Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češtináři chtějí nahrávat ústní maturity. Může to pomoct u soudu, míní

Do diskuse o budoucnosti maturit rázně vstoupili učitelé češtiny. V rámci Asociace středoškolských češtinářů připravili vlastní návrh zkoušky. Doporučují, aby slohové práce místo kantorů maturantů stejně jako loni opravovali nezávislí hodnotitelé. Studentům také chtějí umožnit, aby se ústní zkouška nahrávala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F27r69a63n10t16i42š84e21k 83E23l24i48á49š 6367543615856

Maturita by měla mít jedinou úroveň. Velmi důležité by mělo být procento úspěšnosti, právě to by mělo být hlavním ukazatelem při přijímání na vysoké školy. Není důležité, že gymnazisté mají lepší prospěch, však se také hlásí na prestižnější školy. Důležité je, aby žádná prestižní škola nepřijala ke studiu studenta, který má u státní maturity slabší prospěch. Mělo by být aspoň 5 stupňů úspěšnosti. Státní maturita musí být z češtiny, matematiky a z angličtiny. Postupně by měly být zařazovány výhradně testy. Žádné ústní zkoušení, žádné slohové práce, opravované místními kantory.

0/0
12.5.2013 21:42

Z97d28e45n41ě22k 52O66r37š96u69l23í26k 1925210987202

Fakt je to sranda co se v týhle zemičce řeší.Maturita jednoznačně z jč, matematiky, cizího jazyka a volitelného předmětu.maturita nemá bejt za odměnu, ale výsledkem 4 let studia.když na maturitu nemáš adios moravo.za rok nashledanou.že většina studentů vídneska  prdlajc je více než evidentní.já maturoval z jč, angličtiny, mat a fyziky.na humanitních oborech měli třeba latinu nebo dějepis..a hned by se vidělo kdo co umí.zeptejte se dneska studenta jakýkoliv školy kdo vymyslel ohmův zákon a dovíte se věcí že se nebudete stačit divit.státní nestátní je jedno.drtivá většina mladejch dneska se nechce učit a hlavně se neumí učit.a hlavně studují obory který jsou totálně na nic...zrušit hloupý vošky, stejně jsou k ničemu a nechat gymnázia, ekonomky a průmyslovky.o učilištích ani nemluvě.a jen s výučním listem.zedník s maturitou je mi na nic když neumí postavit rovnou zeď.a nějaký umělecký školy.finíto.cermat je jen černá díra na prachy...

+3/−1
12.5.2013 20:32

Z95d61e51n70ě83k 72S94k87ř56i75v43a86n 5834840109596

Dobrej nápad, jenže, ježišmarjá, to by to bylo jako kdysi ;-D. A oni tak rádi reformují až do úplného zreformování - nebo zdeformování? ;-)

+1/0
12.5.2013 21:55

J75a67n64a 58M44e34r15o27p96e 7718189727709

No, VOŠky mi přijdou dosti užitečnou školou pro toho, kdo si nadšeně zvolil gymnázium, zjistil, že na VŠ se mu jít nechce a s gymnáziem umí kulový. Tak je šance se naučit něco praktického na VOŠ.

0/0
15.5.2013 22:24

I93v90a11n 24P38a52p 9733133894124

no takový ušouni si stěžují že zkouška je moc náročná8-o8-o

+1/−1
12.5.2013 19:45

Z35d32e56n83ě45k 18O78r53š22u68l63í49k 1355560497752

ušouni nemají co brečet.ale učit se soustružit, stavět, opravovat atd.

+3/0
12.5.2013 20:35

A70n56d34r73e21a 63N31o27v62á 8844421716555

na což rozhodně potřebují stejnou úroveň maturity z ČJ jako gymnazisté.

0/0
13.5.2013 12:35

M41i36l55o85s64l39a35v 86M50l69a18d27y 1273941144172

Nemáte pravdu. CERMAT zřídilo Ministerstvo školství, a také ho stále řídí. Státní maturity jsou blbost.

