Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Anulujte ty slohy. Máňa říkala, že nejsou směroplatný

Znám dobře jednoho mladého muže, který též propadl ze slohu. Popisoval krásy Prahy, ovšem nedalo mu to a sem tam si o nich i něco pomyslel. Z popisu byla rázem úvaha, a tudíž nedostatečná za odchýlení se od žánru. Mladý muž měl štěstí; nebyly státní maturity, a tak co ztratil u slohu, dohnal u ústní zkoušky a prošel za tři.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pe.ga.

Poznámka pro autora textu-kdo je tady mamlas?mno... asi Vy

"Zrovna ve čtvrtek jsem požádala redaktora, aby dal do novin

zprávu o oslavách na německém vyslanectví. Jenže oslavy teprve budou,

takže redaktor nedodržel mnou zadaný žánr a napsal oznámení. Někdo z nás

dvou je mamlas." Zpráva je o události,která se konala,oznámení o události,která se bude konat. Takže mamlas jste Vy, jelikož evidentně nevíte, o čem je řeč.Nemůže Vám napsat zprávu, dokud se událost neodehraje.

Zjistit si něco málo o základních slohových útvarech by mohl každý maturant!! S pozdravem letošní maturantka.

+1/0
25.6.2012 16:00

DocMart

Re: Poznámka pro autora textu-kdo je tady mamlas?mno... asi Vy

Ono to není zas tak jednoduché. Záleží na kontextu, i když se to dětem obecně zjednodušuje v duchu, v jakém to popisujete. Zpráva v mediálním kontextu se může týkat jak minulé události tak udélosti, která teprve nastane (např. budou se zvyšovat daně). Zatímco oznámení je obvykle oficiální informace o určité, nějakým způsobem důležité, události (např. promoce). Vidíte ten rozdíl? Věci nejsou tak jednoduché a bohužel to občas nechápou ani hodnotitelé maturit.

0/0
19.7.2012 17:40

Kefalín5

Autor článku "pozapoměl" na drobný detail...

Na VŠ čestina není. Proč taky, když od odborníků se čekaj jiný kvality, než spisovné výrazy a bezchybný pravopis. Zmetek, který se nazývá st. maturou, znemožňuje studovat obory, ve kterých jsou studenti dobří, které je baví, kterými se chtějí živit. (čeština to rozhodně není) Vůbec se nejadná o nějaké "malíře"...8-o

0/0
23.6.2012 17:49

jamski

Re: Autor článku

No ... nechci Vám brát iluze, ale člověku, který své geniální myšlenky neumí prezentovat způsobem, který má alespoň průměrnou úroveň, těžko někdo uvěří, že je v daném oboru opravdovým odborníkem.

Takže, přestože se češtinou živit nebudou, je pravopis tou ZÁKLADNÍ !!! dovedností, kterou musí bezpodmínečně zvládat.

Víte ona - například - technická zpráva, prošpikovaná chybami, které najde i žák základní školy ( a nemluvím jen o chybách pravopisných), působí opravdu hodně komicky, když ji psal člověk s vysokoškolským diplomem ( a bohužel to dnes není vyjímka).

Takže - češtinu bezpochyby ponechat, a určitě zpřísnit kriteria pro hodnocení, aby odborníci zůstali opravdu odborníky, a nedegradovali svoji práci jenom na terč trapných vtipů. On by si totiž pak ledaskdo nemusel ani všimnout skutečného obsahu.

 A to by v některých případech určitě bylo škoda, nemyslíte ?

+2/0
23.6.2012 18:02

Kefalín5

Re: Autor článku

1) V oboru hodnotí člověka odborníci, ne pomýlení češtináři...

2) Technická zpráva má svoji technickou hodnotu, tam se potížisti z řad češtinářů nechytaj. Žák ZŠ se může k TS vyjadřovat max. na rodinném večírku češtinářů...

3) Ty posuzuješ odborníka podle znalosti češtiny?! 8-o8-o8-o

Nemyslím, s tvým blábolem nesouhlasím...

