Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Námořní právo dosud platí: z odtažení lodi se musí společnost vyplatit

Odtažení bezmocné výletní lodi Costa Allegra k seychelským břehům vzbudilo dotazy, zda se stále ještě v mezinárodních vodách uplatňují staré námořní zvyky. Podle nich by totiž majitel lodi, která se nechá dobrovolně odtáhnout, měl zachránci poškozené plavidlo přenechat, či se alespoň ze záchrany vyplatit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kulhánková, dcera

A kdy dorazí k té pevnině?

Kdy bude loď dotažena k pevnině?

0/0
2.3.2012 11:55

RGF

zachrana majetku na mori

Jen pro upresneni - zachrana zivota (Saving) je zadarmo a zachrana majetku (Salvage) je za uplatu, je to naprosto v poradku a v souladu s namornim pravem. Drifujici objekt (kontejner, plachetnice) v mezinarodnich vodach je majetkem nalezce. Zachrana plavidla a nakladu v nouzi je slusny a vynosny business a specializovany remorker je urcite lepsi volbou nez laciny rybar, ale vse zalezi na podminkach (pocasi). Kdyz se lod s nakladem cementu, na ktere jsem pracoval, dostala do potizi, tak nas majitel kontaktoval profesionalni zachranarskou spolecnost, ale jakmile se pocasi a more uklidnilo a zachranari prijeli na misto, tak jsme dostali prikaz neodpovidat na jejich vyzvu k prijeti vlecneho lana a ignorovat je....museli jsme pockat na laciny, k vleceni na mori neprizpusobeny remorker z Francie, ktery nas s potizemi odtahl do pristavu. Jak to majitel lodi pozdeji doresil se zachranari netusim.

+1/0
2.3.2012 11:06

Hynek Vilém Jarmila reloaded

ano, dost jachtařů na to doplácí třeba i ve Středomoří

Při kotvení nebo vyvázání na bóji se nehlídaná loď občas jako náhodou odváže nebo uvolní z kotvy a odpluje na moře, odkud je zázračně zachráněna místními a následně vykoupena zpět posádkou, často za desítky tisíc Kč. Děje se tak v itálii i jiných zemích EU.

+1/0
2.3.2012 10:01

intago

at si to námořní právo nechají

představte si, že kdyby vás soused odtáhl a chtěl si za to vaše auto nechat

0/0
2.3.2012 8:44

captain cook

co takhle si o tom neco precist

nez si pustis hubu na spacir?

Obvykla cena zachrany, kde zachrance nepracoval v urgentni situaci a v nebezpecnych podminkach, se pohybuje  v prumeru mezi 10-25% ceny lodi. Podepise se smlouva a jede to.

Musi se ale rozlisovat, o jakou sluzbu majitel lodi zachrannou lod/firmu vlastne pozadal. Zda to je "zachrana" = salvage nebo "asistovany tah" = assisted towing. To bude presne stanoveno v kontraktu. Asistovany tah prijde levneji nez zachrana. Prozatim to nebylo v zahranicnich zdrojich uverejneno a mozna uverejneno nebude, pokud to zadna strana nebude chtit uverejnit.

0/0
2.3.2012 9:47

captain cook

dodatek

odtahnout auto 2 kilometry a odtahnout celou lod s 100lidmi na palube a veskerym zarizenim vic jak 250km na mori je trochu rozdil. Pokud to nechapes, nema cenu se s tebou vubec bavit.

0/0
2.3.2012 9:50

captain cook

Re: dodatek

oprava; 1049lidmi na palube

0/0
2.3.2012 9:50

intago

Re: dodatek

i tak je cena velká, protože lod je moc drahá. Za tři dny si vydělají až moc. Nakonec je to jejich povinnost lod zachránit, jsem vodák. Nikdo by nikoho nenechal bez pomoci:-/ v nouzi.

0/0
2.3.2012 10:11

intago

Re: dodatek

je proti dobrým mravům, aby si za tři dny bezproblémového transportu naúčtovali mnohonásobek ceny své vlastní bárky!:-/

0/0
2.3.2012 10:23

generál Failure

Re: dodatek

Však si také nenaúčtují, protože bylo dost času, aby se majitelé obou lodí dohodli na odměně. Kdyby se nedohodli, turisté by holt vydrželi o sendvičích o den déle a ze Seychel by dorazil objednaný remorkér.

