Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Evektor poprvé ukázal, jak létá „nástupce“ legendárního Turboletu

Je ekonomický, víceúčelový a dokáže startovat i přistávat v extrémních podmínkách. To je nový letoun EV-55M Outback, který vyrobily kunovické firmy Evektor a Evektor-Aerotechnik. Poslední malé dopravní letadlo v Česku vzniklo naposledy před více než 40 lety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

znám 001 dívku, nemá dukáty

jihoamerické širé roviny

"Letoun chce firma nabídnout především do zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rovinatou dopravní infrastrukturou." - rovinatou, nebo rozvinutou?

0/0
30.8.2011 11:42

znám 001 dívku, nemá dukáty

hezky jsme si připlatili

Fandím jim a budu rád, když budou mít úspěch. Ale měli bychom si uvědomit, že jsme jim každý pěkně připlatili i z vlastní kapsy - viz rozhovor s Petrem Štěrbou, šéfkonstruktérem Evektoru:

http://www.rozhlas.cz/default/default/rnp-player-2.php?id=2393508&drm=

čas 1:07: "vývoj stál 1,2 až 1,5 miliardy Kč"

čas 22:19: "40% vývoje bylo hrazeno z dotací"

0/0
30.8.2011 11:33

Marik admin 0:9

2000 kg kokainu :-)

hihi je to fešák a kolumbijské kartely si už prý 5 ks objednaly ;-D

0/0
30.8.2011 10:52

D. Lister

ides opet boduje

Pred napsanim clanku by bylo vhodne si overit fakta. Maly dopravni letoun u nas vznikl naposled v devadesatych letech, jmenoval se Raven 257 a to dokonce primo v Evektoru. Projekt porad zije pod nazvem Corvus 1F a jedna se o homologaci s prispenim cinskeho investora.

A od maiden flight k zakaznokovi je jeste zatracene dlouha cesta a stoji na ni vyzirka jmenem EASA, ktera chce jen za zahajeni homologace sest milionu. Na tom uz ztroskotalo nekolik nadejnych projektu.

+1/0
30.8.2011 8:39

pučmidrát

Re: ides opet boduje

no Ravena pamatuji, naposled jsem ho viděl s protivývrtkovým padáčkem na chvostu, kdy stál kvůli nějaké závadě při návratu ze zahraničí, na jednom západočeském letišti.Nevím, zda je možno toto jednomotorové letadlo považovat za plnohodnotný dopravák. Už jen kvůli tomu jednomu motoru, kdy legislativa některých států omezuje vtét konfiguraci komerční lety. Jinak s tou EASOU v Hamburku plný souhlas!!A to tam prý máme i svého zástupce! Viz Blaníky!!!

0/0
30.8.2011 11:49

D. Lister

Re: ides opet boduje

Raven 257 je dvoumotorovej. Nepletete si to s Ae270? Raven takova letajici krabice s dvounosnikovym ocasem s vzadu oteviracim trupem pro nakladani palet jesterkou.

0/0
30.8.2011 12:52

nnyky

Tedy pokud stál vývoj miliardy, tak by mne zajímalo,

kolik kusů musí prodat, aby se jim alespoň vrátily náklady :-/

0/0
30.8.2011 7:35

J adoré la Chat quatorze

Re: Tedy pokud stál vývoj miliardy, tak by mne zajímalo,

V řádech několika málo desítek .

0/0
30.8.2011 8:02

Hnev lidu

Re: Tedy pokud stál vývoj miliardy, tak by mne zajímalo,

"několika málo desítek" je strašně moc. Vzhledem k tomu, že třeba L-410 se ročně postaví tak 5ks...

0/0
30.8.2011 8:20

Petrik73

Re: Tedy pokud stál vývoj miliardy, tak by mne zajímalo,

Včera v TV říkali, že plánují cca 100 kusů ročně.

0/0
30.8.2011 8:31

fifi16

Re: Tedy pokud stál vývoj miliardy, tak by mne zajímalo,

Tento projekt byl z velké části financován z fondů EU. Na vývoji se podílela VUT v Brně , jako vědecko-výzkumném projektu. Členem týmu je i skvělý profesor p. Píštěk, bývalý to leťák a nyní vysokoškolský profesor.

