Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vyšetřování pádu letounu u Jaroslavle skončilo: viníkem je pilot

Ruští vyšetřovatelé ukončili zkoumání příčin letecké havárie u severoruské Jaroslavle. Podle ruského listu Kommersant výsledky potvrdily, že za pád může pilot, který při startu stroj mimoděk přibrzdil. Definitivní výsledky vyšetřování budou zveřejněny tento týden.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Leinad

Aha

Nerovná RWY, konstrukce pedálů způsobující riziko záměny proti jinému typu (mimochodem stejného výrobce) - a to dokonce i když JAK40 ani JAK42 nejsou nejnovější, tlak na piloty (vyšetřování a pokuta při zpoždění zápasu),... ale jediným viníkem jsou piloti. :-/ Ne že by piloti byli bez viny, ale obávám se, že takový závěr neodstraní příčiny nehody.

0/0
31.10.2011 12:28

bar.bu.do

Re: Aha

... a co odstraní příčiny nehody? Návrat v čase?

0/0
31.10.2011 12:43

intago

Re: Aha

vůbec to tak neměli konstruovat, nebo to včas u všech zmenit

0/0
31.10.2011 12:50

bar.bu.do

Re: Aha

... takhle to má spousta typů ...

0/0
31.10.2011 12:52

Infidel

Re: Aha

A´t se piloti naučí neflákat výpočet vzletové rychlosti. To by ten problém vyřešilo. Žádné letadlo není blbuvzdorné.

0/0
31.10.2011 13:18

Cocotus_________Interruptus

Re: Aha

Dyť sešlápnul plyn až k podlaze a ten zatracenej šrot furt neletěl! 8-o;-D

0/0
31.10.2011 13:34

masoreti

selhání celého systému

z článku vyplývá, že s uvedenou situací se běžně v praxi setkávali piloti v provozu. kdo ji neznal, byli zkušební piloti. prostě chyběla zpětná vazba do fabriky, aby s tím mohli něco udělat, třeba minimální změnou konstrukce pedálů, což je prkotina. možná to kolikrát zažil i andrjuša, ale vzdycky to z dráhy urval. a místo aby si kterýkoliv z těch pilotů postěžoval, tak si řekl, přece nebudu za blba, že si při startu brzdím letadlo a mlčel. a teď to vylézá na povrch, kdy ostatní piloti tohle označují za běžný jev.

0/0
31.10.2011 11:54

Cocotus_________Interruptus

A kolik že měla posádka promile v krvi?

:-PRv

0/0
31.10.2011 11:44

masoreti

Re: A kolik že měla posádka promile v krvi?

to bylo už mnohokrát dementováno. piloti nebyli pod vlivem alkoholu. možná by ale stálo za úvahu zjistit, kde je ruská norma pro hranici opilosti. může být na dvou promilích, a všichni co jsou pod, jsou považováni za střízlivé. musíme se podívat na nějaký ruský web, třeba navodkusrozumem.ru

0/0
31.10.2011 12:01

Cocotus_________Interruptus

Re: A kolik že měla posádka promile v krvi?

Dvě promile? A není to málo, Antone Pavloviči? ;-D

0/0
31.10.2011 12:24

masoreti

Re: A kolik že měla posádka promile v krvi?

no jestli už to není i moc, lve nikolajeviči.

0/0
31.10.2011 12:27

intago

a jak je možné

že se při startu musí používat na knipl či berany síla několika desítek kilopondů? Dělají si srandu? Takovou silou byste chtěli točit volantem?? Zavřít!:-/

+2/0
31.10.2011 10:52

Ochlasta_z_vesnice_bez_vodovodu

Re: a jak je možné

Tiez nechapem preco pilot pri riadeni musi vynakladat taku silu ze sa musi zapriet nohami 8-o

Ved kazde blbe auto ma posilovace riadenia...

0/0
31.10.2011 10:59

-Komedie-

Re: a jak je možné

Jedna vec je tocit volantem, jina vec je tahat k sobe (a od sebe). nejde to srovnavat.

0/0
31.10.2011 11:01

intago

Re: a jak je možné

poslyš, létám od r.1975, měl bych o tom něco vědět...

+1/0
31.10.2011 11:19

biggles

Re: a jak je možné

létám sice o 20 let kratší dobu než vy, ale když vezmu v úvahu fakta jak je start popisován mne nějakých 20 kilo nijak neudivuje - netuším proč to uvádí v úžas vás...

0/0
31.10.2011 11:55

intago

Re: a jak je možné

já žasnu, co pilotujete? Camela? Já držím knipl  ve třech prstech a pracuji s ním jemněji než s volantem.

0/0
31.10.2011 12:06

biggles

Re: a jak je možné

to je v normálních režimech celkem obvyklé - takový ale ten start v Jaroslavli rozhodně nebyl. A nezapomeňte že kromě výpočtů prováděli i letové simulace toho startu - z palce si ty síly v řízení nevycucali...

