Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vaši letci zmizeli v ohni při cestě na Hamburk, řekli Čechům pamětníci

Jindřichohradeckému Klubu historie letectví se podařilo najít v Německu pole, kam za války dopadl sestřelený bombardér britské RAF s československou posádkou. Expedice zjistila odpovědi na dvě otázky: kdy a kdo bombardér Wellington sestřelil. Trosky už ale na místě nejsou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

MapleLeafs15

KX-B neodpovídá

četl někdo?

Čest památce všem našim letcům[>-]

neví někdo kde přesně leží ten hřbitov? Hledal jsem ale nenašel

0/0
7.6.2011 14:06

-joe--

Re: KX-B neodpovídá

"KX-B neodpovídá" od gen. Aloise Šišky je supr knížka.

Doporučuju i "Osudy palubního střelce", která popisuje osud Pavla Svobody, střelce osádky KX-B, který ten poslední let taky přežil, utekl ze zajetí a nakonec se zapojil do odboje v okolí rodných Bohuslavic u Kyjova.

 

Joe, Czech Spitfire Club

0/0
7.6.2011 21:26

-joe--

Čest jejich památce!

Čest památce našich statečných letců!

... a velký dík badatelům objasňujícím jejich osudy! R^

+3/0
7.6.2011 8:01

milan79

Re: Čest jejich památce!

R^R^R^

0/0
7.6.2011 8:12

blood,sex and booze

Re: Čest jejich památce!

R^

0/0
7.6.2011 8:21

bal77

Re: Čest jejich památce!

R^R^

0/0
7.6.2011 8:22

Opričnik2

Re: Čest jejich památce!

Čest jim. R^

A hanba těm, kteří je po návratu domů perzekuovali, mučili a věznili a dodnes na ta léta vzpomínají jako na vrchol své existence. Rv

+3/0
7.6.2011 8:49

-joe--

Re: Čest jejich památce!

Souhlas. Komunisti tyhle hrdiny dlouhá léta akorát perzekuovali a uvrhli téměř v zapomnění... :-(

 

Snažíme se odkaz těchto výjimečných osobností připomínat... Czech Spitfire Club - "We don't forget".

+1/0
7.6.2011 8:56

mmarcelaa

Re: Čest jejich památce!

R^

myslím, že konkrétně za Klub historie letectví můžu poděkovat já

0/0
7.6.2011 20:42

TondaN

a

je to:-)

0/0
7.6.2011 7:21

Pro patria VII.

.

To byli "frajeři" a my tu jejich zemi pěkně ničíme.

0/0
7.6.2011 7:05

Rafaelou

nebeští jezdci...

Bez ohledu na smyl bombardování lze říct jen jedno.Byli to hrdinové kteří se nebáli zapojit do boje a kterým vděčíme za mnohé.Zaslouží si naši úctu a dík.Když se podaří zmapovat jejich osudy je to nejmenší co pro ně můžeme udělat.

0/0
7.6.2011 6:12

kordik

JO!

Valka je Vul.

0/0
7.6.2011 0:13

Mc_Bain

Jen pro pořádek ...

... válka, milióny mrtvých a komunismus ve východním bloku byl už jen následek toho, proč se Hitler dostal k moci v Německu ... tam na to nadávejme a zkusme se téhle situaci vyhnout ...

0/0
6.6.2011 22:00

__M__

Re: Jen pro pořádek ...

Mohl bys tu "myšlenku" trochu rozvést?

0/0
7.6.2011 6:33

Sawy

Re: Jen pro pořádek ...

Asi chapu co chtel rict, nicmene je to napsano ponekud chaoticky.

0/0
7.6.2011 6:45

quagaar

Re: Jen pro pořádek ...

Jen pro pořádek .... za to může Trianonská smlouva a Wilsonovy ambice s ON, na to nezapomínejme, na to nezapomínejme a tam na to nadávejme ;-D

0/0
7.6.2011 18:51

barbudos

Matoucí pohled z roku 2011

Ty letci za to nemohli, že" bombardovací baroni "  se pustili do experimentu, který zaplatili životem tisíce letců a statisíce civilistů. Němce se přes intenzivní bombardování ve dne i v noci nepodařilo srazit na kolena, nebo vyvolat povstání proti Hitlerovi.Koncem války  Angličané věděli, že s tím  sice začali Němci, ale ,že je kopírovat není zrovna správné. Velitel britského bombardovacího letectva Harris  nebyl na rozdíl od jiných velitelů nikdy povýšen do šlechtického stavu. Ale osádky byli hrdinové a můžeme jen obdivovat, že to  nasazení vydrželi . Jen málo se jich dočkalo konce války.  Z britské armády měli oni právě největší ztráty. Ta diskuze my připomíná dnešní pohled, že prostý ruský voják může za to, že si Stalin zabral střední a východní Evropu. Vždyť dnes se o nich při výročích konce války  vůbec nemluví, tak jako se před rokem 1989 nemluvilo o vojácích USA a Velké Británie.[>-]

