Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Čenda“ proti gestapu: strážmistrova oběť zachránila rodinu i odbojáře

Jedním z nejsilnějších příběhů mužů spojených s vypálením osady Ležáky na Chrudimsku před 70 lety je osud vrchního strážmistra Karla Kněze. Zakladatel odbojové organizace Čenda, která měla přes pětadvacet členů, se před 70 lety obětoval, aby jeho hrozící výslech nepřitížil bližním.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Homer _14

To, že se dnes komunistická sebranka vyvaluje v parlamentu -

to je facka a plivanec do tváře lidem jako pan Kněz (a mnoho, mnoho dalších, dnes již často bezejmenných)...

+1/0
25.6.2012 11:57

wildchild

Vrbatův Kostelec...

... R^

U vlakové zastávky je zajímavá informační tabule o odbojové organizaci Čenda. A doporučuji naučnou stezku z Vrbatova Kostelce do Chrastu u Chrudimi (případně opačným směrem) :-)

0/0
25.6.2012 9:57

Templ

Po přečtení příspěvků

mám velkou radost, že máme tolik hrdinů, kteří by se chechtali při výslechu gestapákům do xichtu.

+1/0
25.6.2012 6:20

EasyR1.7

Pak že nemáme hrdiny

R^[>-]

0/0
24.6.2012 22:09

waleyo

Měl bych jeden kacířský výrok...

Lidice zastírají svým významem vypálení Ležáků poněkud neprávem, protože Lidice byly plné nevinných lidí, kteří o ničem nevěděli, s odbojem nespolupracovali a vypáleny byly jen proto, aby se pražské Gestapo mohlo do Berlína "pochlubit" aspoň virtuálním úspěchěm, když se jim do té doby absolutně nedařilo přijít atentátníkům na stopu - Ležáky ale byly vypáleny pro spolupráci s odbojem, o které ve vesnici věděl kdekdo, i když do toho nebyl přímo zapojen a místní dlouho "drželi basu" (dokud se jeden konfident nerozhodl vydělat si) - o tom, že si tento rozdíl okupanti uvědomovali svědčí i (oproti Lidicím) daleko krutější postup - ležácké ženy byly totiž popraveny spolu s muži, zatímco lidické ženy byly "jen" poslány do koncentračního tábora... Osobně proto kladu výš smrt obyvatel Ležáků - ti totiž riskovali pro odboj a věděli do čeho jdou - lidičtí nikoliv - ti prostě "jen měli smůlu", že si je okupanti vybrali jako exemplární oběť...

0/0
24.6.2012 19:15

uzsemvopatrnej

Dobrý článek k tomu,aby generace nezapoměly

+3/0
24.6.2012 11:00

kocourek25

Po 70ti letech uctíme památku vypálených a vyvražděných ..

Ležáků . V této souvislosti mě napadá zda se zase nějaký "dobrý člověk - pisálek" typu  pana Wirnitzera , který

recipročně něco napíše o kruté pomstě Čechů po II světové válce přd a nobo v době odsunu sudetských Němců

z našeho území.Těmto podobným pisálkům bych doporučil námět na články :  Za doby okupace byl ve Vyškově zřízen výcvikový tábor a kasárna Hitlerjugend. Tyto oddíly se na konci války  a při ústupu dopusily takových zločinů , které dosud nebyly ani v BRD potrestány. Většina těchto mladíků pocházela z sudetoněmeckých rodin z oblasti

Jesenicka. To by byl výborný počin se tímto zabývat.  !!;-O

+2/0
24.6.2012 9:31

nedobrovolný krmič sockomoušů

Re: Po 70ti letech uctíme památku vypálených a vyvražděných ..

Nic proti tomu, nicméně zvěrstva napáchaná na německých civilistech po skončení války se takto omluvit nedají. To se prostě stalo.

+2/0
24.6.2012 9:37

kocourek25

Re: Po 70ti letech uctíme památku vypálených a vyvražděných ..