+5/−5
12.5.2013 15:25

V54i64k54t74o62r 81Š26e78d25i89v70ý 8106391310596

Protože když do toho řediteli školy nikdo nekecá, dokáže vše "zařídit" líp?  ;-€

+1/−1
12.5.2013 19:54

F75r17a97n80t42i17š62e69k 27E24l87i29á86š 6257553935686

Státní maturity jsou nutné. Ukazují objektivně, co studenti umí. Školní maturity byly jakési zbytečné a formální zkoušky.

+1/−1
12.5.2013 21:44

V27i20k17t29o86r 96Š92e58d19i76v69ý 8746671340566

Vzhledem k tomu, že "dohled" mají osoby zainteresované na dobrém výsledku zkoušky, chce to ještě trochu doladit.

+1/0
12.5.2013 22:39

F29r19a42n20t29i24š71e98k 90E94l37i59á73š 6617393625696

Souhlasím.

0/0
13.5.2013 9:36

M95a12r82t29i23n39a 88M20o14u31d32r40á 7920943586889

Vědomí, že se zkouška nahrává, zkoušené, zejména trémisty, rozhodí (a ruku na srdce: kdo nikdy v životě trému neměl?).

+2/0
12.5.2013 15:24

Z40d10e76n82ě45k 73S53k55ř20i26v34a58n 5464280969796

Trémistu rozhodí už zkouška samotná :-)

+4/0
12.5.2013 16:07

F24r10a77n64t51i36š15e79k 53E98l24i91á48š 6677973105786

To je problém trémisty. Pak se uplatní v zaměstnání, kde je tréma předností.

0/−2
12.5.2013 21:45

Z70d43e60n61a 79H33v32o58z36d18e96n15s39k72á 6853347527266

Jako ze to bude vypadat jako zacatek toho slavneho duetu z Mozartovy Kouzelne fletny? Pa-...pa... pa...

http://www.youtube.com/watch?v=THsbW6bBK2U

0/0
12.5.2013 17:11

P91e26t92r 46M13a93l96i38š45k58a 6601175521273

Obory ke studiu by se měly odvíjet od poptávky na lidské zdroje na trhu práce.  V dnešní době se neobejdeme bez znalostí cizích jazyků, ale matematika a literatura se mi zdají poněkud méně důležité. Sou sice obory a pracovní místa na kterých je matematika potřebná, ale maturovat s ní v každém oboru je nesmysl. Nebo ať se zruší většina učebních oborů( některé zrušit nelze) a učí se pouze jeden všeobecný. Stejně málo kdo pracuje v tom na co se učil.

+2/−6
12.5.2013 13:21

P33a79v74e84l 45K28u43r76a55l 5161244270180

Víte co je na tom nejhorší? Matematika JE jazyk... on je to naprosto umělý nástroj popisu který sme si vymysleli ne pro jeho krásnou komplexnost... ale prostě proto že potřebujeme přesně a hlavně univerzálně popisovat realitu.

Je jedno jestli popisuju množinu atomů nebo množinu obyvatel města... v obou případech při zjišťování počtu budu mít stejně definovanou operaci plus... pravda pro popis něčeho v čem mnohežiny nejsou ekvivalentní holt budu potřebovat jiné rovnice...

Matematika je nástroj, jazyk vytvořený pro pohodlí lidí. (A abych citoval mojí blíbenou postavu: Juan "Johnny" Rico z Hvězdné pěchoty, "Cokoli co je alespoň trochu užitečné a důležité, jde popsat matematicky.")

+2/0
12.5.2013 13:45

Z73d23e36n38ě67k 95S51k15ř83i84v33a39n 5654630509866

Něco na tom asi bude, ještě ve škole nám jeden profesor tvrdil, že kdo má nadání na matematiku, má nadání i na jazyky, že matematika je vlastně jazyk. Jenže, pak jsem se seznámil s člověkem, který, když se dozvěděl, že se bude povinně maturovat z matiky, tak se na protest zavřel na WC. Už v 7. třídě ZDŠ učitelka němčiny vyslovila názor, že ON tedy nadání na jazyky nemá. Dnes umí 35 jazyků a vyučuje i v zahraničí. Tak nevím...

