Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Masaryk na Dunaji budil respekt. Místo muzejní chlouby skončil jako šrot

Mohou mít i suchozemci válečné námořnictvo? V případě prvorepublikového Československa tomu tak bylo. Země měla parníky, ledoborec i pobřežní dělostřelectvo. Největší vojenské plavidlo nazvané Masaryk sloužilo i ve válce. Do muzea se však nedostalo, svazáci ho rozřezali na šrot.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V72l16a41s94t15i93m76i12l 25H10a64l70b70i21c96h 8543655826938

Ještěže nám arizonská pěnice s Kalouskem neusadila letadlovou loď na Lipno s perutí F-18 Hornet.

0/0
22.1.2013 11:06

O66n50d10ř14e22j 38M32o42t75l 7634269580399

Pro priste bude urcite lepsi prekopirovat rovnou cely text z Historie a vojenstvi.

+1/0
21.1.2013 10:00

M32a86t15o14u51š 63B32á41r84t29a 4296180876868

Geniální hlášení o tom, jak paní v mlze nedopatřením upadla na bodák. Velké plus autorovi, že tohle vyhrabal ;-D

+3/0
21.1.2013 9:18

J19a38n 29K37ö88r65n18e82r 9906721114280

Bohužel, "Hlídková loď PM", jak byl "Masaryk" oficiálně nazýván, byl především velmi kvalitní příklad zbrojního projektu, který neměl opodstatnění a ve výzbroji čs. armády představoval sice efektní, ale zbytečný balast. Jeho stavbu prosadili hlavně bývalí mariňáci na MNO a generálním štábu, kteří se nechali rádi "přesvědčit" Škodovými závody, které v době krize nutně potřebovaly kšeft pro svou loděnici v Komárně. Oficiálně se sice strašilo existenci maďarského říčního "křižníku", ale to byla obyčejná lež. Loď sama byla při plavbě proti proudu zoufale pomalá a snadno zranitelná i obyčejným polním dělostřelectvem z maďarského břehu, o letectvu nemluvě. Bez remorkérů se mohla otočit snad jen na dvou třech místech čs. toku Dunaje (všechna v pohodlném dostřelu Maďarů).

Tohle protežování škodovky se tragicky vymstilo v roce 1938: místo zakoupení (třeba jen licence) osvědčené a moderní francouzské pevnostní dělové výzbroje, vyvíjela škodovka vlastní. Výsledkem bylo, že i to málo dělostřeleckých tvrzí, co se podařilo stavebně dokončit, nemělo v září 1938 jediné pevnostní dělo ráže větší než 4.7 cm...:-/

+7/0
21.1.2013 8:34

P65e81t61r 11D47v98o50ř34á47k 9832167921138

Po WW II to byl 2x tak zbytečný balast.

+1/0
21.1.2013 8:38

J11a59n 61K81ö30r79n95e34r 9516231134550

Jako zbraň určitě...R^ Jako technická památka to jistě za zachování stálo. Ale takových zmizelo...Nedávno jsem se třeba dozvěděl, že v 80. letech byly podobně zničeny unikátní a funkční parní kotle z poloviny 19. století (!), které vytápěly zámek v Lednici. Stejně dopadla i podzemní úzkokolejná dráha (!), po které se od nich vyvážel popel.;-(

+2/0
21.1.2013 9:21

O36d36s92t31r49a95n41ě12n32ý 97U50ž78i82v80a30t66e62l

Uživatel požádal o vymazání
+5/0
21.1.2013 9:41

J48a35n 32K36ö34r87n15e55r 9106691924150

Ok, beru. Lišíme se jen v úhlu pohledu. Já si myslím, že škodovka si prostě tu polívčičku přihřála, víc, než dokázala zvládnout - kdy měly přijít 10 cm houfnice a otočné věže? V roce 1940? Tj. tři roky po dokončení prvních tvrzí...Co se třeba dokončeného opevnění jako celku týče, je stejně matoucí Vaše tvrzení, že "mělo k dispozici veškerou potřebnou výzbroj" - chyběly časované granáty (zvlášť závažný nedostatek u LO), 9cm minomety, tuším že i ty 5 cm (zvonové), PT pušky atd. Trojnožka na obyčejném stole neumožňovala vedení nepřímé palby a Wehrmacht umělé zamlžení bojiště intenzivně cvičil. V LO chyběla většina ventilátorů (nemožnost vést delší palbu), na katastrofální úrovni byly v LO spojovací prostředky, ale to byl spíš systémový nedostatek.

