Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Cermat otálí s kontrolou slohovek, studentům to může ztížit přijetí na VŠ

Krajské úřady řeší několikanásobně víc odvolání nespokojených maturantů než loni, v naprosté většině kvůli slohu. Cermat ale s přezkumem slohovek zatím příliš nespěchá, v některých krajích s ním ještě ani nezačal. Průtahy s vyřízením žádosti přitom můžou způsobit problémy uchazečům o studium na vysoké škole.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

plastickychirurg

pro studium VŠ je matematika nutná,

přinejmenším lehčí varianta. Zrušení povinné matematiky mělo za následek, že na vejšku chodí ti, kteří tam nepatří a pak se občané setkávají s tupými úředníky, učitelkami nebo i psychology. Na psychologii a medicínu by měla být těžší varianta povinností, stejně tak jako na práva - tyto profese vyžadují schopnost abstrakce. Bylo by méně neštastných lidí. Zpět povinnou maturitu z matematiky pro všechny!!!!!!!!!

+1/0
14.6.2012 18:30

Ka2

Proč?

Všichni zasvěcení tvrdí,že státní maturity je správná věc. Nikdo však neřekne proč. K čemu je to dobré? Vysoké školy to nepotřebují a při nástupu do práce se Vás na výsledky Vaší slohové práce u maturity taky nikdo ptát nebude. Přitom je každému jasné, že číšník s maturitou je o něčem zcela jiném než například absolvent pražského prestižního gymnázia. Na to nepotřebuji CERMAT a jeho služby za stovky miliónů, abych tento rozdíl pochopil. Přitom podle mne maturity nejsou o vědomostech, ale o schopnosti se samotně vzdělávat,myslet a nést odpovědnost sám za sebe. To maturant prokazuje tím, že daný obor nebo školu absolvuje. Maturitní zkoušky na závěr jsou jen tou třešničkou na dortu, kdy maturant dokazuje, že se něco naučil a dokáže své vědomosti prezentovat dál. Je bláznovství posuzovat schopnosti, vědomosti a způsobilost jedince obstát na požadované úrovni ve společnosti takto hloupým způsobem na základě jedné jediné nezasvěcenými navíc hodnotiteli posuzované jednorázové zkoušky.

+1/0
14.6.2012 15:04

Antonín, topič

----

Vy jste nepochopil nic. Právě proto, že má maturita na různých školách diametrálně obtížnou náročnost, k výsledkům nikdo nepřihlíží. Maturita JE o vědomostech, schopnost samostatně se vzdělávat bych do toho nepletl. Proč myslíte, že existují zkoušky jako TOEFL, FCE a podobně?

0/0
14.6.2012 15:37

Student střední školy

Psal jsem téma číslo 2.....

..... den zdravotní sestřičky v nemocnici, napsáno to mělo být v libovolném útvaru publicistického stylu pro regionální periodikum a dostal jsem 26 bodů ze třiceti, nicméně, vzhledem k prezentaci, kdy jsem nabyl dojmu, že jedničkář, nebo chceme-li lepší student, který použil trochu fantazie = 5, tak jsem se bál neskutečně.

Obecně ale nejsem proti státním maturitám, naopak, jenže jsou špatně realizovány.

0/0
14.6.2012 1:08

Patrik Šebesta

Re: Psal jsem téma číslo 2.....

s trochou fantazie bych to viděl na noc zdravotní sestřičky v nemocnici ;-D;-D;-D;-D

0/0
14.6.2012 14:23

Leinad

Důsledek

A přijdou učitelé ze tříd, kde bylo málo úspěšných maturantů (v poměru třeba k počtu připuštěných k maturitě), o prémie za ty čtyři roky?

Nebo si odboráři prosadili velké tabulkové platy a malé osobní hodnocení?

0/0
14.6.2012 0:22

petrph

Re: Důsledek

A co profesoři v elitních gymnáziích, jejichž studenti se přihlásili na vyšší úroveň maturity z matematiky, a pak dostali čtyřky, pětky? Zdalipak by i oni měli vracet prémie nebo se jim snižovat platy?

