Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řidiči liazky v klesání vypadla rychlost, překulil se přes střechu

U Jimramovských Pavlovic na Žďársku se ze silnice skutálel velký nákladní vůz. Řidiči v klesání vypadl zařazený rychlostní stupeň a auto už nezvládl. V zatáčce opustil vozovku a překulil se do potoka. Z hrůzostrašné nehody vyvázl řidič jen s lehkým zraněním.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Antonin, topič

Technická,

čistě teoreticky, maník sjíždí kopec, brzdí motorem, najednou vypadne kvalt, a to je nemožný zadupnout brzdy do zablokování s tím, že nejspíš zruší gumy?

0/0
7.9.2012 9:27

Kazeasch

Re: Technická,

A schválně. Proč musí náklaďáky apod z kopce brzdit motorem? Protože na brzdách to utáhnout nejde. Věř tomu že brzdy by se odporoučely dřív než ty pneumatiky.

0/0
7.9.2012 15:43

zorro_rojo

Re: Technická,

Nakladaky musi mit pri jizde z kopce zarazenou rychlost. O brzdeni motorem zadny predpis nehovori...

Jinak to brzdeni motorem se provadi proto, aby se odlehcilo brzdam, ktere nemusi byt v provozu celou dobu, a je to take jakas-takas zaruka, ze v pripade selhani brzd se automobil nerozjede naprosto nekontrolovane.

Fascinuji me ty reci, ze nakladak nejde zabrzdit jen pomoci brzd. Samozrejme ze lze, pokud ne, je na brzdach vazna zavada a vozidlo nema v provozu co delat.

0/0
7.9.2012 19:20

zorro_rojo

Re: Technická,

Jeste dodam - to sice zakon (tusim) neupravuje, ale je-li vuz nalozeny, pri jizde z kopce ma byt zarazena o stupen nizsi rychlost, nez pri jizde do kopce. (toho sameho samozrejme)

To by ale mel vedet kazdy, kdo aspon delal autoskolu na nakladak..

0/0
7.9.2012 19:32

Kazeasch

Re: Technická,

"Nakladaky musi mit pri jizde z kopce zarazenou rychlost. O brzdeni motorem zadny predpis nehovori..."

Zařazená rychlost z kopce = brzdění motorem (neplést s motorovou brzdou).

(mimo to jsem nemluvil o žádným předpise, ale pouze o faktu, že bez zařazenýho kvaltu může s naloženým náklaďákem sjíždět kopec jenom uplnej magor.

Ano, provádí se proto aby se odlehčilo brzdám, protože brzdy to nemají šanci z kopce (pokud je delší) zvládnout. Proto se taky budují pod většíma kopcema záchytné zóny, kde to v případě problémů může táhnou na brzdách už na rovince a tam už by to pochopitelně zvládnout měly, ale i tak se počítá s tím že můžou být brzdy po kopci v takovém stavu že prostě nezaberou a tak tyto zóny končí "pískovištěm". Tyhle řeči o tom že brzdy to zvládnout musí, to je prostě blbost. Ony musí to auto zastavit kdykoli, pokud je prázdný, ale když mu naložíš 30tun, tak je prostě nemožné aby to brzdy utáhly třeba u 12% klesání. V takovým klesání není problém oddělat brzdy i na osobáku.

0/0
10.9.2012 8:43

zorro_rojo

Re: Technická,

Krista boha... Nezlobte se na me, ale delal vy jste vubec autoskolu, nebo dokonce ridil nakladak?  Rekl bych ze ne. Protoze takove blbosti by z vas jinak skutecne padat nemohly.

Zarazeny kvalt je v zakone prave kvuli magorum, kteri nevi jaky je rozdil mezi osobakem a nakladakem. Zachytne zony jsou pro pripad selhani brzd, ne pro bezne pouziti kdyz je ridic blbec. Co se tyce nalozenych 30 tun, to "nakladak" neda,na to musi byt specialni prives. (limit zatizeni pro trinapravovy prives je 24 tun, celkove hmotnosti ! , a tam brzdi i prives! ) tedy 30 tun nakladu fakt ne. (co se tyce zminovane Liazky je to 18 tun celkove hmotnosti. Mozna 25, pokud mela tri napravy)

Mimochodem, neznam osobak, kteremu by klesani 12% oddelalo brzdy. To neni skoro nic, to zvladaji i blbe gumove spaliky na bicyklu.

