Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polovina výtahů v Česku nevyhovuje. Výměna je drahá, tvrdí majitelé

Téměř polovina z 85 tisíc výtahů v České republice je plná nástrah a potřebují opravit, upozorňuje Unie výtahového průmyslu. Majitelé domů se ale brání, že taková výměna je v Česku předražená. Raději výtahy postupně modernizují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

azazzelo

5 nových výtahů, z toho 3 zlobí - informace k výrobě

Prohlédl jsem 4 níže popisované nové výtahy z 5, z kterých 3 pravidelně zlobí, a všude je jen logo dodavatele, dokonce je naprogramováno i v počítači. Výrobce neumím dohledat. Dokumentaci nemám k dispozici. Na ovládacím panelu je logo "MP lifts", což je španělský výrobce výtahů. Vzhled kabiny ale neodpovídá kabinám v jeho katalogu. Pak jsem našel Výtahy Velké Meziříčí, kde vyrábí výtahy odpovídajícího vzhledu. Mám velké podezření. Tady patrně vyrábí kabiny a patrně i celé výtahy, které hodnotím jako velmi poruchové. Mají tisíce instalací v ČR prostřednictvím mnoha dodavatelů. Bude to patrně skládačka levnějších dílů z Česka a elektroniky ze Španělska. Neumí mi mé podezření tady někdo potvrdit?

Byl jsem v domě, kde zvolili výtahy od Schindlera. Na první pohled je kvalita někde jinde. V životě neslyšeli, že by nové výtahy měly právo na prvotní dobu "hájení", kdy budou pořád v poruše.

Podle ceníků pár firem je bezproblémová životnost nových výtahů uvažována na 10 let!

0/0
12.1.2012 6:27

azazzelo

Re: Perlička - Výtahy Velké Meziříčí mi patrně zničili auto

Máme do podzemních garáží vjezd přes elektricky ovládaná vrata. Zlobíme se s nimi tak 5-8 let. Spravuje je a platí radnice a děsně milují, když si pořád stěžujeme. V podstatě jsme ve válce s radnicí díky nefunkčním vratům do garáže.

Vrata nejdou otevírat, věčně je problém prý se zdvihacím lanem. Dokonce nám měnili dálkové ovladače, tedy, proběhla oprava výměnou elektroniky. Otevřená vrata stále zůstávají v nedefinovaném stavu otevření. Nejprve jsem si při průjezdu urazil úchyt na střešní anténu a zdeformoval střechu, od té doby mi teče do auta. Posledně jsem si orval lak na střeše. Pravidelně jsou vrata v poruše, auto máme lapené v garáži a nevyjedeme do práce...

A jak tak hledám výtahy, ta vrata patrně vyrobily Výtahy Velké Meziříčí, největší výrobce výtahů v Česku! V tom případě odhaduji, že nás brzy čeká vlna havárek výtahů a nucená výměna nyní nově pořizovaných výtahů. ;-)

0/0
12.1.2012 6:53

azazzelo

Re: Perlička - komentář z webu Výtahy Velké Meziříčí

"Od roku 1991 prožil i výtahářský obor nástup nadnárodních společností na náš trh, což podstatně zostřilo konkurenci v celém oboru." ;-D;-D;-D[>-]

0/0
12.1.2012 6:57

Sidonie_11

Výtah...

Výtah v našem vchodě funguje už nějakou dobu výhradně na výjimku a někdy se jím fakt bojím jet. Nejhorší na tom je, že máme neschopnou domovnici, která nedokáže nic pořádně zařídit a vůbec s náma nekomunikuje. Když jsem jí začátkem minulého roku nechávala ve schránce zprávu, že jsem místo do 6. patra vyjela opakovaně až do 7. či 8. a výtah pak už dolů nesjel, nic se nedělo. Asi o měsíc později další oznámení o porouchaném výtahu, nic. Až když jsem asi po čtvrt roce nulové reakce ze strany domovnice a špatného fungování výtahu napsala na družstvo, tak jsem se dozvěděla, že vyhořela rozvodnice a čeká se na opravu. Ta přišla až někdy v srpnu. Podle toho, co nám domovnice říká na schůzi družstva, by nový výtah stál asi milion, což se zaplatit dá. Jenže to ne, to se bude čekat, až to s někým spadne a mezitím se budou vrážet šílený prachy do dalších a dalších oprav! ;-€

0/0
11.1.2012 11:57

azazzelo

Re: Skutečně máte v domě domovnici?

