Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školství čekají změny. Zaměří se na matematiku, přibude stáží v cizině

Pod patnáct procent se pokusí ministerstvo školství v příštích sedmi letech snížit podíl žáků, kterým nejde čeština, matematika a přírodní vědy. Dnes má s těmito předměty potíže každé čtvrté až páté dítě. A čtyřnásobně by se měl zvýšit počet absolventů vysokých škol, kteří vyrazí na stáže do zahraničí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z45l82a28t91u38š62e 16J53e33l94í94n16k88o33v18á 1925112797732

Asi nejhorší je ta devalvace vzdělání. To co dnes umí někteří vysokoškoláci, to kdysi zvládal dobrý maturant.

Děsí mne vize, že by všichni (tedy přesně řečeno co nejvíce) měli být vysokoškoláci aby získali práci. Co takhle kvalitní vyučení u dobrých a poctivých mistrů, maturita záruka širokého rozhledu a schopností se dál vzdělávat atd.

Ne my jen budeme tak dlouho snižovat laťku, jen abychom dosáhli "směrných čísel" a chlubili se, kolik máme "vzdělanců" s titulem, kterým je zatěžko si i zavázat botu.

Stejně tak je šílené vidět, jak se otitulovaný dokáže ze všeho vykecat a všude dobře prodat, ale když dojde na skutečnou práci, tak si s ní neví rady. Všude samý marketingový specialista a manager a na odbornou práci si lidi asi budem muset vymyslet.

+11/0
18.3.2013 12:47

V85á65c65l88a98v 52Š94v14i82h45e32l 4441985617119

tak, že je vysokoškoláků třeba více je pravda, ale pokud byste byla na pozici maturanta, tak by asi bylo celkem sebevražedné skončit jen s maturitou

+4/−2
18.3.2013 12:51

K33a79t88e68ř19i56n58a 35V53a82š19á45k24o97v74á 5691132369405

hm, ja skoncila, praci mam dobrou a rozhodne se nebojim. Pevne doufam, ze tohle je posledni zachvev toho, ze lidi cumi vic na "lejstra" nez na praxi. Asi to pretrva ve statnich firmach apod. ale v soukromych uz se zacina koukat na to, co clovek umi nez co ma napsano, ze umi.

+5/0
18.3.2013 12:56

S78y57l78v93a 28Š48p42o58r32k17o11v59á 9946549860104

souhlasím s tím, že úroveň znalostí dnešních VŠ se snižuje. To však neznamená devalvaci vzdělání - tu jsme mohli vidět spíš za socialismu (devalvace znamená snížení hodnoty, ocenění - dnes je naopak vzdělání jako takové ceněno, to jen dřív bylo slovo intelektuál spíš nadávkou a nejcennější byl pracující dělník). Ovšem vzdělání dnes neslouží jen k vykonávání práce v určitém úzkém oboru (výjimky samozřejmě jsou - třeba lékaři), ale spíš k tomu, aby člověk měl co nejvíc možností a případně mohli svou profesi v průběhu života i změnit (což je sice pro starší generaci těžko pochopitlené, ale v dnenším světě běžné), aby dokázal pochopit čím dál složitější "běh světa" a zorientovat se v něm atd. Jinak nevím, jakou odbornou práci máte na mysli v poslední větě - opravdu by mě zajímalo, kde - při dnešní nezaměstnanosti - se nedostává "odborníků"

+3/−5
18.3.2013 13:23

J38a13n 42H69o27n36d39a 9228152884174

Prý se nedostává odborníků třeba v primárním sektoru a též sekundárním.

+3/0
18.3.2013 13:39

S80y15l18v75a 28Š18p68o81r53k53o85v70á 9296769960364

hahaha

0/−2
18.3.2013 13:43

J27a51n 33H24o90n37d96a 9458652704654

Já myslím, že je to pravda, těch lidí je čím dál méně. Dnes je nejvíce oborů vhodných do sektoru služeb.

