Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing před pádem letěl příliš pomalu. Jednu z obětí přejeli záchranáři

Sobotní havárii letadla s 307 lidmi na palubě na letišti v San Francisku asi způsobila chyba pilotů. Ti podle amerických vyšetřovatelů letěli při přistání se svým Boeingem 777 příliš nízko a příliš pomalu a snažili se to napravit až po varování od řídicí věže. Nehoda má zatím dvě oběti. Vyšetřovatelé nevyloučili, že smrt jedné z nich mohlo zapříčinit přijíždějící vozidlo záchranářů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K35a47r89e64l 91P65a46n43c37e59r 7411780408684

Docela dobry rozbor je na www.avherald.com, ja si musim pockat az mi na stole pristane Report from FAA a potom to doufam s Panem Novakem probereme.

0/0
9.7.2013 4:10

I22v31o 67J14a84n60á97č75e41k 8323173251382

Dobrý server, díky za odkaz. Jinak ono v přistávací konfiguraci letět jen na 50% výkonu motorů mi jako laikovi přijde strašně málo. Co si tak hraji, tak to chce minimálně 75% jinak to na plných klapkách a s plným letadlem této velikosti prostě nejde udržet a jde to dolů...

0/0
9.7.2013 10:30

V19l68a36d59i69m51í33r 66M23e39n66d82i 3142629741816

Verte tomu , že tých 50 % výkonu je úplne postačujúcich. Sorry ,ale mať motory na 75% výkon je pri pristávaní blbosť. Ak je lietadlo stabilizované a nakonfigurované na pristávanie tak nemôžte tomu dať 75 % výkon motorov. A akú máte pristávaciu hmotnosť ? Neidete na pristávanie s plnými nádržami ?

+2/0
9.7.2013 13:26

I72v83o 13J82a61n62á67č13e90k 8163463711592

No na 50% to jde k zemi a to i při prázdném letadle, ale jinak trénuji zásadně při plném a nádrže jak kdy, ale dělá to i když zbývá poměrně málo paliva. Schválně si zkuste třeba u A380 kolik musíte dát tak, abyste s vysunutým podvozkem a klapkami letěl rovně nad terénem. Jinak co jsem sám zažil s B777-300 tak pilot šel na přistání s rezervou v tahu motorů a ten přebytek raději korigoval brzdícími klapkami. Bylo to za nepříznivých povětrnostních podmínek a bylo to přistání právě od moře, takže asi chtěl mít jistotu určité rezervy kdyby náhodou. Sice spálil o něco víc paliva, ale to je si myslím zanedbatelné v tomto případě.

0/−1
9.7.2013 13:56

V16l66a57d75i37m36í73r 10M10e71n36d17i 3112989901106

Nie o tomto ma nepresvedčíte 75% výkon motorov na pristávanie je moc. Tak si skúste take off a landing s množstvom paliva takým , aby ste mali pristávaciu hmotnosť v norme .Alebo ak sa chcete viac pohrať, tak skúste jettison, vypúšťanie paliva počas letu aby ste sa dostali pod MLW.

0/0
9.7.2013 14:14

I31v80o 96J32a93n67á48č13e42k 8753553101332

Tak vypuštění nehrozí, dnešní letadle je jaksi ani nemají. Na čem to testujete? Zkuste si dát A380, maximální váhu, 10% paliva, klapky na max a podvozek a zkuste to stabilizovat.

0/0
9.7.2013 14:21

V68l63a14d61i17m17í71r 19M16e76n35d11i 3802729221756

To o čom hovoríte , že dnešné lietadlá nemajú systém vypúšťania paliva ? A ako sa podla Vás dostanú pod MLW pre prípad núdzového pristátia ? Nemôžu  predsa 6-7 hodín niekde krúžiť na holdingu kým minú desiatky ton paliva aby mohli pristáť. Ja tu píšem konkrétne o B777.

+1/0
9.7.2013 14:57

I75v59o 63J75a12n68á34č48e48k 8643473281532

Omlouvám se, trošku jsem pozapomněl, že ty velké to zatím mají a asi i mít budou. Takže ano, A380 i B777 vypouštění mají. Sorry.

0/0
9.7.2013 15:11

V43l60a80d73i76m41í17r 32M54e93n90d29i 3892249141716

Velké to majú. U menších strojov na menšie vzdialenosti (B737, A319,320,321 etc...) sa zníženie hmotnosti rieši vylietaním paliva. U velkokapacitných lietadiel na velké vzdialenosti , kde sa berie +- 100 ton paliva sa palivo v prípade potreby vypúšťa.

