Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot se musel leknout, shodují se vyšetřovatelé pádu L-159 u Kolína

Příčinou nehody armádního bitevníku L-159, která se stala loni v listopadu u Kolína, byla skutečně chyba pilota. Ten se pravděpodobně lekl světel armádního letounu CASA, který letěl v několikakilometrové vzdálenosti. Podle deníku Právo to vyplývá ze závěrů šetření Komise pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D80a70v65i42d 29M67u30n59z72a71r 3828172914416

vite jak donutit ceske vojsko k panickemu uprku ?

Zablikat baterkou......;-D

+2/−2
25.3.2013 16:08

T55o97m91á83š 72V21e90r44n87e41r 6639731647336

Tak jsme se zasmáli...:-/

+2/−1
25.3.2013 16:52

J98i84r61i 42K58m62o24t21r 4764712741511

Takže statisky se nepletou, skoro všechny pády jsou chyba pilota, at už z jakokoli příčiny. To bylo řečí když jsem to napsal pod první článek.

+3/−1
25.3.2013 14:05

R87o88m49a81n 31O74p52e74t 1551109735732

leknout se mohl, protoze vzdalenost 3,5km oba stroje letici proti sobe zvladnou za par sekund. jenze tady to plno chytraku srovnava s tim, kdyz jedou na dalnici ve svy felicii rychlosti 110 km/h (s kopce) proti kamionu, kterej muze jet maximalne 80km/h protoze to maj narizeny zakonem a vetsina dopravcu montuje do kamionu tempomat s omezenim, aby ridic proste jet nemohl.

+1/−5
25.3.2013 13:49

K50a79r47e46l 81Ž33a78l55o13u95d59e86k 1204504572380

Tak vysvětlení pádu z úleku se mi jeví jako slepá ulička. Leknul se a potlačil, aniž by věděl, jak je vysoko? Když avionika fungovala bez problémů? Při těch zkušenostech, které měl? To se mi nějak nezdá....Smiřme se s tím, že oficiální zpráva je "padnul z leknutí" a realitu se asi nikdy nedovíme....

+2/−1
25.3.2013 12:38

J44i31r29i 18K31m32o11t94r 4154202881311

můj strejda létal na Delfínech a 21čkách a můhu potvrdit že ztráta orientace v noci je celkem normální věc. Navíc 500 hodina za 5 let je celkem prd, to jsou dvě hodiny za týden.

+3/0
25.3.2013 14:08

D88a77v97i21d 86M90u78n25z77a38r 3538922284476

ja jezdim na kole hodinu kazdy den !

+2/−3
25.3.2013 16:10

T90o38m61á70š 79K26n23a57i21f78l 6533650297560

sedni si někdy v noci do něčeho, co líta kolem 400 km/h ... Jsem na Tebe zvědav, frajere.

0/0
28.3.2013 10:25

J45a50r76o23s89l34a23v 28N60o75v32á58k 4788220488152

Asi by bylo vhodné i sdělit, jestli byl pilot Alcy informován o vzletu daného dopravního letadla a o parametrech jeho letu.

+1/0
25.3.2013 11:24

M76i36c88h82a40l 72V42o44t39a71v17a 9413663291666

právě, že informován byl. dostal příkaz přerušit prováděné prvky cvičení, protože se k němu blíží CASA a že se má držet v rozmezí cca 6 až 9 tis. stopách nad zemí, protože CASA letí ve výšce 4  tis. stop a ve 12tis. už je civilní provoz, dokud CASA a civilní letadlo neopustí prostor. 

On se snažil otočit aby měl CASu na vizuálně na dohled, ale když se k ní otočil tak se asi lekl že je ve špatné výšce a srazí se. Při rychlosti letu a vzdálenosti těch 3,5km měli asi 9 sekund do srážky. Bohužel místo letu do strany zvolil dolů...

