Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministr Fiala se omluvil za těžký test z matematiky, hodnocení se zmírní

Čerstvý ministr školství Petr Fiala se omluvil maturantům za příliš těžký test z matematiky. Podle něj se plošně zmírní hodnocení, aby nebyli studenti poškozeni. "Stala se chyba a já bych chtěl využít této příležitosti, abych se omluvil," uvedl ministr v debatním pořadu České televize Otázky Václava Moravce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

roby

z této vlády

vykukuje amatérismus z každého jejího počinu. Víte o něčem, co vymysleli a nemuseli to vzápětí předělávat? Kdo to asi platí?

+3/0
14.5.2012 9:52

Tryskomys Muf

Re: z této vlády

Amatérismus bych jim odpustil, ale tady se jedná o regulerní zločince, kteří navíc díky moci nad justicí, jsou takřka nepostižitelní. Rv

0/0
14.5.2012 12:10

Tyratron

Jedná se o 17% maturantů

Letos maturuje cca 100 tisích absolventů nejrůznějších SŠ. Těžší variantu matematiky si zvolilo 1700 žáků. Dle mého názoru to odpovídá úrovni toho, co v současnosti přijímají předimenzovaná gymnázia. Tato zkouška se měla týkat 10 - 12% nejlepších žáků. Minimálně 5% absolvěntů gymnázií tam nemělo co dělat. Je zcela v pořádku, že těžší verze státní maturity (pro nejvíce nadané žáky) je na hranici řešitelnosti. Měli možnost volby...

+1/0
14.5.2012 9:33

xs123

Re: Jedná se o 17% maturantů

Tkže ze 100 tisíc je 12% 12000 žáků, nikoliv 1700, to je 1,7%. Takže vyšší maturitu si volilo 1,7% nejlepších studentů, kteří si byli matematikou jisti. Maturita není zkouška, která by měla být na hranici řešitelnosti,na hranici řešitelnosti jsou IQ testy, kde se předpokládá, že celý test nedá nikdo, aby bylo možno otestovat i ty nejinteligentnější. Maturita  je  standardní absolventská zkouška pro střední školy , není to ani hra, ani soutěž, ani záležitost pro bohy a rébusy ani hádanky do ní nepatří. My jsme kdysi měli jedničky, dvojky a trojky zhruba ve stejném počtu, čtyřku měli asi tři lidi ze třídy, co dále studovat nešli a pětku ani jeden. Na gymnáziu v r. 1980.A nebylo to na hranici řešitelnosti, bylo to řešitelné normálně běžně.

+1/0
14.5.2012 10:31

pumpas

xx

Nejdůležitější událostí v Čechách je to, že maturanti v Čechách měli málo času na obtížnější test z matematiky. Na prvním místě hlavních zpráv jsou testy z matematiky, čekám kdy se k tomu vyjádří prezident a předseda vlády a nepochybuji o tom, že Bohouš Sobotka svolá brífing ČSSD. O státní maturitě se nic nedozvíme, stejně jako jsme nic nevěděli o reformě zdravotnictví, protože jsme od rána do večera byli informováni o 30 korunách. Nic se nezměnilo, proč také, když to lidi žerou. Začínají zprávy a tak si pustím radio abych se dozvěděl hlavní zprávu a překvapivou novinku, že maturanti měli málo času na test z matematiky.

0/0
14.5.2012 8:42

xs123

Re: xx

A co by mělo být v hlavních zprávách? Výsledky z fotbalu? Kterej trouba si zlomil nožičku a koho bolí sval na zadku?

0/0
14.5.2012 10:33

pumpas

Re: xx

Kterej trouba si zlomil nožičku je stejně zajímavé a stejně nesmyslné tema hlavních zpráv, jako maturitní testy z matematiky.

0/0
14.5.2012 15:12

xs123

Rozumbradům, co neví, jak to bylo

, umocníme na třetí, a dostaneme Tahle maturita nebvyla maturita, ale rychlostní IQ test pro členy mensy, ani tam  mocnimnu přirozeného čísla. jaké je to číslo?nebyly normální příklady, ale spousta rébusů typu máme číslo , to vynásobíme číslem, zapsaným v opačném pořadí, odečteme od toho .1291, umicníme na třetí, a dostaneme jedenáctou mocninu přirozeného čísla. Ze středoškolské matematiky tak udělali disciplínu "pro bohy" . Pan Zelený z Cermatu přitom matematiku sám neumí. A vy , co tady kecáte, a k práci potřebujete akorát auto a mobil, tak mlčte.

