Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školáci můžou používat i písmo Comenia Script, rozhodlo ministerstvo

Ministerstvo školství po dvouletém testování uznalo používání nového písma Comenia Script. Školy tak budou mít alternativu k běžně užívané psací abecedě. Podle závěrečné zprávy písmo děti baví, vyhovuje i levákům, oznámil v úterý resort.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K23a81r88e86l 83D39r75d91a 6164972117

FONTY

Problémem počítačových fontů byla vždy čeština a její diakritika. Autoři v českém prostředí dotvoří často jen některé české znaky. Font pak nekorektně zobrazuje ostatní jazyky, třeba slovenštinu, polštinu, němčinu. Často se narazí na problémy i v češtině, kdy nějaké písmeno chybí.

Projíždím dostupné české fonty a doinstalovávám si fonty pro psané písmo. Výběr je malý: A lodyx, ScriptS, Skolacek CE, Koala CE... fonty jsou neúplné - vyhovují jen pro češtinu a mají plno chyb. Hezký a kompletně propracovaný (CP1250) je třeba font JaneAusten, ale jde spíš o rukopis ne o školní vzor. Dostat psané písmo do MS Word je docela problém.

Zkusil jsem při té příležitosti nainstalovat Comenia Script Pro. Při srovnání s jinými fonty je nehezký a není důvod proč ho na počítači používat. Font je nevýrazný, mám problém s čitelností, nutí mě písmo zvětšovat. Tím se stává písmo velmi málo úsporné. Font má přehnaně dlouhé mezery. Z textu mám pocit "kouskování", kdy se soustřeďuji více na jednotlivá slova. Úplně cítím návrat ke školnímu slabikování - bezmyšlenkovému drilování, kdy nelze dohlédnou ani na smysl celé věty. Písmo má tedy jakési didaktické vlastnosti na úkor použitelnosti jako standardní font. (Možná jde o snahu více rozlišovat mezery mezi slovy a potřít "nově zavedené" mezery mezi písmeny.) K čemu má font sloužit? Ke psaní výukových materiálů? Děti docela lituji. Já text v Comenia Scriptu čtu jen velmi obtížně.

Co mě zarazilo, font CS Pro chybuje v diakritice (velkého A), takže v němčině či slovenštině bude mít problém (verze 1.0). Třeba je to nějaká pracovní verze.

+1/0
29.12.2012 16:58

K55a57r23e12l 58D38r33d97a 6824702397

SRBŠTINA

Aneb, když si nevíme rady, poučme se, tak jako v minulosti, u našich bratrů Slovanů. ;-D

Základem Srbštiny je azbuka - cyrilice, která se vyučuje ve školách, samozřejmě i v písemné podobě. Je to formálně ten nejsprávnější zápis textu v Srbsku. Proto jsou státní úřady a oficiální nápisy uváděny v azbuce. V azbuce existuje i "bohatá" starší literatura. S nástupem komerce posledních let, vlivem puberťáků, co nehodlají u azbuky zůstat jako jejich dědové  a svévolně přechází na latinku, vlivem reklamní PR masáže "v západním stylu" v latince... se latinka užívá dnes v Srbsku s převahou asi tak 90% ku 10% oproti azbuce.

Každý úředník v Srbsku proto musí umět zpracovat text v azbuce i latince. Existují programy, které azbuku konvertují do latinky. Nápisy na obchodech a zboží jsou téměř vždy v latince. Knihy nově vychází s převahou v latince. Starší generace a frajeři ale píší v azbuce. Puberťáci přechází na latinku. V azbuce vám dorazí domů úřední dopis a kdejaké lejstro...

A pak babo raď. Dr. Lencová by se z takové situace, než by ji řádně pohanila, asi zcvokla. ;-D Stačí si projít vznik cyrilice. Každý žák Cyrila a Metoděje měl po jejich vzoru s hlaholicí potřebu stvořit nové moderní písmo. Do toho kecala pravoslavná církev, zda to písmo není moc římské - latinka je projevem Satana z Vatikánu. Takže Rusové do 18. století netušili v jakém písmu smějí vlastně psát. 