0/0
23.6.2012 21:39

medved.m

pro Kefalina5

Tu Vaši možná hodnotili nějací dementi, ale obyčejně hodnotí technickou zprávu odborníci.

Odborníkem se málokdy stane člověk s hrubě podprůměrným intelektem, jenž se zpravidla dobře pozná i podle toho, že se není schopen najíst příborem či naučit, jak se píše slovo "vidle". A dobře ví, že totéž může očekávat od druhé strany.

Tak jsem byl osobně přítomen chvíli, kdy do koše letěla nabídka bratru za 30 milionů se slovy

"Sorry, pane - ehm - "inženýre". Ale jak mám věřit, že firma, jejíž obchodní ředitel neumí napsat měkké a tvrdé Y, umí dodat informační systém pro deset tisíc lidí. Jděte."

0/0
24.6.2012 7:48

jamski

Re: pro Kefalina5

Ano, tohle jsou ty případy o kterých mluvím.

A je docela dobře možné, že ta nabídka byla technicky zajímavá, nicméně proto, že dotyčný nezvládal základní dovednost inteligentního člověka, tedy - mateřský jazyk - nikdo z oslovených se tímto paskvilem seriozně nezabýval.

0/0
24.6.2012 13:19

jamski

Re: Autor článku

1) Na prstech jedné ruky byste spočítal odborníky, kteří nemusí prezentovat výsledky své práce na veřejnosti, příadně publikovat v odborném tisku. Všude tam, je nutné znát nejen pravopis, ale i sloh, aby článek byl čitelný, zajímavý, dokázal udržet čtenářovu pozonost a zároveň dokázal "prodat" výsledky.

2) Technická zpráva má svou hodnotu jen tehdy, pokud ji čtenář dočte do konce. Pokud se hemží chybami, pak ji do konce nedočte téměř nikdo, protože ztratí jistotu, že ten, kdo ji psal je opravdu odborníkem na danou problematiku, když se nedokázal naučit ani základy jazyka.

3) Odborníka posuzuji komplexně, tedy - mimo jiné - i podle toho, jak se dokáže vyjadřovat. Sebevětší odborník, který neumí napsat kvalitní text, ztrácí na své odbornosti, tím, že před čtenáři působí směšně.

Téměř negramotní odborníci ale existují také, ovšem spíš ve sci fi literatuře. Jednoho takového vykresluje ve své knize "Blbec z Xeenemünde" Josef Nsvadba.

 - Že se mnou nesouhlasíte, mne vůbec nepřekvapuje.

+1/0
24.6.2012 17:08

Antonín, topič

Re: Autor článku

V oboru hodnotí odborníci a i ti jsou schopni poznat, píše-li někdo jako prase.

0/0
24.6.2012 18:16

Rodnok

Re: Autor článku

Kefalín a čo je to také TS?

0/0
24.6.2012 20:35

bar.bu.do

Re: Autor článku

... pozapoMNĚL ... prosím ...

0/0
24.6.2012 20:12

captain cook

nelze rozhodnout ?Houbelec!

Opravdu by nemelo rozhodovat o úspěchu či neúspěchu v tak důležitém životním bodu, jako je maturita, jenom proto, ze nekdo odbocil ze zadani slohu? Soucasti zkousky z cestiny je pochopeni psaneho textu a tedy plneni instrukci.

Nejenze rozhodnout LZE, ale take se musi. Maturita je dulezita zkouska znalosti a je na case aby vysledky ukazaly kdo na ni skutecne ma a kdo proste ne a to bez subjektivniho hodnoceni jednotlivych skol a jejich odlisnych pozadavku. Jedina ferova metoda je standardni statne hodnocena maturita. Melo by to tak byt ve vsech predmetech.

jestli propadne 20 nebo treba i 30% kandidatu, znamena to, ze na to nemeli. tecka. Matura neni neco, na co by si mel delat narok kdejaky student ciste proto, ze se ke zkouskam dostavil, ale jen ten kdo splnuje pozadavky. Mezi ne patri schopnost rozumet ceskemu textu.