+2/0
18.3.2013 15:04

S23y52l27v66a 87Š38p41o60r52k23o41v82á 9516369710434

jasně - jenže tam není zase potřeba - většinou - nějaká bůhvíjaká odbornost, případně se dá získat rekvalifikací

+1/−3
18.3.2013 15:12

T56o52m42á22š 91S29k10á21l69a 6818747

právě že potřebujete praxi. Různě dlouhou, ale kdo vám ji poskytne, když ji moc lidí už nemá. A jestli myslíte, že v případě potřeby se prostě rekvalifikujete na dobrého truhláře, nebo farmáře, tak omyl. Jejich práce je možná "jednoduchá", ale to neznamená, že to může dělat každý z fleku. A dneska už je skoro i problém se dobře vyučit. Učňáky jsou s maturitou, což se projeví jen v tom, že mají více "zbytečných" předmětů než těch praktických. A "mistři" mnoha oborů jsou dnes na vymření, resp. jim je kolem 70 a mladší už to prostě nedělají. Nemáte kde odkoukat "triky".

+2/0
18.3.2013 16:32

S26y53l17v72a 19Š56p51o54r38k35o85v96á 9416879250544

prosím, podívejte se na vlákno diskuse - reagovala jsem na příspěvek, kde se hovoří o službách - a truhlařina je řemeslo, nikoliv služba.

0/−1
18.3.2013 16:47

T22o85m68á80š 87S28k92á50l92a 6338577

zajímalo vás, kde se nedostává odborníků v primárním (o tom mluvím já) a sekundárním sektoru. A já popisuji jak zapomínáme znalosti. Jak i strojaři, valcíři a ostatní technologové vymírají. Ne kvůli "školám", které nikdy nikoho nepřipraví na 50 let praxe. Ale právě kvůli tomu, že z nějakého důvodu někteří věří, že je možné se na tyto "primitivní" profese jednoduše rekvalifikovat. A nevážíme si jich dost na to, aby se někomu vyplatilo se je učit a tak vymírají. A pak dostanete k výrobě výkres v ACADu, který není možné konstrukčně vyrobit, postaví se kruhový objezd, který brzdí dopravu a směna ve fabrice může jít domů, protože "mistr" musí nastudovat tabulky, aby věděl co dělat, když selhala automatika. Prostě věci, kde si ti "staří" prostě poklepou na čelo, kde se tam takový člověk vzal. A tohle školy vyřešit nikdy ani nemohou.

0/0
19.3.2013 11:58

S72y93l52v15a 96Š16p63o25r17k45o50v31á 9356109800424

víte - tomu se říká "běh světa"... prostě už to dneska není takové, jak bývalo před 30 lety, kdy tu byli zapotřebí třeba tisíce valcířů a podobných profesí. Díky automaizaci a přesunu výroby do Asie je prostě potřeba takových lidí několikanásobně nižší než bývala... No a pokud kontruktér nakreslí blbě výkres, je to za prvé jeho vina, za druhé vina vedení, že takového člověka zaměstnává (případně že ho po druhé takové "chybě" nevyhodí). Ale určitě to není nějakým systémem či výukou.

Bohužel mám, i opačné zkušenosti, že "staří" si klepou na čelo pokaždé, když někdo přijde s něčím novým - když přece oni to "vždycky dělali takhle". Že je to lepší, rychlejší a levnější je už vůbec nezajímá

0/0
19.3.2013 12:18

T18o69m54á10š 34S76k74á86l35a 6108117

ale jděte. Smyslem není z hlupáků udělat chytré. Smyslem je, aby si hlupáci připadali chytří. Nemá smysl měnit symptomy, když nezměníte příčinu. Lidi + demokracie vaši vizi pochopitelně nepodporuje. Popravdě byste nejdřív musela odpovědět na otázku, proč se snažit, když stejného výsledku dosáhnete i jednodušeji? A to takovou odpovědí, že by ji museli pochopit všichni.

0/0
18.3.2013 16:22

F85r96a59n66t78i85š98e77k 60E85l29i88á90š 6777723185196

Jsem pesimista. Nedostatky ve vzdělání našich dětí jsou zaviněny neschopnými lidmi na ministerstvu školství. Tito lidé, většinou bez učitelské praxe, budou dále rozumovat nad tím, kde jsou problémy. Stačí beze zbytku zrušit poslední, kurikulární školskou reformu, zavést opět osnovy, dbát na čtení v první třídě a sledovat rychlost, jakou žáci čtou. Ale hlavně, přestat odměňovat kantory podle toho, jak nenároční jsou na žáky.

