Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Delší školka se rodičům prodraží, zájem o pozdní nástup do školy klesá

V době naprostého nedostatku míst v mateřských školách přinesly alespoň trochu povzbudivou zprávu čerstvé údaje ministerstva školství o budoucích prvňáčcích. Oproti minulým letům totiž znatelně ubylo žádostí o odklad školní docházky. Část dětí, které dosud zůstávaly ve školce o rok déle, tak uvolní místo menším dětem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Zly_Soused

Samej odklad

a pak to leze ze základky v 16. Rv

+1/0
25.6.2012 11:40

komentator-1

Re: Samej odklad

no a co? Raději 16-ti letej deváťák, než být v patnácti trvale stresovaný ze školy. Náš odklad měl a prospělo mu to ohromě.

0/0
25.6.2012 13:12

Antonín, topič

Re: Samej odklad

Tak pochopitelně, je-li někdo zvostalej, tak odklad vskutku potřebuje. Dříve byli patnáctiletí již v prvním ročníku střední školy a nevím, proč by měli být trvale stresovaní.

+6/0
25.6.2012 13:41

Éter1

Re: Samej odklad

Zaostalej? Teď jste se dotknul tolika dětí, že si to ani neumíte představit.

Nevyzrálý jedinec neznamená zaostalý.

Vzhledem k vašemu příspěvku vás tipuju mezi nevyzrálé a to vám hodně lichotím.

0/0
25.6.2012 15:06

Red_Dwarf

A co teprve chudáci vysokoškoláci

budou platit tolik jako děti v mateřské školce. Cca 500,- Kč měsíčně.

0/0
25.6.2012 10:44

mamina2

Re: A co teprve chudáci vysokoškoláci

Jak jste na to přišel?

0/0
25.6.2012 10:59

modrý nevzdělanec

Hurá, máme

zase školky, sice drahé, ale máme. Kdepak srovnávat to s minulým režimem. To bylo strašné. Mateřská školka na každém rohu a co nejhoršího, úplně zdarma. Bylo hodně dětí, protože rodiče se nepachtili za mamonem a kariérou, věděli, že nemohou přijít o práci a proto budou mít vždycky peníze na to, aby vychovali 2 - 3 děti, vyjímka nebyly ani 4 děti. Ale protože to bylo za komunistů, tak to bylo všechno špatné. Dneska je to úplný ráj.;-D

+3/0
25.6.2012 10:30

fitzie

Re: Hurá, máme

porodnost začala klesat zrovna za totáče - proto se zavedla masivní podpora rodinám a proto přišly Husákovy děti. I tak to nebyla žádná sláva - běžná rodina měla 2 děti, tříčlenných bylo málo-míň než jedináčků, čtyřčlennou jsem za svého dětství neznala žádnou. asi to bylo běžnější na vesnicích, kde ženy chodily pracovat za humna do kravína a bydlelo víc generací v baráku, tak se ženy o děti vespolek postaraly.

ono "budou mít vždy peníze" je taky pochybné. mzdy byly tak nízké, že moje maminka argument "víc bychom neuživili" vysloveně uvedla jako důvod, proč nemít víc dětí.

školky byly narvané a nezřídka se do školky jezdilo přes celé město... a tak bych mohla pokračovat.

+1/0
25.6.2012 11:35

mamina2

Re: Hurá, máme

Ovšem tehdy nechodily do školky děti, jejichž maminka byla na mateřské s mladším sourozencem. Nejdřív to bylo zakázané úplně, pak to bylo možné jen tehdy, když bylo místo pro děti zamšstnaných maminek. Dneska je to ale proti lidským právům, takže některé  maminky nemůžou do práce, protože místa jsou obsazená dětmi, teré by klidně mohly být doma.

+1/0
25.6.2012 12:21

komentator-1

Re: Hurá, máme

ale to jste žil v Súdánu nebo tak někde ne? Ani za komanče nebyl jiný standard než dnes, tzn. 1-2. A péče o deti rovněž žádnej med, mateřská pár měsíců a pak davaj ženo do práce, žádné do tří let doma, pěkně z porodního sálu budovat socialismus... Jděte s tím staromilectví na horní konec nohou!

0/0
25.6.2012 13:10

Antonín, topič

Re: Hurá, máme

To je naprostej nesmysl, školek byl nedostatek i v minulém režimu, to vím náhodou naprosto přesně.

