Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pád letounu u Jaroslavle způsobilo brzdění při vzletu, ukázal test

Testy letounu Jak-42, který se na začátku září zřítil u Jaroslavle s hokejovým týmem Lokomotiv i trojicí českých hokejistů, mají první výsledky. Podle ruských médií pád stroje zavinilo přibržďování stroje při vzletu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

prajester4

Alespoň jeden z pilotů byl našrot.

Jinak si to nelze vysvětlit.

0/0
14.10.2011 16:59

čaknoris

Záznam komunikace z letu:

Velitel letu druhému pilotovi: ...skóľka ???

Druhý pilot:  ...desiať!

Velitel: ...a čivó desiať?

Druhý pilot:  ...a čivó skóľka?

přerušení záznamu komunikace.

0/0
14.10.2011 13:34

vime_prvni

Re: Záznam komunikace z letu:

jezis to je stary a otrepany.... nic lepsiho by na sklade nebylo?

0/0
14.10.2011 13:44

Jan Motůrek

animace

Jak je uvedeno níže, zde je animace: http://www.youtube.com/watch?v=GtLC0cmyDks - to v článku je nic moc

+2/0
14.10.2011 12:59

hafusak2

Podobně kdysi zahynul celý repremanšaft Anglie

ve fotbalu. Letadlo tenkrát přibržďovaly kaluže vody na dráze, rozjezdová rychlost nestačila na vzlet a když se letadlo konečně odlepilo od země, tak narazilo do oplocení.

0/0
14.10.2011 12:43

pablo_II

Re: Podobně kdysi zahynul celý repremanšaft Anglie

Dovolím si to upřesnit. těch faktorů, které zúpůsobily tehdy pád bylo více (jak už to u leteckých nehod bývá). 1.Nešlo o louže ale o sněžení. Dráha byla uklizená a letadlo ometené od sněhu, ale sněžilo hustě a než bylo letadlo naloženo, tak dráha částečně zapadala a letadlo taky, což znamenalo jednak podstatně horší aerodynamické vlastnosti, jednak bylo letadlo díky snšhu těžší a v neposlední řadě vrstva sněhu na dráze letadlo přibržďovala, bohužel s opětovným úklidem se nikdo nechtěl zdržovat, protože počasí se zhoršovalo 2. letadlo bylo přetížené, výstroj celého týmu přeci jen něco vážila. 3. Tvrdohlavost pilota dílo zkázy dokončila. Ten se pokusil o vzlet, ale letadlo se nechtělo rozjet. na konci dráhy tedy zastavil, otočil se a pokusil se o vzlet znovu, tentokrát však po větru... tentokrát už vzlet nepřerušil. Všechyn kritcké faktory pro vznik katastrofy byly splněny, dílo bylo dokonáno. Letadlo se vzneslo, ale podvozkem zachytilo o plot na okraji letiště...

0/0
14.10.2011 13:11

Ivan Langer

no odbornik nejsem ale

podle tehdy prvnich zprav na rozjezdove draze byly stopy po brzdeni - jednoho podvozku. Jak je toto mozne ? Napada mne bud ze letadlo bylo na jedne strane bud vyrazne odlehcene, nebo na nem mohla byt zavada na jednom podvozku. Nebo snad u letadel brzdi kazdy podvozek zvlast ?

Ani na silnici jsem nevidel jednu stopu pri brzdeni auta.

Kdo vi ?

0/0
14.10.2011 12:32

pablo_II

Re: no odbornik nejsem ale

Ano, u letadel je skutečně bržděn každý podvozek zvlášť. Pilot má k dispozici dva pedály, které ovládají směrovku. Krom toho lze ale každý pedál sešlápnout a ovládá brzdu příslušného levého/pravého podvozku. nemjí to tak ale všechny typy jen některé. některá menší sportovní letadla to mají třeba řešené jinak a brzdí obě brzdy současně. systém odděleného brždění pro každou stranu se používá z důvodu lepší manipulace s letadlem při pojíždění. Zatáčení lze totiž dosáhnout i přibržděním pouze jedné strany, tj pouze levého nebo pouze pravého podvozku.

0/0
14.10.2011 12:59

intago

celá řada terminoĺogických nedostatků v textu

1/nějaká brzdící síla, která mu nedovolila dostat se do vzletové polohy

2/Nepomohlo ani letcovo přitahování kniplu k sobě.

3/Jakmile tato brzdná síla zmizela, nic už nebránilo zvýšit náklon," usoudil zkušební pilot.

4/Tento úhel byl překročen, ale dynamické charakteristiky v dané chvíli již neumožňovaly úhel náběhu zmenšit, a to vedlo ke zřícení letounu," objasnil Sevasťjanov.