0/0
31.10.2011 12:12

intago

Re: a jak je možné

a proč nebyl? To měli zvorané vyvážení? To si měli srovnat. Taková síla vylučuje správnou pilotáž. to je jasné. Měl to asi nechat ještě jet po zemi. Takhle udělal co nejhoršího mohl, urval to a přetáhl. Rozsudek smrti:-/

0/0
31.10.2011 12:16

biggles

Re: a jak je možné

podle toho co píšou voral celej start, při rozjezdu měl potlačeno a pak začal zdvíhat šňupák na nedostatečné rychlosti - je jasný že za to musel zatáhnout víc než je běžné a velká výchylka výškovky na 180 už o sobě dá na kniplu vědět....

0/0
31.10.2011 12:38

intago

Re: a jak je možné

to nehraje, při startu v malé rychl. nevadí, že měl trochu potlačeno, sílu určuje jen vyvážení

0/0
31.10.2011 12:49

bar.bu.do

Re: a jak je možné

... taková síla se používat nemusí ...

0/0
31.10.2011 11:34

jfb

Hlídání brzdění při startu má Airbus

Hlídání toho, aby člověk nebrzdil při startu má Airbus, ale také je to nebezpečné, viz nehoda, když Arabáci přebírali nový Airbus, omylem, vlastní chybou se s úplně novým Airbusem rozjeli, hned si to uvědomili a začali brzdit, ale počítač vyhodnotil, že chtějí startovat, a brzdit nezačal, ovšem milej počítač si neuvědomil, že před sebou nemá několikakilometrovou dráhu, ale betonovou zeď...

+1/0
31.10.2011 10:29

intago

Re: Hlídání brzdění při startu má Airbus

to snad není pravda...:-/:-/

0/0
31.10.2011 10:34

jfb

Re: Hlídání brzdění při startu má Airbus

bohužel .. http://airlineworld.wordpress.com/2007/11/26/etihad-airbus-crash-pictures/

0/0
31.10.2011 10:45

intago

děsné blbiny v článku

S rostoucí rychlostí stoupal i tlak protivětru na výškové kormidlo a udržet knipl bylo pro pilota stále obtížnější. Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/vysetrovani-padu-letounu-u-jaroslavle-skoncilo-vinikem-je-pilot-py0-/zahranicni.aspx?c=A111031_075724_zahranicni_btw

S rostoucí rychlostí stoupal i tlak protivětru na výškové kormidlo a udržet knipl bylo pro pilota stále obtížnější.

Já vám dám protivítr!!!!

Hlava mi nebere, že se na občasné brždění při startu přišlo až po desetiletích, to je přece hrozné:-/

+1/0
31.10.2011 10:29

zoufalydalmatin2

Re: děsné blbiny v článku

A kde se ta zprává o brždění vzala? To nepřemýšlíš? Kdo to řekl, kdo to vymyslel?

0/0
31.10.2011 10:34

intago

Re: děsné blbiny v článku

"Podle vyšetřovatelů není bezděčné brzdění zcela neobvyklé u posádek, které na stroje Jak-42 přešly ze starších typů Jak-40"

Jakoby nic poznámka, ale že jde o životy stovek lidí, to nikoho nezajímá.

0/0
31.10.2011 10:42

zoufalydalmatin2

Jsem asi blázen.

Ale tzv. "černá skříňka" nepotvrdila jakoukoliv chybu pilotů, ale - a já nevím kdo - řekl, že za to můžou piloti. Může mi to někdo vysvětlit? Teda bez mimosmyslového vnímání, mesmerizace, transpersonilazace a jiných zaručených zdrojů?8-o8-o8-o

0/0
31.10.2011 10:22

vita.nek

Re: Jsem asi blázen.

"černá skříňka" je pouze zapisovač - zapisuje jen ty údaje, které do ní proudí, pokud je v letadle takový typ, který některé věci nezapisuje, tak může černá skříňka říct, že pilot chybu neudělal, i když ji udělal, protože o ní zkrátka neví.

0/0
31.10.2011 10:41

zoufalydalmatin2

Re: Jsem asi blázen.

A kdo to potom ví, když všichni umřeli?

0/0
31.10.2011 10:49

vita.nek

Re: Jsem asi blázen.

Od toho je úřad pro leteckou bezpečnost a tým specialistů, aby to vyzkoumal, sice mi to taky nesedí a v článku mi chybí argumenty jak k tomuto závěru došli, ale přijít na spoustu věcí jde i bez zapisovače - jak takové vyšetřování probíhá je krásně popsáno v dokumentu Letecké katastrofy co běží na ČT. Myslím, že k takovému závěru jde dojít ze stavu a opotřebení součástek při nálezu vraku, případné brzdné dráhy na vzletové dráze apod.....to jsou ale jen moje domněnky a nevylučuji možnost, kdy vyšetřovatelé jinou variantu nenašli, nechtěli najít, nesměli najít (věřím tomu, že v tomto případě na ně byl kladen obrovský tlak, ke zjištění jakékoli uspokojující příčiny) a tak se jim tato teorie zdá jako jediná vhodná.

0/0
31.10.2011 10:58

zoufalydalmatin2

Re: Jsem asi blázen.