Fakticky nevím, jak to vypadá v Srbsku na školách dnes. Patrně probíhá příklon k latince a učí se obě formy písma. Srbské děti umí číst cyrilici i latinku. Aneb, kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem. A Srbové vydají za dva již od narození. ;-D

+1/0
28.12.2012 8:37
Foto

J10a93r32o76s87l78a14v 79S55o28j12k75a 3676294754280

Je asi opravdu zvláštní, že děti (některé) se budou učit právě písmo paní Lencové. Co předcházelo jeho zavedení? Jaký to byl proces? A protože žijeme, kde žijeme, lze se jen smutně ptát: A co je za tím??

+1/0
22.12.2012 20:06

J85a67n34e23k 81W68a37g48n58e76r 7749779174468

To si to ani neumíte najít? A chcete o něčem diskutovat?!

0/−1
25.12.2012 17:52

M85a63r44t82i80n94a 64M16o51u95d86r36á 7510813526819

Proč panu Sojkovi raději neobjasníte, nač se ptá?

Myslím, že právě Vy, který redigujete portál Česká škola (http://www.ceskaskola.cz/2001/01/o-nas.html) a zavedení  Comenia Scriptu vehementně obhajujete od jeho časných začátků, byste byl jedním z nejpovolanějších.

Přesto raději oponujete tak, jak oponujete.

To je smutné.

0/0
25.12.2012 22:08

J55a81n81e20k 46W40a58g57n57e41r 7659829274218

Část odpovědí je již v článku (sice je hodně nekvalitní) a ke zbytku stačí použít vyhledávač nebo web MŠMT.

0/0
26.12.2012 7:19

M13a35r71t18i41n48a 40M83o48u79d63r78á 7250373356559

V článku je uvedeno: "Podnětem k testování písma na školách byly hlavně dotazy rodičů žáků, kteří měli zkušenosti se vzděláváním v zahraničí, například ve Velké Británii, USA, Finsku či Dánsku."

Vám tento důvod připadá dostatečný? 

Zdá se Vám logické, aby se naše děti učily méně jen proto, že několik jedinců zjistilo, že se v některých cizích zemích píše "tiskace" (a jinde zase ne)? 

Notabene, když k tomuto zjištění došli zhusta až poté, co absolvovali základní výcvik psaní v ČR...

Není naopak výhodnější ovládat jak spojované psací písmo, tak "tiskací" a používat je podle aktuální potřeby? 

Jsou snad  naše děti tak hloupé, že by samy nedokázaly odhadnout a použít, kdy se co hodí?

0/0
26.12.2012 15:43

K26a54r94e75l 30D92r95d96a 6104552147

ČEŠI, NAZDAR V LEPŠÍCH ČASECH! - ODBORNÁ DISKUSE

K vytvoření nové podoby českého školního písma nebyli přizváni žádní odborníci. Pomocí klamavé mediální masáže se s podporou MŠMT rozjíždí experiment soukromého subjektu zapojeného do byznysu s dodáváním nových školních pomůcek. Oponenti uvádí příklad ze Švédka, kde podobný experiment (i přes zapojení odborníků) skončil krachem.

Grafologové uvádí, že forma písma ovlivňuje náš rozvoj osobnosti, naše myšlení i jednání. Za bolševika došlo ke zrušení grafologie jako vědního oboru, písmo z 50. let tvořilo z lidí "šedé myši". Aneb, co očekáváme od nového písma v současné době? (Dynamiku, schopnost se prosazovat, obstát v konkurenci - což autorka slibuje.) Comenia Script hodnotí grafologové jako dobrý pokus, ale do písma jsou promítnuty všechny "špatné" vlastnosti jeho autorky: je hodně dívčí, bez energie, málo dynamické, introvertní - aneb neodpovídá potřebám současné dynamičnosti a převahy mužské energie. Povede k dalšímu zúžení vědomí, k tendenci oddělovat, k neschopnosti věci spojovat, k odtržení od našich instinktů, k emocionální plochosti. Aneb dál se budou z českých dětí tvořit "šedé myši" a jejich konkurenceschopnost se bude ještě více snižovat. Aneb tendence zahájené bolševikem stále přežívají a změna k lepšímu nenastala.

