Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Fiala uvolní ruce ředitelům, budou víc rozhodovat o penězích své školy

Na druhý poločas vládnutí Nečasovu kabinetu má ministr školství Petr Fiala diář plný úkolů. Chce reformovat vysoké školy, upravit maturity i financování regionálního školství. Ředitelé by například měli víc rozhodovat o tom, jak utratí peníze od státu, popsal ministr v rozhovoru pro iDNES.cz plány svého resortu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44i76r55o33s16l81a92v 13K67r59á53l 1814872815592

Soudruh Vaněček navrhl v diskusi udělování třitulu De.Bill , tímto mu jej po shlédnutí uděluji za nějvětší počet mínusů

+6/0
3.12.2012 11:39

J64i10ř45í 25K13r68á67l74í90k 3321211716637

Hujeři, donašeči, dámy ochotné ke všemu a td. si finančné polepší - no a ti ostaní si o to víc finančně pohorší. O tom je přece kapitalismus - radujte se.Rv

+7/−1
3.12.2012 10:54

J49a33n 82L22u80k42á34š 7597783263972

Vy to nechapete, takovahle akce uz tady byla nekolikrat. Vzdycky se reklo, ze reditele dostanou vic pravomoci v odmenovani, ale zaroven se jim seskrtal rozpocet tak, ze jim sotva zbylo na zakladni mzdove tarify, takze se ve skutecnosti nic nedelo. Jen se mohlo rici, ze za to muzou reditele.

+1/0
3.12.2012 13:07

F48r33a44n61t19i16š18e52k 10E96l80i61á27š 6527103655756

Pana Fialu považuji za mnohem populističtějšího ministra než byl pan Dobeš. Maturita by měla mít stejnou úroveň pro všechny. Učně i gymnazisty, protože hodnota jejich maturity je při vstupu na vysokou školu stejná. Maturita by měla být povinně z matematiky. Kdo se dokáže naučit matematiku, naučí se cokoli. Školné by mělo být zavedeno současně se stupendiem, které by pokrylo těm nejpracovitějším studentům jejich školné. Líní studenti nechť platí.

+8/0
3.12.2012 9:55

J11a63r10o94m19í39r 63K44r76á41l 4110559574989

Nesmysl.  Poku by se měly všechny střední školy "zglajchšaltovat" na jednu úroveň, zákonitě by byla ještě o dost nižší, než dnes.  Každá VŠ má jiné vstupní požadavky a sama ať si nastaví laťku pro přijetí.

0/−5
3.12.2012 11:44

J84a83r47o75m78í33r 16K64r84á24l 4670719654689

Pro toho, kdo dal minus:  Můžete mi říci, v čem nemám pravdu ?  Anebo snad si myslíte, že medicína, matfyz a DAMU mají stejné požadavky na studenty ?

0/−4
3.12.2012 12:06

Z70d64e69n79a 76H57v57o25z26d13e39n93s80k27á 6423747167966

No vida, jak se tady s Fialou pekne shodnete o premnozenych gymplech.

A kdyz neco podobneho rekl ten radni za KSCM, tak to bylo protestu a vykriku o tom, ze vlada obecne a komancove specialne si preji blby narod.;-D;-D;-D

+8/−1
3.12.2012 9:49

J52i97ř94í 77J79i75ř30í41k 2696462780859

POPULISMUS TÉTO VLÁDY NEZNÁ MEZE!!

Tak od roku 2007 se MŠMT škrtlo 5 mld na pomůcky a ostatní neinvestiční náklady, jen letos se škrtly 2 mld na platy a 1 mld na vzdělávání a výzkum. To všechno teď zalepí pan Fiala 1,5 miliardy od Kalouska, kterou má zatím jen slíbenou.

Tak buď pan politolog neumí počítat a nebo umí nasytit zástupy stejně jako spasitel.

Tomuto se v učebnicích politologie říká POPULISMUS!!