To o čem se tady pořád mluví by nastalo, kdyby proud hnal loď na skaliska, času navíc nebyla ani vteřina a ti rybáři byli jediná šance, jak z toho vybruslit beze ztrát na životech. Pak by je vzali do vleku a odtáhli. Samozřejmě ne bez rizika, vlečení na moři není žádná legrace, navíc se třeba přetrhne lano a "no cure - no pay".

0/0
2.3.2012 11:01

intago

Re: dodatek

to jo. Kdybysme věděli haumač to stálo, bylo by jasno. Zatím si ale turisti dávaj gáblíka u pláže. Ti se maj!! Že jsem taky na tý lodi nebyl:-) Celej život budou vzpomínat!

0/0
2.3.2012 11:22

Parcival

Re: dodatek

Povinost je zachraňovat lidi, životy. Zachraňovat někomu majetek není ničí povinost. Až budeš na moři, nepřijímej jejich lano! Házej jim to svoje, nejlépe POTOM, co si dohodneš podmínky. Pokud to neuděláš, může zachránce chtít odměnu až do výše ceny zachráněné lodi.

0/0
4.3.2012 18:07

Kulhánková, dcera

Re: dodatek

Á, James! Matador okružní plaveb! Konečně nějaký profík! R^ V

0/0
2.3.2012 11:57

Si0 po 4. zákazu

Re: at si to námořní právo nechají

On je zatracený rozdíl nepojízdné auto, kdy si v klidu dojdete pěšky na nejbližší vlak, a neovladatelná loď na širém moři, kdy jste fakticky v ohrožení života.

+1/0
2.3.2012 9:59

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: at si to námořní právo nechají

Ono jde o to, že když na širém moři nikdo nepomůže, jde loď často dřív nebo později ke dnu a pak je ztráta 100% ceny lodi. A navíc přijde o život i posádka. Na moři jsou pravidla jiná... Berte to tak, že se rozhodujete, zda si máte zaplatit hodně drahý odtah porouchaného luxusního auta, které vá stojí uprostřed Chánova. Nebo ho tam nechat přes noc ..

+1/0
2.3.2012 10:04

qawadar

Re: at si to námořní právo nechají

No ale kdo z toho ma uzitek?? Vzdyt to muze potkat kohokoliv, ma byt nejaka solidarita snad ne?

0/0
2.3.2012 10:17

generál Failure

Re: at si to námořní právo nechají

Solidarita je jen zbožné přání určitých skupin lidí :-) Ve skutečnosti neexistovala a existovat nemůže. Ale celkem úspěšně ji nahrazují komerční mechanismy, například pojištění :-) Zatracený volný trh :-)

+1/0
2.3.2012 10:51

stil65

nejen, že platí právo ... ale platí kontinuálně

několik století, je stručné a jasné, žádné velké kličky  ... 8-o 

Před 4 lety když ztroskotala kontejnerová loď u břehů UK, tahali od tam lidi z pobřeží - každý kdo co unesl - motorky, soudky s kořalkou ...

Podle námořního práva jsou na břeh vyvrhnuté zbytky ztroskotané lodi majetkem toho, kdo si je najde. 8-o

To se v ČR nestane ... ;-D ... proto se tu musí krást.

+1/0
2.3.2012 8:01

barnaked

Re: nejen, že platí právo ... ale platí kontinuálně

bylo by usmevne na cem by se u nas uplatnovalo namorni pravo. Snad ne na vykolejenem vlak ci havarovanem kamionu ;-D

0/0
2.3.2012 8:26

Si0 po 4. zákazu

Re: nejen, že platí právo ... ale platí kontinuálně

Možná na vltavských lodích.

0/0
2.3.2012 10:01

briza

Re: nejen, že platí právo ... ale platí kontinuálně

Jak to, ze to v CR nefunguje? Akorat, ze "zachranci" casto "zachranovany" objekt nejprve ke ztroskotani dovedou a nasledne jsou (oni nebo jejich kamaradi) na miste jako prvni.