I přizvala si autorka písma "se špatnými vlastnostmi" tým oponentních odborníků, kteří v prvé řadě prohlásili grafology z řad oponentů za šarlatány a neodborníky a jejich názory na CS za hlouposti. Čímž potvrdila, že odbornost se z projektu vytratila a jde jen o osobní útoky a nerušený prostor pro byznys vytěžující současnou generaci dětí.

Pro mě je zajímavé si uvědomit, že "psací písmo" podobné českému se užívá na celém světě. Získal jsem z médií pocit, že jde v Česku o přežitek z R-U. Zavedení CS na školách se má dít se souhlasem rodičů. Jak bude získáván? Anketou? Hlasováním? Prostým souhlasem? A pokud se mi výsledek nebude líbit, bude následovat nucené přeřazení dětí na jinou školu?

+1/0
20.12.2012 10:08

K86a35r49e38l 80D87r40d92a 6604632437

Odkazy:

Radana Lencová

http://www.lencova.eu/cs/uvod

ČGK ke Comenia Scriptu

http://www.grafologickakomora.cz/cgk-ke-comenia-scriptu/

Božena Správcová: Vítězství Comenia Scriptu nad rozumem? http://www.itvar.cz/cz/2012/18-2012-comenia-477.html

+1/0
20.12.2012 10:17

P49a14v50e71l 42O12d55r66a24z30i31l 6114259217870

To bych rád věděl, jak spojitost psaní souvisí se spojitostí myšlení, pokud někdo třeba tvoří román (což je asi duševní činnost) na psacím stroji.

Božena prezentuje zcela nelogická tvrzení.

0/0
20.12.2012 11:17

K51a89r20e39l 74D18r84d43a 6534572987

Přijde mi to jasné. Podle mě jde o rozvoj osobnosti u dětí v době, kdy to má význam. Netuším, proč uvádíte psací stroj? ;-)

+1/0
20.12.2012 13:14

P51a81v90e84l 44O74d91r81a14z90i35l 6574599927500

Protože je to nesmyslné. Text je zásadně nespojitý (slova) a spojitost v rámci slova je nepodstatná. Kdyby byla podstatná, tak by se spojitě i tiskly materiály pro děti, nemyslíte?

Ale jsem zvyklý, že pedagogická logika je odlišná od logiky vědecké a technické.:-)

0/−1
20.12.2012 13:17

K42a41r83e64l 33D33r27d92a 6464492827

Opět, proč pedagogická logika? Já psaní nevyučuji. Pouze mi přijde správné učit děti slova spojitě.

S tím, že by text byl zásadně nespojitý nesouhlasím. Podle mě vnímáme části textu spojitě. Proto rozumíme sdělení ve větách, odstavcích, kapitolách... 

Míval jsem spolužáka, který nepochopil rozdělování slov. Při psaní běžně vázal předložky a různá slova dohromady podle toho, jak je vázaně vyslovujeme. Trápil se s tím celou ZŠ a tuším, že chodil i k nějakému odborníkovi. S užíváním CS může přibývat podobných dětí, které budou v rozdělování slov chybovat a učitelé to v případě nevázaných písmen ani nerozpoznají.

+1/0
28.12.2012 7:29

K30a88r34e64l 69D95r23d43a 6594732757

Téma mě přimělo zamyslet se zase jednou nad mým "tiskace-psacím" písmem a nad jeho "kocourkovštinou", které pěstuji od puberty. Je nevzhledné, nepraktické a pomalé. Má jít o jednoduché "tiskací písmo" podobné CS. Čímž do vínku dostalo frajeřinu puberťáka, vzdorovitost, hroznou pomalost, nepraktičnost a škaredost. 

Náhodně dnes vážu části slov, které mi přijdou vhodné a přecházím přitom do psacího písma. Tiskací používám přednostně pro velká písmena a zkratky, což mi přijde výborné. Občas přecházím až do psacího písma v podobě vlnovky doplněné diakritikou, které sám po sobě nepřečtu. Nejčitelnějším a nejvzhlednějším písmem jsou pro mě vesměs tiskací znaky vázané pokud možno do jednoho tahu a doplněné množstvím "kudrlinek" a obloučků, čímž písmo získává na úhlednosti, vypsanosti, čitelnosti a rychlosti.