Re : Kdo tu chce něco omlouvat? Já jen napsal konkrétní věc, proč to připomínat když se konají tryzny v Lidicích a Ležácích ? Není to provokace ? Já jsem přesvědčen , že JE.  Vaše tzv. " zvěrstva " , které zde citujete se nevyrovnyjí

tomu co napáchaly hordy Hitlerjungend  na sklonku války a při ústupu do Americké zóny v oblasti Havlíčkova Brodu a i na Brněnsku. Viz. Publikace :  Rovnost 1946 - "Rudá armáda osvobozuje Moravu." Kde zavraždili generála RA, řidiče a jeho sekretářku znásilnili, ubodali dýkami .  Toté bylo i na tom statku u Havl. Brodu. Tam 

to bylo ještě krutější. Jen si to pantáto pisálku vypátrejte a přečtěte a pak něco pište.   Rv

0/0
24.6.2012 10:00

nedobrovolný krmič sockomoušů

Re: Po 70ti letech uctíme památku vypálených a vyvražděných ..

Pokud chcete soutěžit v míře napáchaných zvěrstev, asi se nikdy nedoberete rozumného konce, ostatně po něm zřejmě ani netoužíte. Ale jen tak pro stručnou rekapitulaci, na našem území páchala zvěrstva:

1. nacisté, kteří s přehledem vedou,

2. rudá armáda,

3. po skončení války zbytky německých zfanatizovaných bojůvek,

4. místní nebojsové převážně z řad kolaborantů, kteří své prohřešky z doby okupace chtěli zamaskovat násilím na civilistech německé národnosti a to v době, kdy se tak dalo činit bez jakéhokoliv risika.

+4/0
24.6.2012 10:12

kodlx

Re: Po 70ti letech uctíme památku vypálených a vyvražděných ..

tak to tezko, komousi jsou hoodne daleko vpredu pred fasounama(neberu ruda armada, ale rezim jako takovy). drtiva vetsina "zverstev" osvobozeni a po nem byla reakci na chovani konkretnich lidi, konkretni ciny. zase nesmite verit na pohadky sudetonemecke propagandy jako byl zmanipulovany ucelovy Habrmanuv mlyn. Proc se dneska vubec nekdo ma chut zabyvat zabitim neceho co se neda nazyvat lidmi ze vzorne obce SS?

0/0
24.6.2012 10:20

nedobrovolný krmič sockomoušů

Re: Po 70ti letech uctíme památku vypálených a vyvražděných ..

Uvažuji období 1939 až 1946 a to pouze na našem území.

0/0
24.6.2012 10:33

kodlx

Re: Po 70ti letech uctíme památku vypálených a vyvražděných ..

to je trochu zkresleny pohled... jiny pohled: nase uzemi, bez omezeni let, zapocitame i znicene existence a jejich rodiny(ne sice primo vrazdy, ale podle me je to skoro nastejno s tim co si zazivali politicti vezni v 50., rodiny tech okradenych po znarodneni). pak se opet dostanou komousi do cela.

0/0
24.6.2012 10:49

nedobrovolný krmič sockomoušů

Re: Po 70ti letech uctíme památku vypálených a vyvražděných ..

Já se s Vámi nepřu protože máte pravdu, pochopte ale, že popisuji dobu mezi lety 1939 až 1946. Řádění komunistů přišlo až poté.

0/0
24.6.2012 10:52

wrangler

Re: Po 70ti letech uctíme památku vypálených a vyvražděných ..

Nediskutujte s ním, je to troll.;-€;-€;-€

0/0
24.6.2012 13:05

StandaU

Dobré ráno,

Čest jeho památce!

+7/0
24.6.2012 8:39

mirek103

Byl to hrdina!

+7/0
24.6.2012 8:36

Fidozasne

Komu čest, tomu čest

jiná diskuze mi přijde zbytečná....

+7/0
24.6.2012 8:16

Hekynen druhý

Re: Komu čest, tomu čest

R^[>-]

0/0
24.6.2012 11:05

cvičitel sockomoušů

Statečnost jedinců,kteří se dokázali postavit zvůli

jak nacistů tak jejich ideových bratranců komunistů je třeba chovat v úctě!

