Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školáci se budou moci učit doma i na druhém stupni, pomůže to talentům

Některé děti nebudou muset vůbec chodit na základní školu. Pokud parlament schválí nový návrh ministerstva, budou moci rodiče doma učit žáky po celou dobu základní školní docházky. Dosud měli podobnou možnost jen na prvním stupni. Zkušenosti ukazují, že žáci mají při domácí výuce výrazně lepší výsledky. Kritici však varují, že děti pak budou hůře navazovat kontakty s vrstevníky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J51o46s45e86f 44Š11v48e64j87k 8219904433927

Kamarád mi poslal článek s ironickým dodatkem "Aspon v nečem jsme vpředu. ;-)"

Odpodvěděl jsem mu takto:

Jste vpředu ... a za vámi už nikdo. :-) Děti vyučované v domácnosti prospívají, proto umožníme výuku v domácnosti jen vyvoleným: "Domácí výuku nebude moci využít každý jen proto, že by chtěl. Povolena by měla být například dětem dlouhodobě nemocným, nadaným nebo třeba těm, jež s rodiči hodně cestují. Aby rodiče mohli sami učit, musí mít minimálně bakalářské vzdělání, jinak musí mít soukromé učitele." Do experimentu se zapojilo 319 žáků." V U.S.A. to není experiment, ale realita pro několik milionů dětí. Mimo jiné se ukazuje, že rodiče z řad učitelů mají horší výsledky. Navíc je prokázané, že úroveň vzdělání rodičů nemá spojitost s výsledky výuky jejich dětí. To jim v Česku ale nikdo neprozradí. Tož, kupředu soudruzi ...

http://www.hslda.org/docs/study/ray2009/default.asp

+3/−2
30.1.2013 15:18

J35a63n 49Š79p19e19c59i83á49n 2920610879169

:-)Musím říct, že můj bratr velmi nadanný sportovní talent měl jakousi obdobu individuálu a chodil do školy vlastně jen v pondělí dopoledne. Všecko záleží na domluvě s vedením školy, když jde o velkou individualitu

+2/0
30.1.2013 15:08

J31o28s48e13f 81Š28l63o67u74f 1219417708121

"Některé děti nebudou muset vůbec chodit na základní školu." To už v některých lokalitách u nás už dávno není žádná novinka! :-)

+5/0
30.1.2013 13:09

J53a87n 19Š34p57e95c61i41á90n 2380320779579

aby to nebyl mezikrok k legalizaci dětí našich spoluobčanů, kteří byli ve škole jen párkrát a to krást...

+4/−1
30.1.2013 15:07

H34e90l11e52n82a 98J37i78n30d26r83o39v71a 9782356592518

Jinak souhlasím s tím, že nedostatek sociálních kontaktů je problém - ale "vždyť chodí do školy" není žádné řešení.

V ideálním případě (pokud se dítě socializuje jen o přestávkách) znamená škola tak jednu hodinu sociálních kontaktů denně, což je celkem prd.

Pokud nemáte možnost stýkat se se spolužáky mimo vyučování, tak se stejně nemáte o čem bavit (aspoň tedy tak to bylo před patnácti lety... jak je to teď, v době internetu, nevím) a akorát posloucháte jejich historky o lidech "ze sídliště" a co bylo "včera odpoledne" a jaké jsou plány na "dneska odpoledne" a marně se snažíte vymyslet co byste k tomu řekli. 

No a pokud se stýkáte s lidmi v mimoškolním čase, tak je celkem jedno jestli těch 6-8 hodin vyučování trávíte doma, anebo ve škole. 

Důležitá je taky kvalita vztahů, něco jiného jsou kamarádi, s kterými vás svede dohromady nějaký společný zájem, a něco jiného jsou lidi, s kterými prostě náhodou trávíte čas protože jste ve stejném věku a bydlíte relativně blízko sebe.

Pokud bydlíte v paneláku, fajn. Pokud ne, tak si to představte. No a teď si představte, že by po vás někdo chtěl, aby se vaši kamarádi a sociální kontakty sestávali pouze z lidí, kteří bydlí v tom samém paneláku. To je přeci nesmysl. Pokud tam jednoho kamaráda najdete, tak to bude spíš štěstí než co jiného. Většinou to ale budou jen známí, s kterými si můžete prohodit pár praktických vět (Co je za úkol z češtiny? Měli v sámošce ještě chleba?), ale žádné kvalitní mezilidské vztahy to nejsou. Snaha pěstovat kamarádské vztahy ve třídě je stejně trapná, jako teambuildingové akce ve velkých firmách.