0/0
9.7.2013 15:44

I31v23o 93J35a37n65á25č91e33k 8303983381642

No dyť jo, však jsem to psal, že jsem se spletl. Střídám totiž A320 a A380. :-)

0/0
9.7.2013 15:50

V22l51a68d53i65m72í25r 54M36e14n41d14i 3532309651716

FSX ? Ak ano tak Vám skúsim pohladať link, kde si tú 777 môžte stiahnuť a nainštalovať. Tam si to vypúšťanie paliva môžte skusiť.

0/0
9.7.2013 16:30

I56v21o 53J30a76n26á51č53e91k 8263773441882

Díky za nabídku, ale FSX to není, já si jen tak hraji a stačí mi, že to lítá reálně i když to vypadá jinak vcelku obyčejně. :-)

0/0
9.7.2013 16:40

V49l55a41d78i66m42í51r 32M74e34n51d87i 3272939181616

A smiem sa spýtať, čo to lietate ?Ak to nie je tajnosť...

0/0
9.7.2013 16:46

I30v82o 44J59a30n76á19č54e17k 8873943101252

X-Plane

0/0
9.7.2013 16:58

P60e48t94r 79V64i86n58t10r35l86í87k 3236494801

je to otřesný, když ta dívka mohla žít a zajeli ji ti, co ji měli zachránit.. :-/

0/−1
8.7.2013 22:31

I86g11o42r 59P32l42a90n70d43e42r 9847684726460

najcudnejsie je, ze ti piloti podla hlasoveho zapisovaca vobec nevypadali vystresovani... praveze sa nic nedialo.. lietadlo bolo nakonfigurovane na pristanie... ziadny problem..az do tych 7 sekund pred narazom... preto to vyzera akoby obaja vypli...po 10 hod lete..

0/0
8.7.2013 13:31

T85o70m78á47š 51K16n24a84i56f17l 6613170597610

Bohužel, je to úplně zbytečná nehoda...

+1/0
8.7.2013 12:56

M94i94c55h45a80l 94M32i53l74l37e72r 9666342889152

Antonin Blazek:

jeste porad tvrdis o A380 "Ale ten moc nelita. Spise sedi na letisti, protoze je prodelecny a neda se naplnit lidmi.....:-P" ?

http://plzen.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A130703_085532_plzen-zpravy_pp

;-);-D

0/0
8.7.2013 12:53

M61i94c95h24a22l 23P63a18d50ě70r42a 7660112530347

pro ty, co neradi iDnes styl a radeji surova data...

http://avherald.com/h?article=464ef64f&opt=0

+2/−1
8.7.2013 11:50

J97a24n82a 39Š75i47m85o49n86o76v23á 2426941509731

Je to podivné, vždyť piloti hlásí věži a věž je měla mít i na vizuální kontakt, mimo vše ostatní. V tom teda nebude lítat jen pilot. A podle druhého videa z lodi nebo z druhého břehu to vypadá úděsně. Zázrakem je každý zachráněný život, skutečně.

0/0
8.7.2013 11:45

T84o81m34á78š 94K22n64a91i47f47l 6403860157730

ale bude v tom lítat jen pilot. to, že pilot má správnou výšku a rychlost je jen a jen a pouze a výhradně odpovědnost velitele letadla.

+1/0
8.7.2013 12:36

M47i37c30h98a49l 39C57h83a94l23u67p74a 6548180469973

Dispečeři přidělují letovou hladinu a mají kontrolovat, jestli v ní letadlo skutečně letí. Nicméně tyto situace to stejně neřeší.

0/0
8.7.2013 19:47

T80o68m66á75š 85K60n41a31i58f22l 6423320447900

Mluvíme o situaci, kdy jde letadlo na přistání. Ne, když je letadlo v hladině.

+1/0
8.7.2013 19:53

M44i59c80h75a49l 48C92h43a54l21u26p11a 6858210219303

Já vím, z toho textu mi to ale přišlo jako kdyby se o to nestarali nikdy...

0/0
8.7.2013 20:06

T66o55m54á49š 66K71n29a38i86f85l 6953980497370

Bohužel, je to úplně zbytečná nehoda :(

0/0
8.7.2013 12:53

J95a35n 48K13ř78í17ž 6935783685978

............bohužel,99,9% všech leteckých nehod je zbytečných.

Zkuste vyjmenovat ty nezbytečné.

