Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Beton ze všech stran. Nejšílenější úsek berlínské zdi svíral jen pár domů

Obec Klein Glienicke byla řadu let jedním z nejstřeženějších míst na světě. Drobnou výspu NDR ze tří stran obklopoval Západní Berlín a se zbytkem světa ji spojoval jen most přes vodní kanál. Před padesáti lety místní obyvatele odřízly od Západu ostnaté dráty. Za okny jim začala růst berlínská zeď.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ippokorny

A co ohrazená Maříž u Slavonic?

V Čechách byla ostnatým drátem ohrazena ze všech stran vesnice Maříž u Slavonic, když šli obyvatelé do práce a z práce, museli přes střeženou bránu. Ale skrz ty dráty bylo aspoň vidět. A jiné vesnice byly v té krajině násilně vystěhovány a srovnány se zemí, viz obce na jih od Nové Bystřice a Slavonic (např. Rajchéřov, mimochodem, právě probíhá pokus Rajchéřov opět ohradit majitelem pozemků a zablokvat cesty, které tam byly stovky let). A některé vesnice již ani nenajdete. .P:

0/0
12.8.2011 10:33

Franta Jetel jr.

Nechápu lidi, co říkaj, že to byly zlaté časy

a že komunisti nebyli špatní.....kdyby nebyli tak špatní, tak se všichni nesnaží uprchnout na západ, ale přeci ze západu by spíš prchali k nám, ne? ;-D Nehledě na to, že když se kouknu na vyspělost západních zemí, nepostihnutých komunismem a postkomunistických zemích.....tak to je rozdíl, který nepotřebuje ani další komentář.

+2/0
12.8.2011 9:20

Kristoff

Re: Nechápu lidi, co říkaj, že to byly zlaté časy

Komentář to potřebuje, ale píšu to o trochu níž, lidi zapomínají na to zlé a pokud žiješ léta v režimu, který ti skýtá jisté "záruky" (lékařskou péči zdarma, slušný důchod, práci, vzdělání) pak na to vzpomínáš v dobrém.

0/0
12.8.2011 10:12

FandaVV

Re: Nechápu lidi, co říkaj, že to byly zlaté časy

Tak popořadě: lékařskou péči zdarma, - ale jakou? Díky nemožnosti sledovat pokrok ve světě a nedostupnosti deviz na přístroje ta péče minimálně nebyla na úrovni doby. O děti péče byla. O důchodce už podstatně méně ;-O!!

slušný důchod, práci, vzdělání - pro zasloužilé bolševiky a jejich děti ano. Ostatní měli kulové. A tuplované, pokud se projevili prodemokraticky svobodně. Tak asi tak a nezapomínat na ten lágr míru, kde jsme všichni hledali v plotě díru!!Rv

+2/0
12.8.2011 14:25

kadlik106

Němci

Nechápu na co si stěžují. Němci prohráli nejkrvavější válku v dějinách lidstva, kterou sami rozpoutali. Tak prostě nějakej čas nemohli dělat to, co chtěli a museli se podřídit jiným.

Škoda jen, že i občany nekterých "vítězných" států potkalo to samé (Čechy, Srby, Poláky, Slovince...)

0/0
12.8.2011 8:40

spicltadydomamezisvejmakolegama

Boze jake to byly zlate casy tahle ta zelezna opona...

.... na kterou vetsina magoru dnes s laskou vzpomina. Nejak jim chybi ta jistota minovych poli a elektrinou nabytych ostnatych dratu, straznich vezi a toho krasneho concentrakoveho pocitu kdyz byli 'dobrovolne' nahnani do Majoveho pruvodu. Kazdy 10 'opcan' mel toho svyho Trabanta do ktereho se prezouvalo aby se nezaprasily 'koberecky', ve frontach se stalo temer na vsechno co se dalo a kdyz se nahodou sehnal toaletak, nebo nedej Boze vlozky, tak nastala ta bozska pohoda a teplo u srdicka z dobre vykonaneho dila. Na dovolcu se zaskocilo na Balaton a ne do nejakeho hnusneho Bibione za potrhlejma Talianama o' ne, vyjezdni dolozka a valuty se utracely u bratru ve zbrani a ne u tech osklivych zapadnich kapitalistu. No a pak jsme si rozkradli ten nas cesky dolik, bo kdo nekrade okrada rodinu a ted' narikame, jak se mame spatne a svadime to na vsechny ostatni jen ne na sebe.

