Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tisíce lidí oslavovaly výročí jizerské zubačky, šotouši lovili záběry

Velká sláva se konala od pátku do neděle na trati z Tanvaldu do Sklářské Poreby v Polsku. Unikátní ozubnicová trať slavila 110 let od spuštění do provozu. Během tří dnů po ní vlaky svezly více než patnáct tisíc železničních nadšenců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

PájaZítra

ach ten češtin...

"abychom v Kořenově opravili topírnu, která se v roce 1987 rozpadla"

...

tak snad VÝTOPNU, ne? odjakživa se říká výtopna...

0/0
10.7.2012 7:38

Mr.Kef

povedené

Jojo, moc pěkné. Byli jsme v neděli. Přiměřeně lidí a super zážitek. Díky všem, kteří historii udržují v provozuschopném stavu a budu doufat, že moje děti budou mít možnost vzít svoje děti na oslavy třeba 140. výročí. :-)

0/0
9.7.2012 14:54

Bouše

Jak to myslel?

Každý, kdo se s zubačkou setkal pracovně nebo  l i d s k y,  má spousty zážitků," zavzpomínal drážní specialista Jindřich Berounský. 8-o

0/0
9.7.2012 11:42

Yesname

Re: Jak to myslel?

Třeba že s ní jel. Nebo koukal, jak po ní jezdí vláčky, když šel kolem ní.

0/0
10.7.2012 9:27

Lord Helma

Jděte k šípku

Článek je o zubaččce a ve fotogalerii je naprostý prd. Mě rozhodně nezajímá kdosi čumící z okna, rád bych viděl ty vlaky...

0/0
9.7.2012 9:05

Mr.Kef

Re: Jděte k šípku

Musíš počkat na šotouše, až vyladí svoje RAWy a někam to uploadnou. Kolem trati jich bylo opravdu hodně a pochybuji, že si nechají snímky jen pro sebe.

0/0
9.7.2012 14:56

kotatkoxxl

Pamatuji, když ta lokotka stála v Kořenově a ručně

se natírala - samozřejmě jen některé části. Jako 15 leté pubošky jsme se SŠ byly v Kořenově na brigádě sázet stromky. Ve volných chvílích jsme chodily na nádraží, kde byl mladý a pěkný výpravčí a my z něj byly na větvi... ;-Dpoblázněný puberťačky... a tak jsme mu pomáhaly natírat tuhle krásnou čudilku. Dodnes na to ráda vzpomínám a také si dodnes pamatuju, že onen výpravčí se jmenoval Milan ... to už je přes 30 let 8-o

+3/0
8.7.2012 23:59

_brambor_

šmírovali je

No jo. Zlatý komunisti, místo práce vzali erární vozidlo a jeli šmírovat holky. A dneska brečí jaké mají malé důchody když to tady vybudovali;-D

+1/0
8.7.2012 22:02

Babul

Re: šmírovali je

Pro tebe jsou i studia v Paříži vyhozený peníze...

+2/0
9.7.2012 7:23

colonel32

404

Ta parní lokomotiva není v Lužné ale v Jaroměři...

0/0
8.7.2012 20:00

cassul

Re: 404

nepodstatný detail, který nestojí za zmínku...

0/0
8.7.2012 22:25

danny47

Re: 404

Na NEJlepčí zpravodajský server v ČR doscela slušná přesnot.. ;-D ;-D ;-D

+1/0
8.7.2012 22:34

Bery

Re: 404

R^

0/0
9.7.2012 8:13

Yesname

Jenom se místních odborníků zeptám,

kdy byly postaveny ostatní nákladní zubačky. Opravdu by mě to zajímalo.

0/0
8.7.2012 19:41

BMG

Re: Jenom se místních odborníků zeptám,

Tisovec - Pohronská Polhora 1896, Erzbergbahn 1891, Caransebes - Subcetate 1908, Sarajevo - Konjic - Mostar 1891, Travnik - Donji Vakuf  1894. To by měl být kompletní seznam zubaček s veřejnou osobní a nákladní dopravou v Rakousku-Uhersku (vynechal jsem Kořenovskou).

