Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Britové oživili historii, ze dna La Manche vyzvedli německý bombardér

Britští historici a nadšenci do armádní techniky slaví. Ze dna kanálu La Manche se jim podařilo vyzvednout jediný zachovalý exemplář slavného německého bombardéru Dornier Do 17. Letoun nyní čekají dva roky restaurování, následně bude umístěn v muzeu letectví v Londýně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A35l98e61š 95Z18e62l21i88n63k59a 1934822846

"následně ho pak restaurátoři ponoří do roztoku kyseliny citronové a hydroxidu sodného, čímž chtějí zabránit korozi." Tak do kterého z těch dvou roztoků ho chtějí ponořit ? :-) Nebo postupně jeden a pak druhý? Nebo to nakonec budou oba a vlastně citronan sodný ?

0/0
11.6.2013 23:44

M48a11r52t18i47n 38Z21u96b64a34t73ý 5846913603653

Toto letadlo bylo od začátku konstruováno jako bobardér. Dopravní společnost by už při pohledu na návrh stroje požadovala od výrobce jiný trup a nenechala stavět ani prototyp. Když se na letadlo podívá třeba i laik tak vidí že to je určeno na dopravu "něčeho malého, těžkého co nejrychleji". Nechápu jak někdo může napsat nesmysl o dopravním letadle. :-P

+2/0
11.6.2013 22:44

J22a71n 81K39o53z73á41k 7895708799628

Jak bylo psáno níže - Němci svá letadla (alespoň v dokumentaci) opravdu navrhovali jako civilní, ale tak, aby se dala přestavět na bombardovací. Němci takto obcházeli Versailleské smlouvy - ze stejného důvodu byl vývoj německých tanků veden pod názvem "Zemědělské stroje" a projekty tanků samotných se v dokumentech označovaly jako lehké či těžké traktory...

0/0
12.6.2013 1:59

V42l81a73d76i72m51í45r 27H36r27u84b97ý 1364711247492

Ne, úplně jste to překroutil. V dokumnetaci to označovali jako civilní, ale návrh konstukce byl od začátku zaměřen na čistě vojenské využití, o civilním se vůbec neuvažovalo (vždyť tu konstrukco zadával zbrojní úřad). Stejně jako ty "traktory" byly prostě čistokrevné tanky, tak tohle byl od začátku bombardér, ne civilní dopravní letadlo s možností budoucí přestavby. Možná v nějaké "schvalovací" verzi dokumentace do toho nakreslili pár sedaček a "vygumovali" pumovnici, ale to byla jen formalita.

+2/0
12.6.2013 8:15

J69a73n 87K20o25z11á54k 7765918769648

S těmi letadly díky za upřesnění, asi jsem to špatně pochopil :-) Jinak s těmi tanky jsem to tak myslel, jen jsem se blbě vyjádřil.

0/0
12.6.2013 8:29

J39i20ř16í 20K80ü37h84r 2940396330876

První návrh Dornierovy konstrukční školy vycházel ze specifikací a požadavků zadaných v roce 1932 německým armádním zbrojním úřadem (Heereswafenamt). Požadavky oficiálně zněly na dopravní a nákladní letoun pro Lufthansu (německá letecká společnost, dnes jedna z největších na světě), jednalo se tedy o tytéž, na které reagovala konkurence typy Ju 86 a He 70. Neoficiálně se samozřejmě počítalo s možností snadné konverze na bombardéry. Detaily zadání se již bohužel nedochovaly, ale jak z následujících konstrukcí plyne, jednalo se o spíše menší dopravní letoun pro šest pasažérů + náklad pošty s důrazem na vysokou cestovní rychlost. 

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=113&t=2191

0/0
12.6.2013 23:06

F61r31a49n73t34a 48T36i73m54a66n 7390348711260

AAA: nabízíme letadlo, málo naběháno v provozu. Drobné kosmetické vady, po prvním majiteli :-)

+6/−2
11.6.2013 21:44

L82u69d46ě40k 37K96r84a94t85o15c16h29v17í14l 9695504761834

Podle rafmuseum to byl  Do-17-Z2 ser. č. 1160 z jednotky 7/III/KG3 trup.č.5K + AR, posádka feldwebela Williho Effmerta (zajat spolu s střelcem), ostatní dva členové posádky zahynuli.