+3/0
14.5.2012 8:13

Kefalín3

Kolik nás celá šaškárna stála?

A výsledek? A viníci?...;-€

0/0
14.5.2012 7:51

pumpas

Re: Kolik nás celá šaškárna stála?

Šaškárny jsou u nás dávno, největší šaškárna byla, když jsme četli v novinách jak je všechno krásné a vinníci se nenašli dodnes.

0/0
14.5.2012 10:28

Pete Notime alias Rainy Day

Stejně ulhaný žvanil jako Nečas

...politolog , expert na extremismus a  *ismy ;-D

0/0
13.5.2012 22:00

Kefalín3

Re: Stejně ulhaný žvanil jako Nečas

Když on dluhoušek vykládá takový hezký, líbivý pohádky, že?8-o

+1/0
14.5.2012 7:52

českej.venkovan

..maturita do každé rodiny....?!?!?

:-/?Rv

+1/0
13.5.2012 21:30

Černoušek Bubu

Mám rád novočeštinu.

Z posledních objevů se mi velmi líbilo slovo odkloňování (nahradilo rovněž novočeské slovo přemisťování). Dnes se objevilo slovo harmonizování. Měli jsme tedy prezidenta harmonikáře (byl jsem mu na pohřbu v roce 1957) no a teď máme zase ministra harmonizátora. Co jsem pochopil je to, že testy byly časově příliš náročné místo 120 minut by to chtělo asi 180 minut. Budiž, asi ano. Harmonizace se ale bude hlavně týkat toho neznámého procenta propadlých -tají se to, ale tipnul bych to kolem 10 %.To jsou ti, kteří nedosáhli 33 % bodů což v přepočtu znamená, že by jim nestačilo ani 360 minut řešitelského času - třikrát tolik. To znamená , že nesvedli spočítat osm nejlehčích příkladů z testu za dvě hodiny. Důvod je evidentní - nevěděli, či spíše učitelé jim neobjasnili co vlastně ví a co sami neví, na co mají a nebyli proto schopni si logicky poradit se vzniklým problémem jednoduchého výběru příkladů. Jen harmonizujme, aby jejich jemné ego neutrpělo to je přesně to, co naše školství potřebuje.

0/0
13.5.2012 21:10

M.L.

Re: Mám rád novočeštinu.

Jste hodně mimo. Tzv. harmonizace testu je standardní statistický nástroj užívaný při tvorbě a vyhodnocování testů. Jeho cílem je zajistit srovnatelnost výsledků testů obsahujících různé otázky a realizovaných v různém čase u odlišně složených skupin testovaných osob.

0/0
13.5.2012 21:27

mystery

Re: Mám rád novočeštinu.

různé otázky, různý čas, odlišně složené skupiny testovaných osob? A já si pořád myslel, že testy skládala stejná skupina osob (maturanti), ve stejném čase a stejném složení otázek.

0/0
13.5.2012 21:46

M.L.

Re: Mám rád novočeštinu.

Pro začátek státní maturita letos probíhala podruhé a s jinými otázami než vloni, i maturanti byli jiní ;-). Zatím lze předpokládat, že státní maturita se bude konat i v dalších letech, otázky snad budou opět jiné a žáci určitě také ;-D. Aby bylo zajištěno, že na jedničku, trojku či jinou známku vloni, letos i v dalších bude třeba prokázat srovnatelnou míru znalostí, je nutné testy harmonizovat - pravidelně, každý rok znovu.

0/0
13.5.2012 21:59

mystery

Re: Mám rád novočeštinu.

harmonizovat podle výsledků? Hned si vzpomenu na Šafránka - "No, tak si příště vycucáme z prstu ten průměr". Takže se stanoví, že projít musí třeba 20 % testovaných, výsledky se harmonizují - a ejhle projde 20%.

0/0
13.5.2012 22:03

M.L.

Re: Mám rád novočeštinu.

Tvorba testů a jejich zpracování je poměrně rozsáhlá vědecká disciplína. Před spaním si tím zbytečně nezatěžujte mozek, ať nemáte zlé sny. S vycucáváním výsledků z prstu to má pramálo společného. Konec konců jde taky o nyní tolik populání matematiku. Přeji klidné spaní bez strašáka harmonizace. ;-D

0/0
13.5.2012 22:10

tx999

Re: Mám rád novočeštinu.