+6/0
25.3.2013 11:46
Foto

L31u71k31á79š 37N61o40v13o93t34n72ý 6766857478318

Potěš koště, jestli AČR padají letadla kvůli tomu, že kus vedle na ně zabliká letadlo, tak Bůh chraň naše piloty, aby se někdy dostali do bojové akce... 8-o

+7/−9
25.3.2013 11:18

J46a10r19o15s11l27a75v 45B25r71ü17m41m82e27r 7264813616

Tohle se stává i zkušeným veteránům, prostě ztráta pojmu o správné rychlosti, výšce, kde je dole a nahoře, v noci docela bohužel běžné. Člověk je denní tvor a smysly v noci někdy pletou.

+7/−2
25.3.2013 11:23

D41a18v11i85d 57M42u21n53z46a33r 3948572674946

byl to vojak!  tak co nakej denni tvor !!!

+2/−2
25.3.2013 16:11
Foto

L56u95k17á35š 16N32o60v27o49t55n35ý 6156177298298

Potěš koště, jestli AČR padají letadla kvůli tomu, že kus vedle na ně zabliká letadlo, tak Bůh chraň naše piloty, aby se někdy dostaly do bojové akce... 8-o

+2/−7
25.3.2013 11:18

M56i84l76o52u21š 45K77n46o44t87e66k 4964613642921

Já tedy nevím, ale profesionální pilot se lekne letadla vzdáleného několik kilometrů? Taky se lekáte auta, například kamionu, který vás míjí někdy ve vzdálenosti necelého metru a vzájemná rychlost je okolo 200 km v hodině? Netrvrdím, že je to bezpečné, ale docela běžné. jinak ale samozřejmě čest jeho památce.

+2/−12
25.3.2013 11:10

T79o86m57á76š 60K45n74a91i20f59l 6103230677550

Zjevně jsi v životě neseděl v letadle jako pilot. Ani ve dne, natož v noci.

+11/−3
25.3.2013 11:17

M60i51l35o91u34š 88K47n27o15t56e59k 4774583722461

Nevím, že bychom si tykali, ale nevadí, svůj názor jsem vyslovil, Vy máte nárok na svůj. Já si prostě myslím, že je za tím něco jiného, třeba zdravotní indispozice, cokoliv.

+1/−5
25.3.2013 11:30

T48o34m98á62š 56K74n47a57i39f67l 6823810927660

Ja ti jen, jakožto pilot, vyvracim Tvuj hloupý názor.

+4/−4
25.3.2013 11:35

M92i20l31o19u90š 83K45n41o15t37e74k 4544623812101

Věřím, že čtete též názory ostatních přispěvatelů, které se často od toho mého příliš neliší. Je mi jasné, že bráníte kolegu, ale já proti němu taky nic nemám. Ještě pro zasmání - v minulosti měla spousta lidí jiné názory nežli ostatní, třeba i "odborníci" v daném oboru - nakonec se často ukázalo, že mají pravdu. Já bych s tou "hloupostí" byl opatrnější.;-D

+3/−4
25.3.2013 11:44

T26o82m86á12š 54K70n35a11i59f21l 6793220937940

Hlavne, ze mas jasno, a vís... V zivote jsi za kniplem nesedel, ale presne vis, co mohl, a nemohl.

+2/−4
25.3.2013 12:35

J33a50r17o54s59l22a45v 37N67o66v87á10k 4178280718872

Na rozdíl od silnice jsou následky srážky ve vzduchu vždy, nebo téměř vždy fatální pro oba zúčastněné, přičemž nikdo oslněný rozhodně neví, jestli se náhodou nejedná o dopravní letadlo. takže leknutí nebylo jen z té strany "co se mi stane", ale "co bych mohl způsobit". Což v autíčku proti kamiónu rozhodně nemáte, že? Navíc pokud bych mohl mluvit za sebe, tak rozhodně míjím kamióny ve větší vzdálenosti, nebo menší vzájemné rychlosti.