+8/−4
30.1.2013 10:26

H17e19l17e35n15a 95J39i67n14d90r53o89v36a 9202806142698

Já jsem někdy na druhém stupni ZŠ psala takovou novelku, kde se mimo jiné vyskytovala IDEÁLNÁ ŠKOLA.

Jak taková ideální škola vypadala? Učitelka s tabulí se vyskytovala v prostoru, který vypadal zhruba jako pódium v divadle, a každý žák seděl sám ve vlastní maličké lóži, kde měl svojí lavici, učebnice, psací potřeby atd. Z jedné lóže nebylo vidět do těch ostatních, ani nebyl možný žádný kontakt mezi žáky. 

Jestli si myslíte, že lóže ústily na společnou chodbu, tak se mýlíte, z každé vedl dloooouhý tunel, kterým se lezlo ven na nějakém zcela anonymním místě třeba dva kilometry daleko, takže nikdo nevěděl kdo s ním do školy chodí a nikdo se nemohl stýkat se spolužáky.

Tudíž se všichni dobře učili a všichni měli dobré výsledky, protože každý mohl při vyučování sledovat výuku a soustředit se a nemusel mít obavy, že když si bude psát poznámky, tak do něj vedle sedící spolužák začne drkat a posměšně šeptat "zapiš si to! zapiš si to! tohle taky, to je důležitý!".

Mimochodem dost dlouho jsem se domnívala, že mám dobré výsledky prostě jen proto, že to, co učitelka říká, mi přijde zajímavější než šeptání na téma "Bára řekla že Verča řekla že Jana řekla že Míša řekla že Karol řekla že Hanka řekla!!!"

+2/0
30.1.2013 10:20

J39i75ř73í 67Ž57a71b73a 1149332718345

Dost dobře nevím, jak by dítě mohlo přijít o kamarády. Vždyť jich má 200 na facebooku;-D

+4/−5
30.1.2013 9:40

O94t84o 27S36a80t48i30n22s70k32y 4284940710831

to mi pripomina kresleny vtip, kdy dite odchazi z domu s kuklou virtualni reality na hlave.... rodice se ptaji.... kam jdes?  ....Jdu navstivit svou virtualni kamaradku....

+8/0
30.1.2013 9:47

O78t17o 82S87a93t16i13n34s11k49y 4594850830581

V sedumdesatych  letech bylo zvykem ze kdyz nekdo ublizoval spoluzakum tak dostal od tridniho ucitele po hube a byl klid. Pritom ucitele nebyli zadni rasove co by trestali kazdy den. Decka meliy prirozeny respekt pred autoritou ucitele. Dneska je praxe, ze se kazenske problemy resi pomoci psychologa a ten doporuci slabsim jedincum zustat doma protoze skola je pry kruta. Jak se ale takove decka nauci kde je dobro a kde zlo, kdyz jim budou rodice odmalicka vstepovat do hlavy, ze venku je jen zlo a proto jsou doma.   Sikana na skolach je dneska vice medializovana, pritom jsme se tehdy taky s klukama rvali a holky tahali za copy, jen jsme si to nenahravali na mobil. V lete jsme se pak vsichni sesli u reky a byli kamosi, jako by se mezi nami nic spatneho nestalo.  Myslim ze se snazime  deti prehnane ochranovat. Mozna i to je jeden z duvodu, proc dnes mladi lidi ziji oddelene. Nevi jak sveho druha chranit a boji se ze jim ten druhy  zpusobi bolest.......

+11/0
30.1.2013 9:03

P47a42v30e81l 34O14d71r28a73z27i19l 6864889677430

Prosímvás přečtěte si ten článek a pak to komentujte. Děkuji.

+2/−10
30.1.2013 9:15

O47t20o 79S11a82t78i63n89s26k39y 4654310700821

a vas nazor? Prosim?

