Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U „létající tužky“ v La Manche už jsou potápěči, vyzvednutí potrvá týdny

Britští potápěči v sobotu zahájili složitou operaci, aby vyzvedli z moře letoun zřícený u břehů Velké Británie během druhé světové války. Jediný známý dochovaný exemplář německého bombardéru Dornier Do 17 by se měl stát vzácným exponátem muzea v Londýně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J83o71s41e42f 32H81a47v57l20e63n27a 3852614294587

takhle to vypadá jak Viper z Battlestar Galacticy :D

0/−1
6.5.2013 5:21

J76o19s15e89f 49'55J90o60e43' 33V47o60c63h22y84á80n 8383318452130

Nezapomínejme, že k vítězství RAF v bitvě o Británii také nemalou měrou přispěli českoslovenští letci, naši národní hrdinové. [>-]

http://www.czechspitfireclub.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=ucastnici_bitvy_o_britanii

+4/0
5.5.2013 21:06
Foto

P41e72t56r 78P88r83o91c56h58á78z63k66a 3792236302944

Držím palce potápěčům a odborníkům aby se vyzvednutí podařilo a hlavně aby se zachránil velmi cený unikát.Už se těším až se objeví v muzeu.

+2/0
5.5.2013 19:08

J94o43s18e77f 91K21o97l19á84ř 7303828455348

Naštěstí Bitvu o Británii Němci totálně zpackali. V jiném případě by Británie neměla šanci.

+1/−2
5.5.2013 17:33

L82a87d63i25s26l26a14v 61P35o11l64i63c44k11ý 5635680790797

Řekl geniální stratég Kolář. :-P

+5/−1
5.5.2013 18:00

J50a90n 88K84o93z23á67k 7215308739478

Předřečník má naprostou pravdu:-) Operace Seelöwe (invaze na britské ostrovy) byla podmíněna získáním naprosté vzdušné převahy Luftwaffe, což vyžadovalo zničení britského letectva. Nezapomeňme, že při ústupu od Dunkerque nechala britská armáda ve Francii většinu svých těžkých zbraní. 

Jen díky tomu, že Luftwaffe Brity podcenila, tak se Británie ubránila.

A co si budeme povídat v kontextu celé války - chválabohu za to, že byl Hitler takový packal.

0/0
5.5.2013 18:39

P93a67v10e56l 31Z75a89t98l51o63u95k26a43l 7681429522247

A vlastně za to mohla jen náhoda, totiž jeden jediný britský nálet na Berlín, který Hitlera rozzuřil k nepříčetnosti (aneb etuda "Áda žere koberec") a díky které nařídil změnu strategie na bombardování měst v době, kdy už byla operační i logistická infrastruktura RAF v jižní Británii na pokraji zhroucení.

+2/0
5.5.2013 18:57

J56a19k44u49b 14S50o42b53o45t96k93a 9492573152959

Nutno ale dodat, že za to mohl německý nálet na Londýn. A i ten nálet na Londýn byl vlastně omyl. Přitom v tu chvíli RAF stála na prahu kolapsu.

Jak málo nakonec stačí ke změně jazýčku na vahách.

+3/0
5.5.2013 19:40

J39a24n 41K43o63z16á23k 7355728699388

Pokud se nemýlím, podobná náhoda vyhrála Američanům bitvu o Midway, kdy jedna eskadra Dauntlessů zabloudila mimo kurz a naprostou náhodou nalezla hlavní japonský operační svaz.

+2/0
5.5.2013 20:01

P26e53t74r 54H26e61n69d53r63i20c39h 6976882270672

Tak tak ;-)R^

0/0
5.5.2013 20:12

D12a84v78i95d 59N92e58b10e86s29k37ý 8977871179431

RAF nikdy "na prahu kolapsu" nebyla. Strategií RAF bylo přežít v takové síle, aby byla schopna odrazit námořní invazi. Luftwaffe mohla zničit jen ta letadla, která RAF proti ní poslala a RAF nikdy neriskovala víc, než kolik si mohla dovolit ztratit. V případě krajní nouze  mohla RAF vždycky zůstat na zemi mimo dolet Luftwaffe.

