Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řidič trolejbusu v Brně jel před srážkou na červenou, zjistila inspekce

Drážní inspekce zná po bezmála pěti měsících viníka tragické srážky tramvaje a trolejbusu v centru Brna. Nehodu, při níž zemřel jeden člověk a dalších třináct bylo zraněno, podle vyšetřovatelů zavinil řidič trolejbusu, který jel na červenou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

archem

rozumí tady tomu někdo?

Dobrý večer. Sem řidič tramvaje v Praze, takže tady tomu rozumím. Takže, řidič trolejbusu je nevinný, z toho důvodu že v přetpisech, které jsou stejné pro všechny DP v čr se uvádí že řidič v připadě když je řidič hodně rozjetý a skočijou čočky na stůj může křižovtku projet. Mě samotnému se to stalo již několikrák. Výhled z kabiny T6 je dobrý, tak ten trolejbus musel vidět a přitom ani nebrzdil. To znamenná že si neplnil svoje pracovní povinnosti. K čemu potom jsou ty školení a zácviky, kde nás jasně učí že máme zabránit nehodě za každou cenu. Všicni řidiči, kteří jedou do vozovny jezdí strašně rychle, protože máme určitý čas, který musíme stihnout. Ten řidič trolejbusu také mohl sáhnout k nouzovému zastavení, které by ale vedlo jen k věčímu průseru. Jestě by mě zajímalo kdo z vás co tady píše ty komentáře jezdil s MHD nebo aspon zná přetpisy a vyhlášku?

0/0
17.10.2011 0:35

To je bomba

jen několik poznámek,

aniž budu hodnotit  kdo je na vině (z těchto konkrétních řidičů)

1/ zjevně šlo o to, že na křižovatce funguje systém preference šaliny. V okamžiku, kdy šalina zavře dveře, jí blikne zelená. Takže, rytmus přepínání semaforů se naruší. Osobně to považuju za šílenou prasečinu, která je, jak vidno, i nebezpečná, protože to svádí řidiče šalin k tomu, aby jeli a nekoukali.

2/ přes trolejové křížení se musí jet rychle, jinak ztratíte napájení.

3/ řidiči MHD, aspoň v Brně, jsou neuvěřitelná hov.da. .

+1/0
14.10.2011 17:10

jupikjupik

pro většinu soudných lidí

je poloviční viník řidič šaliny, pakliže mohl zabránit nehodě, měl to udělat. To mu nikdo neodpáře. Vidět to musel dostatečně v předstihu.

+1/0
14.10.2011 11:02

libedejroznec

však co

..MHD v Brně jezdí normálně na červenou.. o vjíždění do křižovatky, kterou nestihnou opustit, blokování ostatních účastníků provozu a prasení ani nemluvě..

+1/0
13.10.2011 10:39

PIsa.lek

Re: však co

> o vjíždění do křižovatky, kterou nestihnou opustit, blokování

Zatímco řidiči aut samozřejmě nikdy křižovatku (natož pak koleje) neblokují, že??? Zkus raději tu o Červené Karkulce, bude věrohodnější.

+4/0
13.10.2011 10:42

libedejroznec

Re: však co

to netvrdím.. nicméně je rozdíl zablokovat křižovatku autem, kde hříšník může uhnout  a zablokovat křižovatku celou tramvajovou soupravou, kde se lze jen prostřílet za pomocí RPG

0/0
13.10.2011 11:07

lu2222

Re: však co

Tohle je těžký. Ono tomu řidiči kolikrát nic jinýho, než křižovatku zablokovat, nezbývá, protože jinak by nikdy neprojel. A to právě kvůli velikosti vozu. Když bude čekat než se za křižovatkou udělá dost místa, aby se tam vešel celej, tak se nedočká nikdy, protože se mu tam mezitim nacpou auta.