P.S. - zarazena rychlost z kopce se nerovna brzdeni motorem. To pouze v pripade, ze date nohu z plynu. A i pak to neni nic moc, pokud vozidlo neni vybaveno primo motorovou brzdou.

0/0
11.9.2012 23:27

natvrdlý

Tak

pokud to nebyl jen štěrk, ale suchý asfalt, tak už jen nahřát a uválet a zahrádkáři nemusí sekat trávník :-)

0/0
7.9.2012 7:38

nahoda

@

Jel rychle chtěl podřadit a skončil v potoce!!Rychlost pokud je auto v tahu navypadne a to ani pokud jede z kopce!!Poznal jsem  hodně řidičú kteři začali brzdit na kopci a přestali až dole a to potom brzdí i očima !!

0/0
6.9.2012 14:45

zorro_rojo

Re: @

Nemate pravdu. Moje prvni auto byla ohnila skodule stovka. Trojku jsem musel na miste drzet, jinak vyskakovala, zatizeni nezatizeni.. Mozna ji trochu "omlouva" tech 350000 km co mela (dle technicaku a zapisu z STK) nalitano..

0/0
6.9.2012 19:53

Kazeasch

Re: @

Stejná zkušenost u Fiat Uno 1.8 turbo. Když se trojka nedržela rukou, tak vyskočila na každým hrbu. Později už nedržela sama vůbec.

0/0
7.9.2012 15:46

Mahon Point

Vylagrovane synchrony

a unikajici vzduch ze vsech spoju a na problemy je zadelano.  A elektricky retarder to asi nemelo. [ vtip ]

0/0
6.9.2012 14:15

Hekynen druhý

Re: Vylagrovane synchrony

Liazka měla synchrony?

0/0
6.9.2012 16:05

mahony3307

Re: Vylagrovane synchrony

liazka nemá synchrony natož retardér :-)

+2/0
6.9.2012 16:51

duch zavražděného iuose

hmm

hlavně, že se mu vlastně nic nestalo a má co vyprávět ;-)

0/0
6.9.2012 13:19

Draggo

o brzdach se tam nic nepise,

asi nebyly ve vybave. :-P

0/0
6.9.2012 12:25

petr_sleder

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Brzdama to při určité rychlosti a z kopce nejde zastavit. To neni jako fábie. :-)

+2/0
6.9.2012 12:31

Draggo

Re: o brzdach se tam nic nepise,

no tak to se asi musi jet mensi rychlosti a auta s mizernejma brzdama by nemeli vubec poustet na silnice.:-P

0/0
6.9.2012 12:40

velkouzasnolepy

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Řídil si někdy naložený náklaďák bez ohledu na stáří 8-o

+3/0
6.9.2012 12:43

Fair-Play

Re: o brzdach se tam nic nepise,

On neřídil snad ani tu Fabii:-P

0/0
6.9.2012 12:56

zorro_rojo

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Jestli on,nevim. Ale ja ano.

A kazde vozidlo musi byt schopne zastavit jen pomoci brzd. Pokud ne, nema na silnici co delat.

0/0
6.9.2012 19:56

DartVader

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Tak to ale v oblasti nákladní dopravy nefunguje. Už i malý náklaďák dá brzdám na prdel z trochu delšího kopce (nemá motorovou brzdu ani retardér). Brzdí se přídavnými brzdami a motorem.

---------

Schválně si zapřáhněte za auto vozík, nacpěte ho na max co vám dovolí techničák, a jeďte dolů Ecce Homo.

0/0
6.9.2012 20:27

zorro_rojo

Re: o brzdach se tam nic nepise,

No.. vlastnim malou, dost starou dodavku. (pristi rok 50 let) Sama vasi 1300 kilo, uveze to same. (odzkouseno) Brzdit motorem nelze, (je to dvoutakt), posilovac brzd nema. Na vlek se da hodit jeste 700 kilo.. a zastavi. Zatim zastavila pokazde, kdy jsem chtel. (s jednou vyjimkou, kdy jsem se nevenoval rizeni, ale to je z jineho soudku.. :] )

Navic se nebavim o bezne jizde, ale o zastaveni v pripade nouze. To musi dat kazde vozidlo, pokud nema brzdy v mizernem stavu.