+1/−1
5.5.2013 20:04

J83a70k79u75b 33S88o78b89o80t41k78a 9142503842109

Jenže v tu chvíli, by Luftwaffe zničila komplet infrastrukturu letišť a další klíčové zařízení, což byly hlavní cíle celé bitvy o Británii. Tím by měli otevřenou cestu pro invazi.

0/0
5.5.2013 20:28

J25a51r26o95s13l37a56v 76B20r44ü67m53m86e35r 7874623816

Zase mimo. V té době bylo RAF cílem náletů, a Luftwaffe se dařilo celkem ničit letiště a dokonce se jim podařilo i velmi narušit radarovou síť, což naštěstí Němci nevěděli. Paradoxně, nejbezpečněji v té době pro piloty RAF bylo být ve vzduchu.

0/0
5.5.2013 20:52

L46u29k36á68š 28G23r92ü77n33d93e96l 4637792885172

Tak ona je jedna věc provést invazi a druhá dokázat ty vojska zásobovat. Není to otázka toho jestli Němci něco zpackali nebo nebo ne, je to otázka toho, že Hitler invazi neplánoval na 100%. To měla být až ta poslední varianta. Přípravy, které v roce 40 stihli Němci udělat jednoznačně nedostačovali na provedení invaze v žádném případě.

0/0
6.5.2013 17:00
Foto

V25i86k13t85o81r 91K13a15p37l92a69n 6409657459906

Po bitvě je každý generál ;-D

0/0
5.5.2013 21:45

P64a91v78e96l 67Z30a57t40l96o38u33k27a79l 7421589222397

Jestli lze o nějakém letadle vůbec říci, že byl páteří Luftwaffe v souvislosti s "bleskovou válkou", pak o střemhlavém bombardéru Ju-87 Stuka. Jeho nasazení bylo integrální součástí konceptu bleskové války, který s blízkou vzdušnou podporou vyřazující jednotlivé cíle z řad nepřátelské obrněné a další techniky počítá.

+5/0
5.5.2013 15:45

J55a59n 37K10o32z12á80k 7885428249988

U Stuky byl problém, že byla závislá na vzdušné převaze. Jak v Polsku, tak v počátečních fázích operace Barbarossa těžily Stuky z faktu, že protivníkovo letectvo buď bylo zničeno (Polsko) a nebo vážně ochromeno (SSSR). Pokud totiž protivník měl funkční stíhací obranu, Stuka neměla šanci - pomalá a se slabou obrannou i útočnou výzbrojí. Však jí také Němci postupem války nahradili Fw-190 v roli stíhacích bombardérů.

+5/0
5.5.2013 19:52

P74e58t81r 36H42e41n39d15r84i81c31h 6856662550162

Asi tak. A FW-190, to už bylo hodně jiné kafe (dle mého názoru, to nejlepší, co pro luftwaffe létalo)R^

+1/0
5.5.2013 20:11

J56a58n 73K33o72z78á80k 7395848169178

Těžko říct, oba stroje měly něco do sebe.

Bf-109 byl lehčí a obratnější, vhodný pro dogfighty, ale byl méně odolný, unesl málo bomb a měl úzký a křehký podvozek, činící jej nevhodným pro provoz z nezpevněných ploch. 

Fw-190 sice ztrácel v dogfightech, ale jeho síla tkvěla ve velké odolnosti (méně zranitelný hvězdicový motor, těžší pancéřování), velkém bombovém nákladu, brutální palebné síle, širokorozchodném podvozku (umožňující bezpečný provoz z travnatých a jinak nezpevněných ploch) a vynikající stoupavosti a klesavosti, díky které to byl výborný přepadový stíhač ve stylu amerického P-47 (se kterým měl společné vše výše jmenované vlastnosti). 

Jak jsem se někde dočetl - kdybychom ta dvě letadla převedli na koně, Bf-109 by byl závodní plnokrevník, kdežto Fw-190 vytrvalý a silný tahoun.

+1/0
5.5.2013 23:02

P89a41v89e96l 17Z34a16t58l65o48u56k95a84l 7471129522367

Ovšem to se již netýká přímo blitzkriegu - to už se týká bitvy o nadvládu ve vzduchu, já tu mluvil o úloze Stuky coby blízké vzdušné podpory pozemních jednotek. Pochopitelně, že jako střemhlavý bombardér je proti stíhačům téměř bezmocná a stíhacím bombardérem rozhodně nebyla, ani tak nebyla zamýšlena.