+6/−1
3.12.2012 9:11

V36a46š72e93k 72Ř21í70h30a 2783983508692

Jiří nebo lépe pane  inženýre :) myslím si že si tento titul každý absolvent VŠ zaslouží. Myslím že spor gmynázium SPŠ za nás vyřeší personalisté na pohovorech. Ale myslím že mohu napsat, že jsem se shodly, že hlavním problémem je vysoký počet gymnázií, které odvádějí kvalitní posluchače technickým oborům. A přitom je právě ve firmení  podpoře technických oborů skryta možnost lepšího financování celého školství. a to hlavně bez zavádění selektivního školného.

+2/−7
3.12.2012 1:02

V67a43š46e84k 52Ř87í32h20a 2173693298672

Podle mého nárůst gymnázií dokázal jen jediné a to že studenti akorát odsunuli rozhodování o svém vzdělání až do 19 let. Což ale značně upřednostňije ty co si svůj obor vyrali už ve 14 a absolvovali SPŠ. Pak ale dochází k paradoxu, že velké množství gymnazistů, kteří se na VŠ nedostanou 1. žárlí na ty hůře se učící ale lepší odborníky z SPŠ kteří jim zabrali místa. a 2. odchází na Vyšší odborné školy, kde se v podstatě učí se spožděním to co se učili ti Průmyslováci již 4 roky před nima. Problémem je že kdybychom zredukovali počet gymnázií nutilo by to děti rozhodnout se dříve a k onomu 4letému spoždění by nedošlo a veškeré vzdělávání by tak bylo daleko efektivnější. A to nemluvím o tom, že pokud by se technické vzdělání opřelo o praktickou stránku věci bude daleko lépe financovatelné a ve školství se tak může uspořit hodně peněz. Jsem z průmyslovky, kde jsme již od 2 ročníku makali s učitelema na projektech pro firmy. Tím měla škola na vysoké platy učitelů.

+2/−6
3.12.2012 0:10

V72a92š84e92k 59Ř44í86h21a 2453393758912

A my dostávali to nejleší vzdělání které jsme viděli přímo aplikované. Opak pak nastal na VŠ kde někteří teoretičtí gymnaziální učitelé nezvládli, že jsme mněli lepší přehled než oni sami. A že na rozdíl od nich mi už jsme byli schopni sehnat kšefty o kterých se katedře ani nezdálo. Ostatně stačilo jen vylézt s kamarádem na MSV a sehnali jsme diplomky pro celý kruh a vše bylo u renomovaných firem. Problém prostě byl v úrovni komunikace kterou mají gymnaziální profesoři vždy až příliš teoetickou a tedy nepoužitelnou.

0/−8
3.12.2012 0:16

J85i54ř31í 13D85i28a52t56k35a 6208456380441

Problém ale je v kantorech. Odborné předměty by měli učit lidé s praxí. To se týká i středních škol. Např. účto na ekonomce by měli učit lidé, kteří se s tím setkali v praxi. Mám vlastní zkušenost, co někteří kantoři učí.

+1/−7
3.12.2012 0:21

J88a81r24o68m78í65r 26K14r30á78l 4350779704439

Myslíte, že za ty peníze půjde učit odborník ? ;-D

+5/−3
3.12.2012 6:23

S21l38a33v37o67m54í63r 65Š43t11ě16p31á51n 1758204472824

v dnešní době jistě ano, je to místo jisté, a ten plat vtaké není až tak špatný jak se nám namlouvá. Kantoři se vzájemně doškolují ( to dostanou zaplaceno školitelé i školící se), uměle dělí hodiny aby vznikaly přesčasy(pátá hodina za den už je přesčas)  a nakonec si vydělávají kolem těch 40 tisíc

0/−7
3.12.2012 7:32

J49a64r24o55m15í96r 76K60r19á74l 4250659744949

Na které škole, nebo učilišti mají 40 tisíc ? 8-o  A přesčasy ?  Je běžná praxe, že při zákonném nároku (lékař) jej kantor nedostane proplacený, a "odvede" to tomu, kdo za něj jde učit, až on bude potřebovat.  Právě, aby se přesčasy nemusely platit.

