Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poslat dítě na učňovský obor je nesmysl, odmítá Scio doporučení Dobeše

Společnost Scio v pátek odsoudila doporučení ministra školství Dobeše ke zvýšení počtu odborně vyučených žáků. Podle ministra by se rodiče neměli bát poslat své děti na učňovské obory, jelikož se v budoucnu lépe uplatní. Proti studii se ale postavil Svaz průmyslu a dopravy ČR, který posílení učňovských oborů hájí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

felia

Řemeslníci se mají dobře

Zedníkovi platím na hodinu 250 čistého. Opraváři ještě víc. To je částka, o které se průměrnému vysokoškolákovi ani nesní. Věřím, že státní maturity vrátí stav, kdy se na střední školu nedostanou pologramotní jedinci.

0/0
27.7.2011 13:07

Antonín, topič

Re: Řemeslníci se mají dobře

Vy mu ještě extra platíte za dopravu, šaty, nářadí a náčiní, zdravotní, sociální a daně? Tak to jste grand!

Pokud ne, není to 250 Kč čistého.

0/0
27.7.2011 13:09

felia

Neměli bychm podporovat Scio

Je to firma, která se snaží vetřít do vzdělávání. Ukořistit pár korun z kapes daňových poplatníků, které oni vynakládají na vzdělávání v této zemi.. Jejich testy nejsou špatné, ale jsou naprosto zbytečné.

0/0
27.7.2011 13:00

hafusak2

Nejhorší ze všech přežitků minulosti je ten,

že kdo má maturitu nemusí pracovat rukama a je tzv. "lepší člověk". Dnešní doba však z maturity udělala bezcenný papír, který má kdejaký hňup za kterého rodiče zaplatili školné. Dokud se maturitám nevrátí původní úroveň a učňákům se rovněž nevrátí původní úroveň, budeme se v tomhle marastu plácat dál.Rv

0/0
25.6.2011 22:14

barb.udo

Re: Nejhorší ze všech přežitků minulosti je ten,

... mimochodem, v dnešní ČR je obtížnější dostat maturitu, než vysokoškolský titul ...

0/0
25.6.2011 22:28

Peťulák2

Re: Nejhorší ze všech přežitků minulosti je ten,

Sis přečetl v novinách, viď...

0/0
26.6.2011 12:13

Antonín, topič

Re: Nejhorší ze všech přežitků minulosti je ten,

Ne-e, to mu řek jeho pe.s

0/0
27.7.2011 13:15

nesnašimlobisty

Já to ukončím

Milí spoluobčané každý chce mít v životě štestí, zdraví a hmotné statky, nejlepší cesta k cílům je vzdělaní, můžeme polemizovat nad kvalitou ale i špatná maturita dá člověku více než učnák. Stačí se podívat na kandidátku stran kdo nemá před jménem Ing. nebo něco jíneho tak nemá šanci. Jednoduše jsou češi pokrytci,kteří davají přednost pozlátku než tomu jaký člověk je a dokud se to nezmění tak nemá cenu dělat učnák. Doporučuji všem udělat maturitu a potom si udělat vyuční list jednak budete starší už budete vědět co chcete a hlavně si z vás neudělají přidrž tašku tak jak to dělali z nás. ;-D

0/0
25.6.2011 20:35

referentka

Re: Já to ukončím

...bohužel máš pravdu...:-(

0/0
25.6.2011 22:09

felia

Re: Já to ukončím

Chválabohu, že se všem maturita nepodaří. Dnes ji získávají jedinci, kteří by se před pár lety neodvážili hlásit na střední školu.

0/0
27.7.2011 13:02

crocodileclip

Příklad z praxe

Maturant neví co je sání a výtlak čerpadla a ani si to nedokáže za tři měsíce zkušební doby naučit. ;-D ze škol lezou šmudly a budoucí nezaměstnaní.Ano učňáku , ale s mnohem více hodinami praxeR^

0/0
25.6.2011 18:59

nesnašimlobisty

Re: Příklad z praxe

A váš syn umí určitě všechno lépe, už to vidím ten co kritizuje ostatní má domu je většího troubu než druzí.

