Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Antonov v mlze netrefil ranvej, zemřelo nejméně pět cestujících

V Doněcku na východě Ukrajiny havaroval dopravní letoun Antonov An-24 se 45 pasažéry na palubě. Podle místních médií město pokrývala hustá mlha, což mohlo nehodu zapříčinit. Nejméně pět lidí zemřelo, stav jednoho člověka je neznámý, uvedly úřady. Dvanáct lidí utrpělo zranění. V letadle cestovali fotbaloví fanoušci na zápas Ligy mistrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I79v28a73n65a 66M23e15n18z45l15o63v97á 6403943897428

Nevím, kde vzal autor článku informaci o tom, že letadlo nouzově přistávalo. To není pravda. To bylo plánované přistání.Sám velitel posádky letadla prohlásil, že byla hustá mlha a,že si nic nepamatuje. On se nyní nachází  nemocnici a čeká ho operace ruky.M.j. sám pilot je dostatečně zkušený, má nalétáno více, jak 5000 hodin. V této katastrofě údajně zahynul prokurátor Oděsy dále pomocník hlavy odděskeho oblastního sovětu. Zkrátka charterem letěli papaláši a pár jejích rodinných příslušníků na fotbal.Takže jasná pařba.

0/0
14.2.2013 14:24
Foto

M94i98c79h85a39l 26Ř86e51h31á48č95e82k 8685407608

Informace o nouzovém přistání pochází ze "zdrojů na letišti v Doněcku". (Kdo to přesně je zůstává otázkou.)

0/0
14.2.2013 15:56

J84a20r11o82s17l47a95v 10V24o95l34e19k 2213735111566

Lítal jsem svého času dost často a přestal jsem se bát. Letadla v Evropě prostě nepadají... ovšem až do určité východní délky - těch haváriíí na území bývalého SSSR už je snad více, než v ostatní Evropě za posledních 30 let Rv

+1/−3
13.2.2013 23:40

J69a93n 26H58l57e27d79í49k 4629402328442

já myslel, že Putin pilotům zakázal pití přehánět, zřejmě se ho už moc nebojí

+1/−6
13.2.2013 23:09

S28i26m32o48n 15S54i78m87e38k 7225828943975

Putin je RUSKY prezident, letadlo je ukrajinske vyroby, ukrajinske spolecnosti a havarovalo u ukrajinskeho Donecku....jakym myslenkovym pochodem jste dosel k Putinovi?? 8-o

+4/0
14.2.2013 8:19

M98i65c88h15a16e74l 76M29e91n36s88i52k 8801126660392

Ta vodka je opravdu svinstvo...

+5/−3
13.2.2013 22:46

M60i29r75o25s61l80a96v 73B84e13d66n94á22ř 6277579214301

Co bych za to dal umřít v 80 při letecké katastrofě , než  po třech letech těžkého boje s rakovinou v padesáti doma ve své posteli.

+5/0
13.2.2013 22:32

L60u58c61i89e 44B56l65a54n24i36c89k43á 2955343519211

...tak létat po Rusku místními linkami je pouze pro sebevrahy !! ...buď nemají licenci pro příslušné letadlo ( smrt hokejistů), nebo jsou piloti namol, resp. se netrefí na runway !! Rv

+4/−5
13.2.2013 22:22

M57i76r91o17s79l45a27v 67B25e29d12n17á80ř 6167739784771

Je potřeba přestat fetovat milá paní. ;-)V článku je zmínka o Doněcku, což je na  Ukrajině - nakonec je to tam i výslovně uvedeno...

+5/−1
13.2.2013 22:25
Foto

M31i30c52h15a48l 26Ř72e19h69á46č53e17k 8405887788

Nevěřte tolik tomu, co se píše v novinách nebo vysílá v televizi. Chybějící licence příčinou nehody (ani spolupůsobícím faktorem) v Jaroslavli nebyla. Dokonce ani alkohol.

