Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jako dítě přežil peklo Osvětimi, teď se i s deníčkem vrátil do Náchoda

Jednaosmdesátiletý Michal Kraus jako chlapec přežil několik let věznění v koncentračním táboře, hlad, ponižování, tyfus, smrt obou rodičů, násilí a všudypřítomnou hrozbu zabíjení či smrti vyčerpáním. O tom, jak přežil Osvětim, si psal deník. V minulých dnech se do Náchoda, kraje svého dětství, vrátil z USA.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

barb.udo

A deníček má pečlivě zapsaný na 3,5 palcové disketě ...

0/0
10.7.2011 19:23

Scarlett O Hara

Re: A deníček má pečlivě zapsaný na 3,5 palcové disketě ...

opravdu trapný komentář :-/Rv

+1/0
10.7.2011 19:49

sunka007

Pojem a dojem

Pak zadne peklo Osvetimi nezazil a ani fotka v clanku nezachycuje Osvetim (Auschwitz I). Autor clanku byl v Auschwitz II, neboli Birkenau (cesky Brezinka) a je zarazejici ze ani autor clanku nema zakladni prehled o teto smutne historii. Vice na http://cs.wikipedia.org/wiki/Auschwitz-Birkenau

0/0
10.7.2011 18:34

Deliveres

Re: Pojem a dojem

Máte pravdu, fotografie k článku si autor vymyslel, protože nezachycují to, co je v popisu. První fotografie - Terezínské ghetto, to nejsou vězni, Druhé foto - místnost s pryčnami je z Terezínské věznice Pražského Gestapa

0/0
11.7.2011 11:47

Deliveres

Otec moderátora Krause

byl v jednom snímku České televize se svým synem v Osvětimi a zcela vážně tam vykládal, jak pracoval v táboře jako tesař a kradl prkna, z kterých si u plotu tábora stavěl s dalšími vězni boudu, kde tiskli letáky. Když jsem tento snímek v televizi viděl, tak jsem nevěděl zda se mám smát nebo brečet. Podobná "svědectví" skutečné válečné hrdiny jen zesměšňují.

0/0
10.7.2011 9:33

Lev__z--Rožmitálu

Re: Otec moderátora Krause

tak oni to v těch "dokumentech" většinou čtou ze čtecího zařízení:-P

0/0
10.7.2011 9:38

dr.Dvojka

to je zvláštní, pár takových dokumentů jsem točil

a nikdy jsme čtecí nepoužívali, to se používá prakticky jen ve zprávách, vy odborníku :-(

0/0
10.7.2011 14:05

fatmike

Re: Otec moderátora Krause

za tu krádež nebo tisk letáků byla kulka bez jakéhokoliv ptaní, takže nevím, co je na tom tak směšného....Hrdinou nemusí být jen ten, kdo kosí nepřátele se sapíkem v ruce.....každý měl jiné možnosti a v Osvětimi asi těžko mohli proti náckům bojovat jinak než letákama, sabotážema atd.

0/0
10.7.2011 10:10

Deliveres

Re: Otec moderátora Krause

Pravděpodobně jste nečetl pozorně můj příspěvek, tedy speciálně pro vás:

Otec Krause tvrdil, že v táboře Osvětimi s z prken stavěl u plotu boudu.

0/0
10.7.2011 11:28

Danny boy

Re: Otec moderátora Krause

Koncentační tábiry byla města až s desetitisíci lidí a jako města i fungovala. Lidé tam žili jako ve městě jen s tím, že víc umírali na choroby a nařízeným vražděním. Lecos se dalo sehnat i přes bachcře. To byste musel číst knihy lidí, kteří to zažili na vlastní kůži. Přesně popsali,  jak to fungovalo. Bohužel tyhle knížky zapadly. Komunistům se nehodily, protože nebyly jen o hrdinství, ale o možnostech jak přežít a teď se možná nehodí, možná není zájem ze strany čtenářů.

0/0
10.7.2011 11:52

sunka007

Re: Otec moderátora Krause

Pane, nemate zadny prehled. Pletete si getha s koncentracnim vyhlazovacim taborem. Pokud byl Krausum otec v Osvetimi tak se tomu divim, jako zid by spise skoncil v cca 3,5 km vzdalenem Birkenau. Jenze tam vy nemohl stavet boudu pro tisk letaku, maximalne se tam staveli dverene baraky pri budovani tabora (vetsinou staveli sovetsti zajatci)

0/0
10.7.2011 18:41

Danny boy

Re: Otec moderátora Krause

Nepletu. Skutečně se jednalo o vyhlazovací tábory, ale o letácích tam nic nebylo. Jen o možnostech jak a čím si vězeň mohl prodloužit život. Ovšem jen některý. Bylo to dost otřesné.

0/0
10.7.2011 19:10

Danny boy

Re: Otec moderátora Krause

dodatek: pár takových knížek vyšlo v letech 1945-48. Pak byly zakázány.

0/0
10.7.2011 20:02

dr.Dvojka

No a? Ještě příliš toho nevíte, tak nejdřív studujte a pak

hodnoťte.

