Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jako štokrle na židli, hodnotil expert stabilitu mostu ve Studénce

Za tragický pád mostu ve Studénce mohla závada, která se objevila den před nehodou a stavbaři ji dostatečně nevyřešili, řekl soudu stavební znalec. Poukázal také na to, že dělníci při stavbě improvizovali a konstrukce proto byla vratká. Proces, který trvá už druhý týden, se snaží rozplést tři roky staré železniční neštěstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Králík z klobouku

Kdo za to může

Za všechno můžou bonzáci, kteří tu nehodu nahlásili. Kdyby se to normálně ututlalo jako spousta jiných věcí, tak teď nemusíme vyhazovat peníze za nějaké soudy. To dříve, to byl jinačí pořádek.

0/0
28.6.2011 22:32

nesnašimlobisty

jak vidím je tady

každý největší odborník, JEDINÉ CO JSEM NEPŘEČETL A NEZAZNAMENAL V ČLÁNKU JE TO ŽE POSOUVAJICÍ SE OHNUTÝ VOZÍK NEBYL OPRAVEN V SOULADU S PLATNOU LEGISLATIVOU TO ZNAMENÁ ŽE TO MOHL UDĚLAT JEDINĚ STÁTNÍ SVÁŘEČ NA ZÁKLADĚ VYPSANÉHO SVAŘOVACÍHO POSTUPU, ty sváry a ta vzpěra je přímo v rozporu se všim asi naši zakonodárci pracují na základě kvalitních posudků a odborníků kteří mají male ocenění za své služby, posledně si stěžovali že mají málo a když chtěli rozšířit stav tak soud rozhodnul že né že mají dostatek tak holt se potom nestačíme divit;-D

0/0
28.6.2011 19:52

Roumens

TENTO PROCES JE VYSMECH VSEM POSTIZENYM.

0/0
28.6.2011 19:18

rqmark

Re: TENTO PROCES JE VYSMECH VSEM POSTIZENYM.

Není důležitý průběh procesu, ale jeho výsledek - rozsudek...

0/0
28.6.2011 19:25

QWYPI

Re: ...

:-):-):-):-)

0/0
28.6.2011 18:06

Zůstaň nad věcí, baby

áááá, český šlendrián ve stylu ONO TO VYDRŽÍÍ

TO JE BĚŽNÁ PRAXÉÉÉ, PROSIM TĚÉÉ, TAKHEL TO DĚLÁME DYCKY NIKDY SE NIC NESTALOOOO

jáááj, já mám asi nemecké důkladné myšlením, , já prostě tady ty český TO STAČÍ, TO VYDRŽÍ uplne nesnášim. Jsem asi na čechy přehnaně zodpovědnej a důkladnej.

Pro rýpaly - článek jsem četl a pochopil jsem ho, nemusíte mít strach, že bych šmahem vynášel soudy..jenom prost ěznám českou formu zodpovědnosti. A to jsem sám čechem.

0/0
28.6.2011 16:51

Zůstaň nad věcí, baby

Re: áááá, český šlendrián ve stylu ONO TO VYDRŽÍÍ

A ještě se věčně blbě šetří, tam kde nemá a rozhazuje se se jinde, kde by se právě nemělo. To je poořá dokola! na jedný straně cyklostezky za miliony, na druhý starně třeba se ta šetří a šetří, až se udělá asymetrický most, ten se nezajistí, vlaky se nezastaví, TO BUDE DOBRÝ, TÍO MUSÍ VYJÍT..nikdo si nepřipustí skutečná rizika a pak tohle. 8.8.2008. To je pdobný, jak když ten tramvaják v Ostravě naboural do protijedoucí travaje , protože a jelikož, ty jejich vykutálený šéfové nechtěli investovat do zabezpečovacího zařízení, které by znemožnil dvěma tramvají vyjet na jednu dráhu proti sobě. tak jak to je mezi Libercem a Jablonce od roku 1993. A jak to dopadlo - svedlo se to na toho tramvajáka, ten si šel sednout a pak se to zametlo. A tim nesympatatičtí kravaťáci, co důležitě zasedají představentu toho dopr. podniku určitě nepřišli ani o prémie. A to byli přímo zodpovědní. A tady u toho mostu se to zase svede na koho? Na dělníky, který to celý špatně udělali? nejspíš co?

