Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autobus před přechodem zastavil, auto ne. Od sražené ženy navíc ujelo

Byla to situace jako z dopravních testů. Autobus v Ostravě zastavil před přechodem a dával přednost chodcům. Jenže zatím neznámý řidič v sousedním jízdním pruhu v řešení této situace zcela propadl a své auto nezabrzdil. Vzápětí spáchal trestný čin, protože po srážce se ženou místo brzdového přišlápl plynový pedál a ujel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

levac

Po pravdě to mohu napsat pouze já

Jako každý slušnýchodec,si nikdy nevynucuji přednost.Být ohleduplný k řidičům, zvlášt v zimním období,je na místě.Kdy tedy vstoupit na přechod.Autobus zastaví a pouští chodce z levé strany.Ohlédnu se za něj,žádné auto.Můžu vstoupit na přechod a projít,co nejrychleji.Mně stačí na to asi 5 sekund.Jste v půlce druhého pruhu a najednou slyšíte brzdy a oslní vás světla.V té krátké chvilce se vám promítne -kde se najednou tady vzal.Ucítíte jen náraz, žádnou bolest.Ta nastoupí později.Po chvíli procitnete,chcete vstát,jdete přece na tramvaj a konec radosti.Je možné,že řidič po nárazu byl také v šoku,a proto ujel.Jiné vysvětlení není.A já mu děkuji,protože žiju.

0/0
15.2.2012 19:56

bar.bu.do

Re: Po pravdě to mohu napsat pouze já

... ano, řidičáky kupují nejen Vietnamci ...

0/0
15.2.2012 21:55

Kahlan Amnell

Přecházení

z diskuze soudím, že by chodci měli raději sedět doma a na silnici vůbec neotravovat. Zkoušeli jste, páni řidiči, už někdy přecházet před autobusem? Nejenom že auto přes něj nevidí, chodec také ne. Když už autobusák zastavil, je slušné přejít a nemávat na něj zběsile, ať jede. Další chytrák radí přesvědčit se, že auto o chodci ví. Jak se to pozná? Vyvěsí červený praporek?

Přecházení je nebezpečné vždycky, protože spoléhat se na řidiče nejde. Řidič musí sledovat auta před sebou, vedle sebe a za  sebou, značky, chodce, a když se mezitím ještě baví se  spolujezdcem, je na snadě, že něco přehlédne.

0/0
15.2.2012 9:54

Gasherbrum

Oblíbený přechod

v tomto smylsu je na Varenské ulici u Futura. Již dvakrát se mi v tomto dvoupruhovém sektoru stalo(mimojiné obrovsky přehledném), že auto v pravém pruhu zastavilo(dokonce dvě za sebou). Cca 50m za ním jelo v levém pruhu další auto. Vzhledem k dálce a jasné viditelnosti vstoupil člověk do vozovky a ten chytrák v levém pruhu se na to vykašlal a ještě přidal na rychlosti a nechal mě a ještě jednoho chodce co šel se mnou stát před zastavenými auty uprostřed pravého pruhu, v druhém případě na nás ještě projíždějící řidič hrozil rukama. Jelikož tam je velká viditelnost a bylo to za jasného počasí, nikdo mu tam nevlezl, naštěstí. A několikrát jsem tuto situaci i viděl a stává se na tomto přechodu běžně a troufnu si říci, že minimálně 50% řidičů pravidla o přechodech přes dva jízdní pruhy buď vůbec nezná, nebo je absolutně nerespektuje a nezřídka to ještě vypadá, že využívají stojící auta v pravém pruhu i k tomu, aby je na přechodu předjeli.

0/0
15.2.2012 7:52

Kahlan Amnell

Re: Oblíbený přechod

ano, to se mi stává často, že auto zastaví u přechodu a auto za ním se postaví vedle něj, jako by řidič nechápal, co ten trotl z ničeho nic staví. A to všechno v rámci jednoho pruhu (druhý tam není)!

0/0
15.2.2012 9:37

semelik

No jestli je to na tom nově zřízeným "přechodu" u Venuše

kterej má být v provozu skoro rok, než se opraví podchod, tak to se vůbec nedivím. Je to tak frekventovaný místo (jak auta, tak chodci), že byla jenom otázka času, kdy tam někoho trefí. A dejte na moje slova, že to zdaleka není poslední případ. Ta "třicítka" tam naprosto nic neřeší.

Ale pan starosta nám k tomu v Jižním listí určitě něco moudrého řekne, možná i slzu uroní.

