Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha nemůže vypovědět smlouvy na poruchové tramvaje ForCity

Pražský Dopravní podnik bude muset od dodavatele odebrat za 18 miliard korun všech 250 nových tramvají ForCity, a to i přesto, že jsou poruchové. Smlouvy mezi dopravcem a společností Škoda Transportation, ve kterých je nákup tohoto počtu souprav stanoven, není totiž prakticky možné vypovědět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

azazzelo

A takto vypadá konec tramvají v Praze

Už když vyjely Porsche, měl jsem neblahý pocit, že je vše špatně. Ulička bez možnosti projít a narovnat nohy, schody, podivné široké sedačky na úkor stojících, kovové studené tyče, a hlavně smrad, jak když v nich v Plzni žili bezdomovci a nemožnost větrání.

Nenapadlo mě, že může přijít ještě něco mnohem horšího - ForCity. Jel jsem s ní jednou. Normální kodrcavý žebřiňák. Za jízdy vydává otřesný hluk, který upozorňuje na skutečnost, že se tramvaj v další zatáčce rozpadne. Mňo, třeba to byl zrovna kousek s vytlemenou gumou, to jsou věci, takhle týden po dodání. Zatím jsem registroval po Praze jen zkušební jízdy, a tohle bylo první setkání. No děkuji, nechci více. To takové závady neumí DPP za mé peníze normálně řešit?

V každém případě, Škoda se snaží prodávat do světa. Stydím se, že něco tak technicky nedotaženého vzniklo v Česku. Když si představím, že takhle nadávají na Čechy všude, kde naše tramvaje nakoupí...

0/0
18.1.2012 7:26

martin0669

Re: A takto vypadá konec tramvají v Praze

"porsche" hezký vzhled ... z ulice ... uvnitř taky celkem dobrý na pohled ... hrůza na užívání

pan "dizajnér" asi nepochopil co má dělat a k čemu to má sloužit - hromadná přeprava osob "stojím na jedné noze a ještě ne na své"

0/0
18.1.2012 10:36

azazzelo

Re: A takto vypadá konec tramvají v Praze

Na webu plzeňské Škodovky mají Porsche pro zahraničí. 19 T pro Wroclaw má zajímavé uspořádání sedaček a prostor pro kola. Jen jsem měl za to, že těch 2 x 6 sedaček uschovává nějakou techniku, motor, nebo tak něco. Kam se to zařízení podělo?

http://www.skoda.cz/cs/produkty/tramvaje/

0/0
18.1.2012 22:42

TigerM

Re: A takto vypadá konec tramvají v Praze

nejsem proti kritice, ale z vaseho prispevku mi prijde, ze jste tech tramvaji moc nevidel a ani nevite, ze jich pomerne hodne jezdi v beznem provozu... hluk je o poznani mensi nez u ostatnich tramvaji, co je hodne hlucne a co opet jaksi nikdo nepredpokladal, jsou mechy, ktere maji zlomy olistovane kovovymi listami, coz pri nerovnostech a rychlejsi jizde uvnitr vozu slusne ramusi, stacilo by pogumovane nebo jen guma s textilii. Druhy problem jsou dvere, ale u novejsich vozu uz je to mnohem lepsi.

Problem s koly je vseobecne znam uz i v nemecku delsi dobu, rekl bych, ze GMT s tim nic moc neudela, pravdepodobne skoda moc nepocitala s narocnym prazskym provozem. U kol dochazi diky gumovym segmentum k vetsi deformaci nakolku a prip. i trhlinam.

Otazkou je, jaky typ skoda u GMT objednala, pro jake zatizeni, pro jakou max. rychlost, atp.

+1/0
18.1.2012 18:07

azazzelo

Re: A takto vypadá konec tramvají v Praze

Ano, neviděl. Na trase, kde se pohybuji jezdi víc starší typy a Porsche (Žižkov, Václavské nám.). ForCity se zde jen pravidelně testuje. Jel jsem s ní jednou před Vánoci z Vodičkovy na Karlovo nám. - 3 stanice - pomalou rychlostí. Kodrcání, lomození, skřípot. Nejhlučnější jízda, kterou jsem v poslední době zažil. Nevěřím Vám, že by toto měla být tichá tramvaj, dokonce snad o poznání lepší než ostatní typy. A při tom drkotání si ani rychlejší jízdu představit nedovedu.