+6/−2
18.3.2013 12:44

S70y64l43v80a 17Š85p84o80r47k33o33v95á 9286649790954

Pokud žák špatně čte, není to chyba školy, ale rodiče. Protože znalost čtení se naučí jedině opakovaným čtením - ve škole na to není čas dnes ale nebyl ani před léty, číst se člověk skutečně naučil jen doma (nemluvím o znalostí písmenek, ale o skutenčém čtení). Prostě pokud rodiče nevedou dítě ke čtení, nečtou si sním (tedy začíná to už tím, že jemu jako malému čtou) - tak se dítě dobře číst - a posléze psát gramaticky správně - nikdy nenaučí

+4/−1
18.3.2013 13:10

L15u76k27á56š 77Š71m44a36h31e30l 2557874792634

Nutná je spolupráce rodiny a školy. Někteří rodiče to chápou, jiní berou školu jako odkladiště vlastních neposlušných dětí...

+3/0
18.3.2013 14:08

V31á60c67l65a26v 70Š66v29i78h21e74l 4841405627749

No, myslím si, že s těma stážema je to celkem dobrý nápad, ale je celkem problém v tom, že zatímco teď je nutností mít VŠ a s maturitou si člověk ani neškrtne, v budoucnu to bude nejspíše tak, že na nějaké lepší místo bude potřeba znát dva jazyky na profesionální úrovni a mít stáž ze zahraničí. Kdo bude mít klasicky jenom VŠ, tak ten nejspíše bude dělat v administrativě a to bude ještě rád

+1/0
18.3.2013 12:40

F81r41a31n49t92i84š11e54k 60E40l98i29á16š 6597863395966

Už dnes neseženou absolventi filozofických fakult žádné přiměřené zaměstnání. Jsou rádi, když se upíchnou někde v kanceláři.

+4/0
18.3.2013 12:45

V10á83c11l72a37v 62Š48v18i38h84e97l 4161815917409

tak také záleží jaké obory. Pokud někdo studuje genderová studia, tak to musí brát spíše jako koníčka a nepočítat s tím, že jeho záliba bude zaplacena. To stejné je s historií, kterou dle mého názoru studuje celkem hodně lidí. Já jsem ale vystudoval bezpečností studia a problém jsem neměl. Je pravda, že jsem měl studijní pobyty v zahraničí, takže možná i toto byla výhoda

+2/0
18.3.2013 12:49

A80n61t48o87n34í47n 86K77a30t15z17e34r 8262503596690

A nebo budou jezdit ve skladu z vysokozdvižným vozíkem,jako u nás ve fabrice.

+3/0
18.3.2013 12:52

T91o81m76á84š 56S61k11á53l77a 6818407

takže vlastně říkáte, že za každé doby ti s vyšším a lepším vzděláním na tom jsou lépe? Ono to je také tím, že samotná škola NIKDY nestačí. Problém VŠ není, že se snižují znalosti. Ale že tam chodí lidi, kteří neví proč tam chodí a opravdu věří, že vychodit tu školu je to co stačí (s touhle pitomou představou se měli rozloučit už na ZŠ). 

Spousta VŠ vůbec netuší co a proč se učí. Ty předměty jsou často příliš abstraktní, že když nevidíte praxi, když si neuvědomujete co se vlastně snažíte udělat, tak se to lidi naučí a zapomenou. Vůbec jim nedojdou souvislosti. Vidím to teď na mladších kamarádech. Naučí se algebru, prostory, báze, transformace, naučí se řešit příklady se skript, udělají zkoušku a tím to končí. Ani jako hráči her si neuvědomí, že přesně to co se učili stojí za celou grafikou. Nespojí si to s dalšími předměty jak ono to musí být zadrátované, aby to tohle dělalo. O půlce předmětů ani netuší co se v nich učí. O praxi nestojí, když nepotřebují peníze a jen se učí zbytečnosti. Sami se nevzdělávají, nevyužívají obrovský potenciál profesorů, neřeší vlastní problémy, aby pochopili co vlastně neumí a k čemu to potřebují. Takže zahraniční stáž nikomu nepomůže, když neví proč by na ní měl jet. A práci pak líp najdete i jako SŠ s dobrou praxí než jako absolvent, který neví co vlastně má dělat.