+2/0
23.6.2012 13:40

bar.bu.do

Re: nelze rozhodnout ?Houbelec!

... v čem se liší stížnost od oficiální stížnosti?

+1/0
23.6.2012 15:33

Kefalín5

Re: nelze rozhodnout ?Houbelec!

R^

0/0
23.6.2012 17:50

josefl

Myslím

Že chyba je někde zcela jinde. Několik "vědátorů", kteří sami ve své vědě nemají jasno, si sedlo a vymyslelo maturity. To, že některá zadání nejsou jednoznačná, že řada vyučujících není na úrovni "vědátorů" a proto nemohla žáky připravit, že  čeština je zbytečně komplikovaná, že dříve se tři roky učil učebí obor, aby vypadl tovaryš, že se další tři roky musel tovaryš učit na mistra, že dnes vyleze za čtyři roky "mistr", který neumí řemeslo a ani látku pro střední školu, to "vědátorům" nevadí. Důležité je přeci mít zvládnuté papírování. Připočteme-li k tomu, že na tak dobrém džobu se přiživili všichni známí i jejich známí, pak je výsledek předem jasný. Holt za pár let to bude jako v bývalém Sovětském svazu. Vzdělaný ing. bača se prvý rok bude učit ovce vyhánět, druhý rok ovce zahánět, třetí rok rozeznat vlka od medvěda a čtvrtý rok zákony EU o tom, jak velký výběh je pro jednu ovci.  A protože on je ing. tak bude chtít 50 tis/ měsíc, auto a mobil. K tomu sekretářku a kancelář.

+1/0
22.6.2012 23:15

Fiv

Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

Chceme náročné standardizované státní zkoušky, ale zároveň chceme aby to všichni udělali.

+1/0
22.6.2012 20:34

Sprintujici.stonozka.4

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

to snad nikdo nežádá

0/0
22.6.2012 21:13

Fiv

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

Opravdu ne? A proč tedy to jitření, že to 20% neudělalo? Furt se tady bavíme dokola, jak to udělat, aby prospělo větší procento.

+1/0
22.6.2012 21:19

mystery

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

o to přece vůbec nejde.

0/0
22.6.2012 21:23

Fiv

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

A o co teda jde, tak to vysvětlete

0/0
22.6.2012 21:31

mystery

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

jde o to, z čeho ruplo tolik dětí - jde o slohovku. Pokud mám mladému člověku zkazit start do života, měl bych být sakra opatrný, abych někoho nepoškodil. V případě slohovek se tak evidentně stalo - na základě subjektivního hodnocení jednoho hodnotitele prostě nelze rozhodovat o budoucnosti člověka.

0/0
22.6.2012 21:38

Fiv

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

A jak vy víte, jaká jsou data? Proč to neudělali?Když opustí zadání, tak je to nedostatečně!A může si psát jak chce slohově kvalitně. to je jak kdybych v matice měl výraz dvojně integrovat, ale já ho parciálně derivoval sice excelentně, ale derivoval! A co čtu, tak problém byl v tom, že zejména studenti nebyli schopni dodržet zadaný formát. Když jsem maturoval já v 90 tých letech, tak když jsme napsali slohovku za 5(tedy typicky nedodrželi zadání) automaticky konec z češtiny a na ústní už se ani nešlo!!

+2/0
22.6.2012 21:48

mystery

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

a od kdy je nedodržen stanovený formát? Od 5 slov mimo formát, od jednoho odstavce, od jedné věty? Od 3% od 12 %? Zvlášť, když u spousty formátů se jejich jednotlivé prvky mohou prolínat. Vždyť to čtete - ani sami hodnotitelé nejsou schopni se shodnout. Tohle prostě nelze objektivně zhodnotit - a 1 hodnotitel? To je naprostá prasárna a fiasko.

