Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pandemie finanční přísnosti, která zachvátila desítky zemí, může být zhoubná

Na letošních jarních zasedáních Mezinárodního měnového fondu (MMF) a Světové banky ve Washingtonu MMF vybídl evropské země, aby uvolnily politiky fiskální přísnosti a zaměřily se na investice, čímž se zřetelně odklonil od dřívější rétoriky. Na chodbách obou multilaterálních institucí se však hovořilo o dvojím metru. Ve skutečnosti většina zemí veřejné výdaje osekává – s podporou MMF. Přestože tedy některé severní země začínají recept přísných úspor zpochybňovat, jejich kolegové na jihu (včetně jihoevropských zemí) rostoucí měrou zavádějí fiskálně korekční opatření.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M82i55l32a36n 14M31a98c47h 8360786161878

Bože to je jako nabízet půjčku na splacení půjčky a tak dokola až k úplnému bankrotu.

Jistě omezení investic do infrastruktury není dobrý krok, je třeba omezit nebo spíš zrušit nesmyslné dotace (a to je 90%) , přebujelý státní aparát a pod. Jenže to není populární a tak jednoduché jako škrtnout dálnici.

+6/0
23.6.2013 10:28

P90a98v77e92l 78K50u13r38a59l 5511374680400

No tak já se rozhlédnu po ČR a vidím nejen tolik infranstruktury že jí stát není ani schopen udržovat ve funkčním stavu v současném rozsahu (silnice, železnice, telekomunikace) ale dokonce vidím spousty infrastruktury která se reálně k ničemu nepoužívá a je naprosto nadbytečná....

Tak je trochu divné investovat do další infrastruktury což pravděpodobně povede jenom k tomu že budeme mít více k ničemu nepoužívané infrastruktury a dalšími provozními náklady na údržbu navíc. 

V takovéto situaci jsou jakéli investice do ínfrastruktury hovadina. Spíš by stát měl rozhodonout jakou infrastrukturu udržovat a jakou (tu nevyužívanou/málo využívanou) ponechat osudu.

Zrovna ty dálnice ve stavu kdy stát není schopen zajistiudržbu současných silnic by neměli být stavěny vůbec.

+2/0
23.6.2013 11:38

M32i45l51a35n 49M18a51c32h 8310326781578

To nemyslíte vážně. D1 katastrofální stav, D35 nedostavěna, D11 a Budějovická (D3) to samé. Brno M. Třebová ani nezačala (teda jo, ale za Hitlera). Obchvaty měst a obcí jsou tak ze 30%. O efektivitě takových investic snad ani nelze pochybovat. A ta údržba také přispívá rozvoji.

0/0
23.6.2013 17:27

P35a75v85e50l 58K21u81r68a72l 5201234540300

A víte co? Já o jejich efektivitě pochybuji. Chci prognózu kdy se ty silnice ze silniční daně a z daní firem které pak díky nim budou odvedeny zaplatí.

A že to vůbec stihnou do doby než bude, podobně jako u té D1, je defacto postavit znovu protože látat (náklady na látání je třeba taky od "ziskovosti" odečíst)

O efektivitě je třeba pochybovat vždycky a je třeba jí také důsledně měřit a hodnotit. A pokud kdykoli dojde do stavu že projekt nesplní kritéria efektivity má být okamžitě ukončen.

0/0
23.6.2013 20:00

M82i57l22a83n 24M32a14c94h 8660726981628

Jistě nefektivní projekty nemají být vůbec zahajovány. Ovšem, nezlobte se,o efetivitě těchto dálnic může pochybovat jen člověk zcela neznalý ekonomie (lze to spočítat i bez ekonom. vzdělání) nebo zelený fanatik.

0/0
23.6.2013 22:55

P94a10v38e96l 45K68u76r54a23l 5311254360520

Ano já jsem skutečně neznalý ekonomie, ale sem znalý matematiky. 

Tak chci prostý matematický důkaz že z dobudování těch dálnic vznikne alespoň tolik prostředků aby se zaplatilo jejich budování (a to zcela - do totálního splacení dluhu na který bude ta silnice postavena a se všemi náklady na údržbu a provoz po celou tuto dobu)

Důkaz, na víru vám kašlu. chci matematické důkazy které moje pochyby vyvrátí. Ale na nějakou "víru že to přinese práci, zdroje a zaměsnansot" vám kašlu. Nevěřím nikomu, ničemu a v nic. Chci důkazy. A exaktní kritéria hodnocení.

0/0
24.6.2013 10:47

M19i91l25a85n 71M58a34c38h 8790286341938

Dám vám malý návod:  Po dálnici projede ca. 40.000 aut denně, řekněme že na 100km ušetří každý hodinu. Pro jednoduchost počítejme průměrné hodinové náklady na provoz 500Kč (což je nesmyslně málo). Tzn. jen v těchto přímých nákladech ušetříte min. ca. 7,5 mld. ročně.

Pak jsou tu hůře spočítatelné položky: vyvolané investice, zvýšení zaměstnanosti, rozvoj regionů apod. (Dá to více práce, ale ze statistik se to dá matematicky dokázat)

Nepřímé efekty jako zlepšení životního prostředí méně mrtvých apod. jsou taky matematicky dokazatelné.  Jistě to není samospasitelné, ale boj proti opravdu nechápu.  Může být řeč o tom zda je nějaká investice z pozice státu ještě efektivnější (osobně o tom pochybuji), ale být zásadně proti se mi zdá neodůvodnitelné.

0/0
24.6.2013 14:45

P19a47v18e56l 53K40u19r22a51l 5941254810390

Je zajímavé že máme dálnice po kterých takové množství aut nikdy za den neprojede. Například z Plzně do Rozvadova.