Která dokonce řeční na schůzi družstva? Já nazvat naší předsedkyni samosprávy (resp. SVJ) domovnicí, tak bych zcela chápal, že se mnou nebude rok či dva mluvit. ;-)

Naše předsedkyně řeší náš výtah také s dost podivným výsledkem. Ale když jsem jí vyzpovídal, bylo to na ochotě - neochotě výtahářů náš starý výtah opravovat. Do větších oprav se jim nechce. Tak to jen vždy rozchodí a nájemníci mají oprávněný pocit, že to pořád zlobí. Spějeme k výměně za nový z důvodu neochoty výtahářů. A to teprve budou vyhozené peníze. :-P

Přitom máme výtah s vnitřními dveřmi. Domnívám se, že výměna za euro-výtah není nutná.

0/0
11.1.2012 21:30

Sidonie_11

Re: Skutečně máte v domě domovnici?

Co já vím, jak se ta její funkce oficiálně jmenuje... ;-D A myslím, že to pořádně neví ani ona sama... ;-D

U nás prý dělá kdosi pravidelně na kontroly, tak nevím, ale je fakt, že to zatím jezdí... A máme takový ten úplně stařičký - jenom takový ty prosklený dveře a kabina s deskou s čudlíkama - my se výměně na výtah dle norem EU rozhodně nevyhneme. Jde jenom o to, jestli to vyměníme z naší vůle, nebo to prostě budeme muset udělat, protože výtah si postaví hlavu a nepojede...

0/0
11.1.2012 21:43

azazzelo

Re: Skutečně máte v domě domovnici?

My měnili ve vnitřní Praze výtah z donucení. Jeho stáří bylo tak 50-60 let. Prý po úderu blesku vyhořela rozvodnice, či co. Výtaháři nabízeli opravu za 300 tis., s tím, že by letité poruchy zůstaly beze změn. Majitel šel do komplexní rekonstrukce. Nový výtah jezdí pár měsíců. Pravidelně je v poruše. Výtaháři tvrdí, že za to mohou uživatelé?! Navíc je hloupě projektováno ovládání a rozměr kabiny. Minimální rozměr kabiny jsem jim dokonce zadal. Jenže přidali vnitřní dveře a prostor pro ně nezvětšili. Viděl jsem výtahovou šachtu. Kabina mohla být o 20-30% větší. V Česku nemá cenu tohle komentovat. Samí lemplové a fušeři. :-P

No nic, tady mají zajímavé rady k výtahům:

http://www.mvcr.cz/clanek/co-vse-je-pozadovano-aby-byl-vytah-bezpecny.aspx

0/0
11.1.2012 22:57

Morgaine

A lze veřejně někde zjistit stav?

Celkem by mě zajímalo, jestli někde lze zjistit, jestli výtah u nás v domě byl nějak inspekcí řešený a s jakým výsledkem, je tato informace veřejně dostupná?

0/0
11.1.2012 10:49

Sidonie_11

Re: A lze veřejně někde zjistit stav?

Dům by měl mít nějakého správce či domovníka, ten by to měl mít aspoň podle mého názoru v merku. A pokud spadáte pod družstvo, tak případně se zkusit zeptat i na družstvě...

0/0
11.1.2012 11:58

Morgaine

Re: A lze veřejně někde zjistit stav?

Správce zastoupeného plnou mocí od majitelky máme, ale tomu jsou tydle věci spíše na obtíž než aby je efektivně řešil z důvodů, které tu rozvádět nechci. Proto se obávám, že mi neposkytne objektivní informace, proto mě to zajímalo, zda to lze zjistit i jinak.

0/0
11.1.2012 12:03

Sidonie_11

Re: A lze veřejně někde zjistit stav?

Tak pak je vhodné kontaktovat asi leda přímo majitelku...

0/0
11.1.2012 12:08

Morgaine

Re: A lze veřejně někde zjistit stav?

Jo to bohužel není možné, v objektu je zřídka, dlouhodobě žije v zahraničí. OK, tak to už neřešmě, díky za názor.