0/0
28.6.2011 16:57

nezavislypolitologamater

Re: áááá, český šlendrián ve stylu ONO TO VYDRŽÍÍ

..no vidíš, hlavně že v tom máš jasno.

0/0
28.6.2011 17:36

Thorough

Re: áááá, český šlendrián ve stylu ONO TO VYDRŽÍÍ

plácáš nesmysly ..

0/0
28.6.2011 17:42

Zůstaň nad věcí, baby

Re: áááá, český šlendrián ve stylu ONO TO VYDRŽÍÍ

Ale ale..opravdu? No néé..takže co ´sem všechno řek špatně? :-)))To si rád přečtu něco, třeba mi to otevře oči.

0/0
28.6.2011 18:08

náhodný kolemjdoucí

Jo, prof. Studnička

zjevně k němu hoši na přednášky nechodili...

0/0
28.6.2011 16:13

Webpawson

Re: Jo, prof. Studnička

pane, záleží na co. Přednášky OK1 (ocelové konstrukce 1), absolvované mnou tento semestr (byl jsem cca na 1/3), neměli opravdu žádný smysl (prezenční účast vs. skripta, elektronické podklady). Byly uzpůsobeny tomu, že se přednáší pro celých 400 studentů, tedy pro dopravní, pozemní, vodní stavby, inženýrství životního prostředí, bezpečnost, tedy většinu studentů FSV ČVUT.

Horší bych viděl, ve snaze dodržet termíny, přehlížení zjevných, a po kombinaci kritických, nedostatků. Stačí se podívat na fotku, jak vypadá ten vozík. No a pokud byly chyby již v projekci, tak se s tím na stavbě dalo pracovat již jen omezeně.

Jeden profesor z katedry mechaniky říkal, že typ stavebních nehod se změnil. Dříve se nestávalo, že by projekt byl vadný, pouze vady materiálu, nebo špatné provedení projektu, způsobovalo nehody. Nyní ale již padají domy kvůli špatným projektům a to je nebezpečný trend....

0/0
28.6.2011 16:39

Zůstaň nad věcí, baby

Re: Jo, prof. Studnička

to sou zase kecy:-P

0/0
28.6.2011 16:43

Labia Majora Zemanová

...

V nasi zemi to dopadne tak, ze znalec dostane 8 let a firmy budou v arbitrazi zalovat tuto krasnou zemi a nejakou tu miliardu :-)

0/0
28.6.2011 16:02

rumcajsscipiskem

Re: ...

Za poškození dobrého jména těch firem ;-DR^

0/0
28.6.2011 16:15

kajak v zakoně

když to tak čtu..

přijde mi, že by to líp postavila naše vláda.. 8-o

0/0
28.6.2011 15:58

Labia Majora Zemanová

Re: když to tak čtu..

spis by to lip zbourala

0/0
28.6.2011 16:20

Petr K_.

Re: když to tak čtu..

Kdyby to stavěla vláda tak jim to spadne už při umisťování podpěr kdyby najednou při zvedání všechny veverky z levé strany utekly a vyžádaly si další projednání podmínek ;-D

0/0
28.6.2011 16:28

DustMaker

Re: když to tak čtu..

No kdyby to stavěla vláda, tak by jim nedal materiál, kterej rozfofrovali :-)))

0/0
28.6.2011 16:35

Zůstaň nad věcí, baby

Když tak čtu váš příspěvek

tak přemýšlím, co vás vede k takovému plácání

0/0
28.6.2011 17:04

kajak v zakoně

Re: Když tak čtu váš příspěvek

je to silnější, než já... :-/

0/0
28.6.2011 18:26

rqmark

Reálný odraz stavu společnosti

Bohužel nehoda ve Studénce je mimo jiné i odrazem stavu naší společnosti, kdy o všem rozhodují peníze. Jak to?

1) investor šetří aby nemusel platit výluku a dopravní omezení

2) sždc ani drážní úřad nemá páky investora donutit aby zavedl omezení - a platil náhradní dopravu. Muselo by to být definováno zákonem - což není.