Inu, téma na Vánoce, zkusím zrušit svoji "kocourkovštinu" ve stylu mého vlastního odpudivého CS a zkusím pocvičit obloučky a kudrlinky. Nejlépe tak, že se zkusím rozpomenout na původní psací písmo, doplním je vzletnými ornamenty "z krasopisu" a převezmu z toho, co půjde. Potřebuji psát co nejrychleji a přes volnost a svobodu "kudrlinek" vidím ideální cestu. ;-DV

0/0
20.12.2012 11:04

J39a85n56e19k 42W16a96g25n41e59r 7459339754538

Proč by zrovna grafologové měli mluvit do toho, co se bude učit na školách?

0/0
25.12.2012 17:53

M59a88r34t74i33n88a 53M44o60u53d12r56á 7490303386449

A proč grafici?

0/0
25.12.2012 22:09

J25a43n76e65k 12W97a18g24n89e21r 7949319184328

Vzhledem k tomu, že pilotáž Comenia Script probíhala na 33 školách pod dohledem PedF UK a MŠMT, zřejmě do toho mluvilo dost odborníků? Nebo si myslíte, že na školách děti vyučují nekvalifikovaní blbci? Písma zpravidla tvoří typografové a kaligrafové, kdo by to měl dělat jiný?

0/0
26.12.2012 7:25

M83a64r58t20i20n17a 88M68o36u83d32r94á 7340123166859

33 škol? To máme 33 učitelů vyškolených grafičkou Lencovou (při více 1.třídách se zpravidla Comenia vyučuje jen v 1 z nich, není-li zájem rodičů 100%) sbírajících údaje. 

Veřejnost by jistě potěšilo, kdyby mohla znát, kdo konkrétní tento pokus vyhodnotil (a podle jakých kritérií).

0/0
26.12.2012 15:52

J65a75n86e96k 43W12a56g19n51e60r 7799209834228

TO JE LEŽ: "K vytvoření nové podoby českého školního písma nebyli přizváni žádní odborníci."

0/0
26.12.2012 7:49

M92a32r35t37i68n47a 97M39o19u30d55r56á 7160923426179

Bylo by dobré, kdyby bylo obecně známo, kteří konkrétní odborníci to byli. Mají-li obecně vysoký kredit, patrně by jejich jména dodala písmu patřičný lesk...

+1/0
26.12.2012 15:44

K72a16r17e14l 54D29r43d20a 6884812187

Je to můj dojem z PR dr. Lencové kolem CS, kdy si přizvala "teoretického" dětského psychologa a akademického malíře, kteří svorně prohlašují oponenturu za bláboly a oponenty za šartlatány. Pokud přistupuji k těmto odborníkům recipročně a zpochybním k tomu doktorát paní Lencové, který získala právě za Comenia Script, snadno mohu jakoukoliv účast odborníků na zavedení nového písma popřít.

Ostatně, po vzoru paní Lencové: podrobněji si můžete všechny kritické vlastnosti nového písma a jeho zdrcující vliv na školní mládež nastudovat v knize "Ničení dětí nespojitým písmem" od předních českých a světových odborníků. Kniha je k dispozici v mém  nakladatelství za 1.450,- Kč a lze ji zaslat i na dobírku. ;-D

+1/0
28.12.2012 8:03

M48a68r59t37i78n83a 23M89o10u68d95r42á 7680873366669

toho akademického malíře, Jana Solperu, nepřizvala náhodou. 

Už někdy v 70.letech minulého století totiž marně prosazoval zavedení "tiskacího" psacího vzoru do 1.tříd (uvedl to v jednom z rozhovorů k tématu). 

Lencová u něj  v pražském atelieru písma a typografie studovala (1994-2000). Jablko nikdy nepadá daleko od stromu.