+1/0
13.10.2011 11:18

PIsa.lek

Re: však co

>  nicméně je rozdíl zablokovat křižovatku autem, kde hříšník může uhnout

Většinou jej to ovšem ani nenapadne, a to ani ve chvíli, kdy právě blokuje tramvajové koleje, většina se naopak ještě rozčiluje "jaktože na mě ta šalina zvoní?".

A hlavní problém je v tom, že kdyby ti šalináři neporušovali v tomto ohledu zákon, tak by na mnoha křižovatkách stáli třeba několik hodin, protože ve chvíli, kdy mají volno, tak stejně nemohou "projetí bezpečně dokončit", protože jim tu cestu právě blokují auta, jejichž řidiči si s "bezpečným projetím" hlavu nedělali.

K vid+ění naprosto běžně třeba na odbočování tramvají z Jugoslávské směrem na Cejl v ranní a odpolední špičce - tramvaj má sice volno, ale na kolejích stojí třeba i ve dvou řadách auta, která přijela od Husovic. A než tahle auta pustí semafor na Cejlu, tak už má tramvaj zase "stůj". A v bočním směru vyrazí další auta od Husovic, která ovšem opět zastaví (ta, co jedou na svoji zelenou jako poslední) na kolejích ....

+1/0
13.10.2011 11:21

Rosinanta

Re: však co

To taky není vždycky pravda (že to auto může uhnout). Je to prostě stejná sobecká bezohlednost, leckdy navíc úplně zbytečná. Typicky například teď po uzavření Pionýrské tato situace nastává na křižovatce Lužánecká x Tř. kap. Jaroše. Po Lužánecké je tažená objízdná trasa, je to tam pravidelně ucpané až na Lidickou, popojíždí se tam čtvrt hodiny ve štrúdlu, ale myslíte, že tam někdo nechá díru, aby mohli projet ti, co jedou ze spodu na Jarošku? Nééé, proč. Hlavně že můžu stát o tři metry dál, že. A když to člověk zastaví za tou odbočkou, aby právě tohle těm projíždějícím neudělal, ještě na něho leckdy ten za ním začne troubit, že co jako stojíš, v*le, jeď, néé?

+1/0
13.10.2011 11:26

tuan4

Re: však co

.........................já jsem jednou vjel na ,baranďáku' v Praze na červenou.Měl jsem ale kliku,nic mi tam nevjelo.Ale kdyby něco vyjelo od ateliérů,smetl bych ho.

Bylo to za pětset a to jsem mohl být rád.

0/0
13.10.2011 13:32

p_n_2

Re: však co

Vždyť má pravdu. Mezi řidiči osobáků a MHD není žádný rozdíl. Zrovna včera mi profrčela 25 nebo 26 na Kotlářské na červenou, aby nemusel brzdit po rozjezdu ze zastávky hned na semaforu.

0/0
14.10.2011 18:07

Rosinanta

Re: však co

No na blokování křižovatek jsou specialisti osobáky. :-P

+2/0
13.10.2011 11:06

holes5

Re: však co

nebo náklaďáky...nebo autobusy...nebo trolejbusy...nebo šaliny ;-(

0/0
13.10.2011 11:28

sandar

Re: však co

přesně, zkrátka záleží na každém řidiči a na vzájemném respektuR^

0/0
13.10.2011 11:38

al.mucha

Re: však co

V 68 i tanky.

+1/0
13.10.2011 12:00

jupikjupik

Re: však co

jj, ty maj absolutní přednost. Něco jako v NDR tramvaje :)

0/0
14.10.2011 11:04

sdsa

Re: však co

nejen v Brne, al v cele CR jezdi ridici zcela bezne na oranzovou nebo na cervenou, kdyz by mohli bezpecne zastavit. Dela to tak 80% aut.

V silnicnim zakone pritom je jasne napsano, ze je zakazano vjizdet do krizovatky pokud sviti oranzova, nebo cervena.

