Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tornáda sužovala Česko odjakživa, brala stromy ze země i ryby z vody

Ještě před několika lety popírali výskyt tornád ve střední Evropě i mnozí meteorologové, kroniky ale ukazují, že se s nimi naši předci setkávali odpradávna. Nejvíce zřejmě ohromí kronikářská zpráva z roku 1586 o "vodní smršti na Orlíku".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Klokucha

Malá hnidopišská

Asi je to drobnost, ale autor článku cituje z Kosmovy kroniky a vzápětí také uvádí další kronikářský zápis k roku 1144, kde se rytíři knížete Oty pokoušejí neúspěšně prozkoumat větrný vír, což autor článku komentuje slovy, že ač to "Kosmas neměl určitě v úmyslu, popsal zároveň i badatelský pokus lidí přijít na kloub vzniku i síle ničivého vzdušného víru". Jenže to už těžko mohl roku 1144 zapisovat Kosmas, který byl tou dobou skoro 20 let mrtev.

0/0
25.6.2011 23:46

Zirkon

tak vida CO2 škodilo už ve středověku

Alarmisté nás  oprávněně   varují.

Klimatické změny  zaviněné  člověkem  škodily již ve  středověku.  A to lidská produkce  CO2 skoro ani nezačala.

0/0
24.6.2011 8:27

noorange

to je zase objev

mohli přidat ještě zemětřesení, kdy se řítily i domy, aby byla osvěta úplná. Možná, že to v článku je, kdo to má však číst.

0/0
23.6.2011 17:21

Zirkon

Re: to je zase objev

Je to důležitá informace.

Alarmisté  straší lidi, že  každá katasrofa  je  zaviněna  antropogenním CO2, tak je třeba  občany informovat, aby se  nenechali píjet rohlíkem.

0/0
24.6.2011 8:29

petless_pes

Už se staly divnější věci.

Napadají mě jenom dvě: samovznícení starosty Varšavy v roce 1546 a ve 12. století incident v Burgundsku, kdy pršeli sledi.

0/0
23.6.2011 9:38

cassul

Re: Už se staly divnější věci.

Zrovna ty z nebe padající ryby, žáby a podobná havěť se velice často a velmi důvěryhodně připisují právě tornádům a podobným jevům - někde to nasaje vodu i s rybama a ty zase někde spadnou...

0/0
23.6.2011 9:44

petr____22

Re: Už se staly divnější věci.

To bude jako s tim destem psu. Nebyli to psi, bylo to stene, a nespadlo z nebe, ale vypadlo z okna ;-D

0/0
23.6.2011 9:55

anti-impy

Re: Už se staly divnější věci.

je to tak R^;-D

0/0
23.6.2011 11:31

Le--_z-Rožmitálu

otrnáda odjakživa

ODS jen 20 let

tornáda jsou oproti ODS nic:-PRv

0/0
23.6.2011 9:31

2Alien.cz

Re: otrnáda odjakživa

žádné tornádo nemůže ublížit víc než vy, prostoduší levičáci ;-D

0/0
23.6.2011 10:11

DEADF007

Re: otrnáda odjakživa

opravdu se žádná neutrální diskuze, třeba jako ta o počasí, nemůže obejít bez blba, který do toho tahá politiku a ještě si myslí, jak tím všechny ohromí?

0/0
23.6.2011 10:34

Hus pečená

... ten Kosmas ...

Dobré téma a stylově čistě napsaný článek. Ale, autore: "z pera kronikáře Kosmase" ? Kosmas má genitiv Kosmy. Ostatně proto je také Kosmova kronika, nikoli Kosmasova. To se učí na základce ... ;-)

0/0
23.6.2011 9:31

Le--_z-Rožmitálu

Re: ... ten Kosmas ...

to je jak tycha braha

jinak kosmas byl ožrala kterej psal tak jak si vrchnost přála a tak je slavnej

0/0
23.6.2011 9:32

cassul

Re: ... ten Kosmas ...

A? Kdo nepíše podle přání vrchnosti, buď chcípne hladem nebo na šibenici, připadně v nějaké modernější formě obojího. Tak to bylo, je a bude a je naivní věřit v opak.

... a nic to nemění na tom, že díky jemu máme cennou zprávu o tehdejší době...

0/0
23.6.2011 9:39

Draggo

Re: ... ten Kosmas ...

ty jsi s nim chlastal, ze to tak znas? ;-D

0/0
23.6.2011 9:39

cassul

Re: ... ten Kosmas ...

