Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing, který havaroval v San Francisku, nejspíš narazil do hráze

Letoun Boeing 777, který v sobotu havaroval na letišti v San Francisku, nejspíš před přistáním podvozkem narazil do hráze. Ta se nacházela mezi mořem a přistávací dráhou. Na úterní tiskové konferenci to uvedl Americký národní úřad pro bezpečnost v letecké dopravě NTSB.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K79a90r88e86l 45P80a22n19c48e81r 7611110838764

Dobre info na  www.avherald.com  jinak ALPA tlaci na NTSB pro podrobnejsi a ucelene info, autothrottle was set for 137kn, only armed not activated. Takze to borci zaspali, skoda. Jak je mozne ze tri kapitani stari mazaci to polozili pred piano, to je ve hvezdach.

+2/0
10.7.2013 14:09

J57a44k43u62b 37Ř41e81z92n81í51k 5880743

Jo tohle dává smysl.

0/0
10.7.2013 15:15

K86a34r63e20l 44P52a31n51c22e14r 7861440268534

Info training of pilots (Korea)

www.airliners.net

aviation forum

Op-Ed: "My flight training experience in Korea"

0/0
11.7.2013 2:01

P66e77t34r 84F91r82ý36d97e94k 7279461379383

Nevím, jestli to přeložili blbě už v ČTK, ale logicky nešlo o hráz, ale o val. A piloti nespoléhali na autopiloty, nýbrž na autothrottle, což je automatická regulace tahu.

0/0
10.7.2013 13:29

P27a67v85e18l 46M96i69k92u86l54a 6378463196797

Nepochopím, jak je možné, že je systémy v letadle neupozornili na nízkou rychlost. Přeci jen nějakou dobu museli letět na hranici (pod hranicí) pádové rychlosti. Čekal bych, že varovné systémy budou řičet už pod 250 km/h, že mají zrychlit.

Je možné, že jim do poslední chvíle foukal silný protivítr a když přestal tak byli pomalí?

0/−1
10.7.2013 12:39

I41g63o52r 56P98l45a83n74d14e67r 9967594166480

ked su tie systemy vypnute, nevaruju.. jedine co ich varovalo bolo signal pretazenia.. synteticky hlas: stall,stall,stall, a kmitanie riadenia..a to sa stalo 4,5 sek pred narazom...cize neskoro

0/0
10.7.2013 14:55

T88o39m45á73š 17Š23t13r83i35g95n50e46r 9561597780321

Este pred kontaktom s vezou si pilot ladi ATIS a vie zhruba ako fuka vietor. Pri prvom kontakte s vezou dostava pilot informacie o vetre. Pri udeleni povolenia na pristatie dostava vietor opat a tesne pred pristanim si pilot zvykne volat o wind check. Ak by sa jednalo o microburst, LIDAR na letisku by to zachytil.

Pristatie je riadeny pad. Je velmi tazke spravit system, ktory bude hlasit nizku rychlost len v naozaj krizovej situracii, a nebude otravovat pilotov pred pristanim na RW. Lietadlo letelo v pristavacej konfiguracii, nizko, pomaly a keby bola draha o 5 metrov dalej, zrejme by normalne pristalo.

Ostatne v minulosti vypinanie otravnych varovnych hlaseni sposobilo minimalne jednu letecku katastrofu.

0/0
12.7.2013 21:21

B96ě47l82a 12H93o44r52á70k46o90v54á 1528632289210

Opravdu velmi zkušení piloti, když oba přistávaj poprvé s tímto 777!! a rovnou zkoušej katapult letušek...:-/

PS: zkušenosti z rogala nebo stihaček asi nestačej...;-(

0/−3
10.7.2013 10:56

P86e90t31r 14F57r18ý63d38e95k 7769571379563

Bělo, píšeš hrozné bláboly. Nepřistávali poprvé s 777 a navíc už předtím létali jako piloti (kapitáni) dopravních letounů.