Ano, máte   pravdu v tom, že státní maturity měly dodat naprosto tvrdá fakta o tom které školy jsou skutečně nekvalitní, a proti nim měly být zavedeny nějaké sankce. Ale o tom se dnes nikdo neodváží říct ani slovo. Ty testy jsou prostě postaveny tak nahodile, že ani nelze objektivně říct v čem ti učitelé chybovali, a jak to tedy měli dělat jinak. Dnes leží na krajských úřadech přes 2 000 odvolání studentů  , a dá se (za současné situace) čekat že většina z nich bude posouzena kladně. Kolik si myslíte že by podalo odvolání učitelů, kdyby je na základě hodnocení z letošních státních maturit někdo chtěl trestat? :-)

0/0
14.6.2012 7:35

Patrik Šebesta

Re: Důsledek

jo to je hřebíček na hlavičku ;-D;-D

.

Maturita by měla být jenom jedna, pouze pro účely VŠ by mohla být v širším rozsahu obtížnosti, která by se hodnotila bodově nebo procenty, tj. jednička za 100-třeba 70 (to je ta těžší část) a dvojka 69-60, trojka 59-50, čtyřka 49-40, pětka 39-0...

Právě u jedničky by se odlišily ty rozdíly mezi studenty, bez ohledu na školu - jedničku by dostal absolvent školy za 70 bodů, ale škola by nabírala třeba až od 75 bodů, tedy by měl smůlu, nebo by musel třeba projít dalším testem atd. atd.

btw. zamítám percentil, protože ten je nesmysl... musí jít o vyjádření nikoliv vzájemného úspěchu, ale ve vztahu ke nějaké dané a jasně definované konstantě... jeden ročník může na tom být lépe a druhý hůře apod. a ne tahle šaráda ve stylu "jednooký mezi slepými králem"...

0/0
14.6.2012 14:29

petrph

Re: Důsledek

VŚ na absolutní náhradu svých přijímacích zkoušek za výsledky státních maturit dlouho nepřistoupí- Těch pár co to povolují,buď to berou jako vedlejší hledisko(třeba jako účast v matematické olympiádě),nebo na to kašlou a berou každého ve stylu,nabereme všechny a kdo na to nemá,ten na konci prváku vyletí. A pochopitelně,po letošním debaklu bude ochota vysokých škol se dohodnout, ještě menší.

Už tedy psychologicky špatné by bylo dávat do maturitního  testu lehké i těžké otázky, s tím že kdo udělá na 100% může na vejšku, a kdo udělá třeba 30%, má "maturitu na dostatečnou".To by asi psychicky potopilo většinu studentů a nezvládli ani ty lehké.Prostě maturita je maturita, zkouší látku a obtížnost SŠ  a pokud VŠ chtějí ať si ověří v přijímačkách to co potřebují.

S tím závěrem máte pravdu, přepočítávání percentil v podstatě degraduje obecnou hodnotu maturit. Možná to někteří  profesoři na VŠ dělají,ale tím vlastně prokazují že nemají učitelské schopnosti a neumí sami ty práce oznámkovat

0/0
14.6.2012 15:15

kleis

Češtináři

Tady v diskuzi se to často staví tak, že neschopní studenti neunesou hodnocení maturity - nicméně v reálu jde i o to, že značná část češtinářů nesouhlasí s tím hodnocením  - jinými slovy jsou tady argumenty jedněch profesionálů (hodnotitelů) proti druhým profesionalům (ostatním češtinářům) - a to je to, co  tu maturitu jednoznačně zpochybňuje , né nějaké názory zhrzených studentů.

0/0
13.6.2012 23:15

Malcolm de Serenity

Re: Češtináři

teď je otázka, jestli ti druzí češtináři o tom vědí dost a nechtějí pouze zlepšit známky svým studentům. a co je to "značná část češtinářů" ?

0/0
13.6.2012 23:39

Leinad

Re: Češtináři

Nebo naopak jestli ti první češtináři neudělali v hodnocení spoustu chyb. Mojí slohovku(školní) četlo více češtinářů, při státní maturitě však je hodnotitel jenom jeden. Možná, že jeden nedokáže spolehlivě a nesubjektivně posoudit nedefinované věci tak, jako abcd test nebo výsledek příkladu v matice.

0/0
14.6.2012 0:26

Radka.seznam

Pokusy

Myslím, že není dobré dělat na studentech pokusy, jen kvůli tomu, aby se na tom někdo napakoval z veřejných prostředků...  ;-ORv

0/0
13.6.2012 22:16

svedek casu

Re: Pokusy

jaké pokusy? ti studenti skutečně sloh nezvládli!!

