Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Roli gripenů by dočasně zvládly i L-159, říká bývalý velitel armády

Premiér Petr Nečas opakuje, že gripeny nejsou jediná možnost, jak chránit nebe nad Českem. Má armáda nějaký reálný "plán B"? Na regulérní výběrové řízení je prakticky pozdě. Bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý míní, že by při ochraně vzdušného prostoru, byť dočasně a s mnoha omezeními, šlo použít i letouny L-159.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A84l42e45š 67L61i58s16o92v10s21k59ý 9162694233188

Časem by nějaká chatrá hlava mohla říct, že roli samopalů by dočasně zvládly, byť s mnoha omezeními,  i pořádné sukovité klacky

+2/−1
20.5.2013 15:33

A19l25e71š 30N70o56v22á23k 6188610957746

Ano, to je pravda, vaše srovnání je ekvivalentní.

Už čekám mínusy, zastánců těch "vytuněných" Albatrosů, kteří tvrdí, že na naší krásnou malou zem bohatě L-159ky stačí.. ;-D

+1/−1
20.5.2013 15:46

M37a55r63t90i12n 84R77o86s13o23l 4900873492871

Pokud je na území ČR dostatek letišť, tak chytat někoho nepotřebujou a dokud civilní letadla neutečkou i střelám, tak je jim rychlost k ničemu. A kdyby prachy za gripeny dali Aeru Vodochody, aby L 159 trochu vylepšili, tak by pomohli i jejich dalšímu prodeji.

+1/−4
20.5.2013 10:15

J28a37n 27R41u60t 4600411421759

Střely jsou hezká věc, ale nejdříve se musí s, řekněme nekomunikujícím, letadlem navázat vizuální kontakt. Těžko někdo sundá dopravák se stovkou lidí bez toho, že by se o to alespoň pokusil.

+1/0
20.5.2013 11:24

M37a42r15t72i28n 37R15o65s83o78l 4460463292571

Pokud bude dopravní letoun letět více něž 935 km/h ku Praze, tak toho za tu chvilku ani gripen moc nevykomunikuje.

0/−2
20.5.2013 12:39

J30i90r35i 14D95v34o82r79a82k 5137930855903

Vidim to takhle: Tesne pred Volbami se udela "supervyhodna" a hlavne rychla Smlouva, Samozrejme tajna. Takovych kseftu tady bylo... Jen nezapominat...[>-]!!;-€ A pak si "uzivat duchodu"... Miluji [>-]:-/

0/0
20.5.2013 2:09

J30i45r23i 95D23v87o11r73a52k 5727240835853

Co tam pisou? Zkasirovali za 4-mesicni misi 14 mil. a stalo to 40 mil.???Tak to je fakt "super" kseft8-o8-o[>-]!!

+3/0
20.5.2013 2:03

M84i32c65h19a16l 81M18a68l21a68t 7348367461506

V případě nouze pomůže čína, jako u jakéhokoliv zboží. : - ))))

0/0
20.5.2013 0:43

M16i57c59h12a77l 42M46a84l30a69t 7828337571286

I ta malá a chudá severní korea má víc stíhaček než česko, polsko,slovensko, bulharsko ,rumunsko a jiné rozvojové země.

0/−2
20.5.2013 0:37

A83l77e28š 21N29o19v49á59k 6238720957226

Ta malá chudá severní korea má třetí největší armádu na světě.Sice lítá s muzejními exponáty, ale jinak máte pravdu.

+2/0
20.5.2013 5:01

M31a19r76t88i68n 75V46o93j25á91č70e45k 9512498108127

taky můžeme házet kameny nebo klacky a narušitele chytat do sítí a ty letecké hlídky v rámci NATO může převzít klub rogalistů odpadne i tankování ve vzduchu8-o8-o;-D;-D

+2/0
19.5.2013 19:58

P84e42t49r 22B17r36i11x 5551441852

L-159 nemůže plnit roli stíhacího letounu. Rychle dostihnout a zkontrolovat třeba malý dopravní letoun (např. Learjet) letící těsně podzvukovou rychlostí, může jen kvalitní nadzvukový stroj. Pokud chceme mít armádu, která nebude pro smích, musíme mít i nadzvukové letectvo.

