Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tupolev vypnul světla na ranveji, v jeho troskách zahynulo 44 lidí

V Karélii na severozápadě Ruska se zřítilo letadlo Tu-134 společnosti RusAir. Při přistávání stroj přetrhal vysoké vedení, které napájelo navigační světla na letišti. Letadlo pak dopadlo na silnici, rozlomilo se a začalo hořet. Zahynulo 44 lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Bosá Noha

44 mrtvych, ale reklamy do toho musia vyskakovat

44 mŕtvych, ale reklamy do tých videí musia stále vyskakovať.

Aj si niekto myslí, že si niekedy kúpim tú sprostosť, čo v tých reklamách propagujú ? To sa hrozne mýli ...

;-€

0/0
24.6.2011 0:22

BARON FON SAXOFON

oní mají v kokpitu vypínač světel na ranveji?

8-o

0/0
22.6.2011 7:14

barb.udo

Re: oní mají v kokpitu vypínač světel na ranveji?

... v kokpitu ne. Na náběžné hraně křídla ...

0/0
22.6.2011 7:24

Mallinali

Inu

Smutné. :-(

0/0
21.6.2011 20:36

fsp

TU-134 ještě nekde lítají?

Vždyť jim musí táhnout minimálně na třicitku

0/0
21.6.2011 16:25

barb.udo

Re: TU-134 ještě nekde lítají?

... a co jako? Jak starý je 747, co myslíte?

0/0
21.6.2011 17:22

fsp

Re: TU-134 ještě nekde lítají?

747 se pořád montuje, kdežto TU-134 přestávali dělat na přelomu 70.a 80. let, takže nejmladším strojům musí být nejméně k té třicítce

0/0
21.6.2011 17:59

soc01

Re: TU-134 ještě nekde lítají?

On už někdo dával odkaz na letecký park Lufthansy, mají poměrně dost kusů 747 starých kolem 20 let.... takže některé společnosti můžou klidně provozovat i starší kousky.

0/0
21.6.2011 18:34

barb.udo

Re: TU-134 ještě nekde lítají?

... mimochodem, kolik let mají B-52 ?

0/0
22.6.2011 6:07

soc01

Re: TU-134 ještě nekde lítají?

moc :)

První prototyp 1952, konec výroby B-52H 1964. Na druhou stranu jich mají spousty zakonzervovaných, takže s náhradními díly snad problém není. Prošly několika modernizacemi, ale to se samozřejmě týká avioniky a systémů, ne draku. Otázkou zůstává, kolik mají ve skutečnosti nalítáno.

0/0
22.6.2011 7:09

danny47

Ad: Rámeček Tupolev

Nevíte. proč v rámečku o TU 134 (mimochodem jednom z historicky nejbezpečnějších letadel) je honem připmínky havárie zcela jiného typu -- 154 ?

0/0
21.6.2011 15:53

barb.udo

Re: Ad: Rámeček Tupolev

... protože jsou podezřelý ...

... říkají "Tu", ale píšou tam klikyhák, co vypadá jako "My" ...

0/0
22.6.2011 7:23

nesmrtelný Chuck

Po tomto dalším podivném incidentu

začínám věřit Polákům že letiště v Rusku jsou "akoci čudná". Zřejmě ta událost ve Smolensku vůbec nebyla náhoda. Myslím že se Rusové po každém přistání svého letadla dlouho modlí a líbají matičku zemi.

0/0
21.6.2011 14:05

intago

nějak nechápu, vysvětlete prosím

podle mne tomu chybí logika

1/Tupolev vypnul světla na ranveji,2/Při přistávání stroj přetrhal vysoké vedení, které napájelo navigační světla na letišti. 

