Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Vítr ve Španělsku pohazoval s letadly a prověřil um pilotů

Extrémně silný vítr prověřil ve středu um pilotů a nervy cestujících v letadlech, jež přistávala na letišti Loiu ve španělském městě Bilbao. Dramatické okamžiky někdo natočil na video. Na záběrech je vidět, jak si vichr s letouny nad ranvejí doslova pohrává.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kajak v zakoně

já bych se toho tolik nebál...

o víkendu jsem to taky rozsekal... Stačí objednat náhradní díly, nabít akumulátor a jde se na to...R^

0/0
30.4.2012 14:49

asslicker

pohoda

adrenalin;-D

0/0
29.4.2012 16:33

swedsko

normální přistání

Tohle je normální přistávací manévr při bočním větru. Totální rutina pro všechny piloty tak nechápu, proč je to tady tak "šokující" zpráva.

0/0
29.4.2012 11:45

Turner

Re: normální přistání

Totální rutina možná bez cestujících na palubě, podle mě to je za hranou rizika a nikdy bych jako cestující nechtěl aby se mnou takhle někdo přistával, náraz na podvozek byl velmi silný a na to nemusím být odborník abych tohle prohlásil

0/0
29.4.2012 12:10

Turner

Re: normální přistání

mluvím hlavně o přistání č.1....č.2 měl rozum, č.3 bych označil ještě za "rutinu"

0/0
29.4.2012 12:11

Azgalor

Re: normální přistání

no jistě. takhle od oka poznat, jak velka rana to byla, a ani nemusite byt odborník. tak to potom jo ;-D

a co kdyby vám někdo řekl, že za takovyho větru, se s tím mlátit má? Co vy na to?.

Jo a č. 2 neměl rozum, ted měl smůlu/podělal to, že se nechat sfouknout od center line a tak si dal G-O. Si umím představit ty nadávky ;-D

0/0
30.4.2012 10:34

kajak v zakoně

Re: normální přistání

co to vyprávíš...? Přistávat na boční vítr je rutina..., to co je ale na videu, je přistání za silných turbulencí a bočního větru...:-/

0/0
30.4.2012 14:51

Mr_Hypra

V Praze jsou trochu utlocitnější

Aha, tak ve španělsku se přistává i při orkánu, ale Ruzyně otáčí směr přistávání i když na zemi necítím žádný vítr a žene všechny letadla přes město protože co kdyby. No fajn, díky chlapi na řízení letovýho provozu  , děláte svou práci fakt moc fajn.....

0/0
28.4.2012 15:35

Kenneth 706

Re: V Praze jsou trochu utlocitnější

v tom případě děkuji za Pražské řízení letového provozu! V tom letadle bych fakt sedět nechtěl. Na otočení směru přistání není nic špatného, cestujícím to žádné komplikace nezpůsobí, takže není vůbec problém. Chápu, že je nepříjemné, když je letadlo odkloněno na jiné letiště, ale bezpečnost je snad přednější

0/0
28.4.2012 16:40

Mr_Hypra

Re: V Praze jsou trochu utlocitnější

No jasně, ale bezpečnost na úkor obyvatel půlky prahy za to nestojí. Ať si přistávají třeba v brně a zbytek dají busem.

0/0
28.4.2012 19:36

K.Bartak

Re: V Praze jsou trochu utlocitnější

Projevil si se jako skutečný expert přes letectvo. Nechtěl by si jim příště poradit?

0/0
28.4.2012 17:40

**v

Re: V Praze jsou trochu utlocitnější

V klidu, to je jen nejaky zoufalec, co si koupil byt v Repich a ted dela chytraka ;-D

0/0
28.4.2012 21:43

Fikus 1

Evidentně prachy jsou důležitější než životy cestujících.

tohle není ojedinělý případ

http://www.youtube.com/watch?v=z42fchrzhHY

0/0
28.4.2012 15:18

SKS9

Re: Evidentně prachy jsou důležitější než životy cestujících.

dyt to zvednul ne?

0/0
29.4.2012 7:55

-Jentak

Hmm...

... tak jsem si říkal, co je na tom video, že jsou z toho všichni tak strašně "roztočený" .. a oni ty záběry pohledu na letadlo zezadu (pohled na dráhu) jsou zrychlený ... to pak bude vypadat dramticky pomalu každý přistání...

0/0
28.4.2012 1:54

Eifi

Re: Hmm...