0/0
13.10.2011 16:52

Libor76

Re: však co

nejenom MHD.. :-(

0/0
13.10.2011 20:38

Gandalf007

A co?

Fakt, že řidič jel na červenou z něj ještě nedělá 100% viníka nehody. Je jasné, že nese hlavní vinu, ale řidič tramvaje vyjížděl ze zastávky těsně před křižovatkou a pokračoval dál jen díky dobré znalosti řídícího programu světelné signalizace křižovatky. Faktem ale také je, že žádný normální řidič nemůže vjet do křižovatky pokud jeho směr blokují jiná vozidla. A pokud tramvaj narazila do zadní části trolejbusu, měl řidič tramvaje dost času, aby rozjíždějící se soupravu zastavil a střetu zabránil. Spekulace o Slunci nízko nad obzorem by se mohla aplikovat např. v případě cyklisty, ale rozhodně ne trolejbusu. Řidič tramvaje zkrátka není bez viny, byť je to jen drobná spoluvina. Ale DPmB se nehodí, aby se rozvíjely další teorie o způsobech jízdy některých jejich řidičů, kteří mají k předvídavosti a ohleduplnosti hodně daleko.

+2/0
13.10.2011 10:25

Jerry7650

Re: A co?

Přesně tak.... Kdo to tam nezná, doporučuji se podívat na tu křižovatku na Google Maps letecký snímek. Řidič té tramvaje musel snad spát nebo hledět upřeně před sebe a nevnímat, protože podle toho nárazu musel po celou dobu od vyjetí ze zastávky (která je asi 20-30metru od hrany křižovatky) zrychlovat a vůbec nepoužil brzdu.

Přitom z levé strany, odkud se přiřítil ten trolejbus je ta hrana křižovatky dost daleko a kdyby se tím směrem podíval, muselo by mu být jasné, že trolejbus nezastavuje a jede dál...

0/0
13.10.2011 10:35

vítr_v_zádech

Re: A co?

No a není nad to, abys ty a tvůj předřečník po několik dní projeli tuto trasu MHDéčkem, konkrétně trolejem. Pak byste oba pochopili, že od předešlé zastávky tolejbusu má jeho řidič sakra málo času aby tu zelenou stihl. Pokud do toho kopce nepojede jak blázen, tak zkysne na červené právě na této křižovatce. Téměř vždy to tůrujou do kopce a těsně těsně stíhají zelenou, nezřídka už priblikávající na žlutou. Je to vina řidiče trolejbusu. Tentokrát to prostě moc propískl.

Vždy jsem jim fandil když pospíchali do toho krpálu. Protože i mně jakožto cestujícímu vyhovovalo, když sme tam na červenou zbytečně nestáli. Pak i načasování semaforů na následujících křižovatkách je naladěno tak, že když to stihne, má zelenou i dál. Jinak bude stát všude. Motivace stihnout je zde velice silná.

+1/0
13.10.2011 11:08

Jerry7650

Re: A co?

Tuto trasu jsem několik měsíců přímo tím trolejbusem jezdil.

A nijak nepopírám vinu řidiče trolejbusu, samozřejmě že za to může on. A MHD má mít upravené trafikony tak, aby nemuseli závodit. Pokud jsou nastaveny chybně tak, že ty trolejbusy tam musí za každou cenu chytnout zelenou vlnu po celé trase, tak je někde chyba....

Tramvaj řeším z toho důvodu, že i když měl plné právo jet na zelenou, zřejmě se vůbec nedíval kolem.... Já teda nevím jak vy, ale když vjíždím do křižovatky jako první po bliknutí zelené, vždycky se dívám, zda ještě nějaký závodník do té křižovatky neletí... Tady se to evidentně nestalo, protože ta tramvaj nabírala rychlost až do nárazu. Přece víte sám, když tudy jezdíte, že ta zastávka je od křižovatky pár metrů a aby nabrala takovou rychlost, že otočí trolejem, musel na to šlápnout na doraz.

