Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Karlovarský kraj má v plánu zrušit pět středních škol. Už příští rok

Náměstek hejtmana Karlovarského kraje Václav Sloup navrhuje zrušit pětici středních škol v regionu. Stát se tak má už příští rok v červnu. Seznam dvou gymnázií, učilišť a průmyslovky zahrnuje koncepce, kterou řadu měsíců tvořili krajští úředníci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R38e65n82é 45C89i21z27l34e96r 8388851988380

Jsem rád, když si přečtu spor učitelů (ZŠ vs. gympl) a mohu se klonit na tu či onu stranu. Ale to hlavní, co vnímám jako rodič, je jinde. Když např. v Aši nebude jediná střední škola, pak asi mým dětem nezbude než ji absolvovat jinde. A proto také můžu uvažovat, zda by nebylo lepší nebýt v Aši vůbec (kultura - velmi slabé, školství pouze základní, možnost pracovního uplatnění, slabší, atd.). Takže teď ke krajskému "geniálnímu" plánu: vylidněme nejen vesnice a obce, ale i menší města, vždyť by stačila 3 bývalá okresní města rozšířit, zkoncentrovat sem obyvatelstvo a infrastrukturu. Tím bychom totiž ušetřili mnohem více než na těch "blbých" 5-ti středních školách (zde 10 mil. za rok??). Vždyť pak nemusíme udržovat komunikace 2. a 3. tříd (traktor na pole projede i polní cestu), zbytečně rozvětvenou železniční síť (Kraslice jsou nadbytečné), a co provoz HZS (stačili by tím pádem jen 3 stanoviště v kraji, shodně záchranka, lékařské ambulance, hřbitovy, .... dosaďte si dle libosti). A teď, když si ten svůj blábol znovu přečtu, tak si mohu říci, že bych byl asi nejenom dobrým krajským radním, ale dost možná i hejtmanem, a také premiérská židle je volná (ale pozor, z této židle už možná není efektivním sídlem ani Cheb či Sokolov!!!!!!).

Takže závěrem: pokud páni géniové ve vedení kraje budou takovými "odborníky" jako dosud (jedno, zda vpravo či vlevo), pak se nejspíš budu muset stěhovat (pro jistotu) alespoň do Prahy, ale tutovkou bude pouze Brusel.

0/0
19.6.2013 9:16

M91i81l68a58n 34Š69a52t61r81a 2464948840412

Připravované rušení středních škol je celkem logické. Kraj postavil dvě monstrozní školy, pro které potřebuje nové studenty. Ty se musí dodat z menších měst a ze zrušených škol. O peníze tu sice jde, ale především tu jde o naplněnost velkých krajských škol. Malá města budou mít smůlu i při hlasování, neboť jejich krajské zastupitele přehlasují zastupitelé velkých měst.

Jinou kapitolou jsou pak obě navrhovaná gymnázia. Osmiletá gymnázia ve městech do 15 - 20 000 obyvatel jsou absolutní nesmysl. Jak gymnázia, tak základní školy učí podle stejných rámcových programů a mají stejné výstupy. Jedná se jen o umělou koncentraci studijnějších typů žáků a o devastaci základek. Je jistě humorná představa, že by Cheb se 30 000 obyvateli měl mít stejný počet gymnazistů jako Aše nebo Chodov. Ono 30 žáků v Aši nebo Chodově tvoří až 20% populačního ročníku, zatímco v Chebu jen 8%. Což znamená, že základky ve velkých městech zdaleka nejsou tak postižené odchodem žáků na osmileté gymnázium. A bohužel škola se třídami o 15 žácích je nefinancovatelná.

A v tom je zakopán pes všech menších měst a jejich středních škol. Gymnázia byla vysvětlena, odborné školy zase nemohou konkurovat a přitáhnout žáky z velkých měst, neboť nemohou nybídnout specializované obory. A nezanedbatelnou je také zájem žáků odejít z malých měst (kde lišky dávají dobrou noc) do větších center s lepšími možnostmi kulturních a sportovních vyžití.

Ať tak nebo tak, myslím, že uvedené školy drží v ruce Černého Petra.

+2/0
14.6.2013 0:09

L13u89c76i89e 59Š19t98a41t48s47k72á 2905669

Jen si dovolím poznámku k ŠVP. Nemáte tak úplně pravdu. Rámcové programy určují minimální požadované znalosti. To znamená, že děti musí mít po ukončení devítileté docházky určité minimální znalosti a je jedno, kde ji absolvují. V praxi je to tak, že rámcový plán gymnázia je nastaven náročněji ( pro studijní typy dětí) a to samé u základní školy nejde. Ta musí zohlednit každého, čili i nestudijní typy dětí. Mám zkušenosti z dobré základky, nyní učím na osmiletém gymnáziu. Znalosti se nedají vůbec srovnávat. Ale platí, že taková škola není pro každého a že každá možnost má pro i proti. Učila jsem i na zmiňované nejdecké střední. To je opravdu špatně. Proti její "učňovské"  části nic nemám. Jen tvrdím, že potřebujeme kvalitní a šikovné řemeslníky, lhostejno, že nemají maturitu, protože si práci najdou či ona je. Ale určitě nepotřebujeme podprůměrné maturanty, končící v továrnách u pásů či na úřadech práce v jejich evidenci.