Problem je, ze tady autori nezvladli poradne ani tvorbu testu, takze jsem dost zvedavej, jak si poradi s harmonizaci;-) Ta by preci jen mela korigovat v zasade pouze drobneodchylky.

A to by meli byt profesionalove ve svem oboru, narozdil od studentu, kterym takto podelali maturitu (ti dobri samozrejme prolezli, ale maji treba zbytecne horsi znamku). Ti, co to neudelali ani na tech 33 %, by se zas na druhou stranu meli zamyslet nad tim, proc si vlastne tu tezsi verzi vybrali.

0/0
14.5.2012 2:02

pumpas

Re: Mám rád novočeštinu.

Mystery, nechci ani nemohu radit, ale nikdo by neměl komentovat to, čemu nerozumí.

0/0
14.5.2012 8:23

Černoušek Bubu

Re: Mám rád novočeštinu.

Zcela souhlasím. Zde například harmonizovaný test z přijímacího pohovoru ke Sboru národní bezpečnosti - (k esenbákům). Řekněte nám -" Kolik je dvě a dvě". První uchazeč - Tři ! . Testéři - jste si jistý , nepletete se, zkuste znovu . Ne, tři !. Druhý uchazeč - Je to pět ? Testéři - nepletete se , zkuste znovu. Je to šest ?. Třetí testovaný - Byly , jsou a vždy budou čtyři !!. Nyní harmonizovaný verdikt komise. První - Přijat ! Tupý, ale zásadový ! Druhý - přijat ! Tupý, ale pružný ! Třetí nepřijat ! Podezřelý inteligent ! Nadále sledovat !!! Jo není nad harmonizovanou pružnost pane ministře.

0/0
13.5.2012 22:48

ivoš

Vážení středoškoláci,

promiňte, že po vás někdo chce, abyste měli nějaké vědomosti.

+5/0
13.5.2012 20:03

El Chupa-Nibre

Re: Vážení středoškoláci,

...řekl buď člověk, který ty testy neviděl ani z rychlíku, anebo naopak někdo, kdo se matematice věnuje každý den a má v ní cvik.

+2/0
13.5.2012 20:45

Pavel_1234

Re: Vážení středoškoláci,

matematice se sice ted venuji v praci kazdy den a mam v ni cvik, ale na stredni jsem se ji venoval taky kazdy den a v nekterych skolskych ulohach jsem mel cvik vetsi nez dnes. Testy jsem videl a spocital si. Musim uznat, ze to nebylo jednoduche (ce chcete taky od tezsi verze maturity), ale spocitat se to dalo a dokonce i v casovem limitu. No a myslim si, ze na stredni bych nektere priklady dal i rychleji (mnohe typy uloh jsem od stredni zkratka neresil). Toz tak...

+1/0
13.5.2012 21:58

Maxxan

Re: Vážení středoškoláci,

Na střední jsi je jí věnoval každý den ? Já v tom věku se věnoval každý den jiné slečně. Rozdíl je v tom, že já mám na co vzpomínat... ;-)

+1/0
13.5.2012 23:11

Pavel_1234

Re: Vážení středoškoláci,

hmm, hezke, je fakt, ze jsem si o to rikal. Jinak ja spis myslel, ze jsme meli matiku v rozvrhu kazdy den, dokonce jeden den i 2x. A to nemluvim o seminari z matiky, ktery byl volitelny od 3. rocniku. Jinak po skole jsem se taky venoval prijemnejsim vecem, nicmene ve skole jsem daval poroz, tak mam ted jednak na co vzpominat a zaroven nemam v hlave seno a hlava me zivi.

+1/0
14.5.2012 8:24

Martian

Re: Vážení středoškoláci,

Za to ovšem nemůžou středoškoláci, ale spíš učitelé a hlavně ministerstvo, protože tam se určuje rámec učiva. Když pak u maturity dostanou příklady se kterými se mnohdy vůbec nesetkali, vůbec se jim nedivím, že se cítí ukřivdění.

0/0
14.5.2012 0:21

Kefalín3

Re: Vážení středoškoláci,

Ty máš radost ze sdechnuté kozy v sousedovic chlívku, ty náročnej, že?