0/0
13.6.2012 22:50

DanielaZla

nic

nic

0/0
13.6.2012 19:30

rob_kteryten

Nechapu argumentaci, ze kdyz jednickar

neudela maturitu tak je maturita spatna. Maturita je i o stresu. Clovek musi prokazat nejen to, ze znalosti ma, ale take to, ze je dokaze aplikovat a to za pomerne stresujicich podminek. Kdyz toto student nezvladne, je sice hezke, ze znalosti ma, ale maturitu proste udelat nemuze.

+1/0
13.6.2012 18:38

Leinad

Re: Nechapu argumentaci, ze kdyz jednickar

Důvodů, proč jedničkář neudělá maturitu může být hodně.

+1/0
13.6.2012 20:27

bar.bu.do

Re: Nechapu argumentaci, ze kdyz jednickar

... například, že mu hodnotitel jaksi nestačí ...

+2/0
13.6.2012 20:51

petrph

Re: Nechapu argumentaci, ze kdyz jednickar

I tohle se dá statisticky odhadnout, kolik procent maturantů se psychicky u maturity  složí .Přičemž, ta míra stresu je nižší, protože nemusí vypovídat před maturitní komisí, ale mají hodinu na to aby vypracovali písemný test.Nakonec,takový student, který to nezvládne z těchto důvodů, se asi nebude  odvolávat proti výsledkům ani si stěžovat na někoho jiného, že?

+1/0
14.6.2012 12:00

Filips

:-)

Nejvíce se musím smát odborníkům, kteří dělali maturitu před několika desítky let a teď tady ze sebe dělají frajery. To, jaké je teď maturita jaksi studenti neovlivní. S tím, že někdo opraví špatně slohovou práci také student nemůže. Takže se trošku zamyslete nad tím, jak jste byli nervózní z maturity vy a jak jsou vynervovaní studenti, kteří maturovali tento rok. Nikoli proto, že nic neumí, ale proto, že jsou maturity špatně udělané nebo opravené...

+6/0
13.6.2012 17:05

TC2001

Re: :-)

Tak kupodivu já nervózní nebyl vůbec, jelikož jsem si nechal měsíc na tvorbu materiálů a měsíc na učení, takže jsem to prostě uměl a uměl bych se to naučit i na tuto verzi.

+2/0
13.6.2012 17:26

Filips

Re: :-)

Ale vždyť přesně tohle píšu. Tady vůbec nešlo o to se na to naučit. To by snad měl průměrný člověk zvládnout i bez učení. Jenže pokud jedničkář dostane 5 ze slohu, tak je to asi podivné, nemyslíte?

+1/0
13.6.2012 17:37

TC2001

Re: :-)

Ano, je podivné, že to byl jedničkář.

+1/0
13.6.2012 17:39

Filips

Re: :-)

Chápu. Typický postoj Čecha. Děkuje za příspěvek do diskuze.

+5/0
13.6.2012 17:41

TC2001

Re: :-)

Tak i na psaní slohu jsou návody. Co u jaké formy máte psát, jake výrazy používat, čeho se vyvarovat apod. Pokud chcete mít jistotu, musíte se holt připravit na 100%. Kdyby si přečetl ke každé lit. formě excelentní práci někoho jiného a využil z ní různé obraty, nápady a strukturu, ale napsal to s trochou inovace a na své téma, tak to skoro s jistotou bude za jedna.

+1/0
13.6.2012 17:59

Patrik Šebesta

Re: :-)

kupodivu v praxi je opak pravdou... měl by s vysokou jistotou 4-5...

0/0
14.6.2012 14:31

Leinad

Re: :-)

A taky je podivné, že už několik prací dostalo po odvolání jiné hodnocení, než původně.

(samozřejmě v naprosté většině případu lepší. Student, který dostal lepší známku, než měl, je většinou zticha. )

Možná se měli původní hodnotitelé více snažit, aby byl počet úspěšných odvolání menší.

+1/0
13.6.2012 20:35

Mysel

Re: :-)

Proc? Ani jednickar nemusi umet delat palacinky, respektive napsat na ne smysluplny navod. :o)))

+1/0
13.6.2012 17:41

Filips

Re: :-)

Jedničkář si snad umí vybrat ze dvanácti témat to, které mu nejvíce sedne, ne? To za prvé a za druhé, popis pracovního postupu se učí na základní škole. Za to, že dám do palačinek něčeho o 10g míň nebo víc mi nejspíš známku z 1 na 5 nezhorší!