0/0
30.8.2011 8:35

\/ladyka Božíhněv

A co se stalo s L-610?

+1/0
30.8.2011 2:45

procurator

Re: A co se stalo s L-610?

Projekt nedotáhli do konce. V době, kdy se měl testovat, aby získal nějaké certifikáty (moc tomu nerozumím), tak přišla revoluce a následně šel celý podnik Letu Kunovice do háje...

0/0
30.8.2011 7:50

J adoré la Chat quatorze

Re: A co se stalo s L-610?

Koupili američani Kunóvice, vzali prototyp, zašmelili a o továrnu se přestali starat.Vicemeně koupili továrnu,aby získali to letadlo !;-€;-€

0/0
30.8.2011 8:03

Hnev lidu

Re: A co se stalo s L-610?

tak to je skvělé, to se potom L-610 někde vyrábí a létá alespoň pod američany, když to kupovali jen kvůli letadlu ne ? :-P;-D

0/0
30.8.2011 8:22

hafusak2

Re: A co se stalo s L-610?

Další příčinou bylo i to, že do SSSR bylo předběžně nasmlouváno hromada kusů, ale SSSR se začal rozpadat a objednávky byly nejisté. Navíc firma Berijev oprášila svůj původně zamítnutý typ Be-30 a začala h nabízet levněji než L-610 /faktem je, že Be-30 za moc nestojí a za L-610 silně pokulhává/. Kolik jich ale vyrobili nevím.

0/0
30.8.2011 8:41

pučmidrát

Re: A co se stalo s L-610?

do letuschopné podoby udělali snad 2 kusy. Jeden stroj zmizel po vytunelování LETu v USA. Svého času zde poletoval po různých leteckých dnech.

0/0
30.8.2011 11:52

Cizurator

Pěkný stroj.

Obávám se, že má ve světě příliš velkou konkurenci. Musel by být za hubičku, a pěkně spolehlivý, aby se prodal.

0/0
30.8.2011 0:11

J adoré la Chat quatorze

Re: Pěkný stroj.

Nemá moc velkou konkurenci, to je právě to sqělé !

0/0
30.8.2011 8:05

džajár

Mně to připadá

jako zmenšená L-610, jejíž vývoj na konci 80.let se nedotáhl do konce zejména kvůli motorům.:-(

0/0
29.8.2011 22:38

T vůj_stín opět opět zpět

Re: Mně to připadá

610ka se nedotáhla hlavně kvůli privatizaci továrny, škoda. Do vedení se dostali neschopní lidé.

0/0
29.8.2011 22:47

error404_is_back

Re: Mně to připadá

610 byla mašina pro ruskej trh, proto ji revoluce zabila.

0/0
29.8.2011 22:57

T vůj_stín opět opět zpět

Re: Mně to připadá

Ryský trh je perspektivní i dnes. Koneckonců L-410 se tam prodává dodnes a od loňského září se do Ruska prodaly 4 kusy, další letadla tu byly na GO a třeba na zástavbu nové avioniky. L-610ku zabilo to, že vedení továrny nebylo schopné marketinkově dotáhnout projekt do konce a nedokázal vyměnit některé nepružné a v té době skomírající tuzemské dodavatele za západní konkurenci (hlavně motory).

+1/0
30.8.2011 0:58

T vůj_stín opět opět zpět

Re: Mně to připadá

Ruský trh, pardon......

0/0
30.8.2011 1:00

fifi16

Re: Mně to připadá

Tohle není zas až tak pravda. L 610 byla konstruována na naše motory, po revoluci si bývalá velvyslankyně USA v ČSFR Temply-Black, která byla lobistkou firmy General Elektric, vylobovala změnu v konstrukci pro motory uvedené firmy. Tenkrát to byl politický příkaz, slibovali americkou certifikaci. Vývoj se zpozdil a nepovedená privatizace projekt zabila. Pomníček je vidět v areálu bývalého cukrovaru ve Starém Městě.

0/0
30.8.2011 8:31

jfb

Re: Mně to připadá

S motory byl problém od začátku. Jednu dobu se uvažovalo, že bude l-610 4 motorová.

0/0
30.8.2011 8:38

hafusak2

Re: Mně to připadá

Pamatuji se, že tuto verzi měli dokonce v maketě 1:1, ale pak to vyhodili na smetiště. Škoda, že ji nedali do Kbel, vypadalo to zajímavě.