A to jsi vzal prosimtě kde, že je to zrychlený?

0/0
28.4.2012 14:56

PravyCenzorZ.Idnesu

Re: Hmm...

Tak se na to video podivej znovu ;-)

0/0
28.4.2012 16:14

-Jentak

Re: Hmm...

Vidím, poznám. Pro větší efekt je to zrychlené.

0/0
28.4.2012 16:22

Vasco.idnes

Re: Hmm...

Tady je někdo zase chytrý jak rádio. Nic zrychleného samozřejmě není. Stačí se podívat při prvním přistání na projíždějící auto nebo sledovat pohyb stromů na horizontu. :-/

0/0
28.4.2012 17:38

-Jentak

Re: Hmm...

No právě.... :) ty právě svědčí o tom, že je to zrychlený.

0/0
28.4.2012 23:26

sektor7g

Re: Hmm...

To se ti jen zda. Je to tim, jak jsi zpomaleny....

0/0
29.4.2012 10:40

peepa_47

Re: Hmm...

prý zrychlené;-D to si rovnou mohl napsat FAKE ne??;-D;-D

0/0
29.4.2012 11:59

Qesospi Cobigan

No ale při tomhle můžou pořád pít kafe, ne?

Vždycky mi všichni vysvětlujou, že celý proces přistání řídí autopilot. Tak to snad platí i při tomhle, ne?

0/0
27.4.2012 20:20

bar.bu.do

Re: No ale při tomhle můžou pořád pít kafe, ne?

... autopilot řídí přistání?

0/0
27.4.2012 20:55

-Jentak

Re: No ale při tomhle můžou pořád pít kafe, ne?

Autopiloty to umí, a velmi často jsou autopiloti k přistávání využívány. Záleží na předpisech té které aerolinky - jsou aerolinky, kde piloti povinně lítají na autopilotaaž do přistání.. a naopak.

Na moderních letadlech umí autopilot vést letadlo po přistání po drázue až do zastave ní.

0/0
28.4.2012 1:45

Eifi

Re: No ale při tomhle můžou pořád pít kafe, ne?

Na autopilota se Nepřistává ani nikdy nepřistávalo.......autopilot pouze udržuje směr a letovou hladinu během prostřední fáze letu.

0/0
28.4.2012 14:57

-Jentak

Re: No ale při tomhle můžou pořád pít kafe, ne?

Mylis se. Jiz nejake to desetileti umi pristat, dovezt letadlo az na zem. Aby jsi se priste neztrapnil takto verejne hledej pojmy ils, cat ii, cat iii ...

+1/0
28.4.2012 15:37

Vasco.idnes

Re: No ale při tomhle můžou pořád pít kafe, ne?

Sám se ztrapňuješ kecama o zrychleném videu...:-PRv

0/0
28.4.2012 17:40

kritik kritiku

Re: No ale při tomhle můžou pořád pít kafe, ne?

Tak tedka jsi mu to nandal...

0/0
28.4.2012 22:57

-Jentak

Re: No ale při tomhle můžou pořád pít kafe, ne?

a jak to souvisí s přistáním na autopiota? Jsi jenom zmatenej diskusní troll, nebo se dovíme něco smysluplného?

0/0
28.4.2012 23:27

-Jentak

Re: No ale při tomhle můžou pořád pít kafe, ne?

Při tomto většinou ne. Limity bočního větru pro použití autolandu jsou celkem nízké.

+2/0
28.4.2012 1:45

kritik kritiku

Re: No ale při tomhle můžou pořád pít kafe, ne?

Presne tak: "Limitations do apply for most aircraft—for example, for a Boeing 747-400 the limitations are a maximum headwind of 25 kts, a maximum tailwind of 10 kts, a maximum crosswind component of 25 kts, and a maximum crosswind with one engine inoperative of five knots." Pripominam: 1 kt = 1,852 km/h.

0/0
28.4.2012 23:04

Davidzyx

Naprsto skvělá práce pilotů .... naprosto diletnská práce ..

... novinářů.

.

Zajímala by mně tepová frekvence pilota při takovýmhle přistání. Zůstane klidný nebo s ním adrenalin mává?

0/0
27.4.2012 17:57

bar.bu.do

Re: Naprsto skvělá práce pilotů .... naprosto diletnská práce ..

... srdíčko jim buší, až sluchátka nadskakují ...