+3/0
6.6.2011 21:54

nesher

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Stejně jako prostý německý voják mohl za Hitlera. Ale za co oba mohli bylo to co obě armády páchaly, např. RA jen na území dnešní ČR znásilnila odhadem přes 50 tis. žen a dívek. Na východní frontě nebyli dobří a zlí, byli tam jen oběti a vrazi, a to na obou stranách.:-/

0/0
6.6.2011 22:04

Mc_Bain

Re: Matoucí pohled z roku 2011

... nejsem historik, ale nemůžete asi srovnávat "lidské kvality" vojáků z Německa nasazených u nás a vojáků RA, které vyhrabali někde na Sibiři a přes statisíce mrtvol se prohrabali až do Berlína ... do Čech chodili Němci snad jen ti z lepších rodin, ta německá "pakáž" dělala pořádek na východní frontě ...

0/0
6.6.2011 22:10

nesher

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Tohle běžte vykládat těm znásilněným ženám, armáda, která nemá disciplinu je prachsprostá horda. U vojáků US Army s tím problém nebyl.;-)

0/0
6.6.2011 22:13

Mc_Bain

Re: Matoucí pohled z roku 2011

To víte, vojáci ze Sibiře nejsou vojáci z civilizovaných USA ... ale asi ani jedni se nevyrovnali civilizovanému národu Němců ... a bohužel ta "prachsprostá horda" dokázala, co dokázala ...

0/0
6.6.2011 22:24

nesher

Re: Matoucí pohled z roku 2011

No, co se znásilňování týče, tak na mužiky nikdo neměl.;-)

0/0
6.6.2011 22:35

milan79

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Máte pravdu, ale ti co znásilňovali nebyly "bojové" nebo přesněji prvosledové jednotky, ale až týlní, které skutečně neměli moc velkou disciplínu, zato bojové jednotky, měli morálku i disciplínu dostatečně vysokou... navíc proč by vojáci US Army znásilňovali když jim ženský dávali sami za jídlo a čokoládu...

Jen pro informaci, strýc byl za války v oblasti osvobozené US Army a babička zase žila v oblasti osvobozené Rudou armádou, takže znám vyprávění z obou stran tábora a v reálu platí, že zatímco rusáci tady bojovali s němcama jak diví tak amíkům se skoro všichni němci vzdali bez jediného výstřelu...

A sexu si užívali obě strany zhruba stejně, jenže rusáci znásilňovali a amíci si našli ty ženský který jim poskytli co potřebovali za peníze, či jiné věci...

0/0
7.6.2011 7:51

u.boat

Re: Matoucí pohled z roku 2011

takhle na to pohlížet nelze. Z vojáka ve válce se buď stane cynik, pro kterého mrtvola sem, mrtvola tam, nebo nepřežije.

0/0
6.6.2011 22:13

u.boat

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Bohužel je to tak. Válka je hnus a dějiny píšou vítězové. Kdyby to dopadlo jinak, bude před soudem v Norimberku stát Churchill...

0/0
6.6.2011 22:10

nesher

Re: Matoucí pohled z roku 2011

To je otázka pohledu, Churchillovi šlo o jednoznačně správnou věc, to Rusům ani Němcům přiznat nelze.

0/0
6.6.2011 22:14

u.boat

Re: Matoucí pohled z roku 2011

To určitě ano. Anglie válku nevyvolala. Ale také nemuseli nasypat bomby do něm. civilistů. Ani to nemělo valný strategický význam.

Prostě není to tak jednoduchý rozsoudit. Jako jediný jasný padouch z toho vychází Hitler. Ale samotní vojáci nebo jejich velitelé? To je spíš na jejich svědomí.

0/0
6.6.2011 22:23

nesher

Re: Matoucí pohled z roku 2011

A jeho spojenec, tedy první dva roky, Stalin.