Více o ní např. zde: http://www.artmagazin.eu/aktualne/radana-lencova-linie-dechu-a-interier.htm

Doménu Lencova.eu prý provozuje její nakladatelství Svět (http://www.nakladatelstvisvet.com). Kromě Drtikola a produktů paní Lencové tho moc nevydalo. Není divu: http://www.nakladatelstvisvet.com/cs/kruh_edice_svet#

Kdyby byl Comenia Script zaveden povinně... ;-)

0/0
28.12.2012 11:42

M65i51c85h95a62l 75M44i86l73l12e79r 9666732879252

mam dlouholetou zkusenost od protinozcu, kde se pismo hodne podobne Comenii script vyucuje uz hodne let. Namisto nudnych cviceni na jemnou motoriku se zaci venuji vzrusujici "umelecko vytvarne vychove" skladajici se ze slepovani konstrukci z papirovych krabicek a jinych materialu, vyroby "obrazu" z materialu jedlych i nejedlych, ornamentalnich a praktickcych, vyrobe nahrdelniku z testovin a podobnych kousku...atd. za ucelem "podporeni vyvoje predstavivosti" kazdeho zaka,

Je pravda, ze vsude na svete se uroven rukopisu zhorsila protoze vsichni tukame na klavesnici pocitace tam, kde jsme byli zvykli psat rucne. Preorientovani se na Comenii ale vezme detem i to malo, kde dosud meli moznost se procvicit v psani a jemne motorice.

 Zdejsi deti neumeji psat jako ty ceske, nemaji vypsanou ruku a neni vzacne potkat maturanta s rukopisem podobnym prumernemu ceskemu zaku  z 2.tridy. Synova pritelkyne je jinak vyborna ucitelka z primarky, sikovna na kdeco vcetne sportu a hudebni vychovy, ale jeji rukopis se podoba zminenemu ceskemu druhakovi!!!

Tam to povede i u vas, kdyz zvitezi tyhle sebe-chvalene pani Lencove.

+2/0
20.12.2012 4:35

M48a86r39t58i70n59a 92M75o72u91d12r42á 7470763726479

Zaplatím-li za něco horentní sumu, očekávám, že získám něco nového, něco, co potřebuji, co mi usnadní nebo zpříjemní další život.

*

Jenomže zaplatím-li za Comenia Script, budu naopak ošizena o možnost naučit se typ písma, které ovládají všichni ostatní a jehož znalost považují za samozřejmost.

Samozřejmost, na kterou nikdo nemůže uplatňovat autorská práva. 

Samozřejmost, která jim byla jaksi automaticky poskytnuta zdarma v rámci základního vzdělání.

+2/0
19.12.2012 15:50

P26a28v61e76l 68O12d84r54a71z33i71l 6624759147560

A co kurent? ;-D A zrušená výuka azbuky? ;-D

P.S. platí se za truetype řez. Nevím přesně, co a jak se chcete z truetype řezu učit.

0/0
19.12.2012 16:06

M25a21r53t56i54n39a 38M65o17u72d74r23á 7130593436959

Platí se třeba za tohle: http://www.nakladatelstvisvet.com/cs/shop/edice_kaligrafie/prvni-trida/radana_lencova_balicek_comenia_script_uni

---------------

Porovnejte s cenami běžných učebních pomůcek, porovnejte obsah a potřebnost jednotlivých součástí balíčku.

+2/0
19.12.2012 16:19

P20a11v64e62l 48O22d20r55a46z11i83l 6854469867390

Potřebnost: 0

Tím je, myslím, řečeno vše.

+2/−1
19.12.2012 18:42

M10a68r45t86i30n93a 29M27o18u86d62r53á 7140933876819

Nula? To paní Lencovou nepotěší. Možná se jí to dokonce dotkne.

+2/0
19.12.2012 20:00

P94a38v37e60l 61O21d50r17a13z11i96l 6204529547520

C'est la vie.

+1/0
19.12.2012 20:08

M29a29r42t73i54n66a 72M22o11u89d82r55á 7750853676169

ale ode mne máte plus, protože si myslím téměř totéž (na výuku psaní stačí třeba písek a klacík nebo tabulka a křída) 

Ten balíček byl oceněn jako kniha roku. Ovšem komise si tehdy stěžovala na velmi malý počet účastníků soutěže, takže moc neměla, z čeho vybírat.

+2/0
19.12.2012 20:32

J61a57n29e88k 56W18a36g77n88e27r 7379839294968

Jak můžete srovnávat malonákladové publikace s masovou produkcí?