 3/Výpadek proudu vypnul světla na letišti, která přistávající letadla navádí ve špatném počasí a mizivé viditelnosti. Záložní systémy naskočily příliš pozdě, piloti mezitím ztratili orientaci a letoun dopadl

+1/0
21.6.2011 12:17

doktor_bota

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

Logiku by to mělo, kdyby měli ty dráty 100 metrů nad zemí, ale protože to tak určitě nebylo, řekl bych, že piloti ztratili orientaci ještě před zhasnutím světel.

0/0
21.6.2011 12:24

buzzzzzz

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

http://www.lifenews.ru/

0/0
21.6.2011 13:40

Antonín, topič

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

No, přetrhal dráty, tím vypnul světla a ztratil orientaci. Otázka je, jestli ji neztratil už předtím, nebo jestli je běžné, že se trhaj dráty.

0/0
21.6.2011 12:25

pilot Čkalov

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

No k té ztratě orientace, to druhé NDB "bližná" (všesměrový rádiomaják) je cca 1 km.před prahem dráhy. Tak že jim již v této poloze ručička budíku ARK  na přístojovce musela ukazovat za roh, bez ohledu na světla.

0/0
21.6.2011 12:40

pilot Čkalov

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

Ten článek je spíše bulvár. To že byl přerušen proud v poloze letadla cca 300 metrů mimo osu dráhy ve výšce cca 10 m nad terénem již na nic nemělo vliv. Na přistání jde letadlo pomocí rádionav. zařízení, až do vizuelního kontaktu se zemí ( výška je dle kategorie letiště). Tak že jim již v této poloze bylo PAPI (světel.zařízení pro přesné přiblížení), nebo osvětlení dráhy k ničemu.

0/0
21.6.2011 12:30

intago

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

je to jako vždy, jak u blbých na dvorečku. Jsem zvědav, jak tu popíší závěr vyšetřování toho francouzskýho éra. Proč padalo 10 km, Podle mne vývrtka, kterou neuměli vybrat, protože je to nikdo neučil, ale řekne to někdo natvrdo??

0/0
21.6.2011 12:33

barb.udo

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

... na kterém proudovém dopravním stroji se cvičí vývrtka?

0/0
21.6.2011 12:42

intago

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

záleží snad na tom, jaký je motor? I když není žádný, hlavní je přece si zachránit kejhák:-/

0/0
21.6.2011 12:56

nesmrtelný Chuck

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

Tak s přečti poslední poznání. Žádná VÝVRTKA u něj nebyla, letadlo nepadalo, ale prudce klesalo ve vodorovné poloze!!! Také proto padalo dlouhých 3,5 minuty, což by bylo u vývrtky mnohem kratší Podle poslední analýzy letadlo ztratilo vztlak předchozím prudkým stoupáním a piloti se naopak báli přejít do prudkého klesání, aby ho získali. nechali proto letadlo ve vodorovně poloze, ale protože ve velké výšce vztlak ztratili, už jej nezískali

0/0
21.6.2011 14:11

intago

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

létám od roku 1975 a tak mohu říci, že je to nemožné:-/

0/0
21.6.2011 14:31

barb.udo

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

... právě jsem dokončil vývoj bezpilotního stroje, který takto přistává ...

... vertikální rychlost větší, než dopředná, vodorovná poloha ...

... naprosto stabilní režim ...

0/0
21.6.2011 14:41

intago

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

a jakou to má koncepci? Klasickou asi ne, zkrátka aerodynamika se nedá popřít. Vždyt bez vztlaku, který je nulový při úhlu náběhu 90 st. letadlo padá a jelikož je těžký na nos, sklopí se sám čumákem dolů až nabere rychlost a zas se srovná do horizontu.

