Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nová metoda čtení učí děti číst po písmenech, ne po slabikách

Moderní metody učení vytlačují ze škol klasické slabikáře. Místo tradičního slabikování věty E-ma má mí-su se tak žáci v prvních třídách učí takzvaně "písmenkovat" E-M-A M-Á M-Í-S-U. Odborníci tvrdí, že děti tak lépe porozumí textu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

martin0669

Na naší škole to běží již 3 rok

jakápak novinka

ta mladší se podle mého naučila číst lépe než starší ... ale jestli to nebyla jen větší soutěživost té mladší

navíc hledíte na to z pohledu já už číst umím ... a kolikrát nečteš celá slova jen to přeběhneš a ani ti nevadí, že písmeko chybí nebo je přehozené

tohle je metoda na učení

0/0
25.7.2012 12:34

aquarius.x

Opravdu čteme po písmenkách?

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/420110_402172049800079_705176418_n.jpg

0/0
25.7.2012 12:22

vymrzovac3

GENETICKÁ metoda ....? CO TO JE ?

zase další metoda? Zase další změna ? Zase nějaká nejchytřejší reformátorka, která dělá výzkumy na dětech ve škole?  A jak ty děcka budou dělit slova na konci věty, Po slabikách, nebo po písmenech?  Nebo už se dnes dělicí znaménko nepoužívá? Poučte mne prosím, nějak ty neustálé změny v češtině nestačím sledovat...:-/

0/0
25.7.2012 9:14

Antonín, topič

Re: GENETICKÁ metoda ....? CO TO JE ?

Moderní je slova nelámat a genetická metoda je z počátku minulého století, moderní pojetí pak z konce minulého století. Jestli tohle nestačíte sledovat, jste nejspíš Metuzalém.

0/0
25.7.2012 12:11

hodiny_2008

Re: GENETICKÁ metoda ....? CO TO JE ?

Trochu jste popletl pojmy s dojmy v časové řadě, ale to nevadí. Dělit slova na konci řádky děti nemusí umět. Stačí si zadat v počítači příslušné ukončení řádky a je po problému. I špatnou gramatiku počítač nahlásí. O psaní rukou ani nemluvě. I já přešel z krasopisu na čmáropis.;-D

0/0
25.7.2012 15:24

azazzelo

Re: GENETICKÁ metoda ....? CO TO JE ?

Ne že bych nespoléhal na pravopis, gramatiku a dělení slov ve Wordu (dělení raději nepoužívám, zdá se mi text estetičtější), ale všichni známe jak pomalu tyto nástroje přicházely na svět a jak jsou nedokonalé. Čeština je příliš složitá a málo rozšířená na programování nástrojů, které vyhovují spíš angličtině. Na nějaký Microsoft nelze spoléhat. Výsledkem jsou texty plné hrubek a formálních chyb. (Dodnes neumí Word přesouvat a, o, i na začátek řádku, slovník synonym je tragický, kdo umí správně formátovat text? aj.)

Se všemi těmi mizernými "počítači" by měly (spíš musí) děti češtinu ovládat sami.

0/0
26.7.2012 5:57

Lanolin

SKVJELÉ a SLEVŇENÉ

Tak by musela být uvedená slova napsaná, aby se dala písmenkováním přečíst.

Jednou totiž "ě" dělá efekt "je" (skvělé, věci...) a jindy "ě" změkčí přredchozí písmeno (děti, děvečka...) a to bez slabikování to moc nejde.

Dále také děti hláskují Á, Bé, Cé, Dé ... a při písmenování ale hláskovat nesmí a některá písmenka fakt nejsou příliš znělá a vyučijící nemá moc šancí rozpoznat, zda dítě písmeno přečetlo správně. Slabika je znělejší.

O vytváření slov z předpon, základu a přípon, kterému je slabikování blízké ani nemluvě.

Už se "těším" na se děti budou na školách učit jen SMS jazyk - bez diakritiky, ale hlavně s tisíci zkratkami, kterým většinou rozumí jen ti dva co si píší.

+3/−1
25.7.2012 8:59

azazzelo

Jsem pro - převzít principy i do slabikování

Na odkazu je porovnání metod. V klasické metodě se děti učí 4 abecedy. Uvolňování ruky pro psaní se věnují měsíc. Psát začínají v říjnu. V nové metodě se učí 1 abecedu (velká tiskací písmena), ruku uvolňují pro psaní 4 měsíce, psát začínají v lednu. V připravených materiálech (velká tiskací písmena) začínají děti číst rychleji a víc je takové snadné čtení baví než v klasické metodě (kde si ale přečtou všechno).