0/0
13.10.2011 11:21

vítr_v_zádech

Re: A co?

Ano, ano. Buď MHD má mít trafikon, nebo přestavit semafor. Bohužel, ten trolejbus tam na tom místě má konečně centrum za sebou a konečně múže volně jet. Tedy, až do další zácpy na Tomkově náměstí. Tak to mnozí využijí, aby stáhli minuty zpoždění. Jenomže čas, kdy se stala ta nehoda už není tím, kdy je centrum zacpané a bylo by nutno stahovat zpoždění. Jen ten řidič ví proč pospíchal a riskoval.

K řidiči té tramvaji. Ano je to divné. Proč nebrzdil? Mohl následky zmírnit. Ano, taky když řídím, sleduji situaci a počítám se závodníky na poslední chvíli. Nevím. Podle mě, neřekl všechno a nic mu nedokázali. Snad svědomí, někdy později.

0/0
13.10.2011 14:49

Rosinanta

Re: A co?

Toto je právě ten postoj, který nechápu. Přece tím spíš - když vím, že musím jet jako blázen, abych to stihl tak tak proletět na oranžovou, tak to sakra ani nezkouším, ne?? Sama mám na své denní trase autem přesně takovou křižovatku, a prostě brzdím už před ní, protože vím, že to jinak nevyjde nebo vyjde sotva. Ta minuta stání na křižovatce za to riziko fakt nestojí.

0/0
13.10.2011 11:21

vítr_v_zádech

Re: A co?

Je a není to pochopitelné. Vy jako nezávislý pozorovatel jste za to, aby raději počkal na červené až na tu pravou zelenou, kdy bez rizika projede. Jinak to budete cítit jako řidič, co musí dodržet grafikon své linky. Ani on nechce zabít lidi za sebou, nebo sebe. Ale zná trasu a ví (myslí si, že ví) jak velké riziko lze podstoupit aby to ještě vyšlo. Pak už následuje prostá statistika. Mnohokrát to vyjde, jindy ale ne. Je to pak o tom, kam až posunete míru riskování. Přepískl to řidič troleje, bude potrestán.

Jinak to bude vnímat cestující. Ani on se nechce zabít. Taky ale nechce trčet v trolejbusu víc než je nezbytně nutné, bude rád, když "se to povede" a nebudou stát na červené. Ty dva protichůdné postoje budou vždy v každém bojovat.

0/0
13.10.2011 14:18

PIsa.lek

Re: A co?

I jako cestující (denně několikrát) v MHD dám přednost tomu, aby řidič neprojížděl ani na "těsně padlou červenou" (jiná věc je, když mu tam opravdu padne ve chvíli, kdy už je čumákem těsně před stoplajnou, nebo dokonce za ní). Jako cestující se budu snažit dopravu urychlit především tím, že si po zastavení soupravy v zastávce nebudu nejprve 5-10 s vybírat, které dveře se mi vlastně líbí, že při vystupování si nebudu vybírat dveře až ve chvíli, kdy už souprava stojí, že během jízdy nebudu stát těsně u dveří a tím zpomalovat výstup a nástup ostatních atd. Tohle bohužel nedodržuje spousta lidí a vůbec jim nedochází, že jejich "jen 5-10s zdržení, to nic není, to se ani nepozná" násobeno počtem zastávek hodí na dlouhých linkách bez problémů i 5 minut.

0/0
13.10.2011 14:54

PIsa.lek

Re: A co?

Pokr. Dtto řidiči aut kteří musí za každou cenu vjet na tramvajové koleje (před přijíždějící soupravou byť třeba jen na chvíli) rovněž s odůvodněním "však ta chvilka tu socku nezabije". V tomhle je ztráta času mnohem větší, než pár křižovatek, kde se "na žloutou nestihlo, tak to dám na červenou".