+3/0
14.6.2013 1:17

J30a77r19o33s46l14a61v 13D39o68m37e66k 6139653819156

V podstatě se dá s vámi souhlasit. Nikdo ale nevidí, že v současné době začínají nastuoovat do základek silné ročníky. Mnoho dětí nemá možnost chodit do školky. Proć?Protože kvůli slabým ročníkům se ze školek staly herny apod. Nikdo nemyslel dopředu.

0/0
14.6.2013 14:35

J55a28r86o59s57l17a37v 57D16o77m75e98k 6969523439946

Bojím se, že za 10 let nebudou moci děti ve 14 letech žádnou školu najít, protože ze školbudou zase jenom herny.Toto komunistické zastupitelstvo likviduje.kulturní život.menších měst kvůli svým kšeftůmm

0/0
14.6.2013 14:41

J66a66r49o74s51l57a10v 90D32o38m72e30k 6499323559536

O šetření nejde. Jde jen o to, aby se platilo IŠSTE, kam se vrátí hejtman po skončení svého působení.

Že tato škola dlouhodobě neprodukuje kvalitní studenty je každému známé.

Kdyby se zavřel tento moloch, tak by mohlo být otevřeno i více středních škol v kraji.

To, co tam vyvádějí komunisti je děs běs.

Na druhé straně by se měl někdo ve školství zamyslet a zrušit střední školy od šesté třídy. Většina rodičů si myslí, že jejich děti musí jít po páté třídě základky na gympl.

Je to nesmysl a někdo už by toto měl zrušit.

+6/0
13.6.2013 23:45

L27u35c91i29e 85Š40t19a22t50s60k26á 2685379

Pane Domku, při vší úctě si nemyslím, že máte úplně pravdu. IŠSTE dobře, je to velká škola a tak trochu Novotného malá domů. O tom žádná. Nevím, jak to myslíte, že neprodukuje kvalitní studenty. Ze školy by měli odcházet kvalitní absolventi, ideálně se znalostmi, které jsou poptávané na trhu práce. Systém je špatně nastaven hned od začátku, financování na "hlavu" je špatně a je přirozené, že při nedostatku dětí přijmou školy každého, kdo má hlavu, nohy a ruce. Nemůže se nikdo divit. Druhý problém je, že se vytvořila umělá poptávka po maturitách i pro ty obory, kde není naprosto potřeba.  Běžně narazíme na elektrikáře s maturitou, který neví co se zásuvkou ... :- (

S tím souvisí i její kvalita, respektive nekvalita a nekvalita těchto absolventů. Právě škola, o které se zmiňuje autor článku a háji ji ředitel Dvořáček je krásná ukázka českého školství. Průměrní či podprůměrní studenti zde s obtížemi maturují, aby skončili v nejdeckém Witte u pásu. Studují léta zbytečně, znalosti mají zoufalé, maturitu ke svému profesnímu životu vůbec nepotřebují, jen nepatrná část z nich je nadaná či vyspěje během studia a pokračuje na VŠ. Ostatní jsou zde jen proto, že se zde jednoduše dostanou ke svatému grálu naší doby - maturitě! " Sice nevalné hodnoty, ale koho to zajímá, že.  O znalosti či dovednosti přece nejde, hlavně že mám ten papír ! Co naplat, že je moje angličtina ( němčina ..) zoufalá, čeština či matematika jen o trochu lepší než na konci povinné docházky ... "  A uplatnění na trhu práce? Opravdu častěji tovární hala, policie ČR a podobné než další studium či kancelářská práce.  A bohužel, míst je skutečně na počet dětí příliš, provoz škol drahý a dlouhodobě je to luxus, na který prostě nemáme. Pak je to o tom, že není ve školách pořádný nábytek, počítače zastaralé, tisknu či kopíruji tak, že běhám ze 4.patra do přízemí a zpátky - na další tiskárny nejsou peníze. Není na kvalitní pomůcky, učebnice ... a vůbec si nedovoluji mluvit o platech. Podfinancování je strašné.