+1/0
10.7.2013 13:32

B16ě61l88a 33H94o80r70á58k76o13v54á 1538862749360

Á pán je kovanej odborník, kterej např. nesnese nepodstatný překlad valu a nadsázka mu také nic neříká...;-)

0/0
10.7.2013 14:43

I26g67o59r 29P17l83a62n55d34e54r 9317234436180

preco som si zasluzil od vas tie minusy? tvrdite, ze co je tam napisane nie je pravda?

0/0
10.7.2013 14:50

B35ě45l16a 94H64o84r11á31k57o81v56á 1618202869760

Již jsem pridala + :-)

0/0
10.7.2013 15:05

O60n69d43ř36e22j 37Č26a38p30k71a 6521161643774

Jeden pilot čerstvě přeškolený na 777 (ale celkem už s 9700 nalétanými hodinami), ten druhý letěl poprvé jako instruktor (nalétáno 9793 hodin, z toho 3220 na Boeingu 777). To bych za nezkušené piloty zrovna nepovažoval...

+2/0
10.7.2013 13:46

K72a67r37e49l 89P77a18n47c90e19r 7511240468124

Je pravda ze Korejci jsou vetsinou lampasaci v zaloze, ale zase docela zavaleli v White Horse Airport, Canada, B747 a hned dvakrat.

+1/0
10.7.2013 14:21

T47o59m32á52š 67K57n93a60i79f16l 6943580187170

hlavně, že ty jsi zkušená .... řekl bych i co , ale smazali by mě.

0/0
10.7.2013 14:42

P85e33t21r 78S46t52e83j24s29k21a30l 3199678224786

Takze 777 ma dalsi problem - nefunkcniho autopilota?

+1/0
10.7.2013 10:15

I34g84o97r 90P24l89a70n49d10e48r 9167824226870

bol vypnuty.. asi ludskou rukou...

0/−1
10.7.2013 10:18

P30e53t40r 68S11t61e66j96s72k76a93l 3289328394206

"Jak piloti uvedli, při přistání se spoléhali na autopilota, který měl sám dohlížet na dodržování určité rychlosti."

+2/0
10.7.2013 10:24

I31g57o88r 80P81l54a31n96d67e93r 9267244836210

tak potom tam bude nejaka nezrovnalost..datovy zaznamnik dal udaje, ze ho vypli...

0/−1
10.7.2013 10:31

P39e39t68r 70F36r97ý66d88e50k 7669601219363

Nesrovnalost to samozřejmě jě... piloti tvrdí, že předpokládali zapnutý autothrottle, což není autpilot.

0/−1
10.7.2013 13:33

I22g30o96r 94P67l40a38n77d89e27r 9127404426980

viem apilot nie je athrottle.. ja som reagoval na prispevok vyssie

+1/0
10.7.2013 13:55

T56o72m74á84š 46Š82t85r42i47g34n56e95r 9411537420171

Netreba verit vsetkemu co si precitas na idnese. Autopilot neovlada rychlost. Tu ovlada Autothrottle. Zjednodusene povedane A/P riadi kam lietadlo leti a A/T ako rychlo.

0/0
12.7.2013 21:41

J32o30s69e28f 19P76o69n97e58r83t 9558420482228

Autopilot při přistání ?? Tak to asi ne

0/−1
10.7.2013 10:23

P66e40t93r 98S20t25e74j81s24k38a50l 3789828714486

Ano je to tak, napr CSA piloti maji priplatek za manualni pristani ;-)

+1/0
10.7.2013 10:26

J70o98s84e45f 82P94o81n69e23r88t 9798120752358

Špatně jsem to napsal. Chtěl jsem říci, že autopilot (ILS) při přistání určitě dodržuje předepsanou rychlost a určitě by nešel pod její limit - tuším 136 uzlů. Piloti mají příplatek za manuální přistání - to je pravda. A to mají Airbusy  - autopilot ovládá i směrové kormidlo (nebo dříve ovládal - je to přeci jen pár let, kdy jsem se o tuto tématiku zajímal) a to znamená, že může přistát až do zastavení, u Boeingu to tak nebylo.

