Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Student dával na web odkazy na stažení filmů, hrozí mu vězení

Státní zástupkyně podala obžalobu na sedmnáctiletého studenta z Liberce, který loni a předloni nabízel na internetových stránkách cinema-world.biz odkazy k filmům. Lidé si je stahovali nebo prohlíželi on-line. Obžaloba škodu vyčíslila na 122 milionů. Mladíkovi hrozí až čtyři roky vězení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jori

mela by mu hrozit MAXIMALNE pulrocni podminka

viz http://zpravy.idnes.cz/byvaly-zavodnik-koloc-dostal-za-vytunelovani-250-milionu-podminku-p9n-/krimi.aspx?c=A110701_120048_krimi_zep ...

250 milionu => rok podminka

Chtel bych bejt prezident CR, abych mohl uplatnovat tenhle styl selskyho prava :)

:)

0/0
1.7.2011 15:25

cover72

Absurdita argumentace ČPU

Když na ulici prohlásíte, že se u nádraží dají ukrást okurky - zavřou vás proto za krádež? Samozřejmě, že ne. Ale podle pokřivené logiky ČPU je informace o tom, kde se dá něco nelegálního provést, sama o sobě nelegální. To je zhůvěřilost nejvyššího řádu.

Nemluvě o tom, že stahování pro osobní potřebu samo o sobě trestné není, takže se to celé dostává do ještě absurdnějších rovin: mladík má bát trestán za to, že upozornil na existenci legální možnosti.

Pokud bude odsouzen, bude to masivní pošlapání práva i ducha zákona - na objednávku nátlakových skupin a korporací.

0/0
30.6.2011 14:47

grandemi

?

Je skutečně něco nelegálního pokud je to volně přístupné ?

0/0
23.6.2011 8:35

issac

protipirátská unie

Díval jsem se na tu stránku a jedná se pouze o hypertextové odkazy. Paní Martina Varjassyová z protipirátské unie si zřejmě přečetla komentář k autorskému zákonu velmi zběžně. Kdyby si ho totiž přečetla lépe, jistě by zjistila, že se autoři tak jednoznačně netvrdí, že se jedná o neoprávněné sdělování díla veřejnosti. Jestliže není trestné pouhé shlédnutí (recepce) autorského díla, těžko může být trestné poskytování odkazů. Otázka ale bude, jak  dopadne občanskoprávní řízení, protože rozhodovací praxe v této oblasti skutečně chybí. Ale rozhodně bych nebyl takový opltimista jako paní Varjassyová. Mám dojem, že se hlavně snaží zapůsobit na veřejnost, aby si uživatelé žádné hypertextové odkazy neposkytovali.....nebo ještě lépe, aby si o stránkách, které porušují autorská práva, nemohli ani povídat......

0/0
23.6.2011 8:12

hornik Miska

nerozumím

nějak tomu nerozumím, přece na netu je tolik odkazů na nejenom filmy a tyto weby jedou stále, tak kde je chyba, prosím poučte mě.

0/0
23.6.2011 0:09

Chytry.Levicak

kdyby radši...

takto šli po politicích,mafinánehc,kteří ke svému jmění přišli pochybnou cestou....

0/0
22.6.2011 18:05

obejmi svého censorka za 14,90,-

divné počty

Tak oni ani neví, kolik lidí jeho stránky navštívilo. Jak mohou vypočítávat škodu? Jak mohou vědět, kolik lidí kliklo na ty odkazy.

0/0
22.6.2011 16:15

Morrison

Re: divné počty

Asi jedou podle šablony NTZ (sonderkommando ČEZu) : "mᚠtu škodu vyčíslenou na půl mega, ale že jsi nám sympatickej, tak dej 300 a můžeš jít... Nebo aspoň sto, co?"

To by mě zajímalo, jak ti idi0ti tu škodu doloží. Jedině kontaktovat všechny, kdo si něco stáhli a nechat je podepsat čestné prohlášení, že se chystali jít na film do kina, ale pak si ho raději stáhli z netu. To by byla imho reálná škoda, všechno ostatní jsou hausnumera vycucaná z prstu.

0/0
22.6.2011 23:47

Denule

tomu klukovi by měli spíš zaplatit studie v Silicon valey

jako šikovnýmu IT mozku, a ne se po něm takle vozit.

Ale co čekám od protipirátů,  když studenti musí platit do OSA tisíce za vlastní maturitní ples, a nikomu to nepříjde zvrácený.

0/0
22.6.2011 15:57

Mysel

Re: tomu klukovi by měli spíš zaplatit studie v Silicon valey

On musi byt clovek "sikovny IT mozek", aby si takovou tupou metodou mastil kapsi na jinych hlupacich? Mam naopak dojem, ze takovou blbost udela jen neprilis moudry clovek bez zakladniho rozhledu...

