Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za tragédii airbusu mohou piloti, vyčetli Francouzi z černých skříněk

Za havárii airbusu společnosti Air France, který se před dvěma lety zřítil při letu z Brazílie do Atlantiku, může série chyb pilotů. Podle francouzské vyšetřovací komise posádka neměla dostatečný výcvik. Air France ale závěry komise odmítá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

truthspeaker

výšku a rychlost bych neřešil

Kdyby piloti vyhlásili stávku, jako laický cestující bych při svícení kontrolky a zvonění STALL WARNING dal 10% stoupavost podle umělého horizontu a motory naplno. Asi jako každý amatér. Zabili bychom se?

0/0
30.7.2011 11:04

Mitchell

Re: výšku a rychlost bych neřešil

Pravděpodobně ano. Tam je potřeba rychle nabrat rychlost, tedy potlačit, plný tah a stoupat až po nabrání rychlosti.

0/0
30.7.2011 18:27

Antivirus

A co namraza na kridlech?

Jestlize se tvorila namraza na rychlomerech, nemohla se tvorit take namraza na kridlech? Kazdopadne slo o extremni povetrnostni podminky, jestlize se leatadlo setka s vodou v 10.5 kilometrech!

0/0
30.7.2011 7:56

sámvelkýmao

no

ve škole jsme měli několik pipetových trubic,ale nikdá nám žádná nezamrzla...............

0/0
30.7.2011 7:33

nexus99

Původně zpráva zněla, že

za tragédii může mimo jiné i nezkušenost a chyby pilotů. tenhle pamflet to celé rovnou hodí na piloty. iDnes strašně upadá na úroveň nejslabšího bulváru..

0/0
29.7.2011 23:22

halaker

podle statistiky je pres 80% vsech leteckych nehod

zpusobeno chybou pilota. Samozrejme muzeme diskutovat, co se da jeste nazyvat chybou a co je v dane situaci uz temer neproveditelne s ohledem na psychicky a fyzicky stres - ale prave proto jsou dobri a horsi piloti .... .

Proto jezdim na motorce ...;-D

0/0
29.7.2011 22:26

braka

Nikdo nechce mít zodpovědnost !

Ve Francii, nebo v KocourkověRv

0/0
29.7.2011 21:43

calypsol

chyba

Ja nevim nejsem pilot, ale kazdemu je snad jasne, ze kdyz se ucpala ta pivotova hadice, tak mel zjistit treba podle kafe v hrnicku jestli leti nahoru nebo dolu a vzit rucni rizeni. To je pak jednoduche, pritahnes - letis nahoru. odtahnes, klesas. Piloti museli byt desne trdla, kdyz spadli s letadlem kteremu nic nebylo!!!

0/0
29.7.2011 21:18

Cocotus_________Interruptus

Re: chyba

Voni jsou hlava, pane vachmajstr! Voni právě přitáhli a letěli "nahoru" rychlostí -11000 ft/min. (ta pomlčka je mínus, pro pana myslitele).

P.S. Když se pivotovi ucpe trubice, tak obvykle odloží míč a odchází na urologii. ;-DRv

+3/0
29.7.2011 21:25

uluf

Re: chyba

nj, kéž by to bylo opravdu takhle jednoduché...oni sice přitahovali, ale tím ztráceli rychlost, což vedlo k pádu... ... ...ale jinak souhlasím s tím, že za to můžou piloti

0/0
29.7.2011 21:32

kiv

Re: chyba

Pravda je, že když se ucpou pitiotky, tak každé letadlo má daný tzv. trvalý stoupavý/vodorovný režim a tak lze vydržet ( po sestoupání do nižžších FLsamozřejmě ) dost dlouho aniž by došlo k fatální ztrátě rychlosti tedy i vztlaku ...  Jenže .. to by ti piloti museli trochu přemýšlet  a ne se  striktně držet manuálů ... Pokud to éro  nerozlámali ještě ve vzduchu nějakým naprosto šíleným manevrem, měli z těch 10-11 km opravdu hodně  dost času aby s tím něco udělali .. . Nestalo se ... Toť bohužel smůla, nebo neschopnost anebo prostě pondělí či Marťani ...:-/ .

0/0
29.7.2011 22:32

dino_na_idnes

Hmmm...

"trosky stroje záchranáři nalézali na ploše 10 tisíc čtverečních kilometrů mořského dna"

A co na to článek BBC z třetího května?

"The wreckage was discovered last month after a long search of 10,000 sq km (3,860 sq miles) of sea floor."

Cítíte ten drobný rozdíl mezi letadlem rozprášeným na ploše čtverce o straně sto kilometrů a hledáním vraku v téže oblasti, protože nebylo jasné, kde přesně se letadlo zřítilo?

0/0
29.7.2011 21:10

Eric_Best

Re: Hmmm...

místo "...nalézali..." stačilo napsat "...(dlouho) hledali..." a bylo by to 'o chlup' lepší :-)

0/0
29.7.2011 21:30

kiv

Re: Hmmm...

Prostě hledali ty trosky na 10000 km2 ale nalezli pak na cca 10km2. To si však redaktůrek už pomocí Google Translator nebyl schopen dopřeložit ...;-D

0/0
29.7.2011 22:36

Gróf

Re: Hmmm...