+7/−1
3.12.2012 7:51

J35i24ř84í 41D28i12a81t76k83a 6798326470231

Ona se skutečně budou rušit hlavně gymnázia, protože jich je nadbytek. Technika skutečně není pro každého. Ale že by někteří studenti žárlili na jiné, se mi zdá trochu přehnané. Zrdukování počtu středních škol by především zvýšilo kvalitu absolventů, protože by se tam nešdostal každý jako tomu je v současbé době.

+1/−7
3.12.2012 0:19

V61a57š24e49k 92Ř82í94h84a 2223553868152

no je to takový ten pohled z techniky dnešní doby, který jsem možná trochu nafoukl:) za to se omlouvám. a je pravdou že velkým počtem gymnázií trpí hlavně střední školy. Kterým prostě schází ten v mé době průměr opírajícíse i o studenty studující na základce s  vyznamenáním. ( přeci jen jsem ročník kdy fungovala jen 4 letá gymnázia) Ale jak jste dobře psal o neodbornosti učitelů mám za to že právě pokud by se donutilo všechny  školy kde to jen trochu jde navázat na finance firem. Budou i větší nároky na praxi učitelů a řiditelé si podle toho budou muset vybírat svůj učiteský sbor. A hlavně se tak vyřeší problém s nesmyslným školným. Po kterým podle mně brečí právě jen tito teoretici.

+2/−5
3.12.2012 0:34

F40r55a76n58t78i48š10e67k 15E80l16i66á44š 6917443115726

Byloby krásné, kdyby tomu tak bylo. Větší počet přijímaných je vždy z gymnázií. Gymnazisté mají při přijímačkách na technické obory lepší výsledky v matice a ve fyzice

+1/−6
3.12.2012 9:58

I79n43k33a 67H83o25l12í94k34o32v81á 5790190224687

Jak směšné přidat na platech 1%, když sami sobě ti nahoře přidali hned 10 tisíc! Beru-li v potaz, že maximálně bere učitel před důchodem 23 - 24 tis. hrubého, 1% = cca 230,-  - 240,-  Kč.Rv To si dělají z lidí pr..., ne!! Pak ať se nikdo nediví, že nikdo nechce učit a mladí z PF odcházejí na lépe placená místa, kde nástupní plat činí tolik co učitelský plat těsně před důchodem.

+9/−1
2.12.2012 23:43

J96i35ř86í 55D14i28a14t41k32a 6788176790511

Zdroje došly. Kolik je těch nástupních platů ve výši 23 tis Kč?

+1/−7
2.12.2012 23:48

J57a15r11o47m93í22r 42K22r63á46l 4560409734629

Na naší ZŠ má kantorka před důchodem 21500 hrubého. :-(

+8/−1
3.12.2012 6:27

J54a26r28o87m94í68r 46K68r18á15l 4870959534759

Jaké "přidat" ?  Na naší škole mají kantoři od září cca o  10% menší platy !  A protože na to osobní ohodnocení nestačilo,  jsou i ti před důchodem vedení jako začátečníci bez praxe ! ;-€

+8/−1
3.12.2012 6:25

J11i11ř88í 76D44i60a46t29k30a 6438856960791

Pánové, nechybí vám tady Král se svými "konstruktivními" příspěvky? ;-)

0/−7
2.12.2012 23:26

V55a43š87e39k 25Ř40í64h59a 2253133898212

Dobrý nápad. Důležité je aby kraje školy které jsou života schopné a dokážou sehnat peníze i jinak než jen nataženou rukou ke státu nerušily. A celá reforma se pokud možno obrátila na nesystémový nárůst gymnázií. Zde si myslím, že hlavně nárůstem různých soukromých ekonomyckých a dalších gymnaziálních modifikací jsme se dostali do stavu totálního nedostatku skutečných odborníků a to hlavně na technické úrovni. A naproti tomu máme nadbytek nezaměstnatelných bílých límečků, kteří se jen uměle přiživují na už jednou vyrobeném výrobku a zbytečně tak zvyšují jeho cenu na trhu. Čímž dělají naše hospodářství nekonkurence schopné.

