Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vojsko, lsti a ženy. Arzenál krále Přemysla Otakara I. funguje dodnes

Příběh o tom, jak Přemysl Otakar I. vydobyl českým zemím Zlatou bulu sicilskou, by vydal na slušný trhák. Roli v něm hrají udatní zbrojnoši, diplomatické zrady i krásné ženy. A hlavně rozvrácená země a statečný princ, který ji sjednotí. Ale kdo chce, ať si místo statečného prince raději dosadí lstivého pragmatika.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hairy_ass

Zdá se, že tento dokument je tak trochu

proti evropské integraci. Barrosovi by se asi nelíbily ty zmínky o státní suverenitě a podobně. ;-D

0/0
27.9.2012 8:48

Bartiqe

hmm

takze sa toho v politike tolko za poslednych 1000 rokov nezmenilo :-/

0/0
26.9.2012 20:49

Vladimír1954

Vojsko,lsti a ženy

Som z toho volaký zmetěný

0/0
26.9.2012 20:19

Vanguard

Přemysl Otakar I.

byl jistě úspěšný panovník (osobně ho považuju za jednoho z největších, většího než Přemysl Otakar II.), ale styl jeho politiky je přesně to, co dnes u našich politiků všichni odsuzujeme: prospěchářství, přeběhlictví, zrady přátel i nejbližší rodiny.

0/0
26.9.2012 19:44

Fare.l

Re: Přemysl Otakar I.

To byl styl všech králů, šlechticů, měšťanstva i rolníků.

0/0
26.9.2012 19:59

Fare.l

Re: Přemysl Otakar I.

tedy téměř všech....najdou se výjimky

0/0
26.9.2012 20:00

Vanguard

Re: Přemysl Otakar I.

asi tak:-) v tomto ohledu to dobře vystihl Robert Graves v Já, Claudius, kde císařovně Livii vkládá do úst slova zhruba v tom významu, že jako každý vládce se v zájmu státu dopustila strašlivých hříchů a že ji tedy má Claudius prohlásit za bohyni, aby se nedostala do pekla:-)

0/0
26.9.2012 20:05

letecmig

Re: Přemysl Otakar I.

Jak pravi klasik: staty a panovnici nemaji pratele, staty a panovnici maji zajmy

+1/0
27.9.2012 0:54

firer.diskuze

Zlatá bula sicilská -

počátek úpadku Moravy.

0/0
26.9.2012 19:35

Chytrý píše, hloupý maže

Re: Zlatá bula sicilská -

a teď to na Havířovsku končí, že

+2/0
26.9.2012 19:41

Sharpe

Re: Zlatá bula sicilská -

A Valasskeho kralovstvi

0/0
26.9.2012 19:41

josefkra

Boioheam

přispívají sem diletanti historie ;-O, doporučuji čerpat z lepších zdrojů, co takhle z Českého rozhlasu? R^

Tady je pasáž o Keltech a Germánech u nás kolem roku 0.

http://www.rozhlas.cz/toulky/vysila_praha/_zprava/12-schuzka-nasi-germani-markomani-a-kvadove--297152

Tady je Zlatá bula sicilská a Přemysl I.

http://www.rozhlas.cz/toulky/vysila_praha?pos=830&mode=10

0/0
26.9.2012 18:32

Menetekel

A co arzenál Přemysla Sobotky ?

Co myslíte, bude funkční v boji o prezidentské křeslo ? ;-)

0/0
26.9.2012 18:20

jirinac23

Kdyby tak dneska...

nějaký politik s družinou vyplenil pár vesnic, možná by byl konečně pořádný důvod reptat na poměry...

+1/0
26.9.2012 18:17

pepasdepa

Re: Kdyby tak dneska...

Vsak oni pleni - statni rozpocet. Je to mnohem pohodlnejsi nez plenit neturalie, maj to rovnou v likvidnim stavu z uctu na ucet. :-)

+2/0
26.9.2012 18:51

Menetekel

S tím rozdílem, že jsme o 900 let dále

ale pravděpodobně jenom letopočtem Rv

0/0
26.9.2012 18:08

ježo

Re: S tím rozdílem, že jsme o 900 let dále

Čas je v tomto případě jen veličina na měření periody mezi jednotlivými událostmi dějin.

0/0
26.9.2012 18:13

Fiv

Koukám, že ten boj uchvatitelů

o český stolec přetrval až doteď. Ale mám pocit, že z českých "knížat" jsou to poslední 4 století jen samý ubožáci bez jakékoliv vize, vidící jen okamžitý prospěch.