Asi to armáda nemůže před jednáním moc vykřikovat, ale rozum říká, že nejlepší poměr cena/výkon mají pořád Gripeny, protože je do ceny třeba započítat i logistika a výcvik pilotů.

+7/−1
19.5.2013 18:10

O65n64d25ř74e53j 79M23a56l21ý 3334673843573

Souhlasím. Jinak, přinejhorším by se daly koupit F-16, nejlépe ve variantě E. Dvoumotorové stíhačky bychom neupotřebili.

+1/−1
19.5.2013 18:29

A74l77e69š 48N57o27v46á23k 6888870457756

Ano, máte pravdu, ale mám obavu, že pro smích budeme... až vytahneme tu naší squadru "vytuněných" albatrosu...

už se nám po světě smějí, jakého máme prezidenta.... jen tak dál

+1/−1
19.5.2013 19:36

D36a76v61i49d 45M47u80n16z64a79r 3858342344586

pokud chcete mit armadu ktera by nebyla pro smich, tak nesmite mit armadu, ktera je pro smich....8-o

+1/−1
20.5.2013 0:23

M25i22r36o21s65l27a57v 91J46a38n66o61u97š26e48k 9914761757

To je teda fakt na výběr. Buďto dosluhující šrot F-16, nebo nic moc Gripen, případně předražené a (zatím to tak vypadá) v porovnání s F-16 nepříliš výkonnější F-35 (jediná výhoda je tu stealth). A pak, co tu máme dále? Eurofighter, což je vlastně to samé co Gripen, stejně tak jako ta francouzská plečka. Co by se mě osobně zamlouvalo by byl nějaký ten modernizovaný Suchoj (od toho ale přeci ruce pryč, je to ruské!), modernizovaná F-15 a nebo si pronajmout Gripen a pak zakoupit T-50ky, což zase nikdo nebude chtít, protože jsou ruské.

Doufám že tu nikoho svým laickým názorem nepobouřím.

+1/−7
19.5.2013 16:22

P78e98t26r 13T60y17č74k84a 6855782919942

Eurofighter je mimo F22 nejlepší letadlo.

+5/−3
19.5.2013 17:23

B90r44o24n98i11s34l85a76v 32N27a28v44r39á32t81i82l 5490637662727

F22 USA nikomu neprodají...

+6/−1
19.5.2013 17:29

P13e19t54r 35T41y22č60k29a 6465792409772

A já snad píšu že ano? Já jen píšu, že to nejlepší co se dá dnes koupit je Eurofighter.

+1/−1
19.5.2013 17:33

B98r51o47n31i47s97l25a24v 15N98a53v61r80á80t72i38l 5340917452327

No máte v tom trošku zmatek, ale rozumím. Já to rovněž napsal jako konstatování. Chce to být méně startovací... ;)

0/0
19.5.2013 17:43

B28r91o80n89i87s66l88a72v 66N40a52v85r49á45t86i83l 5590447502487

Pardon. Už vám rozumím. Chyběla mi tam čárka... ;)

0/0
19.5.2013 17:45

P51e67t13r 65T92y54č59k48a 6325932539432

Tak ona to hlavně byla reakce na Jarouška který tvrdí, že Eurofighter je šunt a Suchoj je lepší.

+3/−1
19.5.2013 17:49

M18i65r79o59s66l41a58v 40J36a51n48o68u11š74e40k 9454841537

Prosím vás, můžete se chovat jako normální člověk a nezkomolovat příjmení? Já taky písmena T a Y ve vašem jméně nezaměňuji za P a I. Eurofighter je výborný letoun. Současné generace. Já se odkazoval na generaci pátou.