0/0
25.6.2011 20:24

Krak

Re: Příklad z praxe

Nevím, co umí jeho syn, ale zcela jistě je rád, že nemá doma něco podobného tobě... ;-D

0/0
26.6.2011 15:59

certik_bertik

pravdu, co budou všichni ti inteligenti dělat?

0/0
25.6.2011 14:45

robinhud

Skvělá rada jít do učení

a pak  být okrádán po zbytek života včetně mizrného  důchodu.

0/0
25.6.2011 12:36

Mozna Fcera i Dnes.cz

Re: Skvělá rada jít do učení

Muzou se osamostatnit. Stat jim ale samozrejme v tom musi pomahat. Bohuzel to nedela, nedelal a delat nebude. Je prece jednodussi okradat zamestnance ruznyma danema, nez lidem vytvorit prostor pro podnikani. Ti by totiz mohli zamestnavat dalsi lidi a to by zlodeji z ODS asi neprezili, ze v CR muzou byt uspesni podnikatele, kterym jejich kone jako Rebicek nesahaji ani po spinu podrazek, ikdyz muze vydelat prisatej na statnim rozpoctu miliardy..;-D

0/0
25.6.2011 12:43

felia

Re: Skvělá rada jít do učení

Žádný řemeslník vám doma za 250 na hodinu nehne prstem. Vysokoškoláci na tuto částku většinou nedosáhnou

0/0
27.7.2011 13:04

Antonín, topič

Re: Skvělá rada jít do učení

Jaktože že žádný nehne prstem? A co ten váš zedník? ;-D

0/0
27.7.2011 13:15

kOBLICH

Ručičky nebojte se, vy makat nebudete

0/0
25.6.2011 12:13

OskarPokorny

Interpretace

Já třeba myslím, že ty data SCIO jsou správné, ale že jsou špatně interpretované. Je jasné, že opravdu striktně manuálních prací ubývá (hlavně ve strojírenství - automatizace), ale ten trend není tak rychlý. To co je v těch datech klíčové je, že tady došlo ke spirále inflace vzdělání. tzn. vzhledem k tomu že maturitu má 80% ročníku ta zbývá 20% ročníku (to odpovídá IQ tak 84 - nebo totálnímu lemplovi  - čest vyjímám, kteří tam jdou proto, že je to baví) - z toho důvodu se zaměstnavatelé "přizpůsobili" a i na uklízečky chtějí středoškolačky -to zase způsobí ještě větší inflaci vzdělání protože společenská prestiž a pracovní uplatnění klesne a takhle to jde pořád dokola.

0/0
25.6.2011 11:49

Oerteplur

Poslat dítě na učební obor znamená jej společensky znemožnit

protože každý, kdo nemá minimálně titul Bc. je v ČR považován za póvl. Ať již na společenských akcích, či u státních úředníků. Přitom na západ od ČR je pro získání tohoto titulu zapotřebí pouze 2/3 času i znalostí. Takže se nedivím, že odborníci z řad řemeslníků mizí. A zkuste si nechat zhotovit např. zámkovou nebo žulovou dlažbu od Ukrajinců ;-D

0/0
25.6.2011 11:32

OskarPokorny

Re: Poslat dítě na učební obor znamená jej společensky znemožnit

možná ty 2/3 jsou ještě moc. Na některých univerzitách ve VB, které jsou nejúspěšnější po poslední reformě školství  se student učí tak 3-4 dvouhodinovky týdně.

0/0
25.6.2011 11:37

Mozna Fcera i Dnes.cz

Re: Poslat dítě na učební obor znamená jej společensky znemožnit

Higher Education na College je 15/tydne denni part time, 18/tydne full time a 2x3 hodiny tydne evening. Podle zamereni studaky z univerzit stejne posilaji na College, takze je uplne jedno kam se prihlasi. Toto plati hlavne pro statem podporovane skoly, jak je to u soukromych nevim. Sam ted delam HE a moc obtizne mi to nepripada, kdyz odectu ty odpornosti jako moduly o personal effectivenes, nebo employability skills. V praxi to stejne vypada opacne..:-)

0/0
25.6.2011 12:38

referentka

Re: Poslat dítě na učební obor znamená jej společensky znemožnit

hmmm, tak to je hrozné...;-)...a teď to přelož do češtiny :-)

0/0
25.6.2011 22:12

vencac

Re: Poslat dítě na učební obor znamená jej společensky znemožnit

problém toho že podobní bc jsou momentálně u moci

+2/0
25.6.2011 11:38

Mozna Fcera i Dnes.cz

Re: Poslat dítě na učební obor znamená jej společensky znemožnit

Tam ani nejde o ten titul. Ti u moci muzou byt klidne profesori, ale lidsky to jsou a budou vzdycky nuly a spodina spolecnosti..