To je nepřekročitelný zákon:-)

0/0
21.6.2011 14:48

intago

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

ale existuje to u kouzavých padáků i parašutistických, říká se tomu propadavý let a je dost nestabilní, pak je padák opravdu padák, ale u letadla to neexistuje ani na chvilku natož 3 minuty, zopákněte si aerodynamiku:-)

0/0
21.6.2011 14:51

intago

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

spíš to byla vývrtka, postrach pilotů před 80ti lety http://www.marecek.cz/view.php?cisloclanku=2005013101

je to tedy totéž co Katastrofa Pulkovo 612:

Okamžik pádu http://www.youtube.com/watch?v=chow4bXFHi0&feature=related

Animace závěrečné fáze letu http://www.youtube.com/watch?v=9uJHIzXQWXk&feature=related

Další animace http://www.youtube.com/watch?v=1QpHNELieBQ&NR=1

0/0
21.6.2011 15:04

soc01

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

Podle záznamu pořád přitahovali, tudíž letoun neměl šanci se srovnat. Jinak souhlas.

0/0
21.6.2011 15:26

intago

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

tak zabili sebe a ostatní, ale éro určitě vodorovně nepadalo, ale neustále padalo z pádu do pádu;-€:-/

0/0
21.6.2011 15:37

soc01

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

Jo, prakticky pořád ho udržovali na hranici odtržení.

0/0
21.6.2011 15:41

barb.udo

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

... klasická koncepce, trochu speciální profil (kvůli kultivovanému přechodu do přetažení), mohutnější VOP, velká výchylka na přitažení ...

... pokud vztlakem nazveme sílu působící v obvyklém směru, pak samosebou je (i když je to vlastně odpor) a jeho součinitel je asi 0,9 (pro křídlo), něco pomůže přizpůsobený tvar trupu ...

... čili padá vertikální rychlostí odpovídající asi tak pádovce při vodorovném letu ...

... u modelu je to v pohodě ...

... a je to naprosto stabilní režim, klidně tak vyklesám kilometr ...

0/0
21.6.2011 17:33

soc01

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

No jo, takže když to shrnu, tak bylo vše uděláno pro to, aby letoun dokázal přejít do přetažení a setrvat v tomto režimu delší dobu a pokud možno stabilně. Zejména mohutnost VOP a hlavně plocha VK udělá strašně moc, je potřeba dostat areodynamický střed letounu do polohy těžiště.

To podle mě nelze srovnávat s běžnými dopravními letouny.

0/0
21.6.2011 18:36

barb.udo

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

... to já vím, uváděl jsem to proto, že bylo tvrzeno, že to nejde, že je to zákon či co ...

0/0
22.6.2011 6:01

Antonín, topič

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

Zřejmě měl autor toho výroku na mysli ten Airbus a ne vrtulník.

0/0
22.6.2011 7:19

barb.udo

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

... můj popisovaný stroj je též plošník, nikoli vrtulník ...

0/0
22.6.2011 7:21

the_end_of_communists

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

Identicky zlocin pilota jako polaci s Kacinskym. Podklesani MDA cili minimum descent altitude a jeste predtim nedodrzeni profilu klesani. To nema vubec co spolecneho s typem letadla - je jedno jestli to bylo Tu 134 nebo Airbus 320 - mohlo by se stat kazdemu letadlu, pokud se nedodrzuji predpisy.

0/0
21.6.2011 13:57

nesmrtelný Chuck

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

Podobnost obou incidentů je do očí bijící. V Rusku je tedy zřejmé, že se mohou dostávat letadla pod přistávací křivku a mimo osu ranveje. No , jo, že se nad tím pozastavuju.:-/

0/0
21.6.2011 14:07

nesmrtelný Chuck

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

Přesně totéž jsem chtěl napsat. Jestli jsou dráty pro světla vedeny vysoko nad povrchem, tak potěšpámbů. No a jestli náhradní světla nenaskočily automaticky....to pak teprve běžel Sergej nahodit centrály, překontrlovat napětí a, pojistky a odběr a pak to spustil? 8-o8-o8-o

0/0
21.6.2011 14:03

danny47

Re: nějak nechápu, vysvětlete prosím

Je to článek na NEJlepčím zpravodajském serveru v ČR !! !!