+2/−2
12.5.2013 14:11

Z72d96e29n65a 78H80v58o96z11d87e33n81s25k69á 6853327847856

Nemyslim, ze by to byla pravda - na jazyky clovek potrebuje taky dobry sluch kvuli vyslovnosti a kapku te intuice (idiomaticke vazby, pouziti synonym...).

+4/0
12.5.2013 14:29

P32a24v19e30l 91K20u10r22a49l 5941514540780

Tak by tu matematiku taky uměl. Problémem matematiky je že se po člověku chce aby se naučil myslet v zcela abstraktních termínech které si pak aplikuje na realitu sám.

To jak lidstvo užívá (a defacto i učí) jazyky je ovšem v podstatě úplně opačný postup... nevím často má za úkol lidskou interakci ke které někteří lidi prostě inklinují víc...

Matematika je o tom popsat problém na papír a pokud máte štěstí, a zároveň to druhá strana pochopí a nezjistí že je to nesmyslný blábol tak uspějete.

Pointou matematiky je sdělování informací... pointou ostatních jazyků je kominikace... a světe div se, to jsou vcelku rozdílné věci...

+3/0
12.5.2013 14:32

Z63d91e88n81ě19k 94O61r39š91u64l38í37k 1785710697892

pánové s vámi mohu jen souhlasit.jen ta teta mi tam nějak nesedí.

0/0
12.5.2013 20:34

J23a97n11a 53M79e40r36o77p52e 7148189657659

A pak lidi s tímto přístupem koukají jak vejr, když se kolem nich ochomýtne úrok, složené úročení či nedejbože se před nimi použije slovo procento. Jazyky jsou důležité stejně jako základy matematiky, slohu a práva.

0/0
15.5.2013 22:29

Z41d63e55n55ě19k 69S88k35ř86i76v36a33n 5554400599796

Kantory celkem chápu. Když potomek doma vypráví srdceryvnou story o tom, že vlastně všechno věděl, ale komise si na něj "zasedla", je lepší mít jeho výkon zadokumentovaný. Tatíkovi, který přijde synka obhajovat do školy pěstmi, to asi nikdo pouštět nebude (toho to nezajímá), ale kdyby mělo skutečně dojít k soudnímu jednání, bylo by to dobré. Je zajímavé, že maturity probíhají dlouhá léta, nikdy s nimi nebyl problém, nikdy nikoho nenapadlo je nahrávat, a teď, když se "zreformovalo"8-o školství (no, spíš se zrušilo co fungovalo, jen aby se to udělalo "nově"), je problém vymyslet otázky (na to musí být soukromá agentura - co dělají na MŠ?) i ohodnotit výkon studentů. A ještě aby se kantoři obávali inzultací a soudů :-(.

+11/−1
12.5.2013 12:50

J92a23n 48H40e32l35l95e49r 9108985326

No, je to poměrně odvážný předpoklad, že s nimi nikdy problém nebyl ... Problémy byly vždycky, stejně jako byli problémový žáci a problémoví kantoři. Akorát se o tom tolik nepsalo ... ono taky v devadesátých letech, kde by se to psalo, že ano. O možnosti kritiky v osmdesátých letech a dříve ani raději nemluvím.

+1/0
12.5.2013 13:37

Z65d21e39n15ě85k 95S72k60ř10i82v80a69n 5114790639356

Problémy se studenty i kantory samozřejmě byly v každé době. Ale nepamatuji si, že by otec nějakého studenta přišel do školy profesora zmlátit (a to ani, když byl student vyloučen), věděli jsme, z čeho budeme maturovat (i když i to se měnilo, ale nebyly okolo toho takové ciráty), znali jsme rámcově okruh otázek k maturitě - budou tam Lumírovci, Prokletí básníci a pod.. Jenže dneska ani studenti nevědí, kdo to byli ti Lumírovci;-D. Vědomosti jsme měli daleko lepší. Kdesi jsem četl, že úroveň dřívějších maturit odpovídala dnešní bakalářské zkoušce. Nikdo nepřemýšlel o tom, jak maturity usnadnit, aby prošli i ti největší hlupci. Na MŠ je jistě odbor, který se problematikou výuky zabývá, ale jeho pracovníci nejsou schopni vyprodukovat otázky k maturitě. Zmohou se max. na to, že uzavřou smlouvu se soukromou firmou, která otázky za ně vymyslí Rv.