0/0
14.2.2012 21:01

pingu1

..Cesi maj takovej blbej narodni sport

..krome hokeje ,jeste honej chodce na zebra pasech...:-/

0/0
14.2.2012 20:28

JUDr. Lawyer

Exoti na přechodech i v diskuzích

Jsem celkem překvapen z toho, že soudný názor o povinnosti se před vstupem do vozovky rozhlédnout se ve zdejší diskuzi setkává s nepochopením, místy až hysterickým. Dokud si lidé neuvědomí, že řidiči nejsou stroje a chybují, a že rozhlédnutí zabírající asi tak 1 vteřinu života není nic složitého, pak budou chodci na přechodech umírat dál. Až budou mít zdejší zastánci chodců-sebevrahů vlastní děti, jsem zvědav zda jim taky budou citovat od mala zákony a předpisy, nebo je naučí přecházet tak, jak to učili moji rodiče mě. Mně totiž může být nějaké nezastavené auto v druhém pruhu u pérdele, páč já ho nechám odjet a pak teprve přejdu. Pitomci ovšem raději sází na předpisy a pak se po probuzení v nemocnici (v lepším případě) strašně diví "jaktože nezastavil, když měl??"

+4/0
14.2.2012 17:48

ulkik

Re: Exoti na přechodech i v diskuzích

ano, chodec se ma rozhlednout, ale ridic MUSI zastavit.

0/0
14.2.2012 20:30

JUDr. Lawyer

Re: Exoti na přechodech i v diskuzích

je to přesně naopak.. chodec se musí rozhlédnout a nespoléhat na řidiče.. je mnohonásobně zraniteljnějším účastníkem provozu a jako takový musí být extrémně opatrný.. nechci se tímto zastávat řidičů prasat, ale chodci dělají v provozu daleko větší vylomeniny

0/0
14.2.2012 22:19

Leinad

Re: Exoti na přechodech i v diskuzích

Je hromada případů, kdy nemusí: 1) Má modrý maják. 2) Dle služebního zákona dostal rozkaz. 3) Je to na tramvajovém pásu. 4) Je to souběžně s tramvajovým pásem a jede tramvaj. A pak jsou další případy, kdy zastavit má, ale neudělá to.

0/0
14.2.2012 22:45

Kahlan Amnell

Re: Exoti na přechodech i v diskuzích

Nevím, co má rozhlédnutí společného se dvěma pruhy, kdy jeden řidič zastaví a druhý ne. Pokud mi jeden zastaví a já nepřejdu, bude akorát naštvaný a příště se nebude obtěžovat zastavovat vůbec. Bohužel nechápe, že chodce vystavuje většímu nebezpečí, než kdyby přejel, a chodec si počkal na prázdnou celou vozovku.

0/0
15.2.2012 9:41

jeanetka

Proč asi ten autobus před přechodem zastavil?

Když před autobus řidič auta neviděl, neměl předjíždět, nota bene na přechodu a těsně před ním se nazahajuje předjíždění. Řidič udělal chybu, ne chodec. Chodec ale dělá chybu vždy, když vykročí, aniž by se přesvědčil, že řidič blížícího se vozidla o něm ví, může ho nechat přejít a dává mu přednost. Být v právu rozmázlý na vozovce není nic atraktivního.

+3/0
14.2.2012 17:16

Dr.Download v.5

Re: Proč asi ten autobus před přechodem zastavil?

Jak jste přišel na předjíždění?

+1/0
14.2.2012 18:32

nakej_nick

Re: Proč asi ten autobus před přechodem zastavil?

Technická: jízda ve vedlejším pruhu ve městě není předjíždění. Jinak souhlas.

V předpisech je jeden zádrhel. Ve snaze páchat dobro (upřednostnit chodce jako původního a nejčastějšího obyvatele obce a zároveň jednoho z nejzranitelnějších účastníků dopravy) se do nich dostala ustanovení, která ho preferují nadměrně.

Myslím, že nebýt semaforů a přechodů a příslušných ustanovení, dávali by si mnohem většího majzla. Tím nechci říct, že jsou zbytečné, ale jde o to, že navozují psychologicky pocit nedotknutelnosti a bezpečí, který je ovšem falešný: oni opravdu věří, že na zebře nebo dokonce při rozsvícení zeleného panáka není třeba se starat o okolí, vylučují možnost jakékoliv chyby v systému, nepociťují za sebe zodpovědnost.

0/0
14.2.2012 18:47

ulkik

Re: Proč asi ten autobus před přechodem zastavil?

jsou obecne dva pristupy:

1) rusky: kdo ma vetsi silu/auto, ma prednost. A ostatni at si na sebe daji pozor, kdyz jsou slabsi.