Pokud by slabikování přešlo jen na tiskací velkou abecedu, rozdíl metod se nepozná. Navíc to údajné lepší porozumění zcela jasně navozuje učení po slovech. Což podle mě vede k nepochopení běžného textu. Docela se mi líbí, že složitosti se odsouvají na dobu, kdy dětem na slabikování dorostou buňky. Aneb "spor metod" je opravdu spíš k smíchu. Připomíná to Svěráka se Zajícovou variantou Bronštejnovy metody.

http://www.komen1.estranky.cz/clanky/predmety/cteni/1.-rocnik/geneticka-metoda-cteni.html

0/0
25.7.2012 6:57

vymrzovac3

Re: Jsem pro - převzít principy i do slabikování

ještě bych připomenul, že za našich mladých let, když spolužák nezvládal čtení nebo psaní, tak byl blbej.    Dnes je dyslektik!   Přesně dle vzoru : Každéme nějakou funkci již odmala !  A že jich dnes je jak houby po dešti. Skoro bych řekl, že za našich mladých let bylo ve třídě míň blbců, než je dnes dyslektiků.........sám po těch všech reformách nevím, zda dys.... či dis....   ?????;-D

+1/−1
25.7.2012 9:18

azazzelo

Re: Jsem pro - převzít principy i do slabikování

V mé třídě na základce dobře nahlas a s přednesem četlo tak 20% dětí. Vzpomínám na spolužáky, co ještě v 8. či 9. třídě slabikovali. Neumím soudit jakou měli schopnost porozumění textu. Ale s ohledem na to, že dočíst se konce jedné věty byl výkon, tak asi hodně malou. Že by v populaci bylo 80% blbců? ;-D

0/0
26.7.2012 5:43

virena

No

No, já jsme se kdysi dávno naučila ještě před 1.třídou sama touto metodou číst. Pak jsem v první třídě bez problému přešla na slabikování, což v jazyce českém má logiku. Moje babička byla učitelka - před válkou, tou 2.světovou a už tehdy se začínalo nejprve po slabikách, pak přišla změna a učila se celá slova, pak zase slabiky. A tak tomu bylo i po válce. Na dlouhou dobu nakonec zvítězila metoda po slabikách. No a nyní touha po novém, v různých školách jsou děsně moderní a učí se číst po slovech - zřejmě netuší, že už to tady bylo, jinde půjdou po písmenkách - touha po něčem, co tu nebylo. Zkrátka je mi to celé k smíchu. Vždycky přijde nějaký nový blb, který "vymyslí" něco "nového", odsoudí to předešlé. Nadšení se klasifikuje jako moderní učitelství, aby se to za pár let změnilo a řekne se, moderní je číst po slabikách. Dnes si na to ještě dotyčný novátor najde cestu, jak vydělat prachy. to je změna. Jinak je to vážně k smíchu.

+1/−1
25.7.2012 0:20

silný kuřák

Děsí mě

každá naše revoluční změna a zejména ve školství... Odklonem od "zastaralého" školství jsme dosáhli toho, že děti přestaly číst knížky. Zároveň se podařilo dosáhnout toho, že jejich všeobecné znalosti začínají a končí u moderní muziky a odborné znalosti je stále více posouvají níž v různých žebříčcích....Písmenkování asi má sloužit k tomu, aby neuměly ani číst přitroublé volební programy a mohly jenom malovat tykadýlka....

0/0
24.7.2012 11:50

Bob-an

Re: Děsí mě

Fakt myslis ze knihy se prestaly cist kvuli nejake zasadni zmene ve skolstvi? Ja jsem zacal cist knihy v radove mensim meritku v dobe kdy nam zavedli internet, coz je myslim mnohem mnohem padnejsi duvod nez nejaka domela zmena ve skolstvi...