0/0
25.6.2012 13:42

Éter1

To je zase článek

Pokud vím, že mám dítě emočně nevyzrálé na první třídu, nechám ho vyšetřit dětským psychologem a potom se rozhodnu, na základě domluvy a rady s učitelkou ve školce, psychologem a sama se sebou, co bude pro dítě prospěšnější.

Pokud bych měla platit 500 měsíčně navíc,tak je prostě platit budu, vždyť je to v zájmu mého dítěte.

Nechápu, že by někdo pro cca 6 tisíc za rok vystavil své dítě riziku, že nebude stíhat ve třídě ostatní děti a potáhne se to s ním minimálně na druhý stupeň, ne-li na celou školní docházku.

+1/0
25.6.2012 9:37

mamina2

Re: To je zase článek

Jenže dneska je docela běžná praxe, že rodiče se prostě dopředu rozhodnou, že dítě dají do školy později. Opravdu znám lidi, co v tom měli jasno, už když bylo dítěti 3 roky. Nebo lidi, co dali starší dítě do školy později, jen aby mohli ještě rok vozit obě děti do školky, což bylo pro ně jednodušší.  A nezmám nikoho, komu by nakonec ten odklad nepovolili, každé dítě má nějakoi slabinu a na to se to vždycky svede. Na druhou stranu, tohle obvykle dělají spíš dobře situovaní a vzdělaní rodiče, pro které nějaká pětistovka měsíčně nehraje roli, takže na zneužívání odkladů to asi moc vliv mít nebude.

+4/0
25.6.2012 9:45

fitzie

Re: To je zase článek

a taky: neznám nikoho, kdo by dal dítěti odklad a litoval by toho.

opačné případy bohužel ano.

0/0
25.6.2012 11:37

mamina2

Re: To je zase článek

Jenže zbytečné odklady jsou bezohlednost vůči ostatním dětem. Starší děti jsou větší, mají sklony se vytahovat a některé věci jim jdou snadněji ne proto, že by byly nadanější nebo pilbější, ale prostě proto, že jsou starší. Vytvářejí něco jako nerovnou soutěž a navíc tím vzniká začarovaný kruh, protože rodiče později narozených dětí jsou ve tlaku, protože o častých odkladech vědí a bojí se, že jejich normálně nadané a zralé děti budou ve třídě v nevýhodě a jen proto jim taky vyžádají odklad.

+5/0
25.6.2012 12:19

mamina2

Re: To je zase článek

Opačný případ znám taky, byl to můj brácha. Ale začátkem sedmdesátých let to byl opačný extrém. Odklady měly leda velmi zaostalé děti a to on nebyl. Takže přes ten test, co ho tu někde popisujete, bez problémů  prošel. Ale odklad by byl mu prospěl, byl rozený v létě, byl velmi malý a dokonce byl ještě zvyklý spát po obědě, takže škola pro něj byla náročná i fyzicky.

0/0
25.6.2012 12:27

on7.

Podpora porodnosti dle CR

pracujte a na haranty se vybodnete. Nebojte, nahradi je budouci vetsina a pristehovalci. :-P

0/0
25.6.2012 9:12

culka

A předškolní třída

ještě nemusí být ve školce bez školkovného... stačí dát dítě do školy o pár dní před šestými narozeninami. Pokud dítě nedovrší 6 let v průběhu školního roku před nástupem do školy, není to předškolák a musí platit i v posledním ročníku. Podle téhle logiky jsem ji měla nechat ve školce ještě další rok, že?

0/0
25.6.2012 9:06

fitzie

je taky možné, že se rodiče naučili počítat

dítě bez odkladu vyjde ze střední školy v 19. s odkladem ve 20. pak mu nevyjdou přijímačky na vysokou školu, zkusí to další rok... odjede během studia na rok do zahraničí... a pomalu se dostane za hranici 26 let, kdy je nárok na sociální a zdravotní pojištění placené státem. fakt sice že za 20 let to stejně bude vypadat všechno jinak, ale takoví lidé jsou - mají tendenci odhadovat vývoj v budoucnosti podle současně platných pravidel.

0/0
25.6.2012 8:54

kukuricevpoli

Re: je taky možné, že se rodiče naučili počítat

Ale tak to chodí již dnes. Lidi "studují" do svých 30 a pak ani pořádně neví, čím se budou živit.

0/0
25.6.2012 8:57

bubakovababa

mam to pochopit

tak že nulté ročníky jsou zdarma jen pro soc.slabé. Rodiče nemakaj tak dělaj děti kteří maj školku zdarma. To není diskriminace??

