého horizontu (resp. spíš používal, ve starších strojích)... Byly také články o kontaminaci "bleed air" čili následně i vzduchu v kabině olejem z motorů.

+1/0
15.7.2013 10:11

P13a45v96e70l 73K42r28e21j82č97í86ř 2472661423286

Záleží asi na tlaku. Posádky Apolla dýchaly čistý kyslík, ale tlak v kabině byl o hodně menší než na zemi.

0/0
15.7.2013 7:18

M69a95r41e95k 87T39u75r86n13o10v54e40c 7405972190636

Určitě. Při vyšším tlaku je kyslík pro člověka toxický, i když je ve stejném poměrum, jako normálně ve vzduchu, který dýcháme (těch asi 21 %). Proto třeba pro potápěče, kteří jdou do větších hloubek, se připravují směsi, kde je kyslíku (poměrně) méně...

0/0
15.7.2013 8:21

M24i38c83h47a18l 81P45a49v56l67á30t 9503353184429

Ano, byl to zpusob, jak zjednodusit konstrukci. Prece jen je znat, kdyz je pretlak mensi. Bohuzel to melo urcity vliv na bezpecnost - viz tragedie Apolla 1.

0/0
15.7.2013 12:44

L42a98d50a 51N66o98v91a96k 4692363577

nicméně kdyby se vypouštělo více freonů.., mohli bychom ozonovou vrstvu zničit a bylo by po problému...R^

0/0
14.7.2013 22:43

M93i70c29h11a87l 23M72a43l71a19t 7828947201876

Byl by jiný problém, shořeli bychom žárem slunce : - ))

0/0
16.7.2013 1:05

J59a91n 48P29a18v35e61l 8933662228406

Že by nátlak výrobce ozonových filtrů? :-)

+1/0
14.7.2013 20:59





Najdete na iDNES.cz