0/0
6.9.2012 20:40

ježo

Re: o brzdach se tam nic nepise,

No srovnávat Barkase z Liazkou moc nejde.Ale dobrá.Zkus si to takhle naložit a sjet dolů třeba z Cínovce.Asi to i sjedeš,jen nesmíš jet rychleji než 30.pokud to zkusíš 80,skončíš v tom rybníku nad Dubím.Proč?Protože brzdy se přehřejí a prostě přestanou brzdit.U náklaďáků je to jinak.protože by z konstrukčních důvodů bylo obtížné dimenzovat brzdy tak aby se nemohly přehřát,používají se odlehčovací(motorové)brzdy.Pokud z jakéhokoliv důvodu přestanou fungovat,brzdy tedy hlavní auto sice zastaví ale jejich účinek prudce klesá,navíc na to nejsou stavěny.

0/0
6.9.2012 20:52

zorro_rojo

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Vsak jste to na konci Vaseho prispevku napsal. Auto sice zastavi. A o to jde, o nic jineho.

I kdyz mam brzdy horke tak, ze se z nich doslova kouri, tak vozidlo proste zastavi. Proto tam ty brzdy jsou. Jsou na to dimenzovane, musi byt. Navic, ja stale pisi o nouzovem zastaveni, ne o dlohodobem brzdeni. Tam si ridic musi pomahat prave brzdenim motorem - v pripade ze to najednou neni mozne, musi byt mozne vozidlo zastavit pomoci brzd. A tak dokolecka.

I kdyz u veesky sofer blbec nenafoukal vzduch a z kopecka od kasaren do Vimperka vyradil, dole kde uz vzduch mel ( a take nejakych 80 na budiku) zabrzdil. Rychlost samozrejme zpatky dat nemohl.

Mimochodem, z Cinovce jsem takhle nejel, ale z Boziho Daru pres Jachymov ano. Nebyl problem. Sice dole smrdely pakny a kourilo se z nich, ale nebyl problem.

0/0
6.9.2012 21:57

zorro_rojo

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Mimochodem, mate u me plus, ze jste poznal Barkase R^

0/0
7.9.2012 0:07

Fair-Play

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Liaz je vybaven motorovou odlehčovací brzdou která funguje jen se zařazenou rychlostí na principu toho, že ti vlastně "ucpe" výfukové potrubí čímž dramaticky vzroste komprese a zároveň se přeruší dodávka nafty do spalovacího prostoru. Tím se vůz zpomaluje při prudším klesání a znatelně ulevuje bubnovým brzdám které při dlouhodobém stálém brzdění ztrácejí účinnost. Stačí!!?

+2/0
6.9.2012 13:02

Fair-Play

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Liaz není vybaven synchronizovanou převodovkou a pokud ti vypadne kvalt a rychlost vozu se náhle zvýší, je velký problém zařadit zpět. Ale to ty z osobáku neznáš.

0/0
6.9.2012 13:04

Fair-Play

Re: o brzdach se tam nic nepise,

To, že mu vypadla rychlost, to se mu klidně mohlo stát teď poprvé a zrovna to mělo fatální následky. Opotřebení zajištění zařazené rychlosti se nedá běžně zkontrolovat, je nutná demontáž a rozebrání převodovky!!

0/0
6.9.2012 13:16

Draggo

Re: o brzdach se tam nic nepise,

proto by z toho kopce mel jet asi pomalu, ne? :-P

0/0
6.9.2012 13:40

Fair-Play

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Ty jsi asi trochu natvrdlý, že?

0/0
6.9.2012 13:45

Draggo

Re: o brzdach se tam nic nepise,

ne, proc? :-P

0/0
6.9.2012 13:47

Fair-Play

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Máš to popsané výše.

0/0
6.9.2012 13:49

wr42

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Jojooo a diskutery, kteri vi o problematice kulove by na diskuze taky nemeli poustet. Zadny nakladak v poradnem kopci nejde zabrzdit provozni brzdou.

+1/0
6.9.2012 13:20

Fair-Play

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Jednou, to už je dávno se mi stalo něco podobného, také s Liazkou, to nic jiného nejezdilo..ještě Tatry. Jel jsem z táhlého klesání, brzdil jsem motorovkou a chtěl jsem podřadit o kvalt níž, jenže motorovka se zasekla, chcípnul motor, nešel ani posilovač řízení a já měl naložena dvě obrovská čerpadla (cca. 26 tun)  na PHM za miliony;-D No, zastavil jsem to, ale byl jsem mokrý až na zadku;-D

0/0
6.9.2012 13:40

Draggo

Re: o brzdach se tam nic nepise,

a jak to teda udelaji, kdyz nahle potrebuji zastavit? :-P

0/0
6.9.2012 13:45

Fair-Play

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Pokud vše funguje jak má, tak normálně, akorát to trvá trochu déle než s osobákem. Víš co, už raději nic nepiš, prosím.