0/0
25.3.2013 11:20

M11i22l65o56u23š 84K94n78o47t95e67k 4194703972201

Nikdy se Vám nestalo, že jste vykoukl z řady a ejhle, on tam kamion? Tak to jste toho asi moc nenajezdil. Nic ve zlém. Jinak si myslím, že z podstaty života jako takového plyne, že nejprve podvědomě chráním sebe, bez uvažování. Až potom, pokud ještě zbývá čas, rozhoduji se pokud možno podle nejlepšího vědomí a svědomí.

0/0
25.3.2013 11:25

A71n51t45o81n85í67n 98K12o68n64e87č24n29ý 1240547624166

Nesouhlasím trochu.

Kamión který jede 90 km/h a já proti na jakékoliv okresce taky 100 km/h, tak se míjíme 190km/hod. A většinou jsme od sebe 2-3m, ale situace, kdy je to užší a bude to pod dva metry (to by se mezi náš ještě vešlo auto), nebudou až tak výjimečné.

Kamión je taky občas autobus plný lidí a nezdá se mi, že by to na řidičských  pocitech cokoliv měnilo.

Pilot se určitě nemohl leknout dopravního letadla ve vzdálenosti 3,5 km. V noci je sice odhad vzdálenosti hrozně blbý, obloha je temná, stejně ve zvduchu jako na moři, ale splést se jde třeba tak, že si budu myslet že to není 3,5 km ale 1 km. Což mám v éru furt ještě milión času k zatáčce, a ne k tomu, že potlačím rovnou do země. Toto je naprostá nedůvěryhodná představa.

To je asi tak stejné, jako bych věřil, že profesionální řidič sjel do příkopu, když ho vyplašila světla protijedoucího autobuse ve vzdálenosti 500 m, který vyjel zpoza kopce na cestě, kde ho nebylo vidět. Blbost.

Neviděl jsem mnoho - jenom to, co se všeobecně psalo. Ale pokud to platí a nebyla to technická závada, tak to byla úmyslná sebevražda.

+2/−4
25.3.2013 11:30

M38i71c19h67a55l 46V81o48t54a37v17a 9633543361656

kde jste vzal že měl milion času? spočtěte si rychlosti. 

pokud nevezmu max rychlosti (CASA C-295, Maximální rychlost: 576 km/h

Cestovní rychlost: 480 km/h, Aero L-159 Alca, Maximální rychlost: 935 km/h) ale vezmu, že měli přibližovací rychlost cca 1200 km/h, tak měli při vzdálenosti 3,5 km zhruba 10s do srážky, pokud by oba letěli max rychlostmi tak zhruha 8s. Navíc při oslnění a špatném odhadu vzdálenosti a výšky. To mi jako milion času moc nepřijde... 

Srovnání s autobusem taky není moc rovnocené. Pokud narazí osobák (i třeba sporťák) ve zhruba 2x takové rychlosti něž jede bus do něj, tak se zabije posádka osobáku, ale v buse to ohrozí většinou jen řidiče. 

Není to tak dávno, co v USA se srazila malá cesna a velkým civilním letadlem a bylo tam několik set mrtvých. Ve vzduchu nezáleží na rychlosti nebo velikosti, při srážce umírají většinou všichni...

+4/−2
25.3.2013 11:58

L68i56b25o57r 71C46h84o29c11h19o96l91a34t69y 9757643923428

Pleteš se v měřítku. Ty v autě na 500 a vzájemné rychlosti 190 km/h máš na návrat do svého pruhu cca 10 sekund a jediný co řešíš je řízení v jednom směru. CASA 295 má cestovní rychlost 480 km/h, kolik měl na tacháku pilot s L159 jsem nedohledal, dejme tomu, že cca 500 km/h, to je vstřícná rychlost 980 km/h. Pokud na tebe vyjukne ve vzdálenosti 1 km letadlo v protisměru, máš cca 3,5 sekundy do srážky. Pokud je to 3,5 km, tak máš 13 sekund... Ale řešíš úplně jinou úlohu, ovládání vlevo/vpravo a nahoru/dolů. Navíc nejsou jasně daný jízdní pruhy, takže není jasné, kam poletí on. Potřebuješ chvíli na uvědomnění si, zda letí rovně, zatáčí, stoupá, klesá... On tě totiž nevidí a letí si podle svýho letovýho plánu, kterej ty nezáš...