0/0
22.6.2011 16:57

Pšenda

Re: tomu klukovi by měli spíš zaplatit studie v Silicon valey

Nekdo jako ty, tedy bez znalosti ceskeho jazyka?

0/0
7.7.2011 12:36

499

Podle této logiky by měl

například You Tube platit jako mourovatý, nebo umožňuje vkládání celých videí a filmů. To je jakp kdyby v bazaru řekli my víme, že auto je kradené, ale ukradl ho někdo jiný.

0/0
22.6.2011 13:41

Vindis

Re: Podle této logiky by měl

YouTube pouze nabízí službu ne samotná videa. Tudíž nemůže být žalován. Může nanejvýš video smazat. Mladík ty linky nabízel sám bez cizí pomoci. Něco jiného by bylo, kdyby na svém webu udělal pouze aplikaci na vkládání linků a nechal na ostatních, aby si tam ty linky přidávali. Pak by nebyl žalován, protože ty linky tam nedával on.

Ten příklad z bazaru se nepovedl. Kdyby lidé z bazaru věděli, že auto je kradené, tak by přišli o svou živnost, pač by policie zabavila všechny auta a těch chlápků se ptala, proč prodávali kradená auta a za tento čin by je mohla i odsoudit.

+1/0
22.6.2011 14:16

Fracek62

Re: Podle této logiky by měl

no ale porad vkladal linky a ne videa. Takze, kdyz napisu na net, ze kdyz se destkrat bodnete do srdce tak zemrete, budu obzalovan z vrazdy? Kde sme? Nebo kdyz udelam jako ten kluk, seznam 150ti zpusobu jak spachat sebevrazdu tak me taky obzaluji? On nesiril audiovizualni dilo jako takove, jen cestu k nemu. Takovych webu jsou tuny a v podstate i Seznam, google protoze pokud si do vyhledavace zadate jakykoliv film, najdete ho...

0/0
1.7.2011 13:03

Vindis

Re: Podle této logiky by měl

Zase blbý příklad. Pokud se zjistí, že dotyčný spáchal sebevraždu nebo provedl bodnutí na základě nějakého návodu, pak ten, kdo to zveřejnil se stává spolupachatelem. Jak by se mohl někdo bodnout, kdyby se nedostal k tomuto návodu?

A opět několikrát píšu. Jde o to, zda to dělal vědomě nebo nevědomě. Pokud to dělal vědomě, tak věděl, že dělal něco špatně a způsoboval tak škodu. Vyhledávače a spol to dělají nevědomě, takže je logicky nemohou jak žalovat. A i kdyby, tak zatčen by musel být pouze robot, který ty stránky zaindexoval ;)

0/0
1.7.2011 14:14

quesh

Dvě věci

Protiprávního jednání se zřejmě dopustil, neboť z logiky věci je právě poskytování odkazů sdílení, samotný upload je pouze pořízení kopie, které zákon umožňuje. Vyčíslená škoda je samozřejmě nesmysl.

0/0
22.6.2011 13:35

Larrax

Proč to nejde legálně?

30 Kč za stažení filmů by dal snad každý. A větší hodnotu to zřejmě nemá, když to říká i protipirátská unie.

0/0
22.6.2011 13:11

Mysel

Re: Proč to nejde legálně?

A majitelum prav byste to naridil zakonem a za rok tahnul novelou, ktera cenu snizi na 29Kc? :o))

(tim netvrdim, ze by koncept ochrany "autorskych" prav nebyl chory...)

0/0
22.6.2011 16:59

xylinder

Link je zpristupneni dila?

Jak muze byt linkovani nejake stranky chapano jako zpristupneni dila, kdyz to uz je na jine strance vystavene? To by meli zazalovat kazdy vyhledavac, ktery je stranky schopen najit! Ale spis se brzo dockame toho, ze provozovatele vyhledavacu budou zodpovedni za blokovani nelegalnich stranek tak jako neregistrovanych loterii... za co, pane boze, za co, se na tohle stalo... :-((

0/0
22.6.2011 12:46

Petr ze Štýřic

Patří mu to...

teď mě asi v diskusi rozsápete na kusy, ale napomáhání k trestnému činu je také trestný čin. Nebo jste tak naivní a myslíte si, že v 17 letech nevěděl, že ty filmy, které linkuje jsou pirátské kopie?

0/0
22.6.2011 12:23

Agent-přisluhovač

Re: Patří mu to...

Nevěděl a nepotřebova to vědět, protože mu žádný zákon v tomhle případě nedává povinnost to vědět - on ty filmy přece nevystavoval - to dělal někdo jiný - možná se souhlasem držitele práv, možná bez.

