Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi hledají trosky bombardéru, v němž padli „nebeští jezdci“

Výprava Klubu historie letectví, která nedávno pomáhala vyzvednout torzo německé stíhačky u Jindřichova Hradce, vyrazila do Německa. Pátrá po troskách bombardéru Wellington, který Němci sestřelili v září 1941. V troskách stroje našla smrt šestičlenná československá posádka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

min90

Nikdy by jsme neměli zapomenout

Je smutné, že někteří  si necení lidi, kteří bojovali v těžkých dobách. Samozřejmě, že spoustu lidi za okupace mlčeli a dělali, ale v té době kdy nebyl problém, aby dotyčného zastřelili i s rodinou, se ani nedivím. Chtěl bych vidět ty hrdiny co tady píšou věci typu jací to byli zbabělci co za protektorátu mlčeli a dělali nebo kolaborovali, chtěl bych je vidět v této době. Je snadné soudit něčí rozhodnutí v pohodlí .

A i přesto zde fungovali lidi, co proti Hitlerovi bojovali. Českolovenští piloti, lide co uprchli, do Anglie, do Ruska aby mohli bojovat. Ti co zde vytvářeli odboj. Bohužel v naší historii jsme byli hodně krát pod něčí nadvládou, ale i tak zde byli, lide co za Čechy a Slováky bojovali například v době germanizace, kdy se snažili zachránit Češtinu a je jich víc v celé naší historii.

Neznám žádný národ hrdinu jsou jen lidé  co obětovali svoje a životy a pohodlí za národ. A těch si já osobně hodně vážím.

0/0
4.6.2011 12:00

scorpion71

Re: Nikdy by jsme neměli zapomenout

Taky se nesmí nikdy zapomenout, jak se k lidem, kteří bojovali na "špatné frontě" po válce chovali komunisti.

0/0
7.6.2011 7:29

hňup

jsme hrdinnej národ.

stačí se jen podívat, dnes, po dvaadvaceti letech vod pádu jedný strany, kolik lidí proti vládě tý strany hrdinně bojovalo....podle jejich tvrzení....

0/0
4.6.2011 8:44

NicotinusMaximus

Odpoved pro "snoopee - jsme hrdinný národ "

Jestli jsme hrdinny jako narod nevim, ale prinejmensim v nasi rodine ano: prastryc - rusky legionar, pochovan v Charbyni/Mandzursko (kousek pred Vladivostokem...), stryc (40let) a jeho syn (15 let) zabiti behem Prazskeho povstani v boji 8.5.1945, otec tez bojoval jakozto prislusnik cs. armady ve Francii 1939-40 a pak v Anglii 1940-45 (Dunquerke), prezil. A jake obeti prinesla vase rodina, snoopee?

0/0
4.6.2011 6:26

Fair-Play

Re: Odpoved pro "snoopee - jsme hrdinný národ "

R^

0/0
4.6.2011 7:06

mates18

Re: Odpoved pro "snoopee - jsme hrdinný národ "

jenže on má víceméně pravdu s tím povstáním. Nikdo nezpochybňuje odvahu obyčejných lidí. A i sami Němci uznali bojovou kvaltiu povstalců. Ale byla to spíš politická objednávka, vojenský význam to nemělo.

Na ostatní  názory je třeba se dívat v širších souvislostech. Práce protektorátu pro Říši mi nevadí. Byl to nejlepší trest pro Francouze a Brity za to jak se zachovali v roce 1938.

0/0
4.6.2011 8:00

Lenoch netáhlo.

Re: Odpoved pro "snoopee - jsme hrdinný národ "

R^R^R^

0/0
4.6.2011 8:21

zolla

Re: Odpoved pro "snoopee - jsme hrdinný národ "

Vaše rodina je příkladem ideálů,za které stojí bojovat i umírat...čest vaší rodině..

0/0
4.6.2011 15:49

Památce Českých Legií

Na rovech Vašich nám nov

0/0
4.6.2011 3:36

snoopee

hh

jsme hrdinný národ !!!! POVSTáNí 48 hodin před koncem války mluví za vše. Alles fur Reich !!

0/0
3.6.2011 23:44

delfinfa

Re: hh

ty jsi nějaký mladý trouba co se chlubí tím že neuznává hodnoty co?

0/0
3.6.2011 23:46

Yesname

Re: hh

Ne. Je to pos.ra, který se stydí za své rodiče.