0/0
6.6.2011 22:36

ulkik

Re: Matoucí pohled z roku 2011

strategicky vyznam bombardovani samozdrejme melo. Kdyz se nepodarilo znicit prumyslovou vyrobu vybombardovanim tovaren, tak se vyroba snizila tim, ze se vybombardovali mesta, neboli vybombardovali se domovy lidi co v tech tovarnach pracovali. Z dnesniho pohledu to zni velice krute, ale fungovalo to a takova byla realita.

0/0
6.6.2011 22:41

Tomáš Neugebauer

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Víte proč Československo v drtivé většině osvobodila Sovětská armáda, což se stalo základem pro jeho zahrnutí do sféry vlivu Sovětského Svazu? Protože jej Stalinovi nabídl Churchill. Poválečné uspořádání Evropky až na drobné detaily odpovídalo Churchillovu návrhu. A to dokonce přes snahy Stalina získat i jiná území - Řecko. Poválečnou Evropu nerozdělil Stalin, ale Churchill.

0/0
6.6.2011 23:03

Sharpe

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Sice to neni pravda, ale jako protizapadni propaganda , dobre

0/0
6.6.2011 23:27

peter567

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Za Recko Stalin dostal Rumunsko kde bylo komunistu v roce 1945 jak prstu na jedne ruce.Oproti Recku kde komancu bylo pomerne dost. Ceskoslovensko melo nulovou sanci seodpoutat od Stalina v puvodnich hranicich prvni rep.Mozna mala sance byla zacpat hubu Stalina Slovenskem.Ale to uz je jak Sci fi.Tohle bylo v roce 1945 pro Benese neprijatelne a do roku 1950 by to asi dopadlo jak v unoru 1948.Proste tapoloha je az osudova.To Rakousko dopadlo trosku jinak.

Ale melo na male .

Skoda jen ze ta valka nepokracovala proti Rusku ale tohle je pohled nekoho kdo tu valku nezazil.Proste v roce 1945 uz toho mel kazdej dost.

0/0
7.6.2011 1:49

Sharpe

Re: Matoucí pohled z roku 2011

1947 komunisticka srana Ceskoslovenska mela 3.2 milionu clenu a vyhrala volby na cele care. Takze neprichazelo v uvahu, ze by byla mozna jina orientace nez na SSSR. V Rakousku byli komuniste v mensine.

0/0
7.6.2011 4:17

nibor

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Jistě, protože pro Rakušany, vesměs věrné to Adolfovy poddané, nebyl SSSR osvoboditel. Ale rozhodlo to, že SSSR měl obsazeno jenom půlku státu, takže nakonec se velmoci dohodly a Rakousko bylo neutralizováno.

0/0
7.6.2011 6:39

milan79

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Spíš ještě, že válka nepokračovala proti rusku... ano amíci měli atomovku a námořnictvo, ale srovnání letectev by mohlo být zajímavé (na východní frontě se létalo většinou nízko na západní naopak vysoko podle toho byly rozdílné výkony letadel) a rozhodně nevycházelo nějak závratně ve prospěch západních spojenců a u tankového vojska už vůbec ne... ruské tanky pokud se o toto téma trošku zajímáte měli většinou kvalitnější pancéřování a kvalitnější kanon (když vycházíte z údajů německé armády z doby 2 světové, tak Americké tanky dokázali němci zničit na delší vzdálenost než ruské a rusáci naopak museli k německým tankům na menší vzdálenost aby zničili jejich pancíř). Navíc amíci měli v té době ještě dost starostí s japoncama a začít hned další válku v evropě by jim lidé neschválili... Sice by asi srovnání techniky bylo zajímavé, ale podle mě ani náhodou nevychází natolik ve prospěch západních spojenců aby měli vítězství jisté...

0/0
7.6.2011 8:00

nibor

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Nějaký rozdíl tam byl, Němec už byl z titulu své národnosti vyvoleným, kdežto většina prostých vojáků SSSR se pod Stalinem neměla kdovíjak, nebyli -li arci v rodné straně. Kdyby náckové nebyli náckové, tak tohoto rudého útlaku využijí a SSSR by neměl šanci. Takže nakonec prostí vojáci bojovali za to, aby je a jejich blízké nepotkal ještě horší osud než za Stalina.

0/0
6.6.2011 22:14

nesher

Re: Matoucí pohled z roku 2011

To nijak nepopíram, ale to není dlvod proč znásilňovali, kradli a vraždili na území spojence. Dá se to pochopit v Německu, ale u nás?

0/0
6.6.2011 22:15

Uther

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Tehdejší protektorát "Čechy a Morava" žádní spojenci SSSR nebyli. Oni zde byli na dobytém území a podle toho se chovali.