+5/0
30.1.2013 9:18

P76a75v93e64l 71O74d37r11a46z70i66l 6214609437650

Můj názor není podstatný. Podstatné je to, co je v článku:

"Domácí výuku nebude moci využít každý jen proto, že by chtěl. Povolena by měla být například dětem dlouhodobě nemocným, nadaným nebo třeba těm, jež s rodiči hodně cestují. "

Pokud byste si to přečetl přetím, než začnete diskutovat, což obecně doporučuji, tak byste nepsal něco o slabších jedincích.

+1/−4
30.1.2013 12:35

L78a16ď26k45a 90K63o39l78a83ř10í79k 6827512143525

Vy píšete "páté přes deváté", kdy si dle mého názoru utváříte názor dle vnějších vlivů, aniž byste ten či onen problém chtěl vidět do hloubky. Nesouhlasím s tím, jak věc argumentujete.

+1/0
30.1.2013 11:30

L67a82ď11k44a 96K50o24l32a26ř91í15k 6457732193445

Jsem absolutně PRO tuto možnost výuky. Argumenty pro jsou v článku popsány, se kterými plně souhlasím. Argument proti, že dítě postrádá sociální kontakt či špatně bude navazovat kontakt s vrstevníky, naprosto odmítám (toto je viděno jen z jednoho úhlu pohledu). Můj názor na tuto věc pramení z vlastních zkušeností.

V této problematice je Česká republika výrazně popředu oproti Nizozemsku, kde se alespoň v naší provincii snaží za každou cenu udržet klišé minulosti, přitom problémy z toho plynoucí jsou již více než patrné.

(Na druhou stranu je ale třeba očkování dětí dobrovolné oproti striktnímu dodržování v ČR.)

+3/−4
30.1.2013 8:52

O70t27o 30S34a46t33i48n84s78k29y 4474960190631

na treti stranu na Islandu jsou smernice pro zateplovani daleko prisnejsi nez v cesku....

+5/−1
30.1.2013 8:57

K91a90r84e96l 92B12e83d20ř26i45c24h 9635824101520

Nevím. Já si naopak myslím, že ten problém nedostatku sociálního kontaktu je skutečně významný. Jenom samotné znalosti nejsou všechno.

+6/−1
30.1.2013 9:01

J84i27ř64i69n49a 38M61a62n27d67á29t29o96v32á 9257598530155

Myslíte si ale, že ovlivníte s kým Vaše dítě ve škole kontakt má? Jsou to třeba spolužáci právě propuštění z diagnostického ústavu ;-) To jsou takoví prííííma kamarádi, co?

+4/−2
30.1.2013 9:04

O67t34o 11S30a48t79i16n60s60k11y 4834200810491

ano je to jako kdyz pustite cubu z voditka.... hned se nekde nachomejtne nejaky poulicni xindl.

+3/0
30.1.2013 9:09

J48a42r92o11s81l36a69v 35N39o38v67á39k 3735825857862

Vy budete ovlivňovat s kým se vaše děcko setká po celý jeho život? Jen s těmi správnými lidmi?

+4/−2
30.1.2013 10:56

H10e85l69e58n24a 74J51i64n78d84r62o88v76a 9602776162848

OMG... že na něco dohlížíte u dítěte neznamená, že na to budete dohlížet po celý zbytek jeho života.

+2/−1
30.1.2013 11:00

A79r80n64o38š23t 77S26t45á42r94e71k 4612180165334

Myslím, že nikdo nezpochybňuje to, že extrémně nadané děti potřebují extrémně jiný přístup a metody učení. Ale je nesmysl to, co se píše v článku, totiž, že takové děti něco naučí rodiče. Děcko, které potřebuje, aby ho učili rodiče, patří do školy. To, že někdo je VŠ v nějakém oboru, nemá s vlohy pro učení toho oboru nic společného (navíc vidím kolem sebe běžně písemný projev vysokoškoláků a je z toho často až stydno). Může dítěti ozřejmit souvislosti, jistě, ale pořád to neznaměná, že je schopný učit.

+5/−1
30.1.2013 9:07

A73r72n10o97š49t 32S34t72á90r38e32k 4952730805574

Pardon, jsem to po sobě nakonec nepřečetl....