0/0
6.9.2012 13:48

wr42

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Trosku jinak, nez ty na trikolce, v klidu, vyckej jeste tak 20 let, tomu prijdes na kloub :-)

+1/0
6.9.2012 14:05

TOMeeek

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Náklaďáky a hlavně stáří je tato se brzdí tzv. motorovou brzdou. Ta ale funguje jen při zařazené rychlosti. Navíc pokud se auto rozjede rychle tak už tam rychlost nejde zařadit ani přo velkém meziplynu. Brzdy jsou na to pak krátké, kor když je naložený.

+1/0
6.9.2012 12:50

Draggo

Re: o brzdach se tam nic nepise,

to je mi jasne, jenze v takovem pripadeby mel jet jen takovou rychlosti, aby v podobnem pripade stihnul hned zastavit. kdyz pojede moc rychle, tak s tim v kopci uz nic neudela.

0/0
6.9.2012 13:50

Fair-Play

Re: o brzdach se tam nic nepise,

On přeci nemůže předpokládat, že mu vypadne kvalt a přestane fungovat motorovka!! Nebo ty jezdíš tak, že předpokládáš že ti přestanou brzdit brzdy!!?

0/0
6.9.2012 13:53

Fair-Play

Re: o brzdach se tam nic nepise,

Asi ne, co ?;-D

0/0
6.9.2012 13:57

mazdak007

Re: o brzdach se tam nic nepise,

výborný nápad. kdyby se někdo řídil co jsi napsal tak by plně naložený kamion musel ze sebemenšího kopce jezdit krokem a po rovince max. 40km/h aby stihl zastavit, kdyby mu náhodou vypadl kvalt. prosímtě trochu mysli než něco příště řekneš

0/0
6.9.2012 14:15

mazdak007

Re: o brzdach se tam nic nepise,

možná tě to překvapí, ale každej správnej kamionák a ten kdo jezdí s náklaďákem zodpovědně ví, že se provozní brzda (pedál) používá především k dobržďování např. u křižovatek a ve zbytku se snaží používat tzv. motorovou brzdu (princip je zde popsán) a některé auta mají i elektomagnetické či hydrodynamické retardéry ( popisovat funkci ti nebudu, protože bys to nepochpil ;-D ) protože kdybys celou dobou používal jen provozní brzdu (pedál) tak ti za chvilnku shoří a už ti brzdit nebudou (na to stačí jeden delší kopec). a osobně si myslím že se pán určitě snažil brzdit provozní brzdou, ale z kopce plně naložený náklaďák jen jednou brzdou dá dost zabrat ( a v místě kde se to stalo jsou pěkné kopečky tam se to rozjede ani nevíš jak.

0/0
6.9.2012 14:22

Antidukat

Docela škoda, neboť Liazky už patří mezi veterány

:-/

0/0
6.9.2012 12:17

sergej781

Když může takovýhle šrot...

...na silnice, to se pak není co divit, když to občas takhle dopadá! Na západ od ČR auta v takovém stavu (přestárlá Liazka, viz. obrázek) na silnice prostě nesmí!

0/0
6.9.2012 11:53

RozervalPaarkund

Re: Když může takovýhle šrot...

No božínku, tak napiš do Brusela, aby nám poslali nějaký dotace pro obnovu vozovýho parku autodopravců.

+1/0
6.9.2012 12:32

ježo

Re: Když může takovýhle šrot...

To je samosebou blbost.Jak v Rakousku tak v Německu jezdí takové množství ,,přestárlých"aut,tedy nákladních,že bys valil oči.

+1/0
6.9.2012 20:37

čí jsou sudety? Naše!

co nadpis to perla

--přes čí střechu se překulil ?

+1/0
6.9.2012 11:50

F jako fcela

Důležité je

jestli ji potom našel.Já jednou vyhodil blinkr a už jsem ho nenašel ;-D

+7/0
6.9.2012 11:47

DartVader

Re: Důležité je

Jak se říká, na všem zlé hledej to dobré ;-D;-D;-D Ty jsi borec R^

0/0
6.9.2012 12:04





Najdete na iDNES.cz