0/0
19.5.2013 22:24

O93n83d69ř60e88j 24M95a43l17ý 3494493713853

Hmm, laický názor beru, ale srovnání jednomotorové stíhačky s dvoumotorovými nemůže myslet vážně ani ten největší laik. ;-D

+5/0
19.5.2013 18:22

J18a77n 82R64u37t 4270281841209

Rv Z extrému do extrému! Jedni propagují naprosto nevyhovující L-159, druzí zase těžké dvoumotorové Suchoje nebo F-15, kde vyjde letová hodina na několikanásobek toho co u Gripenu nebo i té F-16... Né že by to nebylo hezké, ale přiznejme si to, že naprosto přehnané naším potřebám.Z nabídky je Gripen nejlepší volba.

+3/−2
19.5.2013 18:30

M22a98r29t43i63n 27V23o24j62á77č29e95k 9492348948297

no vzhledem k tomu ,že máme i jakési závazky k NATO tak tam L--159 asi fakt neprojde

0/−1
19.5.2013 20:01

B70r51o44n25i33s85l11a75v 82N92a96v56r80á57t35i55l 5710837712697

Jsem pro L159. Nadzvukové letectvo nepotřebujeme.

+6/−10
19.5.2013 15:53

K40a54r59e77l 30B91a85r70t52á88č68e52k 9862449662745

nejste sam kdo je pro L159....

+2/−5
19.5.2013 15:58
Foto

K83a69r85e35l 97S53e59i70d30l 8659425150518

V době, kdy se rychlosti zvuku blíží i osobáky?

+2/−1
19.5.2013 18:47
Foto

M73i34r64o62s35l87a25v 90S65t94e40i10n39e33r 4920332530696

Nadzvukové stíhačky jsou pouze psychologický problém. Policisté mohou jezdit třeba ve Felicii, ale jejich označení vynucuje respekt. Sledování letících objektů provádí radar, i velmi rychle letící objekt může být sledován pomalým letounem, startujícím ve směru jeho dráhy před ním. Takže váha je na vojenské logistice, ne na rychlosti.

Je třeba pouze uplatnit taktiku, už dávno používanou dopravní policií.

Kolik hříšníků třeba nachytaly rychlé Passáty s mnoha koni pod kapotou? Daleko chytřejší je, přestupníkovi zablokovat cestu daleko před ním.;-)

+1/−8
19.5.2013 15:46

V45l89a60s71t11a 96C45o71u86f94a88l 6574637596796

Jasně. Ve vzduchu je to úplná pohoda. V 10ti kilometrech si tam na něj počkáme za stromem a pak na něj vybafneme. To dostane každýho.

+12/−1
19.5.2013 15:56

A29l77e63š 13N89o61v56á51k 6838270737546

R^ no jasně.. radary už máme, tak si na něj počkáme hned za cedulí. ;-D

+3/−1
19.5.2013 16:22

V35l67a29s66t47a 76C95o95u25f90a11l 6324667266626

A tam mu zkontrolujeme pilotní průkaz a techničák od letadla. A ještě mu dáme dejchnout. Je dobře, že se letadla dají zastavovat ve vzduchu. V jednom americkým filmu bylo, že hlavní hrdina vlezl ze svého letadla do letícího dopraváku podvozkovou šachtou. V televizi nelžou. Musí to přece bejt pravda, když to bylo v televizi.

+2/0
19.5.2013 22:30

M10a30r12t18i40n 80V29o20j54á38č30e62k 9172888478757

tahle diskuze baví ,jen jsem si představil jak co 100km startuje L159 a hlásí tady orel tady orel teď mě minul předávám kontrolu poštolce konec...tady poštolka tady poštolka teď mě minul konipásku máš ho;-D;-D

+1/−1
19.5.2013 20:16
Foto

L53u36k52á20š 13N66o37v51o79t66n62ý 6646377768418

Je otázka jaký efekt je mít jen pár kusů nadzvukových stíhaček. Řešit to s L-159 je samozřejmě také řešení poměrně diskutabilní, ale s ohledem na to, že jich máme plné sklady, kde zbytečně stojí, tak by to možná stálo za úvahu - v kombinaci s pozemní protivzdušnou obranou u strategických cílů (stačilo by pár kompletů moderní systémů, radary tak jako tak obnovovat budeme) no a o zbytek by se postaraly L-159. Proti skutečné vojenské intervenci jsou sice k ničemu ale to platí i o gripenech (v tom množství v jakém je máme).