0/0
25.12.2012 17:54

M18a73r62t44i42n34a 70M29o43u24d31r25á 7360703786649

i s přihlédnutím k velikosti nákladu je zřejmé, že cena je příliš vysoká, zvážíme-li, co zákazník dostává

0/0
25.12.2012 22:04

M74i31l44a93n 45Ž62e33r65n94í20č92e64k 8843360381

Prosím, tato věc není tak jednoznačná jak se nám hlásí z médií. Např. ve zprávě z MŠMT je naspáno, že dohližitelem a vyhodnocovatelem byla sama paní Lencová a její tým...tak pak nevím co to má za vypovídající hodnotu. Já bych si to taky pochválil... Jinak více zde:http://www.itvar.cz/prilohy/33/Tvar06-2010.pdf

+4/0
19.12.2012 12:44

M88a92r14t80i18n91a 41M52o43u44d42r23á 7150663416819

Koukala jsem na video:

 http://www.youtube.com/watch?v=9oWQ1WlJY9c

a zarazilo mě, že se přednostně řeší, jak veřejnost Comenia Script přijímá (potažmo jak se médiím daří přesvědčit obyvatele ČR), 

nikoliv skutečný přínos či "nepřínos" tohoto písma.

+2/0
19.12.2012 15:42

O64l97d34ř52i16c48h 34J61a55n50e96č48e31k 8409156443161

Při pohledu na písmo mi připadá, že jde o akceptanci podprůměru, resp. preferenci "raději ať se to všichni jakž takž naučí, než ať se to polovina naučí výborně". Osobně si nedovedu představit, že bych takhle psal - přijde mi to zoufale pomalé. Na jednu stranu sice určitě snáze zvládnutelné pro podprůměrně nadané děti, na druhou jistě velká škoda pro ty nadprůměrné, pokud vůbec nedostanou šanci se klasické psací písmo naučit. Já bych pro své děti dal jednoznačně přednost "klasice".

Samozřejmě, je nutno klást si jednak otázku, co vlastně je "správně" (všichni jakž takž vs. polovina výborně) a taky jestli je v dnešní době vůbec potřeba umět výborně (rychle) psát na papír (kolik z vás píše pravidelně rukou delší texty? a jak je to u mládeže??)

+3/−1
19.12.2012 9:06
Foto

K84a42r32e31l 88H70r71u42š77k11a 2581131488287

Můžete mi, prosím, vysvětlit, jak písmo souvisí s průměrem? Respektive s průměrem čeho?

+1/0
19.12.2012 9:40

O98l63d38ř37i66c59h 83J32a49n67e52č35e66k 8949916303121

2. otázka: s průměrem talentu (či přesněji s hranicí mezi schopen / neschopen) naučit se rychle a čitelně psát propiskou na papír. Odpověď na první otázku je pak evidentní.

Jak říkám, nedovedu si představit, že bych tímto písmem psal tak rychle, jak jsem vždy potřeboval a potřebuji - nejprve na gymnáziu zápisky či písemky, později totéž na VŠ, v současnosti poznámky na školeních a poradách.

Ta mince má dvě strany: nahrazením výuky stávajícího psacího písma tímto dáme slabším žákům větší šanci naučit se "rozumně" psát, současně však snížíme šanci využití potenciálu těch nadprůměrných (prostě těch, kteří bez problémů zvládají stávající písmo).

0/0
19.12.2012 11:29

P39a96v17e29l 33O18d59r75a37z61i19l 6384479747570

Jak říkám, většina studentů píše nespojitě, ono prostě spojitým písmem napíšete spoustu tahů navíc, jen pro příklad a, p, t, b, k, d... ale je to o zvyku. Nevím o nikom, kdo by psal spojitě-psace a bylo to čitelné, krom učitelek na prvním stupni ZŠ.

0/0
19.12.2012 12:01

O16l32d96ř84i92c12h 48J83a32n62e92č63e78k 8639136753501

Ono nejde o tu (ne)spojenost. A je otázka, kde podle Vás leží hranice mezi spojeností a nespojeností - předpokládám, že většina lidí píše nějakou kombinací toho, tj. ani nepíše celá slova vcelku, ani neodděluje důsledně každé jednotlivé písmenko.