Nevím, co jsou mechy. Ale obecně v pražských tramvajích skřípou kloubové spoje, takový ten zakulacený díl podlahy, umožňující procházení cestujících. Jak se pod něj v zimě dostane břečka, sůl a kamínky, tak v zatáčkách vydávají ty plechy hrozivé zvuky.

0/0
18.1.2012 22:19

TigerM

Re: A takto vypadá konec tramvají v Praze

Mechy - Harmonika - kloub, ... ja s ni jezdim casto, az tak hlucna mi prave neprijde, ale je pravda, ze uz jsem taky jel jedno, kde to v zatackach docela skripalo, hlucne dvere u vsech, zde me prekvapilo pouze jednou, kde byli tiche... Presto bych si troufl rict, ze hlucnost je o poznani lepsi nez u jinych tramvaji, ... 14T - "Porsche" je ale neco uplne strasnyho, to je jen tramvaj na koukani a ne pro dopravu...

V tech kloubech je to problem, tu brecku s kaminky si dovedu predstavit...

0/0
19.1.2012 20:07

Tomaseq

Vývoj tramvaje byl moc rychlý

Nestlihly se tak vychytat všechny mouchy. Po prototypech se měla vyrobit předsériová několikakusová série, která měla jezdit několik let. Tak by se dalo zabránit nynějším problémům. DP ale musí počítat s tím, že supermoderní tramvaj potřebuje nějakou údržbu, bez ní mohou jezdit jen staré blbovzdorné a kladivem opravitelné odporové T3 všech variant.

0/0
17.1.2012 21:51

bar.bu.do

Už před třiceti lety platilo ...

... že cenu zakázky určuje státní arbitráž ...

0/0
17.1.2012 20:54

nezavislypolitologamater

Jen tak z dlouhé chvíle jsem si přečetl článek

z něj jsem se dozvěděl

- Praha nemůže zrušit smlouvu a bude muset odebrat tramvaje, přesto, že jsou poruchové. - Porucha, resp. závada spočívá v tom, že se po cca 25 000 km se "sjela" guma na kolech tramvají. - Závada není důvodem pro odstoupení od smlouvy. - Praha dosud za dodané tramvaje nic nezaplatila.- Škoda přesto nebude uplatňovat smluvní penále. - Škoda je ochotná s magistrátem jednat a očekává od nich návrh.

A tak mi tak nějak napadlo co to je asi za gumu, která vydržela celých 25 tisíc km na pražských kolejích než se "sjela" a zda by se dalo např. i o autu říkat, že je poruchové protože se mu "sjíždí" gumy .......

0/0
17.1.2012 18:20

Antonín, topič

Re: Jen tak z dlouhé chvíle jsem si přečetl článek

Hm, trochu rozdíl, tyhle gumový vložky se nemaj co ojíždět, respektive degradovat při trapnejch 25tkm.

0/0
17.1.2012 18:39

joscer

Re: Jen tak z dlouhé chvíle jsem si přečetl článek

Asi ne, ale pochybuji, že Škodovka je tam dala s vědomím, že půjdou tak brzo do háje. Musí to řešit s dodavatelem z Německa.

0/0
17.1.2012 18:46

Leinad

Re: Jen tak z dlouhé chvíle jsem si přečetl článek

Čekal bych však, že to bude vyřízeno jako běžná reklamace zboží v záruce.

0/0
17.1.2012 19:51

rebereb

Nemusí vypovídat smlouvu, stačí, když

budou požadovat v záruční době opravu a náhradu za tramvaj v opravě. Takže Škoda ať dodá náhradních 22 tramvají..... Ten článek je celý pitomost....

0/0
17.1.2012 17:12

joscer

Re: Nemusí vypovídat smlouvu, stačí, když

A proč 22 náhradních tramvají, když jsou na těch stávajících "jen sjeté gumy"?

0/0
17.1.2012 18:39

zorro_rojo

Re: Nemusí vypovídat smlouvu, stačí, když

Taky si rikam. To by mel byt spotrebni material, pochybuji ze vymena kola zabere dele jak jednu sichtu.

Takze holt se kola vymeni a jezdi se dal.

A Praha by si mohla taky opravit kolejiste..