+4/0
26.9.2012 17:17

jsijtojakmirikas

Re: Koukám, že ten boj uchvatitelů

Teď jse to sem chtěl sám napsat.;-DR^

0/0
26.9.2012 17:34

ježo

Re: Koukám, že ten boj uchvatitelů

Dnes mluvil na Čr1 historik,jméno mi bohužel vypadlo,Slyšet ho politici,zavřou ho až bude černej.

0/0
26.9.2012 18:06

ehra

Re: Koukám, že ten boj uchvatitelů

byl to moc zajímavý rozhovor !

0/0
26.9.2012 20:22

DonZewl

Konstancie Uherská

Tu si Přemek taky nebral proto, že by měla bujný poprsí nebo hezký oči, ono spojenectví uherského krále bylo podstatně výhodnější, než jakési Míšně

+1/0
26.9.2012 16:13

Pán_Zlobrů

Re: Konstancie Uherská

No jo, ale z Uhrama se to jaksi zkomplikovalo a v roce 1278 nám vydatně bodli po boku Rudolfa Habsburského solidní kudlu do zad...I když je fakt, že tam se ten vtah hroutil už od poloviny 13 století, díky bojům o dědictví Babenberků..

+1/0
26.9.2012 16:22

DonZewl

Re: Konstancie Uherská

To nebyla žádná kudla do zad, Uhrové měli na Otakara spadeno už po dekády (Béla IV, Štěpán, Ladislav Kumán), navíc v konfliktu mohli jenom získat, některý zdroje dokonce tvrdí (maďarské) že v bitvě na Moravském poli byla hlavně armáda Uhrů jenom posílená o část vojska Rudolfa, čemuž teda moc nevěřím

0/0
26.9.2012 16:29

Pán_Zlobrů

Re: Konstancie Uherská

Tomu taky nevěřím, protože jádro bylo říšské vojsko žoldnéřů. Nicméně máte pravdu, za to jakou Přemysl II způsobil maďarům potupu po vítěztví u Kressenbrunnu se ani není čemu divit, že odveta bude jen otázkou času...

0/0
26.9.2012 16:33

Chytrý píše, hloupý maže

Re: Konstancie Uherská

Rudolf najal žoldnéře v: Štýrsku, Korutanech, Kraňsku, Norimberku, Švábsku, hrabství Hauenstein ve Schwarzwaldu, Breisgau, Alsasku, Sundgau, Aargau, Thurgau, 200 mužů v Curychu, ve Waldstatten, vkantonech Uri , Schwyz a Unterwalden ,také v Luzernu, Glarusu a Churu. Uherský král měl 4000 kumánských lehkých jezdců s luky.

0/0
26.9.2012 19:41

Vomáčka.Zorro

...moc, bohatstvi, zensky....

X...v podstate se to vopakuje od zvirat....

X...po homo sapiens od nepameti pres stoleti, nabozenstvi, komouse, nacisty...

X...od premyslovcu az po raty, jyrky z Raje, myrky berluskoniho luliny, vitky napoleony, standy floridy...

X...a v malym od pepy souseda odnaproti az po pancovace chlastu v opave ci zline..

X...moc, bohatstvi, zensky...

0/0
26.9.2012 16:12

Pán_Zlobrů

Re: ...moc, bohatstvi, zensky....

a tak to ma byť, protože je to tak odjakživa ;-)

0/0
26.9.2012 16:19

Vomáčka.Zorro

Re: ...moc, bohatstvi, zensky....

X...tak tak

X...takze az vas deda zemre na pancovanej chlast jednoho bohace, co chtel bejt este bohatsim...

X...vase zena utece za bohatym a mocnym ferrari premyslem oracem...

X...a barak vam vybili paricka husitu vod sousedu

X...tak se pousmejete, tak to ma bejt, vodjakziva...;-)

0/0
26.9.2012 16:37

Pán_Zlobrů

Re: ...moc, bohatstvi, zensky....

ale bohužel tohle je realita i dnešního světa a skutečně se to může stát každému, co píšete..;-)

0/0
26.9.2012 16:38

Vomáčka.Zorro

Re: ...moc, bohatstvi, zensky....

X...toz pane z lobru....

X...mate samotrejme pravdu....

X...ale prave v dnesni civilizaci uz by nemelo platit  "...tak to ma bejt..."

0/0
26.9.2012 17:15

ježo

Re: ...moc, bohatstvi, zensky....

Proč?To tak to má bejt,je poznání historické posloupnosti.Historie se pohybuje po sinusoidě,státy se zrodí revolucí,vzmáhají se silou,umírají na stáří.Děje se to celou historii a tak to má bejt.

0/0
26.9.2012 18:11

Templ

Re: ...moc, bohatstvi, zensky....