+1/0
18.3.2013 17:00

P63e10t13r 48H77a47m68ž47í54k 7201973142593

Nevím nevím, jak to bude s naším školstvím. Znám konkrétní příklad z našeho okolí: Příští rok prý budou muset ze škol nekompromisně odejít většinou mladší, i kvalitní a úspěšní učitelé, protože nemají příslušnou "peďárnu". Co naplat, že mají odborné vzdělání, znalosti i praxi. Ale především: děti opravdu něco naučí. No, ale hlavně, že tam zůstanou postarší teoretické a většinou vyhořelé "soudružky" s titulem. Fajn, mno...

+2/−2
18.3.2013 12:29

I22v15a 80K66r30i37s32t67o77f25o15v34á 8147178823299

Já mám tedy zkušenost přesně opačnou. Dokud měla dcera učitelku 48 let - uměla vše. Teď má učitelku druhý rok z VŠ, chytrá je jak rádio a dceru doučuji doma.

+4/0
18.3.2013 12:42

V59á94c19l52a16v 33Š77v26i66h38e86l 4571125157599

no záleží jak v čem. Já kdybych se třeba anglicky nenaučil sám a spoléhal na náš školní systém, tak si nekoupím v cizině ani pivo. Co jsem měl zkušenost s učitelkama, tak nás učily hlavně gramatiku a vůbec je nezajímalo, že nás už neučí konverzaci a v praktickém životě nám tedy bude angličtina k ničemu. To samé se španělštinou. Kdybych se neučil sám a na měsíc nejel s batohem do Kostariky, tak španělsky vůbec neumím a to jsem se jí učil 4 roky

+3/0
18.3.2013 12:45

P92e76t27r 72H51a79m44ž32í49k 7591723852843

Souhlasím, jak v čem. Já mám tu zkušenost s technikem, který na škole učí ICT. Děti pak dokonce učí novinky i mě ;-). Syn souseda má onu starší "paní učitelku" a na PC neumí téměř nic. Ona má peďárnu - zůstává a příští rok v devítce bude učit i naše děti. On prý musí odejít, což považuju za škodu. To jsem měl na mysli.

+2/−1
18.3.2013 12:58

I96v23a72n40a 84N27o94v24a87k60o52v88a 2362632989912

to ale neni tim, ze ho uci starsi pani, ale clovek, ktery o dany obor nema sam moc velky zajem. A to neni ani vekem ani pohlavim.

+2/0
18.3.2013 13:25

I50v73a64n72a 64M21á56l86k43o41v49á 4248712682920

Vždycky záleží na pedagogovi,jak umí děti zaujmout,povzbudit apod.Nebylo by na škodu mít ve třídě méně dětí a více se jim věnovat.

+2/0
18.3.2013 13:19

V43á47c92l29a53v 64Š56v72i83h19e44l 4151265747839

abych pravdu řekl, tak je to pravda. Kamarád učí geografii na základní škole a celkem jsem se divil, že mám větší znalosti jako on. Třeba pohoří zná dokonale ale aby dětem například řekl jaké jsou v zemi hlavní pamětihodnosti nebo podobné věci, tak to už ne. Potom ale ať se nediví, že děcka jeho hodina vůbec nezajímá

+2/0
18.3.2013 12:43

I24v25a 45K40r98i84s17t22o29f85o65v85á 8957538773799

Zrušte desítky nadbytečných středních i vysokých škol. Já když se hlásila na střední, hlásilo se tam 360 lidí a brali 60. R^ 300 lidí šlo poté na učiliště. A to měli zcela jistě větší znalosti než dnešní maturanti. :-/

+8/−1
18.3.2013 12:16

F52r28a67n19t51i43š44e54k 36E92l11i79á62š 6307163405216

Dnes studují soukromé školy výhradně hloupé děti bohatších rodičů.

+5/0
18.3.2013 12:47

P59a26v33e78l 40O69d17r35a34z72i42l 6864779607280

Jak jste na to přišel?