+1/0
27.4.2012 19:01

.@.

Letiště bez minimálně dvou křižujících se drah....

by snad neměla být vůbec povolena pro provoz.

0/0
27.4.2012 17:41

-Jentak

Re: Letiště bez minimálně dvou křižujících se drah....

Proč?

Všeználek promluvil.

0/0
28.4.2012 1:45

Eifi

Re: Letiště bez minimálně dvou křižujících se drah....

Proč asi, protože pak by mohli při bočnim větru využít příčnou dráhu a přistávat ve směru větru.

0/0
28.4.2012 14:58

-Jentak

Re: Letiště bez minimálně dvou křižujících se drah....

Pro 99% letišť se jedná o zbytečnou věc, a nebo zbytečné vyhazování peněz (pokud dráhu v jiném směru dodnes nemají). Směr dráhy se obecně dělá podle statisticky nejčastějšího směru větru, a na naprosté většioně míst se jedná o výrazně převládající směr. Při započtení bezpečných limitů bočního větru na 99% letišť potřebuješ jiný směr dráhy, než "hlavní" 1, 2 dny v roce.

PS: přistává se proti větru, ne ve směru větru.

0/0
28.4.2012 16:23

MiroTR

Re: Letiště bez minimálně dvou křižujících se drah....

Pro větší bezpečnost.

0/0
28.4.2012 15:59

-Jentak

Re: Letiště bez minimálně dvou křižujících se drah....

Přistání s bočním větrem v limitu není nějak víc nebezpečné. Pro 99% letišť se jedná o zbytečnou věc, a nebo zbytečné vyhazování peněz (pokud dráhu v jiném směru dodnes nemají). Směr dráhy se obecně dělá podle statisticky nejčastějšího směru větru, a na naprosté většioně míst se jedná o výrazně převládající směr. Při započtení bezpečných limitů bočního větru na 99% letišť potřebuješ jiný směr dráhy, než "hlavní" 1, 2 dny v roce.

0/0
28.4.2012 16:24

Vasco.idnes

Re: Letiště bez minimálně dvou křižujících se drah....

Jako všeználek se tady očividně prezentuješ ty.

0/0
28.4.2012 17:42

-Jentak

Re: Letiště bez minimálně dvou křižujících se drah....

Na rozdíl od tebe o tom aspoň něco vím.

0/0
28.4.2012 23:27

Cizurator

Tak tohle byl

nejtvrdší crosswind, co jsem kdy viděl. V prvním případě se upřímně divím, že nenechal levý podvozek za sebou na runwayi...

0/0
27.4.2012 17:28

K.Bartak

Re: Tak tohle byl

Ty mluvíš jak?

+1/0
28.4.2012 17:43

Posel z Liptákova XII.

Tak to je síla...

...Vím, že přistání v podobném věru musí piloti zvládat, ale řekl bych, že tohle je silně za hranicí bezpečnosti. Zvláštní, že letiště v takovém nečasu povoluje přistání...

+3/0
27.4.2012 13:27

Rebby

Re: Tak to je síla...

O pristani nerozhoduje letiste, ale pilot.

0/0
27.4.2012 14:19

Posel z Liptákova XII.

Re: Tak to je síla...

Tak letiště rozhodně může uzavřít provoz a běžně se tak děje i při klidnějším počasí...

0/0
27.4.2012 14:27

elfinn

Re: Tak to je síla...

O situaci na dráze rozhoduje dispečer, pilot se může rozhodnout, zda i při povoleném přistání tento úkon za ztížených podmínek chce podstoupit.

0/0
27.4.2012 14:41

-Jentak

Re: Tak to je síla...

Nikoli. Řídící o tomto nerozhoduje. Ten sice povoluje přistání , a je na pilotovi zda do toho půjde, nebo ne, nebo aby porovnal minima počasí hlášena řídícím se svými minimy a došel tak k tomu, jestli přistát může, nebo ne.

Řídící ani nemůže kvůli počasí něco zakazovat - každá společnost a defakto i každá posádka ma minima jiná. A zatímco někdo může pri počasí XY přistát, jiný nemůže.

0/0
28.4.2012 1:47

-Jentak

Re: Tak to je síla...

Zas nepřehánět. Ty videa jsou zrychlený, takže to vypadá podstatně dramatičtěji.

0/0
28.4.2012 1:55





Najdete na iDNES.cz