Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministerstvo odmítlo návrh inspekce, přijímačky na gymnázia se nezpřísní

Víceletá gymnázia mohou zůstat v klidu. Ministerstvo školství odmítlo návrh České školní inspekce zpřísnit přijímání žáků na tyto výběrové školy s tím, že je to věc jejich ředitelů. Úřad ministra Petra Fialy také nehodlá změnit osmiletá gymnázia na šestiletá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K79a73m31i96l33a 92K29a47l15e67n65s49k34á 9156737837618

Bohužel je smutnou pravdou, že úroveň vzdělanosti u nás stále klesá. A je mnohem horší než před rokem 1989 a to i navzdory všemožně lepším podmínkám a možnostem současných studentů.

+2/−1
9.5.2013 9:13

J40a24r39d97a 57N24o85v97á43k 7953954735483

Zkvalitnit výuku znamená změnit vládu.

+1/−6
8.5.2013 22:49

Z30d29e29n73e42k 18H23r31d26i76n52a 9740849643890

Zajímavé, že ve Zlínském kraji zřizovatel (=kraj) řekl - budou přijímačky a všechny školy je musely zavést. A také zavedl určitá minima, která musí student získat, aby ho škola daného typu mohla přijmout, tj. na gympl bylo minimum vyšší než na obchodku a na jiný typ školy nebylo žádné a škola mohla vzít kohokoliv.

+4/0
8.5.2013 20:58

R82o97m90a12n 56Č36e53c66h79u74r32a 6582459987899

Nevím, jestli jsi četl článek. Přijímačky jsou v kompetenci ředitelů ze zákona. To znamená, že kraj nemůže říct uděláme přijímačky a školy je musí zavést. Oni se jaksi musí s řediteli dohodnout na společném postupu.

0/0
8.5.2013 23:28

Z95d32e73n65e47k 45H29r59d72i64n70a 9390249463860

Četl, ale současně vím, jak to v našem kraji funguje. Zlínský kraj byl první, který zavedl plošně přijímačky v době, kdy v jiných krajích přijímačky nebyly. A už loni byly nastavena nějaká minima, kterých když student nedosáhl, tak ho škol nepřijala, i když by to počtově vyšlo. A rozhodně to nebyla iniciativa našeho ředitele (aspoň tak to vždy prezentoval)

0/0
8.5.2013 23:55

Z33d71e59n94e25k 44H14r93d27i21n75a 9610489983190

Konkrétně třeba na gymnázium bylo nutné získat aspoň 39 bodů ze SCIO testů, jiné maturitní obory 26 bodů, nematuritní obory bez limitu. V reálu jsou tyto limity poměrně nízko a příliš to žádné školy moc ovlivnit nemůže.

0/0
9.5.2013 0:08

K59a76t31e35ř80i30n11a 29V26e53n62c47l28o47v84á 6958383298920

Osobně si myslím, že alespoň minimální limit je super - na většině škol je zatím minimem to, že se student umí podepsat a to často na vzdělatelnost nestačí. ;)

0/0
9.5.2013 8:23

L51i60b98o49r 83M54a90r37e55k 6543716824792

Co je to zpřísnit přijímačky? To znamená více tzv. chytáků a záludných úkolů?

A co kdyby se prováděli třeba po dvou letech znovu zkoušky maturantů a pokud je neudělají, tak maturitu odebrat. A to samé vysokoškolákům.

Školství jen tápe a vymýšlí hovadiny. Komenský se obrací v hrobě.

+5/−6
8.5.2013 20:43

F60r62a15n92t18i88š65e66k 32E52l42i51á61š 6957853565416

Zpřísnění je poměrně přesný a snadno realizovatelný úkol. Žádné chytáky, žádné záludnosti. Přijímačky na gymply jsou obecně určitě náročnější, než přijímačky na průmyslovky. Nic se nemusí zpřísňovat. Stačí omezit některým školám počty přijímaných studentů, oni se přelijí na ty, kde jsou zapotřebí.

+3/0
8.5.2013 20:47

L24u46k42á55š 57V58á59c37h47a 6798885914549

Alespoň k tomuto tématu by měli diskutující dodržovat pravidla českého pravopisu.....8-o

0/−1
8.5.2013 21:21

J73i54ř70í 81D86i65a41t90k87a 6498626360291

Myslím si, že by pomohlo, kdyby se bral zřetel i na výsledky v předchozím ročníku.