0/0
25.6.2011 12:40

OskarPokorny

Re: Poslat dítě na učební obor znamená jej společensky znemožnit

Tak to je všude - přečtěte si knihu "snakes in suit" od R. Hareho - NAPROSTÁ většina klíčových pozic v politice a finančnictví je obsazena psychopaty (je jich tam větší %, než v těch vězeních pro vrahy) a to jsou regulérní výzkumy. Tyto jedince se chovají čistě destruktivně, protože nemají elementární empatii. Veškeré jejich kladné kroky jsou jen "simulace" ale, když dojde na klíčové rozhodnutí, tak se vždy rozhodnou antisociálně. Prostě podprůměrně inteligentí psychopat končí ve vězení a průměrně a nadprůměrně inteligentní škodí v politice

+1/0
25.6.2011 13:18

Krak

Re: Poslat dítě na učební obor znamená jej společensky znemožnit

Mám ji a jsem spokojen. :-)

0/0
26.6.2011 16:10

gerhardm

Vedení společnosti Scio

Úplně vidím tu bandu nemakčenků v oblecích. Ještě aby nebyli proti, když na lidech se středoškolským vzděláním rýžujou jen peníze. O zlatých českých hlavičkách jsem ještě nikde neslyšel.

+2/0
25.6.2011 11:29

killian

Re: Vedení společnosti Scio

to chcete říct, že když někdo dělá duševně, takže to není práce? Já v poslední době také už moc neslyšel o zlatých českých ručičkách. Kdyby nám komunisti nevyhnali mozky ze země, tak jste o nich mohl slyšet více

0/0
25.6.2011 11:32

Santa1

Re: Vedení společnosti Scio

Jéje, ještě tu vytáhněte třídní boj.

0/0
25.6.2011 11:41

vencac

Re: Vedení společnosti Scio

Práce duševně můžete ji charakterizovat?

Z vlastní skušenosti pracuji v agentuře která zaměstnává 50 produkt managerů a 10 vývojářů. V podstatě to funguje tak že to co těch 10 vývojářů vyprodukuje. jezdí pak oněch 50produkt managerů po světě  a hledají co nejlevnější výrobu.

MYslíte si že oněch 40produkt managerů přidávají výrobku nějakou vyšší hodnotu? já ne

0/0
25.6.2011 11:43

killian

Re: Vedení společnosti Scio

ale ti produkt manageri shánějí odbyt těch výrobků aby následně měli ti vývojáři měli práci. Pokud je navíc společnosti soukromá, tak asi ví, proč ty produkt managery má. Dneska není něco těžké vyrobit, ale nejtěžší je to prodat

0/0
25.6.2011 11:50

Titus_

Re: Vedení společnosti Scio

Nebyl by problém prodat kvalitní výrobek v normálník konkurenčním prostředí, ale od té doby co se prodávájí jen ti co mají známe je problém něco prodat i když je to levnější a lepší. A ještě jde o to, jestli jsou to produkt managery, nebo lobbista

0/0
25.6.2011 17:42

Santa1

Totální inflace vzdělanosti

Letošní státní maturity konečně odhalily, jakou skutečnou úroveň taky posledních 15-20 roků měly mnohé maturity. Totální inflace vzdělanosti je jedním z velkých problémů v ČR, ale i v celém rozvinutém světě. Mnozí vysokoškoláci nemají úroveň někdejších maturantů, ale mají na to papír. Zejména státní správa je takto nastavená. Opisovací pseudoaféry jsou jen komickým průvodním jevem, kdy tisíce studentů mají po stotisící psát originální práce o úplně stejném houně. Jsou to často jen studenti z donucení (zejména dálkaři), nebo z bezradnosti (neschopní uplatnění před i po studiu).