+1/0
22.6.2012 21:54

Fiv

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

no jistě, takovéto problémy měly být vypiplány to je jasné, ale pořád nevíme jestli to je pravda, protože žádné takovéto údaje jsem nenašel. A co se týče hodnotilů, tak to neshodnutí jsem si všiml pouze u těch co nebyli akreditováni. Podle toho co mám o tomto tématu načtené, bych se spíš přikláněl že 90% těch co neudělali opustili závážným způsobem téma, případně přeskakovali tam a zpět.

+1/0
22.6.2012 22:05

mystery

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

já si prostě myslím, že na principu "paní xy si myslí, že mám plytkou slovní zásobu a opustil jsem stanovený formát" nelze rozhodnout o úspěchu či neúspěchu v tak důležitém životním bodu, jako je maturita.

0/0
22.6.2012 22:08

Fiv

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

A já si zase prostě myslím, že dnešní studenti stojí přesně za to co ukázaly testy z češtiny

+2/0
22.6.2012 22:10

mystery

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

no vidíte - 10 lidí, 10 názorů. A tak je to i s tím slohem.

0/0
22.6.2012 22:12

Fiv

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

Problém v našem případě diskutérů je v tom, že my vůbec nevíme  o čem diskutujem, protože vůbec nevíme z nějakých dat, v čem byli konkrétní problémy a z toho hodnotíme co je špatně.

0/0
22.6.2012 22:24

mystery

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

špatně je celý systém - hodnocení objektivně a jednoznačně nehodnotitelné věci - a jako třešnička na dortu - jedním člověkem.

0/0
22.6.2012 22:26

Fiv

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

Nemylím si, že je špatně celý formát. Myslím, že je špatně, když  tvůrci systému nedokáží vysvětlit co a proč je špatně! Z mého pohledu třetina maturantů nemá u maturity vůbec co dělat u vysokoškoláků je to procento ještě vyšší.

+1/0
22.6.2012 22:52

Malcolm de Serenity

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

plytká slovní zásoba se pozná, když opakujete pořád ty samá slova i fráze. Pokud najednou místo "přidáme deka mouky kilo cukru" napíšte "k čemu vůbec jsou palačinky? toť otázka.." máte špatný útvar.. kapíto?

+1/0
22.6.2012 22:25

mystery

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

když zopakuji stejné slovní spojení třeba 1x - mám plytkou slovní zásobu.Nebo od kolika opakování ji mám? Když 1x vybočím " k čemu jsou palačinky?" - tím sem nedodržel útvar u hodnotitel "xy". Nedodržel jsem ho také u hodnotitele "ab"? Jo, toť otázka.

0/0
22.6.2012 22:32

Malcolm de Serenity

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

nedodržel, pracovní psotup je pracovní postup.  třeba.. když to zopakujete jednou a další věc znova jednou, už to působí, že nemáte dobrou slovní zásobu. "pepa šel do lesa, protože měl hlad. když nasbíral jahody, šel domů, protože byla tma."

+2/0
22.6.2012 22:37

mamsrb

Ten problém je jinde

Snaha odosobnit zkoušky a vše vytvářet pomocí testů a křížkováním  A, B, C, D vyhodnocených nejlépe počítačem vede k paradoxům, které se naplno projeví zejména u slohových prací. Nutnost vrátit vyhodnocení maturitní komisi složené z místních kantorů znalých svých studentů z toho jasně vyplynula. Maturita nikdy v minulosti nebyla o momentálním výkonu, ale komise hodnotila výsledky celého studia a méně psychicky odolní jedinci dostali v ústních zkouškách možnost dostat se z trémy a něco předvést, pokud jejich výsledky během studia byly velmi dobré.

0/0
23.6.2012 13:05

Kefalín5

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

A hrušku od kedlubny rozeznáš?

0/0
23.6.2012 17:51

Fiv

Re: Řešíme vpravdě schizofrenní situaci

hodnotný příspěvěk do diskuze. To mi hned říká - já všechno vím, všechno znám.Takže ani nemá cenu ho víc komentovat

0/0
23.6.2012 23:45

Marold3

Bohužel pravdou je mizerná úroveň dnešních "středoškoláků"

Spoustu dohadování bychom si ušetřili, kdyby se zveřejnil (bez jmen samozřejmě, aby někomu nevznikla újma na jeho právech) průřez těmi neúspěšnými slohovkami ... Chyba se vloudit může, od toho jsou možná odvolání, ale v 95 % případů by se jejich četbou národ asi dobře bavil ...