+1/0
13.6.2012 17:45

231/4

Re: :-)

Vite, jake bylo zadani ulohy s palacinkami? Asi ne.

0/0
13.6.2012 21:24

joel2

Re: :-)

Podivné, já byl na škole, kde by měsíc na naučení rozhodně nestačil, za ten se nedalo projít materiály k jednomu předmětu. Teď syn viděl loňskou maturitu a odmítl se na něco tak triviálního připravovat a četl nějaké monografie z ekonomie, aby se připravil na školní maturitu. Fakt je, že když rok na tu matiku nešáhl, udělal těžší variantu jen na něco přes 80 %.

0/0
13.6.2012 23:00

Malcolm de Serenity

Re: :-)

samozřejmě s tím, že ta státní část je o ničem souhlasím, ale nesouhlasím, že vám měsíc nestačí na projití materiálů. na profilovou část jsem měl materiály přes tisíc stránek a stačily mi 3 dny na jejich kompletní pročtení. měsíc je 10x tolik, takže mi netvrďte, ža vaše materiály na maturitu měli přes 30 tisíc stránek:))

0/0
13.6.2012 23:06

Malcolm de Serenity

Re: :-)

samozřejmě tisíc stránek k jednomu předmětu:-)

0/0
13.6.2012 23:09

Malcolm de Serenity

Re: :-)

Ono opravit špatně slohovku zas tolik nejde a těch chybných hodnocení bude spíše minimum... a maturity jsou špatně udělané, ale nikdo nervózní zvlášť nebyl, protože ty státní maturity jsou mnohem lehčí než školní - takže ano, studenti byli vynervovaní, ale zejména ze školní části ;-D

+1/0
13.6.2012 17:35

Filips

Re: :-)

Asi 14 dnů zpátky vyšel v MF dnes článek o slohovkách. Včetně úryvku studenta. Psal úvahu. Bylo to úvaha, útvar dodržel o tom žádná. Dostal tuším 0 bodů za nedodržení slohového útvaru. Takže kde je problém? Čeština nejde paušalizovat, každý učitel ji učí jinak a učí něco jiného. Jendo téma napíše 100 studentů 100x jinak. Jednu práci opraví 100 učitelů 100x jinak. To není matematika, kde je většinou jeden výsledek a hotovo.

+2/0
13.6.2012 17:40

Malcolm de Serenity

Re: :-)

tak mi pošlete odkaz :) já jsem viděl zatím zde 2 práce a obě byly podle mě ohodnoceny správně, ikdyž trochu přísně:-) ano, 100 studentů to napíše stokrát jinak, ale to neni předmětem hodnocení - tím je útvar, forma, téma, gramatika a stylistika, slovní zásoba... jestli se učiteli nelíbily myšlenky žáka, tak to je špatně, ale víceméně nevěřím, že by tkaových případů bylo hodně:-)

0/0
13.6.2012 17:47

Filips

Re: :-)

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/458028_389801714389475_943227286_o.jpg je to z facebooku nevím, jestli se vám to zobrazí. A omlouvám se, nedostal 5, ale jen dva body z deseti, ale to nic nemění na podstatě, že napsal úvahu a podle opravujícího to úvaha asi nebyla.

0/0
13.6.2012 17:50

Malcolm de Serenity

Re: :-)

ano, tohle je ta úvaha, co jsem četl - celý text najdete zde http://www.eduin.cz/wp-content/uploads/2012/06/slohovka-vetsi.pdf

můžete si všimnout i hodnocení, celkově získal student 13 bodů a ano, úvahu nemohl úplně splnit, protože nerozvíjí žádnou myšlenku, ze které neplyne žádný závěr. a všimněte si, že mu hodnotitel dal za útvar bod - tedy si nemyslí, že by to nebyla úvaha, ale že nesplňuje všechny aspekty

0/0
13.6.2012 18:02

Malcolm de Serenity

Re: :-)

Na eduinu se nachází i práce té dívčiny, o které se píše v článku - schválně se na ní mrkněte. Navíc podle ní celé 4 roky dostávala jedničky stejně jako ostatní premiantky, které propadly ;-D upřímně se to ani vzdáleně nepodobá kvalitě prací na gymnáziích :-)

0/0
13.6.2012 18:07

Malcolm de Serenity

Re: :-)

ještě bych doplnil - je to vyšší verze maturity, tedy očekáváte lepší sloh než u základní úrovně:-)

0/0
13.6.2012 18:03

TC2001

Re: :-)

Njn, byl to popis.