O "dálnicích" směrem z Prahy na severovýchod nemluvě (což je dáno tím že jsou v naprosto šíleném stavu a bylo by je třeba zcela zbořit a postavit znovu. Ne stavět nové jinde.

A mimochodem to že vás nenapadá efektivnější investice skutečně neznamená že tahle investice je efektivní. Může být třeba jenom nejméně ztrátová. (V takovém stavu se nevyplatí investovat do ničeho).

Já osobně bych ale spíš řekl že stát by neměl investovat ale měl by zajišťovat základní služby. Armádu, policii, nemocnice, školy, dodávky stabilní elektrické energie.

0/0
25.6.2013 7:46

M75i73l54a77n 74M69a35c95h 8560716231218

S tím posledním odsavcem se v zásadě stotožňuji. I když u liniových staveb je to dikutabilní, tam bych to přece jen asi státu nechal.

P.s. Jestli myslíte D11 tam je počet aut limitován právě tím, že není dokončená.

0/0
25.6.2013 21:04

P78a79v11e49l 38K66u29r20a71l 5511584390460

http://ekonomika.idnes.cz/prumyslova-zona-v-holesove-dfs-/ekonomika.aspx?c=A130620_1942539_zlin-zpravy_ras

Krásný příklad naprosto zbytečné infrastrukury která neměla být nikdy postavena.

0/0
26.6.2013 10:00

M65i77l83a27n 39M66a95c10h 8140416811598

Jistě tohle plánované hospodářství EU je na h.... To rozhodně nepodporuji.

0/0
26.6.2013 10:33

H83o12n53z64a 67K23o89v46a43r 6413607389203

Tady je spíš řeč o synergickém efektu budování infrastruktury. Pro stát není výhodné, aby byly velké rozdíly v úrovni mezi oblastmi. Vybudováním infrastruktury umožníte obyvatelům lepší přístup za prací a uděláte oblast atraktivnější pro investory. Dobrá infrastruktura je podle mě lepší než dotace.

+1/0
24.6.2013 7:40

P11a66v57e61l 29K14u32r94a47l 5371134570220

1) Co když náklady na odstranění rozdílu budou vyšší než kolik to odstranění rozdílů přinese? (Z Řecka taky neuděláte německo... to nejde už jenom z hlediska přírodních podmínek, zdrojů a mentalirě obyvatelsta... respektive možná uděláte ale připravte se tak na století výdajů...)

2) Souhlasím... teď je ovšem otázka aby tam kam ta infrastruktura vede nějaká práce byla... a dneska máme spoustu míst kam stávající infrastruktura vede poměrně účinně a žádná práce tam tak jako tak není. /Takže oblastí kam lákat investory máme už nyní poměrně hodně a nedaří se nám je obsadit/

3) Ne že bych nesouhlasil ale pokud máte infrastruktury zbytečně moc a ani je nevyužíváte je nesmysl stavět další.

0/0
24.6.2013 10:51
Foto

J39i41ř55í 25N78ě75m69e66c 3775820276659

Klid lidé dobří. Paní autorka je doslova padlá na hlavu. Tento článek je "výcuc" z jejího veledíla publikovaného v roce 2011  -  "Global Inequality: Beyond the Bottom Billion - A Rapid Review of Income Distribution in 141 Countries"

zde jsou odkazy v angličtině a ve francouštině:

.

http://www.unicef.org/socialpolicy/index_58230.html

Je to značně objemné co do rozsahu, ale hlouběji to studovat? Je to utopický nesmysl!

Kdo šetří, má za tři... ale následně mu to někdo sebere, aby bylo na dotace, a aby jsme mohli všichni svorně pochcípat hlady. 8-o Prdlajs! Stačí ukončit rozkrádání, přerozdělování a multikuturní obohacování. Ukončit VEŠKERÉ dotace do zemí 3. světa - pro utiskované a znevýhodněné. - Kdo z nás, kterým seberou peníze na jejich dotování, zavinil, že se mají blbě?! - Nesponzorovat válečná dobrodružství a klidně nechat "bojovníky", kterým prý přinášíme svobodu, vymlátí do posledního. Nemakačenky a Ferdy s nataženou tlapkou donutit pracovat a lidé, kteří mají ruce připravené k práci, se budou mít jako v ráji.

+6/0
23.6.2013 10:09

J17o82s45e48f 10V32o46l32f87í29k 4658385519513

Patří k nim mimo jiné restrukturalizace dluhu, zvyšování progresivity daní (z příjmu fyzických osob, nemovitostí a příjmu právnických osob, včetně finančního sektoru) a tlak proti daňovým únikům, využívání daňových rájů a nezákonným finančním tokům.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/pandemie-financni-prisnosti-ktera-zachvatila-desitky-zemi-muze-byt-zhoubna-17o-/kavarna.aspx?c=A130619_184018_kavarna_chu#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=zpravodaj&utm_content=main

No to jsem zvědav. Naprostá většina nápadů by se hodila i na nás.

0/0
23.6.2013 10:08

D21a77v37i87d 63K25r60a20j10í60č14e87k 7253813626497

Paní Ortizová si z nás zřejmě dělá kozy. Dotacemi se k bohatství opavdu nepropracujeme.

+6/0
23.6.2013 9:19

D43a88v73i44d 62Š95a48f59r98á37n80e20k 5887514227883

Tak už víme, že šetření je špatné. Fajn, ale peníze na půjčku vám dnes nikdo nedá, protože ví, že by o ně stejně přišel. Zbývá tedy tisknout nekryté peníze, což je určitě mimořádně zodpovědný krok, jak nahodit ekonomiku. Zničí se tím i ty poslední úspory lidí, kteří žili za svoje peníze zodpovědně.

+6/0
23.6.2013 9:15





Najdete na iDNES.cz