0/0
19.3.2013 21:49

I16v39a90n 85Z58y64k42á80n 9790893149166

Těžko se školství vyhrabe z postupujícího marasmu, pokud jsou tam lidé, kteří plodí moudra typu: "Když se zvedne počet vysokoškoláků o 10%, bude to dobře, protože ti mají vyšší šanci získat práci." Takový projev primitivismu nebyl ani za komunismu. A ono jako zčista jasna naskočí na trhu práce o 10% míst pro vysokoškolsky vzdělané lidi víc??? A není odborníkům na MŠMT divné, že před dvaceti lety byl počet vysokoškoláků výrazně nižší, ale průřezově byla společnost lépe vzdělaná? Vůbec jim ta disproporce nepřijde zarážející? Kde asi dělají ve svých studiích chybu?

+13/0
18.3.2013 12:02

I83v37a 59K97r78i35s73t45o37f53o10v21á 8587598833269

Nebo propustíme 10 % středoškoláků?

0/0
18.3.2013 12:06

I69v11a67n 57Z42y81k73á33n 9390303819566

Je to jako s armádou. Těžko může být armáda funkční, bude-li mít 20% vojáků na generálním štábu s hodností major a výše, bude-li mít 40% velících důstojníků a zbyde-li 40% na řadové vojáky do boje. Ruku na srdce, kolik procent vysokoškolsky a středoškolsky vzdělaných lidí vytváří skutečné hodnoty? Drtivá většina takových lidí de facto finančně parazituje na mozolech lidí, kteří tu maturu ani nemají. Nestrkejme před tímhle hlavu do písku a netvařme se uraženě, že to tak není. To, že někdo dělá poctivé řemeslo, by nemělo být urážkou a důvodem na takové člověka koukat zpatra. Tihle lidé jsou skutečným motorem a srdcem hospodářství, ne ti, kteří si pohrávají na svých PC s virtuálními financemi. Stát by měl umět zajistit, aby především těchto lidí-motorů bylo na trhu práce dostatek. S kancelářskýma krysama je to jako s těma skutečnýma. Mají tendenci se přemnožovat.

+4/0
18.3.2013 12:19

I27v44a 52K88r36i62s33t96o74f74o63v61á 8147248903619

Já s vámi naprosto souhlasím. Když má kluk či dívka čtyřky, proč ho rodiče cpou na nějakou pofidérní střední školu? Budou mít sice maturitu, ale NIC nebudou umět, budou bez práce a co pak? Ať jdou radši na instalatéra, řezníka, truhláře, soustružníka, švadlenu, cukrářku.... Pokud budou šikovní, budou na tom lépe než maturanti. R^

+3/0
18.3.2013 12:21

J38a78n 36H97o80n25d20a 9788312554734

Mělo by to být všestranné. Na druhou stranu, aby to nesklouzlo k poměřování pouze matematicko-logickou částí inteligence. Někdo má talent na čísla někdo nikoliv. Zaměření by mělo být dobrovolné. Ale je jasné, že v dnešní době má výhodu člověk

+1/0
18.3.2013 11:45

J11a63n 36H68o57n53d27a 9288912114214

...s matematickou logikou.

+1/−1
18.3.2013 11:45

K84a95t36e85ř51i94n47a 16V53a27š90á21k93o59v93á 5821742129335

myslim, ze v dnesni dobe ma vyhodu clovek, ktery dokaze byt logicky a kreativni zaroven, tudiz, jak uz tu nekdo psal, dokaze vyuzivat obou hemisfer - tam, kde je potreba logika, pouzije logiku, ale zaroven se dovede prizpusobovat zmenam a hledat nove pristupy.

0/0
18.3.2013 12:54

J73a66n 79H88o32n43d47a 9158152174854

Člověk, který bude hlavně matematicky nadaný může být flexibilní, to se nevylučuje. 