0/0
13.10.2011 14:54

Gilth

Re: A co?

"A pokud tramvaj narazila do zadní části trolejbusu, měl řidič tramvaje dost času, aby rozjíždějící se soupravu zastavil a střetu zabránil. " Predpokladam ze toto vase tvrzeni jste schopen dolozit zjistenimi pri vysetrovani...

0/0
13.10.2011 10:38

Mychal.B.

Re: A co?

No vidíš, a přitom na to stačílobyčejný selský rozum. Rozjížděl se ze zastávky, která je pár desítek metrů od křižovatky a než narazil do zadní části trolejbusu, projel před ním skoro celý trolejbus.

Navíc, normální řidič se dívá, kam jede. Šalinář se zřejmě jen držel bidýlka a šlapal na pedál, protože jemu přeci všichni uhnou Rv

0/0
13.10.2011 11:03

Gandalf007

Re: A co?

No, jistě ;-D

0/0
13.10.2011 11:04

lu2222

Re: A co?

Tady si najděte streetview pohled: http://www.norc.cz/ Pokud by se díval dopředu, tak by ten trolejbus musel zaregistrovat a ani by nemusel kroutit hlavou. Výhled do míst odkud trolejbus přijížděl je tam poměrně luxusní.

0/0
13.10.2011 11:08

radimdrv

za pár

No nejhorší (pro toho řidiče) na tom je, že to odnesl člověk, který to měl stejně za pár. Tím ho nijak nebráním, neměl v pracovní době závodit, to určitě ne.

+1/0
13.10.2011 9:45

vítr_v_zádech

Re: za pár

Takže za pár, jo? Cyniku! Co kdyby žil ještě 15 let? To je slušné, ne? Co by za to jiní dali.

0/0
13.10.2011 10:59

jupikjupik

Re: za pár

za pár to můžeš mít i ty, h´´´´´pe

0/0
13.10.2011 11:10

Matwin

Za 5 měsíců-dobrá práce!!!

0/0
13.10.2011 9:25

Nesmazatelny 2.0

Hmm

Fíha, po pěti měsících naši koumáci vykoumali, že trolejbus jel na červenou. Škoda že tuhle informaci tvrdili svědci novinám už asi 2 dny po nehodě. K poslancům a meteorologům si přidávám další snové zaměstnání - drážní inspekce.

+1/0
13.10.2011 9:09

Leinad

Re: Hmm

Policie to stále nemá.

A já celkem chápu, že je potřeba prokázat funkčnost semaforů - v ČR se stává i tohle http://zpravy.idnes.cz/rychlik-projel-prejezdem-zavory-byly-nahore-trat-na-nemecko-stala-1c9-/krimi.aspx?c=A110413_175640_krimi_wlk a svědci vesměs nejsou učitelé autoškoly sledující co je na semaforu zrovna v okamžiku minutí stopčáry.

0/0
13.10.2011 9:35

Rosinanta

Re: Hmm

Ale no tak, je přece v pořádku, že se prozkoumají všechny možnosti a při té příležitosti se prověří nafázování téhle poměrně dost složité křižovatky. Těžko může policie vyvodit závěry z toho, co nějakej Franta řekl novinářům. ;-)

+1/0
13.10.2011 9:45

PIsa.lek

Re: Hmm

Věřím, že ty bys byl schopen odsoudit člověka na několik let jen na základě toho, co povídal "Franta Vopička". Naštěstí to ve skutečnosti takhle nefunguje (možná naštěstí i pro tebe, nikdy nemůžeš vědět, při čem by tě někdo "zaručeně viděl").