Asi vzpomíná, jak mu vždycky poslal džbánek mělnického, aby mohl lézt za Božetěchou...;-D

0/0
23.6.2011 9:41

2Alien.cz

Re: ... ten Kosmas ...

soudruhu, už to nepij, nedělá ti to evidentně dobře ;-D

0/0
23.6.2011 10:13

Hus pečená

Re: ... ten Kosmas ...

Ano, Tycho se asi taky v hrobě obrací ... ;-D Hlídací psi demokratůůůůry . A takové jsme měli skvělé novináře. To ještě ale nebylo v "mediální" éře .... Ale k věci: Když vezmeme snad i většinu klíčových děl světové kultury (a to jak z oborů výtvarných, tak literárních či hudebních, kolik jich nebylo napsáno na objednávku? Znovu a kdykoli se vrátím k Vergiliově Aeneis i ke Kosmovi, Pulkavovi, otevřu kroniku Aeney Silvia Historie česká či Pulkavu, poslechnu Telemanna i Bacha. I když, pravda, Nezvalův Zpěv míru či Kainarův Český sen nevyhledám, jakkoli i tyto výtečníky ctím a čtu. Kdo si čte, zlobí (A2), a proto nechť žije kvalita bez předsudků, tedy i alternativa a podzemí ... 8-o

+1/0
23.6.2011 10:20

noorange

Re: ... ten Kosmas ...

R^ Reakce některých výtečníků jen dokládají, že naše společnost je na tom katastrofálně; vliv omezených téměř neomezený.

0/0
23.6.2011 17:29

cassul

Re: ... ten Kosmas ...

Nedávno jsem v médiích někde četl o Zeusově manželce, nebo sídle nebo tak něčem. Kam se hrabe Kosmas...

0/0
23.6.2011 9:32

cassul

To si akorát my myslíme...

Jakým výkyvům počasi a přírody čelíme. Přitom se vůbec nic zvláštního neděje. V Praze se mnohokrát jezdilo na loďkách po Staroměstském náměstí, existují z toho záznamy i obrázky. Karlův most byl při povodních mnohokrát roztržen, celé vesnice smetla velká voda... Kam se hrabou nějaké povodně 2002, všechno už tu bylo a většinou mnohem horší... Moje babička mi ukazovala na zdi mlýna, kam dosahovala voda v době povodní, když byla malá, je tam i destička - při posledních "katastrofických" povodních chyběl ještě asi metr a půl...

Jen lidé jsou hloupější - tehdy stával ten kamenný mlýn u vody na samotě uprostřed luk a samotná ves byla na kopci, dneska je kolem řada rodinných domků - a všichni se tam hrozně diví, že je říčka občas vypláchne. Osobně bych zakázal jakékoliv podpory v oblastech, kde už někdy voda byla. Slavné Troubky to vypláchlo už několikrát - a kde asi staví znova?

Totéž vichřice, tornáda, sucha... Všechno tu už bylo...

0/0
23.6.2011 9:26

ODSakEda

Re: To si akorát my myslíme...

To si nemyslime "my", ale jen nekteri, zblbli televizou a nekterxmi novimari i mladymi horlivwmi zelenymi lidmi, co sami jeste nic nemohli zazit a vychazi jen z info na internetu a nerozlisuji serioznost zdpoje informaci ani nepripusti, ze net je mlade medium a s prisupem i fanatiku...

Ja(!) pamatuji na jihu Moravy silne tornado i stredni zemetreseni! Bouchl jsem se do hlavy o stenu pri zavazovani bot a jako jeste kluk jsem si zprvu myslel, ze se mi jen zamotala hlava z preklonu. Jenze to pocitilo vice lidi a navic spadla sousdum zitka a jhnym zase komin! V komunisticke TV bylo prd a vse se vzdy tutlalo a CNN jsme nemeli jak prijimat. Je mi skoro 50 let

+1/0
23.6.2011 9:45

ODSakEda

Re: To si akorát my myslíme...

Jo a to stale podobne deni dnes. jen prorte media zesiluji navic online...

A vzdy bude lokalita, nato kratce zijici clovek, kuery neco takoveho nepamatuje s naivnim obecnym... zaverem- ze to nikdy nebyvalo,.. Ale byvalo! Jenze jinde! O par dedin dal.

Nebo podobne nestastne medi prezentovane teplotni rekordy dne(!), kdy slovo: dne, vypusti... Kazdy rok budou rekordy dne! Jelikoz vloni moho byt i tepleji, ale v jiny den! A jak kde! Nekde se teploty meri jen kratce. Dulezity je prumer teplot! Prumer srazek! A na dane oblasti!