0/0
9.7.2013 3:09

J15a46n23a 55Š59i83m73o30n20o38v55á 2866761949331

Kdo u letadla ten chaos organizoval, když cestující prý nepanikařili a vypadli fofrem ven? Asi to chce secvičit nejen piloty, ale i letištní perzonál včetně záchranářů. Brrrr.

+1/−1
8.7.2013 11:40

J71a40n 51C87h62a52r92v92á27t 9241899623826

Tady je video z druhého břehu zálivu (celý přistání)

http://www.youtube.com/watch?v=L5feUIgADT8

+2/0
8.7.2013 11:18

P41e13t35r 87M86a56r44e29č58e73k 1773121219748

To je k naštvání. Dostat se z letadla a být přejet záchranáři.

+4/0
8.7.2013 11:18

V87á21c80l19a57v 53V78e16s76e51l89ý 3155548213528

Jednu z holek přejeli zřejmě přijíždějící záchranáři. Tomu říkám pech.

+3/0
8.7.2013 11:10

D94a40n69i31e90l 87T16o12m66e10k 8299595148236

Tady píšou, že na letišti je vypnuto kvůli rekonstrukci hned několik systémů pro přistávání.

http://www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/piloten-monieren-maengel-bei-sicherheitssystemen-in-san-francisco-a-909907.html

0/0
8.7.2013 11:09

J65a73k84u51b 76Ř14e81z45n15í41k 5180133

To je pravda a kdyby byly v provozu, k nehodě by nejspíš vůbec nedošlo. Nicméně, piloty to neomlouvá.

0/0
8.7.2013 11:14

T35o36m83á96š 80Š12t33r76i63g42n18e80r 9291867810181

tieto systemy vedia byt relativne hodne poruchove a preto nie je nic vynimocne, ze nefunguju. Piloti o nefunkcnom Glideslope boli upovedomeni minimalne NOTAMom.

Autopilota vypli niekde v 1600ft, vysoko nad Decision Height, takze pristavanie bolo cisto v ich rezii a vedeli ze idu pristavat. A co viac, mali cely cas pred sebou vedla prahu drahy PAPI svetla, podla ktorych im muselo byt jasne ze su hlboko pod zostupovou osou.

0/0
9.7.2013 23:28

T23o19m38á92š 74K92n20a77i15f63l 6763160707580

ano je.. ale provozu to nebrání.

0/0
8.7.2013 12:37

D35a37v23i87d 61P79l27a69c28h27ý 2362366594329

Neříkejte ze tak jednoduse lze pos.. pristani s modernim strojem na modernim letisti....

0/0
8.7.2013 11:00

T64o14m31á89š 32K72n32a95i13f24l 6373420257160

Když ho letíš ručně... tak je... ale to i s autopilotem :)

0/0
8.7.2013 11:00

J90a27k34u26b 15Ř14e17z79n67í41k 5340123

Bylo to přistání kompletně bez autopilota (mohli využít alespoň autothrottle, aby hlídal rychlost), s vizuálním příblížením na ranvej s ILS mimo provoz. S automatikou je to tak, že čím víc se využívá, tím víc je pak problém, když je nefunkční. Proto hodně pilotů vůbec nevyužívá autoland, aby takříkajíc "nezapomněli" jak se s tím érem přistává.

+1/0
8.7.2013 11:09

I90v53o 89J20a66n47á42č87e22k 8113413861822

Skutečně dá a velice snadno, ty velké letadla reagují strašně pomalu, s malým to tam flákneš naprosto v pohodě, ale s velkým než něco uděláš, tak to trvá neskutečně dlouho a to je přesně ten problém, který nastal, chtěli to zvednout, ale bylo už pozdě...

0/0
9.7.2013 10:10

J96a36k38u34b 97Ř59e29z63n21í78k 5100923

Já bych to na pilota úplně neházel. Instruktor měl monitorovat rychlost a výšku, a podle videa měl dost času upozornit, že letí moc nízko a hlavně moc pomalu. To, že se tak stalo až 7 sekund před nárazem, je prostě špatně. Pak pilot nezareagoval dobře, zvýšil sice zřejmě tah motorů (kde je prodleva) ale zároveň také úhel náběhu, čímž se rychlost ještě snížila a 4 sekundy před nárazem se ozval stall warning. Výzva ke go-around přišla až 1,5 sekundy před nárazem a to už bylo bez šance.