A NEUTEČE A NEUTEČE....;-(

0/0
26.9.2012 17:52

wejcednes

Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Čechy a pod. Všetko je to o Bójsku. Teda území Bójov. Bójsky kráľ, Bojske kráľovstvo atď. :-)

0/0
26.9.2012 16:10

DonZewl

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

no vzhledem k tomu že je to psané v latině, tak tam opravdu český nenajdeš, jinak Boemie a Čechy je totéž, jen v jiném jazyce

+4/0
26.9.2012 16:12

wejcednes

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

To nie je to isté - Bójsko je územie Bójov. Neskôr - v roku 1918 tam vznikol štát, kde bolo v oficiálnom názve Česko. Predtým nikdy. :-)

0/0
26.9.2012 16:15

wejcednes

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Ešte presnejšie Bójsko bolo aj pred Slovanmi na tomto území. :-)

0/0
26.9.2012 16:15

Yip

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Prima, a teď ještě východní historický exkurs: jak se v 9. století jmenovalo Slovensko a národ, jenž na jeho území žil?

+3/0
26.9.2012 16:34

DonZewl

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

To byli Ficovi staří Slováci ne?

+2/0
26.9.2012 16:42

everlast1

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Velká Morava;-D Takže moravané?

+5/0
26.9.2012 16:57

wejcednes

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Latinsky boli označovaní ako Slovani. :-)

0/0
26.9.2012 18:15

Fare.l

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Nejsem historik a v 9.stol. moc map neexistovalo, ale když jsem měl tu čest vidět většinu několik set let starých map, tak všude bylo Bohmen, Mahren, Schlesien a Ungarn.

+1/0
26.9.2012 20:13

Johny__S

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Pleteš se. Když se v 15. století proti latině v úředních listinách prosadila čeština, samozřejmě se pojem "Čechy" a ˇčeský" používal. Dokonce ještě habsburští králové před bitvou na Bílé hoře listiny vydávali česky a podepisovali se např. takto: Ferdinand I., král český.

+3/0
26.9.2012 17:25

wejcednes

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Toho bohdá nebude, aby český král z boje utíkal? :-)

0/0
26.9.2012 17:37

ježo

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Co mu to děláš?To nepobere.:-)

0/0
26.9.2012 18:04

povidam

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

"Toho bohdá nebude, aby český král z boje utíkal?" pošklebuje se wejcednes.

........

Ano, řekl to český král, vzal si za manželku princeznu z českého královského rodu Přemyslovců.... a řekl to s hrdostí, protože český král tehdy něco znamenal. (Na rozdíl od pomlouvačného národa, který tenkrát jako národ neexistoval.)

Tomuto citátu se může posmívat jen primitiv, ještě dnes se to totiž učí na francouzských vojenských školách.

0/0
27.9.2012 0:09

povidam

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Milý pane wejcednes, je mi velmi líto, že Vám musím napsat, že jste závistivý nevzdělanec.

Neznám název Bójsko, neexistoval jen keltský kmen Bójové a podle něj Římané pojmenovali naši zemi Bohemia. Při stěhování národů sem přišlo několik slovanských kmenů, z nichž kmen Čechů získal převahu a pojmenoval se po nich postupně celý národ.

Nikdy jste neslyšel, že názvy zemí a národů zní v různých jazycích různě, nevíte např. jak nazývají Němce v románských jazycích nebo ve Skandinávii, Velké Británii, Turecku?

I kdybyste trval na názvu Bójsko jako (snad) překladu do slovenštiny, tak oč jde? Stále by se jednalo o krále této země a národa, který zde stále žije a který sám sebe nazývá Čechy.

Nežárlete na naši historii, my Vám nevyčítáme, že žádnou nemáte. Měli byste sice být vděčni Masarykovi, že existujete, ale ani ten vděk od Vám nepožadujeme. Svou zášť si vyříkávejte ve svých krčmách a nás nechte na pokoji.

+1/0
26.9.2012 23:46

Jacare

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Bohemia a Cechy neni totez. Bohemia je nemecky Böhmen (cesky preklad neexistuje), Cechy je nemecky Tchechien resp. Tschechei (latinsky preklad samozrejme neexistuje)

0/0
26.9.2012 16:19

DonZewl

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

to je špatně....Bohemia, Bohmen to vše jsou Čechy..Tschechien je ČR jako celek, neboli Česko

+5/0
26.9.2012 16:21

Jacare

Re: Stavme sa, že v celom texte nie je ani raz uvedené český

Böhmen je zemske oznaceni, Cech etnicke. Ein Böhme muze mit jako materstinu cestinu nebo nemcinu, ein Tscheche jenon cestinu.

0/0
26.9.2012 16:38





Najdete na iDNES.cz