0/0
14.5.2012 7:54

Kefalín3

Re: Vážení středoškoláci,

zdechnu, co se někdy zadaří...:-)

0/0
14.5.2012 7:55

jpvJ

Někfdo za to odpovědný je,

tak proč na tyto lidi nedá nikdo trestní oznámení? Je to jako s Dobešem, prostě něco pose.e, tak se uklidí a škody zaplatí stát. Kdepak nějaká odpovědnost, kdepak nějaká vina.Rv

0/0
13.5.2012 19:53

barbora111

Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

jsou potenciální studenti matfyzu, jaderky, softwarového inženýrství...atd Pro takové by neměl být problém test napsat, netvrdím, že na 1. Jediné, co jsem ochotná připustit je nedostatek času. Jiná věc je, že kvantita relativně lehkých příkladů mně nepřipadá jako ideální styl maturity, spíše bych to viděla na 5 komplexních problémů v čase třeba 4 hodin. Nicméně zásadní problém vidím v celkovém poklesu znalostí a schopnosti logicky myslet a aplikovat získané znalosti na jiné než modelové příklady. V posledních cca 3-4 letech se pozorovaná úroveň  studentů prvního ročníku jisté kdysi velmi prestižní VŠ rapidně zhoršuje, ale sebevědomí jim nechybí.

+2/0
13.5.2012 19:52

Registr9

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

Děkuji, jedna z mála, se kterou sdílím v této diskuzi názor. A opakuji stále dokola - těžší varianta, zvolila si ji dvě procenta studentů, tedy elita mezi matematiky. Podle statistik by to měla být i elita, jejíž průměrné IQ převyšuje 130. Tito studenti by naopak měli složitost vyžadovat a měli by umět řešit netypické úkoly.

0/0
13.5.2012 20:04

socka z Liberce

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

Sebevědomí rozhodně nechybí. Několik týdnů před maturitou sebevědomě vyhlašovala 4 procenta studentů, že si zvolí těžší obtížnost. Nakonec to nebyla ani procenta 2.

0/0
13.5.2012 20:07

barbora111

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

Poznámka o sebevědomí patří k části textu o studentech VŠ fyzikálního směru. Což jsou ti, kteří si těžší variantu pravděpodobně zvolili. A sebevědomí jim narůstá lineárně s ubývajícími znalostmi (experimentálně ověřeno:-). Pochopitelně, kde nejsou znalosti, nejsou pochybnosti.

0/0
13.5.2012 20:14

M.L.

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

Mladí lidé na začátku svého profesní života jsou takoví, jak je rodina, škola, celá společnost vychovala. Není jejich vina, jak vypadá systém vzdělávání. Nemohou za to, co vytvořila starší generace, k níž, zdá se, patříte i vy - na daném stavu tedy máte rovněž svůj větší či menší podíl.

Pokud působíte jako VŠ pedagog, je smutné, že přistupujete k mladým lidem s despektem čišícím z Vašeho příspěvku.

Mimochodem, poznámka "kde nejsou znalosti, nejsou pochybnosti" byla platná vždy.

0/0
13.5.2012 20:45

barbora111

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

To není despekt, spíše konstatování. Dřive, a nemluvím o době přes 20 lety, ale třeba před 4-5 lety, chtěli studenti vzdělání, měli daleko větší pokoru a byli ochotní víc pracovat. Dnes chtějí hlavně diplom za co nejmenší úsilí. Nebudu paušalizovat, nejsou to všichni, ale je jich stále větší procento.

0/0
13.5.2012 20:53

M.L.

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

"Dnes chtějí hlavně diplom za co nejmenší úsilí. Nebudu paušalizovat, nejsou to všichni, ale je jich stále větší procento," Čí je to vina? Nesuďme sotva odrostlé děti za to, k jakým hodnotám je vede společnost - tedy my všichni.

0/0
13.5.2012 20:59

M.L.

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

Tady je to, jak dialog hluchých se slepými - jedni neslyší a druzí nevidí, co, kdo říká.

"Jediné, co jsem ochotná připustit je nedostatek času." - A V TOM JE PRÁVĚ PROBLÉM CHYBNĚ VYTVOŘENÉHO TESTU: Nic jiného žáci nenamítají, není třeba je tedy samolibě shazovat.

0/0
13.5.2012 20:31

barbora111

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

Středoškoláci mimo jiné namítají, že příklady byly nestandardní. Já na nich nic nestandardního nevidím. Rozhodně je samolibě neshazuji, ale konstatuji fakt, že úroveň znalostí má rok od roku klesající charakter.