+9/0
12.8.2011 6:05

romanv

Re: Boze jake to byly zlate casy tahle ta zelezna opona...

Výztižné

0/0
12.8.2011 6:47

vhelsing2

Re: Boze jake to byly zlate casy tahle ta zelezna opona...

Holt..to mate tim....vzpominaji stbaci,udavaci a zarputili komanci a pak ti, kteri se jeste houpali fotrovi v pytlu.

Stejne jak se dneska "romantizuje" prvni republika a stredovek....mit holou pr...zrat co se naskytne, bat se vyberci dani...atd,atd...

0/0
12.8.2011 8:05

Kristoff

Re: Boze jake to byly zlate casy tahle ta zelezna opona...

Každá doba nese své pro i proti! Bohužel každý člověk má snahu ze své paměti vytěsnit hlavně to negativní.

Dnes máme ovšem jinou dobu, fronty už nestojíme, maximálně tak na D1, nebo při cestě na dovolenou, můžeme si koupit co chceme, ale musíme si na to vydělat.....

Mozky nám už nevymývají političtí pracovníci, ale reklama, která na nás číhá na každém kroku.

Zbývá jen uchovat si svěží mozek a užívat si života, tak jako to dělala celá generace lidí za toho minulého režimu.

0/0
12.8.2011 9:18

.zq.

Re: Boze jake to byly zlate casy tahle ta zelezna opona...

nemusite si na to vydelavat, muzete si pujcit .. je tolik moznosti :)

0/0
12.8.2011 12:35

spicltadydomamezisvejmakolegama

Boze jake to bylu zlate casy....

0/0
12.8.2011 5:49

Svědomí národa

Toho bylo mnohem vice

Podobnych enklav byla spousta. Napriklad do Stolpe-Sued (NDR) smela moje zena navstivil sveho bratrance jenom s propustkou a ta se rozhodne nevydavala kazdemu. A kontroly sklepu a domu byly stejne. I zapadni Berlin mel sve enklavy, vsechny si nepamatuji, ale jezdilo se dlouhe stovky metru mezi ploty nalevo a napravo od silnice, kde vychodni dobytek cumel na nepratelske Mercedesy. Jeste legracnejsi ale byl U-Bahn (podzemni draha) a S-Bahn (nadzemni draha). Jezdily pres vychodni Berlin, ale vychodni dobytek nesmel kontrolovat. Mohlo se i prestoupit nebo nakoupit nezdanene cigarety a alkohol. Samozrejme, ze vychodni Nemec tam nesmel a zapadni Berlinan nesmel ven z nadrazi. Ale bylo to dobre zorganizovane, Slovan mohl jenom cumet, jak funguje poradek.

0/0
12.8.2011 2:09

Pepito-To

Re: Toho bylo mnohem vice

.........vychodni dobytek 8-o Tak ty mas asi hodne velkej problem ;-DRv

0/0
12.8.2011 2:32

ramsveyker

Steinstücken

Západní Berlín měl spoustu enkláv, tedy malých území uprostřed NDR. K největším a nejznámějším patřila vesnice Steinstücken se 200 obyvateli, která ležela asi 1.5km od  Berlína.

Byla taky obehnána zdí protože územně nesouvisela se Západním Berlínem. Byla tam stálá posádka 2 amerických vojáků a zásobovala se helikoptérou. Později v 70 letech byl vybudován koridor (silnice a železnice). Po obou stranách byla postavena zeď vzdálená jen několik metrů.

+2/0
12.8.2011 0:50

eurogo

Re: Steinstücken

dík za tip, docela zajímavý, jsem kouknul na pár fotek.

0/0
12.8.2011 1:04

vver440 neviditelný

no-naštěstí jsme stihli vyměnit

fabriky za banány a supermarkety;-D;-D;-D

0/0
11.8.2011 23:38

wIadin

Re: no-naštěstí jsme stihli vyměnit

fabrik s produkcí Škoda 105 nebo Tatra 613 opravdu nebyla škoda. Cennější snad byly jen ty fabriky ukradené sudetským Němcům, ale jak je vidět kradené štěstí nepřináší. O kolchozech a sovchozech už vůbec škoda mluvit. Ale neboj, hnědouhelné sajrajtění pokračuje dál.