+2/0
30.1.2013 9:12

P78a60v60e53l 93P11a31l58o86n18c53y 2230812795785

"Kromě toho existuje ještě jeden problém. Základní škola vOstravě-Výškovicích, která se experimentu účastnila, si například všimla, že pokud rodiče náročnější odbornélátcenerozumí, projdou učivo jen podle knih nebo se ho snaží nějak obejít."

Co je na ucivu zakladni skoly odborneho? Rodic, ktery nezna ucivo zakladni skoly je bud hloupy nebo tupy nebo oboje.

+5/−4
30.1.2013 8:34

A12r69n77o39š24t 13S59t79á66r61e54k 4172720985904

Hehe, já bych zcela určitě ze znalostí ZŠ propadl, jestli si myslíte opak, tak se hodně pletete.

+6/−1
30.1.2013 8:41

O80t52o 63S83a25t21i10n63s22k32y 4524240220881

ses flakal co?

+2/−2
30.1.2013 8:46

K95a18r51e91l 21V35o61r28e43l 4657531289807

;-D dost prosím ;-D hahahaha R^

0/0
30.1.2013 8:48
Foto

H93o90n48z92a 57P59r95o37v11a58z97n63í67k 8128151657177

Pochybuju, že kdybyste dostal test z chemie ze sedmé třídy tak byste věděl, co napsat.

+6/0
30.1.2013 8:49

A70r88n46o89š70t 52S12t25á61r72e39k 4622180975394

Z chemie, češtiny, dějepisu, biologie....

+2/0
30.1.2013 8:51

O47t46o 77S95a85t65i74n91s60k67y 4664380950421

h2o byla voda i za nas, tak nemachrujte

+2/−1
30.1.2013 8:53

A91r77n76o34š29t 38S74t92á57r85e18k 4492820105804

I za vás se učilo, jaké jsou mezi atomy sloučenin vazby, tak šup, bez hledání, sem s tím.

+4/0
30.1.2013 8:57

O13t75o 26S48a81t34i36n60s97k78y 4604860120971

no to je jasne... mezi atomy jsou vazby ryze socialni, nebo tak nejak....

+1/−1
30.1.2013 9:14

P85a71v24e37l 22Z69a58j27í39č60e61k 8574540876900

Vysvetlit funkci diody nebo tranzistoru stejne jako zobrazeni cocky... tady spise jde o to ze dnes je vzdelani tak zdegenerovane ze muzete mit vs a nemusite vedet co vlastne ta dioda je. Nekteri vs dokonce ani nevi ze zaporna hodnota odmocniny je definovana v oboru komplexnich cisel

+2/−2
30.1.2013 8:30

L87u45k81a73s 21S57u91c49h88a24n18e64k 5276787553680

Komplexní čísla, nepletu-li se, jsme brali ve 4. ročníku gymnázia ... s učivem základní školy to příliš nesouvisí.

Ale jinak připouštím, že jak zapojit diodu bych možná nevěděl (je-li to odlišné od žádovky), nás učili tak maximálně zapojit žárovku.

+3/0
30.1.2013 8:35

P51a72v94e71l 24O92d22r70a39z32i84l 6454649867330

Nemám pocit, že by bylo nějak zásadně důležité vědět, co je to dioda a jak se zapojuje, nejste-li elektrotechnik, pochopitelně.

+4/−1
30.1.2013 8:36

P79a47v68e20l 42O77d22r90a50z93i31l 6354239137140

Záporná hodnota odmocniny není to stejné, co odmocnina záporného čísla, že.

+6/−2
30.1.2013 8:35

P40a48v82e90l 20Z84a58j26í75č93e33k 8214440876710

myslel jsem to tak ze druha odmocnina z -8 je 2i protoze i*i=-1 jestli se nepletu

0/−2
30.1.2013 8:50

J55a84n 12N89o38v26á58k 7685234908387

ne, je to i*2*odmocnina(2)

+1/−1
30.1.2013 8:53

P80a53v77e92l 67O98d66r34a91z46i62l 6724759477300

Jo, já vím, jak jste to myslel, jen jsem to mírně upřesnil.

