Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na gripenech se dohodneme, uklidňují Švédové. Provoz je prý nejlevnější

Švédsko uklidňuje Českou republiku, že prodloužení pronájmu nadzvukových stíhaček Gripen pro české letectvo považuje za prioritu a chce se dohodnout. Dosavadní švédská nabídka na další provozování 14 letounů Jas-39 Gripen se české vládě zdála příliš drahá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Roger1

provozní náklady gripenů

Nevím který odborník přebíral studii z Janesu ale uváděná hodnota, pokud v ní není chyba v řádu nezahrnuje ani cenu spotřebovaného paliva za hodinu letu, natož jakékoliv další náklady. Kdysi jsem se setkal s podobnými odborníky kteří argumentovali stejně směšnými částkami u letounu L-159 a pak se velení armády divilo proč nestačí schválený rozpočet na jejich provoz.

0/0
3.9.2012 22:15

RON][N

Jednou jeden moudrý muž řekl:

Si vis pacem, para bellum - Chceš-li mír, připravuj válku.

+1/0
1.8.2012 8:53

cernovlasej-blondak

Ano jistě Gripen zaparkovaný v hangáru

má jistě menší provozní náklady než Falcon ve vzduchu!

0/0
1.8.2012 7:08

jfb2

Re: Ano jistě Gripen zaparkovaný v hangáru

Ehm, díky tomu, že je to pronájem a naprostá většina nákladů už je tím zaplacena Gripeny létají mnohem více, než Migy co jsme měli.

0/0
1.8.2012 9:21

pilot Čkalov

Re: Ano jistě Gripen zaparkovaný v hangáru

Nech už těch rádoby zasvěcených keců, plácáš hovadiny.Nehledě na to, že cena letové hodiny Gripenu je mnohem větší než Migů.

0/0
1.8.2012 10:17

fenri

Re: Ano jistě Gripen zaparkovaný v hangáru

Zdroj? Aktuální cena letové hodiny + nákladů na údržbu MiGu-29 vs. Gripenu?

A to neřeším bojovou hodnotu...

0/0
1.8.2012 10:42

pilot Čkalov

Re: Ano jistě Gripen zaparkovaný v hangáru

Tak si ten zdroj najdi,tak to bojovou hodnotu ani neřeš, Mig 29 je letadlo v jiné kategorii, a poslední verze i s větším dosahem lokátorů než je na Gripenu (což je však záležitost nosnosti stroje).Nehledě na to, že kolega uváděl MIGy...

MIG 29 byl konstruován jako protiváha F-15,16, tedy poplatných poznatků techniky a elektroniky.Tak jako mobil Klasik 601......velikosti kufříku, a současný hit.

0/0
1.8.2012 11:30

fenri

Re: Ano jistě Gripen zaparkovaný v hangáru

Soudruhu Čkalove, ty nám tedy navrhuješ, že ušetříme tím, že si koupíme fungl nové ruské MiGy-35E (s omezenou exportní funkcionalitou), které odmítá odebírat Indie a Alžír je vrátil s tím, že ušetříme, protože ten Mig má dva motory s hruba o 30% vyšší měrnou spotřebou (na jednom) a s více než dvojnásobnými personálními nároky? Nebavím se o věcech, jako jsou resursy motorů a draků, tady je MiG pořád mimo. Nebavím se o nutné investici do certifikací pilotů a pozemního personálu, o nákupu nových technologií pro základní úržbu, nebavím se naprosté součástkové (počínaje motorame, konče elektronikou) nekompatibilitě se spojenci, závislosti na dodávkách z Ruska. Nevadila by ti nutnost nákupu řízených raket pro MiGy? Jak by si MiG přenášel data s ostatními letadly?

Jsi mentálně postižený, nebo jen opilý?

Přejít na Migy by bylo dražší, než si pořídit F-35. A bojová hodnota ani nejnovějších MiGů není (zvláště v exportní verzi) vedle Gripenu nijak velká.

0/0
1.8.2012 11:38

fenri

Re: Ano jistě Gripen zaparkovaný v hangáru

Nějaký zdroj, nebo jen výblitek od piva? Falcon má podstatně větší náklady ve všech směrech. Podívej se na normohodiny na jeho údržbu, na jeho požadavky na pozemní personál, cyklus oprav, revizí a údržby. Pak zkus znovu dělat chytrýho.

0/0
1.8.2012 9:51

slaviator

Re: Ano jistě Gripen zaparkovaný v hangáru

nejmenší náklady by mělo zařazení L-39 do výzbroje ! Ona totiž i ta L-159 je velký luxus R^R^R^

0/0
1.8.2012 9:59

pilot Čkalov

Re: Ano jistě Gripen zaparkovaný v hangáru

V armádě již pomalu končí, a zřejmě budou pokračovat v civilním sektoru. Řada zemí se používá i v boxu na  airfestech.

0/0
1.8.2012 10:20

(gbd)

Ach ty prachy...

Na armádu dáváme ani né půlku peněz, které jsme se mezinárodními smlouvami zavázali dávat (a NATO nám to toleruje).

Máme perfektní "supersoniky" a k nim "kompatibilní" podzvukové L-159, dohromady v podstatě ideální kombinace letadel - ale nepůjčíme je do žádné války, aby to nevypadalo blbě v účetnictví, až nepřítel nějaké sestřelí. Radši je držíme na zemi a ve skladech, takže z toho jsou jen "drahé hračky".

A protože nikde nebojují, nedostaly šanci se osvědčit - a tak každý říká, že máme koupit radši nějaké "staré dobré F-16" se skoro dvojnásob drahým provozem...

0/0
31.7.2012 22:26

slaviator

Re: Ach ty prachy...

armádu zrušit a vyplatit 13. a 14. dávky v hmotné nouzi a invalidní důchody R^!!

0/0
31.7.2012 22:58

(gbd)

Re: Ach ty prachy...

No - snížením "mandaorních výdajů" o 10 % by státní rozpočet byl 3 % v plusu místo v mínusu, tedy: "něco by se splatilo a příští rok by lépe bylo". Zrušením armády by vznikla armáda nezaměstnaných v hmotné nouzi a na dávky by nebylo ani po rozprodání armádního majetku.

0/0
31.7.2012 23:04

slaviator

Re: Ach ty prachy...

museli by makat, až by zčernali :-P

0/0
31.7.2012 23:06

doktor_bota_2

Re: Ach ty prachy...

Kde? Nebo na čem?

0/0
1.8.2012 1:03

wrah

Re: Ach ty prachy...

Ochranky nabírají, autobusy nabírají, tramvaje nabírají, pošta nabírá, supermarkety berou (k pokladnám, za 8000 hrubého), přepravní služby berou (jen v oblasti Praha/střední Čechy) chybí odhadem 1000 řidičů, MKD bere (hodně vojáků má řidičák C+E na těžkou techniku) atd. Akorát bych tu armádu nerušil úplně, vrtulníky, ženisté, doktoři se hodí při živelných katastrofách, které přecijen občas máme. A v době, kdy se "nic neděje" mohou pomáhat policii, hasičům, záchranářům, případně civilním nemocnicím. Co se zbytkem armády, toť otázka. Jde o to, aby bylo konečně jednoznačně řečeno, že má nebo nemá hájit vlast. Snad nejlépe vtělením do ústavy. Protože pokud armáda nebrání svou zem, tak je zbytečná.

0/0
1.8.2012 5:07

WIFI

Re: Ach ty prachy...

hodně vojáků má řidičák C+E na těžkou techniku

C+E není žádné oprávnění na těžkou techniku, ale na obyčejný náklaďák s přívěsem/návěsem. Na obsluhu speciální techniky (jeřáby, bagry atd.) jsou třeba speciální doklady typu průkaz strojníka a to už každý nemá (narozdíl od C, případadně C+E)

0/0
1.8.2012 6:41

pilot Čkalov

Re: Ach ty prachy...

Gripeny nebyly primárně určeny k nějaké agresi NATO, ale jako podpora PVOS (vedle raket).Nehledě na to, že Amíci část sofw. který používají čl.státy NATO na některých letadlech, neuvolnili pro Švédsko (jako neutrální stát), tak že nejsou ani v pronajmutých Gripenech.Větší část pilotů je již i přeškolena na tankování "ve zvduchu".

0/0
1.8.2012 10:26

fenri

Re: Ach ty prachy...

Ehm, nechci ti brát iluze, ale mi žádnou PVOS NEMÁME. Opakuji NEMÁME. Jaký konkrétní sw Gripenu chybí a ruský Mig (který navrhuješ jako náhradu) ho má?

0/0
1.8.2012 11:40

Hra11

Je třeba si vzít příklad z Polska.

Budou mít na svém území US základnu. Mají asi 46 ks F16, o výbavě pozemní armády ani nemluvím. No a dnešní návštěvu Romneyho v Polsku raději nekomentovat. Myslím si, že Saša je na dobré stopě, abychom šli touto cestou také. Je třeba ho ponechat ve funkci ještě další období. Proto volte ODS. A bude po starostech co s Gripeny. Na vedlejší a ostatní náklady se vykašlete. Armáda své peníze, čerpané z našich kapes stejně utratí za něco jiného.

0/0
31.7.2012 22:16

jxd

Re: Je třeba si vzít příklad z Polska.

;-DR^

Ten byl fakt dobrej!

Volte zloděje - ušetříte ;-D;-D

+1/0
1.8.2012 6:49

Shumway

Re: Je třeba si vzít příklad z Polska.

nemužu popřít, že v modrých tričkách zloději jsou. ale v těch oranžových jsou taky a možná i větší

0/0
2.8.2012 5:52

jxd

Re: Je třeba si vzít příklad z Polska.

Souhlas. Měl byste zkrátka volit nějakou další barvu... :-)

0/0
2.8.2012 7:07

Darth.V

Však se dohodneme

" jen nám dejte nějak vědět koho máme podmáznout tentokrát .. " :-)

+1/0
31.7.2012 22:05

Novotnak

Re: Však se dohodneme

:-) musím uznat, že to je docela vtipný

0/0
31.7.2012 23:24

Bored

Ještě 2x 3x pronajmout....

a cena za pronájem bude vyšší, než kdyby jich o trochu méně od začátku koupily. To je strategie. R^ Viva La Bam.

0/0
31.7.2012 21:56

jfb2

Re: Ještě 2x 3x pronajmout....

Ach jo, sice bychom je vlastnili (na to by stačilo těch dřívějších 20 mld), ale kde bychom vzali penize na údržbu, servis, náhradní díly, výcvik techniků a pilotů, atd. To vše je placeno z toho nájmu. Už i jiné armády začínají objednávat, tedy zatím nebojové, vybavení formou operativního leasingu.

+1/0
31.7.2012 21:59

Bored

Re: Ještě 2x 3x pronajmout....

Však jistě, proč levněji koupit, když to jde dráž pronajmout. A peníze na údržbu? Třeba zvýšit DPH. Oh my lord....Rv

0/0
31.7.2012 22:48

jfb2

Re: Ještě 2x 3x pronajmout....

Ach jo. Ten pronájem je mnohem levnější! Dali bychom 20 mld. napřed a pak 2 mld ročně stejně!

0/0
31.7.2012 23:03

fenri

Re: Ještě 2x 3x pronajmout....

Kdybychom jich kouili trochu méně, tak nám budou na ho*no. Tohle je naprosté minimum pro airpolicing.

0/0
1.8.2012 9:49

Pro patria V.

Pokud v 38 jsme měli alespoň teoretickou šanci na obranu ...

...dnes nemáme žádnou. 10 milionový národ dokáže na svou obranu postavit 14 nadzvukových stíhaček 30 tanků a cca 30 tis. vojáků. Kdo byl na vojně je dnes považován za hlupáka a modrá knížka je známkou největšího švejkovství. Zaklínáme se členstvím NATO, ale to je jenom placebo. Pokud by k něčemu došlo každý se na nás vykašle a půjde sám za sebe.

+5/0
31.7.2012 21:46

komunista je nadávka

Re: Pokud v 38 jsme měli alespoň teoretickou šanci na obranu ...

se divím, že si doma zamykáte dveře.... jste jen sám proti všem a pokud by k něčemu došlo každý se na nás vykašle a půjde sám za sebe.

:-P

P.S: a všechny okolní země se dobrovolně vzdají, jen aby nás mohla anektovat Čína

0/0
31.7.2012 21:50

Pro patria V.

Re: Pokud v 38 jsme měli alespoň teoretickou šanci na obranu ...

Co si pamatuji, tak když byly povodně, tak se spousta lidí vydala pomáhat nebo přispívala penězi. Ovšem i v těchto časech se vyskytly černé ovce, které rabovali nebo seděli doma a čuměli fotbal.

0/0
31.7.2012 21:53

Pro patria V.

Re: Pokud v 38 jsme měli alespoň teoretickou šanci na obranu ...

P.S. Mám v textu hrubky.

0/0
31.7.2012 21:54

nibor

Re: Pokud v 38 jsme měli alespoň teoretickou šanci na obranu ...

V tomhle s vámi souhlasím,

 kdYž oonenti nedůvěřují NATO, je to stejné, jako by si nezamykali, protože zloděj se může dostat do baráku i jinak, tak proč vlastně neotevřít dveře dokořán.

0/0
31.7.2012 21:55

jxd

Re: Pokud v 38 jsme měli alespoň teoretickou šanci na obranu ...

s tím zamykáním jste nezvolil dobrý příměr. To spíš, kdyby si doma dveře místo zámku přelepoval páskou - to by tak odpovídalo té situaci s armádou...

0/0
1.8.2012 6:51

Fikos

Re: Pokud v 38 jsme měli alespoň teoretickou šanci na obranu ...

Jen bych upřesnil ten počet vojáků ... Ve skutečnosti je ve zbrani cca 7500 vojáků :-/

0/0
31.7.2012 22:00

Mitchell

Tradice.

Článek o našem nadzvukovém letectvu a tady se to hemží odborníky na vojenství, strategii, letectví apod. Dopravní letadla by nechali nahánět Alcami nebo je případně rovnou sestřelili raketou země-vzduch. ;-D

+2/0
31.7.2012 21:37

Pro patria V.

Re: Tradice.

No jo no. Tak teď už jsem moudřejší, no. :-)

+1/0
31.7.2012 21:39

Mitchell

Re: Tradice.

To rád čtu. ;-)

0/0
31.7.2012 21:43

Pro patria V.

Re: Tradice.

:-)

0/0
31.7.2012 21:47

Plané řeči

Re: Tradice.

Ano. Nebo ať se promítnou do cen letenek a využívání našeho vzdušného prostoru náklady na stíhačky. Jinak země-vzduch... Bum

0/0
31.7.2012 21:43

Mitchell

Re: Tradice.

Zapomněl jsem kromě odborníků na dementy.

+1/0
31.7.2012 21:44

Plané řeči

Re: Tradice.

Hele, proč jsou všichni ostatní odborníci, a já dement?

0/0
31.7.2012 21:51

Mitchell

Re: Tradice.

Hádej ...

0/0
31.7.2012 22:06

B-25

Věčné téma...

Můj názor - v r. 38 bychom se ubránili. Sice možná horko těžko, ale jo. Otázka je, co by bylo potom...

0/0
31.7.2012 21:33

Pro patria V.

Re: Věčné téma...

Možná, o tom už dnes můžeme pouze spekulovat a snít.

0/0
31.7.2012 21:41

B-25

Re: Věčné téma...

Tak jistě... Na druhou stranu neměli němci nic moc výzbroj, naše tanky byly lepší (zas jich bylo méně), ovšem ty německé prostřelil těžký kulomet ;-) Napakovali u nás výzbroj a táhli na Západ....

0/0
31.7.2012 21:44

nibor

Re: Věčné téma...

Kulomet prostřelil tak PzI a II.  III a IV už ne.

0/0
31.7.2012 21:47





Najdete na iDNES.cz