0/0
21.6.2011 15:54

pilot Čkalov

No v případě polské paraely to TU-134 sedalo silně

vpravo mimo osu dráhy. Dopadlo na křižovatku silnic I.třídy. "Vysoké napětí" v jejich pojetí je vysoké jako naše dřevěné telegrafní sloupy(viz.foto) Z hlediska osy dráhy a přibližovací trajektorie netvořilo překážku let. provozu. Dle Metaru byla  dráhová dohlednost 600 metrů.Což je pro tuto kategorii dostačující. Letiště nemá ILS, přístává se na 2x NDB. Piloti zřejmě nezvládli "usazení" na NDB při finálním manévru. Přerušení elekřiny pro dráhové osvětlení v této výšce (max.10-12 m.),a mimo osu dráhy již nemělo na katastrofu vliv.

0/0
21.6.2011 12:10

pilot Čkalov

Re: No v případě polské paraely to TU-134 sedalo silně

Jenom k té ruské zaostalosti, na NDB se ještě u nás přistávalo před několika lety v Brně i K.Varech (po r.1990). Byly poslední tzv. mezinárodní letiště u kde se nejdříve postavil "lokalajzr", a později ILS.

0/0
21.6.2011 12:15

Chytrakz hospody

Re: No v případě polské paraely to TU-134 sedalo silně

No Čkalove ty dráty asi měly vliv. Byl zřejmě na minimálce, ty dráty ho o nějakej ten knotík přibrzdily,  zřejmě napomohly i k požáru, a on bouchnul vo zem. Pokud by je minul, tak by možná dopad měkčeji a neblafnul by. No jsou to však jen spekulace. Ale vypadá na chybu pilota, zda si blbě nastavil budíky nebo ho něco rozhodilo při finále, to už nám bohužel nepoví

0/0
21.6.2011 14:08

vetchý stařík

SSSR

elektrické vedení na stožárech v blízkosti přistávací plochy.....zřejmě ještě z dob industrializace Ruska pod vedením V.I. Lenina :-)

0/0
21.6.2011 11:46

biggles

Re: SSSR

překážky v okolí letišť fungují podobně jako filtry - ti nejlepší je snadno zdolají, naopak vadné piloty a letadla spolehlivě zachytí. Proto se dá o žijících ruských pilotech říct, že patří ke skutečné elitě... ;-)

0/0
21.6.2011 11:52

pilot Čkalov

Re: SSSR

Hm., tak to se podívej na to síto lan a stožárů před Ruzyní (nedaleko Jenče), kde je sídlo ŘLP.

0/0
21.6.2011 12:18

comair

Re: SSSR

Placas nesmysly. Bydlim kousek od Jence a zadne ,,sito,, lan a stozaru tam neni tak neplacej laskave kraviny a nejdrive se tam bez podivat ty ,,experte,, . V ose 06stky zadne neumerne vysoke draty, ktere by mohly stizit priblizeni letadla na pristani nejsou.

0/0
21.6.2011 12:30

pilot Čkalov

Re: SSSR

Mě to nemusíš vysvětlovat, byl to jen argument experte k těm drátům v Rusku. Nehledě na to, když éro kufruje, tak může jít přes ty tvoje Kyšice, Bezděkov,Hostouň či Jenč (tak jako ti rusáci) nebo kde to bydlíš!

0/0
21.6.2011 12:44

sorgedoktor

Vrchol šetřenín a nebo vrchol nedovednosti...

V případě  mlhy má letadlo  záložní letiště...

  Tady to s  tou  mlhou bylo už    u Katyni, ale  čert púořád nespí

0/0
21.6.2011 11:27

C2 H5 OH purum

Re: Vrchol šetřenín a nebo vrchol nedovednosti...

Vašnosto, jste pěknej podvraťák. Proč jste jim to neporadil včas ?

0/0
21.6.2011 11:49





Najdete na iDNES.cz