0/−1
10.7.2013 10:38

J61a36k52u92b 34Ř67e25z11n41í43k 5260413

Prakticky jsou dva druhy autopilota (každý se zapíná zvlášť). Klasický autopilot který se stará o řídící plochy (včetně směrového kormidla) a autothrottle, který se stará o výkon motorů a dodržuje zadanou nebo naprogramovanou rychlost. Autoland je možný jen u ILS přiblížení (většinou se využívá za špatné viditelnosti) a vyžaduje obojí. V tomhle případě nešlo o ILS a piloti mohli využít jen autothrottle aby dodržel rychlost, což se evidentně nestalo.

+1/0
10.7.2013 12:09

H50a15n40a 77K39r92i97v59a86n84k70o96v65a 4271847703790

spekulace. kazde noviny pisou neco jineho. ;-D

0/0
10.7.2013 9:44

L20a39d22i98s55l62a11v 96M85i57k13a 1321689664504

A co nespekulujou novináři, to si dospekulují diskutéři )))

+1/0
10.7.2013 9:48

I28g50o54r 75P39l45a58n85d14e25r 9487754656550

nehladajte info v novinach... a je to aj ine zdroje..

0/0
10.7.2013 10:13

J36a17k82u54b 31Ř31e13z14n42í94k 5510383

Tomu, že by přistávali s autothrottle teda vůbec nevěřím. Že by nefungoval jak měl mi přijde krajně nepravděpodobné. Že by ho nastavili na 100 uzlů místo 137 taky ne.. Buď tu je chyba v překladu, nebo piloti neříkaj pravdu, nebo si z nějakého podivného důvodu mysleli, že je zapnutý. Tak či tak, instruktor měl hlídat rychlost.

0/0
10.7.2013 9:35

L79a53d45i93s37l27a27v 29M77i24k72a 1181409444604

Jako u každé letecké katastrofy co jsem viděl v dokumentech to bude souhra více okoloností, nikdy to ještě nebyla jen chyba počítače, hydrauliky, nebo pilota....

+1/0
10.7.2013 9:42

J53a18k82u16b 85Ř45e51z58n49í30k 5760473

To určitě, ale zároveň je nutné si tyto okolnosti identifikovat, aby si jim mohlo zabránit v budoucnu.

+1/0
10.7.2013 9:49

J45a47n 24K18ř58í33ž 6105653155508

....vzpomínám si na případ(a kdyby neskonči tragédií byl by humorný)kdy  v š i c h n i  v pilotní kabině řešili výměnu kontrolní žárovečky na hlavním panelu.

Nějak jim to nešlo a tak se do toho tak zabrali,že letadlo neřídil nikdo.

Teprve když je automatika upozornila že jsou blízko země,tak zareagovali.

Ovšem pozdě-neměli rychlost,spadli.

0/0
10.7.2013 10:29

I19g87o30r 58P46l76a22n44d73e23r 9867694586950

ved ani nepristavali... pristavali na ruku...

0/0
10.7.2013 9:47

J59a87n 65K92ř38í94ž 6945733595798

..........nepřistávali na ruku,přistávali na letišti.

Ovšem nepovedlo se.

To jen pro upřesnění.

0/0
10.7.2013 10:31

T81o80m63á16š 23K83n40a77i55f12l 6973930847370

to se s autothrottlem vůbec nevylučuje.

0/0
10.7.2013 14:46

P97e73t46r 14F55r62ý60d75e87k 7279571709673

Piloti nemají důvod lhát (vše se prokáže ze záznamníků), ale novináři smotali všechno dohromady a k tomu ještě připsali něco dramatického, aby se to více četlo...

