Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Biografie představuje vynálezce a politika Sousedíka, valašského Edisona

Osud prvorepublikového továrníka, vsetínského starosty i člena protinacistického odboje Josefa Sousedíka, který byl autorem motoru pro slavný vlak Slovenská strela, se rozhodli zmapovat dva autoři - Jiří Kohutka a Josef Košťál. Na sepsání knihy si brali i neplacené volno v práci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J36a70n 48A76l93e20x22e51j 79Z30a29t84y12k70o 7943191252472

video zde   http://www.tvbeskyd.cz/cz/10-tv-beskyd/1-vsetin.html?idv=5801

0/0
30.6.2013 17:50

M28a20r46t23i58n 94K95y59p33r 2362855304274

Jen upřesnění, Ing.Sousedík nevymyslel motor Slovenské strely, jednalo se o "obyčejný" zážehový motor vynalezený pěkných pár desítek let před tím. Unikátním dílem Ing.Sousedíka je velice vtipně řešený elektromechanický přenos výkonu, tedy zařízení, které je nutné vložit mezi hřídel motoru a nápravu vozidla.

+4/0
30.6.2013 14:30

I78v89a36n 95M18a61r85e25k 6414928492

Souhlas,to že byl unikátní je pravda a to že neměl  i přes svou jednoduchost později další uplatnění a využití je těžko pochopitelné, místo toho se šlo cestou velmi poruchových nespolehlivých a výkonově ztrátových hydrodynamických převodovek !

+3/0
30.6.2013 14:36

K98a13r82e51l 59K15o75š50ť93á13l 8747431590235

Elektrický přenos výkonu najdete u většiny "motoráků" československé provenience a vyráběly se převážně v MEZ Vsetín, takže tradice do jisté míry pokračovala.

Hydrodynamický přenos má svoje velké přednosti, kvůli kteým se rozvíjí a nadále je využíván. Především je elektrický přenos drahý, těžký a elektrická výzbroj vyžaduje nároky na konstrukci vozidla, které jeho využití dále prodražují. Vyšší účinnost se vyplatí až po delším čase, kdy už může být vozidlo zase morálně zastaralé.

0/0
1.7.2013 7:54

J22i53ř80í 43K86o85c64u58r13e49k 6945754735868

Přenos výkonu motorového vozu:

801 - mechanická přeovodvka, 549 vyrobených kusů

81x - hydromechanika, 678 ks (rekonstrukcí 810 vznikla 814 - Regionova)

820 - hydromechanika, 120 ks

830 - Elektrický přenos výkonu, 250 ks

842 - hydromechanika, 37 ks 843 - Elektrický přenos výkonu, 31 ks 85x - hydrodynamika, 149 ks 860 - AC/DC, vyrobeny dva prototypy.

0/0
1.7.2013 18:09

J57i39ř32í 86K26o95c23u54r21e53k 6985274595458

Jenom taková drobnost: Nespolehlivé a velmi ztrátové hydroměniče jsou jenom některé. Je pár firem, které uměly a umí vyrobit spolehlivou hydrauliku. Jenže shodou okolností se nenacházely v RVHP. A tak se lidem zažilo, že každá hydraulika teče ...

Proč hydro? Pro civilní sektor v RVHP nebyla měď, natož ta kvalitní pro elektromotory. Takže se hledalo náhradní řešení a našlo se: Od francouzů se koupily licence pro (nejenom) hydroměniče. A použily se méně kvalitní materiály.

0/0
1.7.2013 17:53

I35v24a14n 55M76a82r94e17k 6144808532

Hluboká poklona V[>-] V [>-] V

+1/0
30.6.2013 14:21

K17a83r49e98l 43H56a83n41o87u92s64e80k 2866277620987

takovéhle lidi je třeba připomínat, představovat a podporovat.....R^

+3/0
30.6.2013 14:19

I66v42a37n 44M69a35r29e33k 6884448482

Nebyl to jen pan Sousedík, takových lidí u nás byla spousta,nakonec v telce o nich šel seriál "Zmařené či potopené projekty?) Za komančů to bylo tak a kdejaký nedoučený aparátčík rozhodoval o osudu těchto lidí,ostatně i v dnešní době to není o mnoho lepší ! R^ Rv

0/−1
30.6.2013 14:41

K98a89r91e49l 34K50o42š19ť21á72l 8547761960255

Z těch údajně zmařených projektů stály za něco maximálně 2, jinak to byly vesměs naprosté nesmysly, jako ten tunel na Jadran a podobně.

0/0
1.7.2013 7:38





Najdete na iDNES.cz