0/0
23.6.2011 9:57

boudicca

Re: To si akorát my myslíme...

malá oprava: Karlův most nebyl roztržen nikdy :) V 19. stolení při povodních spadly 3 jeho oblouky. Poškozen samozřejmě byl v průběhu dějin mnohokrát, ale nic tak závažného, jak v 19. století.

0/0
23.6.2011 11:50

cassul

Re: To si akorát my myslíme...

To jsem četl při návštěvě muzea na staroměstské straně, tam termín roztržen použili, společně s obrázkem spadlých oblouků. Takže jsem se domníval, že jde o totéž, omlouvám se, nejsem stavař. Ale oblouky se zřítily vícekrát, prokazatelně v letech 1432 (dokonce 5 oblouků), 1784 a 1890

0/0
23.6.2011 12:59

boudicca

Re: To si akorát my myslíme...

Tak asi máte lepší informace, než já. Já jsem čerpala z výstavy o Karlově mostě, která byla na Kampě u příležitosti výměny jeho pláště, ale je možné, že nějaké věci jsem už zapomněla. Děkuji za doplnění. Pamatovala jsem si jenom poškození mostu v roce 1890. V

0/0
23.6.2011 13:42

jita

Mendel ve svém zápisu určitě nepsal,

že viděl tornádo. On viděl trombu. Bylo by lépe, kdyby autor napsal, že pro tornádo má staročeština výraz a tak ten jev lidé znali. Je fakt, že mnoha starých kronikách se píše o větrné smršti, ale jinde je to pojmenované. Nevidím důvod, proč nenapsat, text v původním znění a potom vysvětlit, co tromba je. Kdyby se tu ten jev nevyskytoval, neexistovalo by pro něj české slovo.

0/0
23.6.2011 9:20

jan100

Re: Mendel ve svém zápisu určitě nepsal,

Domnívám se, že Mendel psal německy a že ve druhé polovině 19. století se už stejně nepoužívala staročeština. Nepodařilo se mi najít německý originál, ale máte pravdu, že pro tornádo existovalo více synonym.

0/0
23.6.2011 9:39

intago

hlavně neutíkat

jak tu včera radil slovutný meteorolog, nebo z vás rotující trosky udělají řešeto. Nejlíp se schovat do malé místnosti, nebo aspon zalízt pod stůl. U nás vás tornáda asi nenasají, takže létající   trosky jsou největším rizikem. Ale i to nasátí se stalo, v 19 stol.v Německu objevili zmrzlou mrtvolu

0/0
23.6.2011 8:59

Draggo

Re: hlavně neutíkat

no on to myslel, pokud je tornado od vas jeste daleko a blizi se vasim smerem. kdyz uz jste v nem, tak utikat nema moc smysl, to pravda.

0/0
23.6.2011 9:39

jaason

diky

Diky za tento clanek. Lidi maji porad pocit, ze v dobe, ve ktere zijou, jsou nejake pohromy, kterymi je nekdo tresta... Aneb jiny clanek na tema globalni oteplovani, kdy se ocekava mala doba ledova a tak jista cast vedcu naopak podporuje CO2. Dalsi studie rika, ze obsah CO2 na zemi neni ani zdaleka tak prinosny pro floru, jak by mohl byt, kdyby byl vetsi atd atd...

+4/0
23.6.2011 8:19

icebeer1

Re: diky

Doba ledová se neočekává..))

http://www.infomet.cz/index.php?id=read&idd=1308563081

0/0
23.6.2011 8:48

Graetar

Re: diky

http://www.nso.edu/press/SolarActivityDrop.html - "We are NOT predicting a mini-ice age. We are predicting the behavior of

the solar cycle. In my opinion, it is a huge leap from that to an abrupt

global cooling, since the connections between solar activity and

climate are still very poorly understood." Evidentně o vlivu sluneční aktivity nevědí mnoho ani američtí vědci, ani Metelka. Na druhou stranu, asi je jedno jak bude, stejně se na doprovodné hysterii vydělá majlant.

0/0
23.6.2011 11:51

haaak

Re: diky

Ano. Dalším názorem je i to, že zvyšování koncentrace CO2 ovliňuje skleníkový efekt zcela nevýznamně, neboť jeho absorpční okno je vyčerpáno ...

http://www.jitrnizeme.cz/view.php?cisloclanku=2007101548

0/0
23.6.2011 8:55

georgetown1

Re: diky

Já to slyšel trochu jinak - nárůst CO2 je důsledkem, nikoliv příčinou zvyšování teploty, hlavním skleníkovým plynem jsou vodní páry (je jcih mnohonásobně více než CO2) a i ty s největší pravděpodobností jsou důsledkem zvyšování teploty z důvodu vypařování z moří ...