0/0
8.7.2012 20:08

Yesname

Re: Jenom se místních odborníků zeptám,

Díky. Teda... taky jestli jsem to dobře pochopil, tak původně ta Kořenovská trať měla být čistě nákladní. Ale je to fajn, někdy se tam zajedu podívat.

0/0
8.7.2012 20:17

Jacare

Re: Jenom se místních odborníků zeptám,

Jedna z nejfrekventovanejsich zubacek pro tezke nakladni vlaky je Serra do Mar na hlavni trati Sao Paulo - Santos (siroky rozchod 1600mm, elektrifikace 300V=)

0/0
9.7.2012 8:29

slevydr

ještě jedna připomíka

Když to tak čtu. Mohl by si to autor opravit nebo nevytrhávat z kontextu. Elektrifikována byla jen část Kořenov - Harrachov - Polsko... a jelikož je tato trať téměř po rovině, tak už zas není tak zajímavá.

0/0
8.7.2012 18:54

Jerry Fletcher

Re: ještě jedna připomíka

... a v Kalamitě si zahrála i trať Tanvald - Smržovka, ale to je jen detail...

0/0
8.7.2012 21:12

Jity01

Re: ještě jedna připomíka

proč? pan redaktor si může psát co chce a jak chce! Přesné informace jsou tomuto NEJlepšímu zpravodajskému serveru pravděpodobně na obtíž:-/

0/0
11.7.2012 15:06

Panda01

jedina zubacka s nakladni dopravou? nesmysl!

Me by zajimalo, jak prisel autor na to, ze to byla jedina zubacka s nakladni dopravou? Mozna to platilo v dobe jejiho otevreni a autor to nejak popletl?

Nakladni doprava byla (a je) na cele rade zubacek.

Me napada treba ta v Madarsku v Ozdu - ta je dokonce vyhradne nakladni a maji tam stejne lokomotivy jako v Tanvaldu. Nebo zubacka Plesivec-Muran na Slovensku.....

http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/376018/kategorie/Ungarn~Werksbahnen~verschiedene.html

0/0
8.7.2012 18:45

1216226

Re: jedina zubacka s nakladni dopravou? nesmysl!

Už jsem to sem taky psal. Může se chlubit jen tím, že je to jediná ozubnicová dráha v České republice...

0/0
8.7.2012 18:55

andrebohl

Re: jedina zubacka s nakladni dopravou? nesmysl!

Ano, a dalsi je v Recku do Kalavrity ... a budou jich desitky, naopak bych rekl, ze vetsina zeleznic byla budovana spis pro nakladni dopravu :)

0/0
8.7.2012 18:59

KMJ01

Re: jedina zubacka s nakladni dopravou? nesmysl!

Nepleťte si průmyslové dráhy s drahou s veřejným provozem . To je hodně velký rozdíl .

+1/0
8.7.2012 19:58

145 koní

Málokdo ví, že mezi "šotouše"

patřil i náš někdejší premiér, pan Gross.

http://www.pimpaku.cz/content/rigorozni-prace-srandy-crosse-objevena

+2/0
8.7.2012 18:26

slevydr

ten Berounský je teda dílo,

takže v závěru článku připouští, že vlastně kradli ze státního. Jen tak vzali motoráček a jeli šmírovat holky.... A nejhorší, že je tak nějak podobně to funguje stále :-( No, ale abych tak moc nehanil, tak je třeba zmínit, že i tuto trať měl soukromník, ale po první zimě ji rychle vrátil a provoz zas zajišťovaly ČD...

+2/0
8.7.2012 18:22

Leinad

Re: ten Berounský je teda dílo,

Až po zimě, nikoli v průběhu zimy. A během toho došlo k pár věcem, jako třeba obnova vozového parku na té trati. Neříkám, že to soukromník dělal bezdůvodně pro dobro všech, ale nemyslím si, že na tom ČD tratily.