+10/0
24.6.2012 7:27

kenedz

Re: Statečnost jedinců,kteří se dokázali postavit zvůli

Souhlas. Jenže mladý to nezajímá a já je chápu. VHtějí si žít svůj život a ne aby zločinecká KSĆ to neustále připomínala a sama žije dneškem a rozkrádá biliony. A navíc Hitler se to učil od Stalina kam se jezdil školit. V novodobých dějinách byl SSSR kteří první zavedli koncentráky. Źe jo soudruzi bolševici z KSĆ.

+4/0
24.6.2012 8:09

K.Bartak

Re: Statečnost jedinců,kteří se dokázali postavit zvůli

To muselo dát fušku, tohle vyplodit, co? Životní výkon, blahopřeji;-D

+4/0
24.6.2012 8:18

TREPAC

Re: Statečnost jedinců,kteří se dokázali postavit zvůli

V bývalém SSSR údajně bylo na 40 milionů obětí komunismu v průběhu jeho působení.

+2/0
24.6.2012 9:13

Bývalý volič ČSSD

Re: Statečnost jedinců,kteří se dokázali postavit zvůli

Jen při Stalinem řízeném hladomoru na odbojné Ukrajině zemřelo cca 20 milionů obyvatel. (Stalin nechal odvézt všechno obilí a zásoby a oblast obstoupit vojstem proti šíření smyšlené pekelné nemoci). Ovšem soudruzi komunisté tvrdí, že hladem pomřelo "jenom" 6 milionů...

+2/0
24.6.2012 9:37

kodlx

Re: Statečnost jedinců,kteří se dokázali postavit zvůli

ticho! tohle nesmis rikat, sovetsky svaz nas vzor. A Katyn taky neudelali komousi, to je prece nesmysl.

0/0
24.6.2012 10:22

kodlx

Re: Statečnost jedinců,kteří se dokázali postavit zvůli

(protoze tu je dost nechapavych: ironie, sarkasmus)

0/0
24.6.2012 10:22

K.Bartak

Re: Statečnost jedinců,kteří se dokázali postavit zvůli

Mnoho "komunistů" bylo převlečených fašistických kolaborantů a někteří žijící, případně jejich potomci s úspěchem pokračují i po sametové revoluci. Jen metody se "zjemnily". Přesto ve svých důsledcích činí lidi nešťastnými a některé "slabší" jedince dohnali až ke konci:-(

+1/0
24.6.2012 8:14

taktaktak

p.Hubený

p.Hubený,není pravda,že kdo nevstoupil do KSČ tak si nemohl dělat co chtěl.Bylo nás přes 16 miliónů a ne všichni byli komunisty.Byli a studovali VŠ i ti co nebyli členy KSČ a po ukončení studia chtěli být,ale pro směrná čísla,která stanovila počty členů se nemohli jimi tedy členy stát.Z podobných tvrzení lži by jste se měli distancovat.Je ještě a bude hodně pamětníků na tu dobu a sršení zloby,lží a pomluv historii jen zdeformujete.Jinak pěkný článek o hrdinstvích té doby a o tom jak fundovaní věděli,že na gestapu nevydrží nikdo.Ti co věděli co je čeká raději volili smrt,aby předešli mukám.

0/0
24.6.2012 6:43

ivan.ivan

Re: p.Hubený

Ktzo nebol v ksč nemohol byt z pravidla vedúcim pracovníkom, pri príjmačkách sa na to "bral ohlad" a tak je pravdou, že to ovplivnovalo prijatie, pri žiadosti o vydanie povolenia na vycestovanie do zahraničia, na žiadost o prijatie do práce, všade sa to uvádzalo. Som pametník tej doby vela ludom nečlenstvo v tejto zločineckej organizácii komplikovalo často život...

+3/0
24.6.2012 7:00

taktaktak

Re: p.Hubený

Nečlenství možná,že komplikovalo život,ale neničil život!To,ale dělali lidé lidem a ne členství a sama organizace!!Kolik prognostiku s VŠ se po r.89 dostalo k moci a jeden i k moci u nás nejvyšší a nemusel být členem strany.Kolik takových a podobných jezdilo na studijní pobyty a školení po světě.Nekydejte jen hnůj a lži.