0/0
13.10.2011 10:22

Gilth

Re: Hmm

Jojo Franta Vokurka a Pepa Kobliha to rikali, tak to prece musi byt pravda... A za krabicaka by pry potvrdili ze jel na fialovou... Hlavne s tim byt rychle hotovi, to je prece jedno ze to taky muzou odnest nevinni... RvRv

0/0
13.10.2011 10:42

Kazeasch

Re: Hmm

Hlavně jsi zapoměl zmínit že to přece psali hned druhej den v Blesku, tak to prostě musí být pravda ;-D

0/0
13.10.2011 12:32

Scarlett from Scottland

no

řidiči MHD jezdí často na červenou :-/ když mají to "velký auto" tak se jim nemůže přece nic stát Rv taky rádi k mému šoku nemají problém telefonovat bez HF a je jim fuk, že za zády mají 50 lidí :-(

0/0
13.10.2011 9:06

nestačímsedivit

Re: no

To je docela fakt. Horší je, že ten tramvaják má nepřímou vinu na té nehodě také. Kdyby nebyl cvok a nenajel do té křižovatky tak se nic nestalo. Projeli by oba a a byl by klid.

0/0
13.10.2011 9:25

Rapid B

Re: no

Ještě by mohli dodat jak dlouho tam ta červená byla. Pokud se mu rozsvitila oranžová a následně červená cca 10 -15 m před semaforem tak to neubrzdíte ,protože ti vzadu co se vesměs nedrží a i ti co se drží by si daly do zůbu.

0/0
13.10.2011 10:08

PIsa.lek

Re: no

Jenže protože se tam kříží trolejbusová a tramvajová trť, tak ten trolejbusák by stejně neměl jet příliš ryckle, protože na křížení obou trakcí hrozí buď vypadení sběračů, nebo alespoň zbytečné obouchávání troleje. A už na začátku vyšetřování nehody bylo prokázáno, že tou křižovatkou se naopak snažil projet mnohem rychleji, než měl (tuším 45 km/hod. namísto třiceti). Takže kdyby dodržel rychlost, tak by ani s brzděním na "rychlou červenou" (která je navíc docela hypotetická, nehledě na to, že řidiči MHD obvykle dobře znají signální plán křižovatek, kudy jezdí, takže už předem vědí, jak dlouho tam ta zelená vlastně bude, kdy naskočí atd.) neměl nějaké extra problémy. Bohužel asi to chtěl co nejdříve zapíchnout ve vozovně, takže se snažil to projet stůj co stůj.

0/0
13.10.2011 10:28

Leinad

Re: no

Taky pravda. Věřím, že inspekce zkoumala i brzdnou dráhu a fakt, zda to šlo(od rozsvícení žluté) bezpečně ubrzdit.

0/0
13.10.2011 10:30

Rosinanta

Re: no

A to si myslíte, že ten řidič, který tu trasu x-krát denně jede, neví, že mu tam ta červená skočí? Já jezdím autem z práce domů jenom jednou denně, a stejně vím, na které křižovatce to jak vychází a kde musím brzdit už dopředu, protože vím, že mi tam ta červená skočí těsně před dojezdem.

0/0
13.10.2011 11:00

PIsa.lek

Re: no

Přesně tak. I když je třeba upřesnit, že on tam nemusí jet x-krát denně - to byla linka, která tam jede jen při nájezdu na svoji trať na druhém konci Brna a když se pak zase vrací do vozovny, čili ten řidič tam může jet klidně jen 1x za den. Ale že by vůbec neznal signální plán této křižovatky, moc pravděpodobné není.

0/0
13.10.2011 11:23

Rosinanta

Re: no

Aha, ona to byla vlastně sedmatřicítka, to mi nedošlo. Ale stejně :)

0/0
13.10.2011 11:36

drážka

Re: no

Jezdím tady každý den, od zastávky tramvaje do místa srážky je to snad 20 metrů. Pokud by tramvaják koukal doleva, jinam to ani nemá cenu, tak by k té srážce určitě nedošlo. Když mám zelenou, tak snad nemusím za každou cenu vletět do křižovatky, když vidím co se děje.

0/0
13.10.2011 10:25





Najdete na iDNES.cz