0/0
24.7.2012 23:57

nebolševik

inu hlavy chytré,

originální a vynalézavé! Krátce po válce, konkrétně v roce 1948, jsme se učili číst tak zvanou globální metodou, zkráceně globálkou. Tehdy se totiž naši řiťolezci zhlédli v angličtině a rozhodli, že  musíme angličtinu následovat. Slabikáře byly zavrženy, nové učebnice obsahovaly obrázky s příslušným popisem a my se učili nejdříve písmenka (to abychom vůbec zjistili, co je tam napsáno) a pak nazpaměť "králík" (obrázek), "králík" (seskupení písmenek). Vydrželo to, ta metoda, asi čtyři roky, číst jsme se taky naučili, ale dalo to víc práce. Protože jsme k tomu, také museli umět "spelovat", prostě jako Angličani. Krátce řečeno - ona nová metoda je asi tak nová jako vynález jablkových povidel. Jedna námitka proti nadšení některých diskutujících: metoda učení by měla odpovídat stavbě daného jazyka. Angličani, ani Němci a vůbec příslušníci neslovanských národů slabikovat prostě nemohou, protože jejich jazyky mají jinou skladbu. Zato v češtině má slabikování význam, kupříkladu při tvorbě slov.

+4/−1
24.7.2012 9:36

Hexempo plex

Re: inu hlavy chytré,

souhlas, taky jsme měli rovnou přednaučené dělení slov, jsem zvědavej jak se to budou písmenkáři učit, kdo nezvládl slabiky byl buď imbecil nebo dislektik

+2/−1
24.7.2012 10:14

azazzelo

Tojenesmýrněvíbornámetoda

Jánechápu jaksemůže prtotyný někdo tadyohrazovat? Jájsem dýkitétometodě naučilčísta apsát zatýden. Jetoprostěvíbornáageniální. Tojenomzapšklýazávistvý dlůchodcizávidínámmladým ženěcoumýme mnohemlépeasnadnějinežoni. ;-D

+2/−1
24.7.2012 6:58

jendaweb

Re: Tojenesmýrněvíbornámetoda

Anometodajetoskvělá ještětrochuprocvič příštítýden pravopisajetodoma. ;-)

0/0
24.7.2012 11:42

Jirka1938

Nemam cas

a ani nejsem povolany na hlubsi rozbor. Z me vlstni, dlouholete zkusenosti je moje bezprostredni reakce - nesmysl. Cteni po pismenkach nemuze usnadnit ci vylepsit pochopeni slova.

0/0
23.7.2012 23:55

Parcival

Re: Nemam cas

Dlouholeté? Víte, tato metoda není nová, uvažovalo se o ní už dříve. Já osobně už čtu taky dlouho, naučil jsem se víc doma jak ve škole a proto tímto "novým" způsobem. Proto jsem pro.

0/0
24.7.2012 0:02

zikus

žádná nová metoda čtení!!!

tato metoda je jedna z nejstarších metod jmenuje se genetická a pouze se vrací ...genetická proto, že prostě je daleko vývojově přirozenější...slyšeli jste někdy předškolní dítě, které se naučí samo číst jak čte? ..žádné slabiky....ale po písmenkách...více jak padesáti procentům dětí tato metoda vyhovuje více než analyticko syntetická....a opravdu daleko dříve porozumí textu, navíc dětem , co mají dysgrafické problémy velmi pomáhá při psaní...škoda, že článek je populistický a nevysvětluje základní princip ani historii metod čtení..

+5/−1
23.7.2012 22:28

M.L.

Předškolní dítě, které se naučí samo číst.

Souhlasím, viz můj příspěvek

Re: Dobra metoda 21:31

0/0
23.7.2012 23:18

MiroTR

Re: žádná nová metoda čtení!!!

Kolik let učíte první třídu ?   Víte, já v tomto spíše dám na názor kantora, který 40 let učil děti číst (a oběma metodami). Před 25 lety se to na školách zkoušelo a až na pár výjimek to kantoři odmítli.

+2/−1
24.7.2012 8:50

-drb-

Re: žádná nová metoda čtení!!!

Z hlediska kantora je učení po slabikách jednodušší a snadno lze ověřovat, jestli dítě slabiku přečetlo. To ale neznamená, že to je vhodné i pro dítě (sám jistě znáte mnoho příkladů výuky, které jsou snadné pro učitele, ale nikoli pro žáka - viz třeba klasické memorování; snadno se zkouší, ale žák dost často neumí naučené použít v praxi).