0/0
30.8.2011 9:11

T vůj_stín opět opět zpět

Nebylo to poprvé.

nyní jen možná dorazili redaktoři iDnesu.

Jinak úplně poprvé to nevyšlo www.youtube.com/watch?v=U1K5nIpyNqc&hd=1) , ale napodruhý už paráda www.youtube.com/watch?v=5_HfssbV7Yk&feature=youtu.be .

Hlavně ať jim to lítá a zvládnou marketing. Bylo by příjemný ve světě vídat další české letadlo.

0/0
29.8.2011 22:27

samlos

CIMRMANI

Cituji: "Vývoj stál miliardy korun". Tak děkuji za přesnou informaci, on to není takový rozdíl, jestli dvě nebo tři, čtyři. Asi jako v Úspěchu českého inženýra v Indii od Cimrmana - Kolik máte té třtiny? Vím to přesně, je jí děsně.

+1/0
29.8.2011 21:42

bk89322

Nastupce L410?

L410 (a taky Blanika) porad vyrabi spolecnost Aircraft Industries a.s., Evektor je uplne jina firma IMHO o dost dynamictejsi.

0/0
29.8.2011 21:18

pilot Čkalov

Re: Nastupce L410?

Hm, nevím v čem je dynamičtější??Myslíš, že tu vytunelovanou fabriku po Američanech bylo lehké dát dohromady?A začít alespoň dělat GO na L 410.Proto zatím mají Rusáci ty "uzemněné" Blaníky na háku.

0/0
29.8.2011 21:45

bk89322

Re: Nastupce L410?

Mam cerstvou osobni zkusenost, jak nektere veci uvnitr AI funguji a s Evektorem by se nejake zkusenosti tez nasly.

0/0
29.8.2011 21:54

Michal Hanák lže

No...

Tante Ju to není.

0/0
29.8.2011 20:55

hafusak2

Re: No...

To je fakt. Vlnitej plech má něco do sebe.;-D

0/0
30.8.2011 9:14

jan.banos

Letadlo je využitelné v extrémních podmínkách

Pod tím si mám představit co?

teplota -40°C při přistání/startu, možnost přistání na louce, přistání při velkém bočním větru?

0/0
29.8.2011 20:51

fifi16

Re: Letadlo je využitelné v extrémních podmínkách

Nevím jak tohle letadlo, ale ten turbolet 410UVP vzlétal a sedal na 300 metrech na trávě a ledu, a nejvíce na Sibiři, takže i ty mrazy zvládal. A zvládal i tropy pro ty " drogové kartely" , jestli je tohle letadlo alespoň trochu podobné, tak bude mít úspěch. Ovšem je docela možné, že náš nový " Big brother" nebude mít zájem, aby mu lezlo do zelí. Tak byla zlikvidována 20 let vyvýjená 610 .

0/0
30.8.2011 8:24

jfb

Re: Letadlo je využitelné v extrémních podmínkách

Zkuste si o L-610 něco přečíst - to letadlo mělo prostě smůlu od počátku vývoje, opravdu nebylo nikým zlikvidováno.

+1/0
30.8.2011 8:36

fifi16

Re: Letadlo je využitelné v extrémních podmínkách

Myslím, že L610 bylo pro americké výrobce velká konkurence. Neustálé průtahy s certifikací, výměna motorů v posledních fázích vývoje a nakonec nepovedená privatizace právě americké firmě, ktzerá vlastnila malé letiště pro " čmeláky " a o letadlech věděla prd, tak to všechno L610 zabilo.

0/0
30.8.2011 8:43

CeleronD

Úroveň mluveného slova toho redaktůrka

je docela primitivní. Nejčastěji si vystačí s univerzálním slůvkem "tohodle".

Ale aero je to krásné!

0/0
29.8.2011 20:37

Deratizátor vulgo Krysařík

Pěkné letadélko.

Určitě se bude hodit. Ty parametry budou vyhovovat drogovým kartelům.

0/0
29.8.2011 20:10

kompish

Re: Pěkné letadélko.

tí platia cash

0/0
29.8.2011 20:42





Najdete na iDNES.cz