0/0
10.7.2011 14:04

fatmike

Nemám Židy nějak extra v oblibě...

ale to, co se dělo za války je naprosto šílené a nepřijatelné. Kdo byl někdy v Osvětimi, tak s trochou fantazie si umí představit, jaké to tam asi bylo - já z toho měl ještě další týden deprese....Pochybovat o tom všem snad může jenom blázen....A ti pochvalovači Hitlera by si hlavně měli uvědomit, že i oni sami by pro něj byli Untermensch!!! Nacismus a komunismus zničily neuvěřitelné množství životů!! Mimochodem, můj děda byl v Osvětimi kvůli členství v Sokole a taky přežil....a vím určitě, že to bylo dílem štěstí a ne nějakého kolaborantství...

+2/0
10.7.2011 9:02

peena2

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Já mám fantazii docela velkou, ale Březinka mi spíše připadala jako nějaký pracovní nebo utečenecký tábor. Kdyby šlo o vyhlazovací tábor, tak by tam asi nebylo takové obrovské množství ubytovacích budov, ty se táhnou téměř přes celý tábor.

0/0
10.7.2011 9:16

VyMeTaky,2

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Přečtěte si Ďáblovu dílnu. Je to zajímavé čtení, a mimochodem, Birkenau opravdu nebyla obyčejný pracovní tábor.

0/0
10.7.2011 9:47

fatmike

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

tak za prvé v Osvětimi nebyli jenom Židé, za druhé ubytovací kapacity je věc sama pro sebe - to že tam byl barák je sice možné, ale faktem je, že v tom baráku byly pryčny na spaní pro cca. 5 lidí na kterých ale spalo klidně i 20 lidí. Samozřejmě, že náckové udělali na peróně selekci  - někdo šel rovnou do plynu, z někoho ještě vytahaly poslední zbytky sil na otrockou práci a do plynu šel až potom (pokud nezemřel už předtím zimou, hladem, na tyfus nebo zápal plic). Ta práce byla svým způsobem také vyhlazovací....

0/0
10.7.2011 10:06

peena2

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Tak v tom případě byly všechny pracovní tábory vyhlazovací ...

0/0
10.7.2011 14:21

sunka007

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Vite kulovy. Birkenau (Brezinka) byl koncentacni a vyhlazovaci tabor, kde vyhlazovani trvalo cca 1,5 roku. Kapacita tabora byla 100 tis veznu (zili ve cca 300 baracich), v celem Auschitzu zemrelo 1,1 mil lidi (90% tvorili zidi). Po prijezde se delala selekce, cca 90% lidi bylo urceno k likvidaci, 10% k praci. Lide urceni k likvidaci nebyly vzdy v den prijezdu zabiti, "cekacna" byla i nekolik mesicu, neb kapacita peci byla 5 tis/den, ke konci existence tabora 10 tis/den.

0/0
10.7.2011 18:55

Deliveres

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

sunka007: Vy si snad děláte srandu. Jedno lidské tělo hoří 30 minut, proto to co jste uvedl je nesmysl.

0/0
10.7.2011 21:21

sunka007

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Co si neco o tom precist nez budete placat nesmyl vy? V Auschwitzu bylo 5 krematorii, vyjma prvniho (ma 4 pece, je jedine dochovane) byly ostatni jiz budovane pro potrebnou kapacitu, tj. mely desitky peci na krematori. Samotnou kremaci se zabylo Sonderkommando, melo cca 300 clenu. Podle vas se asi dloubali v nose pod dohledem SS. Bude fajn kdyz tu ze sebe nebudete delat pitomce a udelate si vylet do Osvetimi.

0/0
10.7.2011 21:46

Deliveres

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Ano. máte pravdu bylo tam 5 krematorií a každé mělo 15 pecí. Vy jste napsal, že tam spálili 5 až 10 lidí denně. To jste myslel vážně?

0/0
10.7.2011 22:41

sunka007

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Nic takoveho nepisu, co si precist text poradne. Treba tam najdete tu polozku tisic.

0/0
11.7.2011 9:17

barb.udo

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

... ovšem nebýt komunistů, nacismus zvítězil ...

0/0
10.7.2011 9:29

VyMeTaky,2

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Kecáš, zmetku. Byli to komouši ze SSSR, kdo rukou společnou a nerozdílnou přepadli Polsko, a rozdělili si ho mezi sebou. A nebýt pomoci Lend-Lease, neměli by bolševici z Ruska čím bojovat minimálně polovinu války.

0/0
10.7.2011 9:45

barb.udo

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

... panštelka Ti to v dějepise vysvětlí ...

0/0
10.7.2011 9:48

VyMeTaky,2

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Ať vysvětluje tobě. Nacisti a komunisti jedno jsou. Jediné, čím se lišíte, je definice toho, kdo je váš nepřítel.

0/0
10.7.2011 9:50

Kar.7711

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Hlavně, že Ty, jak vidím, víš dobře, kdo je Tvůj přítel a kdo nepřítel. To se tak někdo má, když má v hlavě tak jasno.

0/0
10.7.2011 9:55

fatmike

Re: Nemám Židy nějak extra v oblibě...