Bývalé učňáky se přejmenovaly honosně na střední odborné školy, učni na studenty. Intelektuální úroveň zůstala stejná, nebo se ještě snížila. Na učební obory pak chodí úplný odpad. Chápu o co jde Dobešovi, dovedu si představit renezanci učňovského školství, ale je to těžký úkol, který by vyžadoval systémové změny, což ČR sama nevytrhne.

0/0
25.6.2011 11:26

Santa1

Re: Totální inflace vzdělanosti

Podstatné je také to, že tato inflace vzdělanosti začala už dávno před rokem 1989, to není nový problém, jen je to problém, který se dál prohlubuje.

Scio nelže, jen nesprávně interpretuje zjištěné údaje. Ano, vzdělanější nacházejí snadněji práci, ale dělají práci, na kterou před dvaceti lety stačili o stupeň méně vzdělaní lidé. Maturanti se tak dodatečně učí řemeslu atd. Problém je v tom, že společnost nejprve vydá šílené prachy na vzdělání dotyčného, ale zaměstnavatel pak musí stejné prachy vydat znovu, aby ze vzdělaného fachidiota udělal použitelnou pracovní sílu.

Žádné jednoduché řešení ovšem nemám a pochybuji, že vůbec existuje.

+1/0
25.6.2011 11:26

bell

Re: Totální inflace vzdělanosti

Naprosto přesně jste popsal stav .Lepší je učební obor s dostatkem praxe zakončený výučním listem o potom ti schopní si mohou doplnit vzdělání studiem při zaměstnání.Tak to fugovalo před 30 ti a více lety.potom komanči zavedli učební obory s maturitou a úroveň začala upadat

0/0
26.6.2011 6:48

otas

Scio tomu rozumí

Rozbité okno jim spraví ajťák, protože rozumí woknům atd. Vyučené lidi neí potřeba ;-€

0/0
25.6.2011 11:13

killian

Re: Scio tomu rozumí

oni přece netvrdí, že jich není potřeba. Jen říkají, že jich není potřeba tolik . SCIO se zabývá vzděláváním dlouhodobě, takže na to budou mít analýzy. Ve světě je trend nárůst VŠ vzdělávání, pokud chceme být konkurenceschopní a nechceme být montovnou Evropy, tak tento musíme tento trend následovat. Problémem však je kvalita výuky na našich školách, kdy nejsou například u studentů rozvíjeny analytické schopnosti a moc se dbá na biflování

+1/0
25.6.2011 11:21

Qweri

Re: Scio tomu rozumí

Nesouhlasím s Vámi, SCIO do svých závěrů určitě nezohledňuje podstatnou věc a to příliv přistěhovalců, resp. levnou zahraniční sílu. Vemte si, kolik lidí z ČR dělá fást food, uklizečky, zahradníky atd. Odpověd je jednoduchá - nikdo, tak jako ve Francii v tech. službách ve městech nepracují frnacouzi, tak to tady začíná být podobné. Lidem se tady prostě nechce jen makat a scio to podporuje, bohužel zapomíná, že řemesel a takové té "špinavé" práce vždy potřeba a pochybuju, že se rozsah prací sníží o 5%, tedy bude potřeba i těchto lidí o pět procent míň... myslím si, že to bude právě naopak.

SCIO podle mě, jako každá soukromá firma, bude hlásat jen to, co jí přivede zisk. A proč? Viděli jste někoho pracovat zadarmo? Já ne...

0/0
25.6.2011 13:10

opportunity

Re: Scio tomu rozumí

Lidem se tady prostě nechce jen maka? Ono je třeba tu práci pořádně zaplatit. !!

0/0
25.6.2011 13:36

Leinad

Re: Scio tomu rozumí

I průmkař spraví okno. ;-D Maturita není zákaz ruční práce.

0/0
27.6.2011 1:01

Petr M. Koubek

Ministře, sloužíte lži, to je jako ďábel...

Ministr a nekompetentní media - naposledy paní Drtinová v pořadu Události komentáře - šíří nesmysl, že test na závěr nějakého období vzdělávání řekne o škole, jak je KVALITNÍ. Proboha, test řekne o škole, že dokáže děti připravit na test! Nic víc, nic méně - test je jeden z desítek způsobů evaluace - hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání. Pokud školu redukujeme na shánění bodů v závěrečném testu, budeme mít víc uplatnitelné lidi v profesi a šťastnější v osobním životě?