0/0
25.6.2012 8:48

hermína

Re: mam to pochopit

Nulté ročníky jsou zdarma, ale přijaty jsou tam děti podle určitých pravidel nikoli na požádání. A jedná se skutečně o třídu pro děti, které špatně mluví česky, neumí držet tužku, nemyjí si ruce, nedokážou sedět a poslouchat, na záchod chodí do kouta na dvoře a nechápou rozdíl mezi svojí a cizí svačinou ...

C9l je bohulibý, socializovat je tak, aby v rpvní třídě neškodili ostatním. Chápeme;-)

+2/0
25.6.2012 9:02

Antonín, topič

Re: mam to pochopit

Hlavně jsou potom tyto děti starší, takže se jim i lépe šikanuje.

0/0
25.6.2012 13:43

VH75 humanitární bombardér

Rodiče je potřeba ekonomicky potrestat

za to že mají dě+ti. Tato zeme není pro děti a staré a slabé, je jen pro  zloděje a silné pravicové kádry.

0/0
25.6.2012 8:36

mamina2

Re: Rodiče je potřeba ekonomicky potrestat

Jak ekonomicky potrestat? Rodiče museli svoje děti živit odjakživa, to není trest, to je život.

+2/0
25.6.2012 9:47

niko7

dalsi vylhana zprava

Od tohoto roku nelze dat odklad jen tak, ale dite musi jit k psychologovi a ten je schopen na kazdem diteti neco najit, co se s nim potahne cely zivot. A podle zkusenosti tak psychologove cini.

U nas skolka stoji 250Kc plus jidlo. Skolaci maji drazsi obedy a nemaji svaciny. Ktere je potreba mit z domu a pochooitelne l

nejsou dotovane. Navic je potreba naraz nakoupit skolni vybavu, aktovku, barvicky, sesity, stetce, pera atd. O skolkovnem to skutecne neni.

Je to jen stvavy clanek proti chudsim lidem.

+1/0
25.6.2012 8:10

opportunity

Re: dalsi vylhana zprava

Cena oběda je podle věku, ne podle toho, jestli je školák nebo předškolák.

0/0
25.6.2012 8:18

fitzie

Re: dalsi vylhana zprava

cena oběda je i podle zařízení (ve školce je rozdíl mezi mladšími/staršími 1 Kč na obědech). Oběd stojí 15 a 16 Kč (šestileté děti).

Vyhláška však u sedmiletých dětí ovšem umožňuje rozpětí 17-32,50 Kč. A to pak obědy můžou stát od 357 do 682 Kč měsíčně. Stačí, když dítě začne chodit do jiné "boudy".

0/0
25.6.2012 8:26

niko7

Re: dalsi vylhana zprava

U nas se to deli na skolka, prvni stupen, druhy stupen, stredni skola.

U vas musi byt pri obede pekny hokej. Deti asi rikaji kolik maji let a podle toho dostanou porci, ze :).

0/0
25.6.2012 8:27

Miolla

Re: dalsi vylhana zprava

Dostanou stejně, ale platí se skutečně podle věku. Rozdíl není závratný, třeba dvě koruny.

0/0
25.6.2012 8:32

fitzie

Re: dalsi vylhana zprava

proč hokej. Ve školce jsou dvě kategorie. a každé dítě jí podle chuti. základka je úplně jiný subjekt a jede si podle svého. a řeší to stejně - děcka jí, kolik chtějí. Že žravý třeťák zhltne víc než drobná osmačka, to už těžko kdo vyřeší.

0/0
25.6.2012 8:34

fitzie

Re: dalsi vylhana zprava

od tohoto roku? O odklad se žádalo na základě doporučení psychologa VŽDY!

praxe je taková, že pokud rodič dal najevo, že chce odklad, tak na něj taky papír dostal.

+3/0
25.6.2012 8:21

niko7

Re: dalsi vylhana zprava

Odklad byl urcovan na zaklade pohovoru s ucitelkou pri zapisu. Velni mnoho deti dostavalo odklad, protoze nemelo potrebne dovednosti a znalosti.

0/0
25.6.2012 8:23

fitzie

Re: dalsi vylhana zprava

sama jsem odklad zvažovala před 3 lety a bez vyjádření psychologa by mi dítě ve školce rozhodně nenechali, o tom vás mohu ujistit. To je na tom to praštěné, že odklad řešíte víc než půl roku předtím, než dítě do školy vůbec má jít.