0/0
11.1.2012 12:11

Sidonie_11

Re: A lze veřejně někde zjistit stav?

Nemáte za co, snad se Vám podaří tuto situaci nějak uspokojivě vyřešit.

0/0
11.1.2012 12:16

teplakomil

Dneska výtahy, zítra schody.

…..ideální schod pro unijní boty a unijní krok je široký 29,5cm při výšce 14,3cm se sklonem 2,5° a rádiusem 5cm. Materiálem je tvrzený kámen, od roku 2020 se dle vyhlášky XY bude nahrazovat zlatem. Důvod: příliš mnoho rozbitých tlam a polámaných hnát.

0/0
11.1.2012 10:32

karlikatovarnanacokoladu

:D

To zas budou čekat do doby něž ten výtah s někým spadne.Rv

+2/0
11.1.2012 8:31

Sidonie_11

Re: :D

Nám vyhořela u výtahu fungujícího na výjimku rozvodnice a na opravu jsme čekali půl roku... Během něj jsem se nechtěně několikrát svezla až do 8. patra namísto do 6... ;-D Rv

0/0
11.1.2012 11:59

milla

A jinde je to jak????

V Paříži  jezdí výtahy, které slouží lidu již  sto let  a nikomu to nevadí. Mají doklad o  technické způsobilosti. stejně tak  i  v  Lisabonu kde mají  navíc  jako  v San  Franciscu i stoleté  tramvaje a taky to cestující  přežijí. U nás však se výtahová  lobby bude cpát do výměn -  paneláky  se nestaví a nemají komu prodávat. Tak začnou  strašit jako kominíci.

Včera vyšla příloha HN o hospodaření Prahy. Nákupy tramvají, metra a kdo ví čeho ještě šroubují výdaje, po ulicích jezdí asi deset druhů moderních tramvají a přitom ty staré sloužily na přesun  z  místa  A do místa B docela dobře a sloužily by i dál, jen  se holt  musí  čas od času udržovat. U nás  se vše po nějaké době zahodí, aby se mohlo koupit nové. Samozřejmě, že  k tomu patří  nějaká obálka nebo kreditka ke kontu  ve  Švajcu. Vyhazuje se z obecních  peněz, aby  se pár individuí mohlo napakovat.  A ne jen ti  úplatní úředníci, ale  třeba taktéž výrobci a kontrolenkové  technické  způsobilosti - v tomto případě výtahů

+1/0
11.1.2012 8:18

lumin-oil

nam

jezdi Schindler opravovat vytah pomalu kazdych 14 dni:-/  Pres vytahy nejsem, tak nevim, jestli si mam myslet, ze jen neco osolichaji, jen proto, aby mohli prijet zase. Ale asi neni normalni, aby den po oprave vytah vydaval divne zvuky, nedojizdel do patra (onen zminovany schod), ci zustal rovnou viset mezi patry...takze na vine bude zrejme technika a firma.

0/0
11.1.2012 8:18

Kefalín1

Tak "unie výtahového průmyslu" ! ! !

A že se jim ty zákony/vyhlášky/předpisy podařilo pěkně pokroutit, že? (Při "neúplatnosti" našich zákonodárců to možná až taková dřina nebyla) Třeba se jednou dopracují k výměnám/rekonstrukcím výtahů stejně, jako to je u autolékárniček. (Jen tak na okraj, na STK jsem narazil na ču...(paci, paci, pacičky, zahrajem si na dukáty, dětičky), u kterýho jsem musel u novýho auta poškodit originální balení Ford, aby si on mohl kontrolovat náplň a expirační doby u obvazů!)

0/0
11.1.2012 6:52

tojsouveci

Hmm

"Přesto jsou nehody způsobené technickým stavem výtahů spíše výjimkou. "

.

Tím je řečeno vše. Ale proč nedat práci nějakým firmám, že? Potom se zaměříme třeba na balkóny? Já nevím....třeba na výšku. Něco ve smyslu, že odborníci zjistili, že dosud normovaný výška zábradlí je nevyhovující, neboť populace pořád vív a víc roste, tudíž je potřeba zábradlí na všech balkónech vyměnit nebo upravit tak, aby byla vyšší o 5 cm.  Média uveřejní nejdřív pár článků, jak jsou dosavadní balkóny nebezpečené a že jsou ohroženi vaši blízcí a už to frčí. Známe to, ne? ;-D

+4/0
11.1.2012 6:40

starej_vul

Re: Hmm

Pozdě! Už to existuje!