+2/0
13.2.2013 23:28

S24i83m64o49n 64S13i50m24e40k 7925748243535

ten zaver ma byt co?8-o

An72 je naprosto odlisne letadlo s proudovymi motory umistenymi navrchu kridla. Jaka je souvislost s udalosti?

http://www.planes.cz/cs/photo/1029442/an72-100-er-avd-pecotox-air-pxa-praha-ruzyne-prg-lkpr/

+2/0
13.2.2013 22:19

M57a73r17t62i20n 64J74e13z98e15r19s60k28ý 7967195982737

začínám mít docela z letadel bobky - mám letět na Zakynthos, kde je prej nejkratší přistávací dráha resp. trefit se na ni je umění 8-o

0/0
13.2.2013 21:46

O59l83d40ř32i92c96h 51O34l23e73š 3794161213211

Letěl jsem na Tenerife a taky jsem měl bobky. Přistávali jsme na letišti kde byla největší letecká katastrofa. Tenkrát byla taky mlha.;-)

+1/−1
13.2.2013 21:59

F72i11l28i61p 95M38a90t96u74s24k75a 6251788541877

Dobrý den. Většinou se létá na jižní letiště. Jste si jistý, že jste přistáli na tom severním v horách poblíž Santa Cruz?

0/0
14.2.2013 9:26

Š45t16ě40p24á66n 43F90r82a30n64c75l 8644379954900

Já bych byl v  klidu. Na Zakynthos lítají ti lepší z pilotů... spíš bych se bál letět do Ruska.

+5/−4
13.2.2013 22:07

L93u95c86i92e 45B58l10a44n23i69c81k62á 2195263569761

klídek, nejkratší dráha je v Hong-Kongu ...když, tak se modli - to pomáhá !! R^

0/0
13.2.2013 22:24

J27a96n 45S77v66o49b91o54d77a 6811272960966

Ani jedno letiště v Hong-Kongu nemá dráhu kratší než 3 kilometry.

+2/0
13.2.2013 22:27

P29a72v62e10l 83N29o79v37á84k 7191396459703

nejkratší dráhu máme u nás v Dlouhé Lhotě!

+1/0
13.2.2013 23:32
Foto

M27i54c84h80a80l 66Ř73e86h57á67č91e28k 8335547148

V Dlouhé Lhotě je náhodou dráha docela dlouhá (1450m). Ale prosím otevřete znova hospodu, ať u vás nemusí piloti mrznout na mraze jako minulý víkend :)

+2/0
13.2.2013 23:47

P42a25v62e40l 12N47o93v95á28k 7621346959763

nejsem přímo místní a na letišti (myslím tu část kde se teď přistává) jsem nikdy nebyl, bylo to jen takové rýpnutí ;-) hlavně jsem se zasmál když sem se tu dočetl že v HKG má nejkratší přistávací dráhu ;-D možná to staré letiště kde se téměř přistávalo přes mrakodrapy, ale to si myslím že je stejně blbost :-)

0/0
14.2.2013 22:38
Foto

M48i42c86h16a41l 94Ř32e46h69á96č11e60k 8325207708

Však já jsem taky spíš rýpal :)

Staré letiště v Hong Kongu - Kai Tak mělo dráhu ca 3.4km, což odpovídá většině existujících velkých letišt, a je to dost na libovolné existující letadlo. Problématické na Kai Taku bylo težké přiblížení, protože do osy dráhy se dalo naletět až těsně před dosednutím.

0/0
15.2.2013 13:48

P14a70v80e59l 74N74o94v69á56k 7971426339323

Vím viděl jsem pár videi na youtube když jsem letěl na HKG doslova to vypadalo, že každou chvíli nějakej ten "panelák" sundaj ;-D až déle jsem se dozvěděl, že je postavený už nové letiště od té doby jsem byl relativně v klidu ;-D první let tak jsem byl krapet nervozní ;-D

0/0
15.2.2013 16:18

M57i65r27o55s70l96a47v 25D80i85o86p37a32n 2666729278612

R^;-D

0/0
14.2.2013 8:27

M79i78r36o32s90l57a80v 74B30e11d53n71á40ř 6177979714981

Na Zakyntosu také? Nám to samé tvrdili o Korfu. Ale přistáli jsme bez boulí..;-)

+1/0
13.2.2013 22:28
Foto

M88i13c78h54a89l 35Ř71e54h33á83č93e31k 8525187328

Zakynthos i Korfu mají cca 2.2km. Letadla typu B737 či A320 naprosto bez potíží. Na to sedne i B777, byť ne úplně plný. Zakynthos nabízí přístrojová přiblížení, takže nevidím důvod, proč by se tam nedalo třefit. Nedejte na povídačky.