3) stavebník změní projekt (asymetrie) na čí žádost (investora?), ale důsledky této změny projekčně nezapracuje. Proč asi? Zase jde o peníze za projekt či jeho dopracování...

4) podpůrná konstrukce vykazuje defekt - když jakýkoliv odpovědný zaměstnanec, na základě onoho (vyfoceného) defektu vydá pokyn, že je nutno zastavit dopravu, tak mu majitel stavební firmy utrhne hlavu (protože kdo to zaplatí že?).

0/0
28.6.2011 15:54

rqmark

Re: Reálný odraz stavu společnosti

5) stavebníci po manipulaci nezaměří opětovně konstrukci (dle argumentace prof. Studničky) Ok, ale když ono zaměření taky něco stojí...

6) atd. atd.

0/0
28.6.2011 15:55

Petr K_.

Re: Reálný odraz stavu společnosti

No a hlavně bylo už půl čtvrtý, tak to přeci nebudeme zaměřovat a potom nedejbože předělávat když za chvíli padla a odpoledne se hraje liga.

+1/0
28.6.2011 16:29

Vážný

Re: Reálný odraz stavu společnosti

Ono je v tom ještě něco víc, takové to české machrování. Pracoval jsem nějaký čas na projektu v Německu. Když se jejich očima podívám na naše české projekty, tak nás musí považovat za naprosté amatéry.

Pokud při konstrukci čehokoliv někdo od investora zjistí, že je třeba něco udělat jinak, tak se prošle prostě za sponzorem projektu (čili tím, kdo za projekt zastupuje investora). NIKDO, NIKDO jiný nemá právo navrhnout změnu. Pokud to sponzor nenavrhne na řídícím výboru, tak se jede dál podle projektu, i kdyby měl být na silnici schod. To se prostě musí opravit až v návazném projektu.

Pokud přijde se změnou sponzor, tak má na výběr změnu projektu (s celým koelčkem změnového řízení od počátku, a možná s tím, že se stanoví, že s v určitém bodu projekt zastaví, než bude známo nové zadání), nebo dokončit a mezitím připravit opravu formou nového projektu...

Je pak jasné, kdo, kdy, co má dělat, zpoždění neexistuje (na rozumné je vždy rezerva), jinak jsou ve hře právníci a ztráta důvěry.

0/0
28.6.2011 16:06

cenzura_je_komunisticky_nastroj

Re: Reálný odraz stavu společnosti

sponzor;-D;-D;-D;-D;-D;-D jinak , kdo jiny by mel o projektu rozhodovat, nez investor? verte, ze ani zde tomu nebylo jinak

0/0
28.6.2011 16:39

Vážný

Re: Reálný odraz stavu společnosti

Projektový sponzor je termín, je to šéf týmu ze strany  investora, jediný který má právo podpisem vyžádat změnu.

Ale ani ten není směrodatný, protože jediné co je směrodatné je smluvní ošetření. I sponzor musí fungoat v rámci stanoených procesů na projednání změn. A takové procesy musí zajistit komplexní posouzení a zpracování změny.

0/0
28.6.2011 17:06

cenzura_je_komunisticky_nastroj

Re: Reálný odraz stavu společnosti

ale kolego....na to snad nema cenu reagovat

0/0
28.6.2011 17:16

cenzura_je_komunisticky_nastroj

Re: Reálný odraz stavu společnosti

1 -blábol

2 -nesmysl

3- dalsi hovadina

4- takhle to nefunguje.

 Vy nejste z oboru, ze.

0/0
28.6.2011 16:37

Webpawson

Re: Reálný odraz stavu společnosti

add 1,2,3 - nemohu soudit, nemám zkušenost

add 4 - z oboru nejste asi vy, protože to je běžná praxe. Byl jsem na větší stavbě pouze několik měsíců, jako brigádník, a porušení bezpečnostních předpisů z důvodu urychlení/úspor/zjednodušení jsem zažil několik. Díky bohu se nic nestalo...