+3/−1
19.5.2013 15:17
Foto

J46a73n 97V55a31l80č19í42k 7735158575740

L-159 nejsou stavěné na vzdušné souboje, ale primárně na boj proti pozemním cílům. Nicméně jejich letové systémy včetně těch pro vzdušný boj nejsou nijak špatné...

+3/0
19.5.2013 15:39

R27a24d88i17m 76P25o57l94á24š15e59k 9426913609379

Aspoň na půl roku by se L 159 použít mohly. Potřebujeme tu jejich zásobu, když už byla v takovém množství vyrobena,  přece prodat a na to je nejlepší reklama, pokud je používá země výrobce letadla. Třebas ne úplně vhodným způsobem, ale používá.

+2/0
19.5.2013 16:32

P73e27t64r 82T77y96č82k88a 6185432269932

Naše armáda je ale používá.

+2/0
19.5.2013 17:27

A44l92e77š 15N55o91v10á34k 6658770557866

Ano půl roku stačí, už takhle padají, půl roku a než dojdou, tak se poohlídneme po něčem jiném.

0/−1
20.5.2013 4:58

Z22d28e45n31a 67H48v22o39z30d80e68n55s49k73á 6963397437356

Kdyz je stihneme v pripade naruseni vzdusneho prostoru odkonzervovat, no problem.;-D

+3/−4
19.5.2013 14:48

V79l73a60s30t22a 11C46o10u14f50a90l 6364717946716

Vy jste asi nebyla na vojenském letišti, že?

+2/−1
19.5.2013 15:43

Z77d70e58n61a 61H30v69o30z86d73e62n34s31k64á 6803947697896

Ne, ale videla jsem zakonzervovane gripeny.;-D

0/−2
19.5.2013 19:54

V40l96a80s36t90a 15C43o84u66f44a71l 6474937196726

Tak to muselo být jedině ve Švédsku. Tam jsou zakonzervované verze A.

+4/0
19.5.2013 22:32

A82l71e13š 47N77o80v14á20k 6528730557596

To jste viděla v TV??

Nebo jste si je spletla se sardinkama?

Já jinak četl, že byly někde uložené ty neprodejné L-159

0/0
20.5.2013 15:51

T76o24m44á33š 55H30r45e41j97s90e50m78n52o27u 4759626344580

L-159 jsou výcvikové bitevníky, nejsou stíhače a ten co napsal tento článek, nebo vymyslel takový nesmysl hlídat vzdušný prostor L-159 by měl být internován v blázinci. Je to holý nesmysl.

+4/−8
19.5.2013 14:10

V48a79c52l60a48v 92M76e56d91e19k 5351852385625

omyl, výcvikové byly L29/L39

L159 nese označení podzvukový bitevník, o slovu "výcvik" v jeho specifikaci není ani slovo.

+6/−2
19.5.2013 15:28

J45a55n 65F70r31o21l25í26k 6576760745914

Do blázince by měli zavřít hlavně Vás. Napřed si něco o L-159 přečtěte na netu a pak vypouštějte ta svá moudra.

+4/−4
19.5.2013 15:49

V30l34a94s59t15a 50C84o93u34f75a16l 6264757516556

Protože to, co je na netu, to je pravda.

+4/0
19.5.2013 15:59

V97l38a36s15t21a 62C87o42u96f60a15l 6414237426316

Tomáši, jednomístný stroj nemůže být výcvikový. AERO postavilo 72 jednomístných L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) a až daleko později vyvinulo dvoumístnou variantu s velmi omezenými bojovými schopnostmi L-159T1. To už je cvičné letadlo.

+5/0
19.5.2013 15:58

T31o75m84á55š 71G51r61ä41t14z 2843111437376

Já bych byl PRO variantu s bitevníky L-159 a současné snížení maximální letové rychlosti dopravních letadel přelétajících přes ČR na 600km/h ;-D:-)R^

+13/−2
19.5.2013 14:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.