0/0
4.6.2011 0:00

snoopee

Re: hh

to jsi jak vykoumal ? Naši byly jak všichni ostatní. Dělali pro nemce, tvářili se že musejí prožít válku a pak musej prožík koministy. Nik nic nedelal. Přisluhovači, a to všichni. To jsme teda národ. Ale umíme dělat ramena na slováky :D vždy se tomu směju ;-D

0/0
4.6.2011 0:08

Yesname

Re: hh

To je otrava, když tě někdo odhalí, co? Pos.ra, který uráží hrdiny.

0/0
4.6.2011 0:28

starej_vul

Re: hh

A co ty děláš proti stávající vládnoucí garnituře a jejim přisluhovačům. Mě je to celkem jedno co děláš, ale jen se "bojím"  aby Tvoje děti o Tobě neříkali to, co říkáš ty o svých rodičích.

0/0
4.6.2011 6:44

snoopee

Re: hh

jop. "Pražské ostudné povstání" kdy se pár blbů chytlo zbraní a jeli dělat zbytečne hrdiny. Nebo tihle co jeli bombardovat civilní obyvatelstvo ? Kolaborace nás provádí od počátku dejin. Vspomenme jen poslední století. Celá republika delala pro Fuhrera, pak se všichni udávali za Stalina- Gotwalda, teď se všichni rvou do zadnice juesej. A k tomu papá Tunnel "propiska" na Hradě. Co víc si přát ???

0/0
4.6.2011 0:04

Alex12

Re: hh

Dle Vašeho psaného projevu Vy nejste Čech, tak si nás prosím neberte do úst!! Děkuji!

0/0
4.6.2011 0:19

hňup

Re: hh

proč,trubko, píšeš "všichni" ? tomu přece nemůžeš ani sám věřit....že všichni !

0/0
4.6.2011 8:46

peter567

Re: hh

Mozna se jen zastav a koukni do vlastni rodiny .Projdi par generaci a mozna budes prekvapen naco vse narazis

Muj pribuzny padl v povstani .Jeho bratr a otec popraven v 1942 v Breslau. jeho manzelka za odmenu musela opustit Prahu po roce1948

Jeste muzu pokracovat rodinou meho otce.........

Kdyz nenajdes nic podobneho tak projed spolupracovniky Gestapa a nebo STB.Hodne stesti[>-]

0/0
4.6.2011 0:38

fulcrum

Re: hh

Pane, vy jste fakt totálně mimo.

Zaprvé československé povstání začalo podstatně dříve (a nebyl to žádný čajíček, mnoho lidí za to zaplatilo životem).

Zadruhé mnoho Čechoslováků, když nemohli bojovat tady, bojovalo proti nacismu jinak a jinde - jako třeba tito letci.

0/0
4.6.2011 4:57

snoopee

Re: hh

československé povstání ???? ;-D;-D;-D;-D

0/0
4.6.2011 9:52

Yesname

Re: hh

Můžu se tě zeptat, kterému národu bys dal přednost, kdyby sis mohl zvolit, že budeš jeho příslušníkem? Ostatně možná bys měl jednodušší se asimilovat do jiné společnosti.

0/0
7.6.2011 11:34

pjb1

Re: hh

Hlupče.

0/0
4.6.2011 6:49

standa666

Re: hh

Samozrejme ze mas pravdu. Proto jsou vsichni cesi tak zamindrakovani. Jako narod jsme nuly a vzdycky sme byli. Smutna pravda. Jasne ze tady budevspousta lidi vykrikovat nesmysly, pripadne bude argumentovat tim ze mame dobre hokejisty. Ano meli jsme a mame statecne JEDINCE ale jako narod jsme nuly a srabi. Kdo zna dejepis tezko s timhle muze argumentovat

0/0
4.6.2011 8:59

Geminix1

Držím vám palce...

Každý kdo si chce připomínat, že češi nebyli jen zababělci ale i bojovníci... Každý kdo chce dokázat, že jsme měli spoustu skvělých lidí kteří se dokázali pro svou zemi obětovat... Každý si zaslouží podporu... byť i jenom morální... My přece máme na co být hrdí... Kluci ....Přeji vám hodně úspěchů... R^[>-]

0/0
3.6.2011 23:24

honza76

Re: Držím vám palce...

no konecne, ale trvalo to nez nekdo pripomnel ze nejsme jen narod zlodeju a nemakacenku a tunelaru. Obcas tady ctu nektere komentare a nestacim se divit.