0/0
6.6.2011 22:18

nibor

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Protektorát byla konstrukce nácků. Spojencem SSSR bylo Československo uznané již za války jako člen koalice.

0/0
6.6.2011 22:24

Sharpe

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Az po atentatu na Heidrycha a vyhlazeni Lidic.Nas uznal zapad. USA nikdy Mnichovskou dohodu neuznali. Soveti uznali Mnichovskou dohodu, takze pro ne Ceskoslovensko neexistovalo, to se zmenilo as po napadeni SSSR.

0/0
6.6.2011 23:26

nibor

Re: Matoucí pohled z roku 2011

USA, konkrétně a překvapivě sampotný Roosevelt, měly z Mnichova velkou radost, neb byl podle nich zachráněn mír:-/. Po atentátu na Heydricha bylo uznáno ČSR v původním rozsahu před mnichovskou dohodou, samotný stá byl uznáván již předtím.

0/0
7.6.2011 6:36

Two-by-four

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Aha, tak to si teda museji vybrat.  Bud nas dobyli, ale pak se nemuzou stavet do role osvoboditelu.  Takze bud jedno, nebo druhe.  Bud osvoboditele nebo nebo okupanti.  A nezanedbatelna cast vojaku RA se chovali jako okupanti.  A v pripade Stalina a jeho generalu neni ani mozne  pochybovat, ze cil bylo okupaci rozsirit sferu vlivu a ne osvobozeni porobeneho naroda.

0/0
7.6.2011 1:28

nibor

Re: Matoucí pohled z roku 2011

U nás to byly excesy, které se často trestaly hned na místě kulkou. Válka dělá z hodně lidí bezcitné bestie, u RA 1945 to by\lo umocněno tím, že i jí docházely lidské zdroje, takže do války byli už povoláváni i kriminální vězni z gulagů. Koneckmonců, popularita SSSR po válce je nesporným faktem, k čemuž by ovšem těžko došlo, kdyby negativní dojmy z osvobozenéí převažovaly.

0/0
6.6.2011 22:23

nesher

Re: Matoucí pohled z roku 2011

To znásilńování bylo např. v Malinovského jednotkách normou, dále je rabování (ať už z vůle jednotlivých vojáků, nebo řízené ze shora), únosy a vraždění čs. občanů (několik desítek tisíc). Vojáci US Army též prošli bojem, ale tohle nedělali.

0/0
6.6.2011 22:40

nibor

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Pokud by se přímo na území USA vyskytoval někdo, kdo by na Američany pohlížel jako na podlidi a tři roky by tam probíhaly nenávistné boje, kdo ví, jak by se chovali. Koneckonců, taková občanská válka tam byla pěkně hnusnou záležitostí.

0/0
6.6.2011 22:54

Sharpe

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Ke znasilnovani tam dochazelo jen vyjimecne.

0/0
6.6.2011 23:30

nibor

Re: Matoucí pohled z roku 2011

protože tam byly bordely legální.

0/0
7.6.2011 6:44

milan79

Re: Matoucí pohled z roku 2011

Vážně? Tak babička byla v oblasti osvobozené Malinovského jednotkami a podle ní, alespoň tam kde žila k znásilňování nedošlo, to stejné mi řekla i teta a prababička (všechny žili ve stejné oblasti)... Takže například Brno - osvobozené Malinovským tak v Řečkovicích a Medlánkách se neznásilňovalo (nebo o tom alespoň od pamětníků nevím), ale třeba v dnešní MČ Brno-Jih se znásilňovalo (to zase vím), ale jen pro informace Brno-jih bylo z větší části obydleno německou populací... takže tam skutečně byli i civilní obyvatelé nepřáteli... Možná proto, v této oblasti nedocházelo moc ke znásilňování české populace, když tam bylo x tisíc němek, které nepochybně takové štěstí neměli...

Jinak o tom bojování US Army moc nemluvte amíkům se až na výjimky němci vzdávali bez boje (strýc žil v oblasti osvobozené US Army a dodnes vzpomíná jak vypadal ten jejich "boj").

0/0
7.6.2011 8:11

Mc_Bain

Re: Matoucí pohled z roku 2011

... souhlasím, o co je naše chování lepší, než to minulé? Minule jsme vyzdvihovali Rusko, nyní západní spojence ... na lidské utrpení na všech stranách fronty se zapomíná ... jestli existuje Bůh, tak buď jsme mu k smíchu nebo k pláči ...

0/0
6.6.2011 22:05





Najdete na iDNES.cz