2) evropsky: kdo ma vetsi auto, ma vetsi zodpovednost, a o to vice si musi davat pozor, aby slabsim neublizil.

Chapu, ze davate prednost ruskemu zpusobu, ale je snaha do CR zavest evropska pravidla chovani.

0/0
14.2.2012 20:33

nakej_nick

Re: Proč asi ten autobus před přechodem zastavil?

když zobecnit, tak pořádně (nejen v dopravě)

2) evropský: místo svobodného občana, který se umí postarat sám o sebe a nese zodpovědnost za své chování, vychováme stádo, které naučíme, že se vždycky může ve všem spolehnout na dobrotivý stát, který všechno zařídí a na vše najde správný recept. Sebereme lidem dost peněz, abychom jim mohli část z nich zpětně rozdělovat, tak že se nakonec spousta lidí ani neobejde. Na všechno uděláme předpis a pak se nestačíme divit, že ten systém z různých důvodů selhává, protože život je různorodější, než si byrokrat umí představit. Tak zjistíme, že předpis je třeba ještě podrobněji specifikovat a znovu a znovu se marně snažíme všechny možné situace, jež přináší život, do něj nacpat, přičemž se často necháme vést dobrými úmysly co vedou do pekel. Místo jednoduchých providel, která budou ale důsledně vymáhána, uděláme džungli předpisů, kterou už normální hlava nemůže pojmout (často ani právnická, školená).

+1/0
14.2.2012 21:46

nakej_nick

k ruskému způsobu

Ne, nechápete. Je to takhle: Kdo má větší sílu/auto, nemá proto přednost. Ale ostatní ať si na sebe dají pozor, protože jsou slabší.

Plech vítězí nad kostí. Žádný papír ani ani státní orgán nezařídí, že v systému nenastane chyba.

0/0
14.2.2012 21:51

nakej_nick

Re: Proč asi ten autobus před přechodem zastavil?

Ad "řidič udělal chybu". Ano. Je to nemilé, ale protože je to člověk, je to také očekávatelné. Lidi dělají chyby. Někdy fatální.

Byl jsem možná v podobné situaci jako ten řidič.  Vpravo v

odbočovacím pruhu jel autobus, cca 20 metrů před křižovatkou začal

výrazně zpomalovat (a zároveň si nadjíždět dost těsně vlevo ke mně, aby to vytočil). Jel jsem na úrovni levého zadního a vnímal ho spíš okrajově, prostě jsem vyhodnotil, že v klidu odbočuje a jen si periferně hlídal, abychom se neotřeli. Zleva teprve před polovinou dvojpruhu lidi, před sebou děcka, která drží na vodítku psa - sleduju, protože co kdyby se třeba rozeběhly, spíš podvědomě zpomaluju.

Autobus to zadupl, zpoza něho _vyběhl_ spěchající chodec mě před kapotu. Díky nižší rychlosti a dobré reakční době jsem stihl zastavit ještě před zebrou. Jakákoliv další nepříznivá okolnost to ale mohla pokazit - nějaký další rušivý podnět, menší soustředění třeba při hledání ukazatele - a už bych si tady početl, jaký jsem prase...

0/0
14.2.2012 19:02

nakej_nick

zákon platí celý

§4 Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen a) chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, ... své chování je povinen přizpůsobit ... situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem ...

§5 (1) povinnosti řidiče h) snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem,

§5 (2) řidič nesmí a) ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet

§54 Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.

+1/0
14.2.2012 16:39

Keni

Re: zákon platí celý

Ano, zakon plati cely. Pro chodce ale jen $5 (lidove mam absolutni prednost) a po ridice jen $54. Nastestri vetsina ridicu ten paragraf 5 dodrzuje, coz se neda rici o vetsine chodcu. Dokud nebude mit chodec (rodic ditete) v nekterych pripadech alespon castecnou vinu na nehode na prechodu, tak se nic nezmeni.

Je divne, ze plno pejskaru dokaze vychovat psa, ale plno rodicu nedokaze vychovat deti. Byl jsem svedkem, kdy bruslar jel velice rychle po chodniku podel domu a bez jakehokoliv rozhlednuti apod pres prechody na silnicich.

Ale za ujeti od nehody a jeste se zranenim osob by se nelo skoro strilet.

0/0
14.2.2012 17:28

oldas1

Sprosťárna je, že ridič ujel,

to je bez disuse, ale za autobus, nebo náklaďák nevidí ani ti nejlepší řidiči motocyklů a osobních aut. Na to měli myslet tvůrci zákona o pravidlech silničního provozu. Teď ještě někdo pravidlo o přednosti chodců na přechodu vylepšil o přednost v jízdě pro vozidla s majáky. Takže, pokud by tu chodkyni srazil pitomec s majákem, tak by si za to vlastně mohla sama.