0/0
13.6.2012 18:04

Malcolm de Serenity

Re: :-)

Tedy kromě matematiky:-)

0/0
13.6.2012 17:42

Ferybac

Jsem si myslel

že smysl odvolání je v tom, že na věc podívá nikdo jiný. Tady rozhodnutí CERMATU prověřuje CERMAT...

+4/0
13.6.2012 17:04

Conqueror_777

maturita

Tahle nejistá maturita mě děsí. Jak se máme na gymplech připravovat, když ani politici neví, jaká forma maturity bude příští rok. Je docela rozdíl načíst cca 20 knížek(už mám), tedy mít během roku volno, nebo vypracovat maturitní otázky i z češtiny, jako to bylo po staru. Doufám, že se vzpamatují a pro příští rok to vylepší. Jenom ne tahle nejistota. Doteď jsem nebyl ze státní maturity vystresovaný, protože jsem věděl, co mě čeká, ale s tímhle. ;-€;-€;-€

+2/0
13.6.2012 16:55

Mysel

Re: maturita

Pripravovat se mate poradne.

Otazky se nevypracovavaly, rozhodne ne takovym zpusobem, aby to neco menilo na relaxacnim prubehu vetsiny posledniho rocniku stredni skoly. Detaily rad poskytne kdokoli, kdo slozil skutecnou maturitu, ne test znalosti ze zakladni skoly. ;o)

0/0
13.6.2012 16:57

Želvák před smazáním

Re: maturita

Maturita není o tom si nalít do hlavy nějaký předem určený osnovy. Maturita je (nebo by měla) být o schopnostech člověka.

0/0
13.6.2012 16:57

Mysel

Re: maturita

..a mezi ty schopnosti patri i dost zasadni dovednost - nenechat se vystresovat kazdou kravinou.

0/0
13.6.2012 17:01

Conqueror_777

Re: maturita

Já si něco nalívám do hlavy? Asi zapomínáte, že když maturuji z čj(po staru), tak se musím např. naučit obsahy těch děl, které jsem nečetl případně ost.faktografii. Kdo říká, že jsem během čtyř let nezavadil o matiku,chemii,jazyky? Tam se nic nevlévá, ale vše musíte pochopit a procvičit.

+1/0
13.6.2012 17:01

habr

Re: maturita

Kdyby každý co vás tu jako studenty kritizuje byl na vašem místě, křičel by ještě víc než vy jako studenti křičíte. Tady nejde už ani o vědomosti, ale systémový zlořád, který může poškodit i po celou dobu studia kvalitní studenty. Hlášky, že se nemáte nechat v době maturit vystresovat může dávat v dnešní době jen totální blb, který si neuvědomuje, že systém dnešních maturit je skoro podobný vrcholovému sportu - nemáš nárok na žádnou chybičku ačkoliv celý čas jsi přípravě na závod dal vše.

Naše maturity byly jednodušší - vyhlásily se rozhlasem, známkovali profesoři co nás čtyři roky znali a tak lajdákovi který čtyři roky se flákal na povedenou písemku či ústní zkoušku hned tak "neskočili", studentovi celou dobu studia pracoval dobře, ale při zkoušce psychicky odpadl, zvoral vše co bylo možné, naopak pomohli v tom, že mu dali čas na uklidnění, na vzpamatování.

Maturita má být hodnocení práce čtyř let a ne hodnocení okamžité kondice v jedné zkoušce.

+2/0
13.6.2012 17:17

Mysel

Re: maturita

Maturita zejmena nema byt testem zakladnich znalosti ze zakladni skoly. A to ta soucasna v lehke variante skutecne je.

A nesnazte se nas rozplakat vykladem na tema, jak je to strasne nespravedlive. To je totiz kazda podobne koncipovana zkouska. Co budete delat na VS? Po prvnim semestru se zblaznite? ;o)

0/0
13.6.2012 17:39





Najdete na iDNES.cz