+4/0
21.1.2013 10:08

O93d24s68t58r54a21n71ě57n13ý 97U87ž74i90v79a13t19e81l

Uživatel požádal o vymazání
+4/0
21.1.2013 10:54

J97a48n 58K38ö71r12n87e80r 9296111484860

Technická: výstavba severní linie TO zahájena 1936.

V čem spočívala v ZÁŘÍ 1938 "vysoká bojová hodnota" dělostřeleckých tvrzí? Bez hlavní výzbroje to byly (s nadsázkou) jen miliony kubíků železobetonu, v nichž byly izolovány tisíce statečných chlapů. Wehrmacht by je vůbec nepotřeboval dobývat (kromě prestižních důvodů), prostě by je obešel*. Na udržení posádky tvrze v neškodném podzemí stačila jedna ženijní rota Wehrmacht. S tím přelomem 38/39 u 10cm houfnic si vůbec nejsem jist, myslím, že prototyp absolvoval v září 1938 sotva vojskové zkoušky, možná ani to ne. Věže nikdy Němci nepřebrali, ani nenechali dokončit ty dvě, na kterých se dělalo. Dtto otočné kulometné.

*) Problém mýtu o čs. opevnění spočívá v tom, že se častějí hodnotí konečný (plánovaný) stav od toho skutečně dosaženého, navíc odtrženě od záměrů nepřítele a politické situace. Ano, linie těžkého opevnění mezi Labem a Bohumínem byla v poměrně vysoké míře bojeschopná (s významnou výjimkou tvrzí, bez kterých ale do značné míry ztrácela smysl). Problém byl jako vždy v nepříteli, který se odmítal řídit plány obránců a zaútočit na linii až po jejím dokončení. Možností jak ty jakž takž připravené úseky obejít bylo dost a Němci se jich pravděpodobně chystali využít. Přiznejme si, že po zhroucení Benešovy dlouholeté koncepce zahraniční politiky v létě 1938 ztratilo jakékoliv naše opevnění smysl.:-/

+1/−1
21.1.2013 11:49

L74u48d35o 47Z95a38h82o80r30a37k 3694570187582

Husiti, býval som, ako dieťa, asi 10 rokov v Komárne, asi bol nápis Masaryk na tom "trupu" "zamaľovaný", lebo som ho nevidel. Aj keď som mal komárňanský "Ostrov" a bašty (vr. tých s vojenskou posádkou) zlezené.

No keby sa ten "trup" s nápisom zachoval dodnes, osobne by som viedol akciu, na jeho zakrytie a odporučil by som, aby sa "loď" zmenila na šrot.

V záujme Slovákov, proti maďarskej iredente, ktorá bola Vášmu ožralovi vďačná po prvej svetovej za veľa!!  !!!!

0/−19
21.1.2013 8:26

M49a46r57t44i54n 83M94u72r12c30i43n76a 5318216806765

Tvoj posting dokonale ilustruje situaciu, kedy pojem "Slovak" nie je iba narodnost, ale zaroven i diagnoza.

+12/−2
21.1.2013 8:55

O35l19d32ř69i37c59h 61O36l94e50š 3294381613691

Kdysi jsme měli námořní flotilu ale jaksi pan podnikatel Kožený ji prodal spíše rozkradl nebo zprivatizoval.;-)

+10/−4
21.1.2013 7:37

P78e10t29r 22D62v50o33ř83á56k 9632907121468

To byly obchodní lodě, ne válečné. Vy jste se trefil mimo mísu.