+1/−2
14.6.2013 0:24

L62u15c85i34e 41Š98t45a25t16s62k96á 2285949

A proč by nemohlo nadané dítě studovat osmileté gymnázium? Problém je zase v té masovosti a honbě za penězi na provoz a také v nekritičnosti rodičů. Gymnázium je výběrová, v jistém smyslu elitní, škola. Zde bych ráda viděla děti nadané, které jen výjimečně nepokračují v dalším studiu. Je špatně, když taková škola musí přijmout skoro každého, aby se naplnila kapacita a finančně bylo vše ok.

Nevidím důvod, proč nedat nadanějším dětem možnost studovat náročnější školu ve společnosti podobně vyspělých kamarádů. Ideálně by to měly být děti, pro které je základní škola příliš jednoduchá a tak jsou zbytečně brzděny. Každé řešení má své plus i mínus. Sama bych velmi opatrně zvažovala, zda gymnázium od 6. třídy či až po základce, ale jako možnost volby určitě ano.

Souhlasím s pane Šatrou, velká města a velké školy vysávají děti z menších měst a ta nemohou konkurovat. A také jsem přesvědčena, že není nutné, aby v každém menším městě kraj financoval osmileté gymnázium. Při rušení bych však byla opatrná, určitě bych velký důraz kladla na kvalitu. Problémem je, že se to docela blbě měří. Maturita? V této podobě těžko. Přijetí absolventů na VŠ? O ničem to nevypovídá. Možná tak srovnávací zkoušky, prostě natestovat a srovnat znalosti studentů a pak říct, kde se to dělá dobře a kde blbě.

0/0
14.6.2013 0:46

M37i29l43a16n 18Š83a31t32r80a 2704608240192

A proč by mělo nadané dítě studovat na osmiletém gymnáziu, když obsah učiva je totožný jako na základní škole? O co je gymnázium lepší? Jsou tam snad lepší učitelé? Lepší vybavení? Všude se píše a kritizuje vyčleňování slabých žáků do bývalých zvláštních škol a volá se po jejich integraci do běžných základních škol. Proč ale nevadí opačná segregace? Proč také nadané žáky nenechat na základkách? Ano, ve velkých městech lze vybrat onu extrémně studijní smetánku a vytvořit opravdu špičkové gymnázium. Na malých městech se ale vytvoří lepší základka a podporuje falešná hrdost "mám doma gymnazistu" a vy jenom "záklaďáka". Přitom v těch leckdy více než 20% populačního ročníku zdaleka nejsou jen ti nejlepší. Naopak zde jsou ti, kteří by právě měli volit cesty na odborné školy.

0/0
14.6.2013 0:59

L57u37c33i89e 40Š41t63a69t32s86k95á 2175329

O tom, že není obsah studia na gymnáziu a zš totožný jsem se rozepsala jinde. A ano, osmileté gymnázium nepatří do každého malého města, stejně jako na něj nepatří každé, jen trochu nadprůměrné, dítě.  Také jsem o to psala na jiném místě. Ale mít možnost volby je v pořádku.

0/0
14.6.2013 1:22

A19n37t20o71n93í10n 89J13a88l77o44v52e42c 4468144814

Pane Šatro, nemáte pravdu. Obsah učiva není stejný. Stejné je to, co učitel musí probrat, ale na gymnáziu může postupovat rychleji a probrat cokoliv navíc, což se též děje. Ano, na gymnáziích je lepší vybavení a troufám si tvrdit, že minimálně odborně zdatnější učitelé, protože na rozdíl od ZŠ tam není tolik nekvalifikovaných. Jste-li proti segregaci, je to legitimní názor, ale vsaďte se, že v okamžiku zrušení osmiletých gymplů začnou některé ZŠ nabízet třídy s rozšířenou výukou jazyků či matematiky, kam se nadané děti stáhnou. A pak tu jsou ještě soukromá gymnázia, kterým kraj nemůže nařizovat vůbec nic a která rády převezmou děti za zrušených státních gymplů. Navíc lžete, že na osmiletých gymplech studuje přes 20% populačního ročníku, v kraji to nikdy nebylo více než 15%, momentálně 12%.

0/0
14.6.2013 8:28

M44i35l20a32n 71Š87a86t82r71a 2654868410662

Osobně považuji za urážlivé Vaše tvrzení pane kolego Jalovče, že na základních školách jsou odborně zdatnější učitelé. Jedná se o trochu jiný způsob práce, je zde poněkud více problematičtější žáků, ale svým tvrzením nás učitele na základních školách urážíte. Jsem hluboce přesvědčen, že celá řada vyučujících ze středních škol by na základních školách při výuce neobstála. Navíc od roku 2015 již ve školách nesmí učit nikdo nekvalifikovaný. A navíc, kde se bere ono přesvědčení nekvalifikovaný učitel = špatný učitel. Znám spoustu řadu příkladů, nejen ze základních škol, ale také ze SOŠ a gymnázií.