+2/0
13.2.2013 23:40

J51a93n 27S63o95c98h65o18r 2454806492956

Naskýtá se otázka. Jaké jsou předpisy pro přistávání v mlze? Byly dodrženy?

95 a možná víc procent je zaviněno hazardem a ignorací předpisů, ať letových anebo dopravních. Na všech úrovních se kašle na předpisy. Taky vládní úroveň jde špatným příkladem. Známá nehoda polského porezidenta, při níž zahynulo 95 lidí byla způsobena nedodržením leteckých předpisů, navíc v zemích bývalého Sovětského svazu letecký personál velmi často pije vodku v kokpitu a to je potom k neštěstí jen malý krok.

+4/−2
13.2.2013 21:46

M93i53r49o77s87l65a32v 76B68e48d17n89á53ř 6647769674721

To je asi zapříčiněno rutinou pilotů, kteří mají nalétány tisíce hodin a za podobných podmínek přistávali x krát. Jednou to hold nevyjde...

+2/0
13.2.2013 22:30
Foto

M86i52c77h92a30l 29Ř45e88h44á74č98e33k 8945427728

Mlhu předpisy neřeší, sama o sobě nemá vliv (byť jí způsobená malá dohlednost vliv má). Jde jen o dohlednost či dráhovou dohlednost, výšku základny mraků či vertikální dohlednost, minima konkrétního přiblížení (Doněck RWY 08 má dokonce ILS CAT IIIa), minima konkrétního letadla a, v případě vyšší kategorie než CAT I, i minima posádky.

Rozhodně bych tuto nehodu nepřisuzoval porušení předpisů. Meteorologická situace na letišti (RVR 750m, vertikální dohlednost 200ft) byla maličko nad minimy pro CAT I a v takových podmínkách může na dráhu s ILS přistát jakékoliv IFR certifikované letadlo, dokonce i malé jednopilotní. Natož dopravní letadlo.

Nemohu mluvit o pozemní dopravě, tu neznám, ale v letectví není 95% nehod způsobeno porušením předpisů, to číslo je zásadně menší. Nehod dopravních letadel, kde je primární příčinou úmyslné nedodržení předpisů, je málo. Dokonce i u vámi uváděné nehody polského prezidenta je nedodržení předpisů (přesněji sestup pod MDA) jen jedním, ale nikoliv jediným, z faktorů vedoucích k nehodě; to porušení předpisů bylo navíc zapříčiněno i selháním celého systému vládní přepravy. Nicméně vojenské lety nejsou pro nás příliš reprezentativní; v civilním letadle by se nehoda takovým způsobem téměř jistě nestala.

I nehod, kde je alkohol spolupůsobící příčinou, je relativně málo ve srovnání s dalšími příčinami. Méně, než nehod (spolu)způsobených třeba únavou.

+2/0
13.2.2013 23:20

P50a38v76e11l 82O15d16r65a29z40i63l 6134869377200

A co je tedy příčinou nehod v letecké dopravě? V pozemní dopravě jsou příčiny jako technický stav, pád stromu, střet se zvěří ve velké menšině, většinou někdo poruší zákon.

0/0
14.2.2013 8:39
Foto

M41i31c97h44a58l 37Ř70e12h73á33č13e88k 8525907338

Až na naprosté výjimky je příčin více a nehoda nastane jen v případě, že nastanou všechny příčiny najednou. Třeba samotné přistávání za nižší než legální dohlednosti nehodu nezpůsobí; ještě musí třeba posádka podklesat minima, musí se odchýlit od zamýšlené trasy, atd.