Ted to muzeme sledovat v primem prenosu napr. u Ceskych aerolinii.

0/0
2.3.2012 10:49

Si0 po 4. zákazu

Děkuji redakci, že toto téma pojednala.

+1/0
2.3.2012 7:37

Wandys1

Odvlekl jsem domů souseda.

Vyplatila mě jeho manželka. Vše je tedy v pořádku.

0/0
2.3.2012 6:16

Templ

Re: Odvlekl jsem domů souseda.

A bolelo to moc?

0/0
2.3.2012 7:20

Zani

Re: Odvlekl jsem domů souseda.

Třeba ho vyplatila v "naturáliích";-D

0/0
2.3.2012 9:47

Templ

Re: Odvlekl jsem domů souseda.

Milující manželka vyliská především doprovod, páč jejího hodného chlapa ožrali.;-)

+1/0
2.3.2012 11:52

katano

já lodí - NEJEZDÍM

Já jezdím výhradně autem nebo taxíkem = MHD a lodím nevěřím.

         PS : dobrou noc :-P

0/0
2.3.2012 0:40

slaviator

Re: já lodí - NEJEZDÍM

To jste přišel o krásy ostrova Malta či ostrova Kréta. Tam bohužel z kontinentální pevniny MHD ani taxík nejezdí:-(

0/0
2.3.2012 1:46

Si0 po 4. zákazu

Re: já lodí - NEJEZDÍM

Ani na Prýglu?

0/0
2.3.2012 7:37

oldfashioned Kokodák v1

že bude blábol o kocábce na laně strašit

několik dní jako anchor news, jen potvrzuje amatérství tohoto rádobyzpravodajského servru...8-o8-o

+1/0
1.3.2012 23:02

oldfashioned Kokodák v1

Re: že bude blábol o kocábce na laně strašit

a druhá pecka: vyříznuté vnitřnosti v USA...:-/RvRv

+1/0
1.3.2012 23:04

antimultivitamin

Námořní právo už neplatí

Podle něj by totiž všichni námořní piráti byly okamžitě po dopadení oběšení na ráhně, teda ti kteří by se dobrovolně vzdaly, z ostatních by bylo žrádlo pro rybičky hned.

0/0
1.3.2012 22:52

zlababa.dvur

Re: Námořní právo už neplatí

no pokud vím, tak Rusové je potopili i s jejich lodí, a nikdo ani slovíčkem neprotestoval. Takže to právo evidentně platí, jen západní země jsou měkké v jeho uplatňování

0/0
2.3.2012 0:51

Mysel

Re: Námořní právo už neplatí

Ne, Rusove je sebrali, posadili do clunu a jejich vetsi lod (prazdnou) spektakularne rozstrileli. Na videu byla pochopitelne jen ta druha cast. ;o)

0/0
2.3.2012 1:16

21century_schizoid_man

Re: Námořní právo už neplatí

to neni namorni pravo ale trestni

0/0
2.3.2012 7:48

Pierre de Croissant

piráti se věšeli až v přístavu a často až po soudu

1. aby zlí viděli, jak mohou dopadnout

2. aby hodní viděli, jak je vrchnost chrání a pěkně platili daně.

0/0
2.3.2012 14:17

Direct Shooter

Zatímco vy tu kafráte o námořním právu...

... tak v okrese na severu se multikulturně obohacuje !

http://usti.idnes.cz/teenageri-chodili-k-trafikantovi-jak-do-bankomatu-pak-zbili-zakaznika-12x-/usti-zpravy.aspx?c=A120301_125939_usti-zpravy_alh

0/0
1.3.2012 22:39

Patrik Šebesta

Ježiši kdterý diletant toto psal...

prosím redaktorské, aby se dotázali některého studenta z právnické školy, který Vám to vysvětlí... Námořní právo je samozřejmě mezinárodně kodifikováno....

0/0
1.3.2012 22:33

slaviator

Re: Ježiši kdterý diletant toto psal...

To není tak zcela pravda, stále ve velké míře existuje i jako obyčejové (zvykové) právo, stejně tak klasické mezinárodní právo je ve značné míře stále v obyčejové podobě...