0/−1
30.1.2013 9:00

M31i92l25a18n 65K77l12o78u47č45e33k 3320745868817

Nicméně jste to vyjádřil chybně - nelogicky, takže možná, než umět pracovat s komplexními čísly, je důležitější umět vyjadřovat své myšlenky.

0/−1
30.1.2013 9:39
Foto

H78o69n98z80a 13P15r48o81v35a34z53n19í95k 8348911217357

Záporná hodnota odmocniny ze čtyř je komplexní číslo? Kristapána....

+2/−1
30.1.2013 8:41

O51t18o 94S65a52t14i35n60s78k74y 4394570440751

co jsou to komplexsni cisla????

+3/0
30.1.2013 8:43

A91r46n19o66š92t 73M94á44č24e 4826205887832

Tak jsou středoškoláci, podle kterých je deset na třetí 10 000, protože se přece za desítku připíšou tři nuly...vyprávěla mi to jedna učitelka matematiky.

+2/0
30.1.2013 8:53

O22t67o 16S53a54t34i96n79s65k91y 4264360640731

nejde o to co se naucis, ale o to co v dospelosti pouzijes.....

+3/0
30.1.2013 9:17

P29a34v39e18l 34H90o57r60á71k 8851663985472

Ze školy jen minimum, ale o tom snad škola není.

0/0
30.1.2013 9:58

P40a17v92e22l 54O62d30r22a91z71i31l 6834329467950

Minimum je poněkud málo, je toho dost. Samozřejmě, když skončíte se šroubováním šroubků u pásu, tak to pak jo.

0/−1
30.1.2013 12:39

J54a92n40a 37V98a74n19k84o73v84a 5975355608950

Většina je tu zjevně proti, ale může to být dobrá varianta. Naše školy se 30 žáky (ano, obě naše školou povinné děti jsou ve třídách po 30) nejsou pro individuální rozvoj zdaleka optimální. Školy často neumějí pracovat s nadanými žáky. Na bývalé škole staršího syna si RODIČE!!! museli prosadit, aby děti měly možnost řešit třeba matematické a jiné soutěže. Mmch. syn byl pak v jedné první a ve druhé druhý na okrese... Přesto ho doma neučím, nemám na to nervy ;-D. Ale kdybych měla, byla by to optimální varianta - s mužem jsme VŠ oba, jeden technika, druhý biologie. R^

Jinak ad kontakt s vstevníky - školou jsem si prošla plně, odjakživa jsem nijak nepreferovala kontakt s vrstevníky. Naopak. Tohle je v povaze - když je člověk introvert, lidi mu obecně lezou na nervy ;-D. Zlatá samotička R^, v klidu si bádat...

+8/−4
30.1.2013 8:25

K29a85r55e85l 65V71o72r79e70l 4737431609377

Už to začalo? Nenadálý nárůst počtu talentovaných dětí na 1000 obyvatel v řádu několika desítek procent ?;-D

+4/−2
30.1.2013 8:32

J61a17n34a 11V53a60n34k26o91v36a 5705485658960

Nevím kde to začalo, my máme talentované dítě. Respektive ono se IQ dědí, takže pokud by ho např. za porodu nepřidusili, nemá po kom být hloupé (i když máme ubohých 140 každý, zas žádná úchvatnost, no). Zkuste si najít koeficient heritability v tomto oboru, dosahuje cca 80-90%.

+3/−5
30.1.2013 8:35

K17a47r69e64l 94V61o94r51e44l 4387461799347

Ah tak IQ se dědí a vy máte s manželem dohromady Iq pouhých 140 a tak dítě má také 140 ? Tak to je potom jiná. A říkali Vám rodiče, že lhát se nemá ? ;-D Ach ty komplexy, zajímalo by mě jaká je realita madam ;-D

0/−3
30.1.2013 8:41

T63o73m32a66s 93H47a46c57e76k 6494827535737

No, nechci Vam kazit radost, ale v tom dedeni ma pani pravdu. 

140 neni az tak zazracne, i kdyz ja tolik nemam :-) 

Pravdou ale je ze tady muze kazdy psat co chce a moc se nepozna jestli ma IQ 100 nebo 150. Navic, vysoke IQ jeste neni zaruka nejakeho super zivota, nekdy je naopak na prekazku.

+4/−1
30.1.2013 9:49





Najdete na iDNES.cz