0/0
14.2.2012 13:28

ende1

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

Než udělali  pravidlo o přednosti chodců na přechodech tak tolik úmrtí na přechodech nebylo.

0/0
14.2.2012 13:31

cassul

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

Protože to pravidlo je nepřirozené - kvůli chodci s průměrnou hmotností kolem 70 kg musí zastavit auto s hmotností dejme tomu 1500 kg. I když zcela odmyslíme všechny tupouny za volantem i na chodnících, z čistě fyzikálního hlediska je ve výhodě auto. Ale zákon říká opak...

0/0
14.2.2012 13:38

dracekv1

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

To je asi jako, kdyby měl dávat vlak přednost osobákům.

0/0
14.2.2012 13:42

sandar

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

v té době kdy se to zavádělo jsem zrovnma dělal autoškolu a jeden z učitelů tehdá říkal: přibude mrtvejch...a měl pravdu:( Nicméně dost k tomu přispěla i dost mylná interpretace zákona lidmi - chodci, kdy si to vysvětlili po svém tak, že chodec má tu přednost absolutní, tzn. že si tam může kdykoliv vstoupit a je z obliga...tak to bohužel není, ale někteří se tak chovají a důsledky pak vidíme:(

0/0
14.2.2012 13:51

JUDr. Lawyer

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

tihle "chodci" obohacují genofond lidstva tím, že se z něj sami vyřazují ;-D

+1/0
14.2.2012 17:51

Smrť

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

Ano, za autobus není vidět a proto je na místě sundat nohu z plynu a přemístit ji na brzdu. Mně to nijak složité nepřijde, zvláště když vím, že lidi zpoza autobusu klidně vlezou před auto i mimo přechod. Kde nevidím, tam předpokládám možný problém a zařídím se podle toho, to je však bohužel nad mentální schopnosti některých držitelů ŘP. A už vůbec neexistuje omluva pro ujetí z místa činuRv

+2/0
14.2.2012 14:19

marwill

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

Každej tam vidí jen chodce a proto by nejradši projel, ale uvědomte si, že tam může být jakákoliv jiná překážka - to taky pojedete a natlučete si auto? Stačí jedno prosté - kam nevidím, tam nejedu.

0/0
14.2.2012 15:28

pingu1

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

cituji :

Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...... jakožto advokát Vás zdarma poučím:

Pokud u silničního přechodu auto v jednom jízdním pruhu zastaví, musí auto v druhém jízdním pruhu zastavit automaticky!!!!  A je úplně u pr-ele, jestli řidič v druhém jízdním pruhu chodce vidí nebo ne. Pindy o tom, že si měl chodec všimnout, uskočit nebo raději vůbec nepřecházet, jsou úplně mimo mísu. Tupá hlava jedoucí v druhém  jízdím pruhu si musí alespoň chvilku namáhat mozek v tom smyslu, že auto v prvním jízdním zastavilo asi z jiného důvodu, než že by se jeho řidič chtěl rozhlédnout po krajině. Je to logické, a pokud to zvládnu chápat já, pak jistě, byť s obtížemi, i těch 90% blbů co sem svými vejšplechty přispívají.

+4/0
14.2.2012 14:44

nakej_nick

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

Jaký je důvod citace toho blábolu?

0/0
14.2.2012 15:57

Keni

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

A co nam reknete k tomuto:

§54 Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.

0/0
14.2.2012 17:30

pingu1

Re: Sprosťárna je, že ridič ujel,

.. jaksi uz na tom prechodu musel bejt..;-)

0/0
14.2.2012 20:30

ende1

Zavinil

to ten autobusák. Kdyby jel tak by žena počkala (nic by ji neuteklo) tak se to nemuselo stát!Soudnej člověk ,když vidí autobus nebo kamion tak na ně zamává ,aby jel než ,aby zastavoval.

0/0
14.2.2012 13:24

Gilth

Re: Zavinil

"Soudnej" clovek vam pak predpokladam proplati tu pokutu co dostanete...

+1/0
14.2.2012 14:17

Leinad

Re: Zavinil

Když na někoho mávnu ať jede (nebo udělám krok směrem od přechodu zpátky), tak řidiš naplní materiální i skutkový aspekt přestupku? 8-o

0/0
14.2.2012 22:52

mpixel

To je takový problém vykouknout 10cm za autobus ?

auto pojede určitě minimálne 20 cm. Už kvůli zpětnému zrdcátku autobusu.