0/0
8.7.2012 18:39

slevydr

Re: ten Berounský je teda dílo,

však píšu že po první zimě!

0/0
8.7.2012 18:44

.45 ACP

Re: ten Berounský je teda dílo,

Já slyšel verzi, že tomu soukromníkovi házely klacky pod nohy právě ČD tím, že naši jedinou železniční opravnu motivovaly k tomu, aby tomu soukromníkovi vlaky neopravoval. On totiž ten soukromník ukázal, že tu trať lze provozovat i se ziskem i když se jí ČD původně zbavily pro údajnou ztrátovost ...

A Berounskej je vůbec případ sám pro sebe, jemu taky nic než šmírování nezbývalo a nezbývá ...

+2/0
8.7.2012 19:03

slevydr

Re: ten Berounský je teda dílo,

nejspíš to máte od agentury JPP. ŽOS možná byla jedna, ale měla více provozoven (Nymburk, Č. Velenice....) A ani nechápu proč to zmiňujete. Přeci když chci někde podnikat, tak musím mít nějaký podnikatelský plán a vše si zajistit. Prostě to byl nejspíš amatér...

0/0
8.7.2012 19:10

1216226

Re: ten Berounský je teda dílo,

Ty jsi taky případ jediná opravovno;-D

"Koncem roku 1998 GJW Praha oznámila, že chce z ekonomických odstoupit od smlouvy se Sdružením Jizerské dráhy.[3] GJW Praha původně počítala s menším nájemným, s většími státními dotacemi a s tím, že trať bude privatizována, což by umožnilo do ní investovat[4] – od hromadné privatizace regionálních drah však stát ustoupil.

Díky změně státní politiky i vedení Českých drah převzaly od 1. prosince 1998 provoz opět České dráhy, a to v intervalové podobě." (zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tanvaldsk%C3%A1_ozubnicov%C3%A1_dr%C3%A1ha)

0/0
8.7.2012 19:17

.45 ACP

Re: ten Berounský je teda dílo,

Však píšu, že jsem to takto jen slyšel, netvrdím, že to tak bylo. Mne železnice nijak zvlášť nebere, když nepočítám to, že je to bezedná černá díra na státní peníze ;-€ V Kořenově jsem se podívat byl na parní mašinu a Berounskýho jsem tam ke své smůle několikrát viděl :-/ Ten člověk mne štval už jako odborář a jako politik mne štve ještě víc. Ale v té staré uniformě vypadal skoro jako slušný člověk, to zase jo.

+1/0
8.7.2012 20:01

1216226

Jako jediná kde?

Podle něj není jizerská zubačka ani zdaleka nejstrmější tratí na světě, ale jako jediná sloužila nákladní dopravě. Ty ostatní, například ve Švýcarsku, byly postaveny výhradně pro potřeby turistů.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

A co třeba bývalá ozubnicová dráha Rübelandbahn v pohoří Harz, Erzbergbahn ve Horním Štýrsku a mnoho dalších? Tam nákladní doprava nebyla? Odborník na slovo vzatý...Rv

0/0
8.7.2012 18:18

mráčidlo

404.0 v Lužné skutečně není

v Lužné jsou tyto exponáty: http://berkapetr.rajce.idnes.cz/Luzna_u_Rakovnika_-_vlakove_muzeum%2C_masinky%2C_vlacky_a_lokomotivy/#

0/0
8.7.2012 18:08

HMM1119

lokomotiva řady 404.0

Prosím autora článku o opravu textu k ozubnicové parní lokomotivě, která se nenachází v muzeu v Lužné u Rakovníka, ale v Železničním muzeu Jaroměř.

+1/0
8.7.2012 18:02

cassul

Re: lokomotiva řady 404.0

nezájem, nic se opravovat nebude. Redaktor si to sice vycucal z prstu, ale i tak je to pravda, když to píšou v novinách...

+1/0
8.7.2012 22:24





Najdete na iDNES.cz