0/0
13.5.2012 20:40

M.L.

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

Na tom, že jim úlohy připadají nestandardní, není nic špatného - zřejmě se s nimi jen běžně nesetkávají při výuce - za to však nemohou žáci, ale jejich učitelé. Současně maturanti říkají, že by si s těmito úlohami poradili, pokud by měli dostatek času - to jsme opět u jádra problému.

"...konstatuji fakt, že úroveň znalostí má rok od roku klesající charakter." - Je to snad vina těch žáků???

0/0
13.5.2012 20:55

barbora111

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

Toto už je asi za rámec tématu. Problém je především v systému financování ZŠ, SŠ i VŠ (peníze takzvaně za hlavu). Nároky klesají i na základních školách, na učitele je vyvíjen tlak ohledně známkování. Aby rodič své "geniální dítě" nepřehlásil na jinou školu, kde bude mít lepší známky = genialita je odhalena. Sama mám děti v systému, takže je to pro mě citlivé téma a asi nejsem úplně objektivní. Na ZŠ i SŠ by na kvalitu výuky měli tlačit především rodiče. Na VŠ už by měli být studenti natolik vyspělí, aby kvalitu sami požadovali, ale tak si je musíme vychovat.

0/0
13.5.2012 21:12

M.L.

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

V tomto s Vámi bezvýhradně souhlasím.

0/0
13.5.2012 21:23

Ludo Balazec

Re: Těch 1700 studentů, kteří si vybrali težší variantu v testu

Dovolim si oponovat ohladom toho poctu uloh. Ak by bolo len 4-5 "komplexnych" uloh, tak je jasne, ze by bolo treba hodnotit aj neuplne vyriesenie ulohy ( napriklad za 5-bodovu ulohu pridelit 0 az 4 body ) a tam by sa otvoril znacny priestor pre subjektivny pristup hodnotitela. Napriklad uplne spravny ale originalny postup, ale uprostred vypoctu chyba so znamienkom a v duosledku toho nespravny konecny vysledok, co to je ? Ak by to dostal do ruky chytry hodnotitel, da 4 body, ak hlupy, ktory myslienku studenta nepochopil, len vidi nespravny vysledok, da 0 ... Hodne "malych" uloh tento priestor obmedzuje, jednotlive ulohy sa daju vyhodnotit bliblickym "ano ano nie nie".

0/0
13.5.2012 22:57

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Nedávno jsem četla v novinách něco o náročnosti maturit.

A že proč by třeba kadeřnice měla mít stejnou maturitu s gymnazistou? A já se ptám. A proč má mít kadeřnice maturitu8-o? Za mých mladých let měla výuční list a bylo. Vždyť jí to snad stačí, ne?

+4/0
13.5.2012 19:33

jafava

Re: Nedávno jsem četla v novinách něco o náročnosti maturit.

Souhlasím. Kadeřnice, podle mne, musí ovládat řemeslo, maturitní vysvědčení nepotřebuje! Ale vykládejte to lidem, kteří jsou zblblí "papírovou honorací" vlastníků maturitních vysvědčení či vysokoškolských diplomů, nepodložených prokázáním znalostí v oboru.

+1/0
14.5.2012 5:42

BUDELITO

Hrách na zeď

Kdo chtěl statní maturity? Kolik stály? Je to prokazatelný nedodělek v naší společnosti bychom museli platit pokutu. Teď je na řadě ministerstvo. 1) Soukromé firmy vrátí zaplatí pokutu za šmejd který dodaly. 2) Zruší celý nesmyslný projekt státní maturity. 3) Lidem, kteří se podíleli na rozhodování o dodavatelích bude zabaven majetek v hodnotě 5 ročních platů.

+1/0
13.5.2012 19:08

Ludo Balazec

Re: Hrách na zeď

No, iny nazor by mohol byt, ze tato maturita ukazala, ze "prokazatelny nedodelek" su sucasni maturanti.

+1/0
13.5.2012 19:32

BUDELITO

Re: Hrách na zeď

Asi bychom měli vrátit všichni maturity - nebo ty jsi to spočítal za dvě hodiny?

0/0
13.5.2012 19:34

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: Hrách na zeď

On?Kam tě vede slepá vášeň. ON !! to spočítal za 20, slovy dvacet, minut. ;-):-P;-D

0/0
13.5.2012 19:39





Najdete na iDNES.cz