BBC to prostě blbě z Mladý fronty přečetla.

0/0
29.7.2011 23:09

MM57

Jasně, že piloti

Ti už se nemohou bránitRvRvRv

0/0
29.7.2011 20:54

marat12345

Odmrazování

Neví někdo, proč ty trubice na měření rychlosti nejsou odmrazované, když jsou tak důležité?

0/0
29.7.2011 20:17

Cocotus_________Interruptus

Re: Odmrazování

Jak píšu níže, letuška zapomněla doma termosku s horkým čajem, který se k tomu jinak běžně používá.

0/0
29.7.2011 20:18

John Coffey IV

Re: Odmrazování

Jsou odmrazovane. Jistenymi systemy. Navic jich je na A330 jsou tusim 4 (nejsem si jisty)

0/0
29.7.2011 20:23

Cocotus_________Interruptus

Opět výborná diskuse...

Tak už zdejší experti odhalili, kde se stala chyba? Já myslím, že se kapitánovi porouchala GPSka na čínském mobilu za 50 dolarů a to bylo osudné. Ale možná kdyby letuška nezapomněla před letem naplnit ohřívací lahev na pitotově trubici teplým čajem, tak to i tak zvládli. ;-D;-D;-D

0/0
29.7.2011 20:07

franp9am

Re: Opět výborná diskuse...

v letadlech nejsou zadne GPS-ky.. coz je mozna chyba

0/0
29.7.2011 23:23

piErcE

Re: Opět výborná diskuse...

Sice tam nejsou GPSky, ale jsou tam podstatně přesnější přístroje, než GPS :)))

0/0
30.7.2011 7:14

diynamo

S těmi kilometry v poslední větě bych šetřil ...

:-/

0/0
29.7.2011 19:31

kiv

Re: S těmi kilometry v poslední větě bych šetřil ...

Jj,  ubrat aspoň 2 nuly by se  asi tak slušelo  :-/

0/0
29.7.2011 19:56

Turner

GPS

Umí udat i rychlost vůči zemi i změnu výšky. Tedy vypočítat i rychlost letadla vůči vzduchu a ne jenom ground speed. Tak kde je problém? Není dost rychlá nebo přesná? Připadá mi že těch způsobů jak zajistit informaci o rychlosti a výšce musí být více, mechaninckých i digitálních.

0/0
29.7.2011 19:20

piErcE

Re: GPS

Gps rychlost proti vzduchu spocitat neumi. Nejde jen o vysku, ale i rychlost vetru a dalsi faktory.

0/0
29.7.2011 19:26

Thalos

Re: GPS

otazka na kolik GS nepouzit jako orientacni udaj pro AS v takovyhle situaci. pocasi mohli taky jaks taks mit. ale myslel sem, ze presne na tyhle sondy ma letadlo deicing

0/0
29.7.2011 19:32

piErcE

Re: GPS

V zadnem pripade ami jako orientacni.

0/0
29.7.2011 19:35

Thalos

Re: GPS

vim, ze se nepouziva, ale proc? to radsi poslepu zahucim do oceanu, nez bych si zkusil nechat poradit od GPS a letel aspon podle neceho?

0/0
29.7.2011 19:38

John Coffey IV

Re: GPS

GPS je pomala na vypocet v rychlostech ve kterych se pohybuje letadlo; na vypocet vysky pohybujiciho se objektu ma rozptyl pres 20% v zavislosti na poloze, prijmu a fixaci jednotlivych druzic. Zkratka vesmes pro pohybujici se objekt vice nez nedostatecna technologie.

0/0
29.7.2011 19:42

piErcE

Re: GPS

Protoze rychlost z gps nijak nesouvisi s indikovanou rChlosti... Je to i z fyzikalniho hlediska uplne jiny udaj. Ze ktereho pro let nevyctes nic. Gps muze ukazovat rChlost 200kmh ale letadlo spadne . Jindy muze gps ukazovat nulu, a letadlo i tak poleti.

0/0
29.7.2011 19:43

Thalos

Re: GPS

fajn nepresnosti beru. ten vitr ne, protoze se bavime o jinym rozmezi rychlosti. chapu rozdil airspeed a realny rychlosti. pravda je, ze nevim nic o tom, jak v tech vyskach orzptyluje, ale pokud sem se o GPS pred nejakou dobou zajimal, tak ze 4 satelitu umi spocist nadmorskou vysku, tim padem nechapu proc se s vyskou rozptyluje. ale tyhle nepresnosti zreme staci na zavrzeni technologie.

0/0
29.7.2011 19:48

John Coffey IV

Re: GPS

Rychlost vetru ( obtekajiciho vzduchu) zpusobuje vztlak na kridlech a letadlo se tak drzi ve vzduchu. Pokud by se vzduch nepohyboval, byl by konstantni, pak by slo s jistymi odchylkami vypocist nutnou rychlost letadlavuci konstantnimu vzduchu tak aby se udrzelo v letu. Protoze se ale vzduch hybe a muze vanout i "do zad letadla = tim se snizi jeho rychlost obtekani) letadlo ztraci vztlak a zacina se propadat. Stava se neriditelnym. To jsou veliciny se kterymi z principu gps nepracuje. Gps nedokaze zjistit rychlost a smer vzduchu.

