Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

(Ne)hrdinské činy Jana Antonína Bati rozdělují názory i po půl století

Potomci bratří Baťů otevřeli soudní spor s Českou republikou, který pravděpodobně bude trvat několik let. Chtějí získat své dědictví. Přinášíme názory historiků na to, kdo ve skutečnosti byl Jan Antonín Baťa: původně kolaborant, později hrdina - zachránce Židů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J46a92n 94K46o54m17á35r52e91k 5665968369273

a není to dnes už všechno jedno?

0/−1
8.3.2013 7:48

P17a31u60l 17J85a57r89o71s 2423868400

Nevim o cem je tady to vrtani v histori Batove rodiny.Narodil jsem se v Batove Zline a vim,od mych rodicu,kteri prisli kazdy z jineho kouta republiky pracovat do Batove fabriky.Jaky zivot,ktery mnoho lidi v Ceske rebublice nemelo meli oni ve Zline. Nedali na nej dopustit a o to vlastne slo.Proc se nekdo vrta v minulosti jeho nevlastniho bratra.Po tom nikomu nic neni.Vybudoval obuvnicky business,ktery tehdy v  zapadlem Zline v chude Valasske oblasti prispel chudym lidem z Valasska a lidem z cele republiky  k vysoke zivotni urovni.Nevim,proc se v tom hrabe nejaky historik.Proc a jak to bylo.To neni vubec dulezity point.;-O;-€8-o

+4/0
7.3.2013 17:33
Foto

J37a67n 35A26d97l90e81r 2166741786256

Pane Jaroši, na Vaše otázky existuje jedna souhrnná odpověď: peníze.

0/0
8.3.2013 15:20

A71n67t58o61n40í92n 61Z94e68l18i16n67k93a 5854608275450

Můj otec miloval Tomáše. Nad fotkou Antonína s pupkem a krompáčem nad hlavou na dálnici v Jasenné jenom poznamenal pózér. Tento příběh mně připomenul Magazím Zlín, kdy se na první straně nechal vyfotit vestoje u auta, motorky a letadla s otevřenou jako čtenou knihou.

+1/−1
7.3.2013 14:51

P35e97t31r 58T61y66č77k29a 6905362619202

V Jasenné se nestavěla dálnice, ale železnice.

+1/0
7.3.2013 16:31
Foto

J59a32n 57A12d45l63e11r 2546551636386

Pane Zelinko, Vámi kritisovaná fotografie vznikla v červenci 1938, v době ohrožení čsl. republiky, kdy mladí muži věnovali pět weekendů zdarma státu při budování strategické železnice. No a J.A.B. se k nim přidal coby příklad, jak i miliardář může přiložit ruku k dílu - hrozný  vzor, pravda?

http://www.zlin.estranky.cz/img/picture/633/jab-lutonina-1938-web.JPG

Pro magazín Zlín se určitě vyfotografovat nedal - už proto, že byl minimálně osmadvacet let po smrti.

Ale pokud máte pravdu, jde o zmrtvýchvstání a měl byste je nahlásit církvi svaté.

+1/0
8.3.2013 15:26

A75n73t78o34n69í73n 48Z64e80l54i56n18k53a 5294628145890

To, že tam poctivě pracoval 5 dnů si ale nemyslíte, že ne?

0/0
9.3.2013 8:58
Foto

J39a69n 13A40d51l45e46r 2596131326406

Vždyť to píši - šlo o podporu, hlavně morální. Dle pravidel nejen batismu je schopný manager užitečnější u řídícího pultu nežli u lopaty.

M.m. navštívil jednou v rámci propagace budování a zvyšování obranyschonosti RČS (a při tom se svezlo i "popohnání" výstavby baťovské železnice, jakpak by ne....).

Abych se vrátil k původnímu problému - každá propaganda je zároveň i pózou - jinak by si jí nikdo nevšimnul. Preventivně to oznámíme médiím .... zbytek známe i ze současnosti.

0/0
11.3.2013 12:55
Foto

J84a16n 71A80d95l31e57r 2786371956146

U Zdeňka Pokludy je upozaďování J.A. Bati skoro anamnesa. Dříve objektivní pan historik je dnes placen UTB a zpívá Wettsteinovskou píseň.

Přínos J.A.B. spočívá především v manažerském přístupu k řízení firmy, kdy organizování řešil team pěti nejvyšších a spousty nižších manažerů s ne vždy přesně ohraničenými pravomocemi (což podporovalo tvůrčí přesahy).

Tomáš řídil firmu víceméně jako Henry Ford, všechna vrcholová rozhodnutí musela jít přes něj. Konservativního Forda v zájmu přežití podniku kolegové odstavili, Tomáš (pokud by žil) by zřejmě přechod řízení na vyšší stupeň akceptoval.

Jan budoval světovou organisaci, málo se ví, že dvě třetiny pracovního trávil v zahraničí - bez teamu to zkrátka nešlo, ani starostou být nemohl (s tím míval termínové problémy i Tomáš).

Nechci JAB nekriticky adorovat, měl určité "drobné charakterové vady", ale "blbec z nouze" určitě nebyl.

+4/0
7.3.2013 13:32

P79e36t55r 16T62y50č78k37a 6485402729702

No hlavně v 30.letech pod jeho vedeních zaznamenala firma Baťa obrovský celosvětový rozmach. A to bylo v době krize. stačí se podívat na čísla růstu po Tomášově smrti.

+4/0
7.3.2013 13:38
Foto

J83a51n 32A86d39l36e28r 2306461436636

Přesně - Tomáš v r. 1932 (proto jsem zmínil nutnost přeměny způsobu řizení) propustil 5 000 lidí, Jan je vzal zpět - i za cenu stagnace v r. 1934.

Podniky potom zpětinásobil (ono to nelze přesně vyčíslit, baťovsky se po celém světě organisovaly desítky podniků s různými podíly kapitálu, sídly a strukturami).

Manažer jiný než Tomáš - ale jiný, ne horší. Navzdory tomíkovským obstrukcím dokázal v Jižní Americe fungovat, zakládat nové osady, osídlovat .... jeho paže sahaly i do zahraničí.

Práce byla vždy prvním lékem na všechny problémy. Příkladný chlap.

+6/0
7.3.2013 13:45

P58e19t72r 59T85y94č50k35a 6175852599432

Souhlas.

+2/0
7.3.2013 14:04

P57e34t87r 93T67y32č64k90a 6665232319302

No já bych dodal, že spousta lidí se dnes na J.A.Baťu dívá komunistickou optikou. Pokud někoho komunisté nenáviděli tak to byl právě J.A.Baťa. Narozdíl od Tomáše Jana se kterým se dohodli na dělení fabriky.

+5/0
7.3.2013 12:26





Najdete na iDNES.cz