+8/0
22.6.2012 18:58

Nahodicka

Re: Bohužel pravdou je mizerná úroveň dnešních

No, vzhledem k tomu, že maturitou ze slohu často neprošli ti studenti, co měli jinak z ostatních předmětů za 1, či za 2 bych si tím, co říkáte tak jistá nebyla. Navíc často uváděné chyby při opravách typu, napište zprávu o tom, co teprve bude a pak student dostane za 5, protože nepoužil minulý čas, je snad opravdu naprosto nepřípustné, ne? A těm, co takhle život mladým lidem zkomplikovali se nestane vůbec nic.. jejich chyba se zahladí a mlaďoch má třeba zkažený start do života..

To, že je mizernější úroveň středních a vysokých škol, taky asi patrně nebude vina těch, co na nich studují... takže v každém případě to odnášejí ti nepraví.

0/0
22.6.2012 20:17

Vinia

Re: Bohužel pravdou je mizerná úroveň dnešních

Zeptejte se průměrného středoškoláka, zda a jak dlouho se každý den doma učí. Pak Vám dojde, v čem je problém. Dříve bylo jasné, že kdo chce vzdělání, musí se sám také snažit. Proč si lidé myslí, že se to změnilo ?

+2/0
22.6.2012 20:34

Malcolm de Serenity

Re: Bohužel pravdou je mizerná úroveň dnešních

často? z čeho usuzujete, že často? u nás tedy sloh docela přesně kopíroval schopnosti.

+1/0
22.6.2012 22:26

Kefalín5

Re: Bohužel pravdou je mizerná úroveň dnešních

Jo, jo, "jak lvové bijem o mříže...", že, Kroupo?

0/0
23.6.2012 17:53

Vinia

Příklad z praxe

k posouzení. Na SŠ jsem zadala žákům, aby napsali písemný projev (leták, vybízející k recyklaci), zadání ze cvičebnice na maturitu. Studentům jsem vysvětlila co mají dělat, jak to má být dlouhé a mohli nahlížet na vzor v učebnici. Výsledek - 9O% nesplnilo zadání buď délkou, nebo se odchýlili od tématu a místo vybízení pouze informovali o tom, co se dělá s recyklovaným materiálem. Co na toto odpoví věční kritici učitelů ?

+3/0
22.6.2012 18:02

slv

Re: Příklad z praxe

Co by mohli. Na to se mlčí :)

Já si z doby před maturitou pamatuji, že nám vtloukali do hlavy, že odchýlení od zadání je fatální chyba. Jak tak koukám na ty odpůrce státních maturit, tak by jim to tak nějak všem dali. Vždyť se přece tak snažili, že?

+2/0
22.6.2012 18:06

ježo

Re: Příklad z praxe

no konec konců,co je nám do zadání.

0/0
22.6.2012 18:17

ducatofil

V komentáři píšeš,

že maturita má mít jednotný standard - dobře, ale už jen fakt, že současná státní maturita má dva stupně obtížnosti, nižší a vyšší znamená, že požadavek jednotného standardu tenhle cermaťácký penězovod prostě nesplnil, mimoto "odborníci" z cermatu nejsou po mnohaletém "testování" schopni opravit písemky ani včas, natož správně a tahle parta protekčních diletantů má rozhodovat o tom, kdo maturitu udělá a kdo ne. Mám za sebou maturitu na gymplu a VŠ zkoušky na technice, přijímačky i závěrečky, nepamatuji se na jeden jediný příklad, kdy by kantor nebyl schopen včas, kvalitně a objektivně provést zkoušku a potřeboval k tomu ministerské úředníky, nebo jejich dnešní cermaťácký klon. Zrušte státní maturity i s cermatem a nechť si ty svoje "státní maturity" zavede socdem, která si je za časů své ministryně školství Buzkové vymyslela.