Bohužel ale část veřejnosti a asi i dost pedagogů tenhle pohled s Dobešem sdílí - ono totiž učit děti zvládnout zaškrtávací test je prostě snazší než pomáhat jim v plnohodnotném začlenění do společnosti. Škola typu B, tedy škola pro život, je ale drahá a nedivím se, že media a nyní i tak zvaně levicoví hejtmani chtějí žebříčky škol - aby je mohli šikanovat. Však vidíme, jak nesmyslně kraje zřeďují síť středních škol. Podle jakých informací? No po česku, rozhoduje, s kým je ředitel kamarád... Dík za prostor. P. K.

+1/0
25.6.2011 11:12

varix

To Scio asi není moc kvalitní agentura

Jak znám situaci z našeho regionu, tak je na pracáku spousta absolventů ekonomických škol, ale naopak firmy marně shánějí lidi, kteří jsou vyučeni černému řemeslu!

0/0
25.6.2011 10:54

Krabat77

Re: To Scio asi není moc kvalitní agentura

Tak ať ty firmy uberou na platě ajťákům, ekonomům, manažerům a přidaj frézařům. To by v tom byl čert, aby někoho nesehnaly. Zákony trhu jsou neúprosné ;-)

+1/0
25.6.2011 11:09

vencac

Re: To Scio asi není moc kvalitní agentura

Tak toto je přesně příklad toho jak jsou zákony trhu jen demagogickým nesmylsem, pokud si ty frézaře nevychováte tak nebudou a váš spasitelný zákon trhu je nevykouzlí. Prostě a jednoduše pokud je firma chce musí si je vychovávat sama. a takového člověka pak těžko pustí na volný trh.

0/0
25.6.2011 11:37

Santa1

Re: To Scio asi není moc kvalitní agentura

Ale kvalifikovaní lidi nerostou na stromech, než se člověk něco takového naučí, trvá to několik let. nejméně tři roky ve škole a pak aspoň další tři v praxi. Tohle ani neviditelná ruka trhu nevyřeší lusknutím prstů. Jsou věci, které se musí plánovat roky dopředu.

0/0
25.6.2011 11:38

opportunity

Re: To Scio asi není moc kvalitní agentura

Ale tahle situace není nijak nová.

0/0
25.6.2011 13:35

Leinad

Re: To Scio asi není moc kvalitní agentura

Ale jo "rostou na stromech."

1) Při zvyšování platu se můžou objevit lidé, s větším, než potřebným vzděláním (maturant+řidičák - co takhle řidič kamionu; absolvent VŠ elektrotechnické - co takhle opravovat televize u zákazníků jako člověk s učňákem? )

2) Otevřít si vlastní kurzy nebo učiliště má být součástí strategie firmy. Vedení společnosti má nést odpovědnost za dlouhodobější investice.

0/0
27.6.2011 1:22

mobidik

Všeobecně- školství se nezajímá o požadavky

trhu práce. Jaké profese nemáme? Nejsou obráběči kovů, nejsou formíři, nejsou slévači, je málo konstruktérů, atd. Je hodně lidí s maturitou ekonomickou, různí manageři dopravy, strojírenství a nevím ještě čeho, ti  nemohou sehnat práci. Bohužel, ve školách se preferuje obor, kde student nestojí moc peněz a jdou na školu na studenta stejné peníze, jako na náklady nízkopotřebného studenta. Podívejte se, které profese na trhu práce chybí! Není to problém. A podívejte se, kteří vycházejí ze škol. Hovoříme o nezaměstnaných, podívejme se, jaká je profesní struktura nezaměstnaných a požadavků trhu. Rekvalifikace ÚP? Podle mne fraška. Rekvalifikuje se někdo na počítačové dovednosti, na komunikaci, atd., ale to přece nevede k získání práce! Proč ÚP nespolupracují s firmami, ano, chcete tyto profese, pomůžeme my vám a vy nám, tím, že je zaměstnáte. Nezaměstnaní a absolventi škol, které nikdo i s maturitou nechce je hodně, koho to z vlády zajímá, problémem je zatoulaný pes, ne nezaměstnaný.

0/0
25.6.2011 10:49





Najdete na iDNES.cz