0/0
11.1.2012 8:02

tojsouveci

Re: Hmm

Fakt? To zábradlí? 8-o

Já už radši budu držet........:-/

+1/0
11.1.2012 8:36

propanb

Proč?

Vždy, když se mě někdo zeptá, proč se to musí vyměnit, když to 30-40 fungovalo, tak se zeptám já - Kolikáté auto máte za těch  30-40 let? A proč je měníte, určitě by jezdili  se správnou údržbou  pořád.

Druhá věc je, že jsem se už setkal s případem, kdy si neviditelný způsobil "úraz" v nevyhovujícím  výtahu a chtěl  odškodnění, na které se pravděpodobně složili obyvatelé (nemám zprávu o tom, že by to zaplatila pojišťovna). A o tom to je - pojišťovnám se platit nechce.

PS:Nejsem výtahář  a s výtahy nemám nic společného.

0/0
11.1.2012 6:22

mamsrb

Polovina výtahů má zavady nám sděluje združení jejichž

členové jsou za tento stav odpovědni protože si od vlastníků berou peníze za opravy a mají s nimi většinou dlouhodobější smlouvy na provádění oprav a údržby.

0/0
11.1.2012 1:22

Hello Newspapers

Přímý důsledek Křečkovy regulace nájemného..

Neni many , nejsou výtahy. Nechť regulovaní dekretáři kráčejí pěšky, ostatních je mi upřimně líto.

+3/0
10.1.2012 23:40

Bububík

Re: Přímý důsledek Křečkovy regulace nájemného..

Výkřik do tmy. Regulované nájemné bývá kolikrát i vyšší než deregulované. Naopak, majitelé si snaží prostě jen namastit kapsu. Hamtyhamty.... Jediné z čeho těží je, že  ždímou důchodce, který se nechtějí přestěhovat. Mladí si zbalí kufr a jdou. Spousta baráků (hlavně tam, kde je majitel rusák či Ital) jen kasírujou a do baráků už 20 let nehodili ani korunu.

+1/0
11.1.2012 7:46

MIR80

Vytah je sice stary

ale zato vetsinu casu funguje a je vcelku rychly, kdyz vidim nove vytahy, tak preprava prizemi - 5 patro je jako serial na pokracovani

+1/0
10.1.2012 23:03

daaaanyyyy

a co absence tlacitka STOP

u "modernich" vytahu? kdo to schvalil a proc? nekoho to stalo zivot.

0/0
10.1.2012 22:55

WebFilozof

Re: a co absence tlacitka STOP

Protože docházelo ke znásilněním ve výtahu.

0/0
10.1.2012 23:09

danny47

Celý článek doslova vykřikuje...

jak jsou výtahy nebezpečené.... a pak poslední věta, že díky systému revizí a dalších předpisů se valstně nic neděje...

No prostě NEJlepčí zpravodajský server v ČRRv Rv

0/0
10.1.2012 22:52

ptakPB

jde jen o další tahaní peněz

vžtahýřská lobby, kominíci na pravidelné neustálé vymetýní a revize, energetický povinný audit, bez něj neprodáte prý už ani rodinný dům a další a další blbosti, které se snášejí na majitele domů. Jeden se až nestačí divit kolik blbostí se snese na hlavy lidí od přitroublých úředníků

0/0
10.1.2012 22:48

digitaaalek

Zlaty stary vytah

Do noveho vytahu sotva vlezou dve osoby, vubec se tam nevejde maminka s kocarkem, vytah neustale v poruse. Kdyz umrela jednotka vytahu tak se na novy dil cekalo mesic.

Na dotaz proc do naseho domu dali tak malinkaty vytah, kdyz puvodne byl mnohem vetsi, tak jsem dostal odpoved, ze vytah neni urceny na prepravu kocarku.

Z takoveho vytahu muze mit radost jenom pedo....l ;-O

+2/0
10.1.2012 22:45

bechernik

Re: Zlaty stary vytah

pokud to schvalilo spolecenstvi vlastniku tak cemu se divite? nebo bydlite snad v najemnim cinzaku? 8-o

0/0
11.1.2012 1:15

xcecp07

Výtahy jako farmaceutický průmysl

Ano, to je pravda. Výtahářství je sice byznys jako každý jiný, ale předražený.