0/0
24.6.2012 7:11

nedobrovolný krmič sockomoušů

Re: p.Hubený

Je to jinak, členové ksč ničili život nečlenům. Možná vámto tatínek nevyprávěl ale po začátku normalisace spousta lidí musela dělat podřadnou práci přestože měla vysokou kvalifikaci. Stejně tak do poslední minuty vlády komunistů existovaly kádrové stropy, které byly pro nečleny nepřekročitelné.

KOMUNISTI, NELŽETE O SVÉ ZLOČINNÉ MINULOSTI!!!!

+3/0
24.6.2012 7:38

jeen001

Re: p.Hubený

Líp bych to nenapsal R^R^R^ 

                                Takypamětník socialistickokomunistických "pořádků"

0/0
24.6.2012 7:45

taktaktak

Re: p.Hubený

Já jsem tu dobu prožil a co vím to dávám na veřejnost v pravdivém podání.Nepotřebuji si vylepšovat profil a hanit vše co jsem zažil a udělal.Jinak mlčením jste také jako dnes podporoval tehdejši systém jako mlčením podporujete vše co se děje teď a nyní!Pokud se za to stydíte tak to vše neházejte na ně,ale z velké časti na sebe.Na všem jste se podílel.Pokud jste ovšem nežil v te době tak mlčte a nepapouškujte věty a fráze.V pořadu na ČT 1 nobo podobné stanici mne dostala otázka studentů,že kdo osvobodil Československo.Odpověď byla,že osvobodili nás američané.To vše mluví za vše a už k tomu opravdu nemám co dodat.Tak se tvoři dějiny a pravda.Otázka kdo daroval po 2.svět.válce územi Československa už dnes neodpoví nikdo ze studentů ani podobných pamětníků jako vy..

+1/0
24.6.2012 8:06

nedobrovolný krmič sockomoušů

Re: p.Hubený

Človíčku nešťastná, styďte se!

+2/0
24.6.2012 8:40

taktaktak

Re: p.Hubený

Stydět se má za jeden z mnoha darů kdy jsme darovali území SSSR a tento dar nedali komuniste,ale ti co byli u moci nebo dalši moje tvrzení o deformaci naše historie co potvrdil i p.KLaus!?!Stydět by se měly hlavně mlčící masy.

0/0
24.6.2012 15:55

kenedz

Re: p.Hubený

Souhlas. Jenže za to že tady od roku 1948 vládne zločinecká KSĆ můžeme děkovat Havlovi. Konečně když Havel zemřel tak mu KSĆ uspořádala státní pohřeb za to jak o ně pečoval a udělal vše aby bolševici po r. 89 mohli dál vládnout a rozkrádat a plundrovat republiku.  Havlův pohřeb sjezd KSČ. Ještě měli komunisti oživit Brežněva. A byl by to dokonalí XXVI sjezd strany která zde bude na věčné časy.

0/0
24.6.2012 8:15

slatin

Re: p.Hubený

jak pro koho....

0/0
24.6.2012 8:47

Jiří55

Re: p.Hubený

Nevím jak komu ne-členství komplikovalo život,ale i jako nečlen jsem si mohl dovolit zkritizovat postup nebo chování a konání svého nadřízeného a nic se mi nestalo,dnes když si dovolíte něco takového tak jste na dlažbě.

+1/0
24.6.2012 7:52

jeen001

Re: p.Hubený

Asi jako:

"Soudruhu náměstku, vždyť Vy tomu vůbec nerozumíte! Vy jste naprostý laik. Vás tady drží snad jen ta rudá knížka! "   ?