+4/0
29.7.2011 19:55

Thalos

Re: GPS

fajn, to je duvod proc GPS normalne nepouzivat. ale v situacich jako byla tahle, kdy ano AS je ovlivnovana rychlosti vetru, ale AS > rychlost vetru a o dost. pokud by v bource teda byl vitr o rychlosti takovy, aby pri vzati medianu rychlosti proti stojici mase vzduchu (vyradit nebezpeci vysoky overspeed(pocitam AS 300, stall 150, median teda 225 (325 by nebyl katastrofickej overspeed) a 75 nutna rychlost vetru, aby to nefunogvalo)) a fouakl presne blbym smerem, tak by to zpusobovalo potize, porad lepsi, nez ten udaj nemit. chapejte, nic tu neobhajuju, jenom mi prijde, ze tahle myslenka uz musela projit nejakym mnozstvim hlav a z nejakyho duvodu zasadne nefunguje

0/0
29.7.2011 20:40

Cocotus_________Interruptus

Re: GPS

Než mít úplně nesmyslné údaje, tak to je opravdu lepší nemít žádné. Tahle myšlenka na používání GPS na něco, na co se absolutně nehodí, prochází skutečně maximálně hlavami těch, co trénují na MS Flight Simulatoru.

0/0
29.7.2011 20:47

Thalos

Re: GPS

mno zuchli do more, tolik k tomu.

0/0
29.7.2011 20:57

Cocotus_________Interruptus

Re: GPS

Člověče, uvědomuješ si vůbec tu pitomost, jakou navrhuješ? Chápeš, že rychlost větru v téhle výšce může dosahovat (podle sezóny) klidně 200 kts (370 km/h)?! Oběma směry! Takže když ti ta tvoje zázračná GPSka bude ukazovat dejme tomu 600 km/h, za to může bejt ve skutečnosti 230 nebo taky 970. To je ale super přesnost, co?

;-DRv

+1/0
29.7.2011 21:08

Cocotus_________Interruptus

Re: GPS

Tady máš k tomu takovej pěknej online grafík s isotachama.

0/0
29.7.2011 21:11

Cocotus_________Interruptus

Re: GPS

Kam ten odkaz zmizel, nevím. Nicméně, znova:

http://www.rap.ucar.edu/weather/upper/upaCNTR_250.gif

0/0
29.7.2011 21:16

krajcadom

Re: GPS

Ty jsi fakt jantar. Představ si, že letíš v letové hladině FL 200, pádovou rychlost máš pod 200 knots (KIAS) a proti tobě fouká 25 knots vítr. V takvém případě by ti GPSka ukazovala, že letíš 205, ale ten protivítr tě zpomalí na 180 a to už jsi v pádu. GPSka je absolutně k ničemu

0/0
29.7.2011 19:32

Thalos

Re: GPS

fajn a cestovni rychlost, u A332 ci co to bylo je pokud vim ,84 mach.. tj v FL 320 asi 295 - 305 uzlu, zalezi podle tlaku, v bource je nizkej, takze spis vic. a stall bude nekde kolem 170 (pouze tipuju, ale snad uplne vedle nebudu) to uz je hodne znatelnej rozdil

0/0
29.7.2011 19:37

John Coffey IV

Re: GPS

180 IAS neni u A380 pad. Ale k tomu jiste neco rekne Pierce ;)

0/0
29.7.2011 19:38

JuraKot

Máte v tom chaos

Tak byl tam alarm na ztrátu vztlaku, nebo na ztrátu výšky? Kdoví jak to má ihned přeložený z originálu.:-/

0/0
29.7.2011 19:19

Thalos

Re: Máte v tom chaos

letadlo ma oboji. v urcitym bode mohly znit oba. nebo dokonce jeste dalsi o uhlu

0/0
29.7.2011 19:33

John Coffey IV

+++++

Uroven zdejsi diskuse rovnajici se hastereni deti pred zvlastni skolou... Nechapu jaktoze jsme velmoci automotive, kdyz tu mame tolik obchodňich pilotu s typovkami A380

+1/0
29.7.2011 19:13

piErcE

Re: +++++

Z to rikas zrovna ty, odborniku

+1/0
29.7.2011 19:28

John Coffey IV

Re: +++++

Jsem rad kdyz se ve svych odhadech na lidech nemylim :-)R^

0/0
29.7.2011 19:29

John Coffey IV

Re: +++++

Potrefena... ;-D

+2/0
29.7.2011 19:31

Lanolin

Re: +++++

Geniální argument. Zkuste nás ohromit svou znalostí problematiky, plácat a kritizovat opravdu umí každý.

0/0
29.7.2011 21:05

wp2t

to bylo od začátku jasný

Je potřeba to svést na někoho, kdo už se nemůže bránit. Přece by za to nemohla nějaká nadnárodní společnost.

0/0
29.7.2011 19:00





Najdete na iDNES.cz