0/0
14.2.2012 13:22

mpixel

Re: To je takový problém vykouknout 10cm za autobus ?

většinou ale minimálně metr.tipnul bych to tna to že ta ženská spěchala.

0/0
14.2.2012 13:22

_m-

Re: To je takový problém vykouknout 10cm za autobus ?

Není. To je ale problém té paní. Problém toho řidiče, který měkl čučet cop se děje a před přechodem přibrzdit (když autobus vedle něj  zabrzdil) to neřeší.

0/0
14.2.2012 13:24

Honza-A

Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

... jakožto advokát Vás zdarma poučím:

Pokud u silničního přechodu auto v jednom jízdním pruhu zastaví, musí auto v druhém jízdním pruhu zastavit automaticky!!!!  A je úplně u pr-ele, jestli řidič v druhém jízdním pruhu chodce vidí nebo ne. Pindy o tom, že si měl chodec všimnout, uskočit nebo raději vůbec nepřecházet, jsou úplně mimo mísu. Tupá hlava jedoucí v druhém  jízdím pruhu si musí alespoň chvilku namáhat mozek v tom smyslu, že auto v prvním jízdním zastavilo asi z jiného důvodu, než že by se jeho řidič chtěl rozhlédnout po krajině. Je to logické, a pokud to zvládnu chápat já, pak jistě, byť s obtížemi, i těch 90% blbů co sem svými vejšplechty přispívají.

+10/0
14.2.2012 12:55

Black Out

Re: Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

R^R^

0/0
14.2.2012 12:56

dracekv1

Re: Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

Právu nerozumím, to ano. Zato vím, že fyzikální zákony mají přednost, před těma zákonama co si vymysleli lidé.

+1/0
14.2.2012 13:07

bar.bu.do

Re: Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

... takže zastavujete před křižovatkou s vedlejší silnicí a vysouváte periskop?

+2/0
14.2.2012 13:11

dracekv1

Re: Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

pokud vidím, že nedostávám přednost, tak se snažím něco udělat, například brzdit. Nejedu dál jak trubka, protože mám přece přednost.

0/0
14.2.2012 13:15

Nikit

Re: Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

Čistě fyzikálně chytráku. Autobus přede mnou začíná brzdit, blíží se k přechodu. Má cca dvě sekundy na zabrždění. První impuls pro mě k tomu, že se něco děje. Od toho okamžiku chodec vstupuje do na přechod a začínají běžet další dvě sekudny, než vykoukne z poza autobusu. V kolizní dráze je pak za sekundu. Suma sumárum mám na zabrždění 5s. Pokud to za pět vteřin nestihneš z 50 km/h, vrať raději řidičák.

0/0
14.2.2012 13:23

ende1

Re: Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

Nevím jak ty! Ale já ,když přes něco vysokého nevidím tak jdu na kraj toho vozidla a ještě se podívám jestli něco nejede! A až potom dokončím přecházení! Vidíš co se stane ,když si myslíš ,že máš absolutní přednost! Chytrolíne!:-P

0/0
14.2.2012 13:35

sandar

Re: Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

jo, to je ze strany chodce zcela rozumný přístup, ale co to má co dělat s chováním řidiče?!? Ten musí reagovat na vznikající situace na silnici (tady jednoznačně brzdící autobus - pokud ho viděl a nereagoval i pokud ho neviděl, tak v obou případech jeho chyba) a to i do té míry, že je třeba počítat s tím, že chybu udělá někdo jiný. Kdyby řidiči vycházeli z předpokladu, že vždycky na ně ještě zpoza autobusu chodec vykoukne a zamává, tak máme takové nehody na silnici každý den...:-P

+1/0
14.2.2012 13:42

dracekv1

Re: Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

Jenže řidiče tu nikdo neomlouvá, je to jasně jeho chyba. Tady se řeší to, že rozumné chování chodce, tomu všemu mohlo předejít.

Cituji " třeba počítat s tím, že chybu udělá někdo jiný." . A to chodec nemusí? On není účastník provozu?

+2/0
14.2.2012 13:48

sandar

Re: Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

no, tady se právě řešilo chování řidiče a ne chodce, na něj jsi pak přešel Ty;-)ale s tím samozřejmě souhlasím, psal jsem to i jinde v tomto smyslu, chodec se musí chovat stejně obezřetně...a v této situaci se tak zjevně nechoval ani řidič, ani chodec.

0/0
14.2.2012 14:05

dracekv1

Re: Všem ňoumům, kteří samozřejmě právu nerozumějí...

Aha :-)

0/0
14.2.2012 14:09





Najdete na iDNES.cz