Tady jde o tvar jednotlivých písmenek - o to, že písmena dosavadního psacího písma jsou taková, aby bylo celé slovo možné napsat jedním tahem (i když to pak nikdo nedělá), což je (alespoň pro jednotlivá písmena) nejrychlejší. Kdežto Comenia je poskládaná z krátkých přerušovaných tahů, mezi nimiž musíte neustále zvedat tužku a znova a znova "hledat" místo, kam ji položit. Což prostě nemůže být rychlé a je to i důvod, proč rukou nepíšeme tiskacími písmeny. Např. v galerii vyfocenou "Adélu" napíšu klasickým psacím (kde minimálně mezi é a l kvůli čárce přeruším) nesrovnatelně rychleji než tímto.

Toto písmo jednotlivá písmena striktně nespojuje a to je podle mě špatně - protože co to přinese?

A pokud děcko nikdy neuvidí velké psací A nebo skupinu "ela" (bez čárky nad e) spojenou, těžko někdy přijde na to, že by se to tak mohlo psát - přitom to tak je bezesporu výhodnější.

0/0
19.12.2012 13:04

P56a97v29e15l 41O97d74r54a78z61i38l 6974739927120

Hmm, dle mého názoru je "Adéla" psáno spojitě podstatně pomalejší, než v galerii uvedené, neboť musíte provést duplikovaný tah u A, d, l, a.

Nejsem si tedy jist, jak se dosáhne té vyšší rychlosti.

Pravděpodobně je pro vás, co píšete rychleji spojitě největší zdržení zvednutí tužky. Připouštím, že jako technik, který píše (občas) technickým písmem, jsem na to zvyklý.

0/0
19.12.2012 16:12

M92a93r28t43i96n17a 37M98o89u23d84r66á 7400533796229

V životě nevystačíme jen se slovem Adéla

0/0
19.12.2012 21:57

P34a84v68e80l 48O54d52r73a34z32i39l 6234509197840

No, ale většina spojitě psaných písmen vyžaduje více tahů, než jejich nespojitý ekvivalent (včetně případných tahů vzduchem). Ale tak ať si každý píše, jak se mu chce. Je fakt, že vzhledem k urputnosti, s jakou je prosazován, CS nepřináší až takové převratné výhody.

0/0
19.12.2012 23:25

O57l68d89ř70i84c44h 68J77a42n28e98č38e90k 8569416433101

S tím, že většina spojeně psaných písmen vyžaduje více tahů, si dovolím nesouhlasit. Malá jsou ve většině případů v podstatě stejná jako jejich "dosavadní" ekvivalenty, pouze jsou redukovaná o "spojovací" části, kdy tužku namísto hrotem po papíru přenesete vzduchem. Ten tah uděláte tak jako tak. Třeba u té Adély děláte krom A opravdu takřka ty samé pohyby. d, e, a jsou v CS totožná jako v dosavadním psacím písmu, chybí jen to propojení, ten tah rukou (s tužkou nad papírem) musíte udělat tak jako tak, tak nevím, o jakém duplikovaném tahu navíc v předchozí reakci píšete.

Velké A má, dá se říci, v obou verzích stejně tahů (pokud "velké břicho" stávajícího psacího stavíme na úroveň dvou šikmých linek tiskacího, resp. CS - dvě rovné linky "se špičkou" budou psát jen děti v prvních letech ZŠ, pak většina stejně přejde na oblouk). U CS musíte dvakrát tužku přenést (včetně přenosu na "začátek" následujícího písmene), u klasického psacího prostě navazujete. Takže ač možná "duplikované tahy", ty prostě nemůžou být pomalejší.

Máte pravdu, že Váš odlišný názor opravdu může být způsoben tím, že jste navyklý technickému písmu. Takových lidí ale moc není ;-)

Ano, "ať si každý píše, jak se mu chce" - stejně to všichni dělají. Ale já tvrdím, že to, "jak si kdo bude chtít psát", je krasopisem vštípeným v první třídě ZŠ zásadně ovlivněno.

+1/0
20.12.2012 10:10

P97a49v14e22l 14O21d63r47a50z54i19l 6744769237580

Pardon, já jsem technik. Vy píšete, z technického pohledu, naprosté nesmysly. Pokud ty duplikátní tahy nevidíte, tak si nemáme co říct.

0/0
20.12.2012 10:58

O80l37d36ř96i50c82h 94J77a64n16e36č61e48k 8269616273911

Aha? A můžete mi tedy prosím vysvětlit, jaké naprosté nesmysly píšu?