Nejpravděpodobnější příčinou změn klimatu, které jsou dokumentované někdy od třetihor, je periodická změna sluneční aktivity!

0/0
23.6.2011 9:39

ErikM

Re: diky

ano ano zmužilí rytíři to viděli, tak to bude pravda

0/0
23.6.2011 9:15

pp1981

evidence tornad a souvislych jevu

Pre nekolika lety mozny vyskyt tornad Evrope zadny meteorolog nemohl popirat

Tyto seznamy totiz existuji docela dlouho

U nas: http://old.chmi.cz/torn/tortabcz.html

V Nemecku: http://www.tornadoliste.de/

0/0
23.6.2011 8:11

Bivoj, biji Odstop a VeVerky

Český národ nerposlouchá své pány

a proto mediální šamani nasadili místo fráterovské strašení lidu peklem, strašení lidu počasím. Kapitalisté jak hluboko jste klesli. Takové směšné strašení místo atomovou válkou ???

0/0
23.6.2011 8:07

kulischek

Re: Český národ nerposlouchá své pány

co na to bereš?

0/0
23.6.2011 8:35

Noromeskes

Jo to urcite:)

JO TO URCITE ORLIK PREHRADA BYLA ASI POSTAVENA 1586 tak se prober pane novinař!!!

0/0
23.6.2011 8:04

honza.skypala

Re: Jo to urcite:)

Zmiňuje se někde v textu přehrada? Nebo pod Orlíkem tekla Vltava odjakživa a žily v ní ryby?

0/0
23.6.2011 8:08

bludickan

Re: Jo to urcite:)

Zmiňují se dva rybníky.

Rybník nebo přehrada - obojí je vodní dílo, na vodním toku....;-) Hlavně že je na co nadávat.

0/0
23.6.2011 8:13

Quick.

Re: Jo to urcite:)

že by funkční negramotnost ??

0/0
23.6.2011 8:26

Jenparslov

Re: Jo to urcite:)

Hrad Orlík (později zámek), byl vybudován v polovibě dvanáctého století. Tentokrát se navážíte do redakce neprávem, nepochopil jste psaný text.

0/0
23.6.2011 8:43

Jenparslov

Re: Jo to urcite:)

oprava - v polovině třináctého století.

0/0
23.6.2011 8:43

brezinka1

Re: Jo to urcite:)

detail :)

0/0
23.6.2011 9:25

adhiraj

Co na to globální oteplování

Jsem rád, že tento článek někdo napsal. Zajímalo by mě, jak to zapadne do teorií všem globálním oteplovačům a ekomagorům. Tihle lidi nám za chvíli budou diktovat v jakých autech máme jezdit a jaké žárovky používat a přitom neexistují pořádné podklady a důkazy pro všechny ty teorie vlivu člověka na klima, ale hodí se to na zblbnutí lidem hlavy.

+2/0
23.6.2011 7:46

stroup

Re: Co na to globální oteplování

Ono to máte težký, obě strany používají jako argumenty bludy, proto se laik nemůže být jistý kdo má pravdu.. a když slyším někdy názory odpůrců "eko" nestačím se divit... třeba ty o bionaftě nebo jaderných elektrárnách jsou opravdu k smíchu (nebo spíš k pláči) ...

0/0
23.6.2011 7:58

ja314

Re: Co na to globální oteplování

K tem odpurcum "eko" - spotreba zemedelskych plodin a kapacity na paliva (v USA vice nez 1/3 produkce kukurice napr.) v dobe silne rostoucich cen potravin je tedy k smichu nebo k placi?

0/0
23.6.2011 8:04

stroup

Re: Co na to globální oteplování

a? za rostoucí ceny potravin můžou (podle ekonomů) spíše spekulace s komoditami.. přestože podle vašich údajů je 1/3kukuřice na biopaliva sejně USA patří mezi největší vývozce obilovin...

musíme si říct že třeba v čr je stále více půdy ležící ladem takže plodiny na biopaliva neubírají plochu pro pěstovaní potravin. to že se vyplatí více produkce řepky je věc dotační politiky a ta je špatná o tom netřeba pochybovat....

0/0
23.6.2011 8:12





Najdete na iDNES.cz