Jak to píšou laici, je to hrozné. :-/A to hlavní chybí-na kole muselo být vidět, že se brzdy přehřály

0/0
14.10.2011 12:27

intago

Re: celá řada terminoĺogických nedostatků v textu

kdyby napsali-letoun nedosáhl startovací rychlost, pilot ho oderval, tím přetáhl a katastrofa byla nevyhnutelná, bylo by to jasné a přesné.

+4/0
14.10.2011 12:30

Zabr-Ali Mubarak

Re: celá řada terminoĺogických nedostatků v textu

R^

0/0
14.10.2011 13:03

bar.bu.do

Re: celá řada terminoĺogických nedostatků v textu

... jenže on rychlost měl. Jen klopný moment brzdícího podvozku nedovolil zvednout nos a tak jel po poli s nízkým úhlem náběhu. Když ho konečně zvedl, ustal klopný moment a protože měl přitaženo na břicho, zvedl se tak rychle, že ho okamžitě přetáhl ..

0/0
14.10.2011 19:36

troubík

Re: celá řada terminoĺogických nedostatků v textu

Co je podle vás na bodu č. 4 špatně?

Z hlediska aerodynamiky je to správně.

Bod 3 také není taková tragédie.

0/0
14.10.2011 21:29

intago

Re: celá řada terminoĺogických nedostatků v textu

4 je moc šroubovaná, 3ka je nesmyslná

0/0
17.10.2011 8:02

Glaukom

ana, takhle to být opravdu nemělo

0/0
14.10.2011 12:19

sigenius

Vidím to na základní konstrukční chybu letadla.

No jestliže oba piloti můžou letadlo řídit zároveň.

Omlouvám se profíkům, ale přijde mi to jako banální automobilová nehoda, kdy dominantní manželka se přetahuje s manželem o volant, až to opřou o strom rukou nerozdílnou.

0/0
14.10.2011 11:53

tuan4

Re: Vidím to na základní konstrukční chybu letadla.

Přesto ta možnost tu je a proto je v letadle kapitán,čili velitel letadla.

0/0
14.10.2011 12:16

pingl

Re: Vidím to na základní konstrukční chybu letadla.

Technicky řídit mohou skutečně oba najednou a to hlavně kvůli zastupitelnosti.

.

Ale aby se tak nedělo zároveň, kvůli tomu jsou v letadle dvě velice důležité součátky, a sice mozek kapitána a mozek druhého pilota. V případě jejich defektu již bohužel není žádný další bezpečnostní mechanismus.

0/0
14.10.2011 12:25

bar.bu.do

Re: Vidím to na základní konstrukční chybu letadla.

... oni taky občas spolupracují ...

0/0
14.10.2011 12:26

Hroch_středního_doletu

Re: Vidím to na základní konstrukční chybu letadla.

V praxi to je tak, že vždy je jeden z pilotů letící a druhý "topič". Běžná praxe je, že se vystřídají, jeden letí tam a druhý zpět. Tím samozřejmě není dotčena role kapitána, který vždy zodpovídá za provedení letu a má právo kdykoli rozhodnout jinak, převzít řízení apod.

+1/0
14.10.2011 12:38

pettyo

Tady je opravdu pěkná animace havárie:

http://www.youtube.com/watch?v=GtLC0cmyDks&feature=aso

0/0
14.10.2011 11:50

lisbonka

Mně pořád chybí

ještě k tomu všechmu informace o tom, jestli pilotům udělali toxikologické testy, a zda byla vyloučena přítomnost alkoholu.

0/0
14.10.2011 11:47

pettyo

Re: Mně pořád chybí

Byla vyloučena přítomnost alkoholu. To už v novinách bylo.

0/0
14.10.2011 11:47

Korektní Želva

Re: Mně pořád chybí

Řek bych, že to se zjišťovalo uplně jako první. Zejména v rusku. :-)

0/0
14.10.2011 11:48

KomisarLedvina

Re: Mně pořád chybí

Zkus použít google.

0/0
14.10.2011 11:50

Korektní Želva

...

Kapitán měl při náznaku prvního problému radši brzdit a ne přidávat. Ano, nejspíš by to neubrzdil, nejspíš by vrazil to sloupu dál a možná by s letadlem slej až do vody - zničil by letadlo, ale nejspíš by se nikdo ani nezranil a pokud jo, tak by určitě nezahynuli všichni cestující.

Bohužel no, po válce je každej generál, no nezbývá než se z toho poučit.

0/0
14.10.2011 11:35

modrozlodějskej fógl

Re: ...