0/0
22.6.2012 17:46

slv

Re: V komentáři píšeš,

Nesmysl.

Pokud kantoři jsou hodnoceni pouze podle toho, kolik "maturantů" nechají projít, tak to nemůže fungovat. To je koneckonců vidět na úrovni absolventů všech škol.

Jsem rád, že nemusím řešit ubohé dilema, zda konkrétního neználka pustím dál jen proto, abych měl na chleba.

Na všech stupních škol byli učitelé, na které se nadávalo. Málo z nich si to podrželo po určité době praxe. Naopak.

Počet propadlíků ukazuje na to, jak jsou státní maturity potřebné.

+1/0
22.6.2012 18:03

Johanka z parku

Stejně je zvláštní, že Breivikově ideologii obhajují ti,

o kterých by si jeden pomyslel, že 11. září je podle nich útok naplánopvaný Američany a Kaddáfí, jakožto osvícený lidumil, byl nelegitimně svržen zlými silami západu. V tom případě by totiž islámský fundamentalismus a arabský terorismus nebyly zas takovými hrozbami, jak ale na druhou stranu tvrdí.

Muslimů v ČR moc není, nějaké ohrožení necítím, migrace z těchto zemí je poměrně nízká. Takže mám pocit, že ti, kteří při případné konfrontaci začnou kvičet o multikulturních ovcích jsou právě ti úspěšně médii zpracovaní.

0/0
22.6.2012 17:18

Johanka z parku

Re: Stejně je zvláštní, že Breivikově ideologii obhajují ti,

vedle, pardon.

0/0
22.6.2012 17:19

jamski

Studenti pláčou, učitelé pláčou, novináři mají žně . . .

Studenti neuspěli  =  na vině je státní maturita . . .

Opravdu tomu tak je ?

Proč tedy osmdesát procent studentů nemá problém problém dodržet slohový útvar, nemá problém aby sloh byl myšlenkově minimálně "v normě", nemá problém s pravopisnými chybami - zkrátka SPLNÍ ZADÁNÍ ?

Kdyby osmdesát procent lidí propadlo, podezíral bych systém,  v tomto případě podezírám spíš pedagogy, že své svěřence nepřipravili dostatečně( a teď za své selhání hledají viníka), a podezírám studenty, že se vykašlali na učení.

Ano, dalo by se diskutovat o tom, zda je správné známkovat sloh samostatně nebo by bylo správné zprůměrovat písemnou a ústní část. To je ale jen zástupný problém - pravidla byla nastavena pro všechny stejně a osmdesát procent uchazečů o maturitu uspělo. A to je pěkné číslo, nebo ne ?

+6/0
22.6.2012 16:43

nanai

Re: Studenti pláčou, učitelé pláčou, novináři mají žně . . .

Problém není těch 20% neúspěšných, ale skutečnost, že někteří studenti meprošli, ač projít měli a naopak jiní, kteří prošli, by třeba projít neměli. Vzhledem k podivně nastavenému systému hodnocení, navíc bez nezávislých oponentů, mohlo snadno dojít k tomu, že ten, kdo u jednoho hodnotitele propadlu, by u jiného uspěl. Stejně tak je pravděpodobné, že také řada těch, kteří uspěli, by u jiného hodnotitele neprošli! Připadá mi zrůdné, že byl tento systém "objektivního ´" hodnocení spuštěn v této podobě, kdy práci hodnotil jen jeden hodnotitel. Při tak důležitém rozhodování by každou práci měli zcela nezávisle na sobě posuzovat minimálně 2 hodnotitelé, při jejich rozdílných názorech pak ještě hodnotitel další. Navíc slohové práce nebude nikdy možné hodnotit dokonale objektivně, a proto je jasné, že odchylky zcela vymýtit nelze. Aby tato skutečnost nemohla sama o sobě mít osudový vliv na úspěšnost maturantů, je podle mne nutné i pětku ze slohu započítat do celkové známky z českého jazyka.

0/0
26.6.2012 22:27





Najdete na iDNES.cz