+2/0
11.6.2013 21:36

L25u81d21ě65k 70K50r76a16t49o27c32h97v10í85l 9445924971674

Doplnění - sestřeleni piloty 264. squadrony RAF (vel. Flt LtBanham) na dvoumístných stíhačích Boulton Paul Defiant 26.08.1940 okolo 13,40. Pilot rotmistr Willi Effmert zajat,  podd. Hermann Ritzel zajat, des. Helmut Reinhardt zahynul, podd. Heinz Huhn zahynul.

+2/0
11.6.2013 22:06

A48n63t12o35n12í66n 44Z43l66a14t40n32í13č13e89k 5542186882140

Super, máte i odkaz? Krom nepřesného překladu hodností se jedná o zajímavé informace.

0/0
11.6.2013 22:12

L26u98d94ě63k 30K57r66a72t87o15c30h83v23í15l 9125124221814

Germány běžně nedělám, tak jsem to přeložil jak umím :-).

http://www.rafmuseum.org.uk/cosford/things-to-see-and-do/dornier-17-conservation/dornier-17-conservation.aspx

http://www.rafmuseum.org.uk/documents/Cosford/Dornier17/Dornier-Do17Z-Wnr-1160.pdf

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=49&p=1797987

Je toho spousta, jen hledat :-)

+2/0
11.6.2013 22:20

J89a79n 54Š30e36s83t71á75k 3268249289174

Germány běžně nedělám;-D

+1/0
11.6.2013 23:14

M55a76r54t88i81n 67J52i98r80o77u44s93e56k 7386465295268

Z letounů ztracených během WW2 a vyzvednutých později bych měl pro redakci inspiraci. Glacier girl, letoun Lockheed P38F Lighting, který nouzově přistál v Grónsku v roce 1942 a byl v roce 1992 vykopán z pod vrstvy 80 metrů ledu, který se nad ním za 50 let vytvořil, aniž by jej poničil.

+9/−1
11.6.2013 20:02

M27a10r11t76i71n 28Z19u59b94a71t21ý 5916543403513

Aniž by jej poničil? 8-o Dyť na tom P38 bylo totálně všechno zohýbáno.

+1/0
11.6.2013 22:29

L53i79b59o53r 39Ž34ů32r44e58k 2223116220448

No mezitím už to vyklepali a zase létá ;-)

0/0
12.6.2013 9:24
Foto

J60a73n 96P47e51š58e97k 1241277404820

Kola bylA nedotčenA

+4/0
11.6.2013 19:55

A85d94a41m 17P36u46r91k49r75t 5786912898918

"téměř neporušený" - aneb všechno je relativní :)

+9/0
11.6.2013 19:34

O93l65d51ř63i70c16h 74M97á31n73e72r49t95, 42i37D36N49E75S93.92c93z 5462483269154

Myslel jsem téměř neporušený vzhledem k tomu, že ležel 70 let v moři... ale máte pravdu, že při pohledu na vrak to asi není úplně nejšťastnější označení :-). Upravil jsem. Díky

+8/0
11.6.2013 19:37

A74d74a51m 20P97u28r54k61r65t 5146582748758

Jej - já to nemyslel jako nějakou ultra kritiku - prostě jsem se nad tím jen trochu pozastavil - chápal jsem to (mohl jsem to tam přímo napsat)

+3/−1
11.6.2013 19:40

A22d52a70m 40P64u30r67k67r40t 5146642238358

tohle je pro mě "téměř neporušený"

http://www.youtube.com/watch?v=hFdFo9Yo0LI

(závěr je ovšem poněkud deprivující)

+1/0
11.6.2013 19:38

V12l96a95d96i57m27í34r 58H94r40u32b87ý 1324551287872

Jo, to je hezký příklad, proč se stará letadla (až na ojedinělé  vyjímky) předvádějí jen jako statické exponáty v muzeu. Ti chlapi na tom B29 odvedli obrovský kus práce a pak to celé poslala do háje nějaká 50 let stará a na prach zpuchřelá palivová hadička nebo kablík elektroinstalace. Měli kliku, že nestihli odstartovat a že se to obešlo bez ztrát na životech. Hasit to začali jedním malým hasičákem až v momentě, když už bylo skoro celé letadlo v plamenech, holt nebyli připraveni. Je to škoda, ale na 50 let chátrajícím letadle se nedá v tak provizorních podmínkách opravit a zkontrolovat všechno na 100%, to mohlo dopadnout i mnohem hůř, mohlo se jim to taky rozpadnout ve vzduchu po půl hodině letu. Ten pocit zmaru musel být strašný, ale podle mě jim ten požár zachránil život.

0/0
12.6.2013 8:01

J39a38r78o60m73i62r 51F32a63r81e27k 4572463437

ach jo.... krasny kousek, ovsem ten konec je k placi..