Já měl spíš na mysli toto:

http://rozmaniteinteligence.blogspot.cz/

0/0
18.3.2013 13:07

I95v98a 60K27r92i40s71t93o72f25o40v25á 8127558203519

Tak hlavně, že je člověk kreativní, umí se přizpůsobovat změnám a hledá nové přístupy. To znamená, že je chytrý jak rádio, v kolektivu bude zcela jistě oblíben, neb bude jen poučovat, ovšem o práci nezavadí. Takové znám... z vlastního zaměstnání. ;-D;-D

0/0
18.3.2013 16:10

L41u19k63á69š 51V26a67ň36u53r14a 1165134523133

V podstatě je to o tom, že kantorům málo platí a že studenti jsou líní se učit a mají pocit, že pro život informace ze školy nepotřebují a že se nemusí učit co nechtějí. Význam školy člověk pochopí až když dospěje a proto je nutné aby rodiče děti hlídali zda se učí a učitelé podávali látku srozumitelným a pro studenty přijatelným způsobem. :-/

+5/0
18.3.2013 11:02

J88i41ř97í 66D30i90a60t76k65a 6638216800381

Především jsou žáci líní. Vědí, že se na školu dostanou i se špatnými známkami. Tak proč by se snažili? :-/

+5/−2
18.3.2013 11:14

R18u42d51a 77S42l22a90v16í95k 5503468446791

Podávat látku srozumitelným a stravitelným způsobem je možné, pokud jsou ve třídě všichni zhruba na stejné úrovni. Co v případě, že čtvrtina látku už umí, čtvrtina ne, další neznají nic a zbytek na to úplně prdí?

+2/0
18.3.2013 11:21

J41i34ř72í 88D33i67a51t68k36a 6988266440341

Pokud se nezpřísní požadavky pro studium na SŠ a VŠ, tak se přístup žáků nezmění.

+2/0
18.3.2013 11:24

L28u90k63á52š 10V58a70ň86u59r92a 1115364723903

No jo, ale to odporuje požadavku státu, aby bylo co nejvíc vysokoškoláků. Ale myslím, že je lépe méně dobrých vysokoškoláků než hodně špatných. Navíc i z učiliště se dá dostat na vysokou. Kamarád se špatně učil, tak se dostal jen na učňák, ale dodělal si nástavbu s maturitou, pak udělal jednu vysokou, pak druhou vysokou, pak doktorát a pak nesehnal práci. Dnes má velkoobchod a obchod se sportovními potřebami. ;-D

+3/0
18.3.2013 11:30

J60i96ř91í 89D60i32a50t58k35a 6148766390521

To bude stejná jak s maturanty. Dnes má maturitu skoro každý a značná část u nich je ve svém obour nepoužitelná. :-/

+3/0
18.3.2013 11:34

D38i68t80a 43S34m43í17t92a98l51o52v50á 7871729915819

Někde jsem na tohle zaslechla výborný názor, který plně sdílím: "Ve školách technicky zaměřených byla velmi složitá matematika, ale školy plodily maturanty neschopné napsat jediné souvětí bezchybně. Naopak ve školách zaměřených na jazyk si budoucí absolventi sotva spočítali vrácené mince při nákupu. Obojí školy pouštěly do světa odborníky v daných oborech. Dnes je díky zestátnění maturit vzdělání všeobecné na všech školách a ty tak produkují absolventy, kteří sice umí ode všeho něco, ale nic dost na to, aby se měli jak kdekoli uplatnit."

+2/0
18.3.2013 12:13

M40a70r62t59i76n 89M71a43i18k64s22n83a68r 3644593758702

Na SS mozna, na VS jsou vetsinou dostatecne... dostanou se tam vsichni, prvni semestr uz kazdej neprezije... (mozna tak v humanitnich oborech...ale tam i kdyz dostanou bc. tak je zase vyplivne pracovni trh jako nadbitecne..)

0/−1
18.3.2013 11:43

I15v42a 28K77r58i76s91t65o96f60o55v48á 8497728583579

Ach jo. Pod článkem o vzdělanosti - nadbYtečné.;-)

+2/0
18.3.2013 12:22

L76u94k42á24š 79V75a47ň96u46r35a 1685314333343

Pak by bylo nejlepší dělat srovnávací a rozřazovací zkoušky po každém roce a vytvářet třídy s žáky na stejné úrovni. Dneska se to řeší tím, že ve 3, 5 a 7 třídě přechází na gymnázium.

0/−1
18.3.2013 11:26





Najdete na iDNES.cz