Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za loňský pád L-29 Delfín mohl pilot. Letěl nízko a nevybral manévr

Téměř rok po havárii letounu L-29 Delfín na Žatecku, při kterém zemřel pilot i pasažérka, se vyšetřování uzavřelo. Hlavní příčinou tragické nehody bylo nezvládnutí pilotáže a malá výška. Vyhlídkový let byl pro 30letou pasažérku dárek k narozeninám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O51n17d82ř61e88j 20K36o60l33á40ř 1113815923511

Pan redaktor špatně četl zprávu o nehodě. Minimální schválená výška provádění akrobacie pro konkrétní L-29 byla mnohem vyšší, tuším 2000m, a to jen ve vyhrazeném prostoru, nikoli např. nad letištěm.

Jde tedy o to, že pilot velmi hrubě porušoval předpisy, létal nízko v zakázaném prostoru, a to často ve výšce jen několika metrů. S letadlem měl navíc v poslední době malý nálet, takže ztrácel potřebné návyky a přesnost pilotáže. Dalo by se říci, že bylo jen otázkou času, kdy to mělo špatně skončit.

Např. kdyby měl v závěrečném obratu potřebnou výšku, namísto zoufalé snahy maximálním přitažením vybrat strmý let po neovladatelném pádu, který nastal po přetažení v horní části obratu, mohl nechat letadlo "rozjet" a pohodlně pád vybrat v bezpečné výšce.

+5/−5
20.5.2013 11:41

K75a26r72e62l 48B62r62a14t24u53s 8655333660638

To letadlo létalo tam, kde mělo. Nevím, co o tom víte, ale podle toho, co popisujute, tak místo moc dobře neznáte. Píšete, že tušíte, což neznamená, že víte... Pilot byl velice zkušený a tento stroj létal. Prostě udělal chybu s fatálními následky. To jemu ani té holce život nevrátí. Podle vašeho posledního odstavce předpokládám, že jste asi skutečný expert...

+2/−5
20.5.2013 12:27

P88e50t26r 93V12á62c35l10a71v56e90k 6365348249287

zaverecna zprava mluvi jasne:

Příčinou letecké nehody bylo nezvládnutí prováděného prvku vyšší pilotáže na výšce nižší, než byla stanovena v Příloze k Zvláštnímu osvědčení letové způsobilosti pro letoun L-29, pozn. zn. OK-ATS, vydané ÚCL.

Dále:

-uskutečil sled akrobatických obratů v rozporu se Zvláštním osvědčením letové způsobilosti pro daný typ letounu vydaným ÚCL, nedodržením stanovených vertikálních a horizontálních omezení

-průlety nad provozní plochou a dráhou prováděl ve výše, která byla pod minimální povolenou výšku pro lety VFR danou předpisem.

+4/0
20.5.2013 12:38

A89n73t50o45n47í91n 92Z67e23l56e95n83ý 2474913391946

Doplním: http://www.uzpln.cz/pdf/incident_zsaWH7Mg.pdf

+1/0
20.5.2013 15:45

O65n52d72ř71e81j 24K16o79l39á25ř 1753535263701

Ve zprávě jsou uvedena schválená omezení pro provoz L-29 OK-ATS, např. minimální výška akrobacie a prostor, v němž je možné akrobacii provádět. Místo 2km pilot používal limit 2m, navíc provozoval akrobacii i nad letištěm, což bylo zakázáno.

Proč asi má akrobacie výškové limity? Např. aby v případě chyby byl prostor a čas pro nápravu. Těch chyb tam navíc bylo mnohem více. Např. chybějící zdravotní osvědčení "cestující" o způsobilosti k provádění akrobacie. Rozhodně to není až taková banalita, jak by se mohlo zdát.

Viděl jsem mnohokrát delfíny porušovat limity ve všech směrech. Letadlo je to hodné a dost vydrží, ale při letecké nekázni je kvalita stroje vedlejší.

+3/0
20.5.2013 12:49

T22o38m47á84š 33K78n24a86i29f70l 6943820137470

No, to opravdu neletalo. Tohle je jeden z mnoha pripadu naprosto zbytečných nehod, které by se nestaly, kdyby se dodrhovaly předpisy.

+1/0
20.5.2013 16:35

T16o77m87á18š 42K60n35a82i61f52l 6463750677700

... A poslední odstavec dotyčného...sice to napsal (popsal) laickými výrazy, ale popsal to spravne...

0/0
20.5.2013 16:36

P15e31t26r 49V51á51c43l67a46v61e67k 6595798779337

nikoliv 2000m ale 5000 stop, cca 1500m byla minimalni povolena vyska pro akrobacii

0/0
20.5.2013 12:43

O11n75d98ř20e68j 72K61o37l66á20ř 1643445393751

Díky za upozornění, zprávu jsem četl, ale nepamatoval jsem si přesně.

0/0
20.5.2013 12:50

M94i48k57u21l52á80š 97K54l55a40n61g 7148477415352

Dobrý den, omlouvám se a děkuji za upozornění na chybu, nejnižší dovolená výška pro provádění akrobacie je pro LKZD 5000 ft, ze zprávy je to jasně vidět. K chybě došlo přehlédnutím se. Už je opravena.

+1/0
20.5.2013 14:18





Najdete na iDNES.cz