0/0
17.1.2012 22:20

karel-smíchov1

To je

stále dokola,smlouvy jsou špatné!! To je tak nemožné nebo se to nesmí zjistit kdo smlouvy vypracoval a kdo je

podepsal. Kdyby se chtělo tak je to za den vyšetřeno !!! Pak by asi prasklo kdo schrábnul všimné 8-o!

0/0
17.1.2012 16:59

martin0669

Re: To je

nebe "nevšimné" - nevšímají si chyb

0/0
18.1.2012 10:34

jirkastrasil

A zase to zaplatíme my...

0/0
17.1.2012 16:04

kaksikymmenta

Příklad

Když své děti vychováváme vlastním příkladem, pak jsme také odpovědni za to, co z nich vyroste. To nejdůležitější, co předáváme našim dětem, možná není ukryto v genech, ale v naší duši.

0/0
17.1.2012 15:07

kaksikymmenta

Re: Příklad

Omlouvám se, to bylo vedle, pardon. :-)

0/0
17.1.2012 15:07

Jiřik

Re: Příklad

Svým způsobem se to sem taky hodilo ;-)

0/0
18.1.2012 5:52

tev

A kdopak si zase namastil kapsu?

A komu se zase nic nestane? :D Češi, jsme to ale jeden Švejk vedle druhého, co? Pivečko, papáníčko, kecičky, ohýbání hřbetu... a ti mazanější kradou, a kradou a jestli neumřou, budou krást na věky... No a, že? Cítím to stejně. Zatím na to pivo mám ;-D [>-] vlastně teď máme tu naši novou vlajku EU ;-D;-D;-D ježiši jsme fakt ale joudové....

0/0
17.1.2012 14:27

davexd

Re: A kdopak si zase namastil kapsu?

ťuti ňuni

0/0
17.1.2012 20:41

jackie13

okamžitě zjistit,

která advokátní kancelář v tom má pařáty a veřejně ji zničit.

0/0
17.1.2012 14:11

TigerM

Re: okamžitě zjistit,

smlouvu predpokladam sepisovali pravnici skody a dpp prip. mesta... Ona skodovka ziskava hodne zahadne zakazky se zahadnymi podminkami vyberoveho rizeni a zahadnymi podminkami smlouvy a jeste zahadneji to nikomu nevadi...

0/0
17.1.2012 16:40

Leinad

Proč se mi 15T nelíbí

Oproti 2*T3 i KT8 míň místa (nástup s krosnou, počet cestujích v plně obsazené soupravě), špatné větrání.

Výhoda 15T oproti 2*T3 je, že to je jeden vagon (akorát nevím, jak se tváří ROPID a DPP na stavění jízdních řádů a vození vzduchu v noci), z pohledu cestujícího se mi líbí průchod(když je vagon prázdný), lepší rozmístění obsazenosti(i když dav nastoupí jedněmi dveřmi)....

Starší T3 a KT8 nebyly přístupné(nízkopodlažní) a neměly poptávkové otevíraní dveří, ale existují i T3R.PLF a KT8D5.RN2.

0/0
17.1.2012 14:05

TigerM

Re: Proč se mi 15T nelíbí

ono by bylo vice mista, kdyby alespon jeden clanek vozu mel sedacky 1+1...

0/0
17.1.2012 16:42

buxus

K některým příspěvkům diskutujících

jsem ochoten souhlasit s tím, že v konkrétním případě jde o vadu opravitelnou, souhlasím s tím, že to možná půjde řešit v rámci prodloužené záruky a že pokud by byly závady skutečně závažné, mohl by zasáhnout Drážní úřad a nepovolit provoz těchto tramvají.

Jenže - o tohle přece vůbec nejde. Jde o to, že byla podepsána, ať již neúmyslně či úmyslně, smlouva, která má závažné právní nedostatky a to jednostranné nedostatky v neprospěch kupujícího. Nemá smysl proto říkat, že se (zatímú tak moc nestalo, že se to nějak vyřeší, nebo že snad zasáhne nějaký státní orgán. To by potom nebylo nutné sepisovat smlouvu vlastně vůbec. Musíme se proto ptát, jak je možné, že se takové smlouvy nevýhodné pro stát/obec neustále podpisují, kdo je připravuje, kontroluje, lkdo působí jako exeterní konzultant a jaké postihy se proti těmto subjektům vyvodí.