+1/0
1.3.2012 23:31

Patrik Šebesta

Re: Ježiši kdterý diletant toto psal...

Tak si přečti např. Úmluvu OSN o mořském právu... úmluvy o námořním právu atd. To je dávno vše smluvně podchyceno...

0/0
1.3.2012 23:43

slaviator

Re: Ježiši kdterý diletant toto psal...

všechno opravdu ne ;-D

0/0
1.3.2012 23:51

slaviator

Re: Ježiši kdterý diletant toto psal...

vtip je navíc v tom, že i to co je smluvně podchyceno, resp. kodifikováno, tak tím nejsou vázány všechny státy, ale pouze signatáři... a mám dojem, že snad ani všechny ty úmluvy ještě nevstoupily v platnost, ale to si nepamatuju přesně a nechtěl bych se o tom hádat

0/0
1.3.2012 23:52

1000101111001111

Re: Ježiši kdterý diletant toto psal...

To je stejné, jako číst dalekonosnou rezoluci OSN hromadného ničení... také existuje, ale všichni se spíše zasmějí...

0/0
1.3.2012 23:55

Qingdao

Námořní právo právo bohužel neplatí

jinak by totiž nebylo možné, aby se jediný chycený somálský pirát objevil u soudu. V tomto směru bylo námořní právo, na něž se odkazují redaktoři tohoto článku, velice přesné a spravedlivé.

0/0
1.3.2012 22:14

slaviator

Re: Námořní právo právo bohužel neplatí

Euroatlantická civilizace přece jen staví hodnoty jako lidský život, právo obhajoby před soudem a vůbec řádný soudní proces velmi vysoko. Ovšem když piráty chytí Rusové, Číňané nebo Indové, tak ti se se soudy nepárají.

Otázka, co je správné, je ošemetná. Každý by měl mít právo na soudní proces, ovšem (nejen somálští) piráté by měli být tvrdě potrestáni a z vězení nevylézt živí...

0/0
1.3.2012 23:34

zlababa.dvur

Re: Námořní právo právo bohužel neplatí

nesouhlasím, každý kdo se pirátství dopouští přesně ví, co riskuje. V námořním právu platí, že kapitán je soudce, a je to tak správně. Ono totiž je dost komplikovaná představa, k jakému soudu byste chtěli někoho vozit za čin spáchaný v mezinárodních vodách.

+2/0
2.3.2012 0:55

Zani

Re: Námořní právo právo bohužel neplatí

Tohle právo platilo někdy ve středověku. Pokuď ty piráty zajmete, tak na palubě třeba německé lodi, platí právo německé. Tady se o to, kde maj zajatce, co byli na nějaký fregatě, snad 2 měsíce hádal palament a právníci. Nakonec je odvezli do Hamburku. Pozdějc si to nějak ujednali s Keňskou vládou a vozej je k soudu tam. Právě kvůli pošahanejm zákonům nemůžou němci ty bárky ani potopit. Tu první zajali vrtulníkem, kterej nesměl vystřelit. To v tomhle jsem na straně Číňanů, ty je rozstřílej, a do novin to nehlásej, basta.

0/0
2.3.2012 7:23

JoeSO

Re: Námořní právo právo bohužel neplatí

No to mi přijde docela divné. Když to přirovnám ad absurdum, tak to je jako když budu v autě v zahraničí a budu tvrdit, že v mém autě platí české právo a po dálnici můžu jet 130 :-)

0/0
2.3.2012 14:41

generál Failure

Re: Námořní právo právo bohužel neplatí

Asi jste něco nepochytil :-) Námořní právo platí v oblastech mimo jurisdikci jakéhokoliv státu. To přirovnání k autu je poněkud nesmyslné.

0/0
2.3.2012 21:58

Zani

Re: Námořní právo právo bohužel neplatí

Když to auto budet plavat v mezinárodních vodách, můžete plavat třeba 300 z místa. Ale v zahraničí jste na půdě jiného státu a musíte ctít jeho zákony.

0/0
2.3.2012 22:39





Najdete na iDNES.cz