Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hradecký aeroklub zlikvidoval náraz migu do hangáru, odhalila kniha

Letiště v Hradci Králové-Věkoších patřilo po svém vzniku v roce 1930 mezi první tři letiště v Československu. Řada informací z jeho blízké i vzdálenější historie však dosud nebyla zveřejněna. Napravit to chce kniha dvojice badatelů Zdeňka Doubka a Heleny Rezkové, která obsahuje také téměř 450 historických fotografií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Glock Mark XX

To je toho

V březnu nebo dubnu 1945 rozstříleli kotláři na chebském letišti He 177, zkušební prototyp se 4 vrtulemi (sériové stroje měly 4 motory, ale jen 2 vrtule) .... Bohužel kvalitní fotky z blízkosti neexistují, jen fotky z průzkumného P-38.

0/0
29.11.2011 11:54

Bobrufka

To je zas titulek....

Co hradecký aeroklub zlikvidoval8-o, spíš byl zlikvidován....autore :-/

0/0
29.11.2011 10:56

oldiess

Re: To je zas titulek....

ale kdepak, mig narazil a udělal tam binec a zaměstnanci aeroklubu to uklidili a tím ten náraz či jeho následky zlikvidovali;-D

0/0
30.11.2011 8:49

Justin Case

Mig 21

Sloužil jsem v Žatci na Koreji mezi 1957 a 1959. Těsně před odchodem do civilu jsem tam viděl startovat Mig 21, údajně pilotovaný nejlepším žateckým pilotem. Hned po startu zamířil kolmo vzhůru a zmizel v oblacích...

Ještě úryvek z Wikipedie:

"Mig 21... ...and it had the longest production run of a combat aircraft (1959 to 1985 over all variants)"

0/0
29.11.2011 10:48

houba_

Re: Mig 21

zmizel v oblacich a uz ho nikdo nikdy nevidel, resp. se vratil v CS barvach v 62.

0/0
29.11.2011 12:06

mildapr

Re: Mig 21

To bych nevěřil, že to je tak starý letadlo.

0/0
29.11.2011 12:17

MartyKO

MIG 21?

Opravdu šlo o MIG 21 v roce 1959? Vždyť šel v tom roce teprve do sériový výroby...

0/0
29.11.2011 10:31

Sofa75

Re: MIG 21?

jak se zdá tak se kniha bude rozcházet v některých informacích.  Do aeroklubového hangaru narazil MiG 15, Před odletem do amerického zajetí měl bejt Hradec bombardován, ale rakouští technici všechny letouny jež měly nést bomby poškodili tak, že k tomu nedošlo a proto tytot letouny byly zapáleny přímo na ploše a některé poškozeny težkou technikou. Takové mám zase já informace od pamětníků. Jirka S.

0/0
30.11.2011 17:29

baks

Ach jo...

... chápu, že tenkrát byli lidi na Němce naštvaní a ničili všechno co jimi páchlo. Ale když vidím tu zničenou 177 srdce mi pláče. To by byla pecka zachovat takové letadlo.

0/0
29.11.2011 9:54

Já rád játra

Re: Ach jo...

Pro vas citace z clanku:

Cenné fotografie dokumentují akci přezdívanou Spálená země. 8. května 1945 prchající nacisté zničili hradecké letiště i všechny stroje, aby nepadly do rukou Rusů. Podobně se snažili ničit všechnu techniku na území protektorátu.

0/0
29.11.2011 10:01

oldiess

"Hradecký letecký den v roce 1936"

Ani jsem netušil, že vrtulníky byly už před válkou.

0/0
29.11.2011 9:00

Shumway

Re:

podívej se pořádně a poznáš, že to vrtulníky nejsou:-)

0/0
29.11.2011 9:27

oldiess

Re:

no vidím vrtuli vpředu, vrtuli nahoře, čili má to vrtule, vypadá to jako vrtulník, a že by to nakonec přeci jen nebyl vrtulník?;-D

0/0
29.11.2011 10:43

hafusak2

Re:

Vrtulník má poháněný rotor a naklápěním jeho listů se pohybuje. Vírník ho poháněný nemá a pohybuje se tahem normální vrtule vpředu. Rotor se otáčí jen odporem vzduchu. Vírník se proto nedokáže ve vzduchu zastavit, je mnohem pomalejší a mnohem méně obratný. Za WW II se ještě v pár státech používaly vírníky pro jejich pomalost pro dělostřelecké pozorování, případně se zkoušely jako průzkumné pro ponorky. Na konci 60-tých let se znovu objevily jako ultralighty a jako bezmotorové kluzáky roztahované za autem, dnes už opět upadly do zapomnění. Jeden z těch nových /a byl velmi hezky udělaný/ vystavovali svého času v policejním muzeu v Praze, když se s ním jeden člověk chtěl dostat na západ, ale omylem přistál dříve nežli měl.

0/0
30.11.2011 7:13

oldiess

Re:

díky za perfektní vysvětlení:-)

0/0
30.11.2011 8:50

hafusak2

Re:

Ještě bych doplnil, že vírník na snímku je typu Cierva C.30.A "Rota" a byl vyroben firmou Juana de la Ciervy /španělský konstruktér/ ve Velké Británii. Naše označení měl OK-ATS. Zakoupen byl ze studijních důvodů, ale p. Baťu pomlouvali, že nákup byl spíše z důvodů prestižních. Těžko říci, který důvod byl ten hlavní.

0/0
30.11.2011 12:47

jzjm

Vírník

Jedná se o vírník.

0/0
29.11.2011 9:40

Já rád játra

Re:

Je to virnik (autogyro): http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADrn%C3%ADk

Napriklad Batovy zavody si tehdy poridily jeden.

0/0
29.11.2011 9:59

oldiess

Re:

díky moc za odkaz

0/0
29.11.2011 10:42

modrozlodějskej fógl

Jestli jsou i ostatní údaje v této knize tak hodnověrné

jako ten Mig-21, tak to nazdar hodiny!:-/

0/0
28.11.2011 23:11

vládní úředník

Re: Jestli jsou i ostatní údaje v této knize tak hodnověrné

Ono je to stálé tajné, proto ty nepřesnosti.;-D

0/0
29.11.2011 8:53

Baky

MIG 21 v HK v roce 1959?

A kde by se tam proboha vzal? Jednadvacítky létaly u nás snad až do roku 1961, ne?

0/0
28.11.2011 21:36

tipovac.leteckych.snimku

Re: MIG 21 v HK v roce 1959?

Ne, až od roku 1962.  V roce 1959 lítalo v SSSR pár prototypů a pomalu se začínalo s vyzbrojování Sovětské armády. Teprve potom došlo na státy Varšavské smlouvy.

0/0
28.11.2011 21:50

Meki

Re: MIG 21 v HK v roce 1959?

Samozřejmě to byl Mig-15,pilot voj.žák Jiří Adámek,29.7.1959, viz:http://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8CR

0/0
28.11.2011 22:17

ewl

Re: MIG 21 v HK v roce 1959?

taky jsem se vydesil...ach ta uroven...

0/0
29.11.2011 0:16

harius

Re: MIG 21 v HK v roce 1959?

A nechcete mi namluvit, že vás to překvapuje, že ne ?:-) Odborná úroveň dnešních novinářů obecně stojí za...vy víte co..:-)

0/0
29.11.2011 8:13

RadekS

Více článků od tohoto autora o hradeckém letišti

http://hradecky.denik.cz/souvisejici_clanky/letiste_serial_historie.html

0/0
28.11.2011 21:19





Najdete na iDNES.cz