0/0
10.7.2013 13:36

I16g37o19r 54P44l37a50n76d65e23r 9157314896820

lenze udaje ktore tu uvadzam od rana , ktore hovoria, ze bol vypnuty apilot, a nespusteny athrottle nie su od novinarov, ale su to priamo udaje z datoveho zaznamniku..

0/0
10.7.2013 14:46
Foto

K18a24r56e96l 64C12a38c94h 8639584895274

Ach jo- dnes už se na autopilota i přistává. Piloti na to asi již tak spoléhají, že už jim ani nestojí za to kontrolovat, jestli ten kompjůtr nedělá nějakou pitominu. Vzpomínám na dávné vyjádření Petra Jirmuse, který pilotoval stařičké vládní TU 134. Říkal, že ho pilotuje rád, protože je to letadlo, které se ještě musí řídit!!!

0/−1
10.7.2013 9:27

L96a28d15i91s45l58a51v 26M33i50k45a 1561629664444

Myslím, že to bylu TU 154M, ale to je jedno, vím, že to říkal a něco na tom prostě je.

0/0
10.7.2013 9:29

I60g42o60r 40P82l65a79n51d60e41r 9307914686390

myslim, ze skor to pohnoji clovek ako pocitac..aj tento pripad je toho dokazom.autopilot bol od vysky 1600 ft /82 sek pred narazom/ VYPNUTY

+1/0
10.7.2013 9:41
Foto

K21a72r60e64l 27C40a31c70h 8729764565794

Nevím - z tohoto článku, který samozřejmě nemusí odpovídat skutečnosti, vyplynulo, že piloti při přistávacím manévru spolehli na autopilota  a teprve 60 m nad zemí si všimli, že jsou pomalí a snažili se s tím něco udělat. Nemám žádný spolehlivější zdroj informací, ale když jen vezmu, kolikrát mě vypekl můj komp, co mám na stole, tak bych dal přednost lidské kontrole, i když vím, že člověk je tvor chybující.

0/0
10.7.2013 10:30

J72a59n 67K77ř98í43ž 6975673765628

.....psali,že teprve věž je upozornila že se děje něco,co jim připadá divný.

0/0
10.7.2013 10:35

J13a27k17u61b 26Ř76e54z59n24í65k 5820863

Většinou je to pilot, kdo provede pitominu.

+1/0
10.7.2013 9:42

L21a76d84i91s45l35a22v 89M68i82k82a 1131919294834

To je pravda, ale to vůbec nevyvrací to co napsal.....

0/0
10.7.2013 9:44

A82l42e86x92a10n61d58r 68K42o56s64t23k54a 5269236629906

Jen to nevysvětluje požár v prostoru pro cestující. Že by utržený podvozek ještě něco prorazil a to začalo hořet?

0/−2
10.7.2013 9:05

B95o85r47i89s 92Z16a96k72o54u86ř92i30l 1439146681959

No tak to je zpráva jak stehno. Po shlédnutí záběrů z místa nehody v televizi - pobořená hráz na začátku dráhy v ose přistání, utržené podvozky na začátku dráhy - jsem si stoprocentně jistý, že letadlo dosedlo těsně před začátkem dráhy.

Nevím jestli takové "přesné" informace podal úřad pro vyšetřování nebo zda takto "přesně" informace interpretují media. Anebo jsem i já expert na letecké nehody ;-D

+2/0
10.7.2013 9:01

T92o70m27á37š 71B81í34l62ý 2185510447

Přesně tak,

musí to být pěkná dálka, pokud na kraj přistávací dráhy došly od soboty ;-)

+1/0
10.7.2013 9:22

I80g21o67r 73P55l30a91n16d16e81r 9927894356890

v clanku je dost zasadna nepresnost... vo vyske 1600 ft bol autopilot vypnuty...takze vsetko mali v rukach piloti

0/0
10.7.2013 8:59

F30r54a74n65t48i98š52e95k 26M61o54s94s 8342283249619

Jak to víte? Oni nepřistávali na ILS?

0/0
10.7.2013 9:19





Najdete na iDNES.cz