0/0
8.5.2013 21:55
Foto

J18a66n 96B31r57a15u80n 1248398343505

Zpřísnit přijímačky znamená: Zvýšit reálnou hladinu poskytovaných úplatků za přijeti blba na gympl cca o 200%.:-P:-P

+1/0
9.5.2013 2:11

K34a12t13e55ř65i70n18a 76V73e76n77c86l80o79v19á 6298243498350

8-o To se jako fakt někdy stalo nebo je to eufemismus pro poplatky na soukromých školách?

0/0
9.5.2013 8:24

P95a78v29e38l 49K91r39a25m31e83r 9213397439295

prosímvás v USA nebo v Rusku běžně fungují jedenáctiletky jako v 70 létech v ČSSR a další studium potom pokračuje dokonce na universitě. Titul Ing. tam tak získáte o 2 roky dříve než v ČR a platí narozdíl od toho českého po celém světě. Narozdíl od českých absolventů nikdo nemusí upravovat vizitky na dipl. Ing a v zahraničí nemusí absolvovat vědomostní kurzy. To, že nemají ponětí o rozdílu mezi Čečenskem a ČR je jiná věc. V ČR ostatně z absolventů také málokdo ví, ve kterém státě leží nějaký Boston...Stačí pouze aby nás vlastní politici typu Klause nepomlouvali v zahraničí a neoznačovali za užitečné a líné hlupáky R^

+3/−8
8.5.2013 20:12

P29a57v83e62l 85K35r27a41m85e61r 9513407799265

než budete hodnotit příspěvek, zjistěte si pls fakta ;-)

+3/−1
8.5.2013 20:30

M51i48l85a65n 73K14l38o71u14č73e62k 3620355558857

Podle mě se české diplomy v zahraničí mimo EU uznávají, třeba v tom USA, není problém když zde má někdo bc nebo mgr, aby si dodělal mgr nebo phdr v USA.

+2/0
8.5.2013 20:35

M91a62g47d43a66l60e32n34a 66M38a23c18h63o91v67á 2863195226238

co jsem slyšela, uznávají venku je Karlovu univerzitu. Ale nevím.

+3/−1
8.5.2013 20:55

P72a82v97e54l 64O39d90r57a52z20i98l 6334109717550

PhDr.?;-D

Jinak pochopitelně české diplomy v zahraničí uznávají, ale někdy je potřeba nostrifikace.

+1/0
9.5.2013 9:10

P93a98v14e95l 22O64d28r24a29z37i60l 6944739787460

V USA mají titul Ing? ;-D

0/0
9.5.2013 9:08

V86o52j49t22ě81c12h 93P17u81l14e75c 8125798241

Abych podpořil argument ohledně "slušnějšího" kolektivu - u nás na osmiletým gymplu z 28 lidí kouřilo jen 8. Myslím, že celkový průměr pro tento věk je někde trochu jinde. A z 28 lidí byl jen 1 až 2, co neměli fungující rodinné zázemí. Což taky je značně podprůměrné číslo.

+3/−1
8.5.2013 20:06

Z66d15e23n46ě17k 97S68k81ř23i98v57a54n 5674780279146

Nevím, jestli autor článku absolvoval gymnazium nebo ZŠ, ale jeho hrubky jsou děsné. Rv

+6/0
8.5.2013 20:03

V44í26t78e16k 32V55a82l87a89c52h 7984900325915

Vůbec se nelze divit, jak klesá úroveň vzdělání v celé republice a přitom jsme tady měli v minulých letech úroveň vysokou. Přijímat na gymnázia čtverkaře je rozhodnutí pouze mentálně postižených.

+3/−2
8.5.2013 20:00

M46a62r48i10e 61V31a47š58í65č80k77o14v39á 3491643362448

Někteří výše postavení mi tvrdili, že každé dítě má právo na vzdělání. A když neuspěje, je to chyba kantora. S tím ovšem jako kantor nemohu souhlasit :).

+6/0
8.5.2013 20:08

F25r88a76n68t58i33š72e90k 20E32l34i56á64š 6977763595316

Nejste tudíž objektivní hodnotitel, ale máte pravdu. Vzdělatelní studenti se vzdělávají rádi. Neuspějí především ti líní.