Učitelky se při zápisu běžně ptaly, jestli dítě "má odklad" a vyznačovaly to do papírů. S tím rozhodnutím se k zápisu už šlo. Nedovedu si představit opačný případ - tj. odklad doporučuje učitelka, nemluvě o tom, že by tak měla učinit na základě toho krátkého pohovoru při zápisu. To možná někdy před třiceti lety, ale praxe je už roky jiná.

0/0
25.6.2012 8:33

mamina2

Re: dalsi vylhana zprava

Nedovedete si to představit, protože většina rodičů už má s odkladem jasno dávno před zápisem. Ale zápis opravdu má mimo jiné řešit, jestli je dítě na školu zralé, proto jsou při něm ty "přijímačky". A náš vzdálenější synovec opravdu dostal odklad až na základě toho, že ho k psychologovi doporučila učitelka u zápisu.

0/0
25.6.2012 9:51

fitzie

Re: dalsi vylhana zprava

nedovedu si to představit zejména proto, že ten rozhovor je krátký a vágní, odehrává se v neznámém prostředí a s neznámým člověkem. to jsou všechno okolnosti, které mohou výsledek citelně zkreslit.

Mimochodem, nám, Husákovým dětem, vydávala potvrzení o školní zralosti DĚTSKÁ LÉKAŘKA  - tam jsme v ordinaci kreslili puntíky a malovali princeznu. doteď si na ten papír s úkoly vzpomínám.

Pokud váš synovec, přestože nezralý pro školu, prošel nepovšimnut sítem lékařské péče a předškolní přípravy, tak je to a) nesmírně špatné vysvědčení těch několika odborníků, kteří ho viděli (předpokládám nejméně 2 učitelky ve školce a pediatr) nebo

b) jasný důkaz toho, že pohovor s učitelkou je pro vytvoření názoru k ničemu.

No a psycholog, jak jsem už řekla, dá většinou na přání rodičů. A odklad je dobrá volba téměř vždy.

0/0
25.6.2012 11:42

mamina2

Re: dalsi vylhana zprava

Moje děti teda u zápisu neměly zrovna krátký pohovor, zjišťovalo se doclea dost věcí. Mimochodem, syn nechodil do školky a tenhle pohovor byl jediné síto, které zjišťovalo jeho školní zralost.  Ale i tak šel správně do školy bez odkladu, pro školu zralý byl.

Pokud jde o mého synovce, v bodě a) s Vámi souhlasím, taky se divím, že na to neupozornily už učitelky v mateřské školce. V bodě b) s vámi nesouhlasím, tam je právě vidět, že pohovor s učitelkou při zápisu nezralost dítěte odhalil. Samozřejmě odklad nedostal jen na základě tohodle pohovoru, ale díky jemu se dostal do té psychologické poradny, kde absolvoval podrobné vyšetření a nezralost se potvrdila. Bez toho pohovoru by tam vůbec nešel.

0/0
25.6.2012 12:15

kukuricevpoli

Re: dalsi vylhana zprava

neni to pravda. Odklad můžete mít na základě doporučení "jen" pediatra nebo psychologa.

0/0
25.6.2012 8:59

fitzie

napadá mě, zda za poklesem žádostí o odklad školní docházky

není prostý fakt, že se do školáckého věku dostala první vlna dětí, kdy školky přestaly stačit kapacitou, ale ještě se  nikdo nerozhoupal k rozšíření počtu míst. Letos u nás třeba brali děti s dovršením tří let kolem dubna, května, tj. takové, které budou mít k 1. září skoro rok a půl. Typickými dětmi s odkladem jsou přitom ty narozené v létě.

0/0
25.6.2012 7:24

fitzie

tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

školkovné bývá kolem 500 Kč. Za dítě ve škole zaplatíte taky něco navrch: zpoplatněna bývá školní družina (u nás třeba 150 Kč), o něco dražší jsou obědy, kupují se pracovní sešity a pomůcky. Takových 400 Kč měsíčně mi to odhadem taky dá.

+1/0
25.6.2012 7:20

Bereniké

Re: tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

Neplatí se ve školce ještě jídlo zvlášť? Už si to moc nepamatuju, dcera chodila jen do předškolní třídy, která byla zdarma, ale za jídlo jsem určitě platila, jen jsem neplatila to školkovné. Škola vyjde určitě levněji, sice se kupujou pomůcky a sešity, ale je to jednorázové, nebo se průběžně občas něco dokoupí (já dokupuju pravítka, kružítka, gumy, nějaké tužky).

0/0
25.6.2012 7:26

Subo

Re: tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

Plati... jidlo se plati vzdy i v poslednim rocniku...