+4/−1
12.5.2013 14:03

Z31d74e30n33a 10H75v96o59z90d68e34n43s15k66á 6163547197476

Mas pravdu, precedo!

Jinak k tem okruhum - muj oblibeny byla ceskoslovenska literatura mezi dvema valkami, ale k maturite jsem si vytahla literaturu starou (Kosmas atd.), ktera tedy zrovna me milovane tema nebyla, ale co uz...

0/0
12.5.2013 14:27

Z32d24e57n71ě49k 37S82k78ř58i96v21a52n 5464590679106

Jo, tomu se říká smůla nebo zákon schválnosti :-). Taky jsem si u matury vytáhl otázku, o které jsem toho moc nevěděl a doufal jsem, že mne mine. Nějak ne, mrška jedna. Ale dal jsem to;-)

+1/0
12.5.2013 15:26

V74i74k79t74o31r 89Š23e79d23i27v70ý 8386541430756

Jakou soukromou firmou?  8-o

0/0
12.5.2013 22:41

P35a60t63r56i48k 77Š58e34b91e50s31t26a 4983472486315

maturita z češtiny, matematiky a angličtiny...

tak z prvého - pokud bude pouze z jazyka bez literatury, tak OK

z druhého - nesmysl - matematika je kvadrivium, tedy by se měla maturitně učit pouze na matematicky zaměřených školách; maturita tak snad spíše z logiky, na kterou ta matematika navazuje...

a z třetího - opět jsme papěžtěší než papež... resp. bych tady přirovnal spíše "potučenec horší turka" - nedávno to byla latina, potom němčina, potom zase latina, dále ruština a nyní angličtina... za pár (desítek) let tipuji čínštinu nebo arabštinu; je to generační, resp. politická změna, tedy naprosto nemá trvalý prvek, což znamená, že jako povinný maturitní, resp. srovnávací předmět je to naprostý nesmysl...

+2/−7
12.5.2013 11:51

M74a74r15c90e40l 74Š44e25v42č10í77k 9575323661530

Nech sa neučia nič. Učiť sa budú len tí, ktorí majú záujem. Zrušiť povinnú školskú dochádzku a nech o tom, či sa budú deti vzdelávať, rozhodujú rodičia.

+5/−1
12.5.2013 12:19

P34a25v30e84l 91K82u13r29a32l 5261504860340

Matematika byla kvadrivium za středověku který zrovna v Evropě moc vzdělanosti a obecných výsledků nepřinesl...

V Řecku a Egyptě... - tam v podstatě vytvořili všechny "vědecké" poznatky které se pak celý středověk vyučovali na zpaměť byla matematika absolutní prioritou... osobně myslím že by měla mít mnohem větší slovo u maturity než cizí jazyk.

+2/0
12.5.2013 12:56

J10a72n 23H41e74l94l95e62r 9488515446

reagovat na vývoj ve světě je praktické a rozumné ... maturovat dnes z řečtiny či latiny nedává pro majoritu smysl. stejně tak ruština. Angličtina je nyní světový jazyk. S němčinou je problém, že se s ní dorozumí jen v německu, francouštinou jen ve francii, kanadě a v několika bývalých koloniích.

Co se matematiky týče ... otázkou je, co vlastně kdo od maturity očkává. Jestli určitou úroveň "inteligence", nebo spíše "znalostí" nebo "schopností". Mně matematika nevadí, ale rozumím tomu, že pro mnoho lidí není středobodem světa a "vzdělaného člověka" si představí snadno i bez znalostí středoškolské matematiky.

Mně osobně přijde, že matematika pomáhá porozumět světu kolem, takže je prospěšná všem, ale jsem dalek tomu tento názor vnucovat ostatním

+1/−1
12.5.2013 13:41

M60a25r47i23e 47V10a10š11í35č95k95o11v78á 3621563482708

Pokud bude maturita z ČJ pouze z mluvnice, garantuji Vám, že 80 % studentů neprojde. Spousta maturantů ani neví, že existuje slovo Jsme (všude píší sme).