+2/0
8.5.2013 20:44

J62o94l15a67n26a 95R66á84b59o96v38á 2271264425338

Na jaké gymnázium berou čtyřkaře?8-o

+2/0
8.5.2013 20:17

K62a18t83e11ř54i32n86a 38V74e18n50c98l22o12v11á 6818103548170

Tam, kde berou všechny přihlášené. Uznávám, že nemít minimální požadavky je trochu neopatré. (Nemyslím si, že k tomu dochází často, ale skutečně neexistuje systémové opatření zajišťující, aby k tomu nedocházelo vůbec.)

+2/0
8.5.2013 22:02

P86a68v31e75l 97K92r19a83m98e36r 9443727939895

pokud hrozí že bude škola z důvodu menšího počtu žáků uzavřena nebo integrována, ráda odpustí i přijímačky ;-)

+3/0
8.5.2013 20:26

F11r92a55n24t74i14š98e75k 66E39l59i75á95š 6547823585246

Všechny školy berou bezostyšně peníze daňových poplatníků. Státní i soukromé stejnou měrou. Proto jejich ředitelé nemohou ani pípnout, když jim je nařízeno, jaké studenty smí přijímat. Pan Fiala by neměl být takový měkkýš. Osmiletá gymnázia jsou stále školami prestižními. Soukromé školy jsou určeny pro vzdělávání hloupějších dětí bohatých rodičů. Školy dostávají peníze podle počtu přiatých studentů, proto se nedivme klesající úrovni absolventů

+8/0
8.5.2013 19:42

I37v72a18n 54K63u41n42c 7847188456482

Ředitel musí být hodnocen podle úrovně studentů, kteří školu opouštějí a je plně na něm jaké studenty si vybere. Následně se dá diskutovat o potřebě škol, které nemají na výstupu kvalitní materiál.

+1/0
8.5.2013 20:11

F86r11a40n44t56i19š20e18k 54E67l35i49á18š 6207123905266

Měl by tak být hodnocen, ale na žádné škole tomu tak není. Nicméně úroveň studentů, kteří školu opouští je nejvíce závislá na úrovni těch, které přijímá. Nepatrně i na kvalitě kantorů.

+2/0
8.5.2013 20:41

I32v95a63n 10K50u21n16c 7987848446462

Ta souvislost tam samozřejmě je, ale děsí mě zbavování pravomocí a tím samozřejmě i odpovědnosti za výsledek.

0/0
8.5.2013 20:49

M61i23l39a66n 68K60l87o64u98č24e29k 3860435748137

Možná tam nechodí ti nejlepší žáci, ale určitě žáci rodičů, kterým záleží na vzdělání dětí. Tedy se jim nějak věnují. Pro mne to hlavně byla úleva, že jsem mohl chodit do třídy s dětmi s alespoň průměrnou inteligencí a nějakými společenskými návyky a ne negramoty, menšinami a grázly co hulej za školou v 5. třídě, kradou, maj neomluvených 200 hodin apod.

+10/0
8.5.2013 19:41

K56a12t33e10ř44i60n49a 25V61e21n80c47l46o89v33á 6448703748720

Nechtěla jsem být politicky nekorektní, ale úplně souhlasím. Schopnost těch nejlepších táhnout spolužáky nahoru není ani zdaleka tak mocná jako schopnost těch nejslabších prosazovat svou nízkost jako normu.

+5/−1
8.5.2013 19:53

J55a41n38a 68E80š57n32e47r90o12v13á 7181309348479

těžko držet úroveň, když klesá počet uchazečů, ale zůstává počet přijatých. Když se před čtrnáctii lety hlasila na osmileté moje dcera, bylo přihlášených 85 a škola brala 30 studentů. Letos jich brala zase 30, ale k přijímačkám přišlo jen 37 dětí...

+5/0
8.5.2013 19:26

I63v14a75n 84K98u85n21c 7967768546862

Asi záleží na regionu. V Praze berou státní víceleté gymply tak jedno dítě ze 6 až 10 uchazečů. Ty nejlepší si mohou vybírat ještě víc. Na druhé straně většina soukromých (kromě několika prestižních) pak bere skoro každého. 