0/0
28.6.2011 16:44

cenzura_je_komunisticky_nastroj

Re: Reálný odraz stavu společnosti

Vidite, ja jsem  byl stavbyvedouci radu let, dnes jsem tretinovy majitel male stavebni firmy a odpovedne vam muzu rict, ze je kdyby se onen pokyn dostal k dozorovi, resp. k jakemukoli zastupci investora, zejmena v tomto pripade, kdy je investor prenesene stat, tak by se nepokracovalo. Bez znalosti pripadu bych si tipl, ze situace byla +- tak, ze stavbyvedouci onu prohnutou podporu na kolečkách videl, ale potrebne

zajisteni, podpora, ci jiny opatreni jsou z jeho pohledu zdlouhavy a tezko se

prosazuji. Ono to toziz vetsinou nespadne.Rizika si byl podle meho nazoru vedom

0/0
28.6.2011 17:10

rqmark

Re: Reálný odraz stavu společnosti

Zbytečně zaneprázdňovali soudci předního českého odborníka na mostní konstrukce (pana Prof. Studničku), neboť se stačilo na názor zeptat Vás, zástupce investora a nebo dozora. Neboť z jedné fotky, je vše přece jasné. ;-D

0/0
28.6.2011 18:01

cenzura_je_komunisticky_nastroj

Re: Reálný odraz stavu společnosti

Vase reakce je velmi hloupa. Za 1 pisu, ze pripad neznam, za 2. vyslovit zde svuj nazor je normalni.Proto byla diskuze zrizena. Smat se tomu muze jen trotl

0/0
28.6.2011 18:08

rqmark

Re: Reálný odraz stavu společnosti

Na Vaše reakce, kromě jedné nelze reagovat - z oboru jsem.

0/0
28.6.2011 17:29

cenzura_je_komunisticky_nastroj

Re: Reálný odraz stavu společnosti

to se omlouvam, ale neverim, ze stavar napise takovy nesmysl

0/0
28.6.2011 17:34

rqmark

Re: Reálný odraz stavu společnosti

Dokážete mi definovat ten nesmysl?

0/0
28.6.2011 17:36

cenzura_je_komunisticky_nastroj

Re: Reálný odraz stavu společnosti

Že jste to vy, kolega stavař. 1a.Dopravních omezení je tam celá řada, například na komunikaci vedoucí přes most, která investora nestojí ani korunu 1b stejně tak výluka není nezbytná

2 SŽDC  má páky, je to naopak, stejně, jako každý investor "to" bude tak, jak on řekne

3. Stavební firma, nikoli stavebník ( tento výraz stavař nepoužije) nezmění projekt. To je blábol. Určitě nezmění projekt ze symetrického na asymetrický. To je úplný nesmysl.. Stavební firma nikdy ze své vůle nerozšíří most,aby udělala chodník navíc, nebo míň.Jistě, ixkrát se změní postup.NIKDY ale takto

4. Kdyz majitel one stavebni firmy toto uvidi, tak je prvni, kdo na zavadu upozorni. Byl by blázen, kdyby veskertouz odpovednost nechal na sobe.Jestli postupoval podle PD, tak nema jediny duvod nerict, tohle icko se prohyba, takhle to delat nejde. Naopak, takova situace je jeho viceprace, ktera se mimochodem dela za upúlne jiny ceny, nez ktery jsou vysoutezeny.

0/0
28.6.2011 17:59

rqmark

Re: Reálný odraz stavu společnosti

Ad 1) nerozumím co tím myslíte. Máte představu co stojí výluka na dráze? Ja docela ano. Máte pravdu výluka nezbytná nemusí být, ale ... Stačilo by, kdyby manipulace - výsun probíhal buď ve výluce nebo ve vlakových pauzách.

Ad 2) SŽDC nemá páky - nevím jestli chápete že investorem byl Kraj. Naopak kraj chce co nejvíce ušetřit!

Ad 3) Omlouvám se za chybný výraz stavebník (dle smyslu stavebního zákona). Nicméně si nemyslím že je problém si představit, koho jsem tím asi myslel. Co Vám říká DSP a RDS? Nikdo tady nemluví o rozšíření mostu - to jste špatně pochochopil. Jde o asymetrii zatížení. Kdyby jste byl mostař, tak by jste věděl, že při takovémto výsunu je xkrát nejdůležitější právě postup.

Ad 4) Netvrdím že uvedená deformace posuvného vozíku byla v pořádku. K deformaci došlo den před událostí a dle dodavatele byla opravena. Jestli však opravou byla myšlena ta navařená vzpěra, to Vám nepovím ...