0/0
6.5.2013 0:17

J57a33n 72K70o54z25á54k 7325258199518

Stuka bezpochyby měla velký úspěch v roli střemhlavého bombardéru jakožto "vzdušného dělostřelectva" umožňujícího rychlý postup tankových jednotek, za ten ale vděčila naprosté vzdušné převaze, a ta s blitzkriegem přímo souvisí a je pro něj nezbytná. Jak nad Polskem, tak nad Francií, tak zpočátku nad Ruskem, všude měla Luftwaffe jasnou převahu ve vzduchu a Stuky mohly nerušeně plnit své úkoly bez hrozby nepřátelských stíhaček. S koncem Blitzkriegu a začátkem opotřebovávací války Stuka beznadějně zastarala a ve výrobě se udržela jen díky tomu, že až do roku 1944 neměli Němci lepší náhradu.

0/0
6.5.2013 1:26

R30o93m28a95n 30C34a51e97s24a87r 9733950790187

Jestli ta vizualizace ve videu odpovídá realitě, tak je to paráda, protože to vypadá, že letoun není ani nijak vážně poškozen a v podstatě se mu podařilo tak nějak dosednout na hladinu a potopit se. Křídla, trup, motory, vše vypadá v pořádku

+11/0
5.5.2013 13:00

J89a66n 98K61o87z84á69k 7355538819618

Vidím to na perfektní nouzové přistání na hladině. Více by mne zajímalo bojové poškození, které nemohlo být nijak vážné, pokud je letoun prakticky nepoškozen.

0/0
5.5.2013 13:16

J42a46n 44V25á44c73l91a25v64í37k 3702296601749

Treba museli pristat kvuli zavade, ktera s bojem nijak nesouvisela. To uz je konecne celkem jedno.

+2/0
5.5.2013 13:35

J59a94n 14K38o48z82á36k 7925618649588

V článku psali, že byl sestřelen, tak bůhví jak to bylo...ale máte pravdu, už je to fuk. Milerád bych se na něj jel podívat, až bude patřičně zrestaurovaná:-)

+1/0
5.5.2013 13:46

P54e69t36r 33H80e94n49d46r44i86c87h 6166812780232

Angláni za Bitvy o Británii ještě prakticky nepoužívali kanony (20 mm) a ve stíhačkách byly jen kulomety 7,7 mm. Ty moc paseky nenadělaly. Takže to klidně může být sestřel. Třeba to dostal do motoru a auf wiedersehen...

+3/0
5.5.2013 14:30

L81u80k24á79š 28G47r48ü85n38d89e64l 4957142975342

:-) trošku si rýpnu. Právě jediný sestřel s kanony na Spitfiru Ib byl právě Do 17. Třeba je to on ;-D

0/0
5.5.2013 15:00

J49o83s79e66f 88B14r64o91ž82k42a 6304812268867

Jak to bylo.

http://www.youtube.com/watch?v=DlBKYXHSuhc

0/0
5.5.2013 20:16

L70u88k32á58š 35G10r55ü77n81d45e20l 4167822975432

Tak je fakt, že třeba oproti He 111, tužka moc podusit nepotřebovala. Takže by mohl být v dobrý stavu R^

0/0
5.5.2013 14:58

J26a97n 45K47o19z47á14k 7355248889188

Nevím jak je to s odolností Do-17. U Heinkelu netřeba diskusí, viděl jsem některé fotky a je neuvěřitelné co ten stroj dokázal snést a pořád se držet ve vzduchu i když byl jako řešeto, polovinu posádku měl mrtvou a běžel jen na jeden motor. 

O Do-17 jsem našel, že byla taky poměrně odolná a ony obecně německé bombardéry byly výborně pasivně chráněny.

+2/0
5.5.2013 18:45

D26a88v41i47d 96M64u32n97z66a10r 3428472774966

JJ ani voda do toho nenatekla....mozna ze to jenom nastartujou a odletej s tim na plaz.....

+8/0
5.5.2013 15:44





Najdete na iDNES.cz