0/−7
2.12.2012 22:55

P21e14t87r 95V94a58n96e67c65e20k 1623570797957

Abych rekl pravdu, tak mi gymnazium prijde obecne takove divne. Cloveka na nic konkretniho nepripravi a jedina rozumna volba je jit na VS. Ale co kdyz clovek na VS nechce? Nebo ho okolnosti nuti jit pracovat?

0/−7
2.12.2012 22:57

J23i26ř35í 94D83i12a97t87k90a 6358296740721

Gymnázium se vždy bralo jako příprava pro vysokou školu. Kdo neuvažuje o studiu na VŠ, tak by na gymnazium neměl chodit. Vedle toho jsou potom střední odborné školy s konkrétním zaměřením.

+3/−6
2.12.2012 23:01

P65e88t26r 84V96a97n64e32c56e57k 1323350837877

Tak ono je uz na zamysleni to, jestli mladistvi v 14ti letech po ukonceni ZS ma predstavu, co presne chce delat.

0/−6
2.12.2012 23:03

J38i23ř45í 80D40i59a29t26k48a 6338306290871

To má v těch letech málokdo. Ale jak byste to chtěl řešit?

+1/−6
2.12.2012 23:04

V22a32š23e62k 76Ř30í85h40a 2783493348652

u každodení techniky ( pkud nejste věděc) tohle neplatí.

+1/−6
2.12.2012 23:16

J59i24ř72í 65D67i13a68t98k23a 6698746540531

Nevím jak dnes, ale v těch 70. letech na tom na strojárně byli gymplaci v matice, fyzice a deskriptivní geometrii mnohem lépe než průmyslováni. Ti měli plus v kreslení. U statiky a dynamiky to už pak bylo jedno.

+1/−7
2.12.2012 23:22

V88a24š53e48k 50Ř91í63h76a 2193523988432

dovolte mi abych značne zapochyboval o úrovni VŠ v 70tých letech všeobecně

+1/−8
2.12.2012 23:51

J93i55ř15í 97D57i58a72t20k25a 6798456550601

V tom vám nikdo pochopitelně nemůže bránit. Stejně tak se dá pochybovat o úrovni VŠ v dnešní době. Nicméně některé fakulty Karlovy univerzity a např. i strojní fakulta ČVUT byly i v té době ve světě uznávány. A uvědomte si ještě jednu věc. Značná část dnešních věděckých kapacit v různých oborech má dnes 60 let a více. Tak si myslím, že to s tou úrovní vysokého školství v té době nebylo zase tak špatné. Třeba i proto, že na rozdíl od současnosti se tam nedostal každý. A ve většině případů o přijetí rozhodovaly znalosti studentů.

+2/−6
3.12.2012 0:01

V79a30š61e29k 74Ř51í57h67a 2193863158412

v pohodě uznávám že jsem ujel. Ale spíš jste mně zarazil s těma gymnazistama, protože mám stríce Inženýry z té doby a oba se se mnou schodují v tom, že se za tu dobu nic nezměnilo a tak jak jsme já čekal na gymnazisty na VŠ tak čekali i oni v 70tých letech.

0/−8
3.12.2012 0:18

J90i38ř57í 70D87i50a71t72k32a 6728566630111

Je potřeba se povznét nad averzi gympl kontra odborná škola. Nic se nedá paušalizovat, vždy je to o konkrétních lidech. Nikdy nemáte záruku že konstruktér, který šel VŠ z průmky bude lepší než ten, který má základy z gymplu a naopak.

+1/−7
3.12.2012 0:24

V65a21š11e44k 38Ř19í78h96a 2873693708122

nevím jak ve vaší době ale bohužel já se dnes setkávám právě s tím že v praktickém pochopení problému a jeho rychlém řešení jsou lepší kluci z průmyslovek. Přeci jen v práci mohu porovnávat i s řešením od gymnazistů a do značné míry se příliš utápí v teoriích. proto jsem také tým rozdělil na vývoj a rutinu na vývoji mám průmyslováky, a rutinu přenechávám povětšinou gymnazistům prvada je že jsou pečlivější.