A k článku, průměry jsou krásná věc, ale zajímavější by byla data za jednotlivé školy. Proč regulovat celý systém místo například zrušení těch, které mají horší výsledky než základky. I když i tady je třeba srovnávat školy ze stejné oblasti.

+2/0
8.5.2013 20:01

J22a50n73a 75E78š57n22e70r28o70v28á 7431529518229

souhlas... na úroveň před těmi cca deseti lety si rozhodně nestěžuju (dcera se dostala na školu, která z 500 uchazečů brala 40), Dnes by asi pro studenty gymnázia bylo lepší, kdyby jich škola brala třeba jen dvacet... jenže za vším jsou holt peníze:-(

0/0
8.5.2013 20:52

K22a58t23e58ř12i60n23a 98V35e28n68c85l74o86v43á 6438603248920

Peníze a spádovost ... maloměstské gymply se udržují ne proto, že jsou optimálně vytížené, ale proto, aby děcka nemusela dojíždět víc jak 20 km. To jako mají tu školu, co se na ni jednou nepřihlásí víc jak 40 lidí zavřít? (Za předpokladu, že otevřít třídu pro 20 je dnes fakt pohádka.)

0/0
8.5.2013 22:06
Foto

J45i80ř73í 25B32i54l95í58k 4155752452704

Zajímalo by mě, zda také neexistuje nějaká studie výchovného přínosu osmiletých gymnázii. Pořád dokola se opakuje vzdělávací přínos, ale škola by měla naplňovat i výchovné rámce.

To je něco, co například pan Stanislav Juránek zatím nepochopil ;)

+1/0
8.5.2013 19:17

F33r42a86n72t62i82š27e51k 36E98l51i47á56š 6207713475826

Bohužel. Školy vzdělávají a rodiče vychovávají. Jen za komunistů jsme museli vychovávat v duchu socialistického náboženství. Na osmiletá gymnázia jsou přijímány ty děti, které se nejlépe učí. Je silně pravděpodobné, že onu vlastnost neztratí. Výchovný přínos nemá se vzděláváním nic společné.

0/−3
8.5.2013 19:46

K84a37t66e29ř58i16n40a 48V42e90n14c16l11o17v33á 6898573448530

Nicméně výchovný přínos školy, kde děti tráví většinu svého bdělého času je zásadní - ať už se o něj vyučující snaží nebo ne.

+2/0
8.5.2013 19:55
Foto

J86i24ř79í 59B43i71l65í45k 4385352672224

Hlavně by měl být.Dobrý učitel zjistí spoustu věcí co rodiče neví. Stačí se dívat, děti si v kolektivu dávají mnohem menší pozor na to, kdo se dívá.

0/0
8.5.2013 20:51

F81r57a75n30t47i77š51e73k 35E56l33i30á91š 6227443355916

Nikoli, vychovávat dítě lze tak do druhého roku věku. Pak už se dá jenom lkát nad tím, že nás potomek neposlouchá, ale vím, co máte na mysli. Chování člověka lze uzpůsobit i tím, že odkoukává, jak se chovají ostatní.

0/−2
8.5.2013 21:06

F28r57a98n74t28i60š68e14k 76E33l56i92á69š 6127233735776

Četl jsem, že dítě lze vychovávat tak do dvou let věku. Pak už se jenom lká, že nás neposlouchá. To, co máte na mysli je spíše napodobování chování, které se nám líbí nebo které vede k úspěchu.

0/0
8.5.2013 21:08

K31a58t35e85ř84i21n16a 69V27e40n89c59l66o30v37á 6408533208770

Jsem velký fanoušek "nižšího gymplu", doteď si pamatuju, jak velká úleva to pro mě byla, když jsem se dostala z pomalého kolektivu, kde bylo studijní nasazení ostudou. V současném systému vidím ale dvě velké chyby:

 - Osm let na jedné škole je moc dlouho. Velká většina studentů (vzhledem k absenci přijímaček na SŠ) mezi kvartou a kvintou ztrácí motivaci a děcka ze základek je rychle dohánějí. Na "vyšším gymplu" většina z nich přechází do režimu minimálního úsilí - s výjimkou toho, čemu se chtějí věnovat po SŠ.

 - Nižší stupeň gymnázií nemá bohužel žádnou garanci vyšší úrovně kantorů, než ZŠ Často mají dokonce méně peněz, než místní ZŠ, takže nadané děti učí méně žádaní učitelé.