Za druhé, mohou polemizovat o účelnosti cizího jazyka, přesto, nebudou li ho umět, nikdo je nezaměstná. Dokonce ze svého okolí poznávám, že řada pohovorů se už vede v anglickém jazyce.

Takže??? Souhlasím s Vámi pouze s matematikou. Přestože jsem kdysi na gymnáziu počítala vcelku dobře, své znalosti matematiky využiji pouze když si chci vyzkoušet maturitu na zkoušku...

+2/−1
12.5.2013 13:58

Z55d82e74n89ě86k 20S25k69ř85i45v82a37n 5694890849736

Studenti, a nejen oni ;-), budou vždycky polemizovat o účelnosti toho kterého předmětu. Nebudou potřebovat fyziku, chemii, biologii, cizí jazyk atd.. Co na tom, že v budoucnu budou před svými dětmi za blbce, který nepozná ani pampelišku. A ČJ bez literatury - no jasně, k čemu vědět, že byl nějaký Seifert ;-D. Každý předmět nám rozšiřuje přehled, byť spoustu věcí uplatníme v životě sporadicky. A s tím "sme" máte pravdu.

+3/0
12.5.2013 16:26

M85i33c75h44a88l 80P32o25n48o60c37n14ý 2704445771

Povinne cesky jazyk bez literatury, matematiku jak navrhujes ty a k tomu anglictinu a druhy cizi jazyk. Pak by umeli mluvit cesky, anglicky a treba nemecky a ani z matiky by nebyli v haji. Literatura je zajimava, ale proc by se treba zednik mel patlat s nemcovou nebo karlem hynkem pokud nechce, to vazne netusim.

+2/−2
12.5.2013 13:58

P27a55v34l17a 65H75r53a73d15i32l52o61v63a 3277721641164

V tom pripade proce se ma zednik patlat s druhym cizim jazykem?

+1/0
12.5.2013 15:28

M20i37c91h38a79l 13P81o74n60o59c50n35ý 2814215971

Vida, to jsem nedomyslel, mea culpa. Takze druhy jazyk skrtam. :-)

+1/0
12.5.2013 15:56

Z51d66e64n80a 45H82v29o96z41d59e70n22s45k29á 6673967757956

A proc se ma tedy patlat s tim prvnim?8-o

+2/0
12.5.2013 17:20

J31a92n 43F51r48o47l52í51k 6416150265134

Dovedu si živě představit jak nějaký bývalý vojenský prokurátor poslouchá záznam ze zkoušky integrálů a derivací a rozhoduje jestli má pravdu student nebo profesor.

+1/−3
12.5.2013 11:41

V48o32j21t54ě19c95h 62V90á28c32l89a40v 60P78o19r90t46e55š 7913615744398

Opět se musím nad spoustou přispívajících smát. S článkem, potažmo návrhy vesměs souhlasím. Maturita by určitě neměla být udělovaná automaticky, jako by pak nemělo být automatické přijetí na VŠ. Rozhořčené komentáře typu "tady se řešej nějaký kamery a mladý jsou bez práce" jsou víc než vtipný. Copak někdo někoho nutí jít studovat SŠ, gymnázium nebo VŠ určitého zaměření a zároveň nemít zájmy, které by mi pomohli s budoucím uplatnění? Je to volba oněch žáků a jejich rodičů. Chyba státu je jen to, že ke studiu připustí v podstatě každého.Počítat s tím, že se střední, bez jaké koliv specializace seženu práci lepší, než je uklízečka je čirá naivita.

+11/0
12.5.2013 10:46

A60n27t64o98n27í27n 38J92a50l24o79v38e21c 4478104904

Dokud bude minimálně 18% (podle některých odhadů i přes 30%) prací a testů maturitní zkoušky opsaných, je jakákoliv diskuse o podobě zkoušky zbytečná. Jen mě fascinuje, že Cermat uveřejní výše uvedená čísla a nikoho to moc nevzrušuje!!!