+3/−1
25.3.2013 12:15

P60a79v98e88l 52O25d14r62a42z40i39l 6914489237370

Zeptám se asi blbě, ale on takový pilot letadla v daném prostoru neví (z radiokomunikace), že se tam někde bude motat jiný letadlo? Samozřejmě pokud komunikují každý s někým jiným či na jiném kanále, tak neví.

+1/0
25.3.2013 15:18

J31a54r72o97s95l90a69v 53B51r18ü58m58m53e57r 7784783726

V noci smysly klamou, hodně zkušených pilotů se zabilo , či málem zabilo, v noci kvůli dezorientaci.

+3/0
25.3.2013 11:24

A24n30t93o55n66í79n 13K98o52n18e13č53n89ý 1180697824636

Vojenských pilotů?

Snad by tohle mělo být nejzákladnější součást výběru a výcviku. U nich se předpokládá, že budou v noci nejen lítat, ale ještě po nich budou střílet...a okolo budou velmi blízko lítat další letadla.

(Já souhlasím s tím, že v noci je s prostorovou orientací prostě všechno jinak, sám s tím mám na moři velkou potíž, a zásadně bych v noci neletěl s amatérem. Ale proto taky nejsem vojenský pilot. btw. osobně si představuji, že tentýž pocit jako já v noci s jistou dezorientací mají ženy ve městech za volantem. A promíjím jich mírně zmatené chování.)

+2/−3
25.3.2013 11:35

L12i25b13o66r 95W51a89l36i56c80h92i66e59w15i63c61z 3668776287294

I profesionál může udělat chybu ...

+5/0
25.3.2013 11:44

J80a64r73o68s97l52a81v 65B98r61ü98m87m75e89r 7554623746

Ano, stávalo se to i veteránům nočních bojů, kteří měli za sebou stovky letů v noci. Ti šťastnější o tom mohli vyprávět, když se vzpamatovali včas.

+4/0
25.3.2013 12:16

T16o27m78á13š 29K20n98a19i42f91l 6133490907330

Iluze za letu může "přepadnout" sebevětšího profesionála. A iluze za letu v noci ... ošklivá věc.

0/0
28.3.2013 10:27

V40á51c62l81a46v 50K43o67h53o68u33t 8368946813157

Vím, že budu za troubu, ale jednou jsem takhle skončil s autem v pangejtu. Jel jsem v poklidu do práce ještě trochu rozespalý a udělal mi myšku nějaký trouba. Leknul jsem se ho, dupnul na brzdu, strhnul volant a na vlhké vozovce udělal hodiny. Prostě, dovedu si to představit, blbá náhoda...

+3/0
25.3.2013 12:52

V90á69c58l10a86v 60K59o49h25o61u54t 8738586653597

Zapomněl jsem dodat, že kdybych byl jel normálně plynule dál, nic se mi nestalo...

+2/0
25.3.2013 12:53

P78e25t17r 38H67e46n22d17r18i22c41h 6476732190782

Ať tak nebo tak - chudák kluk. :-(

+1/0
25.3.2013 11:03

P91e25t27r 14V51a32c53l49a14v72i79k 4126463305912

.. 34 let, mladik, ze:-/?

0/−6
25.3.2013 11:10

M75i83l12o92u88š 18K29n65o23t67e77k 4624503872541

A podle Vás snad stařík?

+3/0
25.3.2013 11:10





Najdete na iDNES.cz