A dále proč by i základní školy nemohly nabízet specializaci? U nás ve škole již skoro 13 let nabízíme třídy s rozšířenou výukou informatiky s obrovskými úspěchy (např. úspěšnost testování ECDL je dlouhodobě přes 90%).

I o lepším vybavení gymnázií by se asi dalo polemizovat, zvláště v případě menších krajských gymnázií. A co se týká obsahu? Pokud se nepletu, musí být v  současnosti zachována obousměrná prostupnost mezi gymnázii a základními školami, čili veškeré učivo navíc by mělo být považováno za rozšiřující. Nemám nic proti existenci gymnázií ve velkých městech, kde by měli opravdu vybírat cca. 5 - 10% populačního ročníku, ale např. v případě Aše je prosím pěkně 30 žáků z necelých 150 žáků v populačním ročníku opravdu oněch zmiňovaných 20%. Takže příště si přečtěte mé příspěvky pečlivěji, než mne označíte za lháře.

0/0
14.6.2013 10:25

L56u19c10i60e 21Š93t69a98t65s23k28á 2335679

Tak doufám, že molochy ne, ale nynější situace není financovatelná. Míst je skutečně nadbytek a redukce je naprosto v pořádku. Pořád jsem přemýšlela, proč jen ten Novotný neskoncuje se Sloupem a že mu nevadí, že se veřejně ztrapnil, když proti němu vystoupil a on stále náměstkuje. Pěkně to do sebe zapadá. ČSSD přece žádné školy rušit nebude, na špinavou a nepopulární, i když v tomto případě žádoucí, práci má komunisty. Už se těším na stávkové a podpisové akce třeba v Nejdku a nesmyslné argumenty o dojíždění studentů do školy mimo Nejdek. Jsem ráda, že panu řediteli školy leží na srdci finanční situace rodin studentů a žáků. Jen by bylo dobré hrát fér a zmínit ranní plné autobusy směrem do Nejdku a nebo třeba děti bydlící na internátě. Každý přece ví, že přímo z Nejdku je ve škole výrazná menšina žáků či studentů. Kdyby mluvil o pracovních místech pro stávající zaměstnance nebo tradici, tak prosím. Ale takhle?

+1/−1
13.6.2013 18:15

M59i88l47a97n 93Š58a87t87r60a 2854848590312

Ňejdecká škola má jako jediná šanci přežít. Za ni se postaví Witte a kraj couvne, neboť by nedostával sponzorské dary. To už dalo vedení společnosti jasně najevo. Absolutně out je dle mého Loket. Je mimo hlavní vlakové a autobusové spoje a 10 km od něj stojí moderní obrovský školní moloch. Je s podivem, že si to ve škole a ve městě neuvědomili v době, kdy se začalo se stavbou ISŠTE. A z Chodova je to zase pár kilometrů dolů do Varů. Tam budou mít asi taky smůlu ...

+2/0
14.6.2013 0:18

L50u37c98i37e 22Š58t45a92t30s34k52á 2815349

No nevím, tím bych si nebyla tak jistá. Uvidíme.

0/0
14.6.2013 1:18

M19a21r45t69i95n 13D48ü29r37i92n34g67e91r 4811781183958

takže budeme dále tvořit integrované molochy, pro stovky žákůRv

+3/0
13.6.2013 17:43

L25y10d89i53e 41E98i37s10e69l87t74o38v63á 4936260693494

To je přece dávno známo, že víc žáků ve třídě se víc naučí!;-D

+3/−2
13.6.2013 18:34

V52i90k88t81o21r 12Š22e44d73i69v29ý 8766661840346

Není možné financovat poloprázdné školy, které berou kohokoli, jen když za něj stát zaplatí.

+2/−2
13.6.2013 19:39

V11i37k80t44o65r 79Š45e41d94i43v60ý 8536981390406

Hele, mínusáku JČ - není snad pravda, že drtivá většina středních škol snížila laťku pro přijetí tak nízko, že proleze každý? A jen proto, aby dostali platbu na hlavu, i když je jasné, že jde o nevzdělatelného jedince.

+1/0
13.6.2013 20:07

J51i32ř41í 12K64v15ě43š 1423876862411

To jistě ne. Nicméně jak již padlo v článku, Sloupem vytipované školy mezi ty co do kvality výuky  nejslabší kusy rozhodně nepatří.

+2/0
13.6.2013 20:27

V96i34k67t80o91r 30Š88e14d62i66v44ý 8346831950166

V článku není třeba jediná zmínka o ekonomice provozu těch škol - a to není zanedbatelný parametr.

+2/0
13.6.2013 21:41





Najdete na iDNES.cz