Posádka figuruje v nadpoloviční většině nehod, dalšími častými faktory jsou špatné počasí nebo údržba letadel. Příčinami, kde hraje roli posádka, je třeba únava (např. nevyspalý pilot), přecenění vlastních schopností (např. počasí je nad legálními minimy, ale horší, než na co stačí má zkušenost), dezorientace, špatná spolupráce ve vícepilotní posádce (např. všichni řeší jednu věc, nikdo něřídí letadlo), bezvědomí, navigační chyba (myslím si, že jsem jinde, než ve skutečnosti jsem). Porušení předpisů (já vím, že se něco nesmí, ale stejně to udělám) ale hraje roli jen v malé části nehod, za které zčásti může posádka.

V pozemní dopravě je většina nehod rozdělena jen do pár obecných kategorií. Třeba u technické závady na automobilu nikdo neřeší, proč se stala, jestli to řidič věděl a stejně s tím vyjel, jestli jí šlo dopředu odhalit, atd.

V leteckých nehodách se neurčuje jen co se stalo, ale hlavně proč se to stalo (neboť jen tak je možné tomu příště zabránit). Zdánlivě stejná situace (třeba přistání za nižší dohlednosti, než je bezpečné) tak může být klasifikováno jako porušení předpisů piloty (věděli o tom a úmyslně to udělali), nebo chybu ATC (špatně dali posádce informace o počasí), počasí (zhoršilo se to tak rychle, že se o tom piloti neměli šanci dozvědět, a nemohli s tím nic moc dělat), systémová chyba (pravidla pro minimální dohlednost byla nastavena špatně), chyba operátora (nutil piloty létat i v horších než legálních podmínkách), atd. V pozemní dopravě by se to pravděpodobně všechno shrnulo do něčeho jako "řidič nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky / dohlednosti".

0/0
14.2.2013 11:55

J53a72r15o43s49l24a86v 75H83o66r80á86k 8582624665269

Já tedy nevím, nejsem pilot, ale při sledování dokumentů typu Letecké katastrofy nabývám dojmu, že se o chyby posádky jedná ve většině případů (plus občas chyba údržby či dispečera a zcela vyjímečně závada na letadle). Jistěže příčin je vždycky víc, ale to zpravidla bývají sekundární příčiny typu "kdybych tam nebyl, tak se to nestalo". Například momentálně nefunkční ILS z důvodu údržby na daném letišti není podle mého názoru příčinou nehody, stejně jako je nesmysl uvádět jako příčinu nehody na Tenerife např. výhrůžku bombou, nevhodné pojíždění na start či nízkou viditelnost, když bylo zjevné, že pilot prostě odstartoval bez povolení.

0/0
15.2.2013 9:54
Foto

M58i61c33h42a76l 34Ř60e83h45á78č35e13k 8775797268

Ano, chyby posádky jsou alespoň spolupůsobící příčinou ve většině nehod. Ne však úmyslné porušení předpisů. I chyby posádky mohou mít různé příčiny; je rozdíl, když pilot nezvládně něco, co má umět, a když pilot nedokáže vyřešit situaci, kterou ho nikdo řešit nenaučil (přestože ho to naučit měl).

Spolupůsobící příčiny, jejichž příklady uvádíte, se vyšetřují proto, aby bylo možné najít nějaká bezpečnostní opatření, která pomohou i v případě, že ta primární příčina nehody (třeba start bez povolení) nastane. Třeba u nevhodného pojíždění lze udělat lepší mapy, předělat systém pojížděček na letišti, nebo u výhružky bombou by šlo připravit lepší postupy pro diverze nebo pro parkování letadel na letišti. Nízká dohlednost bývá uvedena proto, aby bylo možné zjistit třeba to, že za takové dohledlosti - která podle starých pravidel byla pro dané letiště legální - už fakt není možné provoz na letišti provozovat bezpečně, takže se musí buď zvýšit minima, nebo zlepšit vybavení letiště (jestli se pamatuju dobře, tak na Tenerife pak zašli používat pozemní radar, což bezpečnost zvýšilo; to by se nestalo, kdyby se nízká dohlednost během vyšetřování nerozebírala).

Ano, vyřešení těchto sekundárních příčin nezabrání tomu, aby někdo odstartoval bez povolení, ale může to pomoci tomu, že když už někdo odstartuje bez povolení, tak se nehoda třeba nestane.

0/0
15.2.2013 14:03





Najdete na iDNES.cz