Beru. ale tyto argumenty zazněly od tebe, ale ne od specialistů. Slyšíme jen doměnky - ne argumenty, či dokonce důkazy. Co když to bylo úplně jinak, ale my si tady klidně obviňujeme někoho ze smrti několika desítek lidí. Je to fér?

0/0
31.10.2011 11:06

vita.nek

Re: Jsem asi blázen.

Já jsem popsal celkem jasně princip, jakým se dostává k těmto závěrům. Uvedl jsem pochybnosti vůči článku a částečně vůči vyšetřování. Takže co se týče leteckých zapisovačů a principů vyšetřování máme jasno, pro zbytek bych doporučil si sehnat oficiální zprávu vyšetřovatelů, která by měla viset na stránkách ruského Ministerstva dopravy kam Úřad pro civilní letectví v Rusku spadá, aneb to že na iDnes napíšou článek bez věcných argumentů, neznamená, že ty argumenty neexistují.

0/0
31.10.2011 11:15

biggles

Re: Jsem asi blázen.

když černá skříňka použití brzd nezaznamenává, tak tuto chybu zaznamenat prostě nemohla - to snad není tak složité

0/0
31.10.2011 10:41

zoufalydalmatin2

Re: Jsem asi blázen.

Složité je pochopit, kdo řekl, že to bylo tak jak řekl. To snad není tak složitié.

0/0
31.10.2011 10:50

biggles

Re: Jsem asi blázen.

je to jen velmi kostrbatě přeložený článek - jako většina článků o leteckých nehodách které si zde můžete přečíst.

0/0
31.10.2011 10:58

Podivný Atraktor

Re: Jsem asi blázen.

to je tak těžký si přečíst odkaz v šedém rámečku?

http://zpravy.idnes.cz/pad-letounu-u-jaroslavle-zpusobilo-brzdeni-pri-vzletu-ukazal-test-1f0-/zahranicni.aspx?c=A111014_100052_zahranicni_stf

0/0
31.10.2011 11:39

Melein

Prijde Mikulás

a da na gulás? Nebo jenom par na pr....? Autori a autorky nekterych clanku by si dozajista tech par padnych zaslouzili! A to jsem celkem jeste slusna a tolerantni na rozdil od nekterych zdejsich intelektualnych celebrit, kterym bych doporucila osobni navstevu mista nejake takove tragedie nez o ni zacnou psat. Pohled na kusy lidskych pozustatku jim teprve doda tu "spravnou" inspiraci!

+1/0
31.10.2011 10:02

Larry Matejka

Startují se motory. Letoun nestartuje, ale vzlétá...

Letmý pohled do letecké frazeologie... Co by vám to udělalo páni redaktoři?

0/0
31.10.2011 9:57

sing

Re: Startují se motory. Letoun nestartuje, ale vzlétá...

no neviem..u nás sa letecké motory spúšťajú...:-)

0/0
31.10.2011 11:32

sirinx

Re: Startují se motory. Letoun nestartuje, ale vzlétá...

motory se prece nahazujou... jako omitka!

0/0
31.10.2011 13:38

Honzinus78

hm,

Mizerné letadlo a nezkušení piloti. Jak se říkalo: co je ruský, to je špatný. Já bych do toho nesedl.Rv

0/0
31.10.2011 9:51

Podivný Atraktor

Re: hm,

no vidíš, a do vesmíru létá pravidelně pouze ruská technika. A co do takového francouzského airbusu by sis sedl?

0/0
31.10.2011 10:09

zoufalydalmatin2

Re: hm,

když v citroenu každou chvilku praskají světla kvůli špatné elektrice;-D

0/0
31.10.2011 10:23

pteryx

když nepomůže síla,

pomůže ještě větší síla. Nebo je to jinak?

0/0
31.10.2011 9:44

iceman.

...aby pilot brzdil při startu...

...to se může stát asi jenom v Rusku...8-oRvRvRv

0/0
31.10.2011 9:38

Infidel

Re: ...aby pilot brzdil při startu...

Jinde se zase zapomíná brzdit při přistání. V tomhle si nevybereš.

0/0
31.10.2011 10:20

ufoun

Re: ...aby pilot brzdil při startu...

nojo, tomu rikam inteligentni zaver ;-) jen ale pozor. i Cesna to tak ma, kamos na ni lita a take vi, ze si musi pri startu dat bacha, aby spicky nesklanel dolu, aby nebrzdil. Na pedaly se slape, protoze tim koriguje vlevo vpravo, jen nesmite je sklopit... proste to tak je vyrobeno, tak to tak musim umet ovladat. To je, jako by jste si chteli stezovat v aute, kdyz nekdo slapete na plyn misto brzdy, ze proste proc jsou ty pedaly vedle sebe, a ze tedy to auto bude sunka....

0/0
31.10.2011 11:59

p19p

rasíja

dokud nespadne letadlo nebo se nepotopí výletní loď s Putinem,.... změní se ničevo

0/0
31.10.2011 9:12





Najdete na iDNES.cz