+1/0
17.1.2012 14:00

denny2606

Re: K některým příspěvkům diskutujících

nikde není psáno,že ony smlouvy jsou nevýhodné pro stát,konkrétně Prahu. Ona závada je odstranitelná v záruční době a předpokládám,že možnosti odstoupení od smlouvy jsou vzláště podobně rozsáhlích tendrech obvyklé.

0/0
17.1.2012 14:11

buxus

Re: K některým příspěvkům diskutujících

Špatně jste si to přečetl. V článku se píše: "Smlouvy mezi dopravcem a společností Škoda Transportation,

ve kterých je nákup tohoto počtu souprav stanoven, není totiž prakticky

možné vypovědět". Jestliže je toto u smlouvy ošetřeno tak, že obecná ustanovení Obchodního zákoníku o odstoupení od smlouvy (vypovězení) neplatí, pak je smlouva jednoznačně nevýhodná.

0/0
17.1.2012 15:29

denny2606

Re: K některým příspěvkům diskutujících

nepřečetl jsi to dokonce. !....že každá ze smluvních stran je oprávněna odstoupit od smlouvy pouze v případech stanovených zákonem." To je dle mého standardní,dostačující. Možnost odstoupení od smlouvy v řádu desítek miliard kvůli lehce odstranitelným drobnostem,nikoliv zásadním nedostatkům, by byla pro výrobce riziková,neli likvidační.

0/0
17.1.2012 16:00

JBetak

Re: K některým příspěvkům diskutujících

Likvidační.... Na druhé straně výrobce nikdo nenutí uzavírat smlouvu rovnou na 250 kusů nevyzkoušeného čehosi. Riga objednala nejprve 20 kusů.

0/0
17.1.2012 17:34

zorro_rojo

Re: K některým příspěvkům diskutujících

A vite co bude teprve prus.. problem?  Jestli se zjisti, ze se ta zavada v Rize nevyskytuje.. tedy ze tramvaje se poskodili v provozu na Prazskych tratich, na vetsine useku ve stavu ponekud opotrebovanem. :]

0/0
17.1.2012 22:24

Lev Čech

dle zákona může

Musí vzít objednávku jako sumu kusů. Tato část objednávky nevyhovuje - vrátím. Tato vyhovje - ponechám si ji. 

A je to dle zákona. Kolik zaplatili právníkům za smlouvu a kolik platí dnes za jejich bezmoc?

0/0
17.1.2012 13:56

www.mises.cz

Záruční doba

Tak já myslel, že existuje něco jako záruční doba a ta by měla zaručit, že veškeré opravy by měly jít na náklady Škody, což by ji mělo donutit, aby vše uvedla do pořádku. Jinak mě ale těžko může překvapit, že kde figuruje stát, je neskutečný bordel a hromada průšvihů.

0/0
17.1.2012 13:43

bratři v triku

Re: Záruční doba

R^R^dva roky v celé EU....

0/0
17.1.2012 13:51

martin0669

Re: Záruční doba

ale město nebo DP není obyčejný občan a 2 roky se vztahují na spotřebitele (občana)

firmy mezi sebou mají obchdoní zákoník - dohoda, smlouva

záruka se nevztahuje (ani u občanů) na běžné opotřebení :)

0/0
17.1.2012 13:58

bratři v triku

Re: Záruční doba

to není o tom, kdo si zboží koupí, ale o tom, že záruka na jakékoliv zboží je dva roky v celé EU. 

obchodní zákoník není ani dohoda, ani smlouva. co to plácáš?

a to, co se děje u těch tramvají, není běžné opotřebení... vzhledem k jejich životnosti, že?

0/0
17.1.2012 14:03

Jiřik

Re: Záruční doba

Ta dvouletá záruka platí ale jen při prodeji spotřebitelům = občanům, ne?

.

Právnické osoby mezi sebou uzavírají smlouvy podle obchodního zákoníku, kde si mohou dohodnout prakticky cokoliv.

0/0
17.1.2012 14:14

bratři v triku

Re: Záruční doba

- ne, proč?

- pokud ovšem smlouva odporuje zákonu, platí zákon. takže něco, co se nedá reklamovat či vrátit při evidentní vadě, prostě neexistuje (respektive existuje jen v čr).