Ale no tak...myslíš těch amerických komunistů?;-D

0/0
10.7.2011 10:03

dr.Dvojka

vám to už souška učitelka evidentně vysvětlila

měl byste ale víc studovat a přemýšlet, tohle je zoufalství, co píšete

0/0
10.7.2011 14:08

barb.udo

Re: vám to už souška učitelka evidentně vysvětlila

... něco je jinak?

0/0
10.7.2011 14:44

Ejsí

závidím lidem

kteří prožili takové věci a dožili se takového věku. A přeju jim to a gratuluju.

+1/0
10.7.2011 8:58

fatmike

Re: závidím lidem

já bych jim ani nezáviděl....myslím, že jeden den v koncentráku by stačil komukoliv z nás....natož pár let..Je smutné, že se najdou lidi, kteří to celé dokážou zpochybňovat a zlehčovat....

0/0
10.7.2011 9:04

VyMeTaky,2

Re: závidím lidem

Nejsem si jist, zda pochybné požehnání dlouhověkosti s tím, co zažili a co pamatují, je to, oč by bylo co stát.

0/0
10.7.2011 9:48

Deliveres

Nechápu, proč nás zase krmíte

pohádkami. Rád bych věřil, že tam přežil dospělý člověk, ale dítě, to je nesmysl. Rozepište podrobněji co tam ten hošík všechno vykonával.

0/0
10.7.2011 7:34

Danny boy

Re: Nechápu, proč nás zase krmíte

Dítě má dokonce větší šanci přežít. Spoustu hrůz bere jako samozřejmost a tak nepodléhá stresu tolik jako dospělý.

Tohle je známo. Po ztroskotání lodi přežije víc dětí. Dospělé zabijí strach.

0/0
10.7.2011 7:57

wrah

Re: Nechápu, proč nás zase krmíte

Obvykle poslíček/sluha. A také například závodník při dostizích (vzadu běželi psi) a živý držák terčů a podobně, při důstojnické "zábavě". Pokud máte na mysli nějaké homo vztahy, tak za to byla v německé armádě kulka, takže víceméně nehrozilo.

0/0
10.7.2011 8:51

fatmike

Re: Nechápu, proč nás zase krmíte

Co vykonával? To, co většina koncentráčníků - snažil se přežít!! Ale to je podle některých asi tresttné a nemorální.....a obávám se, že tyto silácké řeči pochází od těch, co by na jejich místě jako první kolaborovali.....:-P

0/0
10.7.2011 9:05

dr.Dvojka

chce to víc studovat, co třeba si dát skvělý dokument

Šoa (před časem těch +- 6hodin běželo na čt2), který byl natočen ještě v 70.letech.. no nic, komentátoři jako vy dělají jen ostudu sami sobě.. jak o tom vědí naprosté minimum, ale názor mají pevný :-(

0/0
10.7.2011 14:10

peena2

Re: chce to víc studovat, co třeba si dát skvělý dokument

Jo, ten pořad byl pěkný žvást ... všichni se podíleli na holocaustu a Židé byly nevinné chudinky ...

0/0
10.7.2011 14:23

Deliveres

Re: chce to víc studovat, co třeba si dát skvělý dokument

dr.Dvojka: na rozdíl od tebe jsem četl knihy o Koncentračních táborech vydaných ihned po roce 1945 a jak píše diskutér výše, tak po roce 1948 byly ihned z knihoven vyřazeny a zakázány. V těch knihách se totiž koncentrační tábory popisovali jinak, než se hodilo komunistům do krámu. Knihy mám stále k dispozici.

0/0
10.7.2011 21:25

3032

Zase se tady slezli všichni nácci

Chce se mi blít.

0/0
10.7.2011 6:21

Danny boy

Re: Zase se tady slezli všichni nácci

Už to tak vypadá. Mně taky.:-/

0/0
10.7.2011 11:54

zVysociny

koho

asi tohle zajima? Me rozhodne ne.

0/0
10.7.2011 3:31

greybeard-

Re: koho

No až budeš klečet, bouchat hlavou o zem a modlit se k velkému Aláhovi, třeba si budeš psát taky deníček. :-/

0/0
10.7.2011 4:57

3032

Re: koho

Něco bych ti napsal, ale bylo by to tak za 1000 dukátů.

0/0
10.7.2011 6:18

rebereb

Re: koho

A mohl byste napsat, koho zajímá názor zVysociny???;-)

0/0
10.7.2011 6:20

Divam se na Vas a zasnu

Veci, ktere by nemely byt povolene

Diskuze Cechu k podobnym clankum by se nemela konat. Cech je spodina Evropy a nikdy nemuze diskutovat o nejakych moralnich hodnotach. At si Cech diskutuje o zlodejinach sve "elity naroda" a nesmyslech sve "hlavy statu". Vyjadrovat se k osudu zidovskeho naroda opravdu temto stvorenim neprislusi.

0/0
10.7.2011 3:14

rebereb

Re: Veci, ktere by nemely byt povolene

A co pouzit proti "tem Cechum" konecne reseni?? To by Vam stacilo???

0/0
10.7.2011 6:22





Najdete na iDNES.cz