0/0
3.6.2011 23:34

helemen

Re: Držím vám palce...

[>-]R^

0/0
3.6.2011 23:48

TI59

Letci padli jako hrdinové a jejich památku musíme ctít

a také by se nemělo zapomenou na ten komunistický dobytek, který zbytek přeživších letců umučil v komunistických koncentrácích po válce.

(kdyby se náhodou nelíbil cenzorovi výraz "komunistický dobytek", tak cenzore vezte, že je to běžné označení tohoto dobytka v současných filmech z té doby, a ty jistě zakázat nemůžete.)

0/0
3.6.2011 22:56

Simakj

Re: Letci padli jako hrdinové a jejich památku musíme ctít

R^V

0/0
3.6.2011 23:02

Opilá veverka

Re: Letci padli jako hrdinové a jejich památku musíme ctít

R^R^

0/0
3.6.2011 23:17

peter567

Re: Letci padli jako hrdinové a jejich památku musíme ctít

Mate pravdu a netyka se to jen letcu.Jen to Vase oznaceni komunistu povazuji za hodne mirne

Uplne stejne jak je v Nemecku zakazana propagace fasisnu je potreba zakazat u nas tuhle rudou verbe$!!

0/0
3.6.2011 23:29

MMBK

Re: Letci padli jako hrdinové a jejich památku musíme ctít

Já jsem pro akorád bych přidal ještě do té verbeže černoprdelníky.

0/0
3.6.2011 23:38

hňup

Re: Letci padli jako hrdinové a jejich památku musíme ctít

a co budeš říkat , milý peter567, vo tý "rudý verbeži", která byla na těch barikádách a bojovala na dukle? stejná slova použiješ? a co , podle tvýho nicku, ta vaše " rychlá divízia", co bojovala po boku hitlervců v rusku ? a co vyvražďování židů v " slovenskom štáte" ? to byla jaká verbež ?

0/0
4.6.2011 8:51

Stanicio

Re: Letci padli jako hrdinové a jejich památku musíme ctít

[>-]

0/0
3.6.2011 23:55

praptak

Re: Letci padli jako hrdinové a jejich památku musíme ctít

R^[>-]

0/0
4.6.2011 8:10

kocourek25

Znám také jedno místo,

kde se zřítil americký bombarder  v roce 1944 . Je to u Velehradu , kde je kamenná mohyla. Posádka zahynula a byla pochována na hřbitově Velhrad. Po osvobezení byla exhumována a ostatky odvezeny z republiky. Zda- by se tam ještě dnes našly trosku ( v zemi ) to nevím. Za prozkoumání by to možná stálo. Pamětníci jistě budou na Velehradě ještě  žít V.

0/0
3.6.2011 21:16

kocourek25

Re: Znám také jedno místo,

Dodatek :  Je to u silnice od Velehradu na osadu Salaš  asi 2km. od Velehradu.

0/0
3.6.2011 21:20

Caretaker

Jedna nejasnost ...

Podle autora článku není jasné, zda byl stroj sestřelen při cestě nad cíl nebo při návratu. Pokud jej vidělo padat několik jiných posádek, tak musí být zjistitelné, zda ho viděly padat cestou tam nebo zpátky. Při důslednosti Angličanů bude tahle informace někde zaprotokolována. Že by se autorovi článku nechtělo pátrat???

Jinak označení "nebeští jezdci" evokuje spojení se stejnojmenným filmem Jindřicha Poláka a jeho hrdinové byli sestřeleni nad vodou. Zakže jsem v první chvíli myslel, že se chystají na podmořský průzkum.

0/0
3.6.2011 20:12

Yesname

Re: Jedna nejasnost ...

Původně jsem si to taky myslel, ovšem z historie je jasné, že nebeští jezdci nebyli jen ta jedna posádka. Křižáci také nebyli jen ti, jichž se týká některý film. A znalec, jako jste Vy, by určitě dokázal autorovi článku poradit, jestli to bylo cestou tam, nebo zpět. Pokud Vás tento článek uráží, tak si čtěte Hubáčka (nic proti němu, co se týká literatury faktu) nebo jiných autorů, kteří své knihy píší i několik let.

0/0
3.6.2011 23:04

karaya1

Re: Jedna nejasnost ...