+2/0
12.8.2011 0:00

Kidkid

Re: no-naštěstí jsme stihli vyměnit

Vážený pane, nepište tu pořád o majetku ukradeném sudetským Němcům. Předně tento majetek byl předán jako válečná reparace. Za druhé, sudeťáci byli občany Říše a republiku zradili a zřekli se československého občanství, tak byly odsunuti tam kam pořád chtěli - do říše. A za třetí o odsunu rozhodly vítězné velmoci a ne taková zemička jako Československo!

A řady továren je škoda a vytvářet ze strojírenské země montovnu je do nebe volající darebáctví. A ještě na závěr. Hospodářská družstva existovala už za I. republiky stejně jako státní statky. Tak tu neplkejte hlouposti, navíc zcela mimo téma článku!!!!!!

0/0
12.8.2011 2:55

Kristoff

Re: no-naštěstí jsme stihli vyměnit

Já si občas připadám jak Alenka v říši divů. Jak může někdo napsat o majetku ukradeném sudetským němcům takové nesmysly. Chtělo by aby se človíček, jehož výplod komentujete ponořil trochu více do historie.

Dějiny naší země nejsou ani černé ani bílé.

P.S. Když už jsem u té bílé, což takhle vracet majetek ukradé po Bílé hoře?

0/0
12.8.2011 9:26

medved_cz

Re: no-naštěstí jsme stihli vyměnit

No majetek sudetských Němců byl z velké části majetkem ukradeným sudetským Čechům a Židům. A co se týče válečných reparací, tak máte pravdu jen částečně. Podle mezistátní dohody mezi SRN a ČSSR se obě strany i za své občany vzdávají vzájemných majetkových nároku. Z české strany reparací a z německé náhrad za zabavený majetek odsunutých Němců. Takže lze tento chápat jako kompenzaci reparačních nároků.

Obdobně tomu je i s Rakouskem a proto mimo jiné nemusí vracet Vídeňské university insignie ukradené náckama na Karlově universitě a ČVUT.

0/0
12.8.2011 10:17

Kristoff

Re: no-naštěstí jsme stihli vyměnit

Můj děda, jako jediný z celé své rodiny nebyl odsunut, za války nepřišel o svou živnost (truhlářská dílna a auto na dřevoplyn). Po válce, resp. po únoru o to všechno přišel (občan bez státní příslušnosti), nikdy na to nedostal žádný papír, nikde o tom není žádný záznam, ale mohl žít v ČSR.

0/0
12.8.2011 10:46

Kristoff

Re: no-naštěstí jsme stihli vyměnit

Tak mi jen vysvětlete, proč po škodovce sáhli jako první právě němci, i když námluvy probíhaly i frantíkama.

0/0
12.8.2011 9:28

behounekpetr

Re: no-naštěstí jsme stihli vyměnit

myslíte drancování země a bezplatný nebo nevýhodný vývoz do SSSR (uran, lokomotivy, naklaďáky aj.) za dob komunistů, kdy nakradené prvorepublikové světové firmy se staly jen kupou šrotu v 1989, často cenné zůstali jan nemovitosti, komunisti nakradli a 40 let z toho žili a teď mají ještě takovéto hloupé řeči

+5/0
12.8.2011 0:49

Kidkid

Re: no-naštěstí jsme stihli vyměnit

Za nevýhodný vývoz do SSSR jsme si mohli sami.

0/0
12.8.2011 2:56

pingu1

Re: no-naštěstí jsme stihli vyměnit

;-D

0/0
12.8.2011 8:21

alkhazali

Re: no-naštěstí jsme stihli vyměnit

no co co co? urcite stacilo aby gottwald rekl stalinovi ze chceme za uran penize, ze prouteny kosiky, kteryma plati si umime uplist sami a lip.

no ne, ted vazne. mas pravdu :-)

0/0
12.8.2011 9:48

Big-Dog

zakarpadská rus

ještě že nebyla zeď mezi Českoskoslovenskem a Ukrajinou jinak by se musela zbořit po tom co naši soudruzi darovali soudruhům ze USSR Zakarpatskou Rus.

+1/0
11.8.2011 23:15

wIadin

Re: zakarpadská rus

ty jsi ale hlupák, vždyť tam bylo předtím Polsko.

0/0
12.8.2011 0:03

behounekpetr

Re: zakarpadská rus

soudruh Husák dokonce chtěl, aby slovensko bylo další Sovětskou svazovou republikou, po zásluze se stal prezidentem, nechápu, proč dodnes nebyl vyhlášen jako vlastizrádce se všemi soudruhy co zvali Sovětská vojska

+3/0
12.8.2011 0:45

Big-Dog

tou zdí

nás hodní komunisti chránily před kapitalisty, aby jsme nevyděli ten úpadek na západě a pak jsme po 89 koukaly jak nás to porežené Německo předběhlo o 20let.