Co myslíte "duplikátními tahy, které CS nebo tiskací neobsahuje", např. ve skupině "eda"? Ano, je sice řada míst, po kterých tužkou přejedu vícekrát tam a zpět, nebo různých "zbytečných" kliček (b, k, l,...). Ale když budu psát tiskacím nebo CS, tak rukou udělám více méně ty samé pohyby - pouze s hrotem tužky nikoliv přiloženým na papíře, ale ve vzduchu. Ale udělám je! A nechat ten hrot přiložený na papíře podle mého názoru nemůže být pomalejší, než ho zvedat a o kousek dál pokládat! To je to...

+1/0
20.12.2012 11:10

P88a38v25e10l 15O72d53r57a36z32i43l 6894589137640

To je nesmysl. Já žádné kličky ani duplikátní tahy prostě NEDĚLÁM. A proto také píšu rychleji. Nepíšu CS, takže ten do toho prosím netahejte.

0/−1
20.12.2012 11:23

O15l49d57ř63i30c44h 92J27a13n71e48č15e77k 8589246313881

Prosil jsem Vás, ať mi vysvětlíte, jaké nesmysly píšu. To ale očividně nedokážete...

Můžete mi vysvětlit, jak píšete třeba 'la' - jak dostanete hrot tužky od konce 'l' do místa, kde začínáte 'a', a přitom se vyhnete přebytečným tahům?

Ano, určitě lze psát ještě rychleji, než jak se to "normálně" dělá. Ale to člověka musí někdo naučit, nebo si to musí sám vykoumat.

A především - je nesmysl hádat se tu o subjektivních dojmech, zda je lepší psát tiskacím či psacím.

Podstatou je to, že Vy nedokážete uznat, že děti jsou s CS (nebo kdyby se rovnou učili tiskací) o něco ochuzovány. A že je hloupost je takto ochuzovat.

+1/0
20.12.2012 11:47

P36a27v84e48l 97O57d74r64a81z49i23l 6594609877160

Povšimněte si prosím, že píšu výhradně o duplikátních tazích.Typický zástupce je malé o, které se nelogicky spojuje někde nahoře, přižemž se tam dostanu, musím ZASTAVIT, VRÁTIT SE, obkroužit to spodem, zprava dojít do místa, kde už jsem byl, ZASTAVIT, VRÁTIT se a slavnostně dokreslit napojení na další znak. Jestli v tom nevidíte redundanci, tak si prostě nerozumíme.

Děti jsou dnes ochuzovány o kurent a také s tím nějak žijí.

0/0
20.12.2012 12:42

O70l56d98ř67i97c96h 57J95a21n21e38č65e66k 8749976213111

Toto je první případ, kde jasně popisujete, co těmi nadbytečnými duplicitními tahy myslíte. 'o' je však dost specifický případ a 'krasopisně' ho napíše opravdu těžko kdo.

Ale včera odpoledne jste tu psal o duplicitních tazích u A, d, l, a - a dosud jste mi nedokázal vysvětlit, kde je tam vidíte.

Pokud 'd' nepíšete bez 'nožičky', tj. jako 'uzavřené J', a chcete na něj napojit 'l', které nejspíš píšete odshora dolů (pokud ne, tak máte asi opravdu na rychlost maximálně optimalizovaný vlastní styl, kde tatáž písmena píšete různými směry v závislosti na tom, jaká písmena jim předcházejí a následují), tak musíte v horizontální rovině udělat více méně stejný pohyb bez ohledu na to, jestli při něm podržíte tužku na papíře nebo ji zvednete.

Ještě markantnější je to při napojení 'a' na 'l'.

+1/0
20.12.2012 13:51

P54a62v41e28l 26O16d91r82a97z47i94l 6784669527830

No klidně to rozvedu. Psací A je stejné jako o, tj. jedu nahoru, nahoře dám čelem vzad a obkresluju to proti směru ručiček na hodinkách, dojedu tam, kde už jsem byl a jedu zase zpět. u toho d se zase vracím při kreslení bříška a pak zase shora dolů. Já píšu d tak, jako se píše psací t, tedy s jinými proporcemi, akorát první šikmý tah vzhůru dělám mimo papír. U l tedy není redundance tak výrazná. Malé a je skoro jako o.

0/0
20.12.2012 20:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.