+5/−1
8.5.2013 19:04
Foto

H68o46n63z96a 16P26r69o54v93a80z64n53í20k 8558231907857

Já do toho režimu minimálního úsilí přešel celkem brzo a musím říct, že jsem podle mne udělal dobře.

+2/0
8.5.2013 19:08

I10v16o 42Č45á91n 5148103

Nižší stupeň gymnázií nemá bohužel žádnou garanci vyšší úrovně kantorů, než ZŠ Často mají dokonce méně peněz, než místní ZŠ, takže nadané děti učí méně žádaní učitelé.

- nesouhlas, učitelů a kvalitních je na trhu dost, spousta z nich nemá práci (dětí málo, škol málo, jejich rušení / spojování), jistých 20 hrubého je pro mnohé z nich dobré - mladí jazykáři a další po VŠ ve školství ani neseženou místo, plus je lepší učit malé děti na gymplu než jejich vrstevníky na ZŠ, kteří jsou nezvladatelní a nevzdělatelní - větší, ci menší část z nich.

- na víceletých g. se dají dobře během těch let naučit cizí jazyky, jinak ale těch 8 let na jednom místě je často opravdu moc, děcka jsou pak oprsklá.

+1/0
8.5.2013 19:31

K30a78t53e19ř12i28n61a 26V90e45n14c41l66o60v28á 6688243668210

Tak osobně znám sitaci jen na pár gymplech v regionu, ale opravdu tam často přežívají neuvěřitelné ... osobnosti. Bohužel tam ale vládne něco jako nemístná kolegialita, takže se na místo mladný zájemce nedostane a zůstává tam předdůchodový zoufalec, který učí už dvacet let to samé (a často to ani není to, co má vystudované). Ale souhlasím, že mnozí z nich jsou na tom pedagogicky (schopností zjednat si kázeň) tak špatně, že by na základkách nepřežili.

Nicméně situace ve výuce cizích jazyků je skutečně jiná - už proto, že jazykářů je i na malém gymplu hodně a můžou se lépe kontrolovat a podporovat v rozvoji. A když má žák štěstí, tak si za těch osm let může odnést i docela dobré základy.

0/0
8.5.2013 19:48

I88v62o 85Č79á14n 5538393

Mezi gymnázii (a i dalšími SŠ) jsou samozřejmě rozdíly. Věřím, že na mnohých školách setrvačností dožívají lidé, kteří by tam už být nemuseli... ale co s nimi?! A když je to kamarád (nebo to ani být nemusí), tak si ho tam řditelel(ka) nechá, resp. je tam taková ta určitá kolegialita a pochopení... kdy kolegu nechtějí připravit o práci. Často se i lepí ůvazky a někdo skoro ani neučí to, co vystudoval / umí.

Když ale ředitel(ka) chce, tak nyní může mít kvalitní (pedagogický) kádr.

K jazykům - a když navíc žák chce a dělá i něco navíc, tak se naučí, ale musí k tomu přidat nadstavbu, vlastní přípravu, bez které to nejde, pokud není super talentovaný.

A ještě: děti na gymn. většinou nemají problémy s chováním toho druhu, co jsou na ZŠ (nezvladatelní a sprostí deváťáci, nebo i mladší), i když výjimky se také najdou.

+1/0
8.5.2013 20:58

F51r40a47n76t41i75š41e63k 75E37l71i59á52š 6747283475616

Souhlasím s vámi. Školy si dnes mohou vybírat a špatní kantoři o práci nezavadí. Na gymnáziích jsou špičkoví učitelé. Některým ředitelům se může podařit znechutit jim práci, protože ředitele vybírají lidé, kterým na výsledcích škol vůbec nezáleží nebo školám nerozumí

+1/0
8.5.2013 19:51

J73o50s81e33f 34S80o46k27o78l 2800259462449

Jsem rozhodně pro zpřísnění. A jsem i pro redukci VŠ. Dnes školy produkují mraky bakalářů, jejichž úroveň je na stupni "vyučen s maturitou". O tom, kolik doktorů práv a absolventů VŠFS, kteří se na přednášce ani neobjevili, ani nechci mluvit. Obchod se vzděláním u nás krásně kvete.

+12/−3
8.5.2013 18:09





Najdete na iDNES.cz