0/0
28.6.2011 18:25

Templ

Re: Reálný odraz stavu společnosti

Myslím, že jste ještě nikdy s vláčkaři nejednal.

0/0
29.6.2011 8:00

rqmark

Re: Reálný odraz stavu společnosti

1 až 4 - realita - z oboru jsem.

0/0
28.6.2011 17:52

Petrolin3

Proč se vymlouvat na plný provoz.

Pravděpodobné zadání bylo:namontujte tam a tam most, tohoto tvaru,této hmotnosti,ZA PLNÉHO PROVOZU NA DRÁZE,za běžných klimatických podmínek (termín a peníze).Projektant a dodavatel se zadáním souhlasil,teď pozdě bycha honit.Při návrhu zavážecí dráhy musí se respektovat tyto zásady:hlavní nosníky dráhy musí být prostorově rovnoběžné,výškové úrovně všech hlavních nosníků v místě zavážecích vozíků pod příhradovými příčníky musí být ve stejné úrovni.Jinak dojde k "šprajcnutí" vozíků nebo k jejich přetížení.Na vyfoceném vozíku došlo k nesouměrnému uložení příčníku na zavážecí vozík.Tím vzniklo  značné přetížení jedné rolny a odlehčení druhé.Zdá se,že rošt z I profilů byl na vozík umístěn dodatečně(je nesymetrický)a vyšší se tam nevešel.Šprajc tam byl navařen dodatečně.Chybou bylo,že před zahájením zavážení nebyla kostrukce zavážecího  mostu zaměřena výškově a směrově.Při tom se jednalo o most dlouhý,šikmý a opěry zavážecího mostu mohly být nepravidelně rozmístěny mezi mezi kolejemi.

0/0
28.6.2011 15:50

gumovy.geroj

:-P

a jak to chce znalec udělat lépe?židli na štokrli??

Náhodou štokrle na židli má dobrou stabilitu, pokud se ještě na ni nepostaví člověk:-D

0/0
28.6.2011 15:43

ntk_

nevím co pořád tu řeší ? já viníka znám už od první minuty

vinen je ten kdo pustil vůbec tam jezdit vlaky.. přece kde se staví

most nebudu pod ním běžně fungovat a pohybovat se... to že každá stavba

dokud není dokončena je nebezpečná ví snad každý... a nechat tam jezdit vlaky ? to mohl dovolit jen v*l jak kůl...

+1/0
28.6.2011 15:42

ilna

Re: nevím co pořád tu řeší ? já viníka znám už od první minuty

A ty jsi Bogl nebo Krýsl?

0/0
28.6.2011 15:43

ntk_

Re: nevím co pořád tu řeší ? já viníka znám už od první minuty

meleš blbosti...

+1/0
28.6.2011 15:44

cenzura_je_komunisticky_nastroj

Re: nevím co pořád tu řeší ? já viníka znám už od první minuty

kolik ti je?

0/0
28.6.2011 15:45

Zůstaň nad věcí, baby

Re: nevím co pořád tu řeší ? já viníka znám už od první minuty

Souvisí to nějak?

0/0
28.6.2011 17:05

cenzura_je_komunisticky_nastroj

Re: nevím co pořád tu řeší ? já viníka znám už od první minuty

Takovy nazor muze mit jen dite, proto se ptam:-/

0/0
28.6.2011 17:12

ntk_

Re: nevím co pořád tu řeší ? já viníka znám už od první minuty

jen dodám, že teď se hledá proč spadl ten most... ale to není důvod proč tam se stala ta nehoda... to s tím nemá nic společného... ! totit kdyby tam ten vlak nebyl tak sice možná spadne most ale nikdo se nezabije z civilistů a neponičí to vlak... a možná ani neodjde ke kolizi což mohl klidně vyvolat ten samotný projíždějící vlak !!! tak s pánem bohem chytráci...

+1/0
28.6.2011 15:43

cenzura_je_komunisticky_nastroj

Re: nevím co pořád tu řeší ? já viníka znám už od první minuty

Ted se nad D1 v Pruhonicich stavi za provozu dva mosty. Zavreme tedy D1?

0/0
28.6.2011 15:44





Najdete na iDNES.cz