Proč musíme platit 2x víc za to, co je jinde třeba jenom 1,5x dražší??

Není to sice takový job jako obchod s léky nebo s oblečením, ale stejně je marže nepřirozená.

0/0
10.1.2012 22:38

azazzelo

Měnil jsem 5 výtahů, z toho 3 zlobí a jsou poruchové

Prý pár týdnů trvá, než si ty "nové moderní" výtahy sednou a prvotní chyby "vyhnijí". Pořád odchází ale něco jiného. Přitom jsme rušili staré bolševické výtahy, co fungovaly 30-40 let s minimální amatérskou údržbou. Pak se na to, dle přání české sněmovny a EU, přizvali "profíci na revize". Pánové udělali vše pro to, aby se technický stav výtahů dostal do neopravitelných nákladných oprav a patrně nás tím úmyslně donutili k předčasné výměně. Resp. prý nejsou na ty bolševické výtahy již náhradní díly a žádná oprava se za posledních 10 let neudělala pořádně. Vždy jen nějaké to fušerské lepení na pár týdnů. Patrně se změnila doba, a dobří řemeslníci již nejsou. Jsou jen prodejci předražených krámů, co vydrží max. 10 let. :-P

+1/0
10.1.2012 22:31

bechernik

Re: Měnil jsem 5 výtahů, z toho 3 zlobí a jsou poruchové

u nas funguje novy vytah bezchybne uz nekolik let, asi jste zvolili spatneho dodavatele...

0/0
11.1.2012 1:16

mamsrb

Co to je několik let?

V mnoha budovách jsou výtahy ještě z první republiky a šlapou jak hodinky. Dokonce mají Uhnijí požadované druhé dveře, většinou v podobě zasouvací mříže.

0/0
11.1.2012 1:25

azazzelo

Re: Měnil jsem 5 výtahů, z toho 3 zlobí a jsou poruchové

Jednalo se o 3 akce, resp. výtahy mírně rozdílných vlastností v počtu 2+2+1 a 2 různé dodavatele. Závady se projevily u všech pěti výtahů. Vážnější chyby byly u 3 výtahů. Dlouhodobě zlobí 1 výtah z první dvojice. Shodují se u všech výtahů vnější dveře, uvnitř jsou bezpečnostní dveře "harmonika", je rozdílná elektronika, kabiny jsou si podobné. Soutěžilo se to na nejnižší cenu.

Mám z toho pocit, že existuje něco jako OBI pro firmy co dělají výměny výtahů. Ty to jen nějak poskládají patrně z co nejlevnějších komponent. Výsledek je tristní. Patrně na našem trhu působí nějaký hodně mizerný a laciný výrobce či dovozce výtahů. Samotný dodavatel je až druhý. Připadá mi to jak zasklívání balkónů, 2-3 programy zasklívání, a stovky firem, co provádí montáž. Patrně jsme kápli na ten nejhorší program výtahů v republice. Jak se tomu vyvarovat pro příště nevím. Chystáme další dva výtahy.

(Beru to jen jako uživatel a dodavatele neřeším. Budu muset jít do dokumentace a zjistit výrobce komponent.)

0/0
11.1.2012 7:13

Tryskomys Muf

Choďte po schodech!

0/0
10.1.2012 21:28

kunta_kinte - sberatel BANu

Re: Choďte po schodech!

No to ne. Se schodu uz jsem parkrat spadl, ve vytahu se mi to nestalo. ;-€

0/0
10.1.2012 21:40

opportunity

Re: Choďte po schodech!

;-D

0/0
10.1.2012 22:06

stabajzna

Re: Choďte po schodech!

Jojo i to jsem zažila na zádech bágl jídla na víkend v jedné ruce 4 leté dítko v druhé tašku narvanou věcma ze školky a za zády druhé dítko s aktovkou na zádech a s taškou s věma z družinky. Před námi 11 pater. Ale jelikož mám dobrodružnou povahu braly jsem to jako přípravu na vysokohorské tůry.;-D. Taky díky častému nefunkčnímu výtahu jsem neměla šanci přibrat na váze. R^ Pak se výtah vyměnil a jediné čeho se docílilo bylo, že byl menší. Uazatel na chodbách ukazoval nesmyslné -17 patro a pod.( že by tajný kryt?;-D ) Nebo zastavoval kde chtěl pokud jste chtěli jet do skepa tedy -1 muselo se nejdřív do přízemí. Kupodivu směrem vzhůru to fungovalo normálně.