+5/0
8.7.2013 10:52

P19e31t54r 24M83a46r88e65č30e81k 1773151919578

Tak nějak se to mohlo stát. Váš sled má logiku. Snad jen - myslíte že pilot z povolání udělá takovou chybu a zvětší úhel náběhu před tím než má k dispozici potřebný tah?

+3/0
8.7.2013 11:16

J89a98k37u92b 89Ř84e46z43n18í77k 5770553

Normálně ne, ale když je pod obrovským tlakem, tak ta šance je velká. Většina nehod při kterých pilot "stallnul" letadlo se stala právě proto, že zareagoval takhle špatně. Ono když začne řízení kvedlat a pilot v tu chvíli ví že každou chvíli příjde pád, je těžké zachovat klidnou hlavu. Tam je to boj mezi tréninkem (nos letadla dolů) a přirozeným instinktem a pudem sebezáchovy (nos letadla nahoru). Typický příklad je A330 Air France, který tragicky havaraval právě proto, že kopilot dělal přesný opak toho co měl. Přitom měl víc jak půl minuty, aby si uvědomil co se děje a kdyby jen pustil řízení, k ničemu by nedošlo.

+1/0
8.7.2013 11:35

I68v81o 14J47a78n73á88č27e56k 8263873721382

No jo, ale kdyby to nezvedl, tak by to narval čumákem přímo do toho vlnolamu a byla by z toho jen velká ohnivá koule...

0/0
9.7.2013 10:12
Foto

K64o52s30t62a24s 57J32o41a50n69i29d36i27s 2872258551

v krizové situaci ano

0/0
8.7.2013 11:35

P75e22t75e45r 37B76a17č60í81k 3133133263740

Súhlasím, inštruktor mal oveľa skôr upozorniť pilota, najmä keď bol v zácviku, na nízku rýchlosť a malú výšku. Podľa údajov z FlightAware príliš klesli už takmer 4 km pred prahom dráhy a reagovali až po upozornení z veže, čo bolo dosť neskoro.

+2/0
8.7.2013 11:26

P10e72t20r 63T64y35č42k26a 6795922309542

Pokud přitáhl zároveň se zvýšením tahu a ne až po pár sekundách tak to letadlo poslal k zemi.

+1/0
8.7.2013 11:40

J24a28n 22K83ř20í61ž 6855733705808

...............já jen malou vsuvku - mám asi čtyřicet havárií na videu a v devadesátidevíti procentech havarují výhradně velmi(!)zkušení piloti.

Jednomu,například,došel benzín,neuměl anglicky(!),neuměl to říct a tak spadli a zabili se.

Další ,pro změnu,špatně nastavil navigaci,zabili se skoro do jednoho.

Další spěchal domů,vzlítnul bez povolení(!)skoro šesteset mrtvých po srážce s jiným letadlem na dráze.Etc.etc.

Tito  v e l m i  zkušení lítali u společností deset,patnáct i více let.

Mám osypky,když slyším o velmi velice zkušených pilotech.Samolitr že to neplatí paušálně,ale mám pocit,že tenhle typ pilotů je velmi nebezpečný! Rutina,samolibost,nedotknutelnost.

0/0
8.7.2013 16:22

K13a22r36e10l 86C44h68r79a21s53t16i66n49a 4953194710615

Proboha! Když se něco hýbe, tak se to občas i pokazí a podle Murphyho zákonů se pokazí i to, co se pokazit nemůže. Takže podle logiky některých pisatelů je asi nejlepší sedět doma na zadku, tam nás však zase může klepnout pepka z nicnedělání.

+3/0
8.7.2013 10:48

J62o81s39e94f 29D55a89n23í58k 9946758702505

Z 291 pasažérů bylo 141 Číňanů. Let totiž startoval v Šanghaji, v Soulu měl pouze mezipřistání. Počet 307 lidí na palubě zahrnuje i personál.

Šestnáctileté dívky Ye Mengyuan (Jie Meng-jüan) a Wang Linjia (Wang Lin-ťia), které přišly o život, byly členkami skupiny studentů a učitelů ze střední školy v Jiangshan (Ťiang-šan) v provincii Zhejiang (Če-ťiang). Skupina cestovala do USA na letní tábor s cílem zdokonalit se v angličtině.

+3/0
8.7.2013 10:39

J27o51s13e28f 69K97o37p64e47c96k56y 9984802765

Jihokorejci, ze by litali z Ciny transkontinentalni lety...

0/−2
8.7.2013 10:47

J48o56s77e25f 74D47a98n32í91k 9416848832655

Co je na tom divného?

+2/0
8.7.2013 11:07





Najdete na iDNES.cz