+4/−1
12.5.2013 10:42

J19a71n 44N83o76v97á12k 1134903699379

tady se ale nyni neresi pisemna cast, ale ta ustni ;)

+2/−1
12.5.2013 11:27

J60o15s84e22f 63S37t18e71h92n88o 5201771440

Tady asi někdo nečetl článek..

+1/0
12.5.2013 12:10

K62a35r80e75l 59D32r67d71a 6894542467

Nedávno jsem pročítal spor mezi Jezuity a Komenským. Protestanté tradičně razí střídmý život plný nudné přísnosti, pokory a askeze. Jezuité (sami příznivci askeze a pro změnu katolické nudy) řešili jak mezi odpadlíky protestanty prosadit to pravé katolické vzdělání. Šli na to pomocí nejrůznějších pouťových atrakcí, radovánek, her, zpěvoher, veřejných vystoupení... A Pražené protestanté se těm šaškárnám smáli a odsuzovali je. Následně své protestantské děti dávali Jezuitům na výchovu, aby jim dopřáli učinkování ve všech těch šaškárnách, místo toho aby šprtali latinu.

  Komenský se mohl rozkrájet, opisoval od Jezuitů co mohl. Dokonce začal také razit  "škola hrou", ale vše již bylo marné. Majorita katolíků ho pěkně vypakovala. Čímž protestantům prospěli jinde, neb je Komenský ohromoval znalostmi jezuitské výuky ve stylu šaškárny, která děti baví. A u nás následovalo 300 let temna pro hlupáky. ;-D

  Dnes jsme o hodně dál a naše školství je přece mnohem kvalitnější. Sestřenice se místo maturity chystala na nějaké ty modelky. Další naše holka míří do Česko Slovensko má talent. Nejoblíbenější šaškárnou na naší TV je Superstar. Mamky, babky a tetky o překot radí jak se loví přes pedofilní krásu štěstí a bohatý ženich. To jsou tak zhruba veškeré obzory našeho dámského týmu. Bude následovat dalších 300 let temna? ;-D

+2/−3
12.5.2013 10:39
Foto

P29a27v90e61l 61P24o61k18o57r89n76ý 2876644110262

Maturanti budou rozhodně proti a budou to považovat za své zesměšňování, co kdyby se to někde přehrávalo.

+4/0
12.5.2013 10:34

M10a12r74t17i11n97a 93M10o30u51d27r36á 7520673116649

Na tom něco bude, ostatně také proto nesmějí být ve školních třídách kamery (mohou být na chodbách)

0/0
12.5.2013 15:26

J35i27ř69í 20S44m86r18ž 7490568343167

Kdyby se nahrávalo i v Plzni, tak Mareček Bendů je bez titulu. V době digitálních médií by se mělo dokonale dokumentovat vše, včetně doktorantských prací skenerem a podobně.

+4/−2
12.5.2013 10:28

J37o26s18e78f 62Š55e64m37e73l95í73k 7549451140117

Titul-netitul, hlavně že se celý život urputně drží v parlamentu. Junior.

+2/0
12.5.2013 11:33

J61i19ř45í 44M67a86r17e11k 7661294763454

Pan Kostečka rozhodně nemluví za všechny češtináře.

Ve své učebnici Český jazyk pro 3. ročník gymnázií (SPN Praha 2002, s. 259 - 260) uvádí příklad slohové práce, kterou hodnotilo 45 učitelů. Výsledek hodnocení: 25x výborný, 15 x chvalitebný, 5x dobrý. A různost hodnocení tehdy nijak nekomentoval.

Při nejlepší vůli se sloh nikdy nepodaří hodnotit podle nějaké tabulky. Rozdíl mezi "text je zpracován plně funkčně" (5 bodů), "text je zpracován funkčně" (4) body, "text v zásadě odpovídá tématu" (3 body) vyučující na různých typech škol budou vnímat pravděpodobně rozdílně.

A návrh prospěl/ neprospěl? Pokud někdo dosáhne 90%, tak si snad zaslouží výbornou, za 40% je dostatečná.

+11/0
12.5.2013 10:25





Najdete na iDNES.cz