0/0
12.6.2013 12:07

L70u86d96ě72k 26K56r64a68t55o40c49h26v26í21l 9475524411744

Takže znovu jako k minulému článku o nálezu:

Všechny německé "dopravní letouny" z počátku 30. let byly kontrukčně navrhované pro konverzi na bombardovací nebo průzkumné (versaillská mírová smlouva). Letoun zadával Heereswafenamt (armádní zbrojní úřad) a testoval jej v červnu 1935. K testování Lufthanse byl podstoupen až v listopadu. takže žádné " Původně jej konstruktéři navrhli jako dopravní letoun, ale společnost Lufthansa ho odmítla kvůli příliš úzkému trupu".

+10/0
11.6.2013 17:54

J49i79ř11í 75M84r61k60v49i54č72k43a 8752106750221

R^

0/0
11.6.2013 18:06

L61u69d45ě90k 58N39ě71m32e69c 5815471212574

Ale oficiální popisy opravdu zněly tak, že to byl původním plánem dopravní stroj. Ostatně v bývalém SSSR se těchto "zvyklostí" drželi snad ještě do roku 1960.

+2/−1
11.6.2013 18:26
Foto

J45a40r84o21s49l51a18v 65B42e93ň11o 2446227757110

Je to ako stary vtip: Sovietsky kombajn kosil na poli zito. Bol napadnuty cinskym lietadlom. Sovietsky kombajn palbu opatoval, cinske lietadlo znicil a po preskumani terenu odletel na svoju zakladnu...

+1/−1
11.6.2013 18:35

L90u35d79ě40k 72K13r64a51t12o60c82h45v77í56l 9405924461504

Zrovna Do17 vznikl na základě objednávky Heereswafenamtu na "rychlý poštovní letoun pro Lufthansu a rychlý nákladní letoun pro Říšské dráhy", takto vystupoval i na výstavě v Zurichu 1937. Tak jako různé "lehké a ´těžké traktory", objednávané v té době.

+1/0
11.6.2013 18:39

L13u13d24ě87k 31N36ě57m67e55c 5285741432554

No, oni se Němci v té době ještě snažili tvářit se, že dodržují smlouvy a nevyzbrojují, to víme. Rusové to pak po nich převzali. V "Němečkovi" těch informací moc ještě není.

+1/−1
11.6.2013 18:59

L46u62d69ě41k 44K12r16a47t53o79c88h82v59í65l 9155404191124

Uveďte prosím typy techniky, kterou, ač vojenská, Rusové uváděli jako civilní, ve Vámi uváděném období. A jaké smlouvy porušovali?

0/0
11.6.2013 22:59

L10u63d93ě19k 71N86ě12m13e52c 5825151572464

Bráno tak, jak bylo míněno. Rusové se tvářili, že jsou mírumilovní andílci a že nevyzbrojují. Jinak souběh Tu-16 a Tu-104, případně Tu-95 a Tu-114 je známý. Vojenská x civilní dopravní verze. Mnou uváděné období je "pak". Což mělo znamenat padesátá léta.

0/−1
12.6.2013 8:04

L75u67d15ě45k 82K17r25a94t90o39c12h58v33í35l 9155714691514

Tu-16 (vojenský středoplošník) zalétáván od dubna 1952, Tu-104 (civilní dolnoplošník) zalétáván od června 1955. Tu-95 (vojenský hornoplošník) od listopadu 1952, Tu-144 (civilní  dolnoplošník) od listopadu 1957. Vaše teorie nějak nesedí.;-)

0/0
12.6.2013 8:42

L36u46d25ě73k 78N61ě37m89e82c 5385411582334

Ale to vůbec nerozporuju. Mají toho spolu tolik společného, že se v podstatě jedná o vojenskou x civilní dopravní verzi. A není podstatné, která vznikla dřív. Je to prostě analogie situace, popsané u Do-17. Tady nejde o teorii ale o skutečnost.

0/0
12.6.2013 12:27

J42o95s42e22f 24P54o30l32á32č92e17k 8193336916597

Vypadá to spíš, že podle něj bude vyroben nový, než že bude zrestaurován..

+8/0
11.6.2013 17:44

J48i61ř96í 41P82o40k77o20r31n12ý 6881525178910

A čímpak že byl tak slavný? :-)

+1/−7
11.6.2013 17:32

P34a86v63e42l 16S69t62a89v22j89a26n49í29k 1130526180641

Google?

+5/−1
11.6.2013 17:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.