0/0
10.1.2012 23:34

Stát je největší zločinec !!!

Unie výtahového průmysl

prostě rozjela PR kampaň ;-D

Úplně nejraději by únyje byla, kdyby podojila stát a získala nějakou dotaci ... ;-€Rv

0/0
10.1.2012 21:15

hph

U výtahu je důležité,

jestli jede nebo nejede, ne jestli vyhovuje/nevyhovuje nejnovější EU směrnici, ne? Jak mohlo lidstvo přežít těch 1950 let po a x tisíc let před letopočtem bez směrnic a bez blbuvzdorných udělátek? Asi že se ti dotyční sami vyřadili a proto byl klid. Dneska je tolik zábran, aby se někomu něco nestalo, a když pak inteligent dělá všechno proto, aby zábranu překonal, tak se pak domůže odškodnění, že ta zábrana nebyla tak dobrá, když se mu to nakonec povedlo. Když někdo skočí do výtahové šachty a pak se brání, že to šlo otevřít... Je rozdíl, když tam člověk náhodou spadne, že je něco blbě, a když vědomě pokouší štěstí.

+8/0
10.1.2012 21:12

Leinad

Re: U výtahu je důležité,

Když se někdo zabil během pravěku, byla to jeho věc.

Když se někdo zabije ve výtahu, tak ten výtah půl dne nejezdí(což je v hodněpatrových budovách problém), musí se uklízet krev, musí přijet sanitka nebo pohřebáci (a normy nařizují i policii a sepsání), .....

Vkročení omylem je věcí roztržitosti nebo nepozornosti(nevšiml sem si, že tam kabina není), ale stát se může. Ponechání šňůry (z nějakého zavazadla) přes dveře a následné rozjetí kabiny se taky může povést omylem.

0/0
10.1.2012 21:36

GOAULD

Re: U výtahu je důležité,

No já nevim... v našem činžáku byl výtah ještě z války. Vyměněn byl až, když EU zavedlo normy. A za celou dobu co žiju (40let) jsme v našem domě nezažili, že by se komukoliv v tom "zastaralém" výtahu něco někdy stalo.

To že dneska se každej div ne pos.ere z různých nařízení EU (často nesmyslných - zřejmě braných dle tupounů z USA) neznamená, že to "staré" bylo vyloženě nebezpečné.

Totéž je to se sovětskými eskalátory... Je opravdu s podivem, že za komančů se nikomu na nich nic nestalo a ted není rok, aby se někomu (především dětem) tady nešprajcla nožička, nebo ručička apod....

Zřejmě před r. 2010 u nás neexistovali děti :-)

+3/0
10.1.2012 21:46

Tobinka2.0

Re: U výtahu je důležité,

Existovaly, ale matky si je hlídaly.

Ne jako dneska, kdy harant může všechno, slepice na něj zbožně civí a pak ječí a místo toho, aby jí dali uhradit opravu, ještě řve, že chce odškodné...

0/0
10.1.2012 23:34

bechernik

Re: U výtahu je důležité,

nová doba ;-D Je potřeba se tomu přizpůsobit, tak jako se naši rodiče museli přizpůsobovat nám, prostě generační výměna...

0/0
11.1.2012 1:18

JAR-47

prosím

redakci - zveřejněte výšku finančního příspěvku od ,,unie výtahové lobby ,, - to je ale blábol co tu píšete

+3/0
10.1.2012 21:05

WebFilozof

Norma z roku 2004 nařizuje...

Můžu znění této normy vědět, novináři? Jsem si téměř jist že je to kravina, kterou vás nakrmili zástupci výtahového něčeho. Tyto normy se vztahují na NOVÉ výtahy, nikoliv ty stávající. Pokud tedy mluvíme o normách jako "vždy vnitřní dveře" nebo "absence stopky".

+2/0
10.1.2012 20:58





Najdete na iDNES.cz