No to éro byla natankováno petrákem po špunty, protože mělo jen poloviční zátěž. Málokdy letadlo nehoří, když při nezdařeném startu vyjede do nezpevněného předpolí.Dochází k zalomení podvozku a poškození nádrží které jsou u centroplánu a v křídlech.

0/0
14.10.2011 11:41

Korektní Želva

Re: ...

I tak by byla šance že přežije mnohem víc lidí než teď. Z letadla se dá dostat. Ano, popálení není hezký a tak, ale furt lepší než tam zemřít.

Ale jak říkám, teď už je to jedno, už se stalo.

0/0
14.10.2011 11:48

pettyo

Re: ...

http://www.youtube.com/watch?v=xX_yB3mKdUg

Tady tedy údajně všichni přežili. Ale na palubě jich bylo asi jen 20. Já jen jak skončí letadlo po přerušeném startu.

0/0
14.10.2011 11:51

tuan4

Re: ...

Svůj poznatek sděl vyšetřovatelům-budou rádi!

0/0
14.10.2011 12:05

Chamestekurel

pan

Sizov pravděpodobně ví co a jak se stalo tak at začne normálně vypovídat!! a né co mu napíšou

0/0
14.10.2011 11:14

modrozlodějskej fógl

Re: pan

Hm., a co může pan Sizov vědět, když neseděl v kabině letadla. Nehledě na to, že ani nemá kde. To letadlo má kokpit pouze dvoupilotní (např. jako B-737). Mechanik může sedět pouze ve dveřích na sklápěcí sedačce.

0/0
14.10.2011 11:36

tuan4

Re: pan

...............ano.

A navíc to zřejmě byla parta hic.Kapitán ulehl na lůžko,jeden pilot brzdil,druhý pilot přidával plyn a Sizov si nebude komplikovat život i kdyby věděl jak to bylo.

Ale na jejich obranu dodám,že to není specialita jen ruského letectví. Ve světě už se staly staly i bizarnější nehody vinou pilotů.

0/0
14.10.2011 12:14

moky11

Sakra, nechali jsme tam flašku s vodkou a začne brzdit...

;-D

+1/0
14.10.2011 11:02

yrral

technická závadouo nebude,

protože piloti jsou mrtví :-/

0/0
14.10.2011 10:42

yrral

Re: technická závadouo nebude,

co to je 8-o  .....   technickou závadou to nebude !

0/0
14.10.2011 10:43

petr____22

Re: technická závadouo nebude,

Myslim ze chce naznacit, ze na zive piloty to nejde tak snadno svest, protoze by se mohli branit........

0/0
14.10.2011 10:48

zbangovaná socna

Re: technická závadouo nebude,

to je jasné...dyť on se jenom opravuje :-)

0/0
14.10.2011 11:17

Thor Steinar

Re: technická závadouo nebude,

Lidský faktor je nejčastější příčinou nehod. Není za tím potřeba hledat nějakou senzaci.;-)

0/0
14.10.2011 11:48

Výstřik do tmy VI.

chybi mi tu dulezita informace.

Kolik letadel pri ty rekonstrukci rozbili.

0/0
14.10.2011 10:38

kengura

Re: chybi mi tu dulezita informace.

Proč by přitom měli rozbít nějaké letadlo? Testy se dělají na letišti Ramenskoje, které má dráhu 5403 m, zatímco letiště Jaroslavl má dráhu 3000 m, takže můžou testovat, brzdit a mají celkem dost velkou rezervu.

0/0
14.10.2011 10:48

Syn pirátův

hmmmmmmm

Já bych tay začal brzdit, prostě bych to zkusil zastavit, takže ten co brzdil si myslm že jako..................no nechám to bejt:-/

0/0
14.10.2011 10:37

BořekŠikula

Re: hmmmmmmm

Jako když se někdo rozjíždí autem se zataženou ruční brzdou - jde to blbě, ale ta brzda auto nezastaví, proti motoru nemá šanci.

0/0
14.10.2011 12:45

chekov

Re: hmmmmmmm

tak to nevim, auto se zataženou brzdou se sice pohybuje, ale jízda bych tomu neřikal.

0/0
14.10.2011 13:50

kostej_

Re: hmmmmmmm

Padesátce neříkáš jízda? 8-o

0/0
14.10.2011 19:24

ivoš

No, asi to tak bude,

že se páni piloti nedohodli. Myslel jsem i na zadřené ložisko u kola, ale jen jedno, to by znamenalo vyjetí z dráhy, a dvě naráz, to snad ne.

0/0
14.10.2011 10:35





Najdete na iDNES.cz