+1/−6
3.12.2012 0:41

J56a44r10o51m74í84r 67K98r65á65l 4290259494369

Pochybovat můžete, ale to je tak vše, co s tím naděláte. ;-)

+3/−4
3.12.2012 6:29

Z39b72y81n37ě17k 72Č96e28j18k40a 5556338791773

vzhledem k tomu, ze se latka stejne musela probrat od zacatku a navazat na stredni skoly, jejich vyhoda na technice mizi po prvnim semestru. Pak uz jim je gympl jen na skodu (resp. Absence absolvovani prumylovky). Takovej gymplak nikdy nevidel soustruh, frezu, cnc stroje, pripravky atd...

+6/−1
2.12.2012 23:56

V35a44š13e68k 85Ř67í40h15a 2703313568862

přesně tak ale tohle vyřeší jen dlouhodobý pohled ve kterém se musí zrušit ono gymnázium jako příprava na VŠ.

+1/−7
2.12.2012 23:59

J88i63ř44í 10D90i85a94t12k78a 6158246590621

Tak mi poraďte na jakou střední školu by potom měli chodit zájemci o přírodní vědy, medicínu a pod.?

+1/−7
3.12.2012 0:07

V97a15š37e35k 69Ř94í51h15a 2893723318612

Ale vy jste mi nečetl pozorně už v začátku jsem psal, že by se mněl změnit pohled na gymnázia jako obecná příprava na VŠ. a hned jsem vyjmenoval obory o kterých mluvíte. a k tomu jsem přidal humanitní, pedagogické, právnické a další a další vzdělání. na které by se mněla gymnázia hlavně zaměřit.  Prostě do značné míry elity, kterých ale ve společnosti není tolik a proto není třeba aby bylo tolik gymnázií. A proto se i na vzdělání dá ušetřit mnoho peněz tak aby fungovalo bez školného.

+1/−6
3.12.2012 0:23

J60i39ř80í 94D33i12a60t80k29a 6838426830181

V tom s vámi souhlasím. Středních škol technického směru moc nepřibylo, tam se chce málokomu. A blbej učitel se schová spíše než blbý konstruktér. Dofýám, že rozumíte, jak to myslím.

+1/−5
3.12.2012 0:26

V48a69š38e76k 97Ř30í29h52a 2163863628122

jasně že jo. :-) jsme rád že jsme se našli

0/−7
3.12.2012 0:44

J78i11ř36í 15D81i97a89t22k47a 6408566230161

V mnohém máte pravdu, nicméně já bych ty gympláky tak nepodceňoval. Já přesto, že ten gympl mám, tak ten soustruh, frézu i ty přípravky jsem už v té době viděl. CNC strojů v té době moc nebylo. možná vůbec žádné.

0/−7
3.12.2012 0:06

V55a13š63e78k 42Ř23í71h53a 2273303348232

mluvíte o statice dinamice to je všechno jen aplikovaná fyzika. Nic k nezváldnutí ovšem příliš teoretizující. Já mluvím o technologii, nástrojích, konstrukci materiálech bezpečnosti práce, proveditelnosti stavby. přípravy výroby. Z vašeho pohledu na techniku se jasně ukazuje kde je problém dnešního vzdělání a proč firmy raději spolupracují s SPŠ než s vysokou školou. A to je i důvod nedostatku financí ve školství. A zároveň důvod proč říkám že školné nevyřeší kvalitu teoretizujícíh gymnazistů na technických oborech.