0/0
17.1.2012 14:26

martin0669

Re: Záruční doba

najdi si čím se řídí obchod mezi firmama a jaké tam platí záruky

např: http://www.coi.cz/files/documents/jak-reklamovat-zbozi-zakoupene-v-zemich-eu-letak-esc-pri-coi.pdf - hned první odstavec

nepsal jsem, že je obchodní zákoník dohoda nebo smlouva - byla tam pomlčka, což jsem myslel, že pochopíš že se na to vztahuje smlouva a ne něco od EU na 2 roky :)

25 000 km ... to už se něco opotřebovat může ... a záleží na posouzení, na tom jak je vše sepsáno - a tady byli právníci Škodovky asi chytřejší než město ... neznám tu smlouvu, ty jo?

0/0
17.1.2012 15:01

bratři v triku

Re: Záruční doba

co jste to poslal za leták, proboha?! a proč si pletete živnostníka s právnickou osobou???

vy nechápete dokola jednu věc - na zboží, které si koupíte v EU, vám v rámci EU platí dvouletá záruka. CO NA TOM NECHÁPETE?

fakt mi chcete říct, že tramvaj, která má vydržet aspoň patnáct let, se může opotřebit za dva roky???

0/0
17.1.2012 15:05

Petr Tenzor

Re: Záruční doba

Tak ještě jednou, ta záruka platí jen pro kupující jako soukromé osoby, ne pro právní subjekt.

Pokud to stále nechápete, čtěte si první větu dokola, dokud ji nepochopíte ;-D

0/0
17.1.2012 16:56

Petr Tenzor

Re: Záruční doba

A ještě dodám, že DPP (překvapivě) není živnostník.

0/0
17.1.2012 16:59

joscer

Re: Záruční doba

Kde se píše, že je opotřebovaná tramvaj? Nepíše se tam jen o kolech a jejich "sjetých gumách"?

0/0
17.1.2012 18:45

bratři v triku

Re: Záruční doba

o opotřebení psal ten, co jsem mu na to odpovídala....

0/0
18.1.2012 9:35

martin0669

Re: Záruční doba

řekl bych, že ty nechápeš rozdíl mezi obyčejným nakupujícím a firmou - ten leták je jen odkaz na popis kdy se co u prodeje použije. Nevím co je na něm k nepochopení. A byl jen jako příklad co máš hledat. Dost lidí takto narazí a koupí si třeba mobil, GPS na firmu ... daně.

- prodej člověku (bez IČO = domu) se řídí občanským zákoníkem (ano 2 roky záruka)

- prodej firmě (IČO|DIČ = firma a podle mne i OSVČ) se řídí obchodním zákoníkem a ten podle mne (právník mne může opravit) nezná "2 roky záruky", tam se to řídí smlouvou a tu neznáme (nebo si ji četl). V té smlouvě bývají i záruční podmínky a na co se záruka nevztahuje, sankce, ... - pochybuju, že je Škoda nedala ... ta si své právníky platí dobře!

Tramvaj může vydržet dlouho, ale opotřebovávají se díly ... např. to kolo ... u auta taky na garančce za 20 000 km můžeš něco zaplatit, pokud je nutná výměna a nevztahuje se na to záruka. Např. žárovky, gumy, olej ...

0/0
18.1.2012 10:26

buxus

Re: Záruční doba

Jistě, proto má být sepsána smlouva, která jasně definuje záruční podmínky, co je a co není běžné opotřebení, jak postupovat v případě konstrukčních, výrobních a materiálových vad, jaké jsou smluvní sankce a za jakých okolností lze od smlouvy odstoupit a s jakými důsledky. Což se v tomto případě zjevně nestalo.

0/0
17.1.2012 14:03

Leinad

Re: Záruční doba

To funguje, dodavatel to opraví.

Problém je v tom, že kdyby DPP teoreticky chtěl, tak by nemohl zakázku zrušit.

0/0
17.1.2012 14:07

beda venerabilis

Filozofie

Zaujala mne na videu myšlenka, že k řízení tramvaje je zapotřebí dokonce filozofie,

Nejhorší řiidiiči jsou sollipsisté, když se dívají doleva, jsou opřesvědčeni o tom, že z prava nic není, a tudíž také nic nejede.

Ale ani dialektici (včele s marxisty) preferující pohyb ve spirále, nejsou žádnej med.

V managementu ovšem přetrvávají pragmatici, kteří po kecalovsku počítají, co mu to vynese.

Cestujícím pak nezbývá, než se po fatalisticku odevzdat osudu. Vono to nějak dopadne.

0/0
17.1.2012 13:43





Najdete na iDNES.cz