0/0
11.8.2011 22:51

Kladýnko1

Re: tou zdí

Neboj, vypadá to, že na hřbitově západní civilizace se za pár let zase sejdeme jako rovní s rovnými...

0/0
11.8.2011 22:54

Big-Dog

Re: tou zdí

na Kubě bude ten hřbitov dřív

0/0
11.8.2011 22:58

Pavel Brno po smazání

Re: tou zdí

S Vašim názorem souhlasím, jen mám doplňující otázku: Vy jste cizinec?

0/0
11.8.2011 22:59

Big-Dog

Re: tou zdí

jo Moravák

0/0
11.8.2011 23:06

slv

Re: tou zdí

Fuj. Tak mazej do páté třídy a nedělej nám tady ostudu.

0/0
11.8.2011 23:12

Big-Dog

Re: tou zdí

já nějak neslyším i nebo y .

0/0
11.8.2011 23:16

Astaroth

I dnes jsou podobne zdi

Napr. Ricany jsou zdi rozdeleny, taktez Tabor je jednou prepulen, o Senohrabech nebo Peckach uz nemluve Rv

0/0
11.8.2011 22:25

Rodilý Polynézan

Re: I dnes jsou podobne zdi

Opíjíš se po socialistku již ve čtvrtek?;-D

0/0
11.8.2011 22:35

Big-Dog

Re: I dnes jsou podobne zdi

čvrtek je půlka prac. týdne protože bude pracovní sobota, ale to už skoro nikdo nepamatuje, a co se všechno podělalo akorát ty flašky od rumu a borovičky byl problém schovat před soudruhy.

0/0
11.8.2011 22:56

černej oes

Re: I dnes jsou podobne zdi

To je něco horšího než chlast....

0/0
12.8.2011 0:41

Divam se na Vas a zasnu

Stare zlate casy

Hodne Zapadoevropanu si preje zed zpatky. EU spocivala z 15 civilizovanych zemi, fungovala a zadne polske deti nezaplavovaly skoly nebo remeslnici pracovni trh. Auta se montovala na Zapade a zadny Cech si nemohl zajet do Bavorska ukrast nove auto.

0/0
11.8.2011 22:10

slv

Re: Stare zlate casy

To máš, ubožáku, dost divně sesumírované.

0/0
11.8.2011 22:14

ednes

Re: Stare zlate casy

už se probuď ;-D

0/0
11.8.2011 22:20

wIadin

Re: Stare zlate casy

svým způsobem máš pravdu ;-D

0/0
12.8.2011 0:05

DanielaZla

byla jsem v Berlíně se podívat

je to hezký město a žádná zeď tam už dávno není to bylo kdysi dávno to už si pamatuje jen pár nejstarších lidí teď je to pěkné zelené město plné parků restaurací obchodů a příjemných lidí a ani žádný pohřep jsem neviděla

0/0
11.8.2011 21:52

Krisík

Re: byla jsem v Berlíně se podívat

Já též neviděl žádný "pohřep". A myslím, že ve svých pětačtyřiceti nepatřím mezi pár nejstarších, a přesto mám na zeď silné a mnohaké vzpomínky.

+1/0
11.8.2011 22:10

wIadin

Re: byla jsem v Berlíně se podívat

Danielko, ještě se budete muset hodně učit. Pak třeba začnete i chápat.:-/

0/0
12.8.2011 0:07

Donatelli

Re: byla jsem v Berlíně se podívat

Kdo ví, kde jste byla, slípko. Kdo chce ten najde. Na začátku července se dalo pár úseků zdi bez problému najít. Ale když pohřep tak třeba taky Perlín místo Berlín. Nu což, každej máme nějakou svou planetu

0/0
12.8.2011 0:10

.zq.

Re: byla jsem v Berlíně se podívat

;-D

jak moc nejstarsi lidi mate na mysli?

a kam se ztraceji ti, co v Berline zemrou?

0/0
12.8.2011 12:41

hombre_

no

Je az neskutocne coho boli (a su) komunisticke svine schopne. Jedinu chybu co sme spravili bolo ze sme tie cervene hovada v 89. za ich zlociny a vlastizradu nepovesali doradu na kandelabre.

+2/0
11.8.2011 21:28





Najdete na iDNES.cz