+1/−6
2.12.2012 23:58

J37i90ř52í 12D19i53a51t28k91a 6538106330751

Z vašeho příspěvku mám dojem, že z absolventa gymnázia po úspěšném ukončení VŠ technického směru nemůže být dobrý technik. Tuto jistotu vám závidím. Osobně se domnívám, že vždy záleží na každém konkrétním jednotlivci. Ani absolvování SPŠ není zárukou, že z dotyčného bude dobrý technik. Podstatné je dokázat znalosti aplikovat v praxi. A to vám žádná škola nedá. To buď v člověku je nebo není. Znám případ, že absolvent VŠ strojního směru s červeným diplomem byt takzvaně schopen akorát jezdit s vozíkem a pro praxi byl nepoužitelný.

0/−7
3.12.2012 0:14

V47a84š51e70k 70Ř18í23h24a 2703523268642

Tak určitě pokud to vyznělo jako že nemůže bát dobrý technik asi to nebylo přesné. Spíše je to o tom, že člověk , který obor studuje 9 let a prošel během školy více praxí bude mít lepší předoklady ke kvalitní práci a k rychlejšímu zařazení do praxe než člověk co obor studoval jen  5 let. Dokonce bych řekl, že přes průmyslováky se ve kvalitě práce mnohdy dostali kluci z učilišť co si s náma na průmce dodělávali maturitu a pak s námi šli  na VŠ. To byli týpci co mněli za sebou 3 roky totální praxe. a konečných12 let studií oboru je v tak mladém věku hodně znát. Je jistě pravda že s přibývající praxí se rozdíli mnohdy srovnají ale jak k tomu přistupovat v denšní době kdy všechny firmy potřebují již hotové inženýry?

+1/−6
3.12.2012 0:54

J72i72ř73í 89D58i61a80t11k90a 6538166470201

Osobně se domnívám, že před odbornou VŠ by byla ideální aspoň dvouletá praxe.

0/−7
3.12.2012 0:59

V38a85š15e94k 23Ř11í13h39a 2133943378302

1. omylem je že by snad mělo být gymnázium přípravou na jakoukoli VŠ  právě díky tomuto modelu máme takový destatek kvalitních technických odborníků. Podle mého je důležité celý model gymnázií úplně změnit a pochopit, že právní obory, medicína, pedagogika, teorie věd, humanitní obory  toto jsou všechno obory kde jsou gymnázia potřeba. Ovšem je otázkou kolik těchto lidí potřebujeme . A pokud se podíváme na poslední několikanásobný nárůst těchto druhů škol je jasné, že mnoho žáků prostě musí být bez práce. Já navrhuji místo školného dovolte technických školám ať více spolupracují s firmama a naopka firmy spolupracující se školou daňově zvýhodněme - ( viz program ČSSD  nebo KDU). zredukujme počet všech humanitních škol a institucí a z peněz které ušetříme na technickém vzdělání. (Protože pokud nejsou technické školy schopny získat peníze i jinde nejsou kvalitní a nemají učit). Potom podporujem zbylé obory které nemohou tak snadno získávat peníze např. homanitní.

+1/−6
2.12.2012 23:11

J82i56ř22í 21D98i66a48t35k46a 6458806760381

Osobně si myslí, že i pro technické školy může být gymnázium výhodou. Např. matematika a fyzika je gymplu většinou na mnohem vyšší úrovni než na strojní průmyslovce.

+1/−7
2.12.2012 23:14

V43a90š28e32k 83Ř92í78h14a 2593423318182

Oprvadu nemáte pravdu z vlastní zkušenosti jsme měli matematiku na SPŠ na stejné úrovni jak gymnázia. Ale problémem není matematika ale odborné předměty. Technologie. konstrukce a další a další. A zde se pak dostáváme do stavu že jsou naše vysoké školy na podobné úrovni jako ony střední školy o kterých píši. A hlavně že se svým teoretizujícím myšlením nejsou až na výjimky schopny jak koli spolupracovat na projektech profesionání úrovně. A to je hlavní problém našeho školství. Totální nadbytek gymnaziálních profesorů, kteří učí obory které nikdy nedělali a které znají jen z knížek.

+1/−6
2.12.2012 23:20





Najdete na iDNES.cz