0/0
22.6.2011 13:20

Fracek62

Re: Patří mu to...

Jejda, takze jednoduse, vezme se pistole, nabije se, odjisti, natahne, zacili se na srdce a zmackne se spoust. Budu obzalovan z vrazdy?

0/0
1.7.2011 13:07

Vindis

Re: Patří mu to...

Můžeš. Poskytl jsi návod. A pokud někdo podle tvého návodu toto provede, tak policie tě může označit jako viníka, i když jsi u toho nebyl. Myslíš si že dotyčná osoba, která si objedná vraždu na dálku, že zůstane nepotrestána?

0/0
1.7.2011 14:21

vozova.hradba

Malo, chceme vice...

Doufam, ze statni zastupce necha zavrit take jednatele Seznam.cz, a.s.:

http://search.seznam.cz/?aq=-1&oq=avatar+avi&thru=&q=avatar+avi

0/0
22.6.2011 12:08

pan reditel

Re: Malo, chceme vice...

ja bych pridal fejzbuk a gugl a jahu...

0/0
22.6.2011 12:59

mpixel

ústavní právo je nadřazeno českým zákonům

zejména svoboda slova !!

...to je úplně stejné jako když bych na svém webu zveřejnil odkaz na rozbitý bankomat třeba na václavském náměstí který dává dvojnásobné částky. Poškozuji tím banku. Banka škody může vyčíslit. A můžou jít do milionů. Ale zavřít za to nikoho nemůžou. !!

0/0
22.6.2011 12:05

petrpetrpetrpetr

Re: ústavní právo je nadřazeno českým zákonům

spíš jako když ty peníze v tom rozbitém bankomatu vybereš a pak je rozdáváš

0/0
22.6.2011 12:16

Thorough

Re: ústavní právo je nadřazeno českým zákonům

Co kdybys odjel na dovolenou, nechal omylem otevřený byt a někdo by to zveřejnil někde na webu s vysokou návštěvností? Pořád by to byla svoboda slova? Křičel bys jak je to možné, že někdo nezasáhl. Když nerozumíš tomu co znamená "svoboda slova" tak se s ní neoháněj.

0/0
22.6.2011 20:06

dalnice

telefonní seznam

Tak to budou muset pozavírat všechny majitelé katalogů a tel.seznamů. Vždy si přece logicky někdo může třeba najít adresu banky a tu vykrást :-)

0/0
22.6.2011 12:01

Quasar

Protipirátská unie...

Banda netahavých hovad (hovado není nadávka, je to označení tažného dobytka)...

0/0
22.6.2011 11:35

duhacenzor3

Re: Protipirátská unie...

R^R^R^

0/0
22.6.2011 18:22

paulina

Za ODKAZY?

Kde to žijem!

0/0
22.6.2011 11:29

hcportos

Stejne

Stejne tak by meli obzalovat vsechny weby, fóra, vyhledávače které na tento web měly link. Obvinění je shodné. RvRvRvRvRv

0/0
22.6.2011 11:22

MIR80

Boze muj

V tomhle absurdistanu bude za chvili trestne i uverejneni recenze, nedejboze nekomu rici dej filmu. To by mohlo byt take zneuziti dle autorskeho prava..

0/0
22.6.2011 11:22

Agent-přisluhovač

Re: Boze muj

To víš, na prostý lid musí být přísnost, jinak nebude klid a pořádek.

Tak to bylo už za feudalismu a současní páni by to rádi vrátili zpět.

0/0
22.6.2011 11:29

JoeMax

Re: Boze muj

Bacha, na Slovensku už je nezákonné i vložení embedovaného videa z YouTube na vlastní web!

0/0
22.6.2011 12:44

Agent-přisluhovač

Re: Boze muj

Už zase není, tenhle pokus jim dluho nevydržel.

"Napriek neštandardným postupom, hrubosti a nevyberaným slovám, uznávame, že použitie hypertextových odkazov a tzv. embedovacích kódov nie je verejným prenosom, resp. sprístupňovaním autorského diela verejnosti podža platného Autorského zákona a teda nepodlieha licencovaniu.

SOZA sa všetkým, ktorí sa cítia našimi sankciami dotknutí, ospravedlňuje."

0/0
22.6.2011 13:24

Agent-přisluhovač

Podpora?

Doufám, že mu Česká pirátská strana nebo někdo jiný poskytne schopného právníka - být žalovaný za odkazy na něco, co má na serveru úplně někdo jiný, za to si ČPU zaslouží zadupat do země.

+4/0
22.6.2011 11:12

xchickox007

Re: Podpora?

Přesně tak, ono zažalovat 17 ti letého kluka to jim jde. Zažalovat člověka, který na tom vydělává desítky milionů by jim nešlo, protože by je jeho právníci poslali tam kam slunce nesvítí....