Pátrat... Že by novinář idnesu jel do Public Records Office (nebo aspoň VÚA/VHÚ) a hledal/interpretoval Missing Report? :)

Jinak nemusí být jasné, na které části cesty k neštěstí došlo, i kdyby pád KX-L viděly jiné osádky. V té době stále ještě měl pilot relativní volnost, co se časového plánu letu týče. Bomber Stream apod. jsou pozdějšího data.

0/0
3.6.2011 23:12

Joseph Hallenbeck

Re: Jedna nejasnost ...

Vy anglická důslednosti a dohledatelnosti.....

Bomber Command posílalo svoje bombardéry v noci na cíle jako jednotlivce, nikoliv ve formaci. Často-krát se jednotlivé stroje drobnou nepřesností v navigaci, nebo povětrnostními vlivy,  vychýlily od letového plánu (jak časově, tak pozicí). Této osudné noci startovalo celkem 10 Wellingtonů od naší 311. perutě. Jen 6 strojů se však dostalo nad ponorkové doky v Hamburku (primární cíl). Dva stroje bombardovaly Brémy (sekundární cíl - kvůli problémům s motory), jeden stroj byl nad Oldenburgem napaden nočním stíhačem a F/Sgt Adolf Musálek odhodil bomby, aby mohl lépe manévrovat a uniknout nepřátelskému stíhači.

Poslední 10 stroj byl sestřelen...

"Od startu (19:55) nebylo o této osádce zpráv."; "Ježto, všechny osádky hlásily neobyčejně silnou OPL, rozšířená světlometná pole a aktivitu nepř. stíhačů, lze předpokládat, že tato osádka byla sestřelena."

zdroj:  VHA,. ČSL-VB, sign. 181/CIII-1/1/104. Souhrn zpráv č. 10

0/0
4.6.2011 0:17

sun.alex

Respekt!

Ano, tohle jsou vojáci, kteří neváhali položiti životy za svou vlast. Smekám před jejich odvahou a klaním se jejich hrdinství. Oni opravdu bojovali a zaslouží si naší úctu. Na rozdíl od našich žoldnéřů, kteří páchají v Afghánistánu násilí a ještě se potom diví, když si to domorodci nenechají líbiti a občas na ně nastraží nějakou léčku...:-P

0/0
3.6.2011 18:02

kocourek25

Re: Respekt!

Vážený  sun.alex  -  co používáte při psaní příspěvků ? Tihle žoldáci jak je nazýváte tam bojují za to aby se tyto gerily

proti kterým bojují jednou neobjevily u nás. Domyslel jste to co jste napsal? Příště používejte rozum než něco napíšete.Rv

0/0
3.6.2011 21:03

HrubesaMares

Re: Respekt!

Bohuzel jejich cinnost ty guerrilly primo vytvari. Nejcastejsim teroristou je clovek, ktery nema co ztratit. Viz. napr cecenske vdovy...Rv

0/0
3.6.2011 22:18

sud__Urquellu

Re: Respekt!

Další "užitečný trotl", jak je nazýval strýček Voloďa. Rv

Co víš např. o váhabismu, džihádu aj.?

0/0
4.6.2011 7:38

Lukas Suchanek

Re: Respekt!

Podle týhle logiky by se k nám mohla nastěhovat armáda půlky světa a řádit tady ze strachu, aby se naše "gerilly" nepodívaly do jejich vlasti ;-D

0/0
3.6.2011 23:00

sun.alex

Re: Respekt!

Tak takhle nějak uvažovali v roce 1968 potentáti z vedení Varšavské smlouvy...Taky potlačovali kontrarevoluci...Vás omlouvá mládí a už se tolik nedívejte na Novu;-D , oni si Vás zpracují, jak potřebují:-P

0/0
3.6.2011 23:04

Yesname

Re: Respekt!

Pleteš toho do sebe nějak moc...

0/0
3.6.2011 23:11

Yesname

Re: Respekt!

Možná je to kvůli tomu, že víš, že ve WW2 už se jako hrdina uplatnit nemusíš a ze současnosti máš hnědy gatě.

0/0
3.6.2011 22:58

jfb

Re: Respekt!

Myslíte si, že tenkrát tito letci, kdyby dostali od vlády rozkaz jít do Afghánistánu, že by tam nešli? Oni se cítili vázáni přísahou, tak jako naši vojáci v Afghánistánu... Pokud nesouhlasíte s nasazením, obraťte se na politiky, ale neurážejte naše hrdiny.

0/0
3.6.2011 23:22





Najdete na iDNES.cz