0/0
25.6.2012 7:33

fitzie

Re: tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

samozřemě, platí. Ale pro větší děti se platí na jídlo víc, i když, pravda, nijak výrazně.

Starčí dítě chodilo do školky, mladší právě chodí, a když si spočtu náklady (jen gumovací pero Pilot stojí 80 Kč, náplň do něj 50 a kupuju ji každý měsíc, vybavit výtvarný kufřík se musí taky každý rok znova, to jsou stokoruny, pořád mi chodí s nějakými letáky na "doporučené knížky", některé pracovní sešity se musí koupit povinně (odhadem 500 Kč/rok),  pořádá se škola v přírodě, to je hned 2200 (takže v průměru 200 Kč na měsíc). U školáka dám podstatně víc za kroužky (výtvarka v ZUŠ 1700 Kč/pololetí, ve školce to bylo se stejnou učitelkou v místě jen za 800 Kč/pololetí). Z mého pohledu je školák jednoznačně dražší.

0/0
25.6.2012 7:36

Bereniké

Re: tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

Mně to vychází tak nastejno - ale odkladem se vlastně nic neušetří, naopak, jen se ty další platby za školu posunou o rok. Gumovací pero není  nezbytně nutné, kufr vydrží léta a dokupuju maximálně tempery. Koukala jsem se například na ceník školky v Uničově a tam ty sedmileté děti platí  za jídlo 35 Kč denně, mají to dražší, když mají odklad. A i se školkou se jezdí na škol(k)u v přírodě.

0/0
25.6.2012 7:49

fitzie

Re: tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

porováváme ceny školka-škola, ne školka poslední ročník - školka odklad. 35 Kč denně, to je oběd, dvě svačiny a pitný režim. dohromady 680 Kč měsíčně. (z toho 336 Kč za obědy)

Ve škole platí 550 Kč jen za obědy. Svačiny dělám doma zvlášť. A platí se družina.

Už jen to máme: 214 Kč rozdíl v ražších oběděch a 150 Kč družina, to je 364 Kč. A to jsme jen pokryli to, že dítě má dozor do tří odpoledne a nají se.

Pracovní sešity, pomůcky, školní sešity, výkresy, výtvarné potřeby, škola v přírodě (na tu se třeba u nás se školkou nejezdí, naštěstí, neumím si to představit), to jsou jen další peníze navíc, rozhodně je to víc než 140 Kč měsíčně, které nám zbývá do 500 Kč limitu "školkovného".

0/0
25.6.2012 8:10

fitzie

Re: tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

právě že se nic neušetří - naopak. Proto mi připadá zcestné tvrdit, že děti odmítají odklady kvůli tomu, že školka zdrahla, a jdou raději do školy.

+2/0
25.6.2012 8:15

mamina2

Re: tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

Tak rozhodně se nakonec ušetří. Když jde dítě dřív do školy, je nakonec taky dřív vystudované, takže ho živíte o rok míň. A rok živení dítěte není vůbec zanedbatelná částka.

0/0
25.6.2012 9:56

fitzie

Re: tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

to je přesně ukázka nesprávné úvahy. protože pak přijde nečekaná událost - letos státní maturity - a hnedle se protáhne školní docházka o rok, aniž by s tím kdokoliv mohl 10 let dopředu počítat, protože potomka nevezmou na výšku. Dítě rok, dva, tři nenajde práci - a opět ho živíte, což je mimochodem vaše povinnost ze zákona. takhle uvažovat při současném nastavení systému nemá smysl.

0/0
25.6.2012 11:31

mamina2

Re: tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

Tak opravdu hodně VŠ akceptuje dneska i maturitu v září, holt jsou slabé ročníky. A i kdyby ne, pokud se nedostane ne vejšku, tak snad vezme jakoukoli práci, jen aby si něco přivydělal. Jak vidím ve svém okolí, kdo vezmě opravdu cokoli, tak práci nakonec najde. S tou prací po vejšce už je to třeba trochu složitější, ale zase dost záleží taky na oboru, když jdu studovat třeba kulturní historii, tak se nemůžu divit. Moje děti rozhodně školu vybíraly podle toho, jestli má ten obor uplatnění.

0/0
25.6.2012 12:09

mamina2

Re: tomu nevěřím - leda že by to byli netušící prvorodiče.

Jo, všechny tyhle nepříjemnosti taky mohou nastat i u dětí s odkladem, takže ten odklad je v každém případě rok živení dítěte navíc.

0/0
25.6.2012 12:23





Najdete na iDNES.cz