Vidím za tím ubohost jisté organizace, a taky velmi velkou motivaci jak podobné věci obcházet a nezaplatit jim ani kč...

0/0
22.6.2011 11:19

Bad Ass

Fyzika nič ?

Link vytvorený legálnym softwarom je duševným vlastníctvom tvorcu.

Jednoznačne jediný kto je vinný je frajer čo má tie filmy na servri.

Oslobodi ! Hneď !

+2/0
22.6.2011 11:07

Intesen

Vzkaz pro soudruhy z protipirátské unie:

Za posledních cca 7let jsem viděl všechny možné filmy, ale ani jeden v kině či na dvd A teď se pos....!!!!!!

+2/0
22.6.2011 11:06

mravca

Cena

Až budou stát ty filmy 15 nebo 30 kč (když to tak vyčíslili, tak to asi má takovou cenu), tak drtivá většina lidí už nebude mít důvod to stahovat :-) (pokud teda taky budou nabízet i starší a zahraniční věci, ale to je spíše zbožné přání u nás)

0/0
22.6.2011 11:05

JoeMax

Re: Cena

Bylo by zajímavé, jestli by byli ochotni třeba za těch 15 korun ty filmy licencovat ke stažení ;-) I kdyby je ten kluk dával za dvacku, mohl přijít na víc než pár tisíc z reklamy...

0/0
22.6.2011 12:43

jirkastrasil

kocourkov.

mladyho kluka za sdileni filmu zavrou a zadluzej do smrti. Ale stary dedky ve vlade co s nama hrajou reality show ''Kam az nas nechaji obcane zajit'' ,tech se nezbavime.

0/0
22.6.2011 11:04

Zálohovaný obal 10

Re: kocourkov.

R^

0/0
22.6.2011 11:15

pettyo

Jak může být někdo..

...zodpovědný za to co je na linku, který si dá na web?

0/0
22.6.2011 11:02

Vindis

Re: Jak může být někdo..

Pokud ví, co se za tím linkem skrývá, tak může být zodpovědný. Vědomě odkazuje na něco, o čem ví, že porušuje autorská práva. Je snad normální, abys na svůj web dával link, o kterém nic nevíš?

V případě souboru je to bez debat. Pokud je to však odkaz na stránku, pak zde se může hájit a tvrdit, že v době, kdy přidal link, byla stránka nezávadná. To ale není tento případ.

0/0
22.6.2011 11:16

Agent-přisluhovač

Re: Jak může být někdo..

Jak poznáš, zda tam ten film byl zveřejněný oprávněně nebo ne (mohl ho tam vystavit držitel autrských práv).

Navíc dle práva toto nejsi povinný zkoumat, pokud jsi to dílo ty sám nevystavil (tako vé soudní rozhodnutí, pokud vím, už padlo).

0/0
22.6.2011 11:42

Vindis

Re: Jak může být někdo..

To je pravda. Nemůžeš s jistotou vědět, zda odkazované dílo splňuje autorská práva nebo ne. Proto vše záleží na právnících a soudu, jak se k tomuto postaví. U jedince s jedním odkazem to může platit.

V tomto případu je to však jiné. Pokud mladík nabízel přes dva tisíce titulu ke shlédnutí, pak je otázkou, zda na tohle měl souhlas. Pokud vše odkazoval z jednoho místa, pak je otázkou, zda od nich měl souhlas se sdílením odkazů. Té společnosti by se určitě nelíbilo, kdyby někdo za jejími zády udělal vlastní web, ve kterém by byly všechny odkazy odkazované od nich. Pokud jsou linky odkazované z fileserveru, pak je to to samé, jako kdybys linky nashromáždil z různých serverů. Zde už je minimální šance, že by odkazované linky měly autorský souhlas. Filmové společnosti přece neodkazuji své filmy na desítkách serverů, ale na několika svých serverů.

0/0
22.6.2011 11:58

Agent-přisluhovač

Re: Jak může být někdo..

"souhlas se sdílením odkazů" - nic takového samozřejmě nikdo nepotřebuje, odkaz není autorské dílo. Dovedete si představit, že bych chtěl na svůj web dát odkaz na tenhle článek na iDnesu a musel iDnes žádat o souhlas ke zveřejnění toho odkazu?

Jak už jsem psal, dotyčný nemá povinnost zjišovat kdo a proč ty filmy na web dal, takže on sám ani nemůže vědět, zda odkaz dával na legální nebo nelegální stažení (co si myslel nebo odhadoval vcelku není důležité, důležité jsou zákony a fakta).

0/0
22.6.2011 12:09





Najdete na iDNES.cz