+4/−2
21.1.2013 8:33

A14l14e29x16a70n10d52r 12K59o35s47t30k88a 5849306489136

Ano, Plzeňská Škoda vyráběla znamenité zbraně. A nejen vyráběa, ale i vyvíjela, byly to jejich vlastní vzory a patenty. Bohužel, díky okupaci Československa se druhé světové tyto zbraně zůčastnily na straně Německa.

+4/0
21.1.2013 6:55

M63a66r21e41k 51B42a56r18t58k39o 5536502622670

Svého času byl rozsáhlý článek o Masarykovi v zaniklém časopise HPM. Zajímavé čtení.

0/0
21.1.2013 5:33

P78e35t23r 57D32v75o44ř58á37k 9182677291748

Taky tam byly uvedeny důvody proč byl trup sešrotován = vojáci nevěděli co s ním (k čemu měl sloužit v době nadzvukových stíhaček a naváděných raket?) a provoz byl drahý.

Jako muzejní exponát? Proč? Vždyť ničím nevynikal, po stránce konstrukční to byla zastaralá loď už v době uvedení do služby.

+2/0
21.1.2013 8:37

I80v91a72n 65B12a44z53i10k34a 8893146624709

Vy si z toho tady děláte srandu, ale já slyšel o návrhu, vybagrovat Moravu a se Slováky uspořádat námořní bitvu.

+3/−2
21.1.2013 3:49

J71a96r21o70s98l60a96v 66L68e93s75y36k 1979721682159

Já jsem zase slyšel, že se Moraváci nechali Čechama zblbnout a bojovali s nimi proti Rakousku, místo aby s nimi zůstali a na Čechy se vykašlali....

0/0
21.1.2013 10:15

J39i12ř72í 31H66o74v26o85r73k50a 2156187670541

K tomu moři: v TV seriálu o komunisty zakázaných projektech co šel na ČT přece byl díl o chlapíkovi, který vymyslel projekt, že si vykopeme 1000 km dlouhý tunel k Jadranu, z vytěženého materiálů si uděláme v moři ostrov, naše výsostné území :-) Bohužel ho komunisti s tímto geniálním projektem vyprovodili a rychle volali docenta Chocholouška. Holt totalita ;-D;-D

+8/−1
21.1.2013 1:03

J45i18ř93í 60H13o46v46o66r19k16a 2316187220961

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10209988352-zaslapane-projekty/409235100061030-tunel-na-jadran/

0/0
21.1.2013 1:06

D96a38d13a71k 83P93e93t87r 7411400134968

A co projekt kuponová privatizace? To nám Kožený zrušil Československou námořní flotilu a nebyl to svazák.

+5/−3
21.1.2013 5:10

T80o35m95á57š 55K87u97c24h58a66ř 3427461698311

To moře fakt chybí.:-/ Už aby ta hladina hladina stoupla, stačilo by někam ke Znojmu.;-)

+2/0
21.1.2013 0:17

K67a71r92e66l 10Ř58e62h28á87k 1440469436330

projekt zatopení hnědouhelných dolů vodu z Baltu znáte?

+1/0
21.1.2013 0:53

T72o59m56á76š 62N57e15u65g20e69b60a60u42e19r 1960485400950

Dodnes jako válečnou reparaci Německa za škody vzniklé v I. světové válce máme nejen přístup k moři, ale i část přístavu. Tedy pro obchodní účely moře máme.

+2/0
21.1.2013 10:00
Foto

J66i12n62d35ř31i93c74h 40H53u44s61i46č60k20a 2225637354645

Diky za clanek!

Zrovna dnes jsme s moji malou krasnou ptitelkyni zavitali do Armadniho muzea na Zizkove a maketa Masaryka me zaujala natolik, ze jsem mel v zameru googlit informace o nasich 'marinacich' a hle, tady pekny, uceleny clanek.

Jinak navstevu muzea na Zizkove (vstup zdarma) vrele doporucujeme, stejne jako Muzeum PCR (vstupne cca 30 Kc) u Nuselaku. Policejni muzeum potesi autentickymi exponaty, rozsahlosti sbirek, armada zas velice vstricnym chovanim personalu a pohledem do historie.

+14/0
20.1.2013 23:41





Najdete na iDNES.cz