To si pak řekni starýmu Ješitovi o metál, odbojáři! ;-D

+1/0
24.6.2012 7:56

K.Bartak

Re: p.Hubený

To tě doma neučili, že se nemá lhát? Avšak jestli jste to na Slovensku měli jinak, tak se omlouvám. To samé by jste však měli udělat také za to, že jste nám sem nasadili taková esa, jako byli Husák, Bilak a tisíce dalších. Bohužel mnozí zde zůstali a nadále úspěšně pokračují ve svých levotách

0/0
24.6.2012 8:30

roines1

Pan Hubený to při svých 30 letech věku

přece musí dobře vědět, protože mu to po převratu lili do hlavy ve škole, ne? Z vlastní zkušenosti dodávám, že jsem vysokou školu vystudoval jako NEčlen KSČ a  ani moji rodiče členy KSČ nebyli! Jen jsem se musel jaksi velice dobře učit, možná lépe než děti členů KSČ, ale na to si vůbec nestěžuji. Takže nelžete o době před plyšovým pučem 1989 - historici z ústavu pro padělání moderních dějin!

+2/0
24.6.2012 7:03

jeen001

Re: Pan Hubený to při svých 30 letech věku

A ještě napiš, že jsi se jako nečlen "vypracoval do funkce".  ;-O

Uvědomělí a bdělí komunističtí haj...é nedovolili nikomu jnému, než jejich soukmenovcům, být jmenován ani do nejnižší funkce ve fabrice (píší o Praze), tj. vedoucího skupiny, nebo mistra v provozu!!;-€

TAKŽE NELŽI, DOMAGOGU! 

Dá to fušku procpávat sem lživé názory, co?

+1/0
24.6.2012 7:53

K.Bartak

Re: Pan Hubený to při svých 30 letech věku

Lžeš ty. Kdo lže, ten krade. A kdo krade, může i zabít. Koukám, ž jsi pěkné kvítko.;-D

+1/0
24.6.2012 8:07

nedobrovolný krmič sockomoušů

Re: Pan Hubený to při svých 30 letech věku

Pane Bartáku, jste si jistý, že máte alespoň vzdáleně jasno o tom, o čem se zde diskutuje?

+2/0
24.6.2012 9:43

phdr.

Re: Pan Hubený to při svých 30 letech věku

tak jasně, na hnojárnu pustili každého ;-D Rv :-P

+1/0
24.6.2012 8:23

mjanos

Re: Pan Hubený to při svých 30 letech věku

nejsem historik, drahý pane a na to, co jste napsal nejde nereagovat. Jsem víc než pamětník. Moji rodiče, vysokoškolští vzdělaní lidé, byli persekuováni jen za prostý nesouhlas s příchodem vojsk "drahé, rudé" armády. Matka učila, a najednou počítala šroubky ve fabrice. Z otce se stal, při velkm kusu štěstí, technik v JZD, kde se tloukli po zádech, co se jim to podařilo sehnat za odborníka a znalce stavebních prací a poměrů.

A děti? jsme tři a ani jeden z nás neměl šanci, byť se učil lépe než většina spolužáků, dětí členů či nečlenů KSČ, dostat se byť na střední školu.

Nevím v jakém prostředí jste žil, ale asi to byla Zeměnezemě.

+3/0
24.6.2012 10:05

nedobrovolný krmič sockomoušů

Re: Pan Hubený to při svých 30 letech věku

V mé rodině se vyskytuje podobný případ.

0/0
24.6.2012 10:14

hornyuhor

Iný svet

Kedysi sa ľudia strieľali aby nevyzradili nič gestapu a dnes úplne v pohode za peniaze vyzradia všetko a hocikomu. Rozdiel je iba v tom, že sa neustále tí dnešní kolaboranti búchajú do hrude akí sú vlastenci. Kapitola sama o sebe sú kolaboranti s ruským okupačným režimom, ktorí sú schopní sa dodnes tváriť, že oni vlastne s nikým nekolaborovali...

+1/0
24.6.2012 2:11

romsky aktivista

rude a hnede tlamy je treba hubit

a je velika ostuda, ze mame v Parlamentu komunisticke eeehm.

+4/0
24.6.2012 0:51

Muzmak

Re: rude a hnede tlamy je treba hubit

Zanedlouho tu budou i ve vládě, už sem k Kanady ,pakliže nebudou konečně potretaní a zakázaní nezavítám...

0/0
24.6.2012 6:58





Najdete na iDNES.cz