Dávám za pravdu tomu, že genetická metoda čtení po slovech a písmenech je pro děti mnohem přirozenější. Znám více dětí, které se přirozeně naučily číst před nástupem do školy a všechny na to šly úplně stejně - ptaly se na písmenka a ptaly se na slova. Nikdy je nezajímaly slabiky. Proč taky? Slabika není pro čtení podstatná, je to relativně umělý konstrukt, který navíc nemá vždy přesnou návaznost na dělení slov, jak zde někdo naznačoval. Slabiky se lze snadno naučit ve druhé, třetí třídě. Naopak pro začínajícího čtenáře to může být občas matoucí.

+1/−1
24.7.2012 12:05

Alcatraz

Re: žádná nová metoda čtení!!!

a co teprve jak se deti uci pocitat. Taky se neuci cisla, ale cislice. Takze to, ze se deti jako prvni uci jednotlive symboly, je dukaz ceho presne? Jako ja se ucil po slabikach. A predtim jsme se samozrejme take ucili pismenka. Ale to proboha nema se ctenim po pismenkach nic spolecneho. Umet cist, resp. to co se mrnata uci, znamena jak naucit mozek z vizualniho podnetu ziskat vyznam. A bezny clovek po pismenkach opravdu necte. Cte po uskupeni, v cestine cte po slabikach. V anglictine cte po slovech/pismenkach. I kdyz v jednotlivych slabikach prehodite nektera pismenka, text pro vas bude porad citelny i kdyz po pismenkach nedava vubec zadny smysl.

0/0
24.7.2012 16:02

zikus

Re: žádná nová metoda čtení!!!

právěže tato metoda je založena na stejném principu jako když se učíte cizí jazyk.. to zjednodušení, že se řekne po písmenkách je zavádějící....děti se postupně seznamují s písmeny abecedy a v podstatě první slova čtou jako uskupení,,,tak jak Vy píšete..děti již během listopadu čtou všechna velká písmena a malá tam pak automaticky naskočí, protože jsou v podstatě mimo pár výjimek identická... , navíc děti daleko více dokáží porozumět textu než děti, které se učí číst analyticko-syntetickou metodou

0/0
25.7.2012 0:30

zikus

Re: žádná nová metoda čtení!!!

učila jsem oběma metodami a rozhodně pro daleko větší procento dětí je tato jednodušší a přirozenější, analyticko - syntetická je stejný výdobytek jako množiny..prostě zbytečně složitá...samozřejmě naučit se dá oběma většina mé generace prošla právě touto metodou i množinami :-) spíše vidím , že pro dnešní děti by mělo být na prvním místě porozumění textu, v jejich světě, kde je dnes tolik lákadel a možností je důležité, aby věděli co čtou a proč je dobré číst..spíše než o metodě by to pak ve škole mělo být o celkové čtenářské gramotnosti, pro naši generaci to byly knížky jako jediná možnost ponoření se do fantazie..dnes je těch možností daleko více a navíc až moc jednoduše naservírováno...spíš by se měli redaktoři zaměřit na podstatnější věci jako je právě toto než metody, které tu již jsou několik let a dávno se jimi na spoustě škol učí, jen proto, že Fraus vydal novou učebnici, tak je z toho objevení Ameriky!!

+1/−1
25.7.2012 0:31

zikus

žádná nová metoda čtení!!!

+2/−1
23.7.2012 22:24

Ejsí

Zase nějaké změny!!

Oni se snaží zničit úplně všechno, co trochu fungovalo. Jsme asi opravdu národ pitomců!!!;-€

+3/−1
23.7.2012 21:27

Bereniké

Už se mi dítko vrátilo z tábora

Jak jsem už psala dříve, dcera se touto metodou učila číst. Zodpovídám tedy na dotazy, které v diskuzi padaly. Se čtením písmene CH žádné problémy neměla, prostě jim učitelka řekla, že CH se píše takto a tím se to naučila, pak už prý věděla, že se to čte dohromady jako ch a ne jako c + h (dcera sedí vedle mne). To samé se čtením slabik "mě, dě" apod. - učitelka jim vysvětlila, jak se taková kombinace čte a jak se to píše a od té doby si to pamatuje. Prý s tím přechodně trošku zápasila, ale netrvalo to dlouho, pochopila to prý dost rychle (napovídá mi, co mám psát).  To, že opravdu čte, si uvědomila zcela náhle, ten okamžik má v paměti. Prý jsme měli puštěný Star Trek v originálním znění s titulky, z důvodu pauzy manžel vypnul přehrávání a ona prý najednou zjistila, že umí číst -  přečetla najednou celý český text, který byl zrovna na obrazovce zobrazený.  Pak už to prý šlo rychle, zjistila, že přečte prakticky všechno.

0/0
23.7.2012 21:09

Lumpíí i po banánu 8

Re: Už se mi dítko vrátilo z tábora

takže můj syn teď přiběhl od knížky dala jsem mu ten test "z kuře Napipi a jeho přátel" a ještě mne navíc upozornil, že krom koloběžkyběžky je ještě chyba v nos rožec (chybí tam o).

ale on se chudák učil tu synteticko-analytickou metodu (ale jsem za to ráda, schválně jsme ho neučili písmenka, aby se v první třídě nenudil. A to šel do školy o rok dříve.)

;-);-D

+2/−1
23.7.2012 21:53

Lumpíí i po banánu 8

Re: Už se mi dítko vrátilo z tábora

pro nově příchozí - odkaz od bereniké

http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/archivvyzkumu/kpsp05-06/prace/Kuldova.pdf

+1/−1
23.7.2012 21:56

Karboxyl

asdf

Na tenhle článek čumim jak puk. Nepamatuju si, že bych se ve škole učil slabikovat. To bude ale asi tím, že do mě písmena rodiče hustili už v předškolních letech, takže jsem na škole už uměl relativně dobře číst.

0/0
23.7.2012 18:16

pvl1

Re: asdf

Taky nepamatuju. Jen aby pak nemely deti problemy se ctenim, stejne jako od zavedeni mnozin s pocitanim.

+1/−1
23.7.2012 18:35

Parcival

Re: asdf

Taky máš v žákajdě poznámky typu:"Nedává pozor", protože jsi byl o stránku napřed?

0/0
24.7.2012 0:04

anti-multi

Dobra metoda

Presne takhle jsem se naucila cist v predskolnim veku. Nejdriv jsem si nechala pojmenovat pismena (jak dlouho ten proces trval  si nevzpominam) a jednoho dne jsem dala dohromady cele slovo v dedeckovych novinach. To na mne udelalo takovy dojem, ze si ten triumf dodnes pamatuju. Slovo bylo "listopad".

+1/−1
23.7.2012 17:48

M.L.

Re: Dobra metoda

Souhlasím, mám 3 děti, všechny četly již v předškolním  věku (nejmladší ve 4 letech).

Číst jsem je neučila, pouze jsme společně, když je to začalo zajímat, pojmenovávali písmena. Číst se naučily se samy.

0/0
23.7.2012 21:31

Gemars Moše Dajan

Re: Dobra metoda

předškolním věku? ale ty děti se to budou učit ve ěkole. ztratí oproti Vám jeden rok.

0/0
25.7.2012 10:06

skoog

Schvalne,

kdo z vas diskutujicich se v dospelem veku (v dospelem proto, ze je clovek jakz takz vedom strategii, ktere pri uceni jinych abecednich systemu pouziva) ucil cizi jazyk? Samozrejme zalozeny na jinem systemu nez na latince. Vylucme jazyky jako napr. cinstina, kde hlasky mimo slabiku/znak prakticky neexistuji samostatne .

Jak jste postupovali?

0/0
23.7.2012 14:33

_m-

Re: Schvalne,

za sebe hlásím, že po celých slovech - a tayk ty výsledky podle toho vypadaj;-(

0/0
23.7.2012 14:38

skoog

Re: Schvalne,

A mohu se zeptat (ze zvedavosti, pracuji v oboru) - postup jste si zvolila sama nebo nekdo radil? Zkousela jste pripadne jinou metodu?

0/0
23.7.2012 14:40

_m-

Re: Schvalne,

sama, tak nějak intuitivně.

0/0
23.7.2012 15:46

j23

Re: Schvalne,

Myslím, že na začátku je jedno, jak se to píše. Na začátku chci vědět, že buk je kniha, bukkejs je knihovna. V podstatě můžete napsat slova jakkoliv, jak bylo uvedeno výše. Mozek si to pomocí paralelního zpracování vyhrabe. Hlava hledá význam, nikoliv písmena. Buk může být strom nebo kniha nebo chlap?

Nakonec jak bychom napsali dům, vysoký dům, nízký dům, rodinný dům pouze pomocí ikon? Proč používáme ikony? ;-)

0/0
23.7.2012 14:50

skoog

Re: Schvalne,

Jiste, ale...

Ptala jsem se na neco jineho.

0/0
23.7.2012 14:52

j23

Re: Schvalne,

Dobře tedy, třeba ruština. Plóščaď. Krásnaja. Vot éto krásnaja plóščaď. Určíte z toho význam, i když je to vlastně napsáno špatně? Nevím, jestli si rozumíme.

0/0
23.7.2012 14:57

skoog

Re: Schvalne,

Mne jde spis o strategie osvojovani si jazyka. Jedna vec je umet cist, druha psat, treti rozumet. Optimalni je umet skloubit vsechny tri na takove urovni, aby kvuli nedostatkum v jakekoli z nich nedochazelo k nedorozumeni.

Tzn., pokud vsichni budeme chybne psat (mysleno s odchylkami vzhledem k soucasnemu pravopisu), ale budeme vedet, co "tim chtel basnik rici", dohodneme se.

0/0
23.7.2012 15:28

j23

Re: Schvalne,

Před půlhodinkou vyšel na blogu tento příspěvek:

http://gruber.blog.idnes.cz/c/280626/Revoluce-ve-cteni.html

A jsem celkem rád, že až později, než my jsme to tady začli rozebírat.

Myslím, že první je myslet a rozumět, jazykem nejdříve mluvíme, pak píšeme. Každý může mít na věc jiný názor a každý rodič by měl mít na výběr, koho a jakou metodou nechá své děti učit. Rodič zodpovídá za své děti nikoliv stát.

0/0
23.7.2012 15:51

skoog

Re: Schvalne,

Clanek na blogu si prectu, az bude trochu casu.

Myslet a rozumet... Jak definujete rozumet? Rozumet lze treba jen poslechem, psat a cist umet nemusite. (Mimochodem, jak se chcete co nejrychleji dozvedet, co slovo znamena, pokud neumite cist nebo psat? Ne vzdy existuje moznost se nekoho zeptat - a to se bavime o materstine, nikoli cizich jazycich.)

Problem je, ze mj. zapadoevropska civilizace je postavena z velke casti na psane podobe jazyka. A tak ten, kdo umi rychle cist a zaroven psanemu rozumi (a umi se pisemne vyjadrovat, resp. umi prizpusobit text cilove skupine), ma velkou prevahu nad temi, kteri tohle neovladaji.

Takze rozhodne - myslet a rozumet. Jak na to, to at si kazdy prebere sam.

Pekny den!

0/0
23.7.2012 16:12

j23

Re: Schvalne,

A ještě děkuji, danke, thanks, spasíbo a víc neumím, za příjemnou diskuzi. :-)

0/0
23.7.2012 15:54

Lumpíí i po banánu 8

Re: Schvalne,

jestli znáš nějaký dobrý způsob výuky tak poraď. Kluk se chce ještě naučit min. dva cizí jazyky. Díky

0/0
23.7.2012 14:55

skoog

Re: Schvalne,

Dobry zpusob vyuky... Chce to hlavne vedet, co vyhovuje mne osobne.

Otazku jsem polozila z toho duvodu, ze jsem se v dospelosti zacala ucit kurdsky a arabsky. Jen kvuli tomu, abych porozumela tomu, jak se (novy) jazyk uci negramotni. Prece jen, od meho nastupu do prvni tridy ubehlo neco kolem dvaceti let a uz si pamatuji jen matne, jak a proc jsem se naucila cist texty a rozumet jim.

Odhlednu od arabstiny, protoze ta je specificka absenci samohlaskovych grafemu a se slabikami se tam naklada jinak. Kurdstina (sorani) je prece jen indoevropsky jazyk.

Zacala jsem ucenim pismen/hlasek (napsat a rozpoznat). Cist jsem zacala az tehdy, kdyz jsem dokazala spojit pismena dohromady a "objevila" jsem, ze slabiky jsou pro me nejprirozenejsi jako dalsi stavebni jednotka. Podotykam, ze jsem se ucila ctenim nahlas (spojit zvuk a grafickou podobu znaku